خوشه ستاره ای کروی ۶۷۵۲ — تصویر نجومی روز

۱۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
خوشه ستاره ای کروی ۶۷۵۲ — تصویر نجومی روز

خوشه ستاره‌ای کروی «ان‌جی‌سی ۶۷۵۲» (NGC 6752) که با نام «کالدول ۹۳» (Caldwell 93) نیز شناخته شده است، در «صورت فلکی طاووس» (Constellation Pavo) قرار دارد. این خوشه ستاره‌ای در حدود ۱۳,۰۰۰ سال نوری از زمین دور است. ان‌جی‌سی ۶۷۵۲ سومین خوشه کروی پر نور در آسمان است که در ماه‌های ژوئن تا اکتبر در در نیم‌کره شمالی زمین به خوبی دیده می‌شود. این خوشه کروی اولین بار توسط «جیمز دانلوپ» (James Dunlop) در تاریخ ۳۰ ژوئن ۱۸۲۶ کشف شد. خوشه کروی ان‌جی‌سی ۶۷۵۲ بیش از ۱۰ میلیارد سال سن دارد و بیش از ۱۰۰ هزار ستاره را در ناحیه کروی به قطر ۱۰۰ سال نوری جای داده است.

خوشه ستاره ای کروی ۶۷۵۲ -- تصویر نجومی روز

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

اکتشافات تلسکوپی انجام شده روی NGC 6752 حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از ستاره‌های نزدیک هسته خوشه، از چندین سامانه ستاره‌ای هستند. آن‌ها همچنین وجود ستارگان ناحیه آبی در رشته اصلی ستارگان (Main-Sequence) را کشف کردند؛ ستارگانی که بسیار جوان‌تر و عظیم‌تر از آن هستند که در چنین خوشه ستاره‌ای وجود داشته باشند که ستاره‌های آن حداقل دو برابر خورشید عمر دارند.

ستاره‌شناسان بر این باور هستند که ستارگان آبی به وسیله ادغام و برخوردهای ستاره‌ای در محیط میان‌ستاره‌ای متراکم در هسته خوشه متولد می‌شوند. این رنگ روشن نیز ناشی از ستارگان باستانی قرمز در فام زرد رنگ است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

 

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *