معرفی رشته شیمی و گرایش‌های آن

۳۲۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
معرفی رشته شیمی و گرایش‌های آن

معرفی گرایش‌های رشته شیمی در دانشگاه

گرایش‌های موجود در دوره کارشناسی برای شیمی به طور معمول در دو رشته عمده شیمی کاربردی و شیمی محض تقسیم‌بندی می شود.

در ادامه و برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی، فارغ التحصیلان دو رشته ذکر شده ( شیمی کاربردی - شیمی محض)، امکان ادامه تحصیل در چندین رشته شامل: شیمی معدنی ، شیمی آلی، شیمی فیزیک و شیمی نانو را دارند.

در صورتی که فارغ التحصیل رشته شیمی کاربردی باشید؛ علاوه بر رشته‌ها و گرایش های ذکر شده، در رشته شیمی کاربردی برای مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل را نیر دارید.

معرفی بیشتر رشته‌ها و شاخه‌های شیمی

شیمی فیزیک: هدف از این رشته، حل مسائل شیمی با کمک فیزیک است. در واقع از فرمول‌ها و مبانی فیزیک برای حل مسائل و مبانی اتمی، شیمیایی و مولکولی موجود در شیمی استفاده می‌شود.

شیمی آلی: به این نوع از علم شیمی، شیمی هیدروکربن‌ها نیز گفته می‌شود. هدف از این شاخه علم شیمی این است که تمام واکنش‌ها و تمام فرآیندهایی که امکان دارد برای ترکیبات هیدروکربنی اتفاق بیفتد را دنبال کنید.

 

شیمی معدنی: این دسته و گرایش از شیمی در خصوص کانی‌ها است و فرآیندها و واکنش‌هایی که امکان رخ دادن بر روی کانی‌ها را دارد؛ بررسی و مورد مطالعه قرار می دهد.

نکته: در واقع شیمی معدنی و شیمی آلی را می توان به نوعی مکمل یکدیگر معرفی کرد. به دلیل اینکه شیمی آلی فقط بر روی ترکیبات هیدروکربنی متمرکز است و برعکس آن، شیمی معدنی بر روی هر ترکیبی که هیدروکربنی نباشد.

شیمی تجزیه: تعریفی که برای این نوع و یا شاخه از علم شیمی مطرح می شود به این صورت است که:

" علم شناسایی و جداسازی، به منظور کسب اطلاعات از سیستم‌های شیمیایی"

برخی از شیمی‌دان‌ها و کسانی که در این رشته فعالیت دارند بر این عقیده هستند که شیمی تجزیه، در واقع کاربرد علم شیمی است. دلیل ارائه این مطلب و نظر این است که شیمی تجزیه، در اکثر علوم دیگر هم وارد شده است. به طور مثال: نفت، بیولوژیک و... به همین دلیل شیمی تجزیه یکی از محبوب‌ترین و پرکشش‌ترین شاخه‌های علم شیمی است.

معرفی رشته کمومتریکس

کمومتریکس(Chemometrix): از دو کلمه Chem به معنی شیمی و Metrix به معنای متریک و اندازه گیری‌های رشته ریاضی است و یکی از شاخه‌های شیمی در دوره تحصیلات تکمیلی و دکترا می باشد که برای ورود به این رشته، باید از شیمی تجزیه در مقطع پایین‌تر یعنی کارشناسی ارشد شروع کرد.

بطور کلی کمومتریکس به این معنی است که شما داده‌های شیمی را به کمک یک سری از ابزارها، ارزیابی کنید. برای این کار ابزارهایی مانند کامپیوتر و ریاضیات در اختیار شما قرار می گید تا بتوانید اطلاعات شیمی را به اطلاعاتی قابل فهم تبدیل کنید.

برای کار در شاخه و رشته کمومتریکس باید دانش شیمی قوی داشته باشیم تا بتوانیم از سیستم مورد مطالعه خودمان، داده‌های خوب و مناسبی را استخراج کنیم. کمومتریکس از علم آمار و ریاضیات، بیش از نوع ساده آن استفاده می‌کند تا به ارزیابی دقیق‌تری دست پیدا کند.

تاریخچه کمومتریکس به سال های 1960 تا 1970 و دانشمندان این دوره می‌رسد که پایه‌ریزی این شاخه از شیمی را انجام داده‌اند. شروع و معرفی این نوع از علم شیمی را به دکتر کوالسکی (kowalski) نسبت می‌دهند.

محققین و کسانی که در خصوص علم کمومتریکس در کشور ایران فعالیت می‌کنند؛ در بین جوامع علمی شیمی و این شاخه تحقیقاتی، از جایگاه و مرتبه علمی خوبی برخوردار هستند که این امر می‌تواند به دلیل مهارت و استعداد ذاتی خوب ایرانیان در علم آمار و ریاضیات باشد.

برای کار و تسلط در زمینه علم و شاخه کمومتریکس، تسلط به علوم و مهارت‌های زیر توصیه می شود:

1- تسلط به علوم شیمی و خصوصا شاخه شیمی تجزیه

2- تسلط به بیولوژیک سیستم مورد مطالعه با کمومتریکس

3- تسلط به نرم افزارهای آمار و ریاضی مانند برنامه MATLAB

 

منبع: گفت‌وگوی فرادرس با دکتر سمیرا بیرامی سلطان درباره رشته شیمی و گرایش کمومتریکس

بر اساس رای ۵۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «معرفی رشته شیمی و گرایش‌های آن»

سلام من دنبال رشته ای هستم که بتونم به کمکش واکنش های انواع مواد و شناخت آنها رو با بدن انسان مثل ساخت مواد جدید پیدا کنم چی هست؟

این قسمت متن مشکل داره، یکی از شیمی معدنی ها باید بشه آلی:
«به دلیل اینکه شیمی معدنی فقط بر روی ترکیبات هیدروکربنی متمرکز است و برعکس آن، شیمی معدنی بر روی هر ترکیبی که هیدروکربنی نباشد.»

با سلام؛

از بازخورد شما بسیار سپاسگزاریم. مطلب بازبینی و اصلاح شد.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *