فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش اول

۱۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
فاید‌ه‌ها و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش اول

فواید و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید — بخش اول

برخلاف سیستم‌ عامل‌های ویندوز و مک در کامپیوترهای شخصی، در محیط اندرویدی که در حال حاضر در حال استفاده از آن هستید، به فایل‌های سیستمی دسترسی ندارید. در محیط اندروید فقط به پارامترهایی که توسط گوگل یا کارخانه سازنده موبایل یا تبلت از پیش تعریف شده‌اند، دسترسی خواهید داشت. روت کردن تنها راه رهایی از این محدودیت است.

در واقع روت کردن به معنای به دست گرفتن کنترل کامل دستگاه اندرویدی با کد اصلی خود سیستم عامل است. روت کردن به شما امکان دسترسی به فایل‌ها، فولدرها و دستورهای سیستمی را که معمولاً از دید کاربر پنهان هستند، فراهم ‌می‌کند.

با روت کردن اندروید می‌توانید اندروید دستگاه خود را حتی اگر به‌صورت رسمی توسط دستگاه شما پشتیبانی نشود، به آخرین نسخه اندروید آپدیت و بلوت‌ویرها (Bloatwares) را حذف کنید. آنچه باید بدان توجه داشته باشید این است که قدرت بیشتر، مسئولیت بیشتری نیز در پی دارد. سؤالی که پیش می‌آید این است: آیا روت کردن به سختی و ریسک‌هایش می‌ارزد؟

فواید روت کردن

لازم است توجه داشته باشید که صرف روت کردن به معنای حل مشکلات شما نیست، بلکه روت کردن به شما قدرت مانور لازم برای حل مشکل را می‌دهد. در ادامه به چند مورد از فواید روت کردن دستگاه‌های اندرویدی اشاره شده است.

حذف بلوت‌ویرها

بلوت‌ویرها (Bloatwares) نرم‌افزارهایی هستند که شرکت سازنده دستگاه آن‌ها بر روی محصول خود نصب کرده است، فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند، کارایی و فایده چندانی برای کاربر ندارند و معمولاً امکان حذف آن‌ها بدون روت کردن میسر نیست. در صورت نیاز به عملکرد هر یک از این نرم‌افزارها خود کاربر می تواند همین نرم‌افزار یا نرم‌افزاری با عملکرد مشابه را در فروشگاه‌های نرم‌‍افزار اندروید بیابد. ولی در صورتی که کاربر نیازی به این نرم‌افزارها نداشته باشد، وجود آن‌ها روی دستگاه نه تنها سودی برای کاربر ندارد باعث کاهش سرعت عملکرد آن و افزایش مصرف باتری می‌شود.

امکان تهیه بک‌آپ بهتر

فواید و خطرات روت کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید

با روت کردن گوشی یا تبلت اندروید امکان استفاده از برنامه تیتانیوم بک‌آپ Titanium Backup را خواهید یافت. این برنامه مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات فوق‌العاده کاربردی را برای بک‌آپ گرفتن از اطلاعات دستگاه و برنامه‌ها را فراهم می‌کند و فقط با روت کردن گوشی قابل‌استفاده خواهد بود.

استفاده از کاستوم رام‌ها (custom ROMs)

رابط‌های شرکت‌های تولیدکننده موبایل و تبلت، عمدتاً باعث کندتر شدن دستگاه می‌شوند و سودی برای کاربر ندارند. اگر می‌خواهید بیشترین استفاده ممکن را از دستگاه خود بکنید، باید از یک کاستوم رام که واقعاً نیازهای کاربردی کاربران را مدنظر دارد، استفاده کنید و برای این کار نیاز به روت کردن خواهید داشت.

استفاده از امکانات و نرم‌افزارهایی که فقط روی اندرویدهای روت شده، ممکن هستند

با روت کردن به نرم‌افزارهایی دست می‌یابید که فقط روی اندروید روت شده قابل اجرا هستند و در فروشگاه‌هایی مثل پلی‌استور یافت نمی‌شوند. همچنین با روت کردن امکان استفاده از قابلیت‌هایی مثل اورکلاک کردن را پیدا خواهید کرد.

استفاده از دستگاه برای مدت طولانی‌تر

بعضی از کاستوم رام‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا آخرین نسخه اندروید را روی دستگاه خود نصب کنید. آپدیت رسمی اندروید برای بعضی دستگاه‌ها خیلی دیر ارائه می‌شود و برای بعضی دستگاه‌ها نیز هرگز ارائه نمی‌شود. در نتیجه برای مدت طولانی‌تری می‌توان از یک دستگاه استفاده کرد و همچنان از نسخه‌های به‌روز اندروید بهره برد.

آنچه با روت کردن از دست خواهید داد

با اینکه روت کردن کار غیرقانونی محسوب نمی‌شود اما با روت کردن گوشی شما از پوشش گارانتی خارج می‌شود، البته می‌توان گوشی را دوباره به حالت روت نشده برگرداند و در این صورت باید مجدداً پوشش گارانتی نیز برقرار خواهد شد. بعضی از تولیدکنندگان با تنظیماتی در دستگاه‌هایشان به اینکه دستگاه روت شده یا خیر پی می‌برند که البته برای آن‌ها نیز راه‌های فراری وجود دارند.

با روت کردن امکان دسترسی به فایل‌های سیستمی فعال شده و در نتیجه امنیت دستگاه کاهش می‌باید. این امر باعث می‌شود ویروس‌ها و بدافزارها راحت‌تر به هدف خود برسند و به تمام بخش‌های سیستم‌عامل دسترسی یابند. از سوی دیگر روت کردن باعث می‌شود دستگاه با بعضی از نرم‌افزارها دچار مشکل شود از این دسته می‌توان به واتزاپ و برنامه‌های بانکی اشاره کرد.

در قسمت دوم این مقاله به فرایند کامل روت کردن گوشی‌های اندرویدی می‌پردازیم.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید آمورش‌های زیر نیز برای شما مفید باشد:

--

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
www.makeuseof.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *