مدرسه فرادرس افتتاح شد؛ گامی دیگر به سوی عدالت آموزشی

۱۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدرسه فرادرس افتتاح شد؛ گامی دیگر به سوی عدالت آموزشی

فرادرس به عنوان بزرگترین پلتفرم آموزش دانشگاهی کشور، در یک دهه گذشته منشا تحولی بزرگ در حوزه آموزش عالی و تجربه آموزشی چندین میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشور بوده است. فرادرس در همین راستا و با هدف ایجاد تحول آموزشی در دیگر مقاطع تحصیلی، ایجاد عدالت آموزشی و فرصت آموزشی برابر برای کلیه دانش‌آموزان، تامین منابع علمی غنی با کیفیت بالای آموزشی و افزایش دسترسی‌پذیری به آموزش‌های با کیفیت، پروژه مدرسه فرادرس را آغاز کرد. وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ و مشکلات عدیده ایجاد شده برای دانش‌آموزان در دسترسی به منابع آموزشی، فرادرس را بر آن داشت تا پروژه مدرسه فرادرس را با اولویت بالاتری به پیش ببرد.

اکنون، مفتخریم اعلام کنیم که مدرسه فرادرس با ارائه آموزش‌های علمی غنی و دارای کیفیت آموزشی بالا، برای پایه‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم در دسترس علاقه‌مندان و دانش‌آموزان است. آغاز و افتتاح مدرسه فرادرس، آغاز خلق تحولی دیگر، این بار در حوزه آموزش پیش از دانشگاه در کشور، خواهد بود.

آموزش سنتی و آموزش آنلاین در یک نگاه

آموزش به روش سنتی، در کلیه مقاطع تحصیلی از دبستان گرفته تا متوسطه دوره اول و دوم و دانشگاه، همواره با نواقص، مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه بوده است. یکی از اصلی‌ترین نقدهایی که به نظام آموزش سنتی وارد است، نبود عدالت آموزشی در آن است. در واقع، دانش‌آموزان از مناطق جغرافیایی گوناگون، با جنسیت‌های مختلف، سنین متفاوت و شرایط فیزیکی گوناگون، امکان بهره‌مندی از آموزش‌هایی با کیفیت بالا و یکسان را ندارند و همین امر، آموزش، مهارت‌آموزی و سوادآموزی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، در نظام آموزشی سنتی، بخش عمده‌ای از هزینه‌هایی که برای مدارس می‌شود، صرف ساختمان‌سازی می‌شود. این در حالی است که آموزش مترادف با ساختمان‌سازی نیست و می‌توان هزینه‌هایی که صرف ساخت بناها می‌شود را به طور مستقیم روی انسان‌ها سرمایه‌گذاری کرد. در واقع، می‌توان با هزینه‌هایی که در نظام آموزشی سنتی برای مدرسه‌سازی و ساخت بنای یک مدرسه می‌شود، سرمایه‌گذاری بسیار عظیم‌تری را به لحاظ آموزشی روی افراد کرد و اثر بزرگ‌تری را خلق کرد. می‌توان به جرات گفت که با یک دهم هزینه احداث یک مدرسه، می‌توان تجربه حضور در کلاس درس بهترین معلم‌ها را به دورافتاده‌ترین مناطق برد.

آنچه بیان شد، تنها بخشی از ضعف‌های ذاتی نظام آموزشی سنتی هستند. همه‌گیری بیماری کوید-۱۹ در سال ۱۳۸۹ و استمرار آن در سال ۱۳۹۹، موجب شد که ضعف‌های نظام آموزشی سنتی بیش از پیش برجسته شود و این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که می‌توان گفت نظام آموزشی سنتی، امروز و پس از گذشت کمتر از یک سال از اپیدمی کووید-۱۹ به زانو درآمده است. البته، پیش از این نیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بسیاری در سراسر جهان با وجود سرمایه‌های عظیم دولتی و بودجه‌های کلانی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت در آستانه ورشکستی، هم از جهت مالی و هم از جهت علمی قرار داشتند.

این در حالی است که در روی دیگر سکه آموزش، «آموزش آنلاین» قرار دارد. آموزش آنلاین به دلیل مزایای متعددی که دارد طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان محل تمرکز بوده است. از عمده‌ترین مزایای آموزش آنلاین می‌توان به سرمایه‌گذاری مستقیم روی انسان‌ها، برقراری عدالت آموزشی و ایجاد فرصت آموزشی برابر برای کلیه اقشار جامعه اشاره کرد. از دیگر مزایای آموزش آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرکز مطلق بر آموزش: دانش‌آموزان تمرکز خود را روی یادگیری می‌گذارند و از تلاش برای همگام و هم‌پا شدن با سایر دانش‌آموزان اجتناب می‌کنند. بدین شکل، آن‌ها صرفا روی علم‌آموزی خودشان متمرکز می‌شوند.
  • دسترسی به ابزارهای آموزشی: با بهره‌گیری از آموزش آنلاین، دانش‌آموزان از موقعیت‌های جغرافیایی گوناگون می‌توانند به ابزارهای آموزشی یکسانی دسترسی داشته باشند.
  • انعطاف‌پذیری: در آموزش آنلاین انعطاف‌پذیری بسیار بالاتر است و دانش‌آموزان می‌توانند در مواقع لزوم به دروس قبلی بازگردند، مطالب مورد نیازشان را یاد بگیرند و از صرف زمان برای مواردی که به آن‌ها مسلط هستند جلوگیری کنند و مستدات دقیقی از فعالیت‌های آموزشی خود داشته باشند.
  • حس آرامش بیشتر: حضور دانش‌آموزان در محلی که در آن آرامش بیشتری دارند، به ویژه برای دانش‌آموزان در سنین پایین‌تر، می‌تواند توام با حس امنیت و آرامش بیشتری باشد و از احساس اضطراب و نگرانی حضور در محیط مدرسه بکاهد.
  • افزایش سطح ارتباطات و تعاملات: برخلاق تصور عموم مردم، افراد با بهره‌گیری از آموزش آنلاین، تعامل بیشتری را با همه هم‌کلاسی‌های خود دارند و به نوعی، از گروه‌های دوستی کوچک و با مرزهای بسته و سخت خارج شده و وارد فضای ارتباطی و تعاملی بزرگتر و قوی‌تری می‌شوند.

آنچه بیان شد تنها برخی از مزایای مستقیم آموزش آنلاین بودند. نواقص و ضعف‌های نظام آموزشی سنتی سال‌هاست که قربانی می‌گیرد و وقوع بیماری کووید-۱۹، تنها به برجسته‌تر شدن هرچه بیشتر آن‌ها و بروز و ظهور هر چه بیشتر و بهتر مزایای آموزش آنلاین کمک می‌کند.

همه‌گیری کووید-۱۹ و لزوم مدرسه‌سازی آنلاین

در ایران نیز از دیرباز، نواقص نظام آموزشی سنتی مشکلات عدیده و مهمی را به همراه داشته است. وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ و خانه‌نشینی اجباری دانش آموزان و دانشجویان، برخی از ضعف‌های نظام آموزشی سنتی را بیش از پیش شفاف کرد.

مشکلات عدیده دانش‌آموزان در راستای دسترسی به منابع آموزشی، فرادرس را به عنوان بزرگ‌ترین پلفترم آموزش آنلاین کشور و منطقه بر آن داشت تا مدرسه‌سازی آنلاین خود را برای مقاطع دبستان و متوسطه دوره اول و دوم که از پیش کلید خورده بود، با سرعت و قدرت بیشتری به پیش ببرد. همین امر منجر به خلق «مدرسه فرادرس» شد.

مدرسه فرادرس ، فراتر از یک کلاس درس

مدرسه فرادرس با هدف تامین محتوای علمی غنی و با کیفیت آموزشی بالا و قرار دادن آموزش در دسترس همه، همیشه و همه جا آغاز به کار کرد. مدرسه فرادرس تجربه جدیدی از آموزش را برای دانش‌آموزان رقم خواهد زد. نظر به اینکه مبنای ساخت «مدرسه فرادرس» عدالت آموزشی بوده است، دانش آموزان از مناطق جغرافیایی گوناگون، با جنسیت، سن و دیگر تفاوت‌ها و صرف‌نظر از کلیه محدودیت‌های موجود در نظام آموزشی سنتی، می‌توانند از منابع آموزشی با کیفیت بالا و یکسانی برخوردار شوند.

در طراحی و توسعه مدرسه فرادرس از حضور اساتید هیئت علمی مجموعه فرادرس و مدرسین تراز اول کشور استفاده شده است. در حال حاضر، آموزش‌های ویژه دانش آموزان پایه‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم در مدرسه فرادرس در دسترس قرار دارند.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «مدرسه فرادرس افتتاح شد؛ گامی دیگر به سوی عدالت آموزشی»

سلام، بسیار عالی و به نظر من، درست دارید پیش میرید. وجود فرادرس برای ایران ی غنیمته. براتون سلامتی و موفقیت روز افزون آرزو دارم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *