باد خورشیدی — تصویر نجومی روز

۱۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
باد خورشیدی — تصویر نجومی روز

صدای باد، خاطرات و احساسات گوناگونی را برای افراد مختلف تداعی می‌کند. اما صدای «باد خورشیدی» (Solar Wind) چگونه است و پس از شنیدن آن، چه احساسی در وجود فرد ایجاد می‌شود؟ صدای ویدئوی زیر، در واقع صدای باد خورشیدی است و با گوش دادن به این صدا، شاید بتوان پاسخ پرسش مطرح شده را داد.

باد خورشیدی، جریانی از ذرات باردار است که از جو بالای خورشید که «تاج خورشیدی» (Corona) نام دارد، آزاد می‌شود. این پلاسما شامل الکترون‌ها، پروتون‌ها و ذرات آلفا با انرژی جنبشی 0/5 و ۱۰ کیلو الکترون‌ولت (keV) است.

این باد از ذرات معلقی که با سرعت زیادی حرکت می‌کنند، از خورشید خارج می‌شود. با وجود آنکه فضا موجب می‌شود تا صدای باد خورشیدی به صورت ضعیفی منتقل شود، داده‌های مربوط به باد خورشیدی (شامل تاثیر ذرات و داده‌های متغیر) توسط «کاوشگر خورشیدی پارکر» (Parker Solar Probe) که متعلق به ناسا است گردآوری و به موج‌هایی ترجمه شده‌اند.

صدایی که روی این ویدئو قرار دارد، چندین مورد از این طنین‌ها را شامل صدای شبح‌وار امواج لانگ‌مویر (که در ابتدای فایل شنیده می‌شود)، صدای طوفان مانند موج‌های حالت سوت (Whistler Mode Waves) (در ادامه شنیده می‌شوند) و صدایی موج جیرجیری که توصیف آن دشوار است (در پایان شنیده می‌شود) دربر می‌گیرد.

از دیگر نکات جالب توجه موجود در این ویدئوی زمان‌گریز، چشم‌انداز پارکر از بخشی از سپر خورشیدی خودش و نمایش سیارات زمین، مشتری، عطارد و ناهید است که در پی هم قرار دارند. شایان توجه است که پرتوهای قدرتمند کیهانی روی تصویربرداری تاثیر گذاشته‌اند. ماهیت بادهای خورشیدی در نزدیکی عطارد، به طرز شگفت‌آوری متفاوت از بادهای خورشیدی اطراف زمین است و مطالعات بیشتری توسط پژوهشگران برای درک بهتر تفاوت این بادها در حال انجام است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *