روش های کسب درآمد از وبسایت و وبلاگ

۳۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
روش های کسب درآمد از وبسایت و وبلاگ

کسب درآمد از وبسایت یا وبلاگ یک افسانه نیست، بلکه کاری محسوب می‌شود که توسط کلیه دارندگان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها قابل انجام است. در حقیقت، تبدیل کردن یک وبلاگ سرگرمی به دارایی که به کسب درآمد منجر می‌شود امری متداول و صرفا نیازمند تلاش سخت، خلاقیت و کمی خوش‌شانسی است. حداقل آنکه باید توانست به اندازه‌ای از وبلاگ/وب‌سایت کسب درآمد کرد که هزینه‌های «دامنه» (Domain) و «میزبانی» (هاست | Host) آن تامین شود. گاهی حتی ممکن است افراد وب‌سایت خود را به منبع اصلی درآمدشان مبدل کنند. باید به خاطر داشت استراتژی‌هایی که در ادامه بیان شده‌اند، برخی از متداول‌ترین روش‌های کسب درآمد از وب‌سایت/وبلاگ هستند و راهکارهای متعدد و متنوع دیگری نیز در این راستا وجود دارد. در این مطلب در مجموع ده تا از روش‌های پر کاربرد کسب درآمد از وب‌سایت/وبلاگ بیان شده است.

۱. بازاریابی معارفه‌ای (Affiliate Marketing)

یکی از محبوب‌ترین (و نه سریع‌ترین) روش‌ها برای کسب درآمد از وب‌سایت یا وبلاگ به شمار می‌آید. در بازاریابی معارفه‌ای، کار با پیدا کردن محصولی که شخص (دارنده سایت/بلاگ) تمایل دارد توصیه کند آغاز می‌شود.

سپس، فرد مطلبی در تایید محصول مذکور نوشته و آن را در میان بازدیدکنندگان وب‌سایت و مشترکان ایمیل ترویج می‌کند. اگر محصول یا خدمت (سرویس) توجه افراد را به خود جلب کند، آن‌ها روی «لینک معارفه» کلیک و محصول را خریداری می‌کنند.

Affiliate Marketing

در اینجا است که دارنده وب‌سایت مبلغی را به عنوان حق کمیسیون از سازنده محصول/خدمت دریافت می‌کند. کمیسیون بسته به شرایط وب‌سایت و محصول ممکن است برابر با ۳۰٪ الی ۷۰٪ قیمت محصول یا خدمت باشد. برای مثال، در صورت دادن نیمی از مبلغ به عنوان حق کمیسیون، فرد به دلیل ارجاع خریدار برای کتابی که ۳۰ هزار تومان است ۱۵ هزارتومان دریافت خواهد کرد. در این راستا، مطالعه مطلب «بازاریابی معارفه‌ای (Affiliate Marketing) — یک راهنمای جامع به زبان ساده» توصیه می‌شود.

۲. پرداخت به ازای کلیک

روش «پرداخت به ازای کلیک» (Pay-per-click | PPC) که با عنوان «هزینه به ازای کلیک» (cost per click | CPC) نیز شناخته شده، یک مدل تبلیغات اینترنتی است که برای هدایت ترافیک به وب‌سایت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن تبلیغ‌کننده به ناشر (معمولا مالک وب‌سایت یا یک شبکه از وب‌سایت‌ها) در ازای کلیک شدن تبلیغ مبلغی را پرداخت می‌کند. ویژگی اصلی در همکاری با چنین سیستم‌هایی سادگی کار با آن‌ها است.

از جمله سایت‌های تبلیغات کلیکی ایرانی می‌توان به «کاپریلا» اشاره کرد. کاپریلا موتور هوشمند نمایش هدفمند تبلیغات بر حسب محتوای صفحه و علایق کاربران است که می‌توان به دو صورت کلی با آن همکاری کرد. از یک سو دارندگان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌توانند برای نمایش تبلیغات اعلام آمادگی کنند و در صورت آغاز همکاری به ازای هر کلیک روی بنر تبلیغاتی نمایش داده شده در وب‌سایت مبلغی را دریافت کنند.

Pay Per Click

از سوی دیگر، دارندگان کالاها و خدمات آنلاین و آفلاین می‌توانند تبلیغات خود را به کاپریلا بسپارند تا در جایگاه مناسب، در میان مطالب مرتبط برای مخاطبی که به صورت هدفمند انتخاب شده نمایش داده شود. برای آگاهی از جزئیات نحوه همکاری با کاپریلا، مراجعه به وب‌سایت آن توصیه می‌شود. کاپریلا تنها یکی از نمونه‌های موجود در این حوزه است و گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مطلب «PPC یا پرداخت به ازای کلیک — بازاریابی دیجیتال به زبان ساده» توصیه می‌شود.

۳. فروش فضای تبلیغاتی

یکی از راه‌های کسب درآمد از وب‌سایت یا وبلاگ فروش فضاهایی است که در آن‌ها امکان قرارگیری بنرهای تبلیغاتی وجود دارد. در این راستا می‌توان برای هر فضای تعیین شده جهت قرارگیری بنرهای تبلیغاتی مبلغی را (به ازای زمان) تعیین کرد. در فروش فضای تبلیغاتی اینترنتی معمولا هزینه تبلیغات بر اساس تعداد افرادی که بنر تبلیغاتی را رویت کرده‌اند تعیین می‌شود. در همین راستا اصطلاحی با عنوان «هزینه به ازای نمایش» (Cost Per Impression | CPI) یا «هزینه به ازای ۱۰۰۰ نمایش» (Cost Per thousand impressions | CPM) وجود دارد.

Cost Per thousand impressions

این اصطلاح در رسانه‌های تبلیغات آنلاین و بازاریابی مرتبط با ترافیک وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هزینه «بازاریابی اینترنتی» (internet marketing) و یا «کمپین‌های تبلیغات ایمیلی» (email advertising campaigns) اشاره دارد که در آن تبلیغ‌کننده به ازای هر بار که تبلیغ - به بازدیدکننده‌ای - نمایش داده شد، به نمایش‌دهنده (مثلا مالک وبلاگ یا وب‌سایت) مبلغی را پرداخت می‌کند.

۴. فروش اینترنتی کالا و خدمات

در صورتی که فرد دارنده وب‌سایت/وبلاگ، خود دارای محصول یا سرویسی باشد، می‌تواند با فروش آن از طریق وب‌سایت خود به درآمد خوبی دست پیدا کند.

دلیل این امر نبودن هرگونه واسطه است که موجب شده با فروش کالاها به قیمت مناسب‌تر، بتوان به مشتریان بیشتری دست پیدا کرد. مساله شایان توجه آن است که با وجود ساده به نظر رسیدن این روش در ظاهر، اما در واقعیت دشواری‌های قابل توجهی در مسیر آن قرار دارد. ساخت محصولات خوب نیازمند منابع گوناگون (زمان، محتوا، طراحی و دیگر موارد) است.

Online Sopping

همچنین هزینه‌های پنهان زیادی وجود دارد که طی این فرآیند پرداخت می‌شوند. فروش محصول در وب‌سایت شخصی مسائلی مانند درگاه‌های پرداخت و ارسال کالا را نیز به دنبال دارد. آنچه بیان شد تنها بخشی از فرآیند فروش کالا و خدمات در وب‌سایت است و جنبه‌های دیگری از جمله طراحی جذاب وب‌سایت، پشتیبانی و نحوه بازاریابی سایت/بلاگ نیز وجود دارند که حائز توجه هستند.

۵. دریافت کمک نقدی داوطلبانه از بازدیدکنندگان

وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌هایی که جمعیت زیادی بازدیدکننده ندارند، اما یک جامعه کاربری قدرتمند و اهل مشارکت دارند می‌توانند از راهکار دریافت «کمک نقدی داوطلبانه» (Donate) نیز استفاده کنند. دریافت کمک نقدی داوطلبانه از بازدیدکنندگان راهکاری سریع برای ثروتمند شدن نیست، اما می‌تواند به فرد کمک کند تا هزینه‌های خود را در کوتاه مدت توسط افرادی که به مطالب او علاقمند هستند تامین کند. برای دریافت کمک نقدی داوطلبانه (دونیت) سایت‌های گوناگونی وجود دارد. پلتفرم فارسی 2nate (+) یکی از این موارد است.

دونیت

۶. دریافت رپورتاژ آگهی

یکی از راه‌های کسب درآمد از وب‌سایت هنگامی که تعداد بازدیدکنندگان آن قابل توجه است، دریافت رپورتاژ آگهی به شمار می‌آید. هنگامی که کار سخت ساخت ترافیک پایدار برای وب‌سایت با یک جامعه اهل مشارکت انجام شد، راه‌های گوناگونی برای کسب درآمد از تلاش‌های سخت انجام شده باز می‌شود.

برای مثال، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال وبلاگ‌هایی می‌گردند که بتوانند اسپانسر محتوای آن‌ها شوند (محتوایی مرتبط با محصولات یا خدمات آن‌ها دارند) و در ازای آن به ترویج کالا و خدمات خود بپردازند. این راهکار بسیار مفید است زیرا به خط محتوایی وبلاگ/وب‌سایت فرد لطمه نمی‌زند و در عین حال به کسب درآمد منجر می‌شود.

Advetorial

یک روش دیگر نوشتن نقد و بررسی برای محصولات یک شرکت به شیوه تبلیغاتی است. این نقد و بررسی‌ها دارای دو بخش محتوای خالص و محتوای تبلیغاتی اقناعی هستند. برای مثال، اگر فرد در وبلاگ خود به بازی‌های iOS برای آیفون و آی‌پَد می‌پردازد، سازنده‌های این بازی‌ها احتمالا علاقه زیادی به آن دارند که نقد و بررسی محصولشان را در آنجا قرار دهند. اگر این کار به درستی انجام شود یک سناریو بُرد-بُرد به وجود می‌آید. اگرچه در صورت انجام آن به صورت ضعیف (قرار دادن آگهی نامرتبط یا غیرقابل اعتماد) می‌تواند منجر به از دست دادن مخاطبان و آگهی‌دهندگان شود.

۷. «هدایت» دیگر شرکت‌ها

امروزه کسب‌و‌کارها به دنبال هدایت‌گران جدیدی هستند که به سراغ آن‌ها رفته و درباره محصولات و خدماتشان به کسب اطلاعات می‌پردازند. در واقع شرکت‌ها همواره به دنبال منابعی می‌گردند که به رشد و توسعه آن‌ها کمک کنند.

Online-Reviews

برای مثال، فرض می‌شود که فردی دارای یک وب‌سایت است که آموزش آشپزی ارائه می‌کند. اطلاعات مخاطبان این سایت مانند ایمیل‌ها یا شماره‌های تماس آن‌ها برای فروشگاه‌های مواد غذایی و لوازم آشپزخانه بسیار ارزشمند است.

آن‌ها تمایل دارند محصولات خود را به افراد مشتاق این حوزه بفروشند. در اصل، وب‌سایت آشپزی نقش میانجی را بازی کرده و دو طرف ماجرا را به هم می‌رساند و در ازای این کار هزینه دریافت می‌کند. البته باید توجه داشت که این کار با حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات مخاطبان و عدم ارسال هرزنامه‌های آزاردهنده انجام شود.

۸. ساخت یک لیست ایمیل

زمانی که افراد به مطالعه مطالب وبلاگ‌ها تخصیص می‌دهند افزایش یافته است. در این میان، بخشی از مخاطبان وبلاگ‌ها/وب‌سایت‌ها مشترک لیست ایمیل می‌شوند. این افراد معمولا وفادارترین بازدیدکنندگان به شمار می‌آیند.

هدف لیست‌های ایمیل آن است که بازدیدکنندگان برهه‌ای یک وب‌سایت/بلاگ همواره در جریان آخرین به روز رسانی‌های آن قرار بگیرند. افزایش تعداد این مخاطبان نیازمند یک استراتژی بلند مدت است (و قطعا هیچ کس با این روش طی یک شب پولدار نشده است). اما این راهکاری عالی برای مبدل ساختن بلاگ/سایت به کاری درآمدزا است.

Email List

در همین راستا، هیچ‌گاه نباید از ساخت ارتباط با مخاطبان چشم‌پوشی کرد. پیشنهاد اطلاعات عالی یا رایگان راهکار فوق‌العاده‌ای برای آغاز است. اسپم کردن با ارسال پیشنهادات ناخواسته یکی از سریع‌ترین روش‌های آزار و توهین به مخاطبان محسوب و منجر به آسیب دیدن اعتماد مخاطبان و اهداف بلند مدت وب‌سایت می‌شود.

۹. راه‌اندازی یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی

وب‌سایت‌ها فقط در حوزه محتوا نیستند. آن‌ها ممکن است پیرامون ابزارها یا محصولات یک فروشگاه آنلاین باشند. البته لازم به ذکر است در حال حاضر صدها هزار وب‌سایت «تجارت الکترونیکی» (eCommerce) یا فروشگاه آنلاین وجود دارد.

بنابراین، پیش از ورود به این حوزه باید اطمینان حاصل کرد که با یک استراتژی همراه با جزئیات و با توجه به روش‌های بازاریابی روز دنیا به این سو گام برداشت.

e-Commerce

۱۰. واگذاری وب‌سایت‌ها (ساختن -> فروختن -> سرمایه‌گذاری مجدد)

شاید باور کردن این موضوع سخت باشد اما برای فروش وب‌سایت‌ها همواره بازار وجود دارد. این یعنی اگر با تخصیص زمان یک وب‌سایت خوب - از جنبه‌های گوناگون - شامل سامانه مدیریت محتوای مناسب، رابط کاربری جذاب و تجربه کاربری ساخته و استراتژی‌های تولید محتوای قدرتمندی برای آن تدوین شود که در گذر زمان منجر به جذب ترافیک قابل توجه و پایدار بشود (چه وب‌سایت‌های کاملا محتوا محور و چه فروشگاه)، می‌توان آن را به افراد/سازمان‌هایی که علاقمند هستند به قیمت خوبی فروخت.

فروش وب‌سایت

چگونگی ساخت وب‌سایت

موارد بیان شده تنها برخی از روش‌های کسب درآمد از وب‌سایت/وبلاگ هستند. راهکارهای متعدد دیگری نیز برای این کار وجود دارد و البته در عین حال می‌توان با بهره‌گیری از خلاقیت روش‌های جدیدی نیز به میان آورد. اکنون ممکن است بسیاری از افراد به ساخت وب‌سایت علاقمند شده و البته تمایلی هم به کدنویسی و صرف زمان زیاد نداشته باشند. در این راستا آموزش‌های زیر به کلیه علاقمندان توصیه می‌شود:

برای مشاهده دیگر دوره‌های آموزشی در زمینه طراحی و ساخت وب‌سایت روی این لینک کلیک کنید.

بازاریابی اینترنتی برای کسب درآمد از وبسایت

از سوی دیگر، بحثی که ممکن است ذهن افراد را در این وهله درگیر کند آن است که چگونه می‌توان به بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی پرداخت. پیش از آنکه آموزش‌های مفید در این رابطه ارائه شوند، توضیحاتی پیرامون چیستی «بازاریابی اینترنتی» (دیجیتال مارکتینگ | Digital marketing) ارائه خواهد شد. بازاریابی اینترنتی در واقع بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، در اصل اینترنت و در عین حال گوشی‌های موبایل، نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های دیجیتال است. این روش بازاریابی از سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ روشی که برندها و کسب‌و‌کارها از فناوری برای بازاریابی استفاده می‌کنند را دستخوش تحول کرده است. با افزایش نقش‌آفرینی پلتفرم‌های دیجیتال در برنامه‌های بازاریابی و زندگی روزمره افراد و با توجه به آنکه انسان‌ها از دستگاه‌های دیجیتال به جای مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی استفاده می‌کنند، کمپین‌های بازاریابی اینترنتی شایع‌تر و موثرتر شده‌اند. برای فراگیری روش‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا آموزش‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
websitesetup
۱ دیدگاه برای «روش های کسب درآمد از وبسایت و وبلاگ»

جالب بود.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *