آزمون نظام مهندسی | راهنمای ثبت نام، شرایط و ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی

۳۷۱۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۲ دقیقه
آزمون نظام مهندسی | راهنمای ثبت نام، شرایط و ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی

قبولی در آزمون نظام مهندسی یکی از شرایط دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی است. در این مقاله، به معرفی پروانه اشتغال، شروط صدور آن، رشته‌ها، صلاحیت‌ها، قوانین، زمانبندی و منابع اصلی آزمون نظام مهندسی می‌پردازیم. به علاوه، آموزش‌ها و ترفندهای مفید برای موفقیت در این آزمون را نیز معرفی می‌کنیم. اگر به دنبال یادگیری اصولی منابع آزمون نظام مهندسی رشته عمران هستید، مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش آزمون‌های نظام مهندسی فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

پروانه اشتغال چیست و چه مزیتی دارد؟

بسیاری از امور فنی بخش‌های ساختمان و شهرسازی زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌گیرند. طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در امور فنی زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی، مستلزم تایید صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها است.

پروانه اشتغال به کار، سندی رسمی است که صلاحیت حرفه‌ای اشخاص برای فعالیت در امور مذکور را تایید می‌کند. فردی که دارای این سند باشد، با فرصت‌های شغلی بیشتری مواجه خواهد شد.

پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان

پروانه اشتغال، برای گروه‌های کاری مختلف صادر می‌شود. برخی از این گروه‌ها و پروانه اشتغال به کار مربوط به آن‌ها عبارت هستند از:

  • مهندسان: پروانه اشتغال به کار مهندسی
  • کاردان‌های فنی و معماران تجربی: پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی
  • کارگران ماهر: پروانه مهارت فنی

مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی است. این سند، به درخواست مهندسان واجد شرایط و از طریق ارسال مدارک مورد نیاز به سازمان نظام مهندسی محل فعالیت شخص صادر می‌شود.

پیش نیازهای دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی چه هستند؟

پیش‌نیازهای اصلی ارائه درخواست برای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی (ورود به حرفه یا پایه سه) عبارت هستند از:

  • پیش نیاز تحصیلی: دارا بودن مدرک کارشناسی، ارشد یا دکتری رشته‌های اصلی یا مرتبط (در بخش‌های بعدی به توضیح بیشتر این مورد می‌پردازیم.)
  • پیش نیاز تجربی: حداقل سه سال کارآموزی یا سابقه کار برای دارندگان مدرک کارشناسی، ۲ سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و 1 سال برای دارندگان مدرک دکتری
  • گواهی قبولی در آزمون نظام مهندسی

علاوه بر موارد بالا، برای دریافت پروانه اشتغال، متقاضی باید فتوکپی مدارکی نظیر کارت کد اقتصادی، فیش بانکی پرداخت عوارض، مدرک عضویت در سازمان نظام مهندسی و مدارک هویتی خود را به همراه کاربرگ درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی به سازمان نظام مهندسی استان خود ارسال کند.

پایه پروانه اشتغال به کار و ارتقا پایه چه هستند؟

پایه، معیاری برای تعیین سطح مهندسان ساختمان از نظر تجربه و دانش علمی است. پروانه اشتغال به کار مهندسی برای پایه‌های سه، دو، یک و ارشد صادر می‌شود. قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسی، پیش‌نیاز دریافت پروانه اشتغال پایه سه است. دریافت پایه‌های بالاتر یا ارتقا پایه، نیازمند داشتن سابقه کار تجربی (پس از دریافت پایه سه)، گذراندن دوره‌های آموزشی مخصوص و قبولی در آزمون ارتقا پایه نظام مهندسی (آزمون داخلی) است. سوابق کاری مورد نیاز برای ارتقا پایه به صورت زیر هستند:

  • پایه سه به دو: حداقل ۴ سال
  • پایه دو به یک: حداقل ۵ سال
  • پایه یک به ارشد: حداقل ۶ سال

توجه داشته باشید که حداکثر ارتقا پایه، به عنوان تحصیلی متقاضی (رشته اصلی یا مرتبط) بستگی دارد. به علاوه، مدرک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری) شخص بر روی میزان سابقه کاری مورد نیاز برای ارتقا پایه تاثیرگذار نیست.

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی، معیاری برای تایید صلاحیت علمی متقاضیان دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی است. این آزمون توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

در صورت داشتن کارنامه قبولی (شماره سریال قبولی) در آزمون ورود به حرفه مهندسی، گواهی سابقه کار و مدارک تحصیلی مرتبط، امکان دریافت پروانه اشتغال به کار پایه سه برای متقاضی فراهم خواهد شد.

رشته های آزمون نظام مهندسی کدام هستند؟

مطابق ماده ۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، رشته‌های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک، رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان هستند. آزمون نظام مهندسی، در رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان و برای برخی از رشته‌ها، در چند صلاحیت برگزار می‌شود.

صلاحیت های آزمون نظام مهندسی کدام هستند؟

صلاحیت، معیاری برای تعیین تخصص فرد در اجرای امور فنی رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان است. برخی از رشته‌های آزمون نظام مهندسی در چند صلاحیت برگزار می‌شوند. رشته صلاحیت‌های آزمون ورود به حرفه مهندسی عبارت هستند از:

  1. عمران
  2. معماری
    • طراحی
    • نظارت
    • اجرا
  3. تاسیسات مکانیکی
    • طراحی
    • نظارت
    • اجرا
  4. تاسیسات برقی
    • طراحی
    • نظارت
    • اجرا
  5. شهرسازی
  6. نقشه‌برداری
  7. ترافیک

پیش از سال ۱۴۰۰، آزمون ورود به حرفه رشته مهندسی عمران در صلاحیت‌های نظارت، محاسبات و اجرا برگزار می‌شد. در آزمون اردیبهشت ۱۴۰۰، دو عنوان جدید «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» به صلاحیت‌های رشته عمران اضافه شدند. توجه داشته باشید که:

  • با کسب قبولی در آزمون رشته‌های شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک، متقاضی می‌تواند پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه سه در صلاحیت‌های نظارت و اجرا را دریافت کند.
  • آزمون هر یک از صلاحیت‌های رشته‌های دیگر (عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی) به صورت جداگانه ثبت نام و برگزار می‌شوند.
  • اخذ صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان، نیازمند مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش خاک و پی به همراه پروانه اشتغال در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو است.
  • اخذ صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی، نیازمند مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش سازه یا زلزله به همراه پروانه اشتغال در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو است.

با وجود هفت رشته اصلی با صلاحیت‌های معرفی‌شده، افرادی که دارای مدرک کارشناسی مرتبط با این رشته‌ها باشند نیز می‌توانند در رشته‌های خاص با صلاحیت محدود شرکت کنند. در بخش بعدی، محدودیت‌های متقاضیان برای شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسی را معرفی می‌کنیم.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان چه هستند؟

فارغ التحصیلان کارشناسی پیوسته رشته‌های هفتگانه اصلی مهندسی ساختمان می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند. البته شرکت در این آزمون برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی پیوسته رشته‌های مرتبط و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته‌های اصلی/مرتبط با مدرک کاردانی اصلی/مرتبط نیز بالامانع است.

با این تفاوت که رشته و صلاحیت مجاز برای این افراد باید توسط کمیسیون هم‌ارزی تایید شده باشد. جدول زیر، رشته‌های اصلی موضوع پروانه اشتغال به کار مهندسی، کد پروانه و عناوین مدرک تحصیلی دانشگاهی مربوط به آن‌ها را نمایش می‌دهد.

رشته اصلی موضوع پروانهکد پروانهعناوین مدرک تحصیلی دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مهندسی عمران30مهندسی عمران، مهندسی سازه، مهندسی ساختمان، مهندسی راه و ساختمان، مهندسی سیویل
مهندسی نقشه‌برداری60مهندسی نقشه‌برداری
مهندسی ترافیک70مهندسی ترافیک، برنامه‌ریزی حمل و نقل، عمران راهسازی
مهندسی تاسیسات مکانیکی40مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات)، الکترومکانیک (مکانیک) قبل از سال 1360، مکانیک قبل از سال 1360
مهندسی تاسیسات برقی ساختمان50مهندسی برق (قدرت)، الکترومکانیک (برق) قبل از سال 1360، الکتروتکنیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی برق-الکترونیک، مهندسی برق (الکترونیک)، مهندسی برق-شبکه‌های انتقال و توزیع
مهندسی معماری10مهندسی معماری
شهرسازی20شهرسازی
شهرسازی-طراحی شهریشهرسازی-طراحی شهری
شهرسازی-برنامه‌ریزی شهریشهرسازی-برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

در صورتی که عنوان مدرک کارشناسی پیوسته متقاضی مطابق با جدول بالا باشد، امکان شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسی در صلاحیت‌های نظارت، طراحی (محاسبات) و اجرا برای او فراهم می‌شود. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته با مدرک کاردانی نامرتبط و کارشناسی اصلی، فقط زمانی می‌توانند درخواست پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان بدهند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های هفتگانه اصلی مطابق با مدرک کارشناسی خود باشند.

البته برای این افراد، دریافت پروانه اشتغال فقط در صلاحیت‌های نظارت و اجرا (در صورت مشمولیت رشته) امکان‌پذیر است. در صورت ارائه مدرک دکتری رشته اصلی همسان با مدرک کارشناسی ارشد، امکان دریافت پروانه اشتغال در صلاحیت طراحی (محاسبات) نیز فراهم می‌شود. برای افرادی که عنوان مدرک تحصیلی آن‌ها با جدول بالا متفاوت اما رشته تحصیلی آن‌ها به رشته‌های مهندسی ساختمان مرتبط است، شرایط متفاوت خواهد بود.

آزمون نظام مهندسی برای فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر چگونه است؟

اعطای پروانه اشتغال به فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر در مقاطع کارشناسی و بالاتر به مواد و تبصره‌های موجود در مصوبات و بخشنامه‌های کمیسیون هم ارزی رشته‌ها (+) بستگی دارد. در صورتی که طبق مصوبات و بخشنامه‌های کمیسیون هم‌ارزی، رشته متقاضی مرتبط با رشته‌های اصلی در نظر گرفته شود، امکان دریافت پروانه اشتغال به کار در صلاحیت‌های محدود فراهم می‌شود.

رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان چه هستند؟

مطابق با تبصره ۱ ماده ۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (+)، رشته‌های مرتبط با مهندسی ساختمان از نظر عنوان با رشته‌های اصلی متفاوت هستند اما محتوای علمی و آموزشی آن‌ها، بیش از ۷۰ درصد با رشته‌های اصلی ارتباط و همپوشانی دارند. رشته‌های مرتبط معمولا خدمات فنی معینی را در زمینه‌های طراحی، محاسبه، اجرا، نگهداری، کنترل، آموزش، تحقیق و غیره به بخش‌های ساختمان و شهرسازی ارائه می‌کنند. جدول زیر، رشته‌های مرتبط موضوع پروانه اشتغال، کد پروانه و عنوان مدرک تحصیلی مربوط به آن‌ها را نمایش می‌دهد.

رشته موضوع پروانهکد پروانهعناوین مدرک تحصیلی دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مرتبط با مهندسی عمران-دبیری فنی31
دبیری فنی عمران
مرتبط با مهندسی عمران-عمران روستاییمهندسی عمران-عمران روستایی، مهندسی عمران-ساختمان و تاسیسات کشاورزی
مرتبط با مهندسی عمران-علمی کاربردیمهندسی عمران-کاربردی
مرتبط با مهدسی عمران-تکنولوژی عمرانمهندسی عمران-تکنولوژی عمران
مرتبط با مهندسی عمرانمعادل لیسانس مهندسی عمران-عمران، مهندسی عمران-خط و ابنیه، مهندسی عمران-مهندسی عملی
مرتبط با مهندسی نقشه‌برداری61معادل لیسانس مهندسی نقشه‌برداری
مرتبط با مهندسی ترافیک71معادل کارشناسی مهندسی ترافیک، معادل کارشناسی ارشد مهندسی ترافیک
مرتبط با مهندسی تاسیسات مکانیکی41معادل کارشناسی مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات)، کارشناسی مهندسی مکانیک (طراحی جامدات)، دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)، مهندسی تکنولوژی مکانیک
مرتبط با مهندسی تاسیسات مکانیکی ساختمان-سردخانهمهندسی تاسیسات مکانیک ساختمان-سردخانه
مرتبط با مهندسی تاسیسات برقی ساختمان51معادل کارشناسی مهندسی برق (قدرت)، دبیری فنی برق (قدرت)، مهندسی برق۰مخابرات، مهندسی برق-کنترل، مهندسی تکنولوژی برق
مرتبط با مهندسی معماری11معادل لیسانس مهندسی معماری، معماری داخلی، دبیر فنی معماری، معماری فضاهای بیرونی، معماری اماکن ورزشی
مرتبط با مهندسی معماری-مرمت و احیا بناهای تاریخیمرمت و احیا بناهای تاریخی
مرتبط با شهرسازی-مهندسی محیط21شهرسازی-مدیریت شهری
مرتبط با شهرسازی-محوطه‌سازی و طراحی فضای سبزشهرسازی-محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز
مرتبط با شهرسازی-برنامه‌ریزی محیطشهرسازی-کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی محیط یا محیط زیست
مرتبط با شهرسازیمعادل کارشناسی شهرسازی (طراحی شهری یا برنامه‌ریزی شهری)

مرتبط بودن رشته مدرک کارشناسی، اهمیت بالایی در نظر کمیسیون هم‌ارزی دارد. اگر مدرک کارشناسی، غیر مرتبط با رشته‌های اصلی باشد، فرد اجازه شرکت در آزمون را نخواهد داشت و حتی در صورت شرکت و قبولی نیز پروانه اشتغال به او تعلق نمی‌گیرد.

سوالات متداول آزمون نظام مهندسی

پیش از توضیح نحوه ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، به برخی از سوالات متداول در مورد این آزمون پاسخ می‌دهیم.

نحوه برگزاری آزمون نظام مهندسی به چه شکل است؟

آزمون تمامی رشته‌ها (به استثنا رشته معماری-طراحی)، به صورت تستی و چهار گزینه‌ای است. آزمون رشته معماری-طراحی به صورت ترسیمی برگزار می‌شود. به علاوه، برگزاری آزمون نظام مهندسی ساختمان در تمامی رشته‌ها به صورت کتاب باز انجام می‌گیرد.

نحوه برگزاری آزمون نظام مهندسی

معیار قبولی آزمون نظام مهندسی چیست؟

شرکت‌کنندگان آزمون نظام مهندسی با ارائه پاسخ صحیح به حداقل 50 درصد از سوالات می‌توانند گواهی قبولی در آزمون را دریافت کنند. البته این حدنصاب برای رشته عمران صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی»، 60 درصد است. توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی در تعداد افراد قبول شده در آزمون نظام مهندسی وجود ندارد و تمام شرکت‌کنندگان می‌توانند قبول یا مردود شوند.

اعتبار قبولی آزمون نظام مهندسی چند سال است؟

در صورت قبولی متقاضیان در آزمون ورود به حرفه مهندسی، قبولی آن‌ها به مدت سه سال پس از تاریخ آزمون اعتبار خواهد داشت. به این ترتیب، متقاضیان باید در این بازه، برای دریافت پروانه اشتغال به کار خود اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که اگر متقاضی در هنگام ثبت نام آزمون، فاقد شرایط لازم (تحصیلی و تجربی) باشد، قبولی او هیچ اعتباری نخواهد داشت.

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

در صورت عدم عضویت در نظام مهندسی، بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی، ابتدا باید به عضویت این سازمان درآمد. مرحله بعد (پس از تایید عضویت)، ارسال مدارک مورد نیاز (گواهی قبولی، مدارک تحصیلی، مدارک هویتی و سابقه کار) به سازمان نظام مهندسی برای صدور پروانه اشتغال به کار است.

تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون نظام مهندسی ساختمان چقدر است؟

جانبازان و ایثارگران سهمیه‌ای در آزمون نظام مهندسی ساختمان ندارند. نمره این افراد مانند دیگر داوطلبان محاسبه خواهد شد.

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی چگونه انجام می‌گیرد؟

به منظور محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی، از بخش «تذکر ویژه» در سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی، بر روی گزینه «محاسبه سنوات» کلیک کنید. در صفحه بررسی سنوات لازم برای ثبت نام نظام مهندسی، با انتخاب رشته آزمون، انتخاب رشته تحصیلی، وارد کردن سوابق تحصیلی و کلیک بر روی گزینه «تایید»، امکان ثبت نام شما بررسی می‌شود.

محاسبه سنوات نظام مهندسی

صفحه بررسی سنوات لازم، به منظور بررسی مطابقت رشته تحصیلی متقاضی با رشته آزمون مورد نظر نیز قابل استفاده است. در بخش بعدی، نحوه دسترسی به سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی را توضیح می‌دهیم.

سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی چیست؟

اطلاع‌رسانی در مورد زمانبندی آزمون ورود به حرفه و نحوه برگزاری آن، توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و از طریق درگاه اینترنتی وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان (+) صورت می‌گیرد. به منظور ثبت نام و اطلاع از آخرین خبرهای مربوط به آزمون نظام مهندسی، عبارت «inbr.ir» را مطابق تصویر زیر در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.

به این ترتیب، صفحه اصلی سایت وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان برایتان به نمایش درمی‌آید. از بین گزینه‌های بالای صفحه، بر روی «سامانه‌های آزمون ورود به حرفه» کلیک کنید.

راهنمای آزمون نظام مهندسی

در بخش «مهندسان»، راهنما و لینک ثبت نام آخرین آزمون پیش رو قرار داده شده است. با کلیک بر روی «راهنمای ثبت نام»، فایل پی دی اف حاوی دستورالعمل ثبت نام آزمون ورود به حرفه برای شما بارگیری خواهد شد.

سامانه آزمون ورود به حرفه مهندسی

ثبت نام آزمون نظام مهندسی مرداد 1400

برای ورود به درگاه ثبت نام آزمون نظام مهندسی، پس از ورود به سایت وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان (+) و کلیک بر روی زبانه «سامانه‌های آزمون ورود به حرفه»، از بخش مهندسان، بر روی «ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

با این کار، صفحه اختصاصی ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان مطابق تصویر زیر باز می‌شود.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

در صفحه «اطلاعات آزمون»، اطلاعاتی نظیر مهلت ثبت نام در آخرین آزمون، اطلاعیه‌‌های تمدید مهلت ثبت نام، جدول هزینه‌ها و گزینه‌هایی برای خرید کارت، ثبت نام، مشاهده/پرینت اطلاعات ثبت نام و بررسی سنوات لازم برای ثبت نام وجود دارد. به منظور شروع ثبت نام ابتدا باید کارت مربوط به آزمون را خریداری کنید.

خرید کارت ثبت نام آزمون نظام مهندسی مرداد ۱۴۰۰

به منظور خرید کارت ثبت نام آزمون نظام مهندسی، از بخش «تذکر ویژه» در بخش بالا-چپ صفحه، بر روی گزینه «خرید کارت» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

در صفحه خرید سریال آزمون ورود به حرفه مهندسان، گزینه مناسب را مطابق با رشته و صلاحیت مورد نظر خود انتخاب کرده و بر روی گزینه «تایید و ادامه» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

در مرحله بعد، ضمن نمایش هزینه سریال ثبت نام آزمون و تعداد سریال‌ها، از شما خواسته می‌شود تا مشخصات فردی خود را وارد کنید. پس از انجام این کار، تیک کنار عنوان «درگاه پرداخت» را زده و بر روی «تایید و ادامه» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

نکته: علارغم وجود نداشتن علامت ستاره (علامت الزامی بودن) در کنار عنوان تلفن همراه، کادر این بخش نیز باید پر شود.

پس از انجام مراحل بالا، صفحه‌ای برای تایید اطلاعات وارد شده باز می‌شود. در صورت اطمینان از اطلاعات وارد کرده (رشته/صلاحیت و مشخصات فردی)، تیک گزینه مربوطه را فعال کرده و بر روی «ادامه روند پرداخت» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

به این ترتیب، درگاه پرداخت هزینه سریال ثبت نام آزمون نظام مهندسی برای شما به نمایش در می‌آید. اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کرده و بر روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملیات پرداخت، شماره سریال ثبت آزمون نظام مهندسی برایتان به نمایش در می‌آید. این سریال به شماره تلفن همراه شما نیز ارسال خواهد شد. در هر حالت، سریال را در محلی ذخیره یا یادداشت کنید. به پرتال ثبت نام بازگردید. در این صفحه، بر روی گزینه «تایید و ادامه - گام بعدی» کلیک کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

در صفحه «کارت اعتباری»، اطلاعات مربوط به سریال خریداری شده، رمز عبور و کد ملی خود را وارد کنید. با وارد کردن عبارت امنیتی و کلیک بر روی «تایید»، به مرحله بعد می‌رود.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

مراحل بعدی ثبت نام، بارگذاری تصویر داوطلب، اطلاعات داوطلب، تاییدیه و صدور گد رهگیری هستند. در صورت انجام این مراحل، یک کد رهگیری 16 رقمی برای شما صادر می‌شود. این کد را برای پرینت کارت ورود به جلسه و اطلاع از نتیجه آزمون، ذخیره یا یادداشت کنید. در مراحل مختلف، نحوه ورود اطلاعات به صورت کامل توضیح داده می‌شوند. اگر در هنگام وارد کردن اطلاعات به مشکل برخوردید، راهنمای ثبت نام را از «سامانه‌های آزمون ورود به حرفه» دانلود و مطالعه کنید.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

زمانبندی آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

آزمون نظام مهندسی معمولا دو بار در سال (نیم سال اول و دوم) برگزار می‌شود. زمان برگزاری و فاصله بین این دو آزمون ثابت نیست. اطلاعات مربوط به جدول زمانی (تاریخ ثبت نام، تاریخ تهیه پرینت کارت ورود به جلسه و تاریخ برگزاری) در دفترچه راهنمای ثبت نام قرار دارند. تصویر زیر، نمونه‌ای از جدول زمانبندی موجود در دفترچه راهنمای آزمون نظام مهندسی (مرداد 1400) را نمایش می‌دهد.

جدول زمانی آزمون نظام مهندسی مرداد ۱۴۰۰
جدول زمانی آزمون نظام مهندسی مرداد ۱۴۰۰

هزینه آزمون نظام مهندسی چقدر است؟

هزینه ثبت نام در آزمون نظام مهندسی با توجه به رشته و صلاحیت مورد نظر داوطلب متفاوت است. به عنوان مثال، جدول هزینه ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان مرداد ماه 1400 به صورت زیر بود.

رشته (صلاحیت)مبلغ بر حسب ریال
معماری (طراحی)1,100,000
عمران (نظارت، محاسبات، اجرا)1,100,000
تاسیسات مکانیکی (نظارت، طراحی، اجرا)
تاسیسات برقی (نظارت، طراحی، اجرا)
نقشه‌برداری
معماری (نظارت، اجرا)
شهرسازی
ترافیک
عمران (طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان؛ ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی)2,000,000

به منظور آمادگی برای آزمون نظام مهندسی، باید بر روی منابع زیادی تسلط داشته باشید. در بخش بعدی، منابع اصلی مورد نیاز برای آمادگی در آزمون ورود به حرفه مهندسی را برای هر رشته و صلاحیت معرفی می‌کنیم.

ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی ساختمان، یک آزمون چهار گزینه‌ای و کتاب باز است. البته کتاب باز بودن این آزمون به معنای سادگی آن نیست. در اغلب موارد، آزمون‌های کتاب باز یا از سطح دشواری بالا برخوردار هستند یا منابع آن‌ها به قدری زیاد است که یافتن پاسخ یا راه حل صحیح، نیاز به صرف زمان زیادی دارد. از این‌رو، قبولی در آزمون نظام مهندسی نیازمند تسلط کافی و مدیریت زمان است.

در آزمون‌های معمولی (تستی یا تشریحی)، حفظیات حرف اول را می‌زنند. در صورتی که در آزمون‌های تستی کتاب باز، ارزیابی، تحلیل و ادغام اطلاعات، مهارت‌هایی هستند که می‌توانند باعث موفقیت و کسب نمره قبولی شوند. در این بخش، به معرفی ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان می‌پردازیم.

آماده سازی منابع

به منظور آمادگی برای آزمون نظام مهندسی، ابتدا باید منابع مورد نیاز برای قبولی در آن را تهیه کنید. در بخش‌های بعدی، به معرفی کامل تمام منابع رشته/صلاحیت‌های مختلف این آزمون خواهیم پرداخت. آماده‌سازی منابع، اولین قدم به منظور برنامه‌ریزی و انتخاب استراتژی مناسب برای مطالعه است. اغلب منابع آزمون نظام مهندسی در اینترنت موجود و قابل دانلود هستند. البته برای روز آزمون، باید این منابع را به طور فیزیکی تهیه کرده و سر جلسه ببرید.

درک مطلب بهتر از حفظ مطلب

هدف از آزمون نظام مهندسی، ارزیابی توانایی‌های فنی مهندسان در حوزه‌های مختلف مربوط به پروژه‌های ساختمانی است. از این‌رو، قبولی در این آزمون، داوطلب باید به درک بالایی از موضوعات تخصصی رسیده باشد. اکثر سوالات آزمون‌های کتاب باز، نیازمند فرمول‌نویسی، مقایسه، تحلیل و ارزیابی هستند. حفظ کردن ساده مطالب نمی‌تواند موفقیت در این آزمون‌ها را در پی داشته باشد. البته این موضوع، یکی از مزایای آزمون نظام مهندسی به شمار می‌رود؛ چراکه حفظ کردن تمام منابع، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار و وقت‌گیر خواهد بود. از این‌رو، در حین آمادگی برای آزمون نظام مهندسی به جای حفظ کردن مطالب، تمرکز خود را بر روی درک مطلب بگذارید.

خلاصه نویسی مطالب مهم، صرفه جویی در زمان

تعداد منابع آزمون نظام مهندسی در رشته/صلاحیت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. با این وجود، اکثر قبولی در آزمون هر رشته/صلاحیت نیازمند مطالعه تعداد زیادی منابع است. در صورت اطمینان از اهمیت برخی از موضوعات و تکرار آن‌ها در آزمون‌های قبلی، از خلاصه نویسی استفاده کنید. جستجو کردن در بین خلاصه نویسی‌ها بسیار سریع‌تر از پیدا کردن یک مطلب خاص در کتاب‌های چند صد صفحه‌ای است. البته در خلاصه نویسی زیاده‌روی نکنید. چراکه این کار می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

مرتب سازی منابع در امتحان، مرتب سازی مطالب در ذهن

همان طور که چندین بار به آن اشاره کردیم، تعداد منابع آزمون نظام مهندسی زیاد است. اشاره چندین باره این موضوع مهم، شما را وادار به یافتن یک استراتژی مناسب و بهینه برای کسب نمره کافی می‌کند. در حین آمادگی برای آزمون نظام مهندسی، یک نقشه ذهنی از مطالب تهیه کنید. با مشاهده هر سوال، باید قادر به تشخیص کلمات کلیدی و منبع حاوی اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به آن سوال باشید. در واقع، باید بتوانید در کمترین زمان ممکن، منبع و بخش صحیح را پیدا کنید. این مهارت با مطالعه آزمون‌های قبلی حاصل می‌شود. در محل آزمون، منابع را مرتب کرده و از بردن منابع اضافی خودداری کنید. این کار از سردرگمی هنگام استفاده از یک منبع یا یافتن موضوع خاص جلوگیری می‌کند.

حفظ مطالب مهم، کاهش وابستگی به منابع

در بسیاری از موارد، داوطلبان تصور می‌کنند؛ کتاب باز بودن آزمون نظام مهندسی، به معنای باز و بسته کردن کتاب‌ها یا جزوات در هر سوال است. با وجود تاکید بر روی درک مطلب به جای حفظ مطلب، اگر قرار باشد در هر سوال به منابع مراجع کنید، مطمئنا زمان زیادی را از دست خواهید داد. از این‌رو، حفظ کردن مطالب بسیار مهم یا مطالب ساده، روش خوبی برای برقراری تعادل بین حفظ و درک مطلب است. این استراتژی، باعث مدیریت بهتر زمان و افزایش فرصت برای پاسخگویی به سوالات دیگر می‌شود.

مدیریت زمان، کلید موفقیت در هر آزمون

مدیریت زمان، مهارتی است که باعث افزایش احتمال موفقیت در هر آزمونی می‌شود. قبولی در آزمون نظام مهندسی، نیازمند کسب یک نمره حداقلی است. به علاوه، هیچ رقابتی بین شما و دیگر داوطلبان وجود ندارد؛ یعنی تمام داوطلبانی که بتوانند حداقل نمره مورد نیاز را کسب کنند، در این آزمون قبول خواهند شد. از این‌رو، مدیریت زمان و اولویت‌بندی پاسخگویی به سوالات از نظر دشواری می‌تواند شانس قبولی شما را افزایش دهد.

نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی، بهترین منبع برای تمرین

یکی از بهترین منابع برای تمرین، ارزیابی مهارت‌ها و تعیین استراتژی آزمون نظام مهندسی، شبیه‌سازی روز آزمون با استفاده از نمونه سوالات دوره‌های قبل است. نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی از سال 1382 تا آزمون‌های اخیر، در وب سایت معاونت مسکن و ساختمان (+) به طور کامل قرار داده شده است. از این نمونه سوالات برای تمرین، یافتن نقاط ضعف خود و برطرف کردن آن‌ها استفاده کنید.

یادگیری مهارت تست زنی

آزمون نظام مهندسی، یک آزمون تستی کتاب باز است. با وجود اهمیت آشنایی با ترفندهای آمادگی برای آزمون‌های کتاب باز، کسب مهارت تست زنی نیز می‌تواند باعث افزایش احتمال قبولی شما شود. هنگام مطالعه و پاسخگویی به سوالات تستی آزمون نظام مهندسی، نکات زیر را در نظر داشته باشد.

مطالعه کامل سوالات

یکی از اشتباهات رایج در هنگام آزمون این است که داوطلبان با یک نگاه اجمالی به سوالات تصور می‌کنند پاسخ صحیح آن را می‌دانند. به همین دلیل، به سرعت گزینه مطابق با تصورات خود را انتخاب می‌کنند. انجام و تکرار این اشتباه می‌تواند باعث انتخاب گزینه نادرست و عدم قبولی در آزمون شود. از این‌رو، همیشه سوال را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید.

پاسخگویی در ذهن

در سوالات مفهومی، پس از مطالعه دقیق متن سوال و پیش از مشاهده گزینه‌ها، در ذهن خود به سوال پاسخ دهید. این کار می‌تواند از ایجاد شک با مشاهده گزینه‌ها جلوگیری کند.

حذف گزینه نادرست

پیش از انتخاب گزینه صحیح، ابتدا گزینه‌های نادرست را حذف کنید. حتی اگر به پاسخ صحیح خود اطمینان دارید، ابتدا باید از نادرست بودن باقی گزینه‌ها مطمئن شوید. در سوالات محاسباتی، حذف گزینه می‌تواند با بررسی غیر منطقی عدد گزینه‌ها انجام شود.

انتخاب بهترین گزینه

در برخی از موارد، گزینه‌هایی وجود دارند که به نظر درست می‌آیند. این دلیل بر صحیح بودن آن‌ها نیست. همیشه بهترین گزینه را انتخاب کنید؛ نه گزینه‌ای که احتمال می‌دهید درست باشد. آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد. پس تا حد ممکن از انتخاب حدسی گزینه‌ها پرهیز کنید.

مطالعه تمام گزینه‌ها

پیش از انتخاب گزینه نهایی، تمام گزینه‌های دیگر را مطالعه کنید. این نکته شاید کمی پیش پا افتاده به نظر برسد اما بسیاری از داوطلبان با دیدن گزینه‌ای که تصور می‌کنند صحیح است، از مطالعه گزینه‌های دیگر خودداری کرده و پاسخ مورد نظر خود را وارد می‌کنند. با توجه به نکته‌ای که در مورد قبلی اشاره کردیم؛ همیشه بهترین گزینه از بین تمام موارد، گزینه صحیح مد نظر طراح سوال است.

پاسخگویی به سوالات ساده

منظور از سوالات ساده، سوالاتی هستند که جواب آن‌ها را با قطعیت بالا می‌دانید یا مطمئن هستید که می‌توانید با صرف زمان کمتر نسبت به باقی سوالات به آن‌ها پاسخ دهید. در آزمون نظام مهندسی، هدف، کسب حداقل نمره قبولی است. در نتیجه، اگر با آمادگی کمتری در این آزمون شرکت کرده‌اید، این ترفند می‌تواند احتمال قبولیتان را افزایش دهد. البته اگر با آمادگی بالا نیز پا به جلسه امتحان گذاشته‌اید، اولویت پاسخگویی به سوالات ساده با زمان کمتر، استراتژی مناسب‌تر و محافظه‌کارانه‌تری است.

توجه به افعال سوال

در بسیاری از موارد، عدم توجه به مثبت یا منفی بودن افعال سوال، باعث پاسخ غلط و فاصله گرفتن از قبولی در آزمون می‌شود. معمولا برای تاکید بر روی منفی بودن افعال، زیر آن‌ها خط کشیده می‌شود. با این وجود، در صورت عدم مطالعه کامل سوال (نکته اول)، امکان پاسخگویی اشتباه وجود خواهد داشت. در صورت عدم توجه به مثبت یا منفی بودن فعل و عدم مطالعه تمام گزینه‌ها، احتمال انتخاب گزینه اشتباه بسیار زیاد می‌شود.

 نکات تکمیلی

در آزمون‌های تستی، نکاتی وجود دارند که برای اغلب موارد صادق هستند. البته همان طور که اشاره کردیم، هدف از آزمون نظام مهندسی، ارزیابی توانایی‌های فنی داوطلب بوده و پاسخ اشتباه نیز دارای نمره منفی است. با این وجود، در صورت شک بین گزینه‌ها، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر به پاسخ اول خود اطمینان بالایی دارید، آن را عوض نکنید.
  • در سوالاتی با گزینه‌های «تمام موارد» یا «هیچ یک از موارد»، اگر دو گزینه درست یا غلط وجود دارد، به احتمال زیاد گزینه‌های «تمام موارد» یا «هیچ یک از موارد» صحیح هستند.
  • اگر بین دو گزینه شک دارید و این دو گزینه دارای افعال مثبت و منفی هستند، به احتمال زیاد گزینه دارای فعل مثبت گزینه صحیح است.
  • در اغلب موارد، گزینه طولانی‌تر با اطلاعات بیشتر، گزینه صحیح است.

منابع آزمون نظام مهندسی کدام هستند؟

مواد آزمون ورود به حرفه مهندسان برای رشته‌ها و صلاحیت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از منابع این آزمون را می‌توان از سایت های مهندسی عمران تهیه کرد. در ادامه به معرفی منابع مورد نیاز برای آمادگی در آزمون نظام مهندسی، بر اساس اطلاعیه معاونت مسکن و ساختمان می‌پردازیم.

نکته: منظور از مبحث در منابع معرفی شده، مباحث مقررات ملی ساختمان است.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران کدام هستند؟

در این بخش، منابع مورد نیاز برای آمادگی در آزمون صلاحیت‌های مختلف رشته عمران را معرفی می‌کنیم.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات چه هستند؟

منابع آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت محاسبات، عبارت هستند از:

پاسخ‌گویی به سوالات این آزمون، نیازمند داشتن اطلاعات کافی از مبانی محاسبات سازه و تسلط بر روابط اساسی طراحی و تحلیل سازه‌ها است.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

به منظور آمادگی برای آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • به همراه داشتن جداول پروفیل‌های ساختمانی در جلسه آزمون ضروری است.
  • در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.
  • برای کتاب‌های معرفی شده، منبع خاصی مد نظر نیست و مطالعه منابع معتبر دانشگاهی کافی خواهد بود.
  • در صورت اشاره به آیین‌نامه بتن ایران (آبا) در منابع آزمون، الزامات مبحث نهم ملاک قرار داده می‌شوند.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران نظارت چه هستند؟

نظام مهندسی عمران صلاحیت نظارت

از منابع اصلی آزمون نظام مهندسی عمران نظارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث پنجم: مصالح و فرآورده‌های ساختمانی
  • مبحث ششم (+): بارهای وارد بر ساختمان
  • مبحث هفتم (+): پی و پی‌سازی
  • مبحث هشتم: طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی
  • مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه (+)
  • مبحث دهم (+): طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی
  • مبحث یازدهم (+): طرح و اجرای صنعتی ساختمان
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • استاندارد 2800 ایران (+): آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله
  • اصلاحیه‌های مربوط به استاندارد 2800 ایران (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • کتاب‌های استاتیک (+)، مقاومت مصالح (+)، تحلیل سازه‌ها (+)، طراحی سازه‌های فولادی و بتنی، مکانیک خاک (+)، گودبرداری، پی‌سازی (+) و سازه‌های نگهبان
  • کتاب راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی: بخش‌های نظارت و اجرا
  • کتاب روش‌ها و جزئیات اجرایی ساختمان
  • کتاب مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازه‌ها
  • کتاب قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها

به منظور آمادگی برای این آزمون، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • به همراه داشتن جداول پروفیل‌های ساختمانی در جلسه آزمون ضروری است.
  • در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.
  • برای کتاب‌های معرفی شده، منبع خاصی مد نظر نیست و مطالعه منابع معتبر دانشگاهی کافی خواهد بود.
  • در صورت اشاره به آیین‌نامه بتن ایران (آبا) در منابع آزمون، الزامات مبحث نهم ملاک قرار داده می‌شوند.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران اجرا چه هستند؟

نظام مهندسی عمران صلاحیت اجرا

منابع آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت اجرا عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث چهارم (+): الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث پنجم: مصالح و فرآورده‌های ساختمانی
  • مبحث ششم (+): بارهای وارد بر ساختمان
  • مبحث هفتم (+): پی و پی‌سازی
  • مبحث هشتم: طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی
  • مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه (+)
  • مبحث دهم (+): طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی
  • مبحث یازدهم (+): طرح و اجرای صنعتی ساختمان
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث چهاردهم (+): تاسیسات مکانیکی
  • مبحث شانزدهم (+): تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم (+): لوله‌کشی گاز طبیعی
  • مبحث هجدهم: عایق‌بندی و تنظیم صدا
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیستم: علائم و تابلوها
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • استاندارد 2800 ایران (+): آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله
  • اصلاحیه‌های مربوط به استاندارد 2800 ایران (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • کتاب راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی: بخش‌های نظارت و اجرا
  • کتاب‌های استاتیک (+)، مقاومت مصالح (+)، تحلیل سازه‌ها (+)، طراحی سازه‌های فولادی و بتنی، مکانیک خاک (+)، گودبرداری، پی‌سازی (+) و سازه‌های نگهبان
  • روش‌ها و مسائل اجرایی ساخت و ساز در مراحل مختلف
  • مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازه‌ها
  • قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها
  • قوانین مرتبط با صنعت بیمه، مالیات و کار
  • مدیریت ساخت و نظام برنامه ریزی و کنترل پروژه
  • قانون کار (+)
  • ماشین‌آلات ساختمانی (+) و آشنایی با نحوه عملکرد، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها
  • ضوابط و مقررات مربوط به نظام فنی و اجرایی کشور

به منظور آمادگی برای این آزمون، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • به همراه داشتن جداول پروفیل‌های ساختمانی در جلسه آزمون ضروری است.
  • در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.
  • برای کتاب‌های معرفی شده، منبع خاصی مد نظر نیست و مطالعه منابع معتبر دانشگاهی کافی خواهد بود.
  • در صورت اشاره به آیین‌نامه بتن ایران (آبا) در منابع آزمون، الزامات مبحث نهم ملاک قرار داده می‌شوند.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی چه هستند؟

آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی عبارت هستند از:

به منظور آمادگی برای این آزمون، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • به همراه داشتن جداول پروفیل‌های ساختمانی در جلسه آزمون ضروری است.
  • در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.
  • برای کتاب‌های معرفی شده، منبع خاصی مد نظر نیست و مطالعه منابع معتبر دانشگاهی کافی خواهد بود.
  • در صورت اشاره به آیین‌نامه بتن ایران (آبا) در منابع آزمون، الزامات مبحث نهم ملاک قرار داده می‌شوند.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان چه هستند؟

آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی عبارت هستند از:

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی کدام هستند؟

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

در این بخش، منابع مورد نیاز به منظور آمادگی برای آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی در صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا را معرفی می‌کنیم.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی چه هستند؟

منابع آزمون تاسیسات مکانیکی صلاحیت طراحی عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث چهاردهم (+): تاسیسات مکانیکی
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی
  • مبحث شانزدهم (+): تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم (+): لوله‌کشی گاز طبیعی
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • نشریه 128 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها
  • کتاب‌های مبانی ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت: بر اساس منابع معتبر دانشگاهی
  • اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات مکانیکی: بر اساس مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی
  • مسائل مربوط به طراحی تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت چه هستند؟

منابع آزمون تاسیسات مکانیکی صلاحیت نظارت عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث اول: تعاریف
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث چهاردهم (+): تاسیسات مکانیکی
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی
  • مبحث شانزدهم (+): تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم (+): لوله‌کشی گاز طبیعی
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • نشریه 128 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها
  • کتاب‌های مبانی ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت: بر اساس منابع معتبر دانشگاهی
  • اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات مکانیکی: بر اساس مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی
  • مسائل مربوط به طراحی تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی اجرا چه هستند؟

منابع آزمون تاسیسات مکانیکی صلاحیت اجرا عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث چهاردهم (+): تاسیسات مکانیکی
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی
  • مبحث شانزدهم (+): تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم (+): لوله‌کشی گاز طبیعی
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • نشریه 128 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها
  • نشریه 460 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: راهنمای راهبردی و نگهداری تاسیسات مکانیکی ساختمان
  • نشریه 461 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: راهنمای پذیرش (Commissioning) تاسیسات مکانیکی ساختمان
  • کتاب‌های مبانی ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت: بر اساس منابع معتبر دانشگاهی
  • اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات مکانیکی: بر اساس مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی
  • مسائل مربوط به طراحی تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها
  • قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها
  • مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازه‌ها
  • ماشین‌آلات ساختمانی (+) و آشنایی با نحوه عملکرد، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها
  • قوانین مرتبط با صنعت بیمه، مالیات و کار
  • مدیریت ساخت و نظام برنامه ریزی و کنترل پروژه

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی کدام هستند؟

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

در این بخش، منابع مورد نیاز به منظور آمادگی برای آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی در صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا را معرفی می‌کنیم.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی چه هستند؟

منابع آزمون تاسیسات برقی صلاحیت طراحی عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • جلد اول نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: تاسیسات برقی فشار ضعیف و قوی
  • جلد دوم نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: تاسیسات برقی جریان ضعیف
  • اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات برقی: بر اساس مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی
  • مسائل مربوط به طراحی تاسیسات برقی در ساختمان‌ها

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت چه هستند؟

منابع آزمون تاسیسات برقی صلاحیت نظارت عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث اول: تعاریف
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • جلد اول نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: تاسیسات برقی فشار ضعیف و قوی
  • جلد دوم نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: تاسیسات برقی جریان ضعیف
  • اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات برقی: بر اساس مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی
  • مسائل مربوط به طراحی تاسیسات برقی در ساختمان‌ها

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اجرا چه هستند؟

منابع آزمون تاسیسات برقی صلاحیت اجرا عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • جلد اول نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: تاسیسات برقی فشار ضعیف و قوی
  • جلد دوم نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: تاسیسات برقی جریان ضعیف
  • اطلاعات عمومی مهندسی مرتبط به تاسیسات برقی: بر اساس مراجع علمی و فنی معتبر بین‌المللی
  • مسائل مربوط به طراحی تاسیسات برقی در ساختمان‌ها
  • نشریه 393 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: نقشه‌های جزئیات اجرایی تیپ تاسیسات الکتریکی
  • آیین‌نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی درکارگاه‌ها: مصوب شورای عالی حفاظت فنی
  • آیین‌نامه تکمیلی تعرفه برق و ضوابط واگذاری انشعاب برق
  • قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها
  • مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازه‌ها و امور قراردادها
  • ماشین‌آلات ساختمانی (+) و آشنایی با نحوه عملکرد، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها
  • قوانین مرتبط با صنعت بیمه، مالیات و کار
  • مدیریت ساخت و نظام برنامه ریزی و کنترل پروژه

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی چه هستند؟

آزمون نظام مهندسی رشته شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی رشته شهرسازی عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث اول: تعاریف
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث چهارم (+): الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث بیستم: علائم و تابلوها
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
  • کتاب بازآفرینی شهری پایدار در محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری
  • آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری: ۱۲ جلد به استثنا جلد ۲ و سه
  • نشریه 415 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: آیین‌نامه طرح هندسی راه‌های ایران
  • قرارداد همسان شماره 12: تهیه طرح‌های توسعه و عمران، حوزه نفوذ و تفضیلی شهرها
  • قرارداد همسان شماره 19: تهیه طرح توسعه عمران (جامع) ناحیه
  • راهنمای دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پافند غیر عامل در طرح‌های توسعه و عمران شهرسازی
  • آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران از سطح ملی تا محلی
  • ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت
  • قانون شهرداری و اصلاحات آن
  • کتاب‌های مرتبط با شهرسازی: مبانی و اصول طراحی شهری و روستایی، مفهوم شهر و شهرسازی، برنامه‌ریزی شهری و انواع آن، تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و طبیعی در طرح‌های شهرسازی، تحولات شهرسازی، روش مطالعه وضع موجود شهر و روستا، الگوهای برنامه‌ریزی و جایگزینی نیازمندی‌های شهری و روستایی
  • مسائل مرتبط با شهرسازی: مدیریت برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری در سطح دانشگاهی
  • قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به فرآیند بررسی، تهیه، تصویب، اجرا و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری از مقیاس ملی تا محلی

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری چه هستند؟

آزمون نظام مهندسی رشته نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی رشته نقشه‌برداری عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث اول: تعاریف
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  •  دستورالعمل‌های همسان و تعرفه خدمات نقشه‌برداری: ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور
  • نقشه‌برداری عمومی: مفاهیم پایه، روش‌ها و ابزارهای فاصله‌یابی، زاویه‌یابی و تعیین موقعیت
  • نقشه‌برداری و پیاده‌سازی املاک و معابر
  • نقشه‌برداری مسیر و محاسبات احجام خاکی
  • مدیریت پروژه و برآورد حجم و هزینه خدمات نقشه‌برداری
  • نقشه‌برداری ساختمانی و ثبتی و کاداستر
  • ژئودری و تعیین موقعیت ماهواره‌ای: مفاهیم پایه، سطوح مبنا و دستگاه‌های مختصات، سیستم‌های تصویر، منابع خطا، مدل‌ها و روش‌های تعیین موقعیت
  • خطاها و محاسبات سرشکنی در نقشه‌برداری
  • فتوگرامی و سنجش از دور
  • کارتوگرافی و سامانه‌های اطلاعات مکانی

نکته ۱: منابع دانشگاهی این آزمون مربوط به برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی نقشه‌برداری، مصوب سال 1395 هستند.

نکته ۲: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک چه هستند؟

آزمون نظام مهندسی رشته ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی رشته ترافیک عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث اول: تعاریف
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث چهارم (+): الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث بیستم: علائم و تابلوها
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • راهنماهای موجود و غلط‌نامه‌های مربوط به هر یک از مباحث بالا (در صورت ارائه توسط معاونت مسکن و ساختمان)
  • آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری: ۱۲ جلد
  • نشریه 415 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: آیین‌نامه طرح هندسی راه‌های ایران
  • آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران از سطح ملی تا محلی
  • قانون شهرداری و اصلاحات آن
  • طراحی راه‌های شهری
  • مطالعات برنامه‌ریزی حمل و نقل و ساماندهی ترافیک
  • مشخصات فنی و اجرایی معابر
  • مهندسی ترافیک و ترابری
  • ایمنی معابر
  • حمل و نقل همگانی

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی معماری کدام هستند؟

آزمون نظام مهندسی رشته معماری

در این بخش، منابع مورد نیاز به منظور آمادگی برای آزمون نظام مهندسی رشته معماری در صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا را معرفی می‌کنیم.

منابع آزمون معماری طراحی چه هستند؟

منابع آزمون رشته معماری صلاحیت طراحی عبارت هستند از:

  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث چهارم (+): الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی - ضوابط مربوط به طراحی
  • مبحث هجدهم: عایق‌بندی و تنظیم صدا
  • مبحث نوزدهم (+): صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبانی طراحی معماری (+)
  • جزئیات اجرایی ساختمان
  • ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون معماری نظارت چه هستند؟

منابع آزمون رشته معماری صلاحیت نظارت عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث چهارم (+): الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث پنجم: مصالح و فرآورده‌های ساختمانی
  • مبحث هفتم (+): پی و پی‌سازی
  • مبحث هشتم: طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی
  • مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه (+)
  • مبحث دهم (+): طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی - به همراه غلط‌نامه
  • مبحث یازدهم (+): طرح و اجرای صنعتی ساختمان
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث چهاردهم (+): تاسیسات مکانیکی - به همراه غلط‌نامه
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی - ضوابط مربوط به طراحی
  • مبحث شانزدهم (+): تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم (+): لوله‌کشی گاز طبیعی
  • مبحث هجدهم: عایق‌بندی و تنظیم صدا
  • مبحث نوزدهم و راهنمای آن: صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیستم: علائم و تابلوها
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی: بخش‌های نظارت و اجرا
  • پیوست ششم استاندارد 2800 ایران (+): طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیر سازه‌ای معماری
  • روش‌ها و مسائل اجرایی ساخت و ساز در مراحل مختلف و نقشه‌های جزئیات اجرایی ساختمان‌ها
  • مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازه‌ها
  • قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

منابع آزمون معماری اجرا چه هستند؟

منابع آزمون رشته معماری صلاحیت اجرا عبارت هستند از:

  • قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان: به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی، تصویب‌نامه 160277/ت/52660 و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق
  • مبحث چهارم (+): الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث پنجم: مصالح و فرآورده‌های ساختمانی
  • مبحث هفتم (+): پی و پی‌سازی
  • مبحث هشتم: طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی
  • مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه (+)
  • مبحث دهم (+): طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی - به همراه غلط‌نامه
  • مبحث یازدهم (+): طرح و اجرای صنعتی ساختمان
  • مبحث دوازدهم (+): ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث سیزدهم (+): طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • مبحث چهاردهم (+): تاسیسات مکانیکی - به همراه غلط‌نامه
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی - فقط ضوابط مربوط به معماری
  • مبحث شانزدهم (+): تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم (+): لوله‌کشی گاز طبیعی
  • مبحث هجدهم: عایق‌بندی و تنظیم صدا
  • مبحث نوزدهم و راهنمای آن: صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیستم: علائم و تابلوها
  • مبحث بیست و یکم (+): پدافند غیر عامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها
  • راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی: بخش‌های نظارت و اجرا
  • پیوست ششم استاندارد 2800 ایران (+): طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیر سازه‌ای معماری
  • گودبرداری، پی سازی و سازه‌های نگهبان
  • ماشین‌آلات ساختمانی (+) و آشنایی با نحوه عملکرد، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها
  • روش‌ها و مسائل اجرایی ساخت و ساز در مراحل مختلف و نقشه‌های جزئیات اجرایی ساختمان‌ها
  • ضوابط و مقررات مربوط به نظام فنی و اجرایی کشور
  • مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازه و امورد قراردادها
  • مقررات مرتبط با صنعت بیمه و مالیات و کار 
  • قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان‌ها
  • مدیریت ساخت و نظام برنامه‌ریزی و کنترل پروژه

نکته: در صورت وجود تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های دیگر، مطالب ارائه شده در مباحث به عنوان ملاک قرار می‌گیرند.

در بخش بعدی، ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی را توضیح می‌دهیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
معاونت مسکن و ساختمانمرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیEducationCornerEducationCorner
۱۱ دیدگاه برای «آزمون نظام مهندسی | راهنمای ثبت نام، شرایط و ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی»

با سلام
بنده کاردانی کامپیوتر و کارشناسی عمران و همچنین ارشد عمران دارم آیا می توانم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

ممنون،بسیارعالی وآموزنده

سلام خسته نباشید.باتشکر ازوقتی که برام گذاشتین من کاردانی رشته معماری سال۹۱.۱۱.۲۵ وکارشناسی مهندسی اجرایی عمران سال۹۹.۷.۲۵گرفته ام کی میتونم تو ازمون نظام شرکت کنم

سلام وقت بخیر
بنده کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی معماری دارم ، بایدکدوم آزمون ( نظارت ، اجرا ویا طراحی ) راشرکت کنم؟

عالی و جامع

سلام. ممنون از مطلب مفیدتون.
کسی که کارشناسی علوم پایه خونده باشه و ارشد تغییر رشته داده باشه و معماری خونده باشه، نمیتونه در آزمون نظام مهندسی شرکت کنه؟ یعنی مدرک لیسانس حتما باید مرتبط باشه حتی اگه مدرک ارشد مهندسی معماری باشه؟

خیر متاسفانه امکان شرکت ندارید .
مدرک لیسانس پیوسته و یا فوق دیپلم ناپیوسته مرتبط به همراه کارشناسی ناپیوسته مرتبط رشته مورد نظر ملاک است . یعنی حتی در صورتی که فوق دیپلم رشته ی دیگری داشته باشید و لیسانس ناپیوسته معماری گرفته باشید هم حائز شرایط نخواهید بود .

با درود فراوان
بسیار عالی و کاربردی با بررسی دقیق جزییات.
ممنون بابت این زحمات مفید و ارزشمند شما تیم درجه یک مهندسی.

با سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران این مجموعه مفید بنده هم به عنوان عضو کوچکی از نظام مهندسی رشته برق از زحمات ایشان تشکر و قدر دانی مینمایم و امیدوارم دوستان عزیز از مطالب مفید این مجموعه برای آزمون نظام مهندسی پیش رو نهایت استفاده را برده باشند یا حق به امید موفقیت

با سلام؛

خوشحالیم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

با سلام، بسیار عالی، مطالب فوق العاده ارزشمند و کاربردی،
با تشکر از زحمات شما در جهت شفاف سازی و راهنمایی مبحث نظام مهندسی، مطالب، مفاهیم و قوانین مهندسی ، و شیوه پاسخگویی و مطالعات جهت آزمون
سپاس فراوان

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *