ایجاد جلوه متن نارگیلی در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام

۲۱۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
ایجاد جلوه متن نارگیلی در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام

در این راهنما قصد داریم با روش ایجاد جلوه متن نارگیلی در ایلاستریتور به شکل وکتور آشنا شویم. در ابتدا چند تغییر کوچک در متن خود ایجاد می‌کنیم و سپس اقدام به ایجاد مغز میوه می‌کنیم. در این مرحله از افکت‌ها و قلم‌موها برای هر چه بیشتر واقع‌گرایانه ساختن آن کمک می‌گیریم. سپس با افزودن فیبر روی پوسته نارگیل و چند شاخ و برگ، کار خود را تکمیل می‌کنیم. اگر به یادگیری نحوه ایجاد این جلوه متنی علاقه‌مند هستید، در ادامه این راهنما با همراه باشید.

فایل‌های مورد نیاز

برای ساختن جلوه متنی فوق تنها موردی که باید دانلود کنید، فونت نوشته آن است که با کلیک روی این لینک (+) می‌توانید آن را دریافت کنید.

باز کردن سند جدید

نرم‌افزار ایلاستریتور را باز کنید و با مراجعه به مسیر File > New یک سند خالی باز کنید. یک نام برای فایل خود بگذارید، ابعاد آن را تنظیم کنید و سپس «واحد اندازه‌گیری» (Units) آن را برابر با Pixels و مقدار «حالت رنگی» (Color Mode) را روی RGB تنظیم کنید.

سپس به مسیر Edit > Preferences > General بروید و مقدار «افزایش کیبورد» (Keyboard Increment) را برابر با 1 پیکسل تنظیم کنید. در همین بخش مطمئن شوید که Units مانند تصویر زیر تنظیم شده است. به طور معمول بهتر است از این تنظیمات استفاده کنید، زیرا در طی فرایند رسم به شما کمک زیادی می‌کند.

جلوه متن نارگیلی

آماده‌سازی متن

در این بخش مراحلی که برای وارد کردن متن نوشته لازم است توضیح خواهیم داد.

گام 1

ابزار Type (با میانبر T) را بردارید و عبارت «COCOS» را با استفاده از قلم The Kids Marker که در ابتدای مطلب برای دانلود معرفی کردیم بنویسید. اندازه قلم را برابر با 170 پوینت بگیرید. اکنون در منوی Object گزینه Expand و سپس Ungroup (با میانبر Shift-Control-G) را انتخاب کنید تا متن به صورت «شکل» (Shape) درآید.

جلوه متن نارگیلیگام 2

پس از باز کردن منو باید پنج مسیر ترکیبی در پنل «لایه‌ها» (Layers) برای پنج حرف خود داشته باشید (بخش 1 در تصویر زیر). در حالی که متن در حالت انتخاب قرار دارد، به مسیر Object > Compound Path > Release بروید. به احتمال زیاد متن شما به رنگ سیاه درمی‌آید، اما ممکن است بخش‌های کوچک‌تری از حروف باشند که باید آن‌ها را دوباره به رنگ سفید دربیاورید. اینک تنها سوراخ‌های کوچک مراکز حروف C و O را انتخاب و آن‌ها را حذف کنید (بخش 2 تصویر زیر).

در این مرحله، در پنل Layers باید پنج حرف سفید کوچک داشته باشید که مغز میوه نارگیل را تشکیل می‌دهند (بخش 3) و حروف بزرگ‌تر سیاه نیز پوسته نارگیل‌ها هستند (بخش 4).

جلوه متن نارگیلی

گام 3

در این زمان تنها حروف سیاه بزرگ را انتخاب کرده و در پنل Pathfinder گزینه Unite را انتخاب کنید و سپس به منوی Object > Compound Path > Make (با میانبر Control-8) بروید تا آن‌ها را به صورت یک شکل واحد ادغام کنید. شکل نهایی را با رنگ قهوه‌ای پر کرده و سپس با مراجعه به مسیر Effect > Stylize > Inner Glow تنظیمات زیر را اعمال کنید.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد لبه داخلی مغز میوه

در این بخش مراحل طراحی لبه داخلی میوه نارگیل را که پس از پوست و قبل از مغز میوه قرار دارد، توضیح می‌دهیم.

گام 1

روی حرف S فوکوس کنید و تنها شکل سفید کوچک‌تر را انتخاب نمایید. ابتدا با فشردن کلیدهای Control-C یک کپی از آن ایجاد کنید تا در ادامه مورد استفاده قرار دهیم؛ اما چون فعلاً به آن نیاز نداریم با زدن کلیدهای Control-F آن را پنهان کنید.

حرف S سفید را انتخاب کرده و رنگ آن را به صورت یک گرادیان از سفید به آبی کمرنگ با زاویه میل 90- درجه تغییر دهید. سپس به منوی Effect > Stylize > Inner Glow رفته و مقدار 110% را در هر دو فیلد مقیاس Horizontal و Vertical وارد کنید تا شکل کمی بزرگ‌تر شود. پس از آن به منوی Effect > Distort & Transform > Roughen رفته و تنظیماتی را که در تصویر زیر می‌بینید وارد کنید تا لبه‌های نارگیل نامنظم‌تر به نظر برسد.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

مسیری که در گام قبلی معرفی کردیم را یک بار دیگر طی می‌کنیم و همان جلوه‌ها و تنظیمات را روی حروف O و C نیز اعمال می‌کنیم. در مورد دو حرف نخست جای نگرانی نیست، زیرا حروف تکراری هستند و کافی است کل مغز نارگیل را کپی کرده و کار خود را ساده‌تر سازیم.

در حالی که این شکل‌ها همچنان در حالت انتخاب قرار دارد به مسیر Object > Expand Appearance بروید و دو جلوه اعمال شده را باز کنید. این شکل‌ها را «C coconut edge» ،«O coconut edge» و «S coconut edge» می‌نامیم.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد مغز داخلی میوه نارگیل

در این بخش مراحل مورد نیاز برای طراحی مغز داخلی نارگیل را بررسی می‌کنیم.

گام 1

کپی حرف سفید را که قبلاً ایجاد کردید، از حالت پنهان خارج کرده و با مراجعه به مسیر Object > Arrange > Bring to Front (با میانبر Shift-Control-]) آن را به ابتدای همه چیزهای دیگر ببرید (شکل 1) رنگ را با گرادیان خطی نمایش یافته در زاویه 90 درجه عوض کنید و سپس به مسیر Effect > Distort & Transform > Transform بروید و مقدار 80% را در هر دو فیلد Horizontal و Vertical وارد کنید تا شکل O کوچک‌تر شود. سپس به منوی Effect > Distort & Transform > Roughen رفته و تنظیمات نمایش یافته در تصور زیر را اعمال کنید تا تصویر حالت بی‌نظمی بیشتری پیدا کند. نتیجه را در بخش 2 تصویر زیر می‌بینید:

جلوه متن نارگیلی

گام 2

برای ایجاد شکل درون نارگیل در حروف S ابتدا یک کپی از حرف سفید اصلی را که قبلاً ایجاد کردیم به ابتدای لایه‌ها می‌آوریم (شکل 1 در تصویر زیر). با استفاده از نوعی گرادیان آن را پر می‌کنیم و سپس با مراجعه به مسیر Effect > Path > Offset Path مقدار Offset برابر با 6- پیکسل را اعمال کرده و OK را کلیک می‌کنیم. نتیجه را در شکل 2 زیر می‌بینید:

جلوه متن نارگیلی

گام 3

گام قبلی را برای حرف C نیز تکرار می‌کنیم.

جلوه متن نارگیلی

گام 4

زمانی که شکل‌های ایجاد شده در سه گام قبلی همگی در حالت انتخاب شده هستند (شکل 1 تصویر زیر) گزینه Expand Appearance را از منوی Object انتخاب کنید تا جلوه‌های اعمال شده باز شوند (شکل 2). نام این شکل‌ها را به ترتیب «C inside coconut» ،«O inside coconut» و «S inside coconut» تعیین می‌کنیم (شکل 3).

جلوه متن نارگیلی

ایجاد سایه درون جلوه نارگیلی

در این بخش برخی سایه‌ها را درون میوه‌های نارگیل خودمان ایجاد می‌کنیم.

گام 1

شکل «S inside coconut» را انتخاب کرده و سپس آن را کپی کرده و با کلیدهای Control-F در ابتدای لایه‌ها می‌چسبانیم. به دلیل نمایش بهتر کارهایی که انجام می‌یابند، رنگ داخلی را به صورت آبی انتخاب کردیم (شکل 1). سپس با استفاده از ابزار Ellipse (با میانبر L) یک بیضی با ابعاد حدود 84 در 94 پیکسل رسم می‌کنیم و آن را در گوشه راست-پایین حرف آبی قرار می‌دهیم (شکل 2).

در حالی که رنگ آبی و بیضی همچنان در حالت انتخاب شده هستند، گزینه Minus Front را در Pathfinder کلیک کرده و سپس به مسیر Object > Compound Path > Make (با میانبر Control-8) مراجعه کنید (شکل 3).

جلوه متن نارگیلی

گام 2

شکل به دست آمده در گام قبلی را با خاکستری روشن پر کنید؛ سپس به مسیر Effect > Blur > Gaussian Blur رفته و میزان «شعاع» (Radius) را برابر با 2 پیکسل انتخاب کنید (شکل 1 تصویر زیر).

شکل «S inside coconut» را مجدداً انتخاب کنید و سپس آن را کپی کرده و با کلیدهای میانبر Shift-Control-V در جا بچسبانید تا یک کپی دیگر از آن در ابتدای همه لایه‌ها ایجاد شود. این کپی را به حالت بدون Stroke درآورید و همچنین به صورت Fill-None تنظیم بکنید. این کپی را در حالت انتخاب شده حفظ کرده و درون شکل سایه را نیز انتخاب کنید و به مسیر (با کلیدهای میانبر Control-7) بروید (شکل 2). نتیجه را در بخش 3 تصویر زیر می‌بینید:

جلوه متن نارگیلی

گام 3

با پیروی از تکنیکی که در دو گام قبلی تجربه کردیم، در این گام یک سایه درون حرف C و O نیز ایجاد می‌کنیم.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد ظاهر شکستگی در لبه‌های نارگیل

در این بخش برای این که ظاهری واقع‌گرایانه‌تر به نارگیل‌های خود ببخشیم، ظاهری شکسته در لبه‌های داخلی آن ایجاد می‌کنیم.

گام 1

روی حرف O فوکوس کرده و لبه نارگیل و شکل‌های داخلی نارگیل را انتخاب کنید. این موارد را کپی کرده و با کلیدهای میانبر Shift-Control-V بچسبانید تا یک کپی از آن‌ها (شکل‌های آبی و صورتی) ایجاد شود. در حالی که هر دو کپی در حالت انتخاب قرار دارند گزینه Minus Front را از منوی Pathfinder انتخاب کنید تا یک لبه حلقوی برای نارگیل ایجاد شود.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

با استفاده از ابزار Pen (با کلید میانبر P) یا ابزار Line Segment (با کلید میانبر \) دو مسیر مستقیم در اضلاع راست و چپ حرف O رسم کنید. مقدار Stroke آن‌ها را برابر با 10-16 پوینت تنظیم کنید و از گرادیان خطی زیر استفاده کنید. مطمئن شوید که روی آیکون Apply gradient across stroke در پنل Gradient کلیک کرده‌اید (شکل 1).

مسیرهای بیشتری را روی لبه نارگیل رسم کنید و با استفاده از همان گرادیان میزان Stroke آن‌ها را برابر با 14 پوینت تنظیم کنید. میزان مات بودن (Opacity) را برای این دو مسیر برابر با 60% تعیین کنید.

جلوه متن نارگیلی

گام 3

اینک شکل لبه حلقه را که قبلاً ایجاد کردیم انتخاب کرده و آن را به صورت stroke-none و fill-none تنظیم کنید. این شکل را با مراجعه به مسیر Object > Arrange > Bring to Front (یا کلیدهای میانبر Shift-Control-]) به ابتدای لایه‌ها بیاورید.

این شکل را در حالت انتخاب حفظ کنید و مسیرهای چهارگانه شکل 1 را نیز انتخاب کنید و به منوی Object > Clipping Mask > Make (با میانبر Control-7) بروید. در این زمان می‌بینید که لبه مغز نارگیل حالت شکسته می‌یابد و مسطح نیست. گروه حاصل را به صورت «coconut edge details» نامگذاری کنید.

جلوه متن نارگیلی

گام 4

با پیروی از تکنیکی که در سه گام قبلی تشریح کردیم می‌توانید یک لبه به ظاهر شکسته برای حروف C و S نیز ایجاد کنید.

جلوه متن نارگیلی

افزودن جزئیات به لبه‌های نارگیل

در این بخش برخی جزییات دیگر به لبه‌های نارگیل‌های خودمان اضافه می‌کنیم.

گام 1

روی حرف O فوکوس کنید. با استفاده از ابزار Pen (با میانبر P) یا ابزار Line Segment (با میانبر \) یک دسته از خطوط کوتاه در بخش فوقانی لبه‌های نارگیل رسم کنید (شکل 1) میزان Stroke این خطوط را برابر با 0.5 پوینت و با رنگ خاکستری روشن و قلم‌موی Black Blend Art تنظیم کنید. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

همه این خطوط را در یک گروه قرار دهید (Control-G) و جلوه Gaussian Blur 1 پیکسلی را روی کل گروه اعمال کنید (شکل 2). نام این گروه را «top lines» بگذارید و سپس آن را روی گروه «coconut edge details» زیر ماسک موجود بکشید (شکل 3).

استفاده از قلم‌موهای Black Blend Art تکنیک خاصی است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانید به این لینک (+) مراجعه کنید. از آنجا که Colorization قلم‌مو برابر با Tints تنظیم شده است، زمانی که رنگ Stroke را به صورت خاکستری انتخاب کنید، قلم‌مو نیز علی‌رغم نامش به رنگ خاکستری درمی‌آید. البته همین اتفاق در مورد هر رنگ دیگری نیز می‌افتد.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

در ادامه یک دسته خطوط کوتاه در انتهای لبه نارگیل رسم می‌کنیم (شکل 1). میزان Stroke آن‌ها را برابر با 0.5 پوینت تنظیم می‌کنیم و بار دیگر از قلم‌موی Blend Art Brush سفید و سیاه استفاده می‌کنیم (شکل 2). همه این خطوط را گروه‌بندی (Control-G) کرده و جلوه Gaussian Blur 1 پیکسلی را روی کل گروه اعمال می‌کنیم. نام این گروه را «bottom lines» قرار می‌دهیم و آن را روی گروه «coconut edge details» زیر ماسک موجود می‌کشیم (شکل 3).

جلوه متن نارگیلی

گام 3

با استفاده از تکنیک تشریح شده در دو گام قبلی، جزییاتی به لبه‌های نارگیلی حروف C و S اضافه می‌کنیم.

جلوه متن نارگیلی

گام 4

در این مرحله، مغز میوه نارگیل آماده شده است. همه شکل‌ها و جزییاتی که مغز میوه را در حرف‌های C و O تشکیل می‌دهند انتخاب می‌کنیم. در واقع این موارد شامل همه چیز به جز پوسته قهوه‌ای بیرونی می‌شوند. در ادامه هر یک از آن‌ها را جداگانه گروه‌بندی می‌کنیم. از آن‌ها یک کپی می‌گیریم و آن‌ها را روی دو حرف اول انتقال می‌دهیم تا جلوه متن نارگیلی ما تکمیل شود.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد فیبر روی پوسته نارگیل

در این بخش روی پوسته خارجی نارگیل‌های خودمان کار می‌کنیم و مقداری فیبر به آن‌ها اضافه می‌کنیم.

گام 1

روی حرف نخست جلوه متنی فوکوس کنید. در ادامه با ابزار Pen یا Pencil یک دسته مسیرهای کوتاه روی بخش فوقانی پوسته نارگیل رسم کنید و چند خط نیز در بخش تحتانی آن بکشید. میزان Stroke این مسیرها را با استفاده از رنگ قهوه‌ای تیره و برابر با 2 تا 3 پوینت تنظیم کنید و مقدار Width Profile را در نیز در پنل Stroke برابر با 4 تعیین کند. نوک پروفایل باید به سمت خارج باشد؛ در غیر این صورت گزینه Flip Along را انتخاب کنید

همه فیبرهایی را که رسم کردید گروه‌بندی کنید و در پنل Layers در پشت پوسته نارگیل قرار دهید.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

برای این که کارها ساده‌تر شود، از گروه فیبرها که قبلاً ساختیم یک کپی بگیرید و آن را به پشت حرف C انتقال دهید. همین فرایند را تکرار کرده و مقداری فیبر بیشتر پیرامون بقیه حروف اضافه کنید، یا این که می‌توانید برخی از آن‌ها را کپی کنید.

جلوه متن نارگیلی

گام 3

مسیرهای بیشتری را روی پوسته رسم کنید و میزان Stroke آن‌ها را 2 تا 3 پوینت و با رنگ سایه‌های روشن‌تری از رنگ قهوه‌ای و این بار نیز با عرض پروفایل 4 تنظیم کنید. همه این خطوط را با هم گروه‌بندی کرده و در پنل Layers به پشت مغز میوه، اما جلوتر از پوسته انتقال دهید (شکل 1).

مسیرهای بیشتری را روی بخش تختانی پوسته نارگیل اضافه کرده و میزان Stroke را برابر با 2 تا 3 پوینت و با سایه‌های تیره‌تری از رنگ قهوه‌ای با عرض پروفایل 4 تنظیم کنید. این مسیرها را نیز گروه‌بندی کرده و آن‌ها را مانند مورد قبل بین مغز میوه و پوسته آن انتقال دهید (شکل 2)

جلوه متن نارگیلی

گام 4

برای این که سرعت کارها بیشتر شود، می‌توانید یک کپی از این فیبرها که ساختیم بگیرید و برای حرف C نیز استفاده کنید. این فرایند را برای تولید فیبرهای بیشتر برای بقیه حروف نیز تکرار کنید و برای آن‌ها نیز چند کپی بگیرید.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد هایلایت و سایه برای جلوه متن نارگیلی

در این بخش روی برخی قسمت‌های جلوه متن نارگیلی خودمان هایلایت و همچنین سایه‌هایی اضافه می‌کنیم.

گام 1

با استفاده از ابزار Pen یک مسیر منحنی در بخش تحتانی حروف و همچنین بین حروف رسم کنید. میزان Stroke این مسیر را 2 پوینت و رنگ آن را با قلم‌موی Black Blend Art سفید تعیین کنید. سپس یک جلوه Gaussian Blur با اندازه 1 پیکسل اعمال کرده و میزان Blending Mode Soft Light را به صورت 60% Opacity قرار دید.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

با استفاده از ابزار Ellipse یک بیضی در مرکز حروف C و S رسم کنید. این شکل‌ها را با گرادیان شعاعی سفید به سیاه پر کنید و سپس Blending Mode Multiply آن را برابر با 50% Opacity تنظیم کنید. این بیضی‌ها را در پنل Layers به زیر مغز نارگیل بفرستید؛ اما طوری که جلوتر از پوسته نارگیل قرار گیرند.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد لایه‌هایی پیرامون جلوه متن نارگیلی

در این بخش لایه‌هایی را پیرامون جلوه متنی خود و در واقع خارج از آن طراحی می‌کنیم.

گام 1

با استفاده از ابزار Pen مسیرهایی را مطابق تصویر زیر رسم کنید. در پنل Stroke، مقدار Stroke آن‌ها را برابر با 6 پوینت و عرض پروفایل را 1 قرار دهید. این امر موجب می‌شود که این مسیرها شبیه به برگ‌های کشیده‌ای به نظر بیایند. از یک گرادیان خطی «قهوه‌ای به سبز» برای رنگ‌آمیزی آن‌ها استفاده کنید و زاویه گرادیان را طوری تنظیم کنید که رنگ قهوه‌ای در بخش انتهای زیرین قرار گیرد.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

سه مسیر برگ را با هم گروه‌بندی کنید و یک کپی از آن بگیرید. آن‌ها را پشت جلوه متنی بچینید. سپس آن‌ها را هر طور که دوست دارید بچرخانید یا معکوس کنید.

جلوه متن نارگیلی

ایجاد سایه زیر جلوه متن نارگیلی

در این بخش یک سایه به صورت کلی زیر جلوه متن نارگیلی خود ایجاد می‌کنیم.

گام 1

با استفاده از ابزار Ellipse یک بیضی در انتهای جلوه متن با ابعاد حدود 550 در 20 پیکسل رسم کنید. سپس یک بیضی کوچک‌تر با ابعاد حدود 110 در 4 پیکسل در مرکز رسم کنید. هر دو بیضی را با رنگ سیاه پر کنید؛ اما میزان مات بودن بیضی بزرگ‌تر را برابر با 0% قرار دهید.

در حالی که هر دو بیضی انتخاب شده‌اند، به مسیر Object > Blend > Blend Options بروید و گزینه 20 Specified Steps را انتخاب کنید. سپس به مسیر Object > Blend > Make (با کلیدهای میانبر Alt-Control-B) بروید.

جلوه متن نارگیلی

گام 2

گروه آمیخته حاصل را به پشت انتقال دهید و سپس با مراجعه به منوی Effect > Blur > Gaussian Blu یک جلوه تارشدگی با شعاع 3 پیکسل اعمال کنید تا سایه‌های هموارتری داشته باشد. میزان Opacity را در صورت نیاز بسته به پس‌زمینه‌ای که استفاده خواهید کرد کاهش دهید. بدین ترتیب کار ما به پایان رسیده است.

جلوه متن نارگیلی

سخن پایانی

در پایان می‌توانید یک پس‌زمینه گرادیان فیروزه‌ای به آبی اضافه کنید تا جلوه متنی یک بازتاب رؤیایی از تعطیلات مناطق حاره‌ای باشد. امیدواریم از مطالعه این راهنما لذت برده باشید و تکنیک‌های جدیدی را آموخته باشید و از آن‌ها در پروژه‌های آتی خود استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *