کهکشان مارپیچی M77 — تصویر نجومی روز

۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ آذر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
کهکشان مارپیچی M77 — تصویر نجومی روز

آیا میدان‌های مغناطیسی می‌توانند به پژوهشگران در درک اینکه «کهکشان‌های مارپیچی» (Spiral Galaxies) چگونه شکل می‌گیرند و تکامل پیدا می‌کنند کمک کنند؟ برای آگاهی از این موضوع، «دوربین هوابرد واید پلاس» (+High-Resolution Airborne Wideband Camera-Plus | HAWC) که در «رصدخانه هوابرد سوفیا» (SOFIA Observatory) تعبیه شده است، در نزدیکی کهکشان مارپیچی M77 قرار گرفته و آن را مورد بررسی قرار داده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

HAWC+ ‎ مغناطیس را با رصد نور فروسرخ قطبی شده‌ای که از دانه‌های گرد و غبار زیادی ساطع می‌شود که در اطراف میدان مغناطیسی محلی گردش می‌کنند، نگاشت می‌کند. تصاویر HAWC+‎ حاکی از آن است که میدان‌های مغناطیسی برای پیگیری بازوهای پیچشی در ناحیه مرکزی M77 ظاهر می‌شوند؛ بازوهایی که گویی موج‌های چگال در گازها و گرد و غبار در حال جوشی را که بر اثر گرانش این کهکشان بیضی اتفاق می‌افتد، برجسته می‌سازند.

تصویری که در اینجا مشاهده می‌کنید، مربوط به عکس ثبت شده HAWC+‎ از انتشار اشعه ایکس است که توسط ماهواره NuSTAR ناسا نگاشت شده است و همچنین، تصویر نور مرئی که توسط «تلسکوپ فضایی هابل» (Hubble Space Telescope) و «نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون» (Sloan Digital Sky Survey | SDSS) ثبت شده است. m77 در حدود ۴۷ میلیون سال نوری از زمین دور است و در نزدیکی «صورت فلکی نَهَنگ» (Cetus Constellation) قرار دارد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *