انعکاس نور از ماهواره ها — تصویر نجومی روز

۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ آبان ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
انعکاس نور از ماهواره ها — تصویر نجومی روز

رگه‌های نورانی که در افق دیده می‌شوند، چه هستند؟ این رگه‌ها در واقع انعکاس نور خورشید از ماهواره جدید «استارلینک» (Starlink) هستند. «اسپیس‌اکس» (SpaceX)، شصت ماهواره ارتباطی استارلینک را در ماه می و ۶۰ تای دیگر را در دسامبر سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها و هزاران ماهواره دیگری که شرکت‌های مخابراتی برای پرتاب آن‌ها به فضا برنامه‌ریزی کرده‌اند، موجب می‌شوند تا روزی وجود چنین رگه‌هایی در آسمان، امری معمول و متداول باشد.

انعکاس نور از ماهواره ها -- تصویر نجومی روز

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

عده زیادی از جامعه نجوم ابزار نگرانی کرده‌اند که انعکاس‌های این ماهواره‌ها ممکن است آینده رصدهای فضایی را تحت تاثیر قرار دهد. تصویری که در اینجا مشاهده می‌کنید، ترکیبی از ۳۳ عکس است و رگه‌های موازی انعکاس نور توسط ماهواره استارلینک را بر فراز آسمان جنوب برزیل نشان می‌دهد. گل‌های آفتابگردان در پس زمینه‌تصویر، جلوه زیبایی به آن بخشیده‌اند و از سوی دیگر یک شهاب سنگ نورانی نیز در گوشه سمت راست و بالای تصویر خودنمایی می‌کند.

انعکاس ماهواره‌ها اتفاق جدیدی نیست و بیست سال پیش که ۶۶ ماهواره از اولین نسل از ماهواره‌های ایریدیوم به فضا پرتاب شدند نیز درخش‌های آن‌ها چنان درخشان بود که گاهی در طول روز دیده می‌شدند. طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از این ماهواره‌های قدیمی ایریدیوم از مدار خارج شده‌اند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *