آینده هوش مصنوعی چیست و چه تاثیری بر زندگی انسان خواهد داشت؟

۴۷۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
آینده هوش مصنوعی چیست و چه تاثیری بر زندگی انسان خواهد داشت؟

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) یکی از شاخه‌های جذاب علوم کامپیوتر است که در سال‌های اخیر بسیاری از پژوهشگران علوم مختلف، از این حوزه در پیشبرد پژوهش‌های علمی خود استفاده کرده‌اند. دستاوردهای این پژوهش‌ها را می‌توان در قالب ابزارهای هوشمند در تمامی جنبه‌های زندگی انسان، از امور شخصی افراد گرفته تا امور پزشکی و تولیدات کارخانه‌ها، مشاهده کرد. با توجه به پیشرفت اخیر و کاربرد وسیع هوش مصنوعی یا همان AI، در مطلب حاضر به این موضوع می‌پردازیم که آینده هوش مصنوعی چیست و چنانچه این مسیر پیشرفت ادامه پیدا کند، هوش مصنوعی در آینده چه تاثیری بر زندگی انسان خواهد داشت.

هوش مصنوعی و انواع آن

پیش از آن که به موضوع آینده هوش مصنوعی‌ یا همان AI بپردازیم، بهتر است مفهوم هوش مصنوعی را توضیح دهیم و نوع فعلی آن را در زندگی کنونی بشر بررسی کنیم.

هدف هوش مصنوعی، ساخت ماشین و ربات‌های کامپیوتری است که قادر باشند وظایف تعیین شده را مشابه انسان انجام دهند یا برای مسائل مطرح شده، راه‌حلی هوشمندانه ارائه کنند. با توجه به قابلیت‌هایی که سیستم‌های هوشمند دارند، می‌توان هوش مصنوعی را به سه نوع تقسیم کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • «هوش مصنوعی محدود» (Narrow Artificial Intelligence): سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی محدود می‌توانند در حل مسئله یا انجام وظیفه‌ای خاص، رفتاری هوشمندانه داشته باشند.
  • «هوش مصنوعی عمومی» (General Artificial Intelligence): سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی عمومی بهره‌مند هستند، می‌توانند همانند انسان هر کاری را به‌طور هوشمندانه انجام دهند یا در حل مسائل مختلف، همانند انسان به دنبال راه‌حل باشند. یادگیری، تفکر و درک این سیستم‌ها محدود به موضوع خاصی نیست.
  • «اَبَر هوش مصنوعی» (Super Artificial Intelligence): سیستم‌های مجهز به اَبَر هوش مصنوعی در انجام تمامی مسئولیت‌های مشخص شده، از انسان پیشی می‌گیرند و در تمامی موضوعات مختلف، بهترین نتیجه را در مقایسه با انسان ارائه می‌دهند.
انواع هوش مصنوعی

در حال حاضر، با توجه به تمامی پژوهش‌های انجام شده در حوزه هوش مصنوعی، سیستم‌های هوشمند کامپیوتری فعلی، به هوش مصنوعی از نوع محدود مجهز هستند و تنها می‌توانند وظایف محدودی نظیر «تشخیص یا بازشناسی گفتار» (Speech Recognition)، ماشین‌های خودران، تشخیص چهره و مواردی از این قبیل را انجام دهند.

باورهایی راجع به هوش مصنوعی پیشرفته

با گسترش پژوهش‌های مرتبط با حوزه AI و افزایش میزان کاربرد سیستم‌های هوشمند در زندگی انسان، بسیاری از افراد درباره آینده هوش مصنوعی نظرات مختلفی دارند که نمی‌توان درباره آن‌ها با قاطعیت صحبت کرد. در ادامه، به برخی از رایج‌ترین باورهای افراد پیرامون آینده هوش مصنوعی می‌پردازیم.

آیا می توان به اَبَر هوش مصنوعی تا سال ۲۱۰۰ دست پیدا کرد ؟

باور عموم این است که نمی‌توان در آینده نزدیک به اَبَر هوش مصنوعی دست پیدا کرد و این احتمال وجود دارد که دهه‌ها یا حتی قرن‌ها طول بکشد تا انسان بتواند چنین سیستم‌هایی را طراحی کند. البته برخی از افراد بر این عقیده هستند که دستیابی به چنین سطحی از AI در کل امکان‌پذیر نیست.

با این حال، با توجه به پژوهش‌هایی که در حوزه AI انجام شده و مصاحبه‌هایی که با افراد متخصص و فعال در این زمینه صورت گرفته است، نمی‌توان به‌طور قطعی درباره زمان دقیق ظهور سیستم‌های مجهز به اَبَر هوش مصنوعی با قاطعیت نتیجه‌گیری کرد.

جایگزینی تمام مشاغل انسان ها با هوش مصنوعی

یکی از باورهای مردم درباره آینده هوش مصنوعی این است که با خودکارسازی تمامی مسئولیت‌ها، دیگر هیچ‌گونه فرصت‌ شغلی برای افراد وجود نخواهد داشت و آن‌ها منبع درآمد خود را از دست خواهند داد.

این باور یکی از باورهای اشتباه درباره آینده هوش مصنوعی است، زیرا با گسترش سیستم‌های هوشمند، مشاغل مختلف و جدیدی برای افراد در سازمان‌ها تعریف و ایجاد می‌شوند. به عبارتی، افراد باید کار با چنین سیستم‌هایی را یاد بگیرند و وظایف آن‌ها را مشخص کنند.

پیشی گرفتن هوش مصنوعی از انسان

برخی از افراد راجع به آینده هوش مصنوعی بر این باور هستند که ماشین‌های هوشمند در انجام کلیه کارها و حل مسائل مختلف از انسان پیشی خواهند گرفت. همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، هوش مصنوعی را می‌توان به سه نوع محدود، عمومی و اَبَر هوش مصنوعی تقسیم کرد.

اکثر هوش مصنوعی‌های توسعه داده شده فعلی، از جمله انواع هوش مصنوعی از نوع محدود هستند که با مجهز کردن سیستم‌های کامپیوتری به آن‌ها، می‌توان وظیفه‌ای خاص را به‌طور خودکار انجام داد. اهمِ تمرکز پژوهش‌های فعلی در زمینه هوش مصنوعی، بر روی افزایش میزان دقت عملکرد سیستم‌های هوشمندی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشی گرفتن هوش مصنوعی از انسان

پژوهش‌های مربوط به AI عمومی و اَبَر هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود هستند و ممکن است چندین دهه یا شاید چندین قرن طول بکشد تا سیستم‌هایی مجهز به این دو نوع از هوش مصنوعی ساخته شوند. به‌علاوه، درباره فرضیه پیشی گرفتن چنین سیستم‌هایی، هنوز نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد و آینده این سیستم‌ها در حال حاضر به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیستند.

عدم نیاز سیستم های هوشمند به انسان

یکی دیگر از باورهای اشتباه افراد درباره آینده هوش مصنوعی این است که سیستم‌های هوشمند نیازی به دخالت انسان ندارند. اما واقعیت این است که در حال حاضر، هیچ‌گونه سیستم هوشمندی وجود ندارد که به تنهایی و بدون نیاز به انسان مسئله‌ای خاص را یاد بگیرد و درباره حل آن تصمیم‌گیری کند.

به منظور خودکارسازی یک مسئله، باید متخصص هوش مصنوعی داده‌های مورد نیاز مسئله را پیش‌پردازش کند. پس از آماده‌سازی داده‌های آموزشی، به پیاده‌سازی مدل بپردازد و از داده‌های آموزشی به منظور یادگیری مدل استفاده کند. تشخیص پارامترهای اصلی مدل و تنظیمات آن‌ها و در نهایت تست مدل و بررسی نتایج و خطاهای مدل نیز بر عهده متخصص هوش مصنوعی است. بدین ترتیب، در حال حاضر، سیستم‌های AI باید توسط متخصصان این حوزه آماده‌سازی شوند.

 

آیا هوش مصنوعی خطرناک است و آینده تاریکی دارد ؟

برخی از افراد سرشناس در حوزه‌های علوم مختلف مانند «استیو هاوکینگ» (Stephen Hawking)، «ایلان ماسک» (Elon Musk) و «بیل گیتس» (Bill Gates) بر این عقیده هستند که آینده هوش مصنوعی می‌تواند برای بشر خطرناک باشد. با این که در حال حاضر بشر به نوع پیشرفته هوش مصنوعی دست نیافته است، باید به خطرات مربوط به آن‌ها فکر کرد تا در زمان ظهور چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای، توان مقابله با عواقب آن‌ها را داشته باشیم.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین خطرات ناشی از آینده هوش مصنوعی فهرست شده‌اند:

  • استفاده از سلاح خودمختار توسط سیستم‌های هوشمند
  • ناهماهنگی بین اهداف انسان و اهداف سیستم هوشمند
  • سو استفاده از انسان از طریق رسانه‌های اجتماعی با به کارگیری AI
  • از بین رفتن حریم خصوصی افراد با استفاده از AI

در ادامه، به توضیح هر یک از خطرات مطرح شده در بالا پرداخته می‌شود.

ظهور سلاح خودمختار در آینده هوش مصنوعی

از آنجا که هدف AI، خودکار کردن سیستم‌هایی است که مسئوولیت‌های مختلف را به‌طور هوشمندانه انجام دهند، این احتمال وجود دارد که نسل‌های پیشرفته‌تر این نوع سیستم‌ها، تبدیل به دشمن انسان شوند و هدف خود را در راستای از بین بردن بشر قرار دهند.

به عبارتی، می‌توان گفت چنانچه آینده هوش مصنوعی در دست افراد قدرت‌طلب در دنیا قرار گیرد، ممکن است جنگ‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا رخ دهد و انتظار می‌رود چنین سلاح‌هایی بتوانند از سلاح اتمی نیز مخرب‌تر باشند.

خطرات هوش مصنوعی ظهور سلاح های خودمختار

ناهماهنگی بین اهداف انسان و اهداف سیستم هوشمند

در برخی شرایط، ممکن است هدف انسان برای انجام وظیفه‌ای خاص، با هدف سیستم هوشمند هماهنگ نباشد که در این حالت، نتایج ناگواری رخ خواهد داد. به عنوان مثال، فرض کنید در یک ماشین خودران نشسته‌اید و از ماشین می‌خواهید شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مقصد برساند.

در این حالت، ممکن است ماشین بدون توجه به خطرِ رخداد تصادف و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، خواسته مسافر را انجام دهد. در این حالت، سیستم AI می‌تواند بدون برآورده کردن نیازمندی‌های اصلی انسان، کاری را انجام دهد که در پی آن اثرات نامطلوب و مخربی بر جای بمانند.

سو استفاده از انسان از طریق شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی با مجهز شدن به الگوریتم های یادگیری عمیق و سیستم‌های هوشمند، بستری مناسب برای تبلیغات و بازاریابی هستند. با استفاده از فضای مجازی می‌توان به علایق و طرز فکر افراد پی برد.

بدین ترتیب، می‌توان اطلاعات حقیقی و غیرحقیقی را در قالبی تهیه کرد که مورد علاقه کاربران این فضا باشند. همین امر سبب می‌شود افراد تحت تاثیر اخبار دروغین و شایعات قرار گیرند که در پی آن، پیامدهای جبرا‌ن‌ناپذیری می‌تواند حاصل شود.

 

از بین رفتن حریم خصوصی افراد

در حال حاضر، با گسترش پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی و استفاده از ابزارهای هوشمند، شاهد این هستیم که در محیط‌های مختلف می‌توان عملکرد و فعالیت‌های افراد را به‌طور کامل تحت نظارت و کنترل قرار داد.

از بین رفتن حریم خصوصی

با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان فعالیت‌های آنلاین افراد را دنبال کرد و کسب و کار آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. به‌علاوه، دوربین‌های مدار بسته در اماکن عمومی می‌توانند کلیه فعالیت‌های افراد را ثبت کنند و با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی، می‌توان افراد را شناسایی کرد که اگر هنجارهای اجتماعی را در محیط‌های عمومی رعایت نکردند، در سریع‌ترین زمان ممکن، با فرد خاطی برخورد جدی شود. با این که چنین کاربردهایی از هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان نکته مثبتی در نظر گرفته شود، با این حال، بسیاری از افراد معتقد هستند که تحت نظر گرفتن افراد باعث از بین رفتن حریم شخصی آن‌ها خواهد شد.

 

 

آینده هوش مصنوعی و تاثیر آن بر حوزه های مختلف

هوش مصنوعی علاوه بر جنبه‌های مخاطره‌‌آمیزش، مزیت‌های بسیاری دارد که همین امر باعث شده است توجه پژوهشگران زیادی به این حوزه جلب شود و در سال‌های اخیر، مطالعات میان رشته‌ای بسیاری در علوم مختلف انجام و از روش‌ها و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در آن‌ها استفاده شود.

در ادامه به مهم‌ترین حوزه‌هایی اشاره می‌شود که در آن‌ها از AI در راستای پیشرفت در پژوهش‌ها و دستاوردها بهره گرفته‌اند.

آینده هوش مصنوعی و تاثیر آن بر حوزه های مختلف

آینده هوش مصنوعی در حوزه پزشکی

آینده هوش مصنوعی می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی را در حوزه پزشکی به همراه داشته باشد. با استفاده از سیستم‌های هوشمند می‌توان داده‌های دقیق و مرتبط با بیماری‌های مختلف را جمع‌آوری کرد و با حداقل ریسک و خطای پزشکی، به درمان بیماران پرداخت.

از آنجایی که سیستم‌های مبتنی بر AI به داده‌های حجیم زیادی برای یادگیری مسائل مختلف احتیاج دارند، به منظور آموزش چنین سیستم‌هایی می‌توان به‌راحتی از پرونده‌های پزشکی بیماران استفاده کرد.

سیستم‌های هوشمند را می‌توان به عنوان دستیار متخصصان آموزش داد تا با بررسی حجم عظیمی از داده‌ها، در پیشنهاد موثرترین روش درمان بیماری‌ها، به پزشکان کمک موثری کنند. همچنین، پزشکان می‌توانند با استفاده از تجهیزات هوشمند، از راه دور وضعیت بیماران را کنترل کنند و در شرایط بحرانی، از حال مریضان باخبر شوند.

استفاده از ابزارهای هوشمند در حوزه پزشکی

علاوه‌براین، می‌توان از AI در تحلیل اسکن‌ها و تصاویر پزشکی بیماران (با استفاده از بینایی کامپیوتر) استفاده کرد تا در سریع‌ترین زمان، گزارش دقیقی از آن‌ها با استفاده از سیستم‌های هوشمند آماده شود. افزون‌براین، پزشکان می‌توانند به منظور برقراری ارتباط با مراجعه‌کنندگان خود و کسب اطلاع از وضعیت بیماری و جسمی آن‌ها، از چت‌بات‌هایی استفاده کنند که با داده‌های حوزه پزشکی آموزش داده شده‌اند.

بدین ترتیب، می‌توان گفت آینده هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر موثر و بسزایی در حوزه پزشکی داشته باشد و تحول بسیار خوبی در روش کنترل وضعیت بیماران و روش درمان آن‌ها ایجاد کند. چنین تغییراتی در حوزه پزشکی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های پزشکی، هم برای مراکز پزشکی و هم برای بیماران، شود.

 

تاثیر آینده هوش مصنوعی بر بازاریابی

با روش‌های پیشرفته‌ حوزه AI، روال بازاریابی سازمان‌ها و شرکت‌ها تغییرات اساسی پیدا خواهند کرد. در حال حاضر، ابزارهای هوشمند به کار رفته در این حوزه با شناسایی آماری الگوهای داده‌ها، تاثیرات بسیار خوبی بر روند کسب و کار داشته‌اند.

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این ابزارها، مشتریان بالقوه را شناسایی کنند و در بهترین زمان خدمات خود را به آن‌ها پیشنهاد دهند و به میزان چشم‌گیری از سود دست پیدا کنند. همچنین، امروزه ابزارهای هوشمند جدیدی نظیر GPT-3 و مهم‌تر از آن، ChatGPT در حوزه «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) تحول چشم‌گیری ایجاد کرده است. افراد فعال در حوزه کسب و کار می‌توانند از چنین ابزارهایی به منظور تولید محتوای جذاب درباره برند، محصولات و خدمات خود استفاده کنند تا خوانندگان این مطالب، به مشتریان ثابت آن‌ها تبدیل شوند.

تاثیر آینده هوش مصنوعی بر بازاریابی

به‌علاوه، امروزه بسیاری از سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی موبایل شرکت‌ها و سازمان‌ها از قابلیت چت‌بات برخوردار هستند. چت‌بات‌ها می‌توانند به مشتریان در اسرع زمان پاسخ دهند و آن‌ها را درباره محصولات و خدمات شرکت راهنمایی کنند. افزون‌براین، استفاده از هوش مصنوعی یا همان AI در حوزه بازاریابی می‌تواند به مدیران کمک کند تا نیاز مردم و مشتریان خود را بشناسند و با ابزارهای تحلیل هوشمند از رقبای خود پیشی بگیرند.

 

پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل

با ورود هوش مصنوعی به صنعت حمل و نقل در سال‌های اخیر، شاهد تحولات عظیمی در راستای ایجاد امنیت بالا و راحتی در حیطه حمل و نقل مسافران و کالا بوده‌ایم. یکی از کاربردهای مهم AI می‌تواند در کنترل جریان ترافیک در سطح جاده‌ها باشد. ترافیک بالا هزینه زمانی و مالی زیادی به همراه دارد و منجر به افزایش گرمای زمین می‌شود.

با استفاده از زیرشاخه‌های AI مانند «بینایی ماشین» (Computer Vision) و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) می‌توان از میزان حجم ترافیک در سطح جاده‌ها کاست. از دوربین‌ها می‌توان به منظور جمع‌آوری داده‌های تصویری از سطح جاده‌ها و مسیرهای شهری استفاده کرد تا با استفاده از سیستم‌های AI، مسیرهای پر ترافیک شناسایی شوند. همین امر می‌تواند به فعالان حوزه شهرداری به ساخت مسیرهای ایمنِ بیشتر، کمک بسزایی کند تا در پی آن، از میزان حجم ترافیک مسیرهای حاضر کاسته شود.

پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل

همچنین، با مجهز شدن جاده‌ها به سیستم‌های کنترل سرعت، افسرهای راهنمایی و رانندگی می‌توانند خودروهای دارای سرعت غیر مجاز را شناسایی کنند که همین امر می‌تواند در کاهش میزان تخلفات رانندگی و در پی آن در کاهش میزان حوادث ناگوار ناشی از تصادفات جاده‌ای موثر باشد.

اتومبیل‌های خودران نیز از دیگر کاربردهای AI محسوب می‌شوند که از روش‌های مختلفی در طراحی و ساخت آن‌ها نظیر تشخیص اشیاء (عموماً با پایتون)، بینایی ماشین، یادگیری ماشین و «یادگیری عمیق» (Deep Learning) استفاده می‌شود. در آینده هوش مصنوعی شاهد این خواهیم بود که از چنین خودروهایی در صنعت حمل و نقل نظیر کامیون‌های باربری، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز استفاده خواهد شد.

 

آینده هوش مصنوعی و زندگی انسان

با پیشرفته شدن سیستم‌های هوشمند در آینده، می‌توان گفت سطح کیفیت زندگی انسان نیز دستخوش تغییرات مثبتی می‌شود. بر اساس گزارشات اعلام شده، در حال حاضر ۱۴ درصد از خانواده‌ها از ربات‌های هوشمند در خانه خود استفاده می‌کنند.

ربات‌های خانگی می‌توانند در انجام کارهای مختلف مانند آموزش، پرستاری، نظافت، آشپزی و مواردی از این قبیل به انسان کمک کنند. همچنین، در حال حاضر، شاهد این هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات خانگی، در ساخت لوازم هوشمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی می‌کنند.

آینده هوش مصنوعی و زندگی انسان

به‌علاوه، امروزه استفاده از اصطلاح «خانه هوشمند» (Smart Home) رایج شده است و بسیاری از افراد، منزل خود را با سیستم‌های هوشمندی مجهز می‌کنند تا بتوانند با استفاده از این سیستم‌ها، شرایط خانه را کنترل کنند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع سیستم‌ها، این است که می‌توان با کمک آن‌ها، میزان مصرف انرژی خانه را از راه دور تنظیم کرد. به عنوان مثال، می‌توان دمای خانه را سنجید و پنجره‌های خانه را باز و بسته کرد. همچنین، می توان به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق، چراغ‌های روشن را از راه دور خاموش کرد.

 

تاثیر هوش مصنوعی بر امنیت سایبری

امینت سایبری به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات سازمان‌ها محسوب می‌شود که مدیران، سالانه بودجه‌های کلانی برای این حوزه در نظر می‌گیرند. از زمانی که کابرد فناوری‌های نوینی نظیر «اینترنت اشیاء» (The Internet of Things | IoT)، سیستم‌های مبتنی بر «رایانش ابری» (Cloud Computing) و دستگاه‌ها و ابزارهای هوشمند در سازمان‌ها و شرکت‌ها گسترش پیدا کرد، تحول عظیمی در کسب و کار سازمان‌ها ایجاد شد. با این حال، از زمان ظهور و استفاده گسترده این تکنولوژی‌ها، میزان آسیب‌ها و تهدید‌ها و حملات سایبری نیز به مراتب افزایش یافت.

تاثیر هوش مصنوعی بر امنیت سایبری

آینده هوش مصنوعی و ابزارهای پیشرفته هوشمند قادر هستند که حملات سایبری را شناسایی کنند و جلوی هر گونه فعالیت مشکوک را بگیرند. برخلاف روش‌های قدیمی امنیت سایبری که فقط قادر به شناسایی حملات از پیش شناخته شده بودند، ابزارهای مبتنی بر AI می‌توانند الگوهای ناشناخته شبکه‌های اینترنتی را شناسایی کنند و امنیت شبکه را در مقایسه با روش‌ها سنتی به طرز چشم‌گیری بالا ببرند.

هوش مصنوعی و آموزش

امروزه، اینترنت به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع اطلاعاتی و آموزشی در تمامی حوزه‌های علوم محسوب می‌شود. با گسترش کاربرد اینترنت و پیشرفت در فناوری‌های نوین نظیر AI، یادگیری ماشین و رباتیک، در حیطه آموزش نیز تحولات زیادی به وجود آمد.

معلمان زیادی هستند که به دانش‌آموزان خود برنامه‌های آموزشی مختلفی برای یادگیری و انجام تمرین‌های درسی معرفی می‌کنند. همچنین، بسیاری از منابع آموزشی به صورت الکترونیکی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که همین امر در کاهش هزینه‌ها برای تولید کاغذ و انتشار کتب نقش به‌سزایی دارد.

هوش مصنوعی و آموزش

دانش‌آموزان با استفاده از بستر اینترنت و ابزارهای نوین آموزشی می‌توانند در هر زمان و از هر مکان به یادگیری مطالب درسی خود بپردازند. به‌علاوه، با استفاده از ابزارهای ارتباطی هوشمند مانند چت‌بات‌ها، افراد می‌توانند بدون محدودیت زمانی به پاسخ پرسش‌های خود برسند.

علاوه‌براین، بسیاری از شرکت‌ها از AI به منظور تولید محتواهای آموزشی جذاب در قالب بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند که همین امر در ترغیب دانش‌آموزان به یادگیری مطالب درسی کمک شایانی می‌کند. همچنین، برنامه‌های نرم‌افزاری آموزشی را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که مناسب سطح دانش و پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان باشد. در این حالت، تمرین‌های مشخص شده برای کاربر، مناسب با سطح دانش او خواهد بود. لحاظ کردن چنین ویژگی‌ای باعث می‌شود دانش‌آموز از یادگیری مطالب جدید دلسرد نشود و انگیزه کافی برای حل تمرین‌ها داشته باشد.

 

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه بانکداری

در چند سال اخیر، از هوش مصنوعی در برخی از مراکز بانکی به منظور انجام برخی کارهای تکراری و ثابت استفاده شده است. عملیاتی نظیر ورود داده‌ها به سیستم و پردازش اسناد می‌توانند نمونه‌ای از کارهای ساده بانکی تلقی شوند که با استفاده از ابزارهای هوشمند می‌توان به‌طور خودکار این وظایف را در بازه زمانی کوتاه انجام داد.

انتظار می‌رود با پیشرفته شدن سیستم‌های هوشمند، آینده هوش مصنوعی بر روی کارهای پیچیده‌تر بانکی مانند برنامه‌ریزی مالی و تصمیماتی پیرامون سرمایه‌گذاری نیز تاثیر خوبی بگذارند.

مهم‌ترین کاربرد AI را می‌توان در زمینه ایمن کردن فعالیت‌های بانکی به شمار آورد. با پیشرفته شدن روش‌های AI می‌توان از آن ها به منظور شناسایی فعالیت‌های مشکوک و کلاهبرداری‌ها (معمولاً با استفاده از تشخیص ناهنجاری) استفاده کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه بانکداری

البته باید خاطرنشان کرد که AI علی‌رغم مزیت‌های مهمی که در حوزه بانکداری می‌تواند داشته باشد،‌ استفاده از آن نیز می‌تواند تبعاتی را به بار بیاورد، زیرا به منظور آموزش و پیاده‌سازی سیستم‌ها و ابزارهای AI، باید از متخصصان این حوزه کمک گرفت و داده‌های بانکی را در اختیار آن‌ها قرار داد.

داده‌های بانکی به عنوان یکی از محرمانه‌ترین و حساس‌ترین نوع داده‌ها محسوب می‌شوند که به‌راحتی نمی‌توان اجازه دسترسی آن‌ها را به هر کسی داد. همچنین، چنانچه از سیستم‌های هوشمند به منظور تصمیم‌گیری پیرامون مسائل مالی استفاده می‌شود، باید به وضوح مشخص شود که سیستم بر اساس چه ویژگی‌هایی و به چه دلایلی، چه تصمیمی پیرامون موضوع مالی می‌گیرد.

 

هوش مصنوعی و حوزه سرگرمی

در سال اخیر، شاهد کاربرد AI در حوزه امور تفریحی بوده‌ایم. فیلم‌های بسیاری ساخته شده‌اند که محتوای آن‌ها پیرامون AI بوده‌اند. با این حال، تا اکنون، هیچ پروژه رسمی در خصوص فیلم‌سازی با استفاده از هوش مصنوعی ارائه نشده است، هر چند این اتفاق ممکن است در سال‌های آتی رخ دهد.

تا به امروز،‌ با پژوهش‌های گسترده‌ای که در حوزه تولید محتوا و تولید موسیقی با استفاده از AI شده است، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک،‌ سیستم‌های هوشمندی تولید شوند که بتوانند کلیه امور مربوط به تولید فیلم نظیر تولید سناریوی فیلم، تدوین، افکت گذاری، صداگذاری، موسیقی فیلم و سایر امور مرتبط را خودشان به‌طور خودکار انجام دهند.

تاثیر آینده هوش مصنوعی در امور سرگرمی

همچنین، AI می‌تواند در صنعت بازی‌های رایانه‌ای تحول چشمگیری ایجاد کند. متخصصان AI در سال‌های اخیر، پژوهش‌هایی را در طراحی بازی‌های کامپیوتری انجام داده‌اند و کاراکترهای هوشمندی را طراحی کرده‌اند که در مقابل عملکرد افراد (بازی‌کن‌ها)، می‌توانند فکر کنند و با تحلیل رفتار بازیکن و کسب تجربه از رفتارها و عملکردهای بازیکن‌ها، رفتاری متفاوت را نشان دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در تولیدات

هوش مصنوعی می‌تواند در میزان سوددهی کارخانه‌ها و افزایش میزان فروش محصولات نقش موثری داشته باشد.

به عنوان مثال،‌ مدیران می‌توانند از ابزارهای هوشمند به منظور طراحی خلاقانه محصولات استفاده کنند. همچنین، AI می‌تواند میزان فروش و سوددهی حاصل از آن را برای سال‌های آتی پیش‌بینی کند.

کاربرد هوش مصنوعی در تولیدات

به‌علاوه، با مجهز کردن خط تولید کارخانه‌ها به ابزارهای هوشمند، می‌توان هر گونه محصول تولید شده‌ای را شناسایی کرد که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. افزون‌براین، از ربات‌های هوشمند در کارخانه‌ها می‌توان به‌طور شبانه‌روزی و بدون هیچ گونه خطای انسانی استفاده کرد.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی یکی از رشته‌های جذابی است که کاربردهای وسیع آن را می‌توان در سایر علوم به وضوح مشاهده کرد. به عبارتی، می‌توان گفت استفاده از AI باعث شده است که تحولات عظیمی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر ایجاد شود.

در مطلب حاضر، به نقش AI در امور مختلف زندگی بشر پرداختیم و تحولات عظیم آن‌ها را با استفاده از ابزارهای هوشمند توضیح دادیم. همچنین، به باورهای رایج افراد پیرامون AI اشاره کردیم و خطرات آینده آن را مورد بررسی قرار دادیم.

هر دستاوردی می‌تواند جنبه مثبت و منفی داشته باشد. چنانچه از دستاوردهای نوین در راستای قدرت‌طلبی استفاده شود، شاهد پیامدهای مخرب آن خواهیم بود. حوزه AI نیز از این قاعده مستثنی نیست و علی‌رغم مزیت‌های مهمی که در زندگی انسان دارد، چنانچه برای پیشبرد اهداف منفی به کار گرفته شود، می‌تواند به عنوان تهدیدی جدی برای حیات بشر به شمار رود.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BernardMarrConstellationGetsmarterciospeakOrientjavaTpointThe Digital Speaker
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *