حذف نویز محیطی از فایل های صوتی با Audacity — راهنمای کاربردی

۴۱۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
حذف نویز محیطی از فایل های صوتی با Audacity — راهنمای کاربردی

آیا تاکنون موقعیتی بوده که روی یک پروژه صوتی کار کنید و با مشکلی مواجه شوید؟ این مشکل می‌تواند یک صدای هیس، یک صدای برخورد معمولی یا تیک‌تاک ساعت باشد. همچنین ممکن است صدای آواز پرنده یا صرفاً نویز محیط روی قطعه صوتی ضبط شده باشد. در پروژه‌های صوتی باید از شر این صداهای مزاحم رها شوید. خوشبختانه حذف نویز پس‌زمینه از صدا در صورت داشتن ابزارهای مناسب کار آسانی است. در این مقاله با روش حذف نویز محیطی با استفاده از نرم‌افزار Audacity آشنا می‌شویم.

چرا باید از Audacity استفاده کنیم؟

اگر هم اکنون از Audacity (+) استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را دانلود کرده و برای حذف نویز محیط از صدای ضبط شده مورد استفاده قرار دهید.

نکته جالب‌تر این است که مهم نیست قطعه صوتی با استفاده از این نرم‌افزار ضبط شده باشد یا نه، در هر حال این نرم‌افزار می‌تواند نویزهای آن را حذف کند.

Audacity

اگر تاکنون نام Audacity را شنیده باشید، می‌دانید که یک نرم‌افزار ویرایش صوت رایگان و اوپن‌سورس است که همه ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که نیاز دارید را پوشش می‌دهد. Audacity می‌تواند به پخش پادکست شما کمک کرده و علاوه بر همه موارد دیگر جلوه‌های صوتی عالی نیز خلق کند.

برای باز کردن صدا در این نرم‌افزار باید به منوی File > Import بروید و به دنبال فایلی که می‌خواهید باز کنید بگردید.

چرا باید صدا را از نویز پس‌زمینه جدا کرد؟

در برخی موارد ممکن است حفظ صدای پس‌زمینه حتی مناسب‌تر باشد. باید بدانید که نویز محیط همیشه مشکل محسوب نمی‌شود. اما پس چه هنگام باید تلاش کنیم آن را حذف کنیم؟

یک قاعده ساده وجود دارد. اگر نویز پس‌زمینه باعث حواس‌پرتی شنونده از صدای صحبت یا موسیقی باشد که منظور اصلی از ضبط قطعه صوتی بوده است در این صورت باید حذف شود، یا دست‌کم باید میزان آن کاهش پیدا کند.

پادکست‌ها، ترانه‌ها و ضبط‌های دراماتیک، همگی باید کیفیت مناسبی داشته باشند و نویز محیط باید حذف شود. در مورد هر چیز دیگر از قبیل ضبط‌های شخصی، یا مصاحبه‌های ضبط شده، وجود نویز پس‌زمینه مانعی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند دست‌نخورده باقی بماند.

حذف نویز محیطی از فایل‌های صوتی

برای فیلتر کردن نویز پس‌زمینه باید بخشی از قطعه صوتی را پیدا کنید که چنین صدایی را بتوان از آن جدا کرد. این جدا کردن می‌تواند شامل تقسیم قطعه استریو به دو قطعه مونو باشد. این کار از طریق کلیک روی فلش رو به پایین روی پنل Track Control و انتخاب گزینه Split Stereo Track میسر است.

زمانی که صدای (صرف) محیط را پیدا کردید (Audacity از یک نمونه استفاده می‌کند)، باید با ماوس آن را انتخاب کنید. مطمئن شوید که ابزار Selection انتخاب شده است و سپس کلیک کرده و آن را روی بخش پس‌زمینه یعنی صدای محیط بکشید.

Audacity

بخش انتخابی از صوت توسط قابلیت Noise Reduction برای یافتن صدای محیط پس‌زمینه و حذف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نه تنها این قابلیت کاملاً هوشمند است، بلکه نتایج کاملاً خیره‌کننده هستند.

استفاده از قابلیت Noise Reduction در Audacity

همزمان که صدا انتخاب شده است (به رنگ آبی هایلایت می‌شود)، قابلیت Effects > Noise Reduction را باز کنید. یک کادر محاوره‌ای می‌بینید که دارای یک ابزار دومرحله‌ای است. ابتدا به Step 1 بروید و روی دکمه Get Noise Profile کلیک کنید. قبلاً پروفایل خود را انتخاب کرده‌اید و از این رو باید روی این دکمه کلیک کنید.

Audacity

در این مرحله کادر Noise Reduction بسته خواهد شد، بنابراین از این وضعیت سردرگم نشوید. به جای آن بخشی از صوت که می‌خواهید صدای محیط را از آن حذف کنید را انتخاب کنید. اگر این قطعه صوتی کاملی است، کافی است هدر ترک را کلیک کنید تا همه آن انتخاب شود. در غیر این صورت بخش بزرگ‌تری از قطعه صوتی را انتخاب کنید.

Audacity

اکنون به بخش Effects > Noise Reduction بازگردید و به دنبال Step 2 بگردید. در اغلب موارد تنظیمات پیش‌فرض برای Noise Reduction ،Sensitivity و Frequency Smoothing کار می‌کند. در ادامه روی OK کلیک کنید تا این تنظیمات قبول شوند. بسته به مدت صوت، ممکن است مدتی طول بکشد تا کاهش نویز اعمال شود.

Audacity

البته شما می‌توانید تنظیمات Noise Reduction ،Sensitivity و Frequency Smoothing را بسته به میل خود تغییر دهید. اگر زمان کافی برای تنظیم آن‌ها را دارید، ارزش دارد که آن‌ها را تغییر دهید و نتیجه بهتری بگیرید. توجه داشته باشید که در قطعه‌های صوتی بلندتر، زمان پردازش نیز افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که این کار پایان یافت، نتایج را مشاهده کنید. اگر از نتیجه کار راضی بودید، به مسیر File > Save بروید تا تغییرات را ذخیره کنید.

استخراج صدای واضح از قطعه‌های صوتی پر از نویز

برای این که صدای واضحی در قطعه صوتی ضبط شده باشد، ممکن است به کاری بیش از حذف نویز پس‌زمینه نیاز داشته باشید. با استفاده از Audacity ابزارهای لازم برای همه نوع دستکاری صدا در اختیار شما قرار دارد. برای نمونه ممکن است یک قطعه صوتی داشته باشید که فردی در برابر مخاطبان صحبت می‌کند و شنیدن صدای وی دشوار است. راه‌حل چیست؟

با استفاده از Audacity می‌توانید صدای فرد را حفظ کنید و نویز پس‌زمینه و موسیقی را حذف کنید. در این مورد نیز باید مقدار کافی از صدای نویز پس‌زمینه و بدون صدای گوینده وجود داشته باشد تا Audacity به عنوان نمونه از آن برای حذف نویز پس‌زمینه استفاده کند.

زمانی که این نتیجه به دست آمد، از مراحل فوق پیروی کنید تا صدای نسبتاً واضحی از یک فایل صوتی پر نویز به دست آورید. در اغلب موارد نتایج کافی خواهند بود. اگر چنین نبود، باید به دنبال راه‌حل پیچیده‌تری باشید.

سخن پایانی

Audacity در اغلب موارد می‌تواند هرگونه صدای نویز پس‌زمینه یا دیگر صداهای محیطی را به خوبی از قطعه‌های صوتی حذف می‌کند. ما توانسته‌ایم با بهره‌گیری از این نرم‌افزار صداهایی مانند تایپ کردن و حتی صدای آوازخوانی یک جفت پرنده را از قطعه‌های صوتی حذف کنیم. Audacity برای این نوع اصلاح‌ها روی قطعه‌های صوتی عملکرد مناسبی دارد و این صرفاً یکی از قابلیت‌های بسیار زیاد این نرم‌افزار محسوب می‌شود.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۹۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۷ دیدگاه برای «حذف نویز محیطی از فایل های صوتی با Audacity — راهنمای کاربردی»

هر کدام از برنامه های این ورژن رو نصب میکنم موقع انتخاب موزیک errorمیده

سلام دوست عزیز من وقتی میخوام فایل صوتی رو انتخاب کنم از فایل ایمپورت ارور میده چرا ممنون

سلام و درود فراوان به دوستداران فرادرس

با تشکّر از این مطلب بسیار کابردی، من خیلی از کار هام پیش رفته.

فقط می خواستم بدونم برای اینکه صدا هایی که مثلاَ برای 30 الی 40 سال پیش هست و بی کیفیّت هست رو چطور میشه واضح کرد.
((البته صدا ها نویز نداره ولی بی کیفیّت هست)).

سلام خسته نباشید ببخشید مزاحم شدم ولی من ویندوزم نمیدونم چرا ولی ئقتی اهنگی فیلمی چیزی رو پخش میکنم ویندوز یه صدا اضافی خش خش رو هم پخش میکنم امتحان کردم چند بار ولی مشکل ز ویندوزه میشه ی کمکی کنید

سلام. وقت بخیر
من یک فایل صوتی ضبط شده دارم و میخوام صدای کسی رو که در اون صحبت میکنه رو بتونم استخراج کنم. نویز به شدت بالاس اما ازونجاییکه بصورت حرفه ای نمی تونم با این نرم افزار کار کنم امکانش هست نویز رو از روی صدای ضبط شده حذف کنید.فایل به شدت حیاتی است برای بنده
پیشاپیش از پاسخگوییتون متشکرم

من اولین باری بود که به این سایت مراجعه کردم واقعا هم مطالبش مفید بود هم اینکه همه چی کاملا واضح بود و آدمو گیج نمیکرد به نظر من خیلی سایت خوبیه

بااینکه بار اولی بود که به این سایت مراجعه کردم، اما مشخصه که براش زحمت کشیده شده و سایت مفیدی بدای علاقمندان خواهد بود.
بابت زحماتتون ممنونم.
موفق باشبد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *