چگونه از دستیار صوتی سیری در مک استفاده کنیم؟ – راهنمای جامع

۴۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
چگونه از دستیار صوتی سیری در مک استفاده کنیم؟ – راهنمای جامع

سیری (Siri)، دستیار صوتی و هوشمند اپل از زمان عرضه‌ی سیستم‌عامل «macOS 10.12» یا «Sierra» در دسترس کاربران قرار داشته است. در این بروزرسانی بسیاری از ویژگی‌های iOS، با کمی محدودیت، به لپ‌تاپ‌های این کمپانی راه پیدا کرده است. با عرضه‌ی سیری روی مک، امکان کنترل آن توسط فرمان‌های صوتی فراهم شده و به سادگی قابل انجام است. در این مطلب به چگونگی استفاده از سیری و شخصی‌سازی تجربه‌ آن می‌پردازیم.

راه‌اندازی اولیه‌ سیری

در هنگام نصب «macOS Sierra» از شما خواسته می‌شود تا سیری را فعال کنید. اگر در این مرحله آن را فعال نکردید، می‌توانید در آینده از طریق بخش «System Preferences» و منوی «Siri» نسبت به فعال‌سازی آن اقدام نمایید.

در این صفحه می‌توانید عملکرد سیری را تا حدی تنظیم کرده و تغییر دهید.

تنظیمات سیری در مک

یکی از تغییراتی که قادر هستید در این بخش اعمال کنید، تغییر صدا و زبان سیری است. معمولا کاربران سیری را با صدای زنانه و آمریکایی آن می‌شناسند، ولی امکان تغییر صدای آن به صدای مردانه و با لهجه‌ها و زبان‌های مختلف وجود دارد که بسته به میل خود می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید انتخاب نمایید.

برخلاف سیری در iOS، این دستیار صوتی در مک نسبت به جمله‌ی «Hey Siri» پاسخی نمی‌دهد و باید به صورت دستی با کلیک روی آیکون آن در منوی بالا سمت راست صفحه نسبت به فعال‌سازی‌اش اقدام کنید. همچنین می‌توانید یک کلید میانبر نیز برای فعال کردن آن از طریق صفحه کلید تنظیم نمایید.

در بخش تنظیمات سیری موارد زیر را مشاهده می‌کنید:

  • Voice feedback: با فعال کردن این گزینه، سیری به دستورات شما با صوت پاسخ می‌دهد، در غیر این صورت تنها پاسخ‌های خود را به صورت متنی دریافت خواهید کرد.
  • Mic input: اگر میکروفون مجزایی از میکروفون لپتاپ داشته باشد، می‌توانید با این گزینه آن را فعال کنید.
  • Keyboard shortcut: می‌توانید از هر ترکیب کلیدی در کیبورد خود برای فعال کردن سیری استفاده نمایید. گزینه‌ی پیشفرض آن «Command  + Space» است و در کنار آن امکان انتخاب «Option + Space» و «Function + Space» را نیز دارید. همچنین با انتخاب گزینه‌ی «Customize» می‌توانید هر کلیدی را برای این کار اختصاص دهید.

ویژگی‌های کاری سیری

یکی از دلایل اصلی استفاده از سیری در مک، افزایش سرعت در هنگام کار است. توانایی سیری در جست‌وجو یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. تنها کافی است از سیری یک سوال بپرسید، تا تمام اسناد مربوط به آن که در مک شما وجود دارد را پیدا کند.

جست‌وجو در بین فایل‌ها

برای مثال، فرض کنید قصد پیدا کردن فایلی دارید که مقدار «2017» در نام آن استفاده شده است و شما نام کامل و محل قرارگیری فایل را نمی‌دانید. قبل از ظهور سیری در مک، باید عبارت «2017» را به امید پیدا شدن فایل در ابزار جست‌وجوی «Spotlight» وارد می‌کردید. حال با ورود سیری، جست‌وجوهای شما موثرتر و شخصی‌تر خواهند بود.

برای مثال بالا می‌توانید از دستورات صوتی زیر استفاده کنید:

  • «Show me all files with '2017' in title»: این دستور صوتی تمام فایل‌هایی که عبارت «2017» در نام آن‌ها وجود داشته باشد را پیدا خواهد کرد.
  • «Show me files with '2017' in the title, opened in 2018»: با این دستور، تمام فایل‌هایی که عبارت «2017» در نام آن‌ها استفاده شده باشد و آخرین بار در سال 2018 آن‌ها را باز کرده باشید، نمایش داده خواهند شد.
  • «Show me all records with '2017' in the title, located in the Desktop Folder»: این دستور صوتی تمام فایل‌های که عبارت «2017» در نام آن‌ها وجود داشته و در پوشه‌ی دسکتاپ قرار داشته باشند را نمایش خواهد داد.

همچنین اگر کاربر «Dropbox» یا «Onedrive» باشید و فایل‌های‌تان از طریق مک قابل دسترس باشد، سیری می‌تواند در آن‌ها نیز به جست‌وجو بپردازد.

جست‌وجوی تصاویر به کمک سیری

به لطف ویژگی جدید برچسب زنی تصاویر در «macOS Sierra»، سیری می‌تواند بین تصاویر شما نیز به سادگی جست‌وجو کند. همچین به کمک سیری قادر هستید در وب نیز به دنبال تصاویر مورد نظر خود بگردید.

جست‌وجوی تصاویر در اینترنت به کمک سیری

برای مثال می‌توانید با دستورات زیر از سیری کمک بخواهید:

  • «Find photos from July 2014»: تصاویری که در ماه جولای سال 2014 گرفته شده باشند، برای شما به نمایش در خواهند آمد.
  • «Find pictures of a sunset on the web»: تصاویری از غروب خورشید را در اینترنت برای شما پیدا خواهد کرد.
  • «Show me the NBC Logo»: لوگوی شبکه‌ی NBC را به شما نمایش خواهد داد.
  • «Find my photos from the beach»: تصاویری که در ساحل گرفته‌اید را برای شما پیدا خواهد کرد.
  • «Show me Photos with Reza»: تصاویری که با شخص «رضا» گرفته‌اید را برای شما لیست خواهد کرد.

البته طبیعی است که برای استفاده از دستور آخر، باید از قبل یک برچسب «Reza» در بخش «People» در آلبوم‌های خود اضافه کرده باشید.

تبدیل و جمع اعداد

آیا قصد محاسبه‌ی درصد یک عدد را دارید یا می‌خواهید دو عدد طولانی را در هم ضرب کنید؟ یا شاید هم قصد تبدیل متر به فوت را دارید یا می‌خواهید مبلغی را از دلار به ریال تبدیل کنید. تمام این کارها از طریق سیری به سادگی امکان پذیر است. تنها کافی است یکی از سوال‌های زیر را از آن بپرسید:

  • «What's 17% of 350?‎»: با این دستور، سیری %17 عدد 350 را برای شما به دست می‌آورد.
  • «How much is 45 multiplied by 300‎?‎»: حاصل ضرب 45 در 300 را به شما نمایش خواهد داد.
  • «How many miles is 75 kilometeres?‎»: ‏75 کیلومتر را به مایل تبدیل کرده و حاصل را به شما می‌گوید.

جابه‌جایی فایل‌ها

تصاویر، فایل‌ها و سایر اطلاعاتی که سیری برای شما پیدا می‌کند را می‌توانید به سادگی در یک پوشه‌ی دیگر قرار دهید. برای این کار تنها کافی است با استفاده از ماوس نتیجه را کشیده و در پوشه‌ی مورد نظر رها کنید. همچنین تصاویر پیدا شده در وب را نیز می‌توانید به سادگی با این روش در نرم‌افزارهایی نظیر «Pages» و «Numbers» مورد استفاده قرار دهید.

باز کردن فضا و مشاهده‌ی وضعیت باتری

مسائل دیگری نظیر میزان فضای حافظه یا مشاهده‌ی درصد باقیمانده از باتری را نیز می‌توانید با استفاده از سیری بررسی کنید. برای دسترسی به این اطلاعت قادر هستید از دستورات صوتی زیر استفاده نمایید:

  • «How much free space do I have?‎»: مقدار فضای خالی مک شما را نمایش می‌دهد.
  • «How much battery do I have left?‎»: مقدار باقیمانده از باتری را به شما اعلام می‌کند.

ویژگی‌های سرگرمی سیری

مسلما تمام مدت با مک خود مشغول به کار نیستید و گاهی اوقات به دنبال سرگرمی می‌گردید، سیری نیز این موضوع را در نظر گرفته و از همان ابتدا با تعدادی دستورات سرگرم کننده همراه شده است.

این دستور صوتی اطلاعات زیادی راجع به دنیای خارج از رایانه‌ها نظیر اخبار ورزشی، نتایج توییتر، آب و هوا و سایر موارد دارد. برخی از این موارد با دستورات صوتی زیر قابل دسترسی هستند:

  • «What's happening in the world?‎»: برخی از آخرین اخبار دنیا را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • «What's the weather in Tehran?‎»: آب و هوای تهران را به شما نمایش می‌دهد.
  • «What's the latest from Twitter?‎»: آخرین پست‌های توییتر را با شما به اشتراک می‌گذارد.

بر اساس سوالی که از سیری پرسیده باشید، می‌توانید نتایج آن را در «Notification Center» سنجاق کنید تا این موضوع همیشه بروز بماند. برای سنجاق کردن یک گزینه، بر روی علامت «+» در بالا سمت راست نتایج سیری کلیک کنید.

اخبار بازی‌ها در سیری

علاوه بر این موارد، تعدادی دستورات سرگرم کننده و کاربردی دیگر نیز وجود دارد که در زیر مشاهده می‌کنید:

  • «How many miles to Tehran?‎»: فاصله‌ی شما با تهران را نمایش می‌دهد.
  • «How many days until New Year?‎»: تعداد روزهای باقیمانده تا سال جدید میلادی را به شما اعلام می‌کند.

در صورتی که مطلب بالا برای شما مفید بوده است، احتمال دارد آموزش‌هایی که در ادامه آمده‌اند نیز برای‌تان کاربردی باشند:

^^

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *