داستان موفقیت فرادرسی ها: «آرش پژوهنده»، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی قم

۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ آبان ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
داستان موفقیت فرادرسی ها: «آرش پژوهنده»، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی قم

دسترسی عموم مردم به اینترنت به این معناست که آنها اکنون می‌توانند بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از گذشته به یادگیری مباحث مختلف بپردازند؛ در اصل مجموعه‌ی فرادرس نیز همواره در تلاش است تا این مهم را به بهترین شکل ممکن محقق سازد و در کنار افزایش سطح علمی جامعه، دانشجویان را در مسیری صحیح هدایت کرده و به آنها یاری رساند تا پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کنند.

فهرست مطالب این نوشته

در ادامه‌ی این مطلب، بنا داریم داستان یکی از همین دانشجویان را از زبان خودش بشنویم و کمک‌هایی که آموزش‌های فرادرس به او رسانده‌اند را مرور کنیم. آقای «آرش پژوهنده»، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع - گرایش بهینه‌سازی سیستم‌ها - از «دانشگاه صنعتی قم» می‌گوید:

«پس از حدود چند ماه از ارائه آموزش «حل مسأله زمان بندی پروژه با محدودیت منابع یا RCPSP در متلب» توسط فرادرس و درست در زمانی که بنده تقریبا به مراحل نهایی نگارش مقاله خود رسیده بودم، موفق شدم تا این ویدئوی ارزشمند را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهم.

با توجه به اینکه مقاله اینجانب نیازمند یک الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک بود و همچنین در دو مرحله این مساله قابل حل بود، لذا برای کدنویسی الگوریتم ژنتیک جهت حل یک مساله زمانبندی پروژه با منابع محدود نیاز به ایده داشتم. از آنجا که مدل مقاله یک مدل جدید بود، با مشاهده ویدئویی که اشاره کردم و نکات و ایده‌هایی که از آن فرا گرفتم پایه و اساسش تغییر و دقت مدلش نیز افزایش پیدا کرد. ضمناً با بررسی ویدئوی ذکر شده مواردی مانند نحوه کد نویسی، مرحله انتخاب یا جهش با روش های متفاوتی که در ابتدا مدنظرم نبودند به مقاله اضافه یا در آن بهینه‌سازی شدند.

همچنین همگرایی الگوریتم، تحت تاثیر این آموزش و برخی از قسمت های آموزش جامع متلب قرار گرفت. توضیحات کافی و مطلوب آموزش‌های فرادرس به همراه بیان مناسب، کمک شایانی به هر سطحی از افراد در درک مفاهیم و پیاده سازی آنها می‌کنند. در عین حال در ویدئوی مورد بحث اشاره به مواردی مثل تنظیم پارامتر‌ها به تنهایی کمک بزرگ و مهمی به کارایی و اثربخشی الگوریتم‌های فرا ابتکاری می‌کند، که این نکته نیز در مقاله‌ام بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با در نظر گرفتن این موضوع بررسی های بیشتری در روش های تنظیم بهینه پارامتر‌های یک الگوریتم داشتم. آموزش نحوه کد نویسی برای نمایش گزارش ها نیز کار بنده را در امر گزارش گیری بسیار ساده کرد.»

اطلاعات تکمیلی مقاله‌ی منتشر شده توسط آقای آرش پژوهنده و لینک فایل پی‌دی‌اف آن در ادامه آمده است.

 

عنوان تالیف
ردیفعنواننویسندگانسال انتشارمحل انتشارلینک اطلاعات تکمیلیلینک دانلود مستقیم
۱روشی جدید برای حل مسئله موازنه زمان، هزینه و کیفیت پروژه با محدودیت منابعآرش پژوهنده۱۳۹۵دانشگاه تهران و سویلیکالینکلینک

آموزش‌های مرتبط:

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *