فضاپیمای کاسینی — تصویر نجومی روز

۷۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ دی ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای کاسینی — تصویر نجومی روز

آیا این تصویر متعلق به زحل است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، پرسشی که مطرح می‌شود این است که پس حلقه‌های زحل کجا هستند؟

فضاپیمای کاسینی -- تصویر نجومی روز

هنگامی که «برآمدگی‌های» سیاره «زحل» (کِیوان | Saturn)  در سال ۱۶۱۲ میلادی ناپدید شدند، «گالیلئو گالیله» (Galileo Galilei) چرایی این موضوع را کشف نکرد. بعدها کشف شد که برآمدگی‌های غیرمعمول زحل در واقع حلقه‌های زحل هستند و هنگامی که زمین از صفحه حلقه‌ها عبور می‌کند، حلقه‌های لبه‌ای ناپدید می‌شوند. دلیل این امر آن است که این حلقه‌ها به صفحه‌ای که به نسبت بسیار باریک‌تر از تیغ ریش تراش است محدود شده‌اند.

در عصر مدرن، فضاپیمای رباتیک کاسینی  برای کاوش پیرامون زحل و قمرهای آن، به فضا پرتاب شد و در طول ماموریت خود، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷، در مدار زحل قرار داشت. مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به زحمل و صفحات بیان شده که از فوریه سال ۲۰۰۵ توسط کاسینی ثبت شده‌اند و در بایگانی آنلاین تصاویر خام نگهداری می‌شدند، توسط یک عکاس نجومی آماتور به نام «فرناندو گارسیا ناوارو» (Fernando Garcia Navarro) مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تصویری که در اینجا قرار دارد، به صورت دیجیتالی برش خورده و رنگ‌های آن تنظیم شده است و نتیجه حاصل شده، واقعا قابل توجه است.

صفحه باریک حلقه زحل، به رنگ آبی به نظر می‌رسد و کمربند و ابرهای جو بالای زحل، طلایی رنگ به نظر می‌رسند. جزئیات حلقه زحل را می‌توان در سایه تاریک موجود در بالای تصویر مشاهده کرد که به سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد. قمرهای «دیونه» (Dione) و «انسلادوس» (Enceladus) نیز به صورت برجستگی‌هایی روی حلقه قابل مشاهده هستند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *