الگوی ستاره عصرگاهی چیست؟ – توضیح به زبان ساده

۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
الگوی ستاره عصرگاهی چیست؟ – توضیح به زبان ساده

الگوی ستاره عصرگاهی یکی از الگوهای برگشتی نزولی در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای تحلیل رفتارهای قیمتی در نواحی مقاومتی در نمودار استفاده می‌کنند. این الگو زمانی که در انتهای روندهای صعودی و در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی تشکیل می‌شود، انتظار برگشت روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند در زمان تشکیل این الگو و با توجه به شرایط قیمت در نمودار مربوطه فرصت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. از سویی دیگر با توجه به نزولی بودن این الگو تریدرها می‌توانند نواحی حمایتی پایین‌تر را به‌ عنوان تارگت‌های قیمتی انتخاب کنند. در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی ستاره عصرگاهی را شرح می‌دهیم و پس از ارائه توضیحاتی درباره اهمیت و نحوه شناسایی این الگو، نحوه ترید و استراتژی‌های معاملاتی مربوطه را بیان می‌کنیم.

997696

الگوی ستاره عصرگاهی چیست؟

«الگوی ستاره عصرگاهی» (Evening Star Candlestick Pattern) یکی از الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که بیان‌گر احتمال برگشت روند از حالت صعودی به نزولی است. زمانی که این الگوی شمعی در نواحی مقاومتی مهم در نمودار ظاهر شود، احتمال برگشت روند به سطوح پایین‌تر را افزایش می‌دهد.

الگوی ستاره عصرگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی Evening Star در نمودار قیمت

الگوی ستاره عصرگاهی معمولا در انتهای روندهای صعودی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود. در این حالت در زمان تشکیل این الگو تریدرها شاهد افزایش مداوم قیمت هستند. بنابراین زمانی که کندل اول در این الگو تشکیل می‌شود، اختلاف قیمت باز شدن و بسته شدن در تایم‌فریم مربوطه زیاد است.

حتی در زمان تشکیل کندل دوم نیز با توجه به اینکه این کندل با کمی فاصله نسبت به کندل اول باز می‌شود، تریدرها شاهد افزایش قیمت در بازار مربوطه هستند. با توجه به روند صعودی قیمت در این زمان تریدرهای بیشتری به‌دنبال تیک پروفیت و خروج از معامله هستند.

این موضوع باعث افزایش فشار فروش در بازار مربوطه می‌شود. افزایش فشار فروش نیز افزایش قیمت توسط خریداران را دشوار می‌کند. بنابراین در زمان تشکیل کندل دوم این کندل بدنه‌ای کوچک دارد که بیان‌گر اختلاف کمی بین قیمت باز شدن و بسته شدن در تایم‌فریم مربوطه است.

در زمان تشکیل کندل سوم تریدرها شاهد کاهش قیمت هستند. کاهش قیمت در کندل سوم به‌گونه‌ای است که اختلاف قیمت بین باز شدن و بسته شدن کندل سوم زیاد می‌شود. در این حالت افراد بیشتری انتظار برگشت روند قیمت از صعودی به نزولی را دارند.

الگوی ستاره عصرگاهی در نمودار قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

یادگیری تحلیل تکنیکال با فرادرس

یادگیری تحلیل تکنیکال این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند رفتارهای قیمتی در نمودار را تحلیل کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله در آن‌ها پیدا کنند. برای یادگیری تحلیل تکنیکال در ابتدا نیاز است تا افراد با مفاهیم پایه‌ای مربوطه به این تحلیل همانند نواحی حمایت و مقاومت، خطوط روند و انواع اندیکاتورهای موجود در این تحلیل آشنا شوند.

در ادامه تریدرها می‌توانند نحوه کاربرد این ابزارهای تحلیلی را در استراتژی‌های معاملاتی یاد بگیرند. در این میان می‌توانند از انواع الگوهای قیمتی همانند الگوی مثلث و کنج صعودی و نزولی در تحلیل‌های خود استفاده کنند. برخی دیگر از الگوهای قیمتی نیز وجود دارند که با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی و موج‌های قیمتی، به تریدرها در شناسایی روندهای آتی قیمت در نمودار کمک می‌کنند.

این الگوهای قیمتی که به آن‌ها الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال می‌گویند دارای انواع مختلفی همانند الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال هستند که تریدرها در تحلیل‌های خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. از سویی دیگر درک درست نمودار شمعی و نحوه تحلیل انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند تا در کنار دیگر ابزارهای تحلیلی بتوانند تاییدهای بیشتری برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در نمودار قیمت به‌دست آورند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین افرادی که قصد یادگیری تحلیل تکنیکال را دارند لازم است با انواع ابزارهای تحلیلی که در به‌طور خلاصه آن‌ها را شرح دادیم در تحلیل تکنیکال آشنا شوند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌‌های آموزشی متنوعی در حوزه تحلیل تکنیکال در فرادرس تهیه شده است که تریدرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. لینک برخی از این فیلم‌های آموزشی را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

اهمیت الگوی ستاره عصرگاهی در تحلیل تکنیکال

الگوی ستاره عصرگاهی یکی از الگوهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است که به تریدرها احتمال برگشت روند را نشان می‌دهد. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که تریدرها با استفاده از الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال همواره به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسبی برای ورود به معامله هستند.

زمانی که الگوی ستاره عصرگاهی در نمودار قیمت در انتهای روندهای صعودی در نمودار قیمت مشاهده می‌‌شود، تریدرها با توجه به این الگو می‌توانند سطوح قیمتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار مربوطه پیدا کنند. از سویی دیگر این الگو به تریدرها در پیدا کردن سطح قیمتی مناسب برای قرار دادن حد ضرر نیز کمک می‌کند.

پس از ورود به معامله با استفاده از این الگو و قرار دادن حد ضرر تریدرها انتظار ریزش بازار را دارند. بنابراین برای کسب سود می‌توانند سطوح حمایتی موجود در قیمت‌های پایین‌تر از نقطه ورود به معامله را به عنوان تارگت انتخاب کنند.

ساختار الگوی ستاره عصرگاهی

الگوی ستاره عصرگاهی یکی از الگوهای سه‌کندلی در تحلیل تکنیکال است که از کندل‌های زیر تشکیل شده است.

  • کندل اول: کندل اول در الگوی ستاره عصرگاهی صعودی است. این کندل دارای بدنه‌ای بزرگ است که اختلاف قیمت بین باز شدن و بسته شدن زیادی را نشان می‌دهد.
  • کندل دوم: کندل دوم در این الگو دارای بدنه‌ای کوچک یا بدون بدنه است. بدنه کوچک این کندل بیان‌گر نزدیک بودن قیمت باز شدن و بسته شدن کندل است و نوعی تعادل در سفارشات خرید و فروش را نشان می‌دهد. این کندل نشانه‌ای از کاهش قدرت خریداران است و معمولا با فاصله‌ای از کندل اولی باز می‌شود.
  • کندل سوم: کندل سوم نوعی کندل نزولی است که بدنه‌ای بزرگ دارد. بدنه بلند این کندل بیان‌گر اختلاف زیاد بین قیمت باز شدن و بسته شدن این کندل است و سیگنال فروش برای تریدرها محسوب می‌شود.
ساختار الگوی ستاره عصرگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی Evening Star در تایم فریم روزانه

زمانی که الگوی ستاره عصرگاهی در تایم فریم روزانه در نمودار قیمت بررسی می‌شود، هر کندل در این الگو بیان‌گر نوسانات قیمت در یک روز است. در این حالت در روز اول قیمت‌ها صعودی هستند و قدرت خریداران زیاد است. در روز دوم قدرت خریدران کاهش پیدا می‌کند و بازار در نوعی تعادل بین فشار خرید و فروش است. در روز سوم قیمت‌ها روندی نزولی دارند. قیمت‌ها در روز سوم به‌گونه‌ای ریزش می‌کنند که از میانه کندل روزانه اولی به سمت پایین عبور می‌کند.

نحوه شناسایی الگوی ستاره عصرگاهی

برای شناسایی الگوی ستاره عصرگاهی لازم است تا تریدرها چهار مرحله‌ای که در ادامه شرح می‌دهیم را در نمودار قیمت دنبال کنند.

  • شناسایی  روند صعودی: با توجه به بیشینه‌ها و کمینه‌های موجود در نمودار مربوطه در ابتدا لازم است روند صعودی را در بازار موردنظر تشخیص دهند. با بررسی روند گذشته در نمودار مربوطه تریدرها می‌توانند نحوه تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی را در نمودار مربوطه بهتر درک کنند.
  • کندل بزرگ صعودی: کندل بزرگ صعودی در نمودار قیمت نشانه‌ای از افزایش فشار خرید است که ادامه روند صعودی در بازار مربوطه را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه در زمان تشکیل این کندل صعودی هیچ نشانه‌ای از بازگشت روند وجود ندارد بنابراین تریدرها لازم است در این مرحله تنها به دنبال پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی برای باز کردن پوزیشن لانگ باشند.
  • کندل کوچک صعودی یا نزولی: کندل دوم کندلی کوچک است که در برخی اوقات می‌تواند کندلی دوجی باشد. این کندل اولین نشانه از کند شدن روند صعودی است. این کندل معمولا با کمی فاصله از کندل قبلی تشکیل می‌شود. این فاصله نشان‌دهنده این است که کندل مربوطه در قیمت‌های بالاتری باز شده است.
  • کندل بزرگ نزولی: این کندل بیان‌گر اولین فشار فروش در بازار مربوطه است. این کندل که در قیمتی پایین‌تر از کندل قبلی باز می‌شود بیانگر شروع روندی نزولی در بازار مربوطه است.

بعد از اینکه برگشت روند در نمودار مربوطه روی می‌دهد تریدرها شاهد بیشینه‌ها و کمینه‌های کمتر از قبل هستند. اما همواره باید به این موضوع توجه کنند که برای محدود کردن ضرر ناشی از حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی شده از حد ضرر در معاملات استفاده کنند.

شناسایی الگوی ستاره عصرگاهی در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

میزان دقت الگوی ستاره عصرگاهی

زمانی که این الگوی شمعی در محل مناسبی از نمودار قیمت به‌درستی شناسایی شود، در بیشتر موارد دارای اعتبار است و بیان‌گر احتمال شروع روندهای نزولی است. اما قبل از استفاده از سیگنال این الگوی شمعی لازم است تا تریدرها این الگو را در نواحی بالای نمودار قیمت به نحو درستی شناسایی کنند.

پس از شناسایی این الگو برای اینکه تریدرها بتوانند با اطمینان بیشتری معامله کنند نیاز دارند تا با استفاده از ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها تاییدهای بیشتری را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت به‌دست آورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع اندیکاتورهای تحلیل روند می‌توانید فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

نحوه اعتباردهی به الگوی ستاره عصرگاهی

با توجه به اینکه میزان اعتبار این الگو به شرایط نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های متفاوت و روند اصلی بازار بستگی دارد، بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند از میزان اعتبار این الگو مطمئن شوند می‌توانند از روش‌های زیر استفاده کنند.

تایید اندیکاتورها: یکی از روش‌های مرسوم برای کسب تایید از سیگنال الگوهای شمعی و اطلاع از میزان اعتبار آن‌ها در نمودارهای قیمت استفاده از اندیکاتورها است. برای مثال تریدرها می‌توانند از اندیکاتور میانگین متحرک برای مشخص کردن میزان اعتبار این الگو در نمودار قیمت استفاده کنند.

توجه به تایم‌فریم: هر اندازه الگوی تشکیل شده در تایم فریم بالاتری باشد، میزان اعتبار آن بالاتر می‌رود. بنابراین الگوهای شمعی همانند الگوی ستاره عصرگاهی در تایم‌فریم‌های بالاتر اعتبار بیشتری دارند.

توجه به روندهای بازار: در تحلیل و اعتبارسنجی الگوی ستاره عصرگاهی تریدرها نیاز دارند تا روندهای قبلی در نمودار مربوطه و رفتار قیمت را در نظر بگیرند. برای مثال زمانی که در تایم‌فریم‌های بالاتر روند صعودی به مقاومتی نزدیک می‌شود، تشکیل این الگو می‌تواند اعتبار بیشتری داشته باشد.

واکنش تریدرها به الگوی ستاره عصرگاهی

زمانی که تریدرها الگوی ستاره عصرگاهی را در نمودار قیمت مشاهده می‌کنند، خود را برای ورود به پوزیشن‌های معاملاتی شورت آماده می‌کنند. برای این منظور پس از تکمیل این الگو در نمودار قیمت می‌توانند وارد پوزشن معاملاتی شورت شوند و از روندهای احتمالی نزولی در نمودار مربوطه استفاده کنند.

اما برخی دیگر از تریدرها پس از تشکیل این الگو منتظر می‌مانند تا پس از مقداری کاهش قیمت وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. البته در این حال ممکن است مقداری از سود احتمالی را به‌دلیل تاخیر در ورود به معامله از دست بدهند. از سویی دیگر تریدرها نیاز دارند تا برای اینکه بتوانند مدیریت ریسک مناسبی در انجام معاملات مربوطه داشته باشند، در قرار دادن تارگت و حد ضرر از نسبت ریسک به ریوارد مناسبی استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت ریسک و نسبت ریسک به ریوارد در انجام معاملات می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

نحوه ترید الگوی ستاره عصرگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه ترید الگوی ستاره عصرگاهی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی ستاره عصرگاهی ترید کنند، در ابتدا نیاز دارند تا این الگو را در موقعیت مناسبی در نمودار قیمت رصد کنند. بنابراین برای ترید این الگو علاوه بر مشخصات ظاهری این الگو تریدرها لازم است تا موقعیت این الگو را در نمودار قیمت بررسی کنند. برای ترید این الگو تریدرها در ابتدا به‌دنبال روندهای صعودی در نمودار قیمت هستند.

این موضوع به این دلیل است که با توجه به اینکه الگوی ستاره عصرگاهی یکی از انواع الگوهای برگشتی و نزولی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود، بنابراین در ابتدا لازم است تا روندهای صعودی در نمودار قمیت شناسایی شوند تا بتوانیم در انتهای این روندها این الگو را شناسایی کنیم.

بنابراین شناسایی الگوی ستاره عصرگاهی در انتهای روندهای صعودی احتمال برگشت قیمت را به سطوح پایین‌تر قیمتی افزایش می‌دهد. برای ترید این الگو همانند ترید با استفاده از دیگر الگوهای شمعی در ابتدا نیاز است تا تریدرها سطح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

ورود به معامله

تریدرها زمانی می‌توانند با توجه به الگوی ستاره عصرگاهی به معامله ورود کنند که قیمت از کمینه مربوط به کندل آخری در این الگو عبور کند. در این حالت زمانی که کندل سوم تشکیل می‌شود، تریدرها می‌بایست منتظر بمانند تا این کندل بسته شود. زمان انتظار با توجه به تایم‌فریم مربوطه متغیر است. برای مثال در تایم‌فریم روزانه که هر کندل بیان‌گر تغییرات قیمت در یک روز است، تریدرها نیاز است تا پایان روز برای بسته شدن کندل منتظر بمانند.

قرار دادن حد ضرر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

قرار دادن حد ضرر

همزمان با ورود به معامله لازم است تا تریدرها قیمتی را برای حد ضرر در نظر بگیرند تا در صورت پیش‌بینی نادرست، مقدار ضرر وارده را محدود کنند. برای قرار دادن حد ضرر می‌توانند قیمتی بالاتر از بیشینه کندل وسطی در این الگو را برای استاپ لاس معامله درنظر بگیرند. این موضوع به این دلیل است که با توجه به احتمال روند نزولی پس از تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی، حد ضرر معامله در قیمتی بالاتر از قیمت ورود به معامله قرار داده می‌شود.

استراتژی‌های ترید الگوی ستاره عصرگاهی

برای اینکه تریدرها بتوانند معاملات موفقی با استفاده از الگوی ستاره عصرگاهی داشته باشند لازم است تا از دیگر ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع روش‌های پرایس اکشن و اندیکاتورهای موجود در این تحلیل در ترید این الگو شمعی استفاده کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی ترید الگوی ستاره عصرگاهی را شرح می‌دهیم.

استراتژی پولبک در ترید الگوی ستاره عصرگاهی

با توجه به اینکه الگوی ستاره عصرگاهی یکی از الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود، بنابراین پیدا کردن این الگو در روندهای نزولی می‌تواند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در اختیار تریدرها قرار دهد. در روندهای نزولی قیمت‌ها بیشینه‌ها و کمینه‌های کمتری را در نمودار تشکیل می‌دهند.

تریدرها می‌توانند در زمان پولبک قیمت به سطوح بالاتر قیمتی در روندهای نزولی منتظر تشکیل این الگو باشند. در این حالت با توجه به اینکه جهت روند اصلی نمودار نیز نزولی است، بنابراین با پیدا کردن الگوی ستاره عصرگاهی در پولبک‌های قیمتی تریدرها می‌توانند با اطمینان بیشتری وارد پوزشن معاملاتی شورت شوند.

به عبارت دیگر زمانی که در پولبک‌های روندهای نزولی الگوی ستاره عصرگاهی تشکیل می‌شود، نشانه‌ای از پایان پولبک و ادامه روند نزولی قبلی است.

استراتژی پولبک در ترید الگوی ستاره عصرگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی ترید الگوی Evening Star در مقاومت

نواحی حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت موقعیت‌های مناسبی را برای ترید در برگشت روند در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. از سویی دیگر با توجه به اینکه با تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی تریدرها انتظار دارند روند نزولی در ادامه تشکیل این الگو شروع شود، بنابراین تشکیل این الگو را در نواحی مقاومتی بررسی می‌کنند.

زمانی که روندهای صعودی به نواحی مقاومتی نزدیک می‌شوند، با توجه به افزایش فشار فروش در این نواحی تمایل دارند برای مدتی در این ناحیه درجا بزنند. سپس در صورت افزایش فشار فروش می‌توانند وارد روند نزولی شوند. برای درک بهتر نحوه ترید الگوی ستاره عصرگاهی در مقاومت در ادامه نحوه ترید با استفاده از این استراتژی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • رسم خطوط مقاومتی در نمودار قیمت
  • بررسی برخورد روندهای صعودی قیمت به نواحی مقاومتی در نمودار
  • بررسی تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی در نواحی مقاومتی
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در زمان عبور قیمت از کندل سوم در الگوی ستاره عصرگاهی
  • قرار دادن حد ضرر و تارگت برای معامله مربوطه
استراتژی ترید الگوی ستاره عصرگاهی در مقاومت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی ترید ستاره عصرگاهی با میانگین متحرک

میانگین متحرک یکی از ابزارهای محبوب در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای بررسی بهتر روندهای قیمتی در نمودار استفاده می‌کنند. در استراتژی ترید ستاره عصرگاهی با میانگین متحرک تریدرها به‌دنبال ورود به معامله در زمان تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی در هنگام پولبک به میانگین متحرک هستند.

میانگین متحرک همانند خطی در کنار نمودار قیمت قرار می‌گیرد. در این حالت زمانی که میانگین متحرک در بالای نمودار قیمت است، قیمت روندی نزولی دارد. در این حالت میانگین متحرک همانند خطی مقاومتی برای نمودار عمل می‌کند. در هر بار برخورد قیمت به میانگین متحرک احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر افزایش پیدا می‌کند.

در این موقعیت احتمال تشکیل الگوهای برگشتی شمعی همانند الگوی ستاره عصرگاهی افزایش پیدا می‌کند و فرصت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزشن‌های معاملاتی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. در ادامه نحوه ترید با استفاده از این استراتژی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • مشخص کردن روندهای نزولی در نمودار
  • فعال کردن اندیکاتور میانگین متحرک در نمودار موردنظر
  • بررسی برخورد روند نزولی قیمت در پولبک به میانگین متحرک
  • بررسی تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی در زمان پولبک به میانگین متحرک
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل سوم در الگوی ستاره عصرگاهی
  • قراردادن سطوح قیمتی مناسب برای حد ضرر و تارگت برای پوزیشن معاملاتی مربوطه
استراتژی ترید ستاره عصرگاهی با میانگین متحرک (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی ستاره عصرگاهی در بازار کریپتو

تریدرها می‌توانند از الگوی ستاره عصرگاهی برای پیدا کردن نواحی مهم قیمتی در بازارهای متنوعی همانند بازار کریپتو استفاده کنند. تعداد زیادی ارز دیجیتال در بسترهای غیرمتمرکز تعریف شده است که تریدرها می‌توانند آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنند.

برای اینکه افراد بتوانند از معامله ارزهای دیجیتال کسب سود کنند نیاز دارند تا همانند ترید سهام و دیگر ابزار مالی آن‌ها را در کف‌های قیمتی شناسایی کنند. سپس زمانی که توکن‌های خریداری شده رشد کردند، می‌توانند آن‌ها را در سقف‌های قیمتی بفروشند و از این راه کسب سود کنند. برای این منظور تریدرها لازم است تا با مفاهیم پایه‌ای تحلیل تکنیکال و ابزارهای مربوطه آشنا شوند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

یکی از این ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال نمودارهای شمعی و الگوهایی هستند که کندل‌های قیمتی در آن‌ها می‌سازند. برای مثال زمانی که تریدرها الگوی ستاره عصرگاهی را در نمودار یکی از رمزارزها مشاهده می‌کنند، متوجه این موضوع می‌شوند که احتمال برگشت روند به سوی قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد. بنابراین با توجه به شرایط دیگر موجود در نمودار قیمت خود را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار مربوطه آماده می‌کنند.

اما موضوع مهم دیگری که افراد در کنار تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال می‌بایست به آن توجه کنند، عوامل تاثیرگذاری است که می‌تواند باعث ایجاد نوسانات در رمزارز موردنظر شود. این عوامل همانند نحوه توزیع توکن‌ها و نحوه استیک برخی از ارزهای دیجیتال در مواردی می‌تواند باعث تغییرات قیمتی در رمزارز مربوطه شود.

بنابراین علاوه بر تحلیل تکنیکال افرادی که به انجام معامله در حوزه ارزهای دیجیتال علاقه دارند می‌توانند با آشنایی با مفاهیم بنیادی در این حوزه مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال به‌‌دست آورند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه بازار ارزهای دیجیتال در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی ستاره عصرگاهی و اهمیت این الگوی شمعی را در تحلیل تکنیکال شرح دادیم. سپس درباره ساختار این الگو توضیحاتی را بیان کردیم. با توجه به اهمیت شناسایی این الگو در نمودار قیمت در ادامه نحوه شناسایی الگوی ستاره عصرگاهی را توضیح دادیم.

تریدرها برای اینکه بتوانند از الگوهای شمعی برای ترید استفاده کنند در ابتدا نیاز دارند تا اعتبار این الگوها را بررسی کنند. بنابراین در ادامه درباره میزان اعتبار الگوی ستاره عصرگاهی در ترید توضیحاتی را بیان کردیم و نحوه اعتبارسنجی این الگو را شرح دادیم.

پس از پرداختن به موضوع اعتبارسنجی در ادامه نحوه ترید با استفاده از این الگو را توضیح دادیم. سپس استراتژی‌های معاملاتی متنوعی که برای ترید با این الگو وجود دارد را به‌طور جداگانه شرح دادیم. برای این منظور استراتژی پولبک، استراتژی ترید در مقاومت و استراتژی میانگین متحرک را در ترید این الگوی شمعی بیان کردیم. در پایان نیز درباره الگوی ستاره عصرگاهی در بازار کریپتو توضیحاتی را ارائه کردیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
StrikeLiving From Trading
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *