جمع زدن چند سطر در اکسل – ۴ روش کاربردی

۴۲۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
جمع زدن چند سطر در اکسل – ۴ روش کاربردی

نرم افزار اکسل یکی از بهترین نرم‌افزارهای کامپیوتری و رایج‌ترین ابزار صفحه گسترده‌ای است که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانیم در این برنامه عملیات‌های مختلف از جمله جمع، تقسیم، ضرب و مانند این را روی مقادیر عددی اعمال کنیم. در ادامه این مطلب به بررسی روش‌های مختلف جمع زدن چند سطر در اکسل پرداخته‌ایم که ممکن است در کار با این نرم‌افزار، بسیار به آن نیاز پیدا کنید.

در این مقاله، از روش‌هایی حرف می‌زنیم که برای جمع در اکسل کاربرد دارند و این یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین عملیات هنگام کار با داده است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید و می‌خواهید برنامه اکسل را به طور کامل یاد بگیرید، مطلب «آموزش اکسل رایگان» می‌تواند کمک خوبی باشد.

جمع زدن چند سطر در اکسل داخل یک سلول

در ادامه روش جمع زدن چند سطر اکسل درون یک سلول را خواهیم آموخت. جدول زیر حاوی تعداد محصولاتی است که در دو ماه خرداد و تیر در یک فروشگاه موجود بوده‌اند. حالا می‌خواهیم مقادیر موجود در ردیف‌های این جدول را با هم جمع بزنیم.

جمع زدن چند سطر در اکسل به کمک تابع SUM

برای انجام این کار مانند مراحل زیر عمل می‌کنیم:

  • ابتدا سلول نتیجه را انتخاب خواهیم کرد. در مثال زیر از سلول D2 استفاده شده است. سپس با نوشتن فرمول جمع در اکسل، کار را شروع می‌کنیم:
1=SUM(B2:C4)
  • بعد برای مشاهده نتیجه، دکمه Enter را می‌زنیم.
استفاده از تابع SUM برای جمع چند سطر در اکسل

همان‌طور که می‌بینید، جمع ردیف‌ها در سلول انتخابی نشان داده شده است.

جمع زدن چند سطر در اکسل با انتخاب شماره ردیف

تصور کنید در ماه‌های آتی، محصولات جدید وارد فروشگاه شده‌اند. می‌خواهیم تنها با انتخاب کردن ردیف‌های مربوط به این محصولات، آن‌ها را جمع بزنیم.

جمع زدن ساده چند ردیف در اکسل

برای انجام این کار از مراحل زیر استفاده می‌کنیم:

  • ابتدا سلول نتیجه را انتخاب و فرمول تابع SUM را درون آن وارد می‌کنیم. در این مثال، شماره ردیف‌های مورد نظر را به صورت محدوده، در آرگومان نوشته‌ایم:
1=SUM(2:4)
  • با زدن دکمه Enter، فرمول اجرا شده و نتیجه نشان داده می‌شود.
جمع زدن سطر های اضافه شده در اکسل

همان‌طور که دیدید، می‌توانیم به کمک تابع SUM در اکسل، چند سطر حاوی عدد را با هم جمع کنیم تا مجموع کلی به دست بیاید.

چگونه با AUTOSUM چند سطر را در اکسل جمع کنیم؟

AUTOSUM یکی از ویژگی‌های بسیاری پرکاربرد برای جمع در اکسل است. به کمک این دکمه می‌توانید عملیات‌های مختلف را روی محدوده‌ای از داده‌ها اعمال کنید. کافی‌ست پس از انتخاب محدوده سلول‌های مورد نظر به کمک ماوس، به زبانه Home بروید و از منوی AUTOSUM، عملیات مد نظر خود را انتخاب کنید تا به طور خودکار، اعمال شود.

در ادامه می‌خواهیم مجموع کل هر محصول در سه ماه را به طور جداگانه محاسبه کنیم. برای انجام این کار به کمک جمع زدن اتوماتیک در اکسل، مانند مراحل زیر پیش می‌رویم:

  • ابتدا سطرهای مورد نظر برای جمع را همراه با یک سلول خالی در سمت راست آن‌ها انتخاب می‌کنیم. این سلول‌ها برای قرارگیری نتیجه مجموع انتخاب می‌شوند.
استفاده از AUTOSUM برای جمع زدن چند سطر در اکسل
  • سپس در زبانه Home، دکمه AUTOSUM را می‌زنیم.
گزینه AUTOSUM اکسل
  • به این ترتیب تابع ‌SUM به طور خودکار روی محدوده اعمال می‌شود و مجموع کل را حساب می‌کند.
محاسبه جمع با AUTOSUM در اکسل

کلید میانبر AUTOSUM در اکسل چیست؟

به جای استفاده از دکمه AUTOSUM در نوار اکسل می‌توانید میانبر کلیدی آن را به کار ببرید. برای این کار کافی ست پس از انتخاب سلول‌های حاوی عدد و سلول‌های خالی، دو کلید = + ALT را روی کیبورد فشار دهید. ویژگی AUTOSUM فعال خواهد شد و تابع مورد نظر را به طور خودکار در سلول‌های نتیجه اعمال می‌کند.

استفاده از تابع SUMPRODUCT برای محاسبه جمع چند سطر در اکسل

یکی دیگر از روش‌های جمع، استفاده از تابع SUMPRODUCT در اکسل است. این تابع برای محاسبه مجموع طیف وسیعی از آرایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرض کنید می‌خواهیم در مثال زیر، محصولات تکراری را در سطور 5 و 9، با هم جمع کنیم. برای انجام این کار، به شکل زیر از تابع SUMPRODUCT کمک می‌گیریم:

  • ابتدا سلول نتیجه را انتخاب و سپس فرمول تابع SUMPRODUCT را در آن وارد می‌کنیم:
1=SUMPRODUCT((B5:B10=B13)*C5:E10)
  • پس از زدن دکمه Enter، تابع اجرا شده و نتیجه مانند تصویر زیر نشان داده می‌شود:
استفاده از تابع SUMPRODUCT یرای محاسبه جمع در اکسل

استفاده از جمع شرطی برای جمع زدن چند سطر در اکسل

برای محاسبه موارد تکراری درون یک محدوده می‌توانیم از تابع SUMIF نیز برای اجرای جمع شرطی در اکسل استفاده کنیم. این تابع سلول‌هایی را پیدا و جمع می‌کند که شرط خاصی را برآورده سازند. در مثال زیر، امتیازهای مربوط به سه تیم مختلف را داریم و می‌خواهیم مجموع امتیاز کل هر تیم را به طور جداگانه محاسبه کنیم.

استفاده از تابع SUMIF

برای استفاده از تابع SUMIF و محاسبه این مجموع، مانند مراحل زیر پیش می‌رویم:

  • ابتدا سلول نتیجه را برای تیم «A» انتخاب و فرمول زیر را در آن وارد می‌کنیم:
1=SUMIF(C5:C10,"A",D5:D10) 
  • سپس به سراغ تیم «B» میٰ‌رویم و فرمول مربوط به آن را نیز مانند زیر می‌نویسیم:
1=SUMIF(C5:C10,"B",D5:D10) 
  • برای تیم «C»‌ نیز مانند بقیه پیش می‌رویم و فرمول زیر را وارد می‌کنیم:‌
1=SUMIF(C5:C10,"C",D5:D10) 

اولین آرگومان این فرمول‌ها، محدوده‌ای است که شرط مورد جستجو در آن قرار دارد، یعنی نام تیم که در هر سه مثال، ثابت است. آرگومان دوم، عبارت شرط است که در هر فرمول تغییر کرده. سومین آرگومان نیز محدوده سلول‌هایی است که می‌خواهیم مقادیر آن‌ها را با هم جمع کنیم. در این مثال می‌شود ستون امتیازها. در انتها نیز امتیاز کلی هر تیم مانند تصویر زیر حساب شده است:

تابع SUMIF در اکسل

سخن نهایی

با دنبال کردن روش‌هایی که در این مطلب گفتیم، می‌توانید جمع زدن چند سطر در اکسل را به سادگی انجام دهید. تمام این روش‌ها ساده، سریع و قابل اطمینان هستند. امیدواریم برای شما نیز کمک کننده باشند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «چگونه در اکسل جمع کنیم؟» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
exceldemy
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *