طراحی تعاملی — ابزارهای کاربردی

۱۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
طراحی تعاملی — ابزارهای کاربردی

در بخش قبلی مبحث طراحی تعاملی، با خلاصه‌ای از تاریخچه و اصول راهبردی این نوع طراحی آشنا شدیم. در این بخش، به معرفی ابزارهای کاربردی در زمینه طراحی تعاملی می‌پردازیم.

ابزارهای زیاد و مختلفی وجود دارند که طراحان تعاملی می‌توانند برای انجام کار خود از آن‌ها استفاده کنند. همه‌ی این ابزارها هدف یکسانی دارند. این هدف، ایجاد ارتباط با کاربر از طریق تعاملات است. مهم‌تر از همه، طراحان تعاملی باید قادر به برقراری ارتباط مناسب باشند. فهرستی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، نمونه‌هایی از ابزارهای مورد استفاده در تسهیل برقراری ارتباط طراحان است. در نظر داشته باشید که رابط‌های کاربری ساخته‌شده در محیط وب، معمولاً با استفاده از تکنولوژی‌های سمت کاربر، مانند CSS یا HTML ایجاد شده‌اند. حال به معرفی ابزارهای کاربردی در طراحی تعاملی می‌پردازیم:

1. Balsamiq Mockups

«Balsamiq Mockups»، یک اپلیکیشن مبتنی بر «ادوبی ایر» (Adobe Air) است که چارچوب‌بندی تعاملات را آسان می‌کند. تیم توسعه Balsamiq، یک اپلیکیشن بسیار خوب به همراه الگوهای طراحی تعاملی متعدد را برای کاربران فراهم کرده‌اند که برای طراحی اپلیکیشن‌های امروزی فراگیر هستند.

این اپلیکیشن، از یک رابط کاربری ساده به همراه ترسیم المان‌ها به سبک دست‌نوشته و فونت کمیک سنس (Comic Sans) بهره می‌برد. این ویژگی‌ها، طراحان و مدیران را قادر می‌سازد تا با حذف المان‌های فرعی طراحی، توان خود و بازخورد مشتریان را بر روی تعاملات متمرکز کنند. این اپلیکیشن را به عنوان یک نسخه آنلاین از نمونه اولیه کاغذی در نظر بگیرید.

2. InVision

«InVision»، ابزار رایگان ساخت نمونه‌های اولیه برنامه‌های تحت وب و تلفن همراه برای سیستم‌عامل‌های ویندوز (Windows) و مک (Mac) است. این ابزار، برای تسهیل روند ایجاد ارتباط طراحی شده است و قابلیت یکپارچه شدن با نرم‌افزارهای مختلفی از جمله فتوشاپ (Photoshop)، اسلک (Slack)، جیرا (Jira) و غیره را نیز دارد.

طراحان می‌توانند چارچوب و طرح‌های کلی خود را آپلود کرده و با استفاده از هات‌اسپات (Hotspot)، آن‌ها را به یکدیگر متصل کنند. مدیران، مشتریان و همکاران نیز می‌توانند نظرات خود را به صورت مستقیم بر روی طراحی مطرح کنند. به علاوه، با استفاده از ابزار ارائه زنده این نرم‌افزار یعنی «LiveShare»، امکان ایجاد نوشته به صورت زنده نیز فراهم می‌شود.

3. Omnigraffle

«Omnigraffle»، یک نرم‌افزار برتر در زمینه رسم و طراحی با پشتیبانی از سیستم‌عامل «Mac OS X» است. طراحان تعاملی می‌توانند از مزایای محیط‌های زیبایی که توسط این نرم‌افزار ساخته می‌شود، بهره ببرند و به‌جای کار طراحی، بر روی تعاملات موجود در پس طراحی‌ها تمرکز کنند. این نرم‌افزار، قابلیت‌های جذابی از قبیل اجرای قابلیت با کلیک، ترسیم منحنی و غیره را ارائه می‌کند.

4. Patternry

هیچ‌کسی نمی‌خواهد زمان خود را صرف کارهای تکراری بکند. دسترسی به کتابخانه‌های تعاملی خوب، باعث ذخیره انرژی و زمان طراحی یا کدنویسی یک تعامل معمول می‌شود و از پیوستگی درون طراحی اطمینان حاصل می‌کند. «Patternry»، ابزاری است که امکان به اشتراک‌گذاری و ذخیره طراحی و کدهای یک تیم طراحی را در یک محل (کتابخانه) فراهم می‌کند. نکته‌ی بسیار جالب در مورد این ابزار، ارائه یک نقطه شروع برای طراحی به همراه چندین الگوی رایج برای ساخت تعاملات و ماژول‌های (Modules) مختلف است.

5. Sketch

«Sketch»، یک نرم‌افزار طراحی مختص سیستم‌عامل مک (Mac) است که بیشتر برای ساخت آیکون‌ها (Icons) و فایل‌های پیش‌نمایش یا موکاپ‌هایی (Mockups) با کیفیت متوسط تا بالا استفاده می‌شود. این نرم‌افزار را می‌توان نسخه‌ی ساده‌تر فتوشاپ در نظر گرفت. Sketch، تمام ابزارهایی مورد نیاز یک طراح تعاملی برای ساخت چارچوب و موکاپ، مانند لایه (Layer)، شبکه (Grid)، آرت‌بورد (Artboard) به همراه چندین افزونه بصری را ارائه می‌کند.

6. Axure

بدون شک، بهترین ابزار طراحی تعاملی موجود، «Axure RP» است. با وجود قابلیت‌های بسیار قوی‌تر نسبت به Balsamiq، امکان به اشتراک‌گذاری و همکاری بر روی طرح و تبدیل آسان طرح کلی صفحه به یک نمونه اولیه، به نظر می‌رسد که این ابزار، تمام امکانات مورد نیاز برای یک طراحی تعاملی را فراهم کرده است.

تنها جنبه منفی این نرم‌افزار (البته برای تازه‌کاران) این است که امکانات زیادی را ارائه می‌کند و همین باعث کند شدن یادگیری عملکردهای مختلف آن می‌شود.

7. UXPin

«UXPin»، یک پلتفرم طراحی مشارکتی است که از چارچوب‌بندی «Lo-Fi» تا نمایش انیمیشنی «Hi-Fi» را پشتیبانی می‌کند. طراحانی که از فتوشاپ و اسکچ (Sketch) استفاده می‌کنند، می‌توانند کار خود را به منظور ترسیم لایه‌ای وارد این پلتفرم کرده و بازخورد همکاران و مدیران را دریافت کنند. این پلتفرم، با ارائه گزینه‌های تعاملی متعدد و ویرایشگر سفارشی انیمیشن، کار طراحی تعاملی را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، امکان آزمایش کاربردپذیری و قابلیت‌های ارائه زنده نیز در این ابزار فراهم شده است.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
uxbooth
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *