محیط کاری Select and Mask در فتوشاپ — راهنمای جامع (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۳۲۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
محیط کاری Select and Mask در فتوشاپ — راهنمای جامع (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

انتخاب و ایجاد ماسک در فتوشاپ دو مورد از مهارت‌های پایه‌ای این ابزار هستند. اگر بخواهید رنگ چشم سوژه‌ی خود را تغییر داده یا جسمی را از تصویر حذف نمایید، نیاز به این خواهید داشت که بخش‌های تصویر خود را به درستی انتخاب نموده و بدون خراب کردن بخش‌های دیگر تصویر، تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید.

فیلم آموزشی محیط کاری Select And Mask در فتوشاپ

دانلود ویدیو

برای انتخاب تصویر یا ایجاد ماسک در فتوشاپ راه‌های زیادی وجود دارد، ولی در فتوشاپ 2017 به بعد، بسیاری از ابزارهای مربوط به این کار همه در یک بخش در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و این بخش «Select and Mask Workspace» نام دارد. در این مطلب به نحوه‌ی استفاده از این بخش خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که در توضیحات این مطلب فرض شده است که شما با نحوه‌ی کار فتوشاپ آشنا هستید. اگر اینگونه نیست توصیه می‌کنیم قبل از شروع از «آموزش فتوشاپ (Photoshop)» برای آشنایی با فتوشاپ و از مطلب «لایه و ماسک در فتوشاپ چه کاربردی دارند؟ – به زبان ساده» برای آشنایی با لایه‌ها و ماسک‌ها در فتوشاپ استفاده نمایید.

آشنایی با محیط کاری Select و Mask

پس از باز کردن یک تصویر در فتوشاپ، چندین راه برای دسترسی به «Select and Mask Workspace» وجود دارد. برای این کار می‌توانید لایه‌ای که قصد کار کردن با آن را دارید انتخاب نموده و سپس:

  • از طریق منوی «Select» گزینه‌ی «Select and Mask» را انتخاب نمایید.
  • کلیدهای «Control + Alt + R» (یا Command + Option + R در مک) را فشار دهید.
  • بر روی یکی از ابزارهای انتخاب تصویر نظیر «Lasso» یا «Quick Select» کلیک کرده و سپس دکمه‌ی «... Select and Mask» را از نوار گزینه‌ها انتخاب نمایید.
  • بر روی گزینه‌ی «... Select and Mask» در پنل «Properties» کلیک کنید.

Select and Mask Worspace

با استفاده از هر کدام از روش‌های بالا، به محیط کاری «Select and Mask» خواهید رفت که بیشتر کار ما نیز از این بخش انجام می‌شود.

محیط کاری Select و Mask

زمانی که وارد «Select and Mask Workspace» می‌شوید، چیزی مشابه تصویر زیر را خواهید دید.

Select and Mask Worspace

اینک تمامی بخش‌های شماره‌گذاری شده در تصویر را به شما توضیح خواهیم داد.

  1. در سمت چپ نوار ابزار را مشاهده می‌کنید. این نوار ابزار به جای این که تمام ابزارهای فتوشاپ را نمایش دهد، تنها شامل ابزارهای «Quick Selection»، ‏«Refine Edge Brush»، ‏«Brush»،‏ «Lasso» و «Polygonal Lasso» می‌شود. همچنین ابزارهای «Hand» و «Zoom» نیز برای جابه‌جایی تصویر در دسترس قرار دارند.
  2. نوار گزینه‌های ابزار در بالا نمایش داده می‌شود که شامل تمام گزینه‌های موجود در ابزار انتخاب شده‌ی فعلی است.
  3. در سمت راست صفحه پنل «Properties» را مشاهده می‌کنید. در بالای این پنل یک سری گزینه با موضوع «View» را مشاهده می‌کنید. این گزینه‌ها نحوه‌ی نمایش بخش انتخاب شده و ماسک را مشخص می‌کنند.
  4. در زیر بخش قبلی، «Edge Detection» وجود دارد که اندازه‌ی بخش‌هایی که فتوشاپ به عنوان «گوشه» با آن‌ها برخورد می‌کند را مشخص می‌کند.
  5. قسمت بعدی نیز شامل ابزارهای «Global Refinements» می‌شود که خصوصیاتی نظیر نرمی یا سختی بخش انتخاب شده را مدیریت می‌کنند.
  6. در انتها نیز تنظیمات مربوط به خروجی یا «Output Settings» قرار دارد که مشخص می‌کند بخش انتخاب شده پس از اتمام کار، چگونه به محیط کاری اصلی فتوشاپ ارسال خواهد شد.

در ادامه‌ی مطلب به معرفی ابزارهای موجود می‌پردازیم تا بتوانید به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنید.

ابزارهای انتخاب تصویر

مهمترین بخش از محیط کاری «Select and Mask» ابزارهای انتخاب تصویر یا «Selection» هستند.  این ابزارها به شما کمک می‌کنند که بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

Select and Mask Worspace

ابزار «Quick Selection» همانند یک قلم‌مو کار می‌کند که می‌تواند به طور خودکار بخش‌های مشابه را شناسایی کرده و همزمان که شما قلم را بر روی آن‌ها می‌کشید، آن‌ها را برایتان انتخاب کند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که تنها با کشیدن قلم بر روی پرنده، تواسنتیم آن را به طور کامل انتخاب کنیم (هر چند که این انتخاب دقیق نیست).

Select and Mask Worspace

ابزار «Refine Edge Brush» گوشه‌های تصویر شما را به فتوشاپ معرفی می‌کند. این ابزار برای رسیدن به گوشه‌هایی بهتر در اطراف بخش‌های نرم تصویر نظیر پر پرنده‌ی زیر بسیار مناسب است.

Select and Mask Worspace

ابزار «Brush» به شما امکان انتخاب دستی بخش‌هایی از تصویر را می‌دهد. اگر ابزارهای خودکار فتوشاپ آنطور که می‌خواهید کارتان را انجام نمی‌دهند می‌توانید از این ابزار استفاده کرده و هر بخش را همانطور که می‌خواهید انتخاب نمایید. این ابزار زمان بیشتری از شما خواهد گرفت ولی گاهی اوقات می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما در بر داشته باشد.

Select and Mask Worspace

به طور پیشفرض تمامی این ابزارها برای انتخاب بخشی از تصویر به کار می‌روند. ولی با نگه داشتن کلید «Alt» یا «Option» می‌توانید از آن‌ها برای حذف کردن بخش انتخاب شده استفاده نمایید.

ابزارهای «Lasso» و «Polygonal Lasso» برای انتخاب بخش‌های بزرگتری از تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر از تبلت‌های طراحی استفاده می‌کنید، می‌توانید بخش نسبتا دقیقی را برای انتخاب ناحیه‌ای از تصویر بکشید، ولی با استفاده از ماوس ممکن است نتوانید به خوبی از پس این کار بر بیایید.

Select and Mask Worspace

گزینه‌های موجود در بخش View Mode

یکی از پر کاربردترین ویژگی‌های محیط کاری «Select and Mask» این است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به خوبی بخش‌های انتخاب شده و انتخاب نشده را مشاهده کنید.

Select and Mask Worspace

در لیست کشویی «View» می‌توانید بین گزینه‌های موجود، حالتی که به نظرتان کاربردی‌تر است را انتخاب کنید. تمامی این حالات در تصویر زیر نمایش داده شده‌اند.

Select and Mask Worspace

برای جابه‌جایی بین این حالات، کلید F را فشار دهید. بسته به بخشی که قصد انتخاب آن را دارید، هر حالت نمایش می‌تواند دیدی متفاوت را برای شما رقم بزند. برخی از این حالات نیز امکان تغییر رنگ، شفافیت یا به طور کلی تغییر حالت نمایش را به شما می‌دهند. تمامی این گزینه‌ها را در بخش «View mode Options» مشاهده می‌کنید.

اگر گزینه‌ی «Show Edge» فعال باشد، فتوشاپ بخش‌هایی که به نظرش گوشه‌ای از تصویر باشند را انتخاب می‌کند.

Select and Mask Worspace

گزینه‌ی «Show Original» به شما حالت انتخاب اولیه را نمایش می‌دهد. گزینه‌ی «High Quality Preview» فتوشاپ را مجبور می‌کند تا پیشنمایش دقیق‌تری برای شما رندر کند که البته این کار باعث کند شدن آن خواهد شد.

گزینه‌های موجود در بخش Edge Detection

Select and Mask Worspace

همانند ابزار «Refine Edge Brush»، می‌توانید از گزینه‌های موجود در بخش «Edge Detection» نیز استفاده نموده و به فتوشاپ بگویید که نواحی انتخاب شده‌ی تصویر شما را چگونه تشخیص بدهد.

مقدار انتخاب شده در بخش «Radius» مشخص می‌کند که فتوشاپ چه مقدار فضایی را به عنوان «گوشه» در نظر خواهد گرفت. با استفاده از مقادیر کمتر، گوشه‌های سخت‌تری خواهید داشت و مقدار بیشتر منجر به ایجاد گوشه‌هایی نرم‌تر خواهند شد. اگر از مقدار انتخاب شده‌ی خود مطمئن نیستید می‌توانید با استفاده از نوار موجود، مقادیر متفاوت را امتحان نمایید تا حالت ایده‌آل خود را بیابید.

گزینه‌ی «Smart Radius» به فتوشاپ می‌گوید که باید برای بخش‌های متفاوت از مقادیر متفاوتی نیز استفاده کند. اگر قصد انتخاب بخشی از تصویر را دارید که هم گوشه‌ی تیز داشته و هم گوشه‌های نرم دارد (نظیر پرنده)، بهتر است این گزینه را فعال کنید.

گزینه‌های موجود در بخش Global Refinements

Select and Mask Worspace

با استفاده از گزینه‌های موجود در «Global Refinements» می‌توانید بخش انتخاب شده‌ی خود را ویرایش نمایید. گزینه‌های این بخش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Smooth: این گزینه گوشه‌های انتخاب شده‌ی دندانه‌دار را صاف می‌کند. هر چه مقدار وارد شده بیشتر باشد، گوشه‌ها صاف‌تر خواهند بود.
  • Feather: این گزینه گوشه‌های ناحیه‌ی انتخاب شده را نرم‌تر می‌کند. معمولا تصاویر گوشه‌های گرد دارند، از همین رو نرم کردن گوشه‌های انتخاب شده کمک می‌کند که تصویر واقعی‌تری داشته باشید.
  • Contrast: این گزینه گوشه‌ها را سخت‌تر می‌کند. اگر گوشه‌های بخش انتخاب شده بیش از حد نرم باشند، با استفاده از این گزینه می‌توانید آن‌ها را کمی سخت‌تر کنید. به عبارتی دیگر، این گزینه دقیقا برعکس «Feather» عمل می‌کند.
  • Shift Edge: اگر این گزینه بر روی مقدار منفی باشد، گوشه‌های بخش انتخاب شده را به داخل فشار می‌دهد و اگر مثبت باشد آن‌ها را به بیرون می‌کشد. اگر در اطراف بخش انتخاب شده‌ی خود حاشیه‌ی رنگی داشته باشید، با کاهش این مقدار می‌توانید آن را حذف نمایید.
  • Clear Selection: این گزینه بخش انتخاب شده را حذف خواهد کرد.
  • Invert: با استفاده از این دکمه، بخش‌های انتخاب شده و انتخاب نشده جابه‌جا خواهند شد.

اگر نمی‌دانید دقیقا چه مقداری می‌خواهید، می‌توانید مقادیر متفاوت را امتحان نموده و حالت ایده‌آل خود را بیابید.

گزینه‌های موجود در بخش Output Settings

Select and Mask Worspace

بخش «Output Settings» برای مدیریت خروجی تغییرات اعمال شده در محیط کاری «Select and Mask» استفاده می‌شود. برای مثال اگر رنگ گوشه‌های بخش انتخاب شده‌ی شما مشکلی داشته باشد و گزینه‌ی «Decontaminate Colors» نیز فعال باشد، فتوشاپ سعی خواهد کرد تا مشکل را برطرف نماید.

گزینه‌های موجود در لیست کشویی «Output To» به شرح زیر هستند:

  • Selection: بخش انتخاب شده‌ی شما را تنها به عنوان یک بخش انتخاب شده به تصویر اصلی ارسال خواهد کرد.
  • Layer Mask: بخش انتخاب شده را به عنوان یک ماسک به تصویر اصلی ارسال خواهد کرد.
  • New Layer: بخش انتخاب شده را به عنوان یک لایه‌ی جدید به تصویر اصلی ارسال خواهد کرد.
  • New Layer with Layer Mask: بخش انتخاب شده را به عنوان ماسک یک لایه‌ی جدید به تصویر اصلی ارسال خواهد کرد.
  • New Document: بخش انتخاب شده را به عنوان یک سند جدید در نظر خواهد گرفت.
  • New Document with Layer Mask: بخش انتخاب شده را به عنوان یک ماسک در یک سند جدید در نظر خواهد گرفت.

جمع‌بندی: استفاده از محیط کاری Select and Mask

اینک که با تمام بخش‌های متفاوتی محیط کاری «Select and Mask» آشنا شده‌اید و می‌دانید چگونه کار می‌کنند، در ادامه‌ی مطلب تمام ابزارها را در کنار هم استفاده خواهیم کرد. برای این آموزش از این تصویر استفاده شده است.

تصویر را در فتوشاپ باز کرده و یک کپی از لایه‌ی آن ایجاد نمایید. برای این کار می‌توانید از کلیدهای «Control + J» ‏(Command + J در مک) استفاده کنید.

وارد محیط کاری «Select and Mask» شوید.

Select and Mask Worspace

با استفاده از ابزار «Quick Selection» بخش‌های مورد نظر خود را به طور حدودی انتخاب کنید.

Select and Mask Worspace

از ابزار «Refine Edge Brush» استفاده کرده و هر گوشه‌ای که انتخاب به صورت دقیق صورت نگرفته است را به خوبی تنظیم کنید.

Select and Mask Worspace

با استفاده از ابزار «Brush»، گزینه‌های موجود در «Edge Detection» و «Global Refinements»، بخش انتخاب شده‌ی خود را به دقیق‌ترین نحو ممکن تنظیم کنید. از حالات نمایش مختلف استفاده نمایید تا در این راه به شما کمک کند. یکی از حالات خروجی نظیر «Layer Mask» را انتخاب کرده و بر روی گزینه‌ی «OK» کلیک کنید. اینک می‌توانید کارهایی نظیر تغییر پس‌زمینه (همانند تصویر زیر) و سایر موارد معمول را بر روی تصویر خود انجام دهید.

Select and Mask Worspace

حتی اگر تصویر را بزرگ هم کنید مشاهده خواهید کرد که انتخاب ما به لطف گزینه‌های موجود در محیط کاری «Select and Mask» بسیار دقیق هستند.

Select and Mask Worspace

اگر علاقه‌مند به یادگیری مباحث مشابه مطالب بالا هستید، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
۲ دیدگاه برای «محیط کاری Select and Mask در فتوشاپ — راهنمای جامع (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)»

سلام ممنون از آموزش خوبتون . قبلا که با quick selection tool یه محدوده ای را انتخاب میکردم راحت وارد محیط mask میشدم ولی الان هر ابزاری را که برا انتخاب قستمی انتخاب می‌کنم گزینه select and mask غیره فعال شده و نمیتونم وارد محیط ماسک بشم . ممنون میشم راهنماییم کنید تا مشکلم برطرف بشه . با فتوشاپ cc 2020 کار میکنم . با تشکر

سلام من زدم وی گزینه ی Refine Edge باز شد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *