ستارگان زمستانی — تصویر نجومی روز

۱۰۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ آبان ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
ستارگان زمستانی — تصویر نجومی روز

کدام ستارگان در طول زمستان در آسمان نیم‌کره شمالی زمین می‌درخشند؟ در تصویری که در اینجا مشاهده می‌کنید، تعدادی از ستارگان درخشانی که طی این ماه، آسمان شب‌های زمستانی را در نیم‌کره شمالی زمین مزین می‌کنند، نشان داده شده‌اند.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این تصویر ترکیبی-افقی سراسرنمای (پانورامای) ۳۶۰ درجه، از ۶۶ قاب عمودی ساخته شده است که به صورت پیاپی، با دوربین و در موقعیت مشابهی، در حدود ساعت ۲:۳۰ پس از نیمه‌شب ثبت شده‌اند. از جمله ستارگان مشهوری که در این تصویر قرار دارند، می‌توان به «سرپیشین» (رأس پیکر پیشین | Castor) و «سَرپسین» (رأس پـِیکَر پَسین | Pollux) اشاره کرد که در جنوب شرقی قرار دارند.

سرپیشین در سمت چپ، «شباهنگ» (شِعرای یمانی | Sirius) در نزدیکی افق و به سمت جنوب، «سُروش» (بُزبان | عَیّوق | آلفای ارابه‌ران | Capella) در بالای قوس «کهکشان راه شیری» (Milky Way Galaxy) و در غرب آسمان و «آلفا خرس کوچک» (جُدَی) در ناحیه شمالی و در سمت راست تصویر قرار دارد.

همچنین، یک «شهاب‌سنگ» (Meteor) نیز در سمت چپ تصویر قرار دارد. در پس‌زمینه تصویر، «موزه اوراوا ویلیج» (Museum of the Orava Village) در «زوبِرِکْ» (Zuberec) واقع در «اِسلُواکی» (Slovensko) را می‌توان مشاهده کرد.

در این روستا، صدها سال زندگی روستایی و کهن جریان دارد و آسمان زیبا و پر از ستاره‌های درخشان آن برای مردم محلی آشنا است. این همان آسمان شبی است که در طول زمستان با دیگر ساکنان نیم‌کره شمالی زمین به اشتراک گذاشته می‌شود.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *