ستاره نوترونی J0030 — تصویر نجومی روز

۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ آذر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
ستاره نوترونی J0030 — تصویر نجومی روز

ستارگان نوترونی چه شکلی هستند؟ پیش‌تر، این ستارگان که اکنون در اندازه یک شهر هستند، بسیار کوچک و دور بودند. اما اخیرا اولین نقشه‌ها از موقعیت و اندازه نقاط داغ موجود در سطح ستارگان نوترونی ساخته شده است. این نقشه، با مدل‌سازی اینکه چرخش سریع موجب می‌شود روشنایی اشعه ایکس ستاره افت و خیز کند، ایجاد شده است.

ستاره نوترونی J0030 -- تصویر نجومی روز

بر اساس یک مدل پیشرو، یک نقشه مصور از نقاط داغ J0030+0451 به دست آمده است که در آن، کل سطح ستاره با رنگ آبی لکه‌دار پوشیده شده است. J0030 هر 0.0049 ثانیه یک‌بار می‌چرخد و در حدود ۱۰۰۰ سال نوری از زمین دور است. نقشه محاسبه شده از روی داده‌ها، توسط تلسکوپ اشعه ایکس «کاوشگر ترکیبات درونی ستاره نوترونی ناسا» (NASA's Neutron star Interior Composition ExploreR | NICER) گرفته شده که به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (International Space Station) متصل است.

موقعیت محاسبه شده برای این نقاط داغ شگفت‌انگیز است و به خوبی قابل درک نیست. به دلیل آنکه، «اثر همگرایی گرانشی» (Gravitational Lensing Effect) ستارگان نوترونی بسیار قوی است، J0300 بیش از نیمی از سطح خود را به سوی زمین نشان می‌دهد. مطالعه ظاهر «تپ‌اختر» (Pulsar) کمک می‌کند تا تخمین دقیقی از جرم، شعاع و فیزیک داخلی ستاره نوترونی حاصل شود که ستاره را از منفجر شدن درون یک سیاه‌چاله، نجات می‌دهد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *