حرف عطف چیست؟ – توضیح به زبان ساده با مثال و تمرین

۱۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
حرف عطف چیست؟ – توضیح به زبان ساده با مثال و تمرین

به حرفی که بین دو یا چند کلمه یا بین جمله‌های مستقل قرار می‌گیرد و آن‌ها را مرتبط می‌کند، حرف عطف می‌گوییم. حروف «و، اما، ولی، سپس، دگر، هم، چون و...» از پرکاربردترین حروف عطف هستند. برای مثال در جمله «علی و زهرا به خانه آمدند.»، حرف «و» عطفی است که دو اسم «علی» و «زهرا» را به هم مرتبط کرده است. در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیریم حرف عطف چیست و انواع، کاربردها و تفاوت آن با حروف ربط را نیز با مثال بررسی می‌کنیم. در انتهای مطلب نیز برای تمرین و افزایش یادگیری، پرسش‌هایی چهارگزینه‌ای طرح کرده‌ایم.

997696

حرف عطف چیست؟

حرفی که بین چند کلمه یا جمله قرار بگیرد و آن‌ها را هم‌پایه کند و به هم پیوند بدهد، حرف عطف است. برای مثال در جمله «او مادر و پدر خود را دید.»، حرف عطف «و» بین دو کلمه «مادر» و «پدر» پیوند ایجاد کرده و این دو کلمه را هم‌پایه ساخته است. یعنی هر دو این واژه‌ها، نقش مفعول این جمله را ایفا می‌کنند. همچنین در عبارت «علی آمد اما مادر، او را ندید.»، دو جمله مستقل «علی آمد.» و «مادر او را ندید.» با حرف عطف «اما» به هم مرتبط شده‌اند و چون هیچکدام از آن‌ها برای کامل شدن معنای خود به دیگری نیاز ندارد، هم‌پایه هستند.

در ادامه، نمونه‌های بیشتری از حرف عطف را بررسی می‌کنیم و تفاوت آن با حروف ربط را نیز توضیح می‌دهیم. پیش از آن می‌توانید برای یادگیری حروف فارسی از فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم فرادرس که لینک آن‌ را در کادر زیر آورده‌ایم، استفاده کنید.

مثال حرف عطف

در جدول زیر نمونه‌هایی از جمله‌های دارای حروف عطف را آورده‌ایم و حرف عطف آن‌ها را نیز مشخص کرده‌ایم.

مثالحرف عطف
تو را دیدم آنگاه صدایت کردم.آن‌گاه (عطف دو جمله)
من به مدرسه رفتم هم‌چنین دوستم به مدرسه رفت.هم‌چنین (عطف دو جمله)
من و بردارم دوستان خوبی هستیم.و (عطف دو اسم)
دل و جانم به تو مشغول و نظر در چپ و راست
تا ندانند حریفان که تو منظور منی
(سعدی)
«و» اول (عطف جان به دل) / «و» دوم (عطف دو جمله) / «و» سوم (عطف راست به چپ)

انواع حرف عطف

تا اینجا یاد گرفتیم حرف عطف چیست و نمونه‌هایی از آن را نیز بررسی کردیم. حروف عطف، یا کلمه‌های غیرفعل را به‌ هم مرتبط می‌کنند یا جمله‌ها را به‌ هم ارتباط می‌دهند و بسته به اینکه در کدام‌یک از این دو جایگاه قرار بگیرند، کار متفاوتی انجام می‌دهند. حروف عطف در مورد اول، معطوف و در مورد دوم، جمله‌های هم‌پایه می‌سازند.

  • حرف عطف بین کلمه‌های غیرفعل
  • حرف عطف بین جمله‌های مستقل

در ادامه هر دو مورد بالا را با مثال توضیح می‌دهیم. پیش از آن می‌توانید با تماشای فیلم آموزش رایگان فعل فارسی فرادرس با انواع فعل‌ها آشنا شوید و از این طریق، جمله‌ها را تشخیص دهید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

حرف عطف بین کلمه های غیرفعل

مهم‌ترین حرف عطفی که بین کلمه‌هایی غیر از فعل قرار می‌گیرد، حرف «و» است که کلمه دوم را تبدیل به معطوف کلمه اول می‌کند. نقش معطوف یکی از نقش‌های دستوری تابعی زبان فارسی است. یعنی معطوف، نقش اصلی نیست بلکه هر نقشی را که کلمه قبلی داشته باشد، به تبعیت از آن می‌پذیرد.

برای مثال در بیت زیر، مصدر «طرب کردن» به‌وسیله حرف عطف «و» به کلمه «رندی» معطوف شده و چون خودِ کلمه «رندی»، مضاف‌الیهی برای کلمه «وقت» است، عبارت «طرب‌ کردن» نیز به‌عنوان معطوف آن، نقش مضاف‌الیه را می‌پذیرد.

نوبه زهدفروشان گران‌جان بگذشت
وقت رندی و طرب کردن رندان پیداست
(حافظ)

حرف عطف بین جمله های مستقل

حروف عطف مختلفی می‌توانند بین دو یا چند جمله قرار بگیرند و آن‌ها را تبدیل به جمله‌های هم‌پایه کنند. یعنی جمله‌های مستقل با پذیرفتن حروف عطف، فقط به‌ هم پیوند می‌خورند اما وابستگی بین آن‌ها ایجاد نمی‌شود و هرکدام از آن‌ها دارای معنای کامل و مستقل خود هستند.

برای مثال در بیت زیر، حرف عطف «سپس» بین دو جمله «پیش می‌آمد.» و «شه می‌رفت.» قرار گرفته و این دو جمله مستقل را هم پایه ساخته است. منظور از جمله بودن یک عبارت، این است که یا نوعی فعل در آن وجود داشته باشد یا آن عبارت، شبه‌جمله‌ای باشد که بدون نیاز به فعل، معنای یک جمله کامل را بدهد.

پیش می‌آمد سپس می‌رفت شه
جمله شب او همچو حامل وقت زه
(مولانا)

کاربرد حرف عطف چیست؟

از حرف عطف برای مرتبط کردن، پیوستگی، ایجاد درنگ، نتیجه‌گیری، بیان تردید، انتخاب، مثال زدن، برشمردن، ترتیب و... استفاده می‌کنیم. در جدول زیر، نمونه‌هایی از حروف عطف را از نظر کاربرد آن‌ها بررسی کرده‌ایم.

بریا یادگیری و آشنایی با حروف فارسی می‌توانید فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم فراردس که لینک آن را در کادر زیر آورده‌ایم، تماشا کنید.

مثالکاربرد
مریم، سوسن، سنبل، یاس و لاله نمونه‌هایی از گل‌های زیبا هستند.مثال زدن (چند مثال از گل‌های زیبا)
لباس سبز را بخرم یا لباس آبی را؟بیان تردید (شک و تردید بین «لباس سبز» و «لباس آبی»)
پیش از من و تو لیل و نهاری بوده‌است
گردنده‌فلک نیز به کاری بوده‌است
(خیام)
عطف «تو» به «من» / عطف «نهار» به «لیل»
«چندبار آن مخاذیل نیرو کردند در حمله اما هیچ طرفی نیافتند.» (بیهقی)ایجاد درنگ (حمله کردند اما (درنگ) موفق نشدند.)
«او دوستی خوبی است پس او خیرخواه تو است.»نتیجه‌گیری (خیرخواه بودن، نتیجه خوب بودن دوست است.)

یادگیری حرف عطف در فارسی

تا اینجا یاد گرفتیم حرف عطف چیست و برای چه از آن استفاده می‌کنیم. حروف عطف یکی از انواع حروف فارسی و خود حروف نیز، یکی از انواع کلمه‌های فارسی هستند. برای مثال در زبان فارسی انواع دیگری از کلمه مانند اسم‌ها، فعل‌ها، انواع صفت‌ها، انواع قیدها و... وجود دارند که هرکدام از آن‌ها جزء مهمی از جمله‌ها هستند و نقش خاصی را در جمله‌ها ایفا می‌کنند. علاوه بر این، حروف همیشه همراه با یکی از انواعِ دیگر کلمه‌ها به‌کار می‌روند پس یادگیری حروف به‌تنهایی کافی نیست و باید دیگر کلمه‌ها را نیر بشناسیم. به همین دلیل در این بخش، برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس را آورده‌ایم که در یادگیری کلمه‌های فارسی کمک‌کننده هستند.

مجموعه آموزش ادبیات فارسی دوره متوسطه
برای دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه فرادرس روی عکس کلیک کنید.

همچنین برای یادگیری بهتر و کامل‌تر مباحث مختلف درس ادبیات فارسی دوره متوسطه می‌توانید از مجموعه آموزش زیر استفاده کنید.

تفاوت حرف ربط و عطف چیست؟

حروف عطف با ایجاد پیوند بین دو کلمه یا دو جمله، آن‌ها را هم‌پایه (دارای ارزش یکسان) می‌کنند اما حروف ربط، حروفی هستند که بین دو جمله قرار می‌گیرند و یکی از آن‌ها را به دیگری وابسته می‌کنند. برای مثال در جمله «به خانه رفتم تا وسایلم را بردارم.»، عبارت «تا وسایلم را بردارم»، یک جمله مستقل نیست و معنای کاملی ندارد زیرا وجود حرف ربط «تا» در این جمله، باعث شده که برای کامل شدن معنای خود به جمله اول، وابسته باشد. به چنین جمله‌هایی، جمله‌های مرکب می‌گوییم که از جمله‌های پایه (دارای معنای مستقل) و جمله‌های پیرو (وابسته به جمله پایه) تشکیل شده‌اند.

در ادامه، نمونه‌هایی از حروف ربط را در جمله‌ها بررسی می‌کنیم تا بهتر درک کنید که تفاوت حرف ربط و حرف عطف چیست. پیش از آن می‌توانید با تماشای فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دهم فرادرس، انواع حروف مختلف را یاد بگیرید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

جدول تفاوت حرف عطف و حرف ربط

تا اینجا دانستیم که حروف عطف، جمله‌ها را هم‌پایه می‌کنند اما حروف ربط برخی از جمله‌ها را به جمله‌های دیگر وابسته می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، حروف عطف، هم‌پایه‌ساز و حروف ربط، وابسته‌ساز هستند. در جدول زیر، تفاوت‌های حرف عطف و حرف ربط را به‌طورخلاصه نوشته‌ایم.

حرف عطفحرف ربط
بین کلمه‌ها و جمله‌هابین جمله‌ها
هم‌پایه‌سازوابسته‌ساز
هر جمله = شمارش به‌عنوان یک جمله مستقلکل جمله مرکب (متشکل از جمله‌های پایه و پیرو) = شمارش به‌عنوان یک جمله مستقل

در مطلب زیر از مجله فرادرس، درباره حروف ربط توضیح داده‌ایم و آن‌ها را با مثال‌های زیادی بررسی کرده‌ایم.

مثال ۱

در جدول زیر، دو جمله دارای حروف ربط و عطف را با هم مقایسه کرده‌ایم تا تفاوت‌ آن‌ها را بهتر درک کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، مثالِ دارای حرف عطف، از دو جمله مستقل و هم‌پایه ساخته شده اما مثالِ دارای حرف ربط، از یک جمله مستقل و یک جمله غیرمستقل یا وابسته تشکیل شده است. از نظر جمله‌شماری نیز، مثال اول، دارای دو جمله و مثال دوم دارای یک جمله است زیرا جمله‌های پیرو و پایه موجود در یک جمله مرکب، مجموعاً یک جمله محسوب می‌شوند.

نوع حرفمثالتفکیک جمله‌ها
حرف عطفظرف‌ها را شستم سپس غذایم را خوردم.ظرف‌ها را شستم. (جمله مستقل)
غذایم را خوردم. (جمله مستقل)
حرف ربطظرف‌ها را شستم تا غذایم را بخورم.ظرف ها را شستم. (جمله پایه)
تا غذایم را بخورم (جمله پیرو)

مثال ۲

در جدول زیر نیز، جمله‌های بیت اول با حرف ربط به‌ هم مرتبط شده‌اند و هرکدام از آن‌ها یک جمله مستقل محسوب می‌شوند که دارای معنای کامل هستند اما در بیت دوم، یکی از جمله‌ها برای کامل شدن معنای خود به جمله دیگر نیاز دارد و این نیاز به‌علت وجود حرف ربط «گر (اگر)» در ساختار این جمله پیرو یا وابسته است. از نظر جمله‌شماری نیز، بیت بالا دارای دو جمله و بیت پایین دارای یک جمله است.

نوع حرفمثالتفکیک جمله‌ها
حرف عطفجان باختن آسان است اندر نظرت لیکن
این لاشه نمی‌بینم شایسته قربانت
(سعدی)
جان باختن اندر نظرت آسان است. (مستقل)
این لاشه را شایسته قربانی کردن برایت نمی‌بینم. (مستقل)
حرف ربطگر برسد ناله سعدی به کوه
کوه بنالد به زبان صدا
(سعدی)
اگر ناله سعدی به کوه برسد (پیرو)
کوه با زبان صدا، بنالد. (پایه)

تا اینجا یاد گرفتیم حرف عطف چیست و تفاوت آن با حرف ربط را نیز بررسی کردیم. در ادامه، کاربرد حروف عطف و نکته‌های مربوط به «واو» عطف را نیز توضیح می‌دهیم.

گلدانی پر از گل لاله و کاشی ایرانی-حرف عطف چیست

واو عطف در زبان فارسی چیست؟

تا اینجا بررسی کردیم که حرف عطف چیست و تفاوت حرف عطف با حرف ربط را نیز توضیح دادیم، در این بخش به بررسی نکات پرکاربردترین حرف عطف فارسی می‌پردازیم. حرف «و» مهم‌ترین حرف عطف در زبان فارسی است که باید نکته‌های آن را به‌طور جداگانه یاد بگیریم و آن‌ها را با مثال بررسی کنیم. در این بخش به بررسی موارد فهرست زیر می‌پردازیم.

  • تفاوت «واو» عطف و «واو» ربط
  • ویرگول به‌جای «واو» عطف
  • تلفظ «واو» عطف

در ادامه، هرکدام از موارد بالا را با مثال بررسی می‌کنیم. پیش از آن می‌توانید با تماشای فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم فرادرس، انواع حروف فارسی را یاد بگیرید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

تفاوت واو ربط و واو عطف چیست؟

از نظر برخی از دستورشناسان زبان فارسی، اگر حرف «و» بین دو اسم، گروه‌های اسمی و دیگر کلمه‌های غیرفعلی قرار بگیرد و آن‌ها را به‌ هم مرتبط کند، واو عطف است اما اگر همین حرف، بین دو یا چند جمله قرار بگیرد و آن‌ها را مرتبط و هم‌پایه کند، واو ربط است. به همین دلیل در این بخش، نمونه‌هایی از واو عطف و واو ربط را با هم مقایسه می‌کنیم تا متوجه تفاوت آن‌ها بشوید.

مثال ۱

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، حرف «و» در بیت اول، دو کلمه غیرفعلی را به‌ هم مرتبط کرده و «واو» عطف است اما این حرف در بیت دوم، دو جمله‌ دارای فعل را به هم پیوند داده و حرف ربط است.

نوع «واو»مثالمرتبط‌شده‌ها
واو عطفقصه رنجور و رنجوری بخواند
بعد از آن در پیش رنجورش نشاند
(مولانا)
رنجور / رنجوری
واو ربطشب تار است و رهِ وادی ایمن در پیش
آتش طو کجا، موعد دیدار کجاست؟
(حافظ)
شب تار است. / رهِ وادی ایمن در پیش است.

مثال ۲

هردو حرف «و» موجود در بیت اول جدول زیر، حرف عطف هستند زیرا میان کلمه‌های غیرفعلی پیوند ایجاد کرده‌اند اما «و» موجود در بیت دوم، حرف ربطی است که دو جمله مستقل را به هم مرتبط کرده است.

نوع «واو»مثالمرتبط‌شده‌ها
واو عطفبه خلق و لطف توان کرد صید اهل نظر
به بند و دام نگیرند مرغ دانا را
(حافظ)
خلق / لطف | بند / دام
واو ربطحدیث خسرو و شیرین نهان نیست
و زان شیرین‌تر الحق داستان نیست
(نظامی)
حدیث خسرو و شیرین نهان نیست. / الحق که داستانی شیرین‌تر از آن نیست.

نکته: حرف «و» موجود بین «خسر و شیرین» در بیت دوم جدول بالا، واو عطف است. پس در این بیت، هم واو عطف و هم واو ربط وجود دارد.

کاشی سفید سرامیکی با طرح گلهای سرخ

مثال ۳

در جدول زیر، «و» موجود در بیت اول، دو اسم (خوردن و خواب) را به‌ هم مرتبط کرده اما «و» بیت دوم، دو جمله اسنادی را به هم پیوند زده است.

نوع «واو»مثالمرتبط‌شده‌ها
واو عطفرسیدند جایی کجا آب بود
چو هنگامه خوردن و خواب بود
(فردوسی)
خوردن / خواب
واو ربطبه تندی گفتم ای بخت بلندم
نه تو قصابی و من گوسپندم
(نظامی)
نه تو قصابی. / نه من گوسپندم.

نکته: واژه‌های «قصابی» و «گوسپندم» در مثال دوم جدول بالا دارای افعال اسنادی هستند. یعنی معنای آن‌ها به‌صورت «قصاب هستی.» و «گوسپند هستم.» است. پس باید به معنای جمله‌ها توجه کنیم تا بتوانیم فعل‌ها را از کلمه‌های غیرفعل تشخیص دهیم و از این طریق، نوع «و» موجود در جمله‌ها را نیز شناسایی کنیم.

مثال ۴

در هردو مصرع بیت زیر، حرف «و» وجود دارد اما نوع آن‌ها با هم متفاوت است زیرا این حرف در مصرع اول، دو اسم را به‌ هم مرتبط کرده اما در مصرع دوم پیوندی بین دو جمله ایجاد کرده است. توجه کنید که فعل جمله دومِ مصرع دوم این بیت، به قرینه لفظی حذف شده است اما باید آن را در نظر بگیریم و عبارت «شیرین‌سخنی» را جمله «شیرین‌سخنی کن.» محسوب کنیم.

خوان درویش به شیرینی و چربی بخورند
سعدیا چرب‌زبانی کن و شیرین‌سخنی
(سعدی)

«و» در مصرع‌هامرتبط‌شده‌هانوع «واو»
شیرینی و چربیشیرینی (اسم) / چربی (اسم)عطف
چرب‌زبانی کن و شیرین‌سخنیچرب‌زبانی کن. (جمله) / شیرین‌سخنی (کن). (جمله)ربط

ویرگول به جای واو عطف

در زبان فارسی معیار اگر بخواهیم چند کلمه را پشت سر هم بیاوریم و آن‌ها را با «واو» عطف به‌ هم مرتبط کنیم، فقط قبل از کلمه آخر از حرف «و» استفاده می‌کنیم و بین کلمه‌های قبلی از نشانه نگارشی ویرگول یا درنگ «،»  استفاده می‌کنیم. در واقع برای جلوگیری از تکرار حرف «و»، به‌جای آن ویرگول می‌گذاریم تا جمله یا عبارت، خواناتر و روان‌تر بشود. در ادامه، نمونه‌هایی از این مورد را بررسی می‌کنیم.

مثال ۱

اگر در جمله زیر، به‌جای همه ویرگول‌ها، حرف «و» عطف قرار می‌دادیم، خواندن این جمله سخت و دشوار می‌شد. پس به‌جای آن از ویرگول استفاده کرده‌ایم و فقط قبل از کلمه آخر یعنی «سهراب»، «و» عطف قرار داده‌ایم.

علی، احمد، پارسا، محمد، امیر و سهراب در مدرسه ماندند.

مثال ۲

در مصرع اول مثال زیر، شاعر به جای اینکه چندین‌بار از «واو» عطف استفاده کند و بگوید: «کلافه و خسته و تنها»، به‌جای واو عطف اول، ویرگول قرار داده و چنین گفته است:

کلافه، خسته و تنها در این شب‌های تکراری
از این پهلو به آن پهلو میان خواب و بیداری
(طاهره داوری)

گلدان گل لاله روی کاشی ایرانی

تلفظ واو عطف

حرف «و» عطف در جمله‌ها و مخصوصا در اشعار، بیشتر به‌صورت مصوت کوتاه «-ُ» تلفظ می‌شود مگر اینکه برای رعایت وزن و آهنگ شعری، نیاز باشد که آن را به‌صورت «وَ» تلفظ کنیم. برای مثال، عبارت «دست و پا» معمولاً به‌صورت «دستُ پا» خوانده می‌شود مگر اینکه این عبارت در جمله‌ای قرار داشته باشد که برای رعایت وزن، آن را به‌صورت «دست وَ پا» تلفظ کنیم. نحوه تلفظ این حرف در اشعار از نظر وزن و تشخیص وزن عروضی بسیار مهم است. در ادامه این بخش، نحوه تلفظ نمونه‌هایی از شعرهای دارای «واو» عطف را بررسی می‌کنیم.

مثال ۱

تفاوت خوانش «واو» عطف مصرع اول بیت زیر به صورت مصوت کوتاه یا به صورت «وَ» را در جدول زیر نشان داده‌ایم.

جان و تنم ای دوست فدای تن و جانت
مویی نفروشم به همه ملک جهانت
(حافظ)

نحوه تلفظ «و» عطفتلفظهجابندی
«-ُ»جانُ تنم ای دوست فدای تنُ جانتجا/نُ/تَ/نَ/مِی/دوست/فَ/دا/یِ/تَ/نُ/جا/نَت
«وَ»جان وَ تنم ای دوست فدای تن وَ جانتجان/وَ/تَ/نَ/مِی/دوست/فَ/دا/یِ/تَن/وَ/جا/نَت

مثال ۲

هر دو مصرع بیت زیر، دارای «واو» عطف هستند و تأثیرِ تلفظ‌های متفاوت این حرف در هجابندی این بیت را در جدول زیر، آورده‌ایم.

نهاده باده بر کف ماه و انجم
جهان خالی زِ دیو و دیومردم
(نظامی)

نحوه تلفط «و» عطفتلفظهجابندی
«-ُ»نهاده باده بر کف ماهُ انجم
جهان خالی ز دیوُ دیومردم
نَ/ها/دِ/با/دِ/بَر/کَف/ما/هُ/اَن/جُم
جَ/هان/خا/لی/زِ/دی/وُ/دیو/مَر/دُم
«وَ»نهاده باده بر کف ماه وَ انجم
جهان خالی زِ دیو وَ دیومردم
نَ/ها/دِ/با/دِ/بَر/کَف/ماه/وَ/اَن/جُم
جَ/هان/خا/لی/زِ/دیو/وَ/دیو/مَر/دُم
کاشی سفید با طرح گلهای نارنجی و آبی

نمونه سؤال حرف عطف

حالا که یاد گرفتیم حرف عطف چیست و انواع آن را نیز شناختیم، می‌توانید با انجام تمرین زیر، میزان یادگیری خود را بسنجید. برای این کار کافی است که گزینه درست موردنظر خود در هر سؤال را انتخاب کرده، روی آن کلیک کنید و سپس با زدن گزینه «مشاهده جواب»، پاسخ درست آن سؤال را ببینید. برای هر جواب درستی که ثبت کنید، یک امتیاز می‌گیرید و امتیاز نهایی خود را در پایان تمرین یعنی بعد از پاسخ دادن به همه سؤال‌ها و با زدن گزینه «دریافت جواب آزمون» دریافت می‌کنید.

۱. کدام گزینه درست است؟

حرف عطف همان حرف اضافه است.

حرف عطف بین دو کلمه یا دو جمله پیوند ایجاد می‌کند.

حرف عطف، یک جمله را به جمله‌ای دیگر وابسته می‌کند.

«واو» عطف همان «واو» ربط است.

۲. کدام گزینه نادرست است؟

از حروف عطف برای ایجاد پیوند و ارتباط استفاده می‌کنیم.

حروف عطف تنها یکی از انواع حروف زبان فارسی هستند.

حرف عطف فقط بین دو کلمه غیرفعلی قرار می‌گیرد.

از حروف عطف برای مرتبط کردن اسم‌ها، صفت‌ها، فعل‌ها و انواع دیگری از کلمه‌ها به یک‌دیگر استفاه می‌کنیم.

۳. در کدام گزینه حرف عطف وجود دارد؟

اگر تاریخ را نخوانیم محکوم به تکرار آن می‌شویم.

از نصیحت‌های تکراری او خسته شده بودم.

لباست را بپوش تا خیاط آستین‌های آن را کوتاه کند.

من در روز خاکسپاری او را دیدم اما نتوانستم تسلیت بگویم.

۴. در کدام گزینه هیچ حرف عطفی مشاهده نمی‌کنید؟

گویند صبر کن که تُرا صبر بَر دهد
آری دهد ولیک به عمر دگر دهد
(دقیقی)

تن چه شناسد که تُرا یار کیست
دل بود آگه که وفادار نیست
(نظامی)

چنان بسوخت دلم کز سرم برآمد دود
دهان سپس پی و دنباله سخن بگشود
(میرزاده عشقی)

در قعرِ دلم جواهر راز، بسیست
اما چه کنم محرم رازم کس نیست
(ابوسعید ابوالخیر)

شرح پاسخ

حروف عطف موجود در گزینه‌های این سؤال را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • گزینه اول: «ولیک»
  • گزینه سوم: «سپس»
  • گزینه چهارم: «اما»

۵. در کدام‌یک از گزینه‌های زیر جمله‌های هم‌پایه وجود دارد؟

یکی از ردان نامش آزادسرو
ز درگاه کسری بیامد به مرو
(فردوسی)

تو بدین نعت و صفت گر بخرامی در باغ
باغبان بیند و گوید که تو سرو چمنی
(سعدی)

گرت آرزوی آنست که خونِ خلق ریزی
چه کند که شیر گردن ننهد چو گوسفندت
(سعدی)

گر بزنندم به تیغ در نظرش بی‌دریغ
دیدن او یک‌نظر صد چو منش خون‌بهاست
(سعدی)

۶. نقش دستوری کلمه «مجله» در عبارت زیر چیست؟

اگر کتاب و مجله نمی‌خوانی، پس چگونه مطالعه می‌کنی؟

معطوف و مسند جمله

معطوف به کلمه «کتاب» و مفعول جمله

معطوف به کلمه «کتاب» و نهاد جمله

نهاد جمله

۷. حرف عطف موجود در بیت زیر چه کاربردی دارد؟

زیر زمین خیز و نهفتی بجوی
پس به فلک برشو بی‌نردبان
(رودکی)

ایجاد درنگ

مثال آوردن

معطوف‌سازی

بیان ترتیب

شرح پاسخ

حرف عطف این بیت، کلمه «پَس» است.

۸. در این بیت چه نوعی از «واو» وجود دارد؟

صبر قفا خورد و به راهی گریخت
عقل بلا دید و به کنجی نشست
(سعدی) 

«واو» مصرع اول، حرف عطف و «واو» مصرع دوم، حرف ربط است.

هر دو «واو» موجود در مصرع اول و دوم این بیت، حرف ربط هستند.

«واو» مصرع اول، حرف ربط و «واو» مصرع دوم، حرف عطف است.

هر دو «واو» موجو در این بیت، حرف عطف هستند.

۹. تلفظ درست مصرع اول بیت زیر در کدام گزینه آمده است؟

او و من هر دو همی‌نازیم و ناز من بهست
کو به حسن خویش نازد من به مدح شهریار
(عنصری)

او وَ من هر دو همی‌نازیم وَ ناز من بهست

اوُ من هر دو همی‌نازیمُ نازِ من بهست

اوُ من هر دو همی‌نازیم وَ نازِ من بهست

هر سه گزینه درست است.

۱۰. در کدام گزینه «واو» عطف وجود دارد؟

چشم و زبانی که برون دوستند
از سر مویند و ز تن پوستند
(نظامی)

بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گیر
چه وقت مدرسه و بحث کشف کشّاف است؟
(حافظ)

بازآ و جان شیرین از من ستان به خدمت
دیگر چه برگ باشد درویش بی‌نوا را
(سعدی)

گزینه اول و دوم

شرح پاسخ

جمله‌های دارای «واو» عطف در گزینه‌های اول و دوم و نوع «واو» گزینه سوم را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • گزینه اول: «چشم و زبانی که برون دوست هستند.»
  • گزینه دوم: «وقت مدرسه و بحث نیست.»
  • گزینه سوم: «واو» ربط (بازآ (یک جمله) و جان شیرین را از من بستان (یک جمله))

جدول جمع بندی نکات حرف عطف در فارسی

در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم حرف عطف چیست و انواع مختلف آن را با مثال بررسی کردیم. پس از آن، کاربردهای حروف عطف و تفاوت حرف ربط و حرف عطف را توضیح دادیم و بعد از آن نیز، به بررسی نکته‌های مربوط به «واو» عطف پرداختیم. در انتهای مطلب نیز پرسش‌هایی چهارگزینه‌ای طرح کردیم که با استفاده از آن‌ها هم در مبحث حروف عطف تمرین کنید و هم میزان یادگیری خود را افزایش دهید. در جدول زیر، خلاصه‌ای از مهم‌ترین موارد گفته‌شده در این مطلب را آورده‌ایم. البته خواندن این نکات به‌تنهایی کافی نیست و چون به شکل بسیار خلاصه نوشته شده‌اند، لازم است که همه بخش‌های مطلب را بخوانید.

حروف عطف بین کلمه‌های غیرفعلی ⇐معطوف کردن کلمه دوم و وابسته کردن نقش دستوری آن به کلمه قبلی
حروف عطف بین جمله‌ها ⇐هم‌پایه‌کردن جمله‌ها با یکدیگر
تفاوت حروف عطف و حروف ربط ⇐حروف عطف، هم‌پایه‌ساز هستند اما حروف ربط، وابسته‌ساز هستند.
کاربرد حرف عطف ⇐مرتبط کردن، مثال زدن، انتخاب کردن، ایجاد درنگ، بیان شک و تردید و...
تفاوت «و» عطف و «و» ربط ⇐«و» عطف بین دو کلمه غیرفعلی و «و» ربط بین دو جمله قرار می‌گیرد.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
دستور زبان فارسی ۲، انوری و احمدی گیوی
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *