بارش شهابی ربعی — تصویر نجومی روز

۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ آبان ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
بارش شهابی ربعی — تصویر نجومی روز

پرسشی که پس از مشاهده این تصویر ممکن است به ذهن افراد خطور کند این است که چرا دنباله‌های این شهاب‌واره‌ها تقریبا موازی هستند؟ دلیل این امر آن است که همه آن‌ها توسط صخره فضایی مشابهی ریخته شده‌اند. آنچه در این عکس به تصویر کشیده شده است، «بارش شهابی ربعی» (Quadrantid Meteor Shower) نام دارد.

در گذشته و هنگامی که بارش‌های شهابی ربعی برای اولین بار شناخته شدند، اوج بارش‌ها در صورت فلکی قرار داشت که به آن «رُبع» (Quadrans Muralis) گفته می‌شد. به همین دلیل، این بارش‌های شهابی را بارش شهابی ربعی نامیدند.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

بعدها و هنگامی که «اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی» (International Astronomical Union) فهرست خود از صورت‌های فلکی نوین را در سال ۱۹۲۲ تهیه کرد، صورت فلکی ربعی در لیست قرار نگرفت و به عنوان بخشی از «صورت فلکی گاوران» (Constellation of Bootes) در نظر گرفته شد. اما نام این بارش‌های شهابی همچنان بارش شهابی ربعی باقی ماند.

صرف نظر از نام این بارش‌ها، هر سال در ماه ژانویه، زمین از میان یک جریان غبار عبور می‌کند و بخش‌هایی از این غبارها با گرم شدن در اتمسفر زمین، درست مانند شهاب‌واره‌ها می‌درخشند. تصویری که در اینجا مشاهده می‌کنید چهارم ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۴ دی سال ۱۳۹۸) از «صورت فلکی شکارچی» (Constellation of Orion) و با چشم‌اندازی از منطقه زیبا و پوشیده از برفی واقع در اسلواکی گرفته شده است. در این تصویر، ستاره قرمز رنگ «شبان‌شانه» (Betelgeuse) به طور غیر معمولی کم‌رنگ به نظر می‌رسد. محو شدن این ستاره طی ماه‌های اخیر، توسط ستاره‌شناس‌ها در حال رصد و بررسی است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *