ریچ در اینستاگرام چیست و کجاست؟ + راهنمای افزایش Reach

۹۰۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
ریچ در اینستاگرام چیست و کجاست؟ + راهنمای افزایش Reach

تا چند سال پیش، پیاده‌سازی استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام کاری نسبتا آسان بود. این شبکه اجتماعی پست‌ها را به ترتیب انتشار نمایش می‌داد و بنابراین اگر می‌دانستید چه زمانی برای انتشار پست مناسب است، فقط کافی بود به همان زمان‌بندی بچسبید. اما اینستاگرام اکنون تفاوت‌های زیادی با روزهای نخست دارد و رساندن محتوا به مخاطبان هدف و همین‌طور افزایش ریچ در اینستاگرام دشوارتر از همیشه شده است.

اما ریچ در اینستاگرام اصلا چیست؟ «ریچ» (Reach) یک شاخص کلیدی عملکرد است که به شما می‌گوید چند نفر پست‌هایتان را مشاهده کرده‌اند. بنابراین وقتی از میزان ریچ پست خود باخبر باشید، ذهنیتی بهتر و کامل‌تر از سایر معیارها مانند نرخ اینگجیمنت اینستاگرام، ایمپرشن‌ها و همین‌طور نرخ تبدیل به دست خواهید آورد.

 

در ادامه این مقاله هرآنچه لازم است راجع به ریچ در اینستاگرام بدانید را تشریح می‌کنیم و از این می‌گوییم که با چه تاکتیک‌هایی قادر به بهبود وضعیت اکانت خود خواهید بود. به مطالعه ادامه دهید.

ریچ در اینستاگرام چیست؟

ریچ در اینستاگرام چیست

ریچ در اینستاگرام به معنای تعداد کاربران یکتایی است که محتوای شما را مشاهده کرده‌اند. ریچ را می‌توان به طرق گوناگون اندازه‌گیری کرد. برای مثال می‌توانید هم میزان ریچ برای پست‌های منحصربه‌فرد را بسنجید و هم نگاهی به وضعیت پروفایل خود به صورت کلی‌تر بیندازید. از سوی دیگر بسته به نوع پست و روزهای هفته هم می‌توان به بررسی ریچ مشغول شد یا اصلا می‌توان میانگین تمام پست‌ها را محاسبه کرد.

فاکتورهای بسیار زیادی می‌توانند بر ریچ تاثیر بگذارند. این مقاله به شما کمک می‌کند که درکی بهتر از کارکرد الگوریتم اینستاگرام به دست آورید و متوجه شوید که چطور قادر به بهبود استراتژی بازاریابی اینستاگرامی خود خواهید بود.

ریچ در اینستاگرام چطور محاسبه می‌شود؟

اینستاگرام میزان ریچ را براساس شمار کاربران یکتایی که محتوا را دیده‌اند محاسبه می‌کند. این یعنی اگر یک نفر محتوا و پست شما را بیش از یک بار ببیند، عدد ریچ کلی هیچ تغییری نمی‌کند. هر زمان که چیزی جدید منتشر می‌کنید، بسیار بعید است که تک‌تک فالوئرهایتان آن را ببینند. برخی فالوئرها فعالیت کمتری دارند و اگر به اندازه کافی با محتوای شما تعامل نکنند، الگوریتم اینستاگرام اولویتی به پست‌های شما در فید آن‌ها نمی‌دهد.

الگوریتم اینستاگرام دقیقا چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اینستا

برای بسیاری از پروفایل‌ها و اکانت‌ها، تغییرات اخیر الگوریتم اینستاگرام به معنای کاهش ریچ ارگانیک بوده‌اند. در واقع اکنون کاربران بسیار کمتری ممکن است تک‌تک تصاویر و ویدیوهای شما را ببینند. در نتیجه، نرخ تبدیل هم کمتر از همیشه شده است.

سازندگان اینستاگرام برای مدتی بسیار طولانی، قوانین حاکم بر الگوریتم خود را سربسته نگه داشتند. اما اخیرا شاهد ارائه جزییاتی راجع به الگوریتم بوده‌ایم که دروغین بودن برخی افسانه‌ها را نیز اثبات کردند. بنابراین اگر می‌خواهید ریچ حساب خود را در اینستاگرام افزایش دهید، باید دقیقا بدانید که چطور می‌توانید از الگوریتم به نفع خود بهره ببرید.

آنچه تاکنون راجع به الگوریتم گفته شده به شرح زیر است:

  • الگوریتم اینستاگرام بر مبنای «یادگیری ماشین» (Machine Learning) کار می‌کند و مدام به‌روزرسانی می‌شود. تمام به‌روزرسانی‌ها نیز براساس تعاملات کاربر شکل می‌گیرند.
  • اینستاگرام تفاوتی میان پست‌های تصویری و ویدیویی قائل نمی‌شود. برخی کاربران صرفا به این خاطر ویدیوهایی بیشتری مشاهده می‌کنند که پیش‌تر تعامل گسترده‌تری با پست‌های ویدیویی داشته‌اند.
  • جنس اکانت اینستاگرام (شخصی، بیزینس یا Creator) هیچ تاثیری بر ریچ آن ندارد.
  • تحت هیچ شرایطی نباید لایک‌های اینستاگرامی را خرید!
  • دریافت انگیجمنت بالا در ۳۰ دقیقه ابتدایی انتشار پست هیچ تاثیر اضافه‌ای بر عملکرد کلی پست نمی‌گذارد.

چه مواردی برای الگوریتم اینستاگرام اهمیت دارند؟

ریچ در اینستاگرام چیست

تا این لحظه نکاتی اساسی و بنیادین راجع به کارکرد الگوریتم اینستاگرام می‌دانیم، اما همه‌چیز به فهرست بالا محدود نمی‌شود. الگوریتم اینستاگرام به صورت کلی هنگام رده‌بندی پست‌ها سه فاکتور اساسی را مد نظر قرار می‌دهد. سعی کنید همواره نیم‌نگاهی به این سه فاکتور داشته باشید و خیلی زود شاهد افزایش ریچ در اینستاگرام خواهید بود.

۱. تمایل

کانال‌های اجتماعی اکنون تمرکزی بیشتر از همیشه بر تعاملات میان کاربران دارند. به همین خاطر است که باید محتوایی مطابق با سلیقه‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف خود منتشر کنید.

با انتشار پست‌هایی که به صورت خاص برای افرادی به‌خصوصی شخصی‌سازی شده‌اند و توضیحاتی درگیرکننده دارند، مخاطبان خود را به تعامل با کانال خود ترغیب کنید. سعی کنید از همان لحظه نخست توجه آن‌ها را به دست آورید تا مدت‌زمان بیشتری را صرف تعامل با اکانت شما کنند.

۲. زمان‌بندی

اینستاگرام دیگر پست‌ها را به ترتیب زمان انتشار پست نمایش نمی‌دهد، اما زمان‌بندی پست‌های شما هنوز به اندازه سابق اهمیت دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ خبر از یک به‌روزرسانی در الگوریتم خود داد که باعث می‌شود پست‌های تازه‌تر، جایگاهی بالاتر در فید کاربران داشته باشند. هدف از این کار آن بوده که کاربران احساس کنند به پست‌های به‌روز و شاداب دسترسی دارند و لحظات مهم را از دست نمی‌دهند.

بدین ترتیب شناسایی بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام و چسبیدن به آن همچنان یکی از اقداماتی است که باید برای افزایش ریچ ارگانیک در اینستاگرام انجام داد.

۳. تعاملات معنادار

بعد از رسوایی شرکت Cambridge Analytica، پلتفرم‌های اجتماعی نیازمند پشت سر گذاشتن تغییرات اساسی بودند. بدین ترتیب، الگوریتم اینستاگرام اکنون عمق ارتباط میان شما و فالوئرهایتان را بررسی می‌کند. اگر کسی پست‌های اینستاگرامی شما را نسبت به افراد دیگر بیشتر لایک کرده و زیر آن‌ها کامنت بگذارد، به احتمال بیشتری نیز پست‌های آتی شما را مشاهده خواهد کرد.

اما از منظر افزایش ریچ در اینستاگرام، این موضوع چه معنایی دارد؟ موضوع این است که باید بتوانید به جریانی باثبات از انگیجمنت دست پیدا کنید، حتی اگر نرخ تعامل در بالاترین مقدار ممکن نباشد. این رویکردی به مراتب بهتر از رشد گاه و بیگاه نرخ تعامل در برخی پست‌ها به حساب می‌آید.

ریچ در اینستاگرام چه فرقی با ایمپرشن‌ دارد؟

فرق ریچ و ایمپرشن

بسیاری از بازاریابان شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که برای موفقیت در اینستاگرام لازم است دو معیار اساسی را مد نظر قرار دهید: ریچ و ایمپرشن (Impression). حق با این بازاریابان است. در ادامه از تفاوت میان این دو می‌گوییم و ابتدا بر ایمپرشن تمرکز می‌کنیم.

ایمپرشن در اینستاگرام به معنای تعداد کل بازدیدهایی است که پست شما به دست آورده است.

مثالی می‌زنیم.

اگر یک نفر در اینستاگرام اسکرول کرده و پست شما را ببیند، در واقع یک ایمپرشن به دست آورده‌اید. اگر همان شخص، همان پست را برای بار دوم ببیند نیز یک ایمپرشن دیگر به دست می‌آورید. اما مسئله اینست که تمام این تعاملات آن شخص، تنها یک ریچ به حساب می‌آیند.

بنابراین تفاوت میان ریچ و ایمپرشن به همین نکته کلی خلاصه می‌شود.

ریچ به شمار کاربران یکتا اشاره دارد و ایمپرشن به شمار کل بازدیدهایی که به دست آورده‌اید. به همین خاطر است که شمار ایمپرشن‌ پست‌های شما همیشه از شمار ریچ پست‌های شما بیشتر است.

انواع ریچ در اینستاگرام چیست؟

به صورت کلی دو نوع ریچ داریم. نخستین مورد، «ریچ طبیعی» (Organic Reach) است. ریچ ارگانیک یعنی شما محتوای درگیرکننده می‌سازید، به سراغ هشتگ های درست می‌روید و خلاصه تمام تکنیک‌هایی را به کار می‌بندید که باعث می‌شوند پست شما جایگاهی بالاتر در فید کاربران داشته باشد. نوع دوم نیز «ریچ پولی»‌ (Paid Reach) است و در واقع با خرید تبلیغات اینستاگرامی به دست می‌آید.

دستیابی به ریچ ارگانیک کار بسیار دشوارتری است، اما در عین حال اثرگذاری به مراتب بیشتری داشته و نرخ تبدیل را به حداکثر می‌رساند. اما چطور می‌توان از افزایش ریچ اینستاگرام در گذر زمان اطمینان حاصل کرد؟

چطور ریچ اینستاگرام را افزایش دهیم؟

ریچ در اینستاگرام چیست

به صورت کلی چندین تکنیک ساده برای افزایش ریچ پست‌های شما در اینستاگرام داریم. در این بخش از مقاله به سراغ ترفندهایی می‌رویم که بیشترین اثرگذاری را با الگوریتم اینستاگرام دارند و با افزایش ریچ، مخاطبانی تازه را به لیست فالوئرهای شما اضافه می‌کنند.

۱. زمان را نباید از دست داد

وقتی صحبت از ریچ در اینستاگرام باشد، شمار لایک‌ها و کامنت‌هایی که پست شما به محض انتشار دریافت می‌کند از اهمیت فراوان برخوردار است.

اگر اکانت بیزینس اینستاگرام داشته باشید، شناسایی زمان درست برای انتشار پست مثل آب خوردن خواهد بود. در این حالت می‌توانید به سراغ ابزار Insights اینستاگرام رفته و ببینید فالوئرهایتان در چه اوقاتی بیشترین فعالیت را دارند.

۲. به سراغ هشتگ‌های درست بروید

بدون استفاده از هشتگ‌های درست، به هیچ وجه قادر به افزایش ریچ خود در اینستاگرام نخواهید بود. هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی از بالاترین اهمیت برخوردار هستند. کاربران به کمک هشتگ‌ها قادر به یافتن محتوای شما هستند و شما هم با استفاده از آن‌ها می‌توانید عملکرد کمپین‌های بازاریابی خود را بسنجید.

هشتگ‌ها را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد:

  • هشتگ‌های ترند شده
  • هشتگ‌های عمومی
  • هشتگ‌های مخصوص به صنعت

چطور می‌توان هشتگ‌های محبوب را در اینستاگرام یافت؟ برای این کار می‌توانید به سراغ ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی بروید تا نه‌تنها محبوب‌ترین هشتگ‌ها برای بهبود ریچ را بیابید، بلکه متوجه شوید هر کلمه کلیدی به صورت کلی چه عملکردی در این سایت دارد.

با استفاده از هشتگ‌های درست می‌توان به گستره وسیع‌تری از مخاطبان دست پیدا کرد و در نهایت نیز ریچ ارگانیک را بهبود داد.

علاوه بر این‌ها لازم است نیم نگاهی به معیارهای تحلیلی اینستاگرام هم بیندازید تا میزان اثرگذاری پست‌ها مشخص شود. مهم‌ترین معیارهایی که باید در اینستاگرام مد نظر داشته باشید به شرح زیر است:

  • ریچ تخمینی - عددی تخمینی از شمار افرادی که می‌توانستند با پست شما تعامل داشته باشند
  • تعاملات اینستاگرامی
  • لایک‌ها
  • کامنت‌ها
  • تصویر برند (بدین معنا که مخاطبان بالقوه به شکلی مثبت راجع به برند، محصول یا سرویس شما صحبت می‌کنند یا منفی.)

۳. جنبه‌های اجتماعی‌تر را اکتشاف کنید

ریچ در اینستاگرام چیست

در هر حال اینستاگرام یک شبکه اجتماعی به حساب می‌آید و به همین خاطر بسیار مهم است که برای افزایش ریچ ارگانیک خود، با کاربران تعاملات سازنده و گسترده داشته باشید. در واقع تغییرات به وجود آمده در الگوریتم طی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده‌اند که همه کاربران را به برقراری ارتباطات واقعی و مثبت ترغیب می‌کنند.

اما وقتی صحبت از تعاملات اینستاگرامی باشد، در اصل راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ بهترین رویکردها را می‌توان به نکات زیر خلاصه کرد:

  • پاسخ دادن سریع به سوالاتی که از سوی فالوئرها مطرح شده‌اند.
  • تشکر کردن از مردم به خاطر لایک‌ها و کامنت‌ها.
  • اکتشاف پست‌های دیگران و تعامل با محتوای آن‌ها
  • تشکر از مردم به خاطر منشن‌ها با هدف افزایش آگاهی نسبت به برند و همین‌طور پیوند زدن برند به عواطف مثبتگ

گذشته از این‌ها، کامنت‌های منفی هم می‌توانند یک موهبت به حساب آیند. پیش از هرچیز، چنین کامنت‌هایی معدنی طلا از بازخوردها به حساب می‌آیند و شما را با نیازهای فالوئرها آشنا می‌کنند. بدین ترتیب ایده‌ای کلی از مسیری که باید در پیش بگیرید به دست خواهید آورد.

افزون بر این، کامنت‌های منفی شانسی برای جلوگیری از بحران‌ به حساب می‌آیند. سعی کنید به نکات مد نظر کاربران رسیدگی کنید و به این ترتیب به آن‌ها نشان دهید که به نیازها و علایق‌شان توجه دارید.

۴. محتوای تولیدی کاربران را در آغوش بگیرید

این راهی معرکه برای بهبود نرخ انگیجمنت در اینستاگرام به حساب می‌آید. با این کار، مخاطبان به تعامل هرچه گسترده‌تر با تصاویر و ویدیوهای شما و همین‌طور بازنشر هرچه بیشتر آن‌ها ترغیب می‌شوند. اینستاگرام هم اشتراک‌گذاری محتوا را ساده‌تر از همیشه کرده، به‌خصوص اگر در حال صحبت راجع به استوری‌ها باشیم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که محتوای تولیدی کاربران ۳۵ درصد به‌یادماندنی‌تر و ۵۰ درصد قابل اعتمادتر از پست‌های سنتی و محتوای غیر تولیدی از سوی کاربران ظاهر می‌شوند. انتشار چنین محتوایی باعث می‌شود اعتماد میان شما و فالوئرها افزایش یابد. چنین رابطه‌ای در نهایت تاثیری مثبت روی عملکرد شما از نگاه الگوریتم اینستاگرام می‌گذارد.

۵. استوری‌های اینستاگرامی را اکتشاف کنید

استوری‌ها فرصتی برای نمایش چهره انسانی کسب‌وکار و برند شما به حساب می‌آیند. تصاویری پشت صحنه از فعالیت‌های شرکت ضبط کنید یا مسابقه‌ای برای تولید محتوا ترتیب دهید. این راهی عالی برای دیده شدن هرچه بیشتر برند است.

استوری‌ها بدین خاطر به تصویر کسب‌وکار و عملکرد شما کمک می‌کنند که در بالاترین نقطه از صفحه اصلی اینستاگرام به نمایش درمی‌آیند. بنابراین وقتی مردم وارد اینستاگرام می‌شوند، پیش از هر چیز دیگری، لوگو برند شما را می‌بینند. چنین فرصتی را نباید به هیچ وجه از دست داد.

همین قاعده راجع به استریم‌های زنده اینستاگرامی هم مصداق می‌کند. آمار و ارقام نشان می‌دهند هرچه بیشتر محتوای زنده و لایو بسازید، محتوای غیر لایوتان هم بیشتر دیده می‌شود.

ناگفته نماند که استوری‌ها هم در نهایت بر یک الگوریتم متکی هستند و بنابراین نه‌تنها باید به صورت مداوم پست بگذارید، بلکه به تولید محتوای الهام‌بخش مشغول شوید.

۶. لوکیشن‌ خود را درج کنید

اپلیکیشن اینستا

گذشته از هشتگ‌ها، قابلیت درج لوکیشن هم راه عالی دیگری برای افزایش ریچ در اینستاگرام است. برخی کاربران اینستاگرامی علاقه‌ای به جستجو برای هشتگ‌های مختلف ندارند و در عوض به سراغ لوکیشن‌های به‌خصوص می‌روند.

علاوه بر این می‌توانید تصاویری را پیدا کنید که برند شما را در خود دارند، اما پروفایل شما در آن‌ها تگ نشده است. این هم یک راه دیگر برای یافتن فالوئرهای تازه و افزایش ریچ تلقی می‌شود.

۷. به سراغ تبلیغات اینستاگرامی بروید

می‌دانیم که تفاوت میان ریچ ارگانیک و استفاده از تبلیغات پولی مثل تفاوت میان آتش و یخ و شب و روز است. با این حال اگر یک استراتژی تبلیغاتی فکر شده در اینستاگرام داشته باشید، قادر به افزایش چندین برابری ریچ ارگانیک نیز خواهید بود. شاید بپرسید چنین جادویی چطور کار می کند؟ اجازه بدهید توضیح دهیم.

یکی از پست‌هایی که پیشتر منتشر کرده‌اید را برداشته و آن را در قالب تبلیغ مقابل چشم مخاطبانی که به دقت انتخاب شده‌اند قرار دهید. نرخ انگیجمنت یا تعامل برای این پست افزایش می‌یابد و به شکلی ارگانیک، رده‌بندی بهتری در فید فالوئرهای شما خواهد داشت.

اما سوال اصلی به قوت خود باقی می‌ماند: اینکه باید به سراغ کدام پست‌ها رفت؟ نگاهی به ابزار تحلیل اینستاگران بیندازید و ببینید کدام پست بالاترین نرخ انگیجمنت را داشته است.

۸. با اینفلوئنسرها همکاری کنید

اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌توانند اصلی‌ترین سلاح شما باشند. چنین افرادی در موارد زیر به شما یاری می‌رسانند:

  • یافتن مخاطبان تازه
  • تولید محتوای تازه
  • اعتباربخشی به محصولات یا سرویس‌های شما در چشم دیگران
  • تولید لید
  • افزایش میزان آگاهی نسبت به برند

اکثر بازارایابان شبکه‌های اجتماعی به فکر همکاری با اینفلوئنسرهای برجسته‌ای می‌افتند که ده‌ها هزار فالوئر دارند. اما می‌توان به اینفلوئنسرهایی که مخاطبان کمتر دارند - یا اصطلاحا مایکرو اینفلوئنسرها - نیز توجه کرد.

مایکرو اینفلوئنسرها معمولا تا سقف ۱۰۰ هزار فالوئر دارند و از سلبریتی‌های اینترنتی قابل اعتمادتر به حساب می‌آیند. فالوئرهای شما نیز ارتباطی بهتر با مایکرو اینفلوئنسرها برقرار می‌کنند. این پست‌ها به صورت معمول نرخ انگیجمنت بالاتری نسبت به هر چیز دیگر دارند.

۹. با مخاطبان تعامل کنید

اینستاگرام به شما این امکان را داده که از کاربران سوال بپرسید، نظرسنجی به راه بیندازید و سایر کاربران را در پست‌ها و استوری‌های خود تگ کنید. به صورت مشابه برگزاری مسابقه و جایزه دادن به مخاطبان باعث می‌شود بتوانید حسابی سر و صدا کنید و ریچ ارگانیک را بالاتر ببرید.

گذشته از تعامل با مخاطبان، فرصتی هم برای نمایش جنبه‌های طنز‌آمیز کسب‌وکار شما در اختیارتان قرار گرفته. فقط به خاطر داشته باشید که هر چند ماه یک‌بار باید سوالات و نظرسنجی‌هایی تازه به راه بیندازید تا شادابی و جذابیت محتوا حفظ شود.

۱۰. IGTV را از یاد نبرید

IGTV یا Instagram Television هم یک راه معرکه دیگر برای افزایش ریچ در اینستاگرام به حساب می‌آید. در حال حاضر برندها قادر به انتشار محتوای ویدیویی طولانی در IGTV هستند و بدین شکل با فالوئرهای خود تعامل می‌کنند.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌Brand24Quintly
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *