رشته بیوتکنولوژی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزشی

۵۸۷۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
رشته بیوتکنولوژی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزشی

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته بیوتکنولوژی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته بیوتکنولوژی

دانلود ویدیو

رشته بیوتکنولوژی مناسب چه کسانی است؟

بیوتکنولوژی، یکی از شاخه‌های علم زیست شناسی است که بر پایه «استفاده صنعتی از روش‌ها و سوژه‌های زیستی» استوار است. رشته زیست فناوری، در حال حاضر، از طریق آزمون سراسری،‌ در دو مقطع کارشناسی و دکتری تخصصی پیوسته، دانشجو می‌پذیرد. این رشته، سرشار از درس‌های حفظی و محاسباتی است که بیشتر آن‌ها با زیست و شیمی مرتبط هستند و با دنیایی از اصطلاحات علمی و اسامی تخصصی سر و کار دارد که ورود به آن، نیازمند داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی است.

رشته بیوتکنولوژی، به دلیل ماهیت چند وجهی خود، با تمام علوم زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک، سر و کار دارد و در این راه، ابزارهای مختلف کامپیوتری را به کار می‌گیرد.

ویژگی دیگر این رشته، مبتنی بودن آن بر پایه تفکر خلاق و پشتکار است. چرا که در کلاس درس رشته بیوتکنولوژی، تنها اصول و قوانین حاکم بر دستگاه‌های زیستی و آزمایشگاهی، همراه با مثال‌هایی از کاربردهای فعلی آن‌ها تدریس می‌شود. اما آنچه پیش روی ماست، به مراتب گسترده‌تر، پیچیده‌تر و در عین حال، هیجان‌انگیزتر است.

کاربردهای بیوتکنولوژی

 

به بیان دیگر، آنچه در این رشته دانشگاهی، تدریس می‌شود، تنها، به منزله جرقه‌ای در ذهن دانشجویان است و سرنوشت این جرقه‌ها، به خود آن‌ها بستگی دارد. خواه، آن را به خاموشی بکشانند، خواه، از آن نوری بگیرند و طرحی نو دراندازند!

از سوی دیگر، انتظار می‌رود هر فارغ‌التحصیل این رشته دانشگاهی، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، بتواند یک شرکت دانش بنیان زیست فناورانه را تاسیس و اداره کند، یا به عنوان مسئول کنترل کیفیت در آزمایشگاه‌های کارخانجات صنعتی، مشغول به کار شود. هرچند، در سال‌های اخیر، حمایت‌های دولت از شرکت‌های زیستی، افزایش یافته است، اما هنوز کافی نیست.

بنابراین، می‌بایست خود افراد، سرمایه مالی کافی برای شروع یک فعالیت اقتصادی را داشته باشند، یا بتوانند با تدوین یک طرح تجاری مناسب، سرمایه‌گذاران را متقاعد به سرمایه‌گذاری بر روی پیشنهاد خود کنند. بیشتر دانش‌آموختگان رشته بیوتکنولوژی، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. تدوین یک طرح تجاری مناسب، مذاکره با سرمایه‌گذاران و عقد قرارداد،‌ همه و همه، مواردی هستند که برای ورود به بازار کار، باید به خوبی در آن‌ها خبره شوید.

پس اگر

  • نسبت به ویژگی‌های موجودات مختلف و کاربرد آن‌ها در زندگی انسان، کنجکاو هستید.
  • نسبت به مشکلات فعلی سبک زندگی بشر، مثل آلاینده‌ها و سوخت‌های فسیلی، کنجکاو هستید.
  • از شکست، نمی‌ترسید.
  • از کار گروهی، لذت می‌برید.
  • تفکر خلاق دارید.
  • از ورود به کارهای چالشی، لذت می‌برید.
  • حوصله محاسبات سنگین، یادگیری انواع نرم افزارها و طرز کار دستگاه‌های پیچیده آزمایشگاهی را دارید.
  • عاشق زیست و شیمی هستید.
  • تمایل به تاسیس یک کار خصوصی و ورود به میدان رقابت دارید.
  • در زبان انگلیسی، مهارت کافی را دارید.

رشته بیوتکنولوژی، به احتمال زیاد، انتخاب مناسبی برای شماست.

زیست فناوری

کدام دروس دبیرستان در رشته بیوتکنولوژی بیشتر کاربرد دارند؟

همانطور که می‌دانید بیوتکنولوژی، در هر دو مقطع کارشناسی و دکتری پیوسته، در زیرگروه ۱ از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد. این زیرگروه، علاوه بر بیوتکنولوژی، شامل رشته‌های مختلفی است که عبارتند از:

پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، آموزش ابتدایی، آموزش زیست شناسی، آموزش کودکان استثنایی، اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی،‌ بهداشت و بازرسی گوشت، بینایی سنجی، پرستاری، تکنولوژی پرتوشناسی،‌تکنولوژی پرتودرمانی، روانشناسی، زیست شناسی (جانوری، دریا، سلولی و مولکولی، گیاهی، زیست فناوری) شنوایی شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تربیتی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مامایی، گفتاردرمانی، میکروبیولوژی و هوشبری.

ضرایب دروس، در زیرگروه ۱ علوم تجربی، در طی سال‌های اخیر، مطابق با جدول زیر بوده است.

درسزمین‌شناسیریاضیزیستفیزیکشیمی
ضریب02423

همانطور که از این جدول و عناوین رشته‌های دیگر زیرگروه ۱ پیداست، شالوده این زیرگروه بر درس‌های شیمی و زیست استوار است. بنابراین برای قبولی در هریک از رشته‌های این زیرگروه، کسب نمره تراز بالا در درس‌های زیست و شیمی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درس‌های ریاضی و فیزیک، در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

از طرفی، بر خلاف دیگر زیرگروه‌های دیگر گروه آزمایشی تجربی، که زمین شناسی، برای آن‌ها، دست کم، ضریب یک تخصصی گرفته است، در زیرگروه ۱، نمره تراز این درس با ضریب صفر،‌ محاسبه می‌شود و در امتیاز نهایی داوطلبان، هیچ تاثیری ندارد.

نوع گزینش رشته بیوتکنولوژی، به صورت کشوری است. یعنی پس از کسر سهمیه ایثارگران، بقیه ظرفیت‌های موجود،‌ به نسبت شرکت‌کنندگان هریک از سهمیه‌ها (مناطق و خانواده شهدا)،‌ به کل شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی تجربی، تقسیم می‌شود.

دروس رشته بیوتکنولوژی

در چند سال اخیر، علاوه بر نمره داوطلبان در آزمون سراسری، معدل آن‌ها در پایه‌های تحصیلی متوسطه نیز، در امتیاز نهایی آن‌ها لحاظ می‌شود. در زیرگروه یک، برای دانش‌آموزان نظام جدید آموزشی (نظام ۳-۳-۶)، سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، مطابق جدول زیر، در نمره نهایی آزمون، لحاظ می‌شود.

همانطورکه می‌دانید، درس‌های عمومی، برای همه گروه‌ها با ضریب یک، در فرمول محاسبه امتیاز نهایی، لحاظ می‌شوند. اما اگر نوع دیپلم داوطلب، با گروه آزمایشی او متفاوت باشد، تنها نمره آن دسته از درس‌های تخصصی، در این فرمول، اعمال می‌شوند که با زیرگروه آزمایشی داوطلب، تناسب داشته باشند. میزان این تاثیر، حداکثر ۳۰ درصد است.

گرایش های رشته بیوتکنولوژی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

دانش‌آموختگان رشته زیست فناوری، در مقطع کارشناسی، می‌توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی این رشته، در یکی از شش گرایش زیر، ادامه تحصیل دهند:

  • بیوتکنولوژی فراورش زیستی (Bio-remediation)
    این گرایش به طراحی انواع رآکتورهای زیستی در مقیاس کوچک تا صنعتی می‌پردازد. روند تولید و استخراج آنزیم‌ها و متابولیت‌های صنعتی و دارویی، از جمله مباحث این گرایش هستند. رآکتورهای زیستی از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند که شرایط بسیار دقیقی برای رشد میکروب‌ها و متابولیت‌های خاص فراهم می‌کنند. امروزه برای نتیجه‌گیری بهتر و جلوگیری از هدر رفت زمان، به‌جای کشت سلول توسط کاربر که امکان آلوده شدن محیط کشت و از بین رفتن سلول‌ها وجود دارد؛ از انواع رآکتورهای زیستی استفاده می‌شود.

  • بیوتکنولوژی میکروبی
    استفاده از انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها به منزله کارخانه‌های تولید پلی‌ساکارید، پروتئین و لیپید، از جمله مباحث مهم این گرایش، به شمار می‌روند. در کنکور کارشناسی ارشد این گرایش، درس‌های زیست شناسی، میکروبیولوژی و ژنتیک دارای ضریب ۳ هستند که اهمیت بالایی دارند. رشته بیوتکنولوژی میکروبی در سطح جهان بازارکار خوبی دارد. فارغ‌التحصیلان ارشد رشته بیوتکنولوژی میکروبی در ایران می‌توانند در شرکت‌های تولید دارو و صنایع غذایی مشغول به کار شوند.
  • بیوتکنولوژی مولکولی
    به کارگیری ابزارهای مهندسی‌ ژنتیک‌ و مهندسی‌ پروتئین‌، به منظور تولید آنتی‌ بادی‌‌های‌ منوکلونال‌، غشا و حسگرهای زیستی، بخش عمده مباحث این گرایش را به خود اختصاص می‌دهند. زیست شناسی مولکولی مطالعه مولکول‌های درون سلولی است و بیوتکنولوژی برای تولید محصولات مفید مانند داروها از نحوه عملکرد سیستم های بیولوژیکی استفاده می‌کند. فارغ‌التحصیلان ارشد رشته بیوتکنولوژی مولکولی می‌توانند به عنوان محقق در بیمارستان‌ها، کارشناس فنی در آزمایشگاه‌ها به خصوص در آزمایشگاه‌های صنایع غذایی و کارشناس فروش محصولات دارویی مشغول به کار شوند.
  • بیوتکنولوژی پزشکی
    اهداف گوناگون بالینی، از جمله، تشخصی سرطان، تولید انواع واکسن، تعیین نقشه ژنی، درمان‌های مولکولی و تولید پروتئین‌های نوترکیب دارویی، عمده مباحث این گرایش بیوتکنولوژی هستند. فارغ‌التحصیلان این رشته محققینی هستند که در محیط آزمایشگاهی درباره بیماری‌ها و نحوه بهبود آن‌ها به پژوهش می‌پردازند و در نتیجه محصولات دارویی تولید می‌کنند.

  • بیوتکنولوژی کشاورزی
    کشت‌ سلول‌ و بافت‌ گیاهی‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ گیاهی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ گیاهی‌، تولید بذر و نهال‌ مقاوم‌ در برابر شرایط‌ نامناسب‌ محیط‌، بیماری‌‌های‌ متداول‌ و حشرات‌ و آفات‌ عمده‌، تولید کودهای‌ زیستی‌ و همچنین آنزیم‌‌ها و هورمون‌ های با منشا گیاهی، بخش عمده‌ای از مباحث این گرایش، محسوب می‌شوند. محصولات بیوتکنولوژی به طور قابل توجهی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند.
  • بیوتکنولوژی محیطی
    استخراج‌ معادن‌ به روش‌های زیستی، تصفیه‌ پساب‌ها و رفع آلاینده‌‌های‌ خطرناک‌ و جامد، رفع‌ آلودگی‌ دریاها و بازسازی‌ زیستی محیط، مباحث عمده این گرایش،‌ به شمار می‌روند. بیوتکنولوژیست‌های زیست محیطی میکروب‌های مناسب را برای اصلاح یک منطقه خاص و آلاینده‌های منحصر به فرد آن شناسایی، استفاده و توسعه می‌دهند. خاک آلوده ممکن است در محل اصلاح شود، یا در ظروف قرار داده شود و برای اصلاح به منطقه دیگری حمل می‌شود.

بیوتکنولوژی گیاهی

لازم به یادآوری است که رشته بیوتکنولوژی در مقطع دکترای پیوسته نیز،‌ شامل سه مرحله آموزشی مجزاست که به ترتیب، دربرگیرنده دروس کارشناسی، ارشد و دکترای این رشته هستند. دانشجویان این رشته، پس از طی مراحل اول و دوم، در یکی از شش گرایش یاد شده، به تحصیل خود، ادامه می‌دهند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته بیوتکنولوژی چه هستند؟

علاوه بر درس‌های پایه و عمومی که تقریبا بین همه رشته‌ها در مقطع کارشناسی، یکسان هستند، رشته بیوتکنولوژی، به عنوان یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی، دربرگیرنده درس‌های تخصصی این رشته است که مهم‌ترین آن‌ها در جدول زیر، آورده شده‌اند.

گفتیم که رشته بیوتکنولوژی، در مقطع دکترای پیوسته نیز، دانشجو می‌پذیرد. این رشته، در حال حاضر، تنها در دانشگاه تهران، ارائه می‌شود و دانشجویان، معمولا از بین رتبه‌های برتر آزمون سراسر‌ی و برگزیدگان المپیاد‌های دانش‌آموزی، پس از انجام مصاحبه، انتخاب می‌شوند. در هریک از مراحل سه‌گانه این دوره آموزشی، ‌درس‌های مختلفی ارائه می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها در جدول زیر آورده شده‌اند.

مهم‌ترین درس‌های مقطع کارشناسیمهم‌ترین درس‌های مقطع دکتری پیوسته
زیست جانوری(+) مهندسی واکنش‌های شیمیایی
زیست گیاهیپدیده‌های انتقال در سیستم‌های بیوشیمی
زیست مولکولی(+) مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرایندها
 (+) بیوشیمی(+) ریاضیات مهندسی پیشرفته
(+) بیوفیزیکزیست‌فناوری نفت
بیوشیمی فیزیک(+) پدیده‌های تخمیر
(+) ژنتیک(+) بیوتکنولوژی محیطی
(+) مهندسی ژنتیک(+) مهندسی ژنتیک پیشرفته
(+) اکولوژی(+) آنزیم شناسی
(+) فیزیولوژی جانوریبیوتکنولوژی پروتئین
(+) فیزیولوژی گیاهیزیست‌شناسی محاسباتی
زیست پرتویمهندسی بافت پیشرفته
(+) میکروبیولوژی(+) کشت سلول و بافت
(+) ایمونولوژی(+) ایمنی شناسی سلولی و مولکولی
(+) تکاملمهندسی متابولیت در گیاهان
بیوتکنولوژی میکروبیاکولوژی مولکولی
بیوتکنولوژی گیاهیبیوتکنولوژی گیاهان زراعی
بیوتکنولوژی جانوریمهندسی فراورش زیستی
بیوتکنولوژی مولکولیبیوتکنولوژی میکروبی/پزشکی/گیاهی

فارغ التحصیل رشته بیوتکنولوژی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

بیوتکنولوژی، یک رشته نوظهور از شاخه‌های زیست شناسی است و بسیاری از دانشمندان، از آن با عنوان پاک‌ترین و سودآورترین صنعت حال حاضر، یاد می‌کنند. این رشته، به دلیل ماهیت چندبعدی خود،‌ علوم مختلف را به هم پیوند می‌زند و از این جهت، یک دانش بین رشته‌ای به شمار می‌رود.

بازار کار بیوتکنولوژی

دانش‌آموختگان این رشته، به ویژه در مقطع دکتری تخصصی، از مهارت‌های بالایی برای طراحی انواع آزمایش‌ها و تحلیل و تفسیر نتایج آن‌ها برخوردارند. همچنین، بر حسب گرایش انتخابی خود، به خوبی با جنبه‌های مختلف زیستی و دستورزی موجودات مختلف، مانند میکروب‌ها، گیاهان، سلول‌های جانوری و غیره، آشنایی دارند.

آن‌ها،‌ برای رسیدن به اهداف گوناگون، از این مهارت‌ها برای دستورزی ژنتیکی سلول‌های مختلف، بهره می‌گیرند. به همین جهت، می‌توان گفت دانش‌آموختگان رشته بیوتکنولوژی، به ویژه در سال‌های اخیر، از موقعیت‌های شغلی خوبی برخوردار بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این روند، همچنان ادامه داشته باشد. بخشی از حوزه‌های کاری متناسب با رشته بیوتکنولوژی، در ادامه آمده‌اند.

  • حذف آلاینده‌های زیستی از پساب کارخانه‌ها
  • تولید سوخت‌های زیستی
  • بازیافت به روش زیستی
  • تولید آنزیم یا هر پروتئین دیگر برای مصارف دارویی/کشاورزی/صنعتی
  • تولید گیاهان مقاوم به انواع تنش‌های شوری/آفات/علف‌کش‌ها
  • توسعه سویه‌های صنعتی
  • افزایش سطح تولید فراورده‌های مختلف در ارتباط با محصولات کشاورزی/دامی/میکروبی

توجه داشته باشید همانطور که از جدول بالا پیداست، حجم عمده‌ای از درس‌های کلیدی و کاربردی در این رشته، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی،‌ عرضه می‌شود. بنابراین، بدیهی است که دانش‌آموختگان این مقاطع، در مقایسه با فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی، از شانس بسیار بالاتری برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی، برخوردار هستند.

زیست فناوری

بازار کار رشته بیوتکنولوژی به چه صورت است؟

همانطور که در بخش پیش، گفتیم، بیوتکنولوژی، یکی از رشته‌های نوین زیستی به شمار می‌رود و نقش کلیدی آن در صنعت، به تدریج، در حال روشن شدن است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، ساز و کارهای مناسب برای بهره‌گیری از خدمات و محصولات بر پایه بیوتکنولوژی، فراهم شده است.

در کشور ما نیز، در سال‌های اخیر، تولید سویه‌های صنعتی، حذف آلاینده‌ها، تولید سوخت‌های زیستی و انواع روش‌های بازیافت زیستی، در اولویت قرار گرفته‌اند و روند تاسیس و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان زیستی نیز، شتاب گرفته است. با این همه، هنوز، مسیر فناوری‌های زیستی در ایران، بسیار پر نشیب و فراز است و بی‌شک، لازمه عبور از آن، صبر، پشتکار، خلاقیت، داشتن ایده‌های نو و یادگیری مهارت‌های مختلف، ‌از جمله فنون مذاکره، بازاریابی و قدرت حفظ سرمایه است.

بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاهی، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی،‌ از توانایی علمی، بهره هوشی و پشتکار کافی برخوردارند. اما آنچه رمز موفقیت عده کمی از آن‌هاست، مهارت‌های کارآفرینی است که به ویژه در مورد رشته‌هایی مثل بیوتکنولوژی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اکیدا توصیه می‌کنیم دانشجویان بیوتکنولوژی، در دوران تحصیل خود، با سازمان‌ها و مشاغل مختلف و همچنین با دانشجویان رشته‌های دیگر آموزشی، در ارتباط باشند. چنین تعاملی، از یک سو، آن‌ها را با بخشی از مشکلات حرفه‌های مختلف، آشنا می‌کند که به روش‌های زیستی، قابل حل هستند و  از سوی دیگر،‌ دانشجویان را با پتانسیلی که در دیگر رشته‌ها، برای حل همان مسائل، نهفته است،‌ آشنا می‌سازد. به بیان دیگر، به آن‌ها یاد می‌دهد که از زاویه‌های مختلفی به یک موضوع، نگاه کنند. این مهارت، کلید حل بسیاری از مشکلات، در حوزه‌های مختلف کاری است.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

امکان ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی در داخل ایران چگونه است؟

در حال حاضر، رشته بیوتکنولوژی در مقطع دکتری پیوسته،‌ تنها در دانشگاه تهران، ارائه می‌شود و ظرفیت آن در سال 1398، دوازده نفر بوده است. ظرفیت دانشگاه‌ها برای رشته زیست فناوری، در مقطع کارشناسی، در سال 1398، در جدول زیر آمده است.

ردیفدانشگاهظرفیتردیفدانشگاهظرفیت
1الزهرا347شهید بهشتی20
2ایلام358کاشان24
3فناوری‌های نوین آمل509کردستان50
4تهران1510مراغه50
5خوارزمی2511ملایر70
6شاهد4012یزد40
***جمع 435

همانطور که از این جدول پیداست، ظرفیت پذیرش این رشته در سال‌های اخیر، به شدت افزایش یافته است و با وجود رقابت جدی داوطلبان، می‌توان گفت هریک از آن‌ها از شانس خوبی برای پذیرفته شدن در این رشته پرطرفدار برخوردار است. علاوه بر این، گرایش‌های متعددی نیز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی (PhD) در رشته زیست فناوری، ایجاد شده است و هرساله به تعداد گرایش‌ها، دانشگاه‌های پذیرنده و ظرفیت پذیرش آن‌ها افزوده می‌شود.

تحصیل در خارج

امکان ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی در خارج از کشور به چه صورت است؟

10 دانشگاه برتر دنیا از نظر رشته‌های مرتبط با علوم زیستی عبارتند از:

  • هاروارد (آمریکا)
  • انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT، آمریکا)
  • کمریج (انگلیس)
  • آکسفورد (انگلیس)
  • استنفورد (آمریکا)
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCB، آمریکا)
  • انستیتو تکنولوژی زوریخ (ETH، سوییس)
  • یِل (آمریکا)
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCLA، آمریکا)
  • انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا (آمریکا)

همانطور که از این فهرست، پیداست، بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی، عبارتند از آمریکا، ‌انگلیس و سوییس. در بسیاری از کشورها، بیوتکنولوژی، شغلی پردرآمد محسوب می‌شود و با تحصیل در این رشته دانشگاهی، حتی می‌توانید در برخی از کشورها، اقامت بگیرید. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید.

درسهای رشته بیوتکنولوژی

دروس دانشگاهی رشته بیوتکنولوژی تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

در بخش‌های پیش، مهم‌ترین درس‌های ارائه شده در رشته بیوتکنولوژی را مطرح کردیم. هرچند گذراندن این واحدهای تئوری و عملی، دانشجویان را آماده ورود به بازار کار می‌کند،‌ اما برای تبدیل شدن به یک بیوتکنولوژیست موفق، باید علاوه بر توانمندی‌های بالا، مهارت‌های زیر را هم کسب کنید.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

عجله نکنید! برای یادگیری و تقویت این مهارت‌ها دست کم چهار سال وقت دارید.

بر اساس رای ۲۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
سازمان سنجش آموزش کشورTOPUNIVERSITIES
۲۱ دیدگاه برای «رشته بیوتکنولوژی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزشی»

سلام من رشتم زیست فناوری هست میتونم برای ارشد نانوفناوری پزشکی شرکت کنم؟

سلام
یک سوال داشتم , اونم اینکه براساس یکی از عکس هایی که شما استفاده کردید میشه گفت این رشته ترکیبی از سه درس شیمی/ فیزیک/ زیست شناسی هست درسته؟
خواستم اینو بپرسم جون فیزیک برام مهمه و آیا واقعا دروس دانشگاهی این رشته با فیزیک ارتباط داره؟

سلام برای رشته بیوتکنولوژی در مقطع دیپلم چه رشته ها ای میشه خوند در چه مقطعی میشه بورسیه تحصیلی گرفت و کدام گرایش بیوتکنولوژی هم به محیط زیست مربوط میشه و هم به مهندسی ژنتیک

منم این رشته رو دوست دارم, اما اینطور که معلومه آینده ی شغلی توی ایران نداره. تو این اوضاع نمیشه روش حساب کرد.

اشتباه میکنید یکی از رشته های آینده دار مخصوصا در ایران زیست فناوریه

ممنون بابت فیلم کامل و توضیحات همه جانبه.بسیار مفید بود و کمک کننده.من چند ساله حیرانم که چه رشته ای مرتبط با اهدافم برای محیط زیسته و تازه فهمیدم بیوتکنولوژی همون هست که دنبالشم.امیدوارم بازار کارش هم خوب باشه

ظاهراً این رشته ، خارج از کشور (آمریکا ، آلمان ، انگلیس و… ) شرایط خوبی داره برای کار.
تو کشور خودمون نه! بنابراین این رشته به درد مهاجرت می خوره

سلام میخاستم بگم کاش یکم در مورد دوره هایی که باید در کنار درس هامون هم گذرونده بشه هم مطلب می گذاشتین . واقعا یک دغدغه ی بزرگه برامون…

سلام
من رشته‌ام زیست فناوریه میتونم گرایش ارشد زیست فناوری دارویی بخونم؟

با عرض سلام
میشه لطف کنید و بفرمایید بین این رشته(
بیوتک ( دکترای پیوسته)) و پزشکی کدام را پیشنهاد میکنید؟
در دکترای پیوسته مدرک دریافتی دکترای عمومی هست یا اختصاصی( PHD ) ؟
در دکترای پیوسته نحوه انتخاب گرایش ها چطور هست؟

آیا این مطلب صحیح هست که دانشجویان باید برای دریافت دکترای خود مدرک زبان آیلس یا تافل یا وزارت علوم را داشته باشند ؟

با سلام؛

لینک بیشتر دوره‌های موردنیاز در داخل مطلب آورده شده است. اما آنچه که در کنار دوره‌های دانشگاهی باید به آن توجه شود، مهارت‌های نرم در کسب و کار است که لینک این دوره‌ها نیز آورده شده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

متاسفانه زمینه کاری دانش آموختگان بیوتکنولوژی در ایران در حد صفر است بنده کارشناسی ارشد مقطع دکترا هستم اما موفق به یافتن کار مرتبط با آن نشدم

من ارشد بیوتکنولوژی دارم و علاقه خیلی زیادی به این رشته دارم حدود ده سال است نتوانسته ام کار مربوط به رشته ام را پیدا کنم و افسردگی گرفته ام و همیشه حسرت خورده ام.

بعد از معرفی بهترین دانشگاه‌ها نوشته شده «بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی…» که به نظر اسم رشته درست نیست.

سلام، وقت شما بخیر؛

از تذکر به جای شما بسیار سپاسگزاریم، بخشی که به آن اشاره کرده بودید، بازبینی و اصلاح شد.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

بیشترین درامد برای یک دکترای بیوتکنولوژیست چقدر؟

ببخشید یک سوال داشتم . ساخت داروهای جدید تخصص کدام یک از این گرایش های بیوتکنولوژی است

سلام بیوتکنولوژی پزشکی!

سلام وقت بخیر
من دانشجو مهندسی پزشکی هستم میخواستم بدونم میتونم برای کارشناسی ارشد واسه رشته بیوتکنولوژی اپلای کنم خارج از کشور ؟

ببخشید یه سوال داشتم تا چه رتبه ای میشه این رشته رو در دانشگاهای دولتی شهر تهران و کل کشور اورد

بستگی به نفرات جلویی شما در انتخاب رشته داره ممکنه 30000 هم بشید ولی باز در یکی از دانشگاهای کشور بتونین بیوتکنولوژی رو قبول بشین

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *