فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش دوم

۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ دی ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش دوم

فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش دوم

در قسمت اول این مقاله با فایده‌ها و خطرهای روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید، با روت کردن و خوبی‌ها و بدی‌های آن آشنا شدیم، در ادامه با فرآیند روت کردن آشنا خواهید شد.

قبل از روت کردن از فایل‌های خود بک‌آپ تهیه کنید

وقتی قفل بوت لودر باز شود، ممکن است فایل‌های دستگاه پاک شوند. پس حتماً قبل از باز کردن قفل بوت لودر نسخه بک‌آپ و پشتیبان از فایل‌های خود تهیه کنید. بوت لودر برنامه‌ای است که به محض روشن شدن دستگاه فعال می‌شود و نسخه سیستم‌عامل دستگاه را بارگذاری و اجرا می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی بوت لودر دستگاه را قفل می‌کنند تا کاربران فقط امکان استفاده از سیستم عامل پیش‌فرض دستگاه را داشته باشند.

اندروید سیستم یکپارچه‌ای برای تهیه بک‌آپ از تمام اطلاعات دستگاه ندارد. بنابراین باید برای هر قسمت از اطلاعات از سیستم‌های مختلفی برای تهیه بک‌آپ استفاده کنید. برای اطلاعات مخاطبان و ایمیل‌ها از فعال بودن (Google sync) اطمینان حاصل کنید. برای تهیه بک‌آپ از عکس‌ها و تصاویر می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر خود منتقل کنید و یا آن‌ها را روی (Google Photos) آپلود کنید. برای تهیه بک‌آپ از فایل‌های متنی و مستندات نیز می‌توانید از (Google Drive) و (Dropbox) استفاده کنید.

مراحل روت کردن

روت کردن شامل سه مرحله است: باز کردن قفل بوت لودر، فلش کردن محیط ریکاوری جدید و استفاده از ریکاوری جدید برای فلش کردن فایل زیپ که امکان دسترسی به روت را فراهم می‌کند.

در گام اول باید قفل بوت لودر را باز کنید. معمولاً برای هر مدل و دستگاهی روش خاصی برای باز کردن قفل بوت لودر وجود دارد برای اینکه از این روش مطلع شوید، کافی است در گوگل جستجو کنید.

پس از اینکه قفل بوت لودر باز شد، باید از محیط ریکاوری سیستم به یک کاستوم ریکاوری سوئیچ کنید. کاستوم ریکاوری‌هایی مثل (TWRP) به شما امکان فلش کردن زیپ‌ها، تهیه بک‌آپ و اجرای کدهای دستوری را می‌دهد. در ادامه از محیط ریکاوری برای فلش کردن فایل زیپ برای دسترسی به روت استفاده می‌کنیم.

وقتی از محیط ریکاوری (TWRP) استفاده می‌کنید باید یک فایل (SuperSU) را فلش کنید تا به شما دسترسی به روت را بدهد. پس از ریبوت کردن سیستم، هیچ تفاوتی در دستگاه خود احساس نخواهید کرد، تنها تغییری که تا الان اتفاق افتاده این است که شما از این پس امکان و قدرت ایجاد تغییرات را خواهید داشت. در ادامه به نحوه نصب رام جدید و استفاده از برنامه‌های مخصوص نسخه‌های روت‌شده پرداخته شده است.

بهتر است از برنامه‌هایی که با یک کلیک روت می‌کنند استفاده نکنید

اگر قفل بوت لودر دستگاه شما قابل باز کردن باشد، دو راه برای روت کردن پیش روی شماست؛ استفاده از برنامه‌های روت با یک کلیک و روش دستی.

نرم‌افزارهای زیادی برای روت کردن با یک کلیک وجود دارند، اشکالی که این نرم‌‌افزارها دارند این است در صورت استفاده از آن‌ها باید تسلیم رام انتخابی توسط توسعه‌دهنده نرم‌افزار شوید درحالیکه در صورت روت کردن دستی می‌توانید رام کاستوم بهینه برای دستگاه خود را پیدا و نصب کنید.

برنامه روت‌کننده یک مشکل دیگر نیز دارند، این برنامه‌ها شاید شما را از دست بلوت‌ویرهای شرکت سازنده خلاص کنند اما خیلی از آن‌ها با نصب برنامه‌های پیشفرض خودشان بر روی دستگاه دوباره معضل‌ساز می‌شوند. برنامه‌های زیادی از این نوع وجود دارند: (Kingoroot) و (OneClickRoot) نمونه‌هایی از این برنامه‌ها هستند.

فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش دوم

چگونه دستگاه اندرویدی خود را روت کنیم؟

هزاران راه و ابزار مختلف برای روت کردن وجود دارد. بنابراین ابتدا باید روش مناسب دستگاه بخصوص خود را پیدا کنید و سپس با استفاده از آن دستگاه خود را روت کنید. اگر گوشی شما نکسوس، پیکسل، وان پلاس، ال.جی. یا اچ.تی.سی. باشد راه سرراستی برای روت کردن خواهید داشت. اگر گوشی شما متعلق به برندهای ناشناس باشد مسئله کمی پیچیده‌تر خواهد بود. در بعضی موارد مثل سامسونگ S8 نیز با توجه به محدودیت‌هایی که شرکت سازنده لحاظ کرده، روت کردن تقریباً غیرممکن شده است.

برای شروع به فروم (XDA Developers) مراجعه کنید و دستگاه خود را جستجو کنید. این فروم بهترین منبع برای موارد مرتبط با روت کردن و کاستوم رام‌هاست. شما در این فروم می‌توانید اطلاعات کاملی را در مورد روت کردن دستگاه بصورت مرحله به مرحله و روش نصب کاستوم رام‌ها و مواردی از این دست بیابید.

فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش دوم

راه دیگری که برای آشنایی با روش روت کردن مخصوص دستگاهتان پیش روی شماست جست‌وجوی عبارات زیر برای یافتن ویدئوهای آموزشی یوتیوب است:

“(how to root (your phone here” یا “how to unlock (your phone here) bootloader” 

درست است که مراحل برای دستگاه‌های مختلف متفاوت و خاص هستند، اما به‌طور کلی گام‌های روت کردن عبارتند از:

  • روی کامپیوتر خود درایورهای ADB و (FastBoot) را نصب کنید. با این کار می‌توانید با دستورهایی دستگاه خود را کنترل یا تغییراتی روی آن اعمال کنید. همچنین باید (USB Debugging) را در دستگاه اندرویدی خود فعال کنید.
  • وقتی دستگاه اندرویدی خود را به کامپیوتر متصل کردید باید حالت (FastBoot) را فعال کنید و از (command prompt) برای ارسال دستورها به دستگاه اندرویدی استفاده کنید. با این روش می‌توانید قفل بوت لودر را باز کنید و یک کاستوم ریکاوری مثل (TWRP) را نصب کنید.
  • وارد کاستوم ریکاوری شوید و فایل (SuperSU) را که روی دستگاه خود کپی کرده‌اید فلش کنید و دستگاه خود را روت کنید. برنامه (Root Checker) را اجرا کنید تا از روت شدن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

یک کاستوم رام نصب کنید

حالا که دستگاه شما روت شده است می‌توانید یک کاستوم رام روی آن نصب کنید. فرآیند انجام این کار ربطی به نوع دستگاه شما ندارد و در دستگاه‌های مختلف نیز کاملاً یکسان است. توجه داشته باشید که وقتی یک کاستوم رام نصب می‌کنید در واقع سیستم عامل جدیدی نصب کرده‌اید و تمام فایل‌ها پاک خواهند شد.

دقیقاً به همین دلیل نیاز است که یک بک‌آپ (Nandroid) تهیه کنید. در محیط ریکاوری (TWRP) گزینه بک‌آپ را لمس کنید تا فرآیند تهیه بک‌آپ آغاز شود. همچنین می‌توانید برای تهیه بک‌آپ از داده‌ها و برنامه‌های دیگر نیز از (Titanium Backup) استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید بعد از نصب کاستوم رام تمام برنامه‌های مورد علاقه خود را مجدداً نصب کنید و داده‌های آن‌ها را مجدداً مورد استفاده قرار دهید.

فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش دوم

پس از اینکه کاستوم رام سازگار با دستگاه خود را پیدا کردید، آن را در حافظه داخلی دستگاه خود ذخیره کنید. وارد محیط (TWRP) شوید و آن را فلش کنید. پس از ریبوت دستگاه، یک سیستم عامل کاملاً جدید را تجربه خواهید کرد. چند کاستوم رام که بسیار توصیه می‌شوند، عبارتند از: (Lineage OS)، (PAC-ROM) و (Paranoid Android).

 برنامه‌های مفید برای بعد از روت کردن

Titanium Backup

این برنامه بهترین گزینه برای تهیه بک‌آپ است. پیش از نصب کاستوم رام بهتر است بک‌آپی از فایل‌‌هایتان تهیه کنید و تیتانیوم بک‌آپ بهترین ابزار برای این کار است. این برنامه امکان بک‌آپ گرفتن از داده‌های تمام برنامه‌ها را فراهم می‌کند و همچنین می‌توان آن را با DropBox نیز سینک کرد.

Greenify

این برنامه بهترین برنامه برای بهینه سازی مصرف و عمر باتری دستگاه شماست. (Greenify) می‌تواند اجرای برنامه‌ها در اندروید را مدیریت کند. برای مثال این برنامه می‌تواند مشخص کند که کدام برنامه‌ها باید در پس‌زمینه فعال باشند و کدامیک در حالت استندبای بمانند. این برنامه با جلوگیری از اجرای خودکار برنامه‌ها در پس‌زمینه، انرژی باتری را برای مدت بیشتری حفظ می‌کند.

Tasker

این برنامه برای اتوماتیک و خودکار کردن عملکرد برنامه‌ها کاربرد دارد. مثلاً می‌توانید مشخص کنید در زمان و یا شرایط خاصی برنامه مشخصی به‌صورت خودکار اجرا شود؛ برای مثال اجرای خودکار (Spotify) به محض اتصال هدفون به دستگاه.

Nandroid Manager

این برنامه به شما امکان تعامل با فایل‌های بک‌آپ (Nandroid) را می‌دهد.

Link2SD

این برنامه بین حافظه داخلی و بیرونی دستگاه شما ارتباط ایجاد می‌کند و با این کار می‌توانید برنامه‌ها را روی حافظه خارجی نصب کنید ولی برنامه متوجه این اتفاق نخواهد شد.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید آمورش‌های زیر نیز برای شما مفید باشد:

--

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
www.makeuseof.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *