بارش شهابی بَرساوُشی — تصویر نجومی

۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
بارش شهابی بَرساوُشی — تصویر نجومی

به نظر شما این شهاب‌‌ها (Meteors) از کجا می‌‌آیند؟ تصویری که در اینجا مشاهده می‌‌کنید، یک تصویر ترکیبی  از بارش شهابی برساوشی ماه آگوست در سال گذشته است که طی هشت شب گرفته شده و شامل بیش از ۴۰۰ شهاب است. این تصویر، شهاب‌‌های درخشان بسیاری را نشان می‌‌دهد که بر فراز رصدخانه کولونیکا (Kolonica Observatory) واقع در اسلواکی به صورت خطوطی زیبا دیده می‌‌شوند. از آنجایی که این بارش شهابی از صورت فلکی «برساوش» (Perseus) سرچشمه می‌‌گیرد، آن را بارش شهابی برساوشی می‌‌نامند.

بارش شهابی بَرساوُشی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

در حقیقت، این بقایای به اندازه شن که شهاب‌‌های برساوشی را ایجاد می‌‌کنند، از «دنباله‌‌دار سوئیفت-تاتل» (Comet Swift-Tuttle) نشأت می‌‌گیرند. این دنباله‌‌دار مدار معینی را پیرامون خورشید دنبال می‌‌کند و قسمتی از این مدار که به زمین نزدیک می‌‌شود، در مقابل صورت فلکی برساوش قرار می‌‌گیرد. بنابراین، هنگامی که زمین از این مدار عبور می‌‌کند، منبع شهابی حاصل از بقایای فروریخته از این دنباله‌‌دار در صورت فلکی برساوش پدیدار می‌‌شود. بارش شهابی برساوشی امسال یکی از بهترین بارش‌‌های شهابی سال است و فردا شب به اوج خود خواهد رسید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
۲ دیدگاه برای «بارش شهابی بَرساوُشی — تصویر نجومی»

سلام، بسیار ممنون بابت این مقاله. بنده سوالی داشتم، چرا ما هر سال شاهد این پدیده هستیم؟ برای مثال امسال زمین به نوعی گرد و غبار موجود در اون قسمت رو جذب کرد، برای سال بعد چطور چنین اتفاقی می‌افته؟ جاذبه خورشید هست که اون باقی‌مانده رو مجدداً به مدار زمین نزدیک می‌کنه؟

سلام و روز شما به خیر؛

برای آشنایی بیشتر با مکانیزم بارش شهابی و شهاب سنگ‌ها مطلب شهاب سنگ چیست؟ — هر آنچه باید بدانید را مطالعه کنید.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *