۹ نکته برای بهبود طراحی رابط کاربری — راهنمای کاربردی

۱۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۹ نکته برای بهبود طراحی رابط کاربری — راهنمای کاربردی

طراحی UI زیبا، کاربردی و کارآمد زمان‌گیر است و نیازمند بازنگری‌های متعددی در مسیر طراحی است. این دستکاری‌های مداوم برای ساخت چیزی که مشتری‌ها، کاربران و خودتان کاملاً از آن رضایت داشته باشید ضروری هستند. در این مقاله با 9 نکته برای بهبود طراحی رابط کاربری آشنا می‌شویم.

همان طور که اشاره کردیم در مسیر طراحی یک رابط کاربری مناسب بازنگری‌ها و دستکاری‌های زیادی مورد نیاز است، اما برخی نکات وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانیم به بهبود این موارد کمک زیادی بکنیم. در ادامه گزیده‌ای از نکات کوچک و با پیاده‌سازی آسان را معرفی می‌کنیم که نه‌تنها به بهبود طراحی‌های شما کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به عنوان شاخص‌های کارآمدی برای آغاز پروژه بعدی‌تان محسوب شوند.

1. کاری کنید عناصر مختلف تعریف شده باشند

استفاده از سایه‌های Multiple Drop یا حاشیه‌های بسیار ظریف (فقط کمی تیره‌تر از سایه اصلی) موجب می‌شود که برخی عناصر خاص برجسته‌تر به نظر برسند و نقش تعریف‌شده‌تری به خود بگیرند. به این ترتیب از سایه‌های مبهم جلوگیری می‌کنیم.

بهبود طراحی UI

2. استفاده از تنها یک تایپ‌فیس در طراحی هیچ اشکالی ندارد

در زمان ایجاد آثار هنری تلاش کنید صرفاً از یک تایپ‌فیس بهره بگیرید. برخی اوقات انجام این کار موجب تولید نتایج قوی‌تر و منسجم‌تر می‌شود. این توصیه که «همواره دست کم از 2 تایپ‌فیس استفاده کنید» را نادیده بگیرید. با بهره‌گیری از ترکیبی از وزن، اندازه و رنگ می‌توان نتایج کاملاً قابل قبولی به دست آورد.

بهبود طراحی UI

3. برای متون طولانی از اندازه قلم 20 پوینت استفاده کنید

در مورد محتواهای طولانی مانند نوشته‌های وبلاگ، توضیح پروژه و این دست موارد اندازه قلم را برای بدنه اصلی متن 20 پوینت یا حتی کمتر انتخاب کنید. البته این اندازه به تایپ‌فیس انتخاب شده بستگی دارد، اما تقریباً اغلب تایپ‌فیس ها در اندازه 20 پوینت به این منظور عملکرد مناسبی دارند و تجربه خوانایی بسیار بهتری برای کاربر در متون طولانی فراهم می‌سازند.

اندازه 18 پوینت متعلق به زمان‌های خیلی قبل است.

بهبود طراحی UI

4. تجربه مواجهه اولیه کاربر را بهبود ببخشید

به کاربران خود امکان دهید که هر زمان بتوانند صفحه معرفی اولیه اپلیکیشن را رد کنند. به این منظور یک لینک Skip را در جایی که به راحتی و دسترس انگشتان کاربر باشد قرار دهید.

بهبود طراحی UI

5. سایه‌ها باید ناشی از یک منبع نوری واحد باشند

مطمئن شوید که سایه‌ها همواره از یک منبع نوری واحد ناشی می‌شوند. این یک کار ساده است، اما برخی اوقات نادیده گرفته می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند. همواره به خاطر داشته باشید که ما در سرزمین هزار خورشید زندگی نمی‌کنیم.

بهبود طراحی UI

6. افزایش کنتراست بین متن و تصاویر با یک Overlay ظریف و ساده

بسته به این که متن چگونه روی تصویر ظاهر می‌شود، می‌توانید از یک Overlay تمام تصویر تست شده و یا یک Overlay گرادیان ظریف‌تر (پایین به بالا یا بالا به پایین) برای افزایش کنتراست بین این دو عنصر استفاده کنید.

بهبود طراحی UI

7. استفاده از متن وسط‌چین را محدود کنید

در طراحی‌های خود تلاش کنید از متون وسط‌چین صرفاً برای عناوین و بخش‌های کوچک متنی استفاده کنید. در مورد تقریباً همه بخش‌های دیگر متنی از تراز راست-چین (یا چپ-چین بسته به زبان) بهره بگیرید.

بهبود طراحی UI8. از فضای خالی زیاد استفاده کنید

فضای سفید، فضای خالی یا فضای منفی عناوین مختلفی هستند که همگی به مفهوم واحدی اشاره می‌کنند. از این فضای خالی تا حد امکان بهره بگیرید تا طراحی بهتری داشته باشید. حتی مقادیر کمی از فضای خالی مناسب می‌تواند موجب شود که طراحی شما نفسی بکشد و شیک‌تر به نظر برسد. بهره‌گیری از فضای خالی یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای بهبود طراحی‌ها محسوب می‌شود.

بهبود طراحی UI

9. متون روی پس‌زمینه روشن را تیره‌تر کنید

زمانی که روی تصاویر پس‌زمینه روشن کار می‌کنید، متن خود را بیش از حد روشن نکنید. امروزه به نظر می‌رسد که اغلب افراد از این روش استفاده می‌کنند، اما شما این کار را نکنید. تلاش خود را معطوف به طراحی یک رابط کاربری با دسترس‌پذیری بالا کنید.

بهبود طراحی UI

به این ترتیب به پایان این راهنما با موضوع معرفی 9 نکته سریع و کاربردی برای بهبود رابط‌های کاربری می‌رسیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
uxdesign
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *