چطور یک پروفایل حرفه‌ای بنویسیم؟

۹۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
چطور یک پروفایل حرفه‌ای بنویسیم؟

در مورد اهمیت پروفایل در یک رزومه می‌توان گفت اضافه کردن یک پروفایل به رزومه، مانند تعبیه کردن آسانسور در یک ساختمان ده طبقه است!

معمولا مدیران فرصت کافی برای مطالعه‌ی کامل رزومه‌ی شما را ندارند و از همین رو داشتن یک پروفایل خوب در رزومه باعث می‌شود مدیرانی که عجله دارند، خیلی سریع‌تر به آن چیزی که می‌خواهند برسند. این کار باعث خوانایی بهتر رزومه شده و در نتیجه مدیر مربوطه راحت‌تر آن را می‌خواند.

پروفایل حرفه‌ای چیست؟

پروفایل که گاهی از آن به عنوان یک چکیده‌ی حرفه‌ای نیز یاد می‌شود، در واقع خلاصه‌ای دقیق از توانایی، مهارت و تخصص‌های شماست. بسته به اولویت‌بندی شما، پروفایل می‌تواند در یک پاراگراف یا به عنوان یک گزینه نوشته شود.

شروع رزومه‌ی شما لزوما همان نقش آسانسور را ایفا کرده و شما را به مدیر منابع انسانی یا مدیری که قرار است برای استخدام تصمیم‌گیری کند معرفی خواهد کرد. اما همین سوالی که گفتیم سوال خوبی است، در واقع یک سوال بسیار با ارزش است که می‌تواند میلیون‌ها دلار بیارزد. بسیاری از مدیران همان لحظات اول تصمیم خود را می‌گیرند و در نتیجه شروع رزومه می‌تواند برای معرفی شما نقش آسانسور را داشته باشد.

در واقع همه پروفایل‌ها سبک یکسانی دارند و تلاش می‌کنند با برجسته‌کردن شایستگی‌های شما که به موفعیت شغلی مورد نظر ارتباط دارد، توجه مدیر مربوطه را جلب کند. با این وجود، روشی که براساس آن اطلاعات مورد نظر به شخص مدیر منتقل می‌شود، کمی متفاوت است.

اجزای یک هدف شغلی به شرح زیر است:

  • موقعیت محور
  • سفارشی شده برای توضیح یک شغل خاص
  • به صورت متن شامل 2 تا 3 جمله

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی خلاصه‌ای از شایستگی‌ها به صورت زیر است:

  • تمرکز بیشتر روی دستاوردهای شغلی
  • شامل 5 یا 6 نکته‌ی شماره‌گذاری شده‌ای است که مهمترین سوابق و کارهای به اتمام رسیده‌ی قبلی شما را نشان می‌دهد
  • سیستم بهتری برای شناخت کارجو است چرا کلیدواژه‌های مشخصی را مرتبط با شغل مورد نظر هدف قرار می‌دهد

اجزای یک پروفایل حرفه‌ای به صورت زیر است:

  • ترکیبی از هدف شغلی و خلاصه‌ی توانمندی‌ها
  • می‌تواند به صورت یک پاراگراف یا گزینه‌ی شماره‌گذاری شده نوشته شود
  • از آنجایی که موقعیت شغلی خاصی مورد نظر نیست، پروفایل‌های حرفه‌ای زمانی خیلی ارزشمند می‌شوند که رزومه‌ی خود را در سایت‌های کاریابی و شبکه‌سازی رزومه‌ها به صورت آنلاین آپلود می‌کنید.

پروفایل نسبت به هدف شغلی یا خلاصه‌ی توانمندی‌ها، کمی ساختار بهتری دارد و روی چهار نکته‌ی اصلی تمرکز می‌کند.

چهار نکته‌ی مهم در یک پروفایل حرفه‌ای

بسته به میزان تجربه‌ی شما، پروفایل‌تان می‌تواند شامل نکات بیشتری نیز باشد. ولی با این اوصاف گفته می‌شود نباید در یک پروفایل بیش از پنج نکته وجود داشته باشد، چرا که دیگر مدیر مربوطه به آن توج زیادی نمی‌کند. برای اینکه خوانایی رزومه و پروفایل حفظ شود، باید طوری برنامه‌ریزی کنید که طول آن کلا 500 کاراکتر یا حتی کمتر باشد.

۱- میزان سابقه‌ی کار یا تحصیلات

بهتر است پروفایل رزومه را با سابقه‌ی کاری خود شروع کنید که بیشتر نظر مدیر منابع انسانی را جلب کرده و توانایی‌های شما جهت انجام وظایف در نظر گرفته شده برای موقعیت شغلی مذکور را نشان دهد. حواستان باشد که به عنوان شغلی مورد نظر اشاره کنید.در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از این موضوع را برای شغلی حسابدار بخوانید:

«حسابدار تایید شده و رسمی با بیش از 5 سال سابقه‌ی کار دفتری و حسابرسی»

برای دانشجویان و افرادی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و تجربه‌کاری مشخصی ندارند، باید روی فعالیت‌های فوق برنامه، کارهای علمی مرتبط یا تجارب داوطلبانه تمرکز شود.در ادامه می‌بینید یک فرد تازه فارغ‌التحصیل شده چطور در این بخش باید پروفایل خود را شروع کند:

فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی حسابداری دانشگاه جیمز مدیسن، دارای تخصص در حوزه‌ی حسابداری مالی و عملیاتی»

۲- بخش تخصصی تجربه

نکته‌ی مهم بعدی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، تخصص و تجربه‌هایی است که در صنعت مورد نظر دارید. این بخش نشان می‌دهد که شما در زمینه‌ی کاری خود یک متخصص هستید. اگر نمی‌توانید در مورد این بخش بنویسید، حداقل به موقعیت شغلی و جزئیاتی از آن اشاره کنید که به می‌توانید به خبوی از عهده‌ی آن برآیید. مثال زیر را ببینید:

متخصص حسابرسی‌های بیش از 100 میلیون دلار در شرکت‌های بزرگ

به این نکته توجه کنید که چگونه مشخص کردن تجربه و تخصص در یک زمینه‌ی کاری می‌تواند به پروفایل شما وزن دهد و توجه بیشتری را به خود جذب کند سعی کنید همیشه نکات کمی قابل شمارشی را به پروفایل رزومه‌ی خود اضافه کنید.

۳- مهارت‌هایی که باعث پرداختی بیشتر می‌شود

در این قسمت باید توانمندی و مهارت‌های خودتان را در انجام یک موقعیت شغلی مشخص نشان دهید. ببینید در موقعیت شغلی مورد نظر چه مهارت‌های ارزش بیشتری دارد و شما آنها را دارید، روی این موارد بیشتر تاکید کنید. اگر می‌خواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید، مهارت‌هایی را در نظر بگیرید که برای قرار گرفتن در فرصت شغلی جدید به دردتان می‌خورد. ضمن اینکه، اگر گواهی‌نامه یا مدارکی دارید که می‌تواند مفید باشد، حتما به آنها اشاره کنید.

نمونه‌ی زیر را برای یک حسابدار بخوانید:

«تخصص کامل و جامع روی نرم‌افزار بانک اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط شفاهی قوی به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی»

۴- دستاوردها

اینکه بگویید در یک مسابقه‌ی سرگرمی مقام اول را کسب کرده‌اید، هیچ اهمیت خاصی برای مدیری که به دنبال یک حسابدار خوب می‌گردد، ندارد. نکته‌ی آخری که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که روی دستاوردهای شغلی قبلی خود تاکید کنید. به یاد داشته باشید که این موضوع خیلی مهم است. تلاش کنید، به دستاوردهایی اشاره کنید برای موقعیت شغلی مورد نظر مفید باشد و اگر دستاوردهای متعددی دارید، می‌توانید در نکته‌ی پنجم به صورت جداگانه آنها را بیان کنید.

نمونه‌ای که یک حسابدار به آن اشاره کرده است را می‌بینیم:

«رفع و اصلاح خطاهای موجود در تحلیل بودجه‌ی سالیانه که منجر به کاهش 15 درصدی هزینه‌ها شد»

۵- پروفایل حرفه‌ای خود را به صفحه‌ی لینکدین اضافه کنید

صفحه‌ی لینکدین خیلی اهمیت دارد و این صفحه همانند رزومه‌ی شما باید یک بخش آسانسوری داشته باشد تا به مدیران منابع انسانی یا کارفرمایان کمک کند خیلی زود تجارب شما را بیابند. خلاصه‌ی لینکدین معرفی مختصر و سریعی از شما ارائه داده و تخصص و دستاوردهای‌تان را برجسته می‌کند. اضافه کردن یک پروفایل خوب به صفحه‌ی لینکدین باعث حضور قوی‌تر شما در فضای آنلاین شده و توجه بیشتری از مدیران منابع انسانی را به خود جلب می‌کند.

قواعد نوشتن پروفایل در صفحه‌ی لینکدین مشابه همان رزومه است که در بالا به آنها اشاره کریم، ولی چند نکته و ترفند مهم هنگام ساختاربندی پروفایل لینکدین وجود دارد که در ادامه آنها را می‌بینید:

  • مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید
  • کاری کنید پروفایل قابل بررسی باشد و با میان‌تیترها بخش‌های مختلف را جدا کنید
  • روی دستاوردها و عملکرد کمی خود تمرکز کنید
  • تمامی بخش‌ها را پر کنید
  • از نمودار و تصاویر گرافیکی نیز استفاده کنید

اگر بخواهیم درباره‌ی چگونگی شروع رزومه بحث کنیم، مطلب خیلی طولانی خواهد شد، اما توجه کنید که نکات گفته شده اهمیت زیادی دارد و در تصمیم‌گیری درست به شما کمک می‌کند. اضافه کردن این چهار نکته به پروفایل حرفه‌ای خود می‌تواند معرفی موثر و اغواکننده‌ای از شما و رزومه‌تان ارائه دهد.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

--

منبع

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *