RCS به عنوان نسل آینده پیامک — هر آنچه باید در این مورد بدانید

۱۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ تیر ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
RCS به عنوان نسل آینده پیامک — هر آنچه باید در این مورد بدانید

پیامک، اس‌ام‌اس و یا سرویس پیام کوتاه مدت‌های مدیدی است که بر روی تلفن‌های همراه عرضه شده است؛ اما در آینده نه چندان دور RCS جایگزین آن می‌شود. RCS استاندارد جدیدتر و بهتری برای ارسال پیام است. شاید از خود بپرسید RSC چیست؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

RCS که اختصار عبارت سرویس ارتباطات کامل (Rich Communication Services) است، در واقع نسخه آینده پیامک در تلفن‌های همراه است. همان طور که از نام آن بر می‌آید این سرویس امکانات بسیار بیشتری به پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای کنونی اضافه می‌کند. با استفاده از این سرویس می‌توان تصاویر و ویدیوهای باکیفیت بالاتر ارسال کرد، گزارش خوانده شدن پیام را دریافت کرد و امکانات بسیار بیشتر دیگری را به دست آورد.

برای این که موضوع را کمی روشن‌تر کنیم، تصور کنید پیامک‌ها در آینده چیزی شبیه پیام‌رسان تلگرام یا واتساپ خواهند بود. در این وضعیت می‌توانید ببینید که آیا مخاطب پیام شما را خوانده است یا در حال تایپ کردن است، همچنین می‌توانید تصاویر را باکیفیت بسیار بالاتری به اشتراک بگذارید و بسیاری امکانات دیگر نیز دارد. این‌ها مواردی هستند که انتظار داریم با عرضه RCS بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود داشته باشیم.

بنابراین RCS با فرض ارائه در هر دو سوی گفتگو می‌تواند باعث تحولی اساسی در پیام‌رسانی متنی و تبدیل آن به تجربه‌ای کامل از چت کردن شود. این وضعیت بسیار شبیه هدفی است که اپل با ارائه برنامه iMessage به دنبال آن بوده است؛ اما به جای یک سیستم اختصاصی که همه باید یک مدل گوشی یا سیستم عامل به خصوص داشته باشند، RCS بر روی همه گوشی ها، اپراتورهای مخابراتی و سیستم عامل‌ها عمل می‌کند.

در حالت‌هایی که تنها یک طرف مکالمه امکان RCS را داشته باشد، با پیام‌های فرستاده شده همانند پیامک رفتار می‌شود و بنابراین هیچ چیز از دست نمی‌رود.

چه گوشی‌هایی از RCS پشتیبانی خواهند کرد؟

این سؤال خوبی است و برای پاسخ دادن به آن لازم است کمی موضوع را بیشتر تشریح کنیم. نخست باید اشاره کرد که RCS چیزی نیست که تنها گوشی‌ها دریافت کنند، بلکه باید اپراتورهای مخابراتی و سیستم‌های عامل گوشی‌ها نیز از آن پشتیبانی بکنند. بنابراین اجزای زیادی لازم است همکاری کنند تا RCS عملیاتی شود.

اما خبر خوب این است که بسیاری از اپراتورهای مخابراتی هم اینک نیز از RCS پشتیبانی می‌کنند. با این حال با توجه به این که مجموعه ویژگی‌های اجباری خاصی در زمان پیاده‌سازی وجود ندارد، مسائل تا حدودی پیچیده شده است. برخی اپراتورها ویژگی‌های خاصی برای RCS عرضه کرده‌اند؛ اما اپراتورهای دیگر آن‌ها را ندارند و بسیاری از این خصوصیات نیز هنوز در میان اپراتورهای مختلف تکمیل نشده‌اند.

برای حل این مشکلات چیز به نام نمایه جهانی (Universal Profile) ابداع شده است. این نمایه در واقع مجموعه‌ای عمومی از ویژگی‌ها و کارکردهایی هست که RCS باید پشتیبانی کند و همه افراد دخیل توافق کرده‌اند که از همه این امکانات پشتیبانی بکنند.

خوشبختانه تعداد اپراتورها، سازندگان و توسعه‌دهندگان سیستم‌های عامل که از این نمایه جهانی پشتیبانی می‌کنند، فهرست گسترده‌ای است. در حال حاضر 55 اپراتور مخابراتی، 11 سازنده تجهیزات و ارائه‌دهندگان مختلف سیستم عامل با همدیگر همکاری می‌کنند تا RSC را عملیاتی کنند.

همان طور که در تصویر فوق نیز می‌بینید، غالب اپراتورهای بزرگ مخابراتی در سراسر دنیا وارد این نمایه شده‌اند. اکثر سازندگان تلفن همراه نیز در این توافق وارد شده‌اند. با این وجود احتمالاً متوجه یک نام مهم که در فهرست وجود ندارد شده‌اید: اپل.

تا این لحظه اپل برنامه iMessage خود را دارد و بنابراین به نظر می‌رسد این شرکت آماده پشتیبانی از RCS نیست. با این وجود با وجود رشد فزاینده بازیگران پشتیبانی‌کننده از RCS این احتمال وجود دارد که اپل نیز در نهایت ناگزیر وارد این توافق شود، زیرا دیر یا زود RCS به طور کامل جایگزین فناوری قدیمی پیامک خواهد شد.

با این که RCS در مواردی که یک دستگاه، یا اپراتور از آن پشتیبانی نمی‌کند، از پیامک به عنوان روش جایگزین استفاده می‌کند؛ اما در آینده زمانی خواهد رسید که این رویه نیز کنار رفته و RCS به عنوان تنها گزینه موجود برای ارتباط بین همه دستگاه‌ها، اپراتورها و سیستم‌های عامل خواهد بود.

گوگل به شدت در تلاش است

با این که زحمت زیادی کشیده شده است تا همه اپراتورها و تولیدکننده‌های تجهیزات مخابراتی راضی به پشتیبانی از این استاندارد جدید شوند؛ اما گوگل بیشترین نقش را در این میان داشته است. گوگل یک استاندارد جدید به نام «Chat» ساخته است که بر مبنای RCS و نمایه جهانی ساخته شده است و آن را آینده RCS و آینده پیام‌رسانی متنی می‌داند.

شاید کنجکاو باشید که چرا گوگل تا این حد علاقه‌مند است که استاندارد Chat در میان عموم گسترش یابد. پاسخ ساده است: چون گوگل به یک تجربه منسجم از چت نیازمند است. تقریباً همه کاربران اندروید در مورد مشکلات سیستم چت گوگل اطلاع دارند. در واقع برنامه‌های بسیار زیادی وجود دارند که کاربران ترجیح می‌دهند برای چت کردن از آن‌ها استفاده کنند. اینک سرویس Chat مبتنی بر RCS باعث می‌شود که این مشکل گوگل حل شده و در این حوزه نیز به یکه‌تاز میدان تبدیل شود.

بدین ترتیب به جای این که برای افراد مختلفی که با آن‌ها سروکار داریم به نرم‌افزارهای پیام‌رسانی متفاوتی نیاز داشته باشیم، می‌توانیم تنها از یک سیستم استفاده کنیم و آن برنامه پیش‌فرض پیام‌رسان گوشی است. برنامه پیام‌رسانی پیش‌فرض گوگل برای اندروید از سیستم Chat پشتیبانی می‌کند و اغلب تولیدکنندگان دیگر تلفن همراه نیز آماده هستند که آن را به کلاینت‌های پیام‌رسانی خود بیفزایند. نکته کلیدی همین جا است: وادار کردن همه بازیگران به پشتیبانی از Chat در برنامه‌های پیام‌رسانی‌شان باعث می‌شود که این فناوری جدید از یک «ایده خوب» به «گزینه اصلی» پیام‌رسانی تبدیل شود.

همه این‌ها باعث خواهند شد که Chat گوگل در نهایت موفق شود؛ هر چند که استفاده از RCS حتی با وجود نمایه جهانی همچنان کند است. گوگل همه پیش‌نیازهای لازم برای عملیاتی شدن این سیستم را همراه با پشتیبانی اپراتورها، سازندگان تلفن همراه و سیستم‌های عامل گوشی‌ها مهیا کرده است. اپل همچنان مخالف است؛ اما همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم این شرکت نیز در نهایت چاره‌ای جز پیوستن به این توافق نخواهد داشت. وقتی بیش از نیمی از بازار از یک امکان خاص پشتیبانی کنند، آن‌ها نیز چاره‌ای جز پیوستن به آن نخواهند داشت.

از چه هنگام Chat در دسترس خواهد بود؟

پاسخ به این سؤال دشوار است؛ اما با در نظر گرفتن این نکته که گوگل مدت زیادی است که بر روی آن کار می‌کند و اپراتورها و تولیدکننده‌های زیادی موافقت خود را اعلام کرده‌اند، احتمالاً مدت زیادی طول نکشد که این سیستم عملیاتی شود و شاید این تاریخ در طی یک سال آینده باشد.

البته این تنها حدس و گمانی است که ما بر اساس اطلاعات موجود داریم و شاید 18 ماه طول بکشد تا استفاده عملیاتی از این امکان را مشاهده کنیم. از سوی دیگر هم ممکن است در طی شش ماه آینده RSC وارد چرخه استفاده عملی کاربران بشود. در هر صورت ما در مسیر نزدیک شده به تجربه‌ای بهتر، منسجم‌تر و به طور کلی برتر از تجربه پیام‌رسانی متنی، احتمالاً فعلاً تنها بر روی اندروید هستیم.

اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، موارد زیر نیز احتمالاً برای شما جذاب خواهند بود:

==

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *