تبخیر دنباله دار چوریوموف گراسیمنکو — تصویر نجومی روز

۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
تبخیر دنباله دار چوریوموف گراسیمنکو — تصویر نجومی روز

دلیل ایجاد دم در دنباله‌دارها چیست؟ هیچ محل مشخصی در هسته دنباله‌دارها وجود ندارد که در آن‌ها جت‌هایی ساخته شوند که چنین دم‌هایی را برای دنباله‌دارها ایجاد می‌کنند.

یکی از بهترین تصاویر از جت‌های در حال ظهور در اینجا نمایش داده شده است. این تصویر در سال ۲۰۱۵ توسط «کاوشگر فضایی رباتیک رزتا» (Rosetta Spacecraft) گرفته شده که متعلق به «آژانس فضایی اروپا» (European Space Agency | ESA) است.

مأموریت کاوشگر رزتا انجام پژوهش‌های دقیق پیرامون دنباله‌دار «۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو» (67P/Churyumov–Gerasimenko) بود. این کاوشگر کار خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۶ ماموریت خود را به پایان رساند. این دنباله‌دار را به اختصار و به طور غیر رسمی، «چوری» می‌گویند.

در این تصویر، ستون‌های گاز و غبار که از قسمت‌های مختلف هسته دنباله‌دار چوری خارج می‌شوند، قابل مشاهده هستند. دلیل این امر، نزدیک بودن این دنباله‌دار به خورشید و گرم شدن آن است. دنباله‌دار دارای دو لوب (Lobe) غالب است؛ تکه بزرگ‌تر در حدود چهار کیلومتر گسترش پیدا کرده و تکه کوچکتر ۲/۵ کیلومتری، به وسیله یک گردنه باریک به تکه دیگر متصل شده است.

تحلیل‌ها حاکی از آن است که تبخیرها باید درون سطح دنباله‌دار اتفاق بیفتد تا جتی از غبار و یخ را بسازد که در تصویر می‌توان آن را در حال ساطع شدن از سطح دنباله‌دار مشاهده کرد. دنباله‌دار چوریوموف گراسیمنکو در حدود یک متر از شعاع خود را در هر بار چرخش ۶/۴۴ سالی به دور خورشید، از دست می‌دهد. این نرخ موجب می‌شود تا این دنباله‌دار، تنها هزار سال دیگر نابود شود.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *