پرندگان هنگام خورشید گرفتی — تصویر نجومی روز

۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ مهر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
پرندگان هنگام خورشید گرفتی — تصویر نجومی روز

آیا تاکنون به اینکه پرندگان در هنگام خورشیدگرفتگی کامل چه می‌کنند، اندیشیده‌اید؟ در مقایسه با غروب خورشید، در کُسوف کامل، تاریکی سریع‌تر حادث می‌شود و به همان سرعت نیز کنار می‌رود و شاید فاصله چند دقیقه‌ای میان این دو رخداد، پرندگان را غافلگیر کند.

قرن‌ها است که داستان‌هایی پیرامون رفتار غیرعادی پرندگان در طول کُسوف روایت می‌شود؛ لذا واکنش پرندگان به پدیده کُسوف کاملی که ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۶، آمریکا را درنوردید، در طول پروژه‌ای با عنوان eBird و با همکاری عموم علاقه‌مندان، به شکلی سازمان‌یافته، مورد ثبت و مطالعه قرار گرفت.

پرندگان هنگام خورشید گرفتی

با وجود مشاهده مواردی از رفتار غیرعادی، بسیاری از ناظران اذعان داشتند که رفتار پرندگان مانند عکس‌العمل عادیشان به غروب خورشید بوده است؛ به عبارت دقیق‌تر، این پرندگان فرود آمده و یا در سطوحی نزدیک به سطح زمین پرواز می‌کرده‌اند.

اطلاعات به دست آمده از رادار، در طول کسوف کامل و درست بعد از کامل شدن کسوف‌‌ نیز، کاهش چشم‌گیر ارتفاع پرواز پرندگان و حشرات بلندپرواز را تأیید می‌کنند. برعکس، گزارشاتی از مشاهده پرواز پرندگان شب‌رو نیز به دست آمده است.

عکسی که مشاهده می‌کنید، پرواز دسته‌ای از پرندگان را درطول یک کسوف کامل، بر فراز لاسرنا در کشور شیلی، نشان می‌دهد؛ این پرندگان از آسمان آمریکای جنوبی گذر کردند. عکاس، این عکس را از ویدئویی از کسوف استخراج کرده است.

بی‌صبرانه در انتظار دو خورشیدگرفتگی کامل بعدی هستیم؛ کُسوف‌های بعدی، به ترتیب در ۲۴ آذر ۱۳۹۹ و ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۳ رخ خواهند داد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Nasa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *