مقایسه فناوری‌های Wi-Fi Direct و Bluetooth 4.0 : کدام یک برتر است؟

۳۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ آبان ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
مقایسه فناوری‌های Wi-Fi Direct و Bluetooth 4.0 : کدام یک برتر است؟

مبارزه برای برتری در قابلیت انتقال فایل‌ها در شبکه‌های بی‌سیم بین Bluetooth 4.0 و فناوری نوین Wi-Fi Direct بسیار است. هر دو قابلیت امیدوار هستند تا امکان انتقال سریع تصاویر، فایل‌ها و سایر اطلاعات بین دو دستگاه بی‌سیم مانند گوشی‌های هوشمند ولپ تاپ بدون نیاز به یک شبکهWi-Fi یا کابل USB را فراهم آورند. اتحادیه Wi-Fi در ماه دسامبر رسماً قابلیت Wi-Fi Direct را که نوید دهنده انتقال سریع اطلاعات در فواصل طولانی بین دو دستگاه می‌باشد را معرفی کرد.

در همین حال، گروه ویژه استانداردسازی بی‌سیم بلوتوث (Special Interest Group)در ماه جولای اعلام کرد که به‌زودی فرآیند صدور مجوز دستگاه‌های مجهز به قابلیت Bluetooth 4.0 را آغاز خواهد کرد. Bluetooth 4.0 نیز همانند Wi-Fi Directامکان انتقال سریع اطلاعات دستگاه به دستگاه در فواصل طولانی را نوید می‌دهد،دستگاه‌های مجهز به Bluetooth 4.0 نیز باید در ماه‌های آینده به بازار عرضه شوند. آیا قابلیت‌های Wi-Fi Direct و Bluetooth 4.0 یکدیگر را تکمیل می‌کنند یا یکی از این دو، دیگری را در جنگ قابلیت انتقال اطلاعات بی‌سیم شکست خواهد داد؟ پاسخ اینسؤال تنها با گذشت زمان مشخص می‌شود. تا آن زمان، در اینجا نگاه سریعی بهویژگی‌های برجسته Bluetooth 4.0 و Wi-Fi Direct می‌اندازیم.

Wi-Fi Direct چیست؟

من فکر می‌کنم که دستگاه‌های Wi-Fi در حال حاضر از شبکه Ad-hoc استفاده می‌کنند.

شبکه ad-hoc در شرایط اتحادیه Wi-Fi به یک روش انتقال دستگاه به دستگاه Wi-Fiقدیمی اشاره دارد که تنظیم آن دشوار بوده و سرعت انتقال اطلاعات در حدود 11مگابیت در ثانیه ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، Wi-Fi Direct سرعت معمول بیشتر از250 مگابیت در ثانیه را نوید می‌دهد. Wi-Fi Direct همچنین وعده داده است که تنظیم و استفاده از آن نسبت به ad-hoc بسیار راحت‌تر باشد.

قابلیت Bluetooth 4.0 نسبت به Bluetooth 3.0 چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

Bluetooth 4.0 نسخه ارتقاء یافته Bluetooth 3.0 می‌باشد که شامل ویژگی ذخیره انرژی به نام «فناوری کم مصرف انرژی» است. اساساً، Bluetooth 4.0 سه قابلیت در قالب یک قابلیت است. Bluetooth 4.0 نه تنها از فناوری کم مصرف انرژی استفاده می‌کند، بلکه ویژگی‌های انتقال سریع داده‌های معرفی شده در Bluetooth 3.0 و فناوری به اصطلاح بلوتوث کلاسیک ارائه شده در نسخه‌های قبل‌تر را نیز ارائه می‌دهد. نکته حیرت‌انگیز این است که فناوری کم مصرف انرژی Bluetooth 4.0 با دستگاه‌های بلوتوث موجود سازگار نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که گوشی جدیدی که با قابلیت Bluetooth 4.0 عرضه شده است، قادر به کار با هد ست بلوتوث 2.1 نخواهد بود.

این امر به این معنی است که دستگاهی که تنها از فناوری کم مصرف انرژی Bluetooth 4.0 استفاده می‌کند، قادر برقراری ارتباط با یک دستگاه بلوتوث قدیمی‌تر نمی‌باشد. فرض کنید شما یک گام شمار بلوتوث دارید که تنها دارای ویژگی کم مصرف انرژیBluetooth 4.0 است (و نه سایر قابلیت‌ها Bluetooth 4.0). شما نمی‌توانید با استفاده از بلوتوث داده‌های گام شمار را به یک لپ تاپ قدیمی مجهز به Bluetooth 2.1 انتقال دهید.

با این حال لازم به ذکر است که تولیدکنندگان می‌توانند یک دستگاه جدیدتر را با استفاده از قابلیت‌های Bluetooth 2.1 یا Bluetooth 3.0 به فناوری کم مصرف انرژی تجهیز کنند. بنابراین مشکل عدم سازگاری ذکر شده تنها بر روی دستگاه‌های بلوتوث قدیمی، ونه قابلیت‌های واقعی بلوتوث تأثیر می‌گذارد.

مقایسه Bluetooth 4.0 و Wi-Fi Direct

Wi-Fi Direct سرعت انتقال داده دستگاه به دستگاه تا 250 مگابیت در ثانیه را وعده داده است؛ در حالی که Bluetooth 4.0 سرعتی مشابه Bluetooth 3.0 تا 25 مگابیت در ثانیه را وعده داده است. هر دو قابلیت Bluetooth 4.0 و Wi-Fi Direct برای رسیدن به حداکثر سرعت خود از استاندارد شبکه 802.11 استفاده می‌کنند. اما باید منتظر ماند و دید که آیا سرعت‌های وعده داده شده توسط Bluetooth 4.0 و Wi-Fi Direct در دنیای واقعی محقق می‌شوند یا خیر. به عبارت دیگر، گزافه پردازی‌ها را باور نکنید و برای دیدن کارایی هر قابلیت، آزمایشات سرعت انتقال داده را پیگیری کنید.

قابلیت‌های Bluetooth 4.0 و Wi-Fi Direct چه فاصله‌ای را پشتیبانی می‌کنند؟

اتحادیه Wi-Fi ادعا می‌کند که دستگاه‌های Wi-Fi Direct می‌توانند تا حداکثر فاصله حدود 200 متر (تقریباً دو برابر زمین فوتبال) به یکدیگر متصل شوند. به نظر من یککاربر هیچ زمانی به اتصال دو دستگاه در چنین فاصله‌ای نیاز نخواهد داشت. به نظر می‌رسد با استفاده از قابلیت Wi-Fi Direct مشکلی برای اتصال لپ تاپ و چاپگر درونیک اتاق وجود نداشته باشد.

گروه ویژه استانداردسازی بی‌سیم (SIG) بلوتوث عنوان می‌کند که حداکثر سرعتBluetooth 4.0 نه به توانایی این قابلیت بلکه به قابلیت‌های دستگاه بلوتوث بستگی دارد. گفته می‌شود که SIG فاصله‌ی حداقل 60 متری را برای یک دستگاه Bluetooth 4.0پیشنهاد می‌دهد.

امنیت

Bluetooth 4.0 از استاندارد رمزگذاری پیشرفته AES به صورت 128 بیتی استفاده می‌کند، درحالی که Wi-Fi Direct مبتنی بر پروتکل امنیتی WPA2 است که با استفاده از استاندارد رمزگذاری پیشرفته AES به صورت 256 بیتی رمزگذاری می‌کند. هر دو از روش‌های رمزنگاری و احراز هویت مبتنی بر کلید استفاده می‌کنند و هر دو به طور متوسط برای مصرف‌کننده امنیت کافی را ارائه می‌دهند.

کدام قابلیت قدرتمندتر است؟

هر دو گروه ویژه یعنی استانداردسازی بی‌سیم (SIG) بلوتوث و اتحادیه Wi-Fi ادعا می‌کنند که قابلیت‌های آنها برای دستگاه‌های استفاده‌کننده از باتری، از فناوری صرفه‌جویی در مصرف برق(Power- saving) بهره می‌برند. گروه SIG بلوتوث عنوان می‌کند که ویژگی فناوری کم‌مصرف انرژی بدین معنی است که تراشه‌های Bluetooth 4.0برای اجرا بر روی باتری‌های سکه‌ای  به مدت یک سال یا بیشتر بهینه‌سازی شده‌اند.  اما فناوری کم‌مصرف انرژی فقط برای انتقال حجم کمی از داده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فناوری هنگام اتصال با دستگاه بلوتوث قدیمی که دارای ویژگی کم‌مصرف انرژی نیست، کار نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایل قدیمی هنگام استفاده از قابلیت Bluetoothبا توجه به دستگاهی که قصد وصل شدن به آن را دارند و هم چنین حجم داده‌های انتقالی باید بین فناوری کم‌مصرف انرژی و فناوری به اصطلاح کلاسیک بلوتوث در رفت و آمد باشند.  حرف آخر اینکه در حالی که استفاده از ویژگی صرفه‌جویی در مصرف انرژی قابلیت Bluetooth 4.0 بسیار مفید به نظر می‌رسد اما اغلب مشخص نیست که تا چه زمانی می‌توانید در دنیای واقعی از این ویژگی بهره ببرید.

اتحادیه Wi-fi اعلام کرد که دستگاه‌های مجهز به قابلیت Wi-fi- Direct از برنامه ذخیره انرژی Wmm که عمر باتری را 15 تا 40 درصد افزایش می‌دهد، پشتیبانی می‌کنند.

پیشینه قابلیت سازگاری

دستگاه‌های مجهز به قابلیت wi-fi Direct قادر به برقراری ارتباط با دستگاه‌های قدیمی wi-fi هستند؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر لپ‌تاپ شما دارای تراشه Wi-fi Direct باشد، شما هنوز هم می‌توانید با چاپگر بی‌سیم قدیمی یا قاب عکس دیجیتال بی‌سیم، اتصال دستگاه به دستگاه برقرار کنید.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، استفاده از فناوری کم‌مصرف انرژی Bluetooth 4.0 بدین معنی است که سازگاری با دستگاه‌های قدیمی کمی پیچیده می‌شود برخی از دستگاه‌های Bluetooth 4.0 همانند گام شمار یا دستگاه‌های ناظر گلوکز فقط با ویژگی کم‌مصرف انرژی با استفاده از پیام‌رسان بلوتوث یک حالته ارائه خواهند شد. از آنجایی که قرار است که این دستگاه‌های تک کاربردی کوچک و قابل جا به جایی باشند پس از ویژگی صرفه‌جویی در مصرف انرژی جهت ذخیره فضا و باتری استفاده می‌کنند. اما این امر بدان معناست که این دستگاه‌ها با یک رایانه قدیمی مجهز به Bluetooth 2.1 سازگار نیستند.

دستگاه‌های پیچیده‌تر، مجهز به Bluetooth 4.0، همانند رایانه‌های شخصی یا گوشی‌های تلفن همراه، به منظور بهره بردن از هر سه فناوری Bluetooth 4.0 – فناوری کم‌مصرف انرژی، انتقال فایل با سرعت بالا و بلوتوث کلاسیک – از پیام‌رسان دو حالته استفاده می‌کنند. این کار، برقراری اتصال میان دستگاه‌های مجهز به Bluetooth 4.0 و دستگاه قدیمی را امکان‌پذیر می‌کند.

قابل‌ذکر است که دستگاه‌های به اصطلاح «جریان رسانه» همانند هندزفری و هدست برای گوشی‌های موبایل یا تجهیزات استریو نمی‌توانند از فناوری کم‌مصرف انرژی بلوتوث استفاده کنند. به‌عبارت‌دیگر، هدست بلوتوث جدید گوشی آیفون 4، Droix x و گوشی سامسونگ نمی‌توانند از فناوری کم‌مصرف انرژی Bluetooth 4.0 استفاده کنند.

دسترسی‌پذیری

محصولات مجهز به Bluetooth 4.0 باید قبل از اتمام سال برای تصرف بازار تلاش کنند. اما به نظر می‌رسد که قابلیت wi-fi Direct پیشتاز باشد. اتحادیه wi-fi اخیراً اعلام کرد که پنج کارت شبکه بی‌سیم از شرکت‌های Atheros، Intel، Broadcom، Ralink و Realtek به قابلیت wi-fi Direct تجهیز شده‌اند و قبل از پایان سال به بازار عرضه خواهند شد.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

==

بر اساس رای ۲۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
pcworld
۱ دیدگاه برای «مقایسه فناوری‌های Wi-Fi Direct و Bluetooth 4.0 : کدام یک برتر است؟»

مقاله اصلی مال سال 2010. یکم به روز مقاله بزارین

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *