بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

۵۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

افراد ممکن است در سنین گوناگون و به دلایل متعدد و متنوعی، تصمیم به مهاجرت از شهر محل سکونت خود به شهری دیگر و یا از کشور محل تولد خود به دیگر کشورها بگیرند. در این مطلب، ضمن مرور کوتاهی بر دلایل مهاجرت به ویژه مهاجرت کاری و تحصیلی، بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس‌ها و به طور خاص مهاجرت کاری برنامه نویسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت شغلی برنامه نویسی و پیش از پرداختن به موضوع اصلی این بحث یعنی بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی دلایل مهاجرت افراد از کشور اصلی و محل تولد خود به دیگر کشورها، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فهرست مطالب این نوشته

دلایل مهاجرت

مهاجرت از کشوری به کشور دیگر، دلایل فردی و اجتماعی متعدد و متنوعی دارد. در ادامه مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی برخی از عمومی‌ترین و متداول‌ترین دلایل مهاجرت افراد مورد بررسی قرار گرفته است. این دلایل در مهاجرت کاری برنامه نویسی نیز نقش‌آفرین هستند.

ترک کردن مناطق جنگی

ترک کردن مناطق جنگ‌زده، یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین دلایلی است که افراد به واسطه آن کشور محل تولد خود را ترک می‌کنند تا در محلی با آرامش و امنیت بیشتر زندگی کنند. افرادی که در شهرهای جنگی زندگی می‌کنند، همچون برخی از مناطق خاورمیانه، احساس می‌کنند که برای دور شدن از جنگ و خطر باید مهاجرت کنند.

ویژگی های محیطی

تغییرات اقلیمی یکی از دلایل اصلی مهاجرت افراد است. تغییرات اقلیمی، طبیعت را متاثر و امکان سکونت را در برخی از مناطق به طور موقت یا دائم (یا دستکم مدت بسیار زیادی) از بین می‌برند. تغییرات زیست محیطی و بلایای طبیعی گاه موجب بیماری، بی‌خانمان شدن و نیازمند کمک شدن افراد نیز می‌شوند. طوفان‌های ناگهانی، سونامی، سیل، زلزله، فوران آتشفشان، آتش‌سوزی‌های طبیعی و دیگر بلایای طبیعی از جمله ویژگی‌های محیطی و عوامل مهاجرت محسوب می‌شوند.

بهبود اوضاع اقتصادی و مالی

در کشورهای مختلف، تفاوت‌های عمده‌ای بین حقوق و شرایط شغلی افراد با مهارت‌های گوناگون وجود دارد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بسترهایی را برای نیروی جویای کار و متخصص فراهم می‌کنند که موجب می‌شود این کشورها به گزینه‌های جذابی برای نیروهای آماده به کار حاضر در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته مبدل شوند.

همچنین، بسیاری از افراد برای رهایی از بیکاری و فقدان فرصت‌های شغلی در کشورهای محل سکونت خودشان، اقدام به مهاجرت به دیگر کشورها می‌کنند. بهبود اوضاع اقتصادی و مالی یکی از دلایل اصلی است که مهندسان نرم‌افزار درصدد یافتن بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس هستند و به مهاجرت کاری برنامه نویسی می‌پردازند.

زندگی با استانداردهای بالاتر

بخش زیادی از افراد با این هدف مهاجرت می‌کنند که از استانداردهای زندگی بالاتری برخورد شوند. این استانداردها صرفا به بحث اشتغال و درآمدزایی مربوط نمی‌شود و شامل محیط زیست تمیزتر، سیستم بهداشت و درمان قوی‌تر، سیستم آموزشی بهتر و دیگر موارد نیز می‌شود. به این مورد نیز می‌توان به عنوان یکی از دلایل اصلی مهاجرت کاری برنامه نویسی اشاره کرد. برنامه‌نویس‌ها با هدف دستیابی به زندگی با استانداردهای بالاتر به دنبال بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس می‌گردند.

نیازهای فردی

یکی از دلایل مهاجرت افراد، تفاوت رویکردهای آن‌ها در بحث مسائل مذهبی، جنسی و دیگر موارد با قوانین کشور محل سکونت آن‌ها و البته، عرف حاکم بر جامعه‌شان است. این افراد با مهاجرت به کشورهایی که پذیرش بهتری از دیدگاه‌های آن‌ها دارد، می‌توانند زندگی را که به آن علاقه دارند داشته باشند.

آموزش عالی

آموزش، یکی از دلایل اصلی و عمده افراد و به ویژه نسل جوان برای مهاجرت کردن است. افراد با هدف ادامه تحصیل در مراکز تحصیلی بهتر و رشته مورد علاقه خودشان (که در کشور مادری آن‌ها وجود ندارد)، به دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند. برخورداری از آموزش بهتر در مقاطع تحصیلی مختلف و به ویژه ارشد و دکتری یکی از دلایل مهاجرت کاری برنامه نویسی است. برنامه‌نویس‌ها به دنبال یافتن بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس هستند تا بتوانند در آن به ادامه تحصیل بپردازند.

تاثیرات خانوادگی

هنگامی که یک عضو از خانواده به کشور دیگری مهاجرت می‌کند و دوستان و اعضای خانواده زندگی او در شرایط جدید را می‌بینند و مشاهده می‌کنند که همه چیز چقدر خوب پیش رفته است، انگیزه پیدا می‌کنند تا به آن کشور مهاجرت کنند. آن‌ها این کار را هم با هدف نزدیک بودن به عزیزان خود و هم برخورداری از زندگی بهتر انجام می‌دهند.

بسترهای خوب مهاجرپذیری

در طول تاریخ، برخی از کشورها شرایط خوب و پشتیبانی اولیه‌ای را برای مهاجران فراهم کرده و می‌کنند که نیازهای اولیه خاصی از آن‌ها را (مانند آموزش زبان و دیگر موارد) مرتفع می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا این کشورها به گزینه‌های مناسب و جذابی برای مهاجرت مبدل شوند.

بهداشت و درمان بهتر

افراد متناسب با موقعیت مالی که دارند، در صدد آن هستند که شرایط بهداشت و درمان بهتری را برای زندگی اعضای خانواده خود فراهم کنند. همین امر، یکی از دلایل مهاجرت عده‌ای از افراد است. برخی از کشورها دارای خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برای شهروندان خود هستند و این نیز یک ویژگی جالب توجه برای بسیاری از افراد محسوب می‌شود. دسترسی داشتن به شرایط بهداشت و درمانی بهتر یکی از دلایل مهاجرت کاری برنامه نویسی نیز محسوب می‌شود.

نزدیکی به طبیعت

بسیاری از افراد به این دلیل مهاجرت می‌کنند که در جایی نزدیک‌تر به به طبیعت مورد نظر خود زندگی کنند. این اتفاق معمولا بیش از آنچه عموم مردم تصور می‌کنند اتفاق می‌افتد. زندگی در مناطقی با طبیعت زیبا و وسیع از جمله دلایل خاص مهاجرت کاری برنامه نویسی نیز محسوب می‌شود. به طور ویژه، برنامه‌نویس‌های کارمزدی در جستجوی خود برای یافتن بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس به دنبال کشورهایی با طبیعت وسیع و زیبا و آب و هوای مناسب هستند.

انجام ماموریت

برخی از افراد برای انجام ماموریت‌های کاری ناگزیر به مهاجرت به دیگر کشورها می‌شوند. از جمله این افراد می‌توان به سفیرها و مبلغان مذهبی اشاره کرد که به خاطر شغل خود و رسالت کاری که دارند، به دیگر کشورها مهاجرت کرده و در آنجا ساکن می‌شوند.

آنچه تاکنون بیان شد، برخی از دلایل عمده مهاجرت افراد شامل مهاجرت کاری برنامه نویسی است. به طور کلی، افراد معمولا با هدف بهبود و ارتقا سطح زندگی خود، به مهاجرت مبادرت می‌ورزند. باید به خاطر داشت که مهاجرت یک فرایند طبیعی نیست و استرس و خطرات خودش را به همراه دارد. در ادامه این مطلب، بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی مورد بررسی قرار گرفته است.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی

در ادامه، بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی، به نظر می‌رسد که انگلیسی‌زبانان می‌توانند بهترین مشاغل را برای مهاجرت کاری برنامه نویسی در ایالات متحده آمریکا (و به ویژه ساحل غربی)، انگلستان (لندن)، ایرلند، هلند (آمستردام)، سوئیس و بلژیک پیدا کنند. نیوزیلند و استرالیا نیز از جمله کشورهای محبوب و شناخته شده برای «توسعه‌دهندگان» (Developers) و برنامه‌نویسان و از جمله مقاصد مهاجرت کاری برنامه نویسی محسوب می‌شوند.

این در حالی است که هنگامی که از مردمی با ملیت‌های غیر انگلیسی‌زبان سخن به میان می‌آید، شرایط متفاوت خواهد بود. مهاجرت به ژاپن طی سال‌های اخیر صورت نمایی در حال رشد بوده است. روسیه و چین دارای بستر بسیار گسترده و مناسبی برای برنامه‌نویسی هستند و شرکت‌های فناوری اطلاعات (IT)‌ در این سه کشور (ژاپن، روسیه و چین) به سرعت در حال رشد هستند.

هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا (سنگاپور و اندونزی) و کره جنوبی (سئول) در حوزه برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات دارای فضای کاری رو به رشدی هستند. در کشورهایی با هزینه‌های زندگی پایین‌تر، میانگین حقوقی نیز پایین‌تر است. آنچه در بحث یافتن بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی اهمیت دارد، ارائه تعریفی روشن از «بهترین کشور» برای تعیین بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی است. «بهترین» بودن بستگی به خصیصه‌هایی دارد که این خصیصه‌ها برای افراد مختلف متفاوت هستند.

در ادامه مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی با بررسی برخی از منابع و دیدگاه‌های عمومی‌تر، لیست بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی ارائه شده است. کشورهایی که در ادامه معرفی شده‌اند، بر اساس شاخص‌های گوناگونی که هر یک معرفی می‌شوند از جمله «شاخص خوشحالی» (Happiness Index) و پیشرفت‌های فنی در زمینه فناوری اطلاعات طی سال‌های گذشته (مانند سرعت اینترنت و بستر مناسب برای شکل‌گیری و رشد استارتاپ‌ها)، انتخاب و اولویت‌بندی شده‌اند.

گزینش بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی بر اساس معیارهای گوناگون

در ادامه، فهرست بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی بر اساس معیارهای گوناگونی ارائه شده است که در مهاجرت به یک کشور تاثیرگذار هستند.

قدرت خرید

دلاری که فرد در دستان خود دارد (یورو، پوند، ین یا دیگر انواع ارزها) چقدر در شهرها و کشورهای مختلف جهان ارزش دارد؟ راه‌های زیادی برای پاسخگویی به این پرسش وجود دارد. یکی از مواردی که با کمک آن می‌توان به این پرسش پاسخ داد، استفاده از شاخص «اندیس مک بزرگ اقتصادی» (The Economist’s Big Mac Index) در زمینه قدرت خرید است. این شاخص مشخص می‌کند که فرد در هر کشور با استفاده از میانگین حقوق محاسبه شده برای زمینه شغلی خود در آن کشور، چقدر قدرت خرید دارد.

بر اساس نظرسنجی توسعه‌دهنگان اخیر انجام شده توسط «استک اورفلو» (Stack Overflow)، از میانگین حقوق مهندس نرم‌افزار در هر کشور برای محاسبه قدرت خرید در آن کشور و گزینش بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی استفاده شده است. در ادامه، نتایج این مورد در جدول بیان شده‌اند.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

شایان توجه است که گاهی افراد به دنبال بهترین شهرها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی هستند و به دنبال کشورهای مناسب نمی‌گردند. چون انتخاب کشور مسئله عمومی‌تری است و پس از آن باید در نهایت به دنبال شهرهای مناسب گشت. برای چنین سطحی از دانه‌بندی باید «نامبئو» (Numbeo) را بررسی کرد. نامبئو پایگاه داده داده‌های شهری است که با مشارکت شهروندان تکمیل و به روز می‌شود و شامل هزینه‌های زندگی، شاخص‌های مسکن، بهداشت و درمان، ترافیک، جرایم و آلودگی است.

برای محاسبه قدرت خرید، نامبئو از آرایه بزرگ‌تری از محصولات نسبت به بیگ‌مک استفاده می‌کند. شاخص قدرت خرید را می‌توان با بررسی بخش کیفیت زندگی در نامبئو پیدا کرد. در ادامه، هفت شهر برتر در زمینه قدرت خرید که در آن‌ها افراد بالاترین سطح قدرت خرید را دارند، بیان شده است.

  • ریاض، عربستان سعودی
  • کانبرا ، استرالیا
  • زوریخ، سوئیس
  • همیلتون ، کانادا
  • ابوظبی ، امارات
  • ملبورن، استرالیا
  • ژنو، سوئیس

شایان توجه است که کیفیت زندگی، هزینه‌های زندگی، مالیات، هزینه‌های حمل و نقل و بسیاری از دیگر موارد، در انتخاب بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی موثر است. در ادامه، بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی از دیگر منظرها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نقشه موجود در سایت نامئو با انتخاب گزینه قدرت خرید می‌توان شهرهایی با بهترین و بدترین سطح قدرت خرید را دید. شهرهایی که در آن مردم قدرت خرید بالاتری دارند با پین‌هایی به رنگ سبز و شهرهایی که مردم در آن کمترین قدرت خرید را دارند، با پین‌هایی به رنگ قرمز نمایش داده شده است.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

هزینه‌های زندگی

فردی که به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کند، نیازمند حقوقی است که پاسخگوی مخارج زندگی او باشد؛ بنابراین، فرد باید پیش از مهاجرت از هزینه‌های اجاره ملک و خرید کالاها در مقصد مهاجراتی مورد نظر خود با خبر باشد. نظرسنجی استک‌اورفلو برخی از آمارهای ویژه توسعه‌دهندگان را در این نواحی ارائه کرده است.

در این آمارگیری میانگین حقوق توسعه‌دهندگان در شهرهای مختلف جهان در کنار درصد هزینه‌های که از این مبلغ برای پرداخت اجاره صرف می‌شود آورده شده است. در اینجا، ده شهر برتر از جهت هزینه‌های زندگی معرفی شده‌اند که در آن‌های نسبت هزینه‌ها به درآمد خوب است. شایان توجه است که نامبئو تنها سایت ارائه‌دهنده چنین داده‌هایی نیست.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

جرایم، امنیت و آلودگی

در هنگام زندگی در کشوری به جز کشور مادری، امنیت به یک نگرانی کلیدی مبدل می‌شود. فرد در صورتی که در محیط محل سکونت خود احساس امنیت نکند و یا به خاطر آلودگی هوا و دیگر انواع آلودگی‌ها بیمار شود، نمی‌تواند به اندازه کافی مولد و کارا باشد. برای اندازه‌گیری امنیت، نامبئو دارای یک اندیس جرم و یک اندیس امنیت است.

اندیس جرم تخمینی از جرایم کلی در هر شهر ارائه می‌کند، در حالی که اندیس امنیت فرمولی است که شامل فاکتورهای گوناگون، شامل نه فقط جرایم تایید شده بلکه موارد نگران کننده پیرامون انواع جرایم مانند نژادپرستی و فساد باشد. در ادامه، لیست پنج مورد از شهرها با کمترین میزان جرایم و همچنین، پنج تا امن‌ترین شهرهای جهان، ارائه شده است.

شهرهایی با کمترین جرایم در جهان:

  • مونیخ، آلمان
  • سنگاپور
  • زوریخ، سوییس
  • تایپه ، تایوان
  • هنگ کنگ
  • توکیو ژاپن
  • کپنهاگ، دانمارک
  • وین، اتریش

امن‌ترین شهرهای جهان:

  • ابوظبی ، امارات
  • مونیخ، آلمان
  • بازل ، سوئیس
  • تایپه ، تایوان
  • آرهوس ، دانمارک
  • هایدلبرگ ، آلمان
  • سنگاپور

برای آلودگی، نقشه نامئو نشان می‌دهد که برخی از شهرها در آفریقا، آمریکای جنوبی و ایالات متحده آمریکا دارای مشکلات آلودگی هوا هستند. آلوده‌ترین مناطق شامل بخش‌هایی از خاورمیانه، هند، چین و آسیای شرقی می‌شوند.

سرعت اینترنت و فضای استارتاپی

منبع کمک کننده دیگر برای پیدا کردن شهرهای مناسب توسعه‌دهندگان، لیست نومد (Nomad List) است که به تدریج پایگاه داده خود را طی سال‌های گذشته رشد داده است (همچنین، مانند نامئو با مشارکت کاربران است). این پایگاه داده، بیشتر روی آمارهای مرتبط با دیجیتال نومد (Digital Nomad) متمرکز است.

منظور از دیجیتال نومد، کارکنان دورکاری است که برای کار کردن نیاز به یک محل سکونت ثابت ندارند و برای سکونت در یک محل خاص نیز برنامه‌ریزی نمی‌کنند و در واقع، به شیوه کوچ‌نشینان زندگی می‌کنند‌. نومد، روش خودش را برای رتبه‌بندی بهترین شهرها برای دیجیتال نومدها دارد و لیست آن شهرهای غیرمعمول زیادی را شامل می‌شود. در ادامه، هفت شهر برتر برای دیجیتال نومدها آورده شده است.

  • چیانگ مای ، تایلند
  • بانکوک، تایلند
  • اوبود ، بالی
  • برلین، آلمان
  • هوشی مین ، ویتنام
  • لاس پالماس، گران کاناریا، اسپانیا
  • پای، تایلند

دیگر لیست‌های مفیدی که می‌توان برای دقیق‌تر و فیلتر کردن هر چه بیشتر لیست دیجیتال نومد از آن استفاده کرد، عبارتند از (شهرهای ایالات متحده آمریکا از این لیست حذف شده‌اند):

بهترین شهرها برای استارتاپ‌ها:

  • لندن، انگلستان
  • استکهلم سوئد
  • آمستردام. هلند
  • بانکوک، تایلند
  • توکیو، ژاپن
  • کوالالامپور، مالزی

بهترین شهرها برای مشاغل فنی:

  • شانگهای، چین
  • لندن، انگلستان
  • استکهلم، سوئد
  • شهر سنگاپور، سنگاپور
  • هنگ کنگ، چین
  • بنگلور، هند
  • کوالالامپور، مالزی

شهرهایی با سریع‌ترین سرعت اینترنت:

  • ژونگشان ، چین
  • جزیره ججو ، کره جنوبی
  • جوارز ، مکزیک
  • جنا ، آلمان
  • آنیانگ، چین
  • نایس، فرانسه
  • بروژ، بلژیک

یک فیلتر جالب نیز که در یکی از فهرست‌ها دخیل شده است، شهرهای ساحلی با اینترنت سریع هستند. کاربر می‌تواند با استفاده سایت ارائه‌دهنده این فهرست (دیجیتال نومد)، دیگر فیلترهای مورد نظر خودش مانند زندگی شبانه (شب‌نشینی)، آب و هوا، همکاری و تعاون، وجود اوبر (Uber)، مسائل نژادی و دیگر موارد را اعمال و نتایج حاصل شده را مشاهده کنند.

کیفیت زندگی و ترافیک

کیفیت زندگی ترکیبی از بسیاری از رتبه‌بندی‌ها و شاخص‌هایی است که پیش‌تر توضیح داده شدند. سازمان‌هایی که این رتبه‌بندی‌ها را فراهم می‌کنند، از خصیصه‌های گوناگون و وزن‌دهی‌های مختلفی برای خصیصه‌های گوناگون استفاده می‌کنند. در این بخش از مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی برخی از این رتبه‌بندی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این سنجه‌های عمومی کیفیت زندگی که از منابع گوناگون گردآوری شده‌اند، چشم‌انداز وسیع‌تری از قابلیت زندگی کردن و در واقع، «زندگی‌پذیری» (Livability) عمومی در شهرهای گوناگون را به دست می‌دهند.

اندیس جهانی شهرها با عنوان ای.تی کرنی

اندیس جهانی شهرها با عنوان ای.تی کرنی (A.T. Kearny Global Cities Index | GCI)، تعداد ۱۲۵ شهر جهان را با استفاده از ۲۷ خصیصه که در پنج دسته گروه‌بندی شده‌اند رتبه‌بندی می‌کند. این دسته‌ها شامل فعالیت‌های کسب و کار، سرمایه‌های انسانی، تبادل اطلاعات، تجربه فرهنگی و مشارکت سیاسی می‌شوند.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

شاخص کیفیت زندگی نامئو

شاخص کیفیت زندگی نامئو، آمارهایی از همه دسته‌های بالاتر را که شامل هزینه‌های زندگی، قیمت ملک، جرایم، امنیت، بهداشت و درمان، آلودگی، اقلیم، ترافیک و قدرت خرید می‌شوند را با یکدیگر ترکیب می‌کند. ۱۰ شهر جهان با بالاترین کیفیت زندگی از دیدگاه نامئو در ادامه آمده‌اند.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

لیست بهترین کشورهای دنیا در نومد

رتبه‌بندی‌های قابلیت زندگی (زندگی‌پذیری) لیست‌های نومد روی کیفیت زندگی، امنیت، کیفیت هوا، زیرساخت و سرعت اینترنت متمرکز هستند. برخی از کشورهای جهان با بهترین رتبه‌ها در زمینه قابلیت زندگی در ادامه آمده‌اند:

  • تایپه ، تایوان
  • لیدن ، هلند
  • پرت ، استرالیا
  • ولونگونگ ، استرالیا
  • هامبورگ، آلمان

رتبه‌بندی زندگی‌پذیری و هزینه‌های زندگی در واحد اطلاعات اکونومیست

«واحد اطلاعات اکونومیست» (Economist Intelligence Unit) از ۳۰ معیار کمی و کیفی از پنج دسته (پایداری، سلامت، فرهنگ، محیط، آموزش و زیرساخت) برای تعیین میزان زندگی‌پذیری ۱۴۰ شهر جهان استفاده کرده است و خروجی آن برای ده شهر برتر به صورت زیر است.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی

رتبه‌بندی کیفیت زندگی مرسر

رتبه‌بندی مرسر (Mercer’s Ranking) شرایط زندگی محلی را برای بیش از ۴۴۰ شهر جهان با استفاده از ۳۹ معیار که در ۱۰ دسته گروه‌بندی شده‌اند ارزیابی کرده است. این دسته‌ها شامل پایداری سیاسی و جرایم، محیط اقتصادی، محدودیت روی آزادی‌های فردی، خدمات پزشکی و آلودگی، تعلیم و تربیت، خدمات و زیرساخت‌های عمومی (Public Utility) و ترافیک، تفریحات، کالاهای مصرفی، خانه‌داری و سوابق فجایع طبیعی می‌شوند. هفت شهر برتر این لیست عبارتند از:

  • وین، اتریش
  • زوریخ، سوییس
  • اوکلند، نیوزیلند
  • مونیخ، آلمان
  • ونکوور ، کانادا
  • دوسلدورف ، آلمان
  • فرانکفورت ، آلمان

افرادی که از ترافیک بیزارند، باید لیست شهرهایی با کمترین میزان ترافیک را در آمارهای ترافیک نومئو مشاهده کنند. در رتبه‌بندی شهرهایی با بیشترین میزان ترافیک، وین، تایپه و ولینگتون دارای کمترین میزان ترافیک هستند.

آمارهای مهم برای توسعه‌دهندگان برای مهاجرت کاری برنامه نویسی

استک‌اورفلو و لیست نومد دارای رتبه‌بندی‌های مرتبط با توسعه‌دهندگان هستند. این در حالی است که سایت‌های زیادی وجود دارند که بررسی آن‌ها برای علاقه‌مندان به مهاجرت و به ویژه برای توسعه‌دهندگانی که قصد مهاجرت کاری برنامه نویسی دارند ارزش دارد.

این سایت به کاربران امکان مقایسه حقوق کنونی و شهر محل سکونت را نسبت به دیگر شهرها با استفاده از فیلترها و دانه‌بندی‌هایی که شامل بازار شغلی، آموزش، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)، آزادی کسب و کار، اقتصاد، مالیات، تحمل پذیری و دیگر گزینه‌ها می‌شود فراهم کرده است.

«تله‌پورت» (Teleport) نیز اخیرا فرمولی برای تعیین بهترین شهرها برای زندگی توسعه‌دهندگان ارائه کرده است. رتبه‌بندی‌های تله‌پورت بر اساس معیارهایی شامل جرایم، آلودگی، هزینه‌های زندگی، فضای استارتاپی، هزینه‌های رهن و اجاره مسکن، سرعت اینترنت، کیفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، رویدادهای فناوری در هر سال، رشد استارتاپ‌ها و تعداد فضاهای کار اشتراکی ایجاد شده است. خروجی رتبه‌بندی تله‌پورت برای بهترین شهرها برای مهندسان کامپیوتر به صورت زیر است.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید.

هر رنگی در نمودار بالا، خصیصه متفاوتی را نمایش می‌دهد.

فهرست منتخب هکرارث از بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی

فهرست ۱۰ تا از بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی به انتخاب «هکرارث» (HackerEarth) به همراه دلایل انتخاب این کشورها، در ادامه آمده است.

  • سوئیس
  • کانادا
  • استرالیا
  • هلند
  • آلمان
  • ایالات متحده آمریکا
  • سوئد
  • دانمارک
  • سنگاپور
  • انگلستان

در ادامه، جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از چگونگی پژوهش و تعیین فهرست ۱۰ تا از بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی توسط هکرارث ارائه شده است.

گوگل ترندز

گوگل ترندز یک سرویس وب از شرکت اینترنتی گوگل است که نشان می‌دهد یک «عبارت جستجو» (Search Term) در هر زمان چه میزان در مناطق جغرافیایی گوناگون و در زبان‌های زنده مختلف جستجو شده است. اعداد موجود در جدول، میزان محبوبیت یک زبان نسبت به دیگر زبان‌ها را در گوگل نمایش می‌دهد. تعداد جستجوی بیشتر یک زبان برنامه‌نویسی، نشانگر نرخ جذابیت بالاتر آن زبان در مقایسه با دیگر زبان‌ها است. محبوبیت می‌تواند به دلایل گوناگونی مانند مسائل آکادمیک، نیازهای حرفه‌ای، فرصت‌های شغلی بیشتر و دیگر موارد باشد.

در میان زبان‌های برنامه‌نویسی، جاوا (Java) یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها است. همچنین، «پایتون» (Python) یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی دارای بیشترین جستجو در میان سایر زبان‌ها در کشور استرالیا است. این در حالی است که علی‌رغم آنکه به نظر می‌رسد «سی‌شارپ» (C#‎) زبان بسیار پرطرفداری است، ولی واقعا زبان برنامه‌نویسی محبوبی نیست.

در سوئد، مردم بیشترین جستجو را در میان ز بان‌های برنامه‌نویسی، برای «زبان برنامه‌نویسی سوئیفت» (Swift Programming Language) داشته‌اند. این در حالی است که در ایرلند، «روبی» (Ruby) پیشتاز است. «متلب» (MATLAB) در همه کشورها گزینه محبوبی است و این به دلیل ارتباط این زبان برنامه‌نویسی با مباحث دانشگاهی و آکادمیک است.

نمودارهای زیر میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون، به ترتیب جاوا (Java)، پایتون (Python)، پی‌اچ‌پی (PHP)، سی‌شارپ (C#‎)، جاوااسکریپت (Java Script)، سی‌پلاس‌پلاس (C++‎)، سی (C)، آبجکتیو-سی (Objective-C)، آر (R)، سوئیفت (Swift)، انگولار (Angular)، روبی (Ruby)، پرل (Perl) و متلب (MATLAB)، را برای هر کشور نشان می‌دهد.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.

ایندیدکو

ایندید.کو (Indeed.co) یک موتور جستجوی مربوط به اشتغال است که در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد. این شرکت در ایالات متحده آمریکا واقع شده است و شرکت تابعه شرکت ژاپنی «رکرت هلدینگ کو» (Recruit Holdings Co) محسوب می‌شود. ایندید در ۵۰ کشور و به ۲۸ زبان موجود است و یکی از وب‌سایت‌های شغلی دارای ترافیک بالا در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها به شمار می‌آید. با استفاده از جستجوی اختصاصی کشورها برای تعدادی از مشاغل مهندسی نرم‌افزار لیست شده در ایندید (Indeed)، داده‌هایی در این راستا گردآوری شده‌اند.

 

نظر به اینکه درخواست برنامه‌نویس جاوا در همه کشورهایی که در لیست پیش‌تر ارائه شده موجود است، باید گفت که جاوا یکی از مهارت‌های  برنامه‌نویسی پرمتقاضی در کشورهای مناسب برای مهاجرت توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. زبان‌های برنامه‌نویسی C++‎ ،C و C#‎ همچنان در این ملیت‌ها پرمتقاضی هستند و این امر موجب شده است تا این زبان‌ها به زبان‌های برنامه‌نویسی «همیشه سبز» معروف شوند، زیرا که در میان توسعه‌دهندگان و مهندس‌ها بسیار شناخته شده و محبوب هستند.

در ایالات متحده آمریکا، چین، هند و ژاپن، زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی (PHP) همچنان پرطرفدار است و فرصت‌های شغلی قابل توجهی برای برنامه‌نویس‌های PHP در این کشورها وجود دارد. این در حالی است که نیاز به برنامه‌نویس‌های R در کشورهای سوئیس، ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان و فرانسه بسیار زیاد است. در عین حال، کانادا، هلند، انگلستان، آمریکا، هند و چین به وضوح نیازمند کارشناسان متلب هستند. ژاپن مقصد مهاجرتی مناسبی برای توسعه‌دهندگان روبی محسوب می‌شود. این در حالی است که کانادا، از گزینه‌های مناسب برای برنامه‌نویس‌های پرل محسوب می‌شود.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، کلیک کنید. (شایان توجه است که این آمارها مربوط به ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی هستند.)

میانگین درآمد

خوشحالی بدون داشتن درآمد خوب امکان‌پذیر است؟ پاسخ این پرسش برای بسیاری از افراد «خیر» است. داشتن درآمد خوب به نوبه خود یکی از دلایل مهاجرت کاری برنامه نویسی محسوب می‌شود. از همین رو، در ادامه درآمد برخی از مشاغل برنامه‌نویسی در کشورهای گوناگون بیان شده در لیستی که پیش‌تر ارائه شد، بیان شده است. این درآمدها به دلار و مربوط به ابتدای سال ۲۰۱۸ هستند.

شایان توجه است که «دانشمند داده» (Data Scientist) از جمله پردرآمدترین مشاغل حوزه فناوری‌اطلاعات در سراسر جهان محسوب می‌شود. در آرژانتین پرداختی به برنامه‌نویسان پی‌اچ‌پی بیشتر از مشاغل حوزه فناوری اطلاعات است. فرانسه به دنبال توسعه‌دهندگان جاوا و برنامه‌نویسان فرانت-اند (Front-End Developers) می‌گردد و پرداختی‌های خوبی برای این مشاغل در این کشور وجود دارد. ژاپن، سنگاپور، چین و هند علی‌رغم تمایل و فرصت‌های زیادی که برای استخدام نیروهای برنامه‌نویس دارند، اما مزد کمی به دارندگان این مهارت‌ها پرداخت می‌کنند.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید. (شایان توجه است که این آمارها مربوط به ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی هستند.)

بر اساس آمارهای ارائه شده در این بخش‌ها و به انتخاب هکرارث، بهترین کشورها برای مهاجرت توسعه‌دهندگان در حوزه‌های گوناگون به صورت زیر است.

بهترین کشورها برای توسعه‌دهندگان جاوا به انتخاب هکرارث

  • سوئیس
  • ایالات متحده آمریکا
  • استرالیا
  • آلمان
  • انگلستان

بهترین کشورها برای توسعه‌دهندگان دات نت به انتخاب هکرارث

  • ایالات متحده آمریکا
  • کانادا
  • آلمان
  • هلند
  • ژاپن

بهترین کشورها برای توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی به انتخاب هکرارث

  • ایالات متحده آمریکا
  • انگلستان
  • آلمان
  • فرانسه
  • سوئد / استرالیا

بهترین کشورها برای دانشمندان داده به انتخاب هکرارث

  • سوئیس
  • کانادا
  • هلند
  • انگلستان / آلمان
  • ایالات متحده آمریکا

فهرست منتخب تک‌بیکن از بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی

این رتبه‌بندی بر مبنای شهرهایی است که به طور مکرر در همه فهرست‌های مورد اشاره در این مقاله، مشاهده می‌شوند. شهرهایی با تحمل‌پذیری کم و نرخ خطای بالا در این لیست قرار ندارند، حتی اگر هزینه‌های زندگی در آن‌ها کم باشد. تعداد سخنوران انگلیسی‌زبان در هر کشور یک معیار مهم در این رتبه‌بندی است.

برلین، آلمان. دلایل انتخاب:

  • هزینه‌های کم زندگی و اجاره
  • قدرت خرید خوب
  • رتبه زندگی‌پذیری بالا
  • تعداد زیاد سخنوران انگلیسی‌زبان

توکیو، ژاپن. دلایل انتخاب:

  • امتیاز زندگی‌پذیری بالا
  • جرایم کم
  • قدرت خرید خوب
  • فضای استارتاپی قوی

استکهلم، سوئد. دلایل انتخاب:

  • برابری زیاد و آزادی بیان
  • فضای استارتاپی و فناوری قوی
  • قدرت خرید خوب
  • تعداد زیاد سخنوران انگلیسی‌زبان

مونیخ، آلمان. دلایل انتخاب:

  • برابری زیاد و آزادی بیان
  • قدرت خرید بالا
  • رتبه زندگی‌پذیری بالا
  • جرایم پایین
  • تعداد زیاد سخنوران انگلیسی‌زبان

تورنتو، کانادا. دلایل انتخاب:

  • رتبه زندگی‌پذیری بالا
  • قدرت خرید بالا
  • زبان انگلیسی، زبان رسمی است.

آنتورپ، بلژیک. دلایل انتخاب:

  • قیمت ملک مطلوب نسبت به درآمد
  • سرعت اینترنت بالا
  • فضای استارتاپی قوی

تایپه، تایوان. دلایل انتخاب:

  • جرایم کم
  • هزینه‌های پایین زندگی
  • قدرت خرید بالا
  • برابری و تحمل‌پذیری قوی

ملبورن، استرالیا. دلایل انتخاب:

  • رتبه زندگی‌پذیری بالا
  • قدرت خرید بالا
  • قیمت مطلوب مسکن نسبت به درآمد
  • انگلیسی، زبان رسمی است.

وین، استرالیا. دلایل انتخاب:

  • جرایم کم
  • هزینه‌های پایین زندگی
  • رتبه زندگی‌پذیری بالا
  • ترافیک کم

زوریخ، سوئیس. دلایل انتخاب:

  • جرایم کم
  • زندگی‌پذیری بالا
  • قدرت خرید بالا

لندن، انگلستان. دلایل انتخاب:

  • رتبه زندگی‌پذیری بالا
  • فضای استارتاپی و فنی قوی
  • انگلیسی، زبان رسمی است.

افرادی که مهندس کامپیوتر بالاتر از سطح جونیور هستند، می‌توانند به طور موفقی در شهرهای گوناگون دنیا و به ویژه شهرهای واقع در بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس زندگی کنند. اما نباید اجازه داد که این لیست تصمیم افراد را محدود کند. اگر فردی تمایل به زندگی در شهر خاصی دارد، می‌تواند به هدف خود برسد. لزومی ندارد افرادی که به طور ۱۰۰٪ دورکار هستند، تنها در یک شهر زندگی کنند. آن‌ها می‌توانند زندگی در شهرهای مختلف جهان و سبک زندگی نومدی را تجربه کنند.

فهرست کشورهای مناسب برای استخدام تیم برون‌سپاری

مسئله نیاز به نیروهای متخصص در حوزه فناوری اطلاعات، سکه‌ای است که دو رو دارد. یک روی آن، مربوط به نیروهای کاری است که به دنبال پیدا کردن شرایط زندگی و کاری بهتر مهاجرت می‌کنند و تا این بخش از مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس و مهاجرت کاری برنامه نویسی به آن‌ها پرداخته شد.

روی دیگر سکه اما به شرکت‌های فناوری مربوط است که مطابق با آمارهای ارائه شده توسط «استک‌اورفلو» (StackOverflow)، تقاضای زیادی برای استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دارند و تقاضای آن‌ها همچنان و همواره رو به افزایش است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که تنها در ایالات متحده آمریکا، کمبود نیروهای فنی موجب ضرر 435.7 میلیاردی شده است. متاسفانه، کسب و کارها در کشورهای فناورانه مانند ایالات متحده آمریکا و انگلستان به دلیل رشد سریع شرکت‌های فناوری و کمبود توسعه دهندگان مستعد، با مشکل مواجه هستند. بنابراین، برخی از شرکت‌ها در تلاش برای استخدام نیروهایی بیرون از مرزهای کشور خود و در نقاط مختلف جهان، به صورت آنلاین و دورکار هستند.

بین استخدام آنلاین نیروهای کارمزدی (فریلنس | Freelance) و تیم‌های اختصاصی دورسپاری (Offshore Dedicated Team)، تیم‌های دورسپاری از دیرباز یکی از انتخاب‌های اصلی شرکت‌های فناوری بوده‌اند. مطابق با نظرسنجی انجام شده پیرامون برون‌سپاری در سال ۲۰۰۶ و توسط «دلویت» (Deloitte)، میزان ۵۹ درصد از شرکت‌ها کارهای خود را به دلایل گوناگون از جمله مسائل مالی برون‌سپاری می‌کنند؛ این آمار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ از خود رشد نشان داده است. دلایل دیگری که در نظرسنجی به آن‌ها اشاره شده است عبارتند از:

  • برون‌سپاری به کسب و کارها امکان متمرکز شدن روی کارکردهای هسته‌ای را می‌دهد.
  • برون‌سپاری مشکلات ظرفیت را حل می‌کند.
  • برون‌سپاری کیفیت خدمات و دیگر موارد را بهبود می‌بخشد.

در سال ۲۰۱۶، «تولونز» (Tholones) گزارشی با عنوان «۱۰۰ مقصد برتر برون‌سپاری» (Top 100 Outsourcing Destinations) را منتشر کرد. در این گزارش، لیست شهرهایی از سراسر جهان که شرکت‌های فناوری نیازمند استخدام نیرو و تیم‌های کاری می‌توانند در آن‌ها به استخدام توسعه‌دهندگان دورکار و تیم‌های کاری با هدف برون‌سپاری بپردازند، بیان شده‌اند. نُه شهر برتر این لیست عبارتند از:

  • هند؛ بنگلور
  • مانیل، فیلیپین
  • کراکوف، لهستان
  • دوبلین، ایرلند
  • سان خوزه، کاستاریکا
  • شانگهای، چین
  • پراگ، جمهوری چک
  • هوشی مین، ویتنام
  • ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForeignerHackerearthtechbeaconHackerearth
۱ دیدگاه برای «بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویس | مهاجرت کاری برنامه نویسی»

سلام و وقت بخیر.
من درحال اموزش برنامه نویس هستم.میخواستم بپرسم شرایط رفتن به کشور المان از طریق برنامه نویسی چطور هستش؟؟
کجا باید درخواست بدم یا از چه طریقی میتونم برم؟؟
ایا یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا برای اندروید جوابگو این هستش که من بتونم به المان اقامت بگیرم و کار پیدا کنم؟؟ یا باید چه زبانی یاد بگیرم که راحت تر بتونم برم؟؟میشه در این مورد منو راهنمایی کنید.ممنونتون میشم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *