اینترنت اشیا چگونه دنیا را تغییر داده‌ است؟

۱۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
اینترنت اشیا چگونه دنیا را تغییر داده‌ است؟

این روزها همه‌جا حرف از اینترنت اشیا است. وسایل خانه‌ها از شکل سنتی خودشان خارج می‌شوند و خانه‌های هوشمند را شکل می‌دهند. اعمال خرید و پرداخت در فروشگاه‌ها دیگر مثل سابق انجام نمی‌شود. ولی واقعاً اینترنت اشیا چیست و چگونه دنیای ما را تغییر می‌دهد؟ به طور کلی، هر وسیله‌ فیزیکی که بتوان یک سنسور به آن وصل کرد و آن را به یک شبکه متصل کرد، اینترنت اشیا (Internet of Things و یا به طور مختصر «IoT») محسوب می‌شود. شرکت‌های مختلف از این فرصت برای بیزینس خود استفاده کرده‌اند و چیزهایی زیادی، از خانه‌های هوشمند گرفته تا دست‌بندهای سلامت، در این زمینه ارائه داده‌اند. اگر شما هم به دنبال فرصتی برای ورود به این شاخه هستید، این مقاله برای شما نوشته شده‌ است.

1- انقلاب در فروشگاه‌های هوشمند و خرده فروشی‌ها

اگر شما هم می‌خواهید فروشگاه‌ خود را به سطح بالاتری ببرید، باید وارد دنیای اینترنت اشیا شوید. برای مثال، در زیر بخشی از مزایای مهاجرت به اینترنت اشیا آمده است:

  • 25 خرده فروشی بزرگ، مبلغی بیش از 64 میلیارد دلار را در بازار به رقبای کوچکتر خود که مجهز به تکنولوژی‌های روز بوده‌اند، باخته‌اند.
  • 65 درصد از خرده فروشی‌ها برنامه دارند که تا سال 2021 بر روی تکنولوژی‌های اتوماسیون برای انبار و مدیریت پلنوگرام (Planogram) خود، سرمایه‌گذاری کنند.
    • پلنوگرام نموداری است که به خرده فروشان نشان می‌دهد بهترین جا در فروشگاه برای قرار دادن اجناس مختلف کجاست.
  • 77 درصد از خرده فروشان باور دارند که استفاده از اینترنت اشیا تاثیر بسزایی در تجربه‌ مشتریان دارد.
  • 72 درصد از خرده فروشی‌ها برنامه دارند تا زنجیره‌ تامین خودشان را بر اساس اتوماسیون، سنسور‌ها و آنالیزهای اینترنت اشیا، بهبود ببخشند.

2- ساده‌سازی نحوه‌ پرداخت با کارت‌های اعتباری

پرداخت غیرحضوری و آنلاین مبالغ، این روزها بسیار مهم است. تحقیقاتی که توسط «eCommerce» صورت گرفته‌ است نشان می‌دهد که چگونه هر قدم، از انتخاب محصول تا پرداخت هزینه، می‌تواند تاثیر منفی در فروش شما داشته باشد. اینترنت اشیا راه پرداخت را ساده‌تر کرده‌ است. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکنولوژی‌هایی نظیر (NFC (Near Field Communication، بیکن، بلوتوث، «geolocation» و بینایی ماشین توانسته‌اند راه‌های بسیار ساده‌ای برای پرداخت مبالغ توسط مشتریان ارائه دهند.

داشبورد ماشین‌های هوشمند می‌توانند شما را به ارزان‌ترین پمپ بنزین برسانند و به شما این امکان را بدهند که تنها با زدن یک دکمه، هزینه را از کارت اعتباری خودتان پرداخت کنید.

آمازون گو (Amazon Go) نیز یک فروشگاه است که در آن بسیاری از تکنولوژی‌های اینترنت اشیا استفاده شده‌ است. این فروشگاه به مشتری اجازه می‌دهد اجناسی که می‌خواهد را بردارد و بدون نیاز به دست زدن به کیف پول خود، مبلغ را پرداخت کند.

البته مسلماً اینترنت اشیا یک سری مشکلات امنیتی دارد که باید بررسی شوند. برای مثال می‌توان به حمله‌ بوت نت میرای (Mirai botnet) که در ماه سپتامبر 2016 رخ داد، اشاره کرد. حمله‌ به آن بزرگی چیز غیرممکنی نبود، چراکه بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیا در هنگام ساخت، امنیت را اولویت قرار نداده بودند. از بعد از آن زمان، در این صنایع از تکنولوژی‌های نظیر بیومتریک، توکن‌ها و بلاک چین، برای امنیت بیشتر استفاده می‌کنند.

3- کلان‌داده‌ها وارد اینترنت اشیا می‌شوند

شاید ارتباط اینترنت اشیا با ساختارهای فعلی کلان‌داده‌ها خیلی کار مناسبی نباشد. کری ودهاوس (Carey Wodehouse) در این مورد می‌گوید:

قبل از اینکه اینترنت اشیا وارد صنعت شود و از هزاران شبکه و دستگاه استفاده کند و داده‌های بدون ساختار و بلادرنگ را تولید کند، علم کلان‌داده‌ها خودش خیلی خیلی بزرگ بود. برای اینکه به مشکل بر‌نخوریم، مشاغل، چه کوچک و چه بزرگ، وارد شبکه‌های ابری شده‌اند و ساختار فناوری اطلاعاتی خودشان را تغییر داده‌اند تا در زمینه‌ مدیریت داده، انعطاف‌پذیری بیشتری را داشته باشند.

ودهاوس در مقالات خود به این موضوع نیز اشاره می‌کند که اینترنت اشیا چگونه صنعت داده‌ها را تغییر داده‌ است و اینکه زیرساخت‌های اطلاعاتی چگونه باید تغییر کنند تا قدرت دریافت داده‌های فراوانی که اخیرا به لطف دستگاه‌های IoT تولید شده‌اند را داشته باشند.

در کنار این داده‌ها، تحلیلگران نیز باید از تکنولوژی‌هایی در سرورهای خود استفاده کنند که در مدیریت سرور و پردازش موازی کارشان فوق‌العاده باشند. باید بدانند چگونه داده‌های مهم مفید را پیدا کنند و از تکنولوژی‌هایی استفاده کنند که در پردازش و آنالیز داده‌ها چابک و سریع باشند. از پل‌های هوشمندی که به کارگران خود هشدار می‌دهند که کجا نیاز به تعمیر دارد گرفته تا اتوبوس‌های هوشمندی که به شبکه‌های مدیریت ترافیک می‌گویند که زمان چراغ سبز را افزایش دهند تا اتوبوس بتواند طبق برنامه‌ خود پیش برود، همه‌ این تکنولوژی‌ها مرز بین فناوری اطلاعات و دنیای فیزیکی ما را محو کرده‌اند. اینترنت اشیا اینگونه دنیای ما را تغییر داده‌است.

اگر مایل هستید که در رابطه با این موضوع مطالعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

::

منبع

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *