آموزش ساخت پریست در لایت روم – تصویری و کامل

۳۱۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
آموزش ساخت پریست در لایت روم – تصویری و کامل

ادوبی لایت روم یکی از ابزارهای قدرتمند ویرایش عکس است که در میان عکاسان محبوبیت بالایی دارد. امکانات متنوع و تخصصی این نرم‌افزار باعث شده کار ویرایش عکس در تعداد بالا با سرعت بسیار بیشتری انجام شود. یکی از این قابلیت‌های کاربردی، امکان ایجاد پریست (Preset) یا تنظیمات پیش‌فرض است. با استفاده از این قابلیت، می‌توان ادیت‌های انجام شده روی یک عکس را ذخیره و در سایر عکس‌ها استفاده کرد. در این مطلب نحوه ساخت پریست در لایت روم کلاسیک و کریتیو کلود (Creative Cloud) را باهم مرور می‌کنیم.

نحوه ساخت پریست در لایت روم کلاسیک

استفاده از پریست برای مجموعه‌ای از عکس‌ها که از یک جنس هستند، مثلاً همه آن‌ها از مناظر طبیعی در یک فصل گرفته شده باشند، باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان ویرایش شده و کاربر را از ادیت تک تک عکس‌ها بی‌نیاز می‌کند.

برای ساخت پریست در نسخه کلاسیک لایت روم، ابتدا یکی از تصاویر را از طریق زبانه Develop باز کرده و همه ادیت‌های موردنظر خود را روی آن انجام دهید. پس از پایان کار ویرایش، از سمت چپ نرم‌افزار، بخش Presets را باز کنید. سپس روی دکمه +   کلیک کرده و Create Preset را بزنید.

ساخت پریست در لایت روم

با این کار پنجره‌ای به نام New Develop Preset باز می‌شود. در قسمت Preset Name نام پریست خود را تعیین کرده و از بخش Settings هم تنظیماتی که می‌خواهید در این پریست ذخیره شوند را انتخاب کنید. در پایان، با زدن گزینه Create تنظیمات شما ذخیره خواهند شد.

ساخت پریست در لایت روم

نحوه ساخت پریست در لایت روم کریتیو کلود

اگر از نسخه Crative Cloud لایت روم استفاده می‌کنید، نحوه ساخت پریست اندکی متفاوت است.

در اینجا هم ابتدا تمامی ادیت‌های لازم را روی تصویر انجام دهید. سپس از قسمت بالا سمت راست، دکمه Presets را بزنید.

ساخت پریست در لایت روم

حالا در قسمت Presets، دکمه +   را بزنید تا صفحه ذخیره‌سازی باز شود. در اینجا هم مانند نسخه کلاسیک، برای پریست خود نام مناسب انتخاب کرده و تنظیماتی که می‌خواهید ذخیره شپند را انتخاب کنید. در نهایت با زدن دکمه Save پریست شما در لایت روم ساخته می‌شود.

ساخت پریست در لایت روم

نحوه اعمال پریست در لایت روم

روش اعمال پریست در هر دو نسخه لایت روم تقریباً مشابه بوده و فرآیند یکسانی دارد. در نسخه کلاسیک، از سمت چپ صفحه نرم‌افزار وارد بخش Presets شوید. در گام بعد منوی User Presets را باز کنید. با جست‌وجو در این بخش می‌توانید پریست موردنظر خود را پیدا کنید.

ساخت پریست در لایت روم

در نسخه کریتیو کلود از قسمت بالا سمت راست دکمه Presets را بزنید. سپس زبانه Yours را انتخاب کرده و منوی User Presets را باز کنید. در اینجا هم با جست‌وجو می‌توانید تنظیمات موردنظر خود را بیابید.

ساخت پریست در لایت روم

از اینجا به بعد فرآیند اعمال پریست در هردو نسخه یکسان است. روی پریست موردنظر کلیک کنید. می‌توانید از اسلایدر Amount برای تنظیم شدت اعمال پریست استفاده کنید. همچنین سایر تنظیمات پریست هم در صورت نیاز قابل تغییر هستند. با این حال اگر تصاویر مشابه هم باشند، نیازی به اعمال چنین تغییراتی نیست.

سوالات متداول

در انتها، به سوالات متداول و پاسخ آن‌ها پیرامون ساخت پریست در فتوشاپ می‌پردازیم.

پریست در لایت روم چیست؟

در نرم‌افزار ادوبی لایت روم می‌توانید تمام ادیت‌هایی که روی یک عکس انجام داده‌اید را ذخیره کرده و برای دیگر عکس‌ها هم استفاده کنید. به این تنظمیات ذخیره شده پریست می‌گویند. در این مطلب نحوه ساخت پریست در لایت روم را یاد می‌گیرید.

نحوه اعمال پریست در لایت روم چگونه است؟

پس از ایجاد و ذخیره پریست در لایت روم، باید در منوی Presets و بخش Yours، منوی User Presets را باز کرده و پریست موردنظر خود را اعمال کنید. در این مطلب نحوه ساخت و اعمال پریست در لایت روم به‌صورت تصویری و کامل آموزش داده شده است.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOF
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *