زاویه نیم‌صفحه و تعریف ‌آن در هندسه — به زبان ساده

۲۱۳۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
زاویه نیم‌صفحه و تعریف ‌آن در هندسه — به زبان ساده

زاویه نیم‌صفحه، زاویه‌ای با اندازه 180 درجه است. این زاویه، یک خط راست را تشکیل می‌دهد. دو زاویه مکمل، باهم یک زاویه نیم‌صفحه می‌سازند. در این آموزش،‌ در خصوص زاویه نیم‌صفحه به بحث خواهیم پرداخت.

زاویه نیم‌صفحه

زاویه نیم‌صفحه (Straight Angle)، یک زاویه با اندازه 180 درجه است. با مشاهده شکل زیر، متوجه خواهید شد که در زاویه نیم‌صفحه، جهت اضلاع دقیقاً مخالف یکدیگر است.

این یک زاویه 180 درجه (نیم‌صفحه) است.

به این صورت که هر دو ضلع، از رأس زاویه و در یک مسیر اما با دو جهت مخالف شروع به حرکت می کنند. به عبارتی اضلاع این زاویه، در جهت معکوس یکدیگر قرار می گیرند.

کاربرد این زاویه در ادبیات

همین ویژگی باعث شده که پای این زاویه به ادبیات هم کشیده شود. مثلاً وقتی که یک خواهر و برادر کاملاً با هم متفاوتند، می گویند: «فلانی 180 درجه با خواهرش فرق داره!» این یعنی خواهر و برادر درست مثل دو ضلع زاویه نیم صفحه در دو جهت مخالف هم قرار گرفته‌اند و هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند.

همه زوایای زیر، زاویه نیم صفحه هستند.البته این زاویه فقط در ادبیات کاربرد ندارد و یکی از بخش‌های پایه‌ای و اساسی ریاضیات به شمار می آید، چرا که یادگیری ویژگی های آن، یکی از پیش‌نیاز‌های اصلی جهت فراگیری سریع مثلثات است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «زاویه ها و انواع آن ها – هر آنجه باید بدانید» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۵۴۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *