خورشید از نمای نزدیک — تصویر نجومی روز

۸۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ دی ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
خورشید از نمای نزدیک — تصویر نجومی روز

همه از زمین، خورشید زیبا و درخشان را می‌بینند. اما تاکنون هیچ کس در نزدیکی خورشید نبوده است. در سال ۲۰۱۸، «ناسا» (NASA) «کاوشگر خورشیدی پارکر» (Robotic Parker Solar Probe | PSP) را برای انجام تحقیقات در مناطق نزدیک به خورشید، به فضا پرتاب کرد. این اولین باری است که یک کاوشگر، اینچنین به زمین نزدیک می‌شود. هدف اصلی این فضاپیمای رباتیک، بررسی تاج خورشیدی (کرونا) است.

مداری که PSP در آن گردش می‌کند، موجب می‌شود تا این کاوشگر هر چند ماه یک‌بار، به خورشید نزدیک‌تر شود. در ویدئوی زمان‌گریزی که در اینجا مشاهده می‌کنید، مناظری را می‌توان دید که در اولین مواجهه این کاوشگر با خورشید، در اطراف آن مشاهده شده‌اند. «تصویربردار ناحیه گسترده برای این کاوشگر خورشیدی» (Wide Field Imager for Solar Probe | WISPR) تصاویر موجود در این ویدئو را طی ۹ روز گرفته است، اما در اینجا، آن‌ها را به صورت یک ویدئو ۱۴ ثانیه‌ای می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به گردش کاوشگر به دور خورشید، تاج خورشیدی مواج در سمت چپ، همراه با ستاره‌ها، سیارات و حتی «کمربند مرکزی کهکشان راه شیری» (Central Band of Milky Way Galaxy) در پس‌زمینه تصویر قابل مشاهده هستند. PSP نشان داده است که ناحیه اطراف خورشید بسیار پیچیده است و دارای برگشت‌های به عقب است. منظور از برگشت به عقب، زمان‌هایی است که میدان مغناطیسی خورشید خود را معکوس می‌کند. خورشید، نه تنها منبع اصلی انرژی زمین است، بلکه، بادهای خورشیدی حاصل از آن جو زمین را فشرده می‌کند، شفق قطبی می‌سازد، روی شبکه‌های برق اثر می‌گذارد و حتی می‌تواند به ماهواره‌های مخابراتی در حال گردش، آسیب وارد کند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *