ویژگی افراد کاریزماتیک چیست؟ – معرفی ۳۱ خصوصیت کلیدی

۴۰۱۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
ویژگی افراد کاریزماتیک چیست؟ – معرفی ۳۱ خصوصیت کلیدی

ویژگی افراد کاریزماتیک را می‌توانیم در مدیران شرکت‌های بزرگ یا رهبران مشهور تاریخ ببینیم. کاریزما به‌معنای توانایی افراد در تأثیرگذاری و نفوذ عاطفی بر مخاطبان است. مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کاریزماتیک، داشتن اعتمادبه‌نفس، قاطعیت، متانت، لبخند همیشگی، شفقت و انسان‌دوستی، رفتار محترمانه با همه افراد، شور و شوق بالا، تواضع بالا و سخاوتمندی است. هنر افراد کاریزماتیک در ایجاد تعادلی میان قدرتمندی و تسلط با مهربانی و تواضع است، این تعادل نشان از پختگی افراد کاریزماتیک است و باعث می‌شود اطرافیان هم حساب ببرند و هم به آن‌ها علاقه داشته باشند. شخصیت‌های کاریزماتیک دیگران را به خودشان وابسته می‌کنند، جمع‌ها را در دست می‌گیرند و هر فرد را به شیوه‌ خاصی متقاعد می‌کنند. در این مطلب از مجله فرادرس، با ۳۱ ویژگی افراد کاریزماتیک آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چگونه کاریزماتیک باشیم.

فهرست مطالب این نوشته

شخصیت کاریزماتیک چیست؟

به‌ توانایی افراد در جذب دیگران، ایجاد علاقه در آن‌ها و نفوذ بر اطرافیان، کاریزما گفته می‌شود. در نتیجه افراد کاریزماتیک، قاطعیت، اعتمادبه‌نفس و نفوذ بسیار بالایی دارند و در عین حال، بسیار مهربان، متواضع و دوست‌داشتنی هستند. این باعث می‌شود که در دید دیگران به‌عنوان افرادی قدرتمند و هدایتگر به‌نظر بیایند و در عین حال، با توجه به سخاوتمندی و اخلاق خوب افراد کاریزماتیک، محبوبیت فراوانی میان اطرافیان داشته باشند.

در بسیاری از منابع، داشتن کاریزما به‌عنوان توانایی ذاتی در نظر گرفته می‌شود، این منابع بیان می‌کنند که شخصیت‌های کاریزماتیک از ابتدای زندگی جذاب و پرنفوذ بودند، اما با وجود تأثیر ژنتیک در ایجاد ویژگی‌های کاریزماتیک، پژوهش‌های متعددی نشان‌ می‌دهند که تمام افراد در طول زندگی می‌توانند کاریزمای خود را تقویت کنند. در نتیجه، هر فردی می‌تواند کاریزماتیک باشد، اما تقویت کاریزما برای برخی افراد آسان‌تر است.

فردی در طبیعت که با اعتمادبه‌نفس بالا در حال راه رفتن است.

چگونه با فرادرس به شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

برای رشد شخصیت کاریزماتیک و تقویت نفوذ اجتماعی و عاطفی بر دیگران، می‌توانیم هر کدام از صفات بنیادین شخصیت کاریزماتیک را در خودمان پرورش دهیم. این روند می‌تواند در دو مرحله اتفاق بیفتد. به‌طوری که در مرحله ابتدایی، ویژگی‌های اعتمادبه‌نفس، قاطعیت، عزت‌نفس، فن بیان و زبان بدن خود را تقویت کنیم. همچنین در مرحله دوم، هوش هیجانی، همدلی و مهارت‌های ارتباط مؤثر و مذاکره را در خود ایجاد کنیم. این مسیر ما را تبدیل به فردی پرنفوذ و توانمند می‌کند. در ادامه، نگاهی به مسیر شکل‌گیری این شخصیت خواهیم داشت.

دوره های مرتبط با روان شناسی در فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش روانشناسی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.
  1. تقویت اعتمادبه‌نفس و احساس کفایت: فیلم آموزش افزایش اعتماد به نفس از فرادرس 
  2. افزایش قاطعیت: فیلم آموزش مهارت جرئت‌ورزی، قاطعیت و صراحت از فرادرس
  3. بهبود عزت‌نفس و احساس ارزشمندی: فیلم آموزش تقویت عزت نفس، اعتماد به نفس و خودباوری از فرادرس
  4. تقویت مهارت همدلی: فیلم آموزش تقویت مهارت همدلی با دیگران از فرادرس
  5. افزایش هوش هیجانی: آموزش هوش هیجانی و افزایش ضریب EQ از فرادرس
  6. تقویت فن بیان: فیلم آموزش مقدماتی فن بیان و اصول سخنوری و سخنرانی از فرادرس
  7. تقویت زبان بدن: فیلم آموزش مقدماتی زبان بدن از فرادرس
  8. کسب مهارت مذاکره: فیلم آموزش اصول و فنون مذاکره از فرادرس

با طی کردن این روند به‌خوبی می‌توانیم تعادل مورد نیاز بین توانمندی قاطعیت و رهبری را در کنار توانایی همدلی و نفوذ عاطفی داشته باشیم.

ویژگی افراد کاریزماتیک چیست؟

افراد کاریزماتیک در نگاه اول به‌عنوان افرادی منحصربه‌فرد و کامل شناخته می‌شوند. توانمندی کاریزما یکی از پیشرفته‌ترین مهارت‌های نفوذ اجتماعی است و شخصیت‌های کاریزماتیک سال‌ها بر روی توسعه فردی خود کار کرده‌اند تا بتوانند صفات شخصیت کاریزماتیک را به‌دست بیاورند. در ادامه، تمام ویژگی‌های موجود در شخصیت کاریزماتیک را بیان می‌کنیم. اگر علاقه دارید تا در سایر مباحث توسعه فردی نیز تخصص پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم مجموعه فیلم های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آمده است.

۱. عادت به تحسین دیگران

افراد کاریزماتیک، به‌راحتی ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌های اطرافیان را می‌بینند و آن را تحسین می‌کنند. این ویژگی افراد کاریزماتیک در عین سادگی، ظرافت‌های خاص خود را دارد. رعایت این ظرافت‌ها به افراد کاریزماتیک کمک می‌کند تا تحسین‌های خود را تأثیرگذارتر کنند. در ادامه، نکاتی که افراد کاریزماتیک برای تحسین کردن رعایت می‌کنند را بیان می‌کنیم.

  • تحسین دقیق و روشن: افراد کاریزماتیک، ویژگی‌های مثبت مخاطبان را به‌صورت دقیق و نقطه‌ای تحسین می‌کنند و برای تحسین‌های خود، استدلال‌های ملموسی می‌آورند. این باعث می‌شود تا تحسین‌های آن‌ها باورپذیرتر شود و فرد رفتارهای مثبت خود را تکرار کند. برای مثال، به مخاطب می‌گوید که: «در هنگام سخنرانی، تماس چشمی بسیار خوبی با مخاطبان بر قرار می‌کنید و از دست‌های خود برای رساندن مطلب به‌کار می‌گیرید. این نشان می‌دهد که اعتمادبه‌نفس خوبی دارید و پیشرفت زیادی در کنترل اضطراب خود داشته‌اید.»
  • عدم تحسین بیش از حد: هر چیزی که زیاد استفاده شود، کارکرد خود را از دست می‌دهد. افراد کاریزماتیک، تحسین‌های خود را بیش از اندازه خرج نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا تحسین‌های آن‌ها تبدیل به تملق نشود.
  • دیدن کوچک‌ترین پیشرفت‌ها: افراد کاریزماتیک، کوچک‌ترین پیشرفت‌ها و رشد‌ها را در افراد مشاهده می‌کنند و با تشویق اطرافیان، انگیزه بیشتری برای پیشرفت و رشد به آن‌ها می‌دهند.
  • تشکر کردن: اگر یکی از اطرافیان برای شخصیت‌های کاریزماتیک کاری انجام دهد، آن‌ها به‌سرعت از چنین فردی تشکر می‌کنند، این تشکر می‌تواند به‌صورت زبانی باشد یا هدیه‌ای به او بدهد.

متأسفانه، تحسین کردن یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کمک‌هایی است که می‌توانیم به اطرافیان بکنیم، با این حال، بسیاری از افراد جامعه از تحسین شدن و قرار گرفتن در ارتباط‌های مثبت و سالم محروم هستند. در نتیجه، این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا اطرافیان از بودن در کنار آن‌ها لذت ببرند و تعلق عاطفی زیادی به شخصیت‌های کاریزماتیک داشته باشند. همچنین، هنگامی که افراد کاریزماتیک برای انجام کاری تحسین می‌شوند، تمام همکارانی که در انجام آن کار سهیم بودند را نام می‌برند و تحسین می‌کنند. برای مثال، هنگامی که برای رسیدن به اهداف سازمانی از آن‌ها تقدیر می‌شود، تأکید می‌کنند که به تنهایی آن‌ کار را انجام نداده‌اند و نام همکاران خود را بیان می‌کنند. این باعث می‌شود تا دیگران هم از چنین تحسین‌هایی لذت ببرند و در پی آن، محبوبیت افراد کاریزماتیک دو چندان می‌شود.

گروهی از دانشجویان که در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند.

۲. به‌یاد داشتن نام افراد

پژوهش‌های متعددی نشان‌داده‌اند که افراد دوست دارند نام خود را در تعاملات اجتماعی بشنوند. به‌ویژه بیان نام مخاطب در اولین ارتباط‌، باعث ترشح حجم بسیار زیاد دوپامین در مغز می‌شود و تأثیر مثبت قابل توجهی بر روی مخاطب می‌گذارد، زیرا به او نشان می‌دهد که فرد مهمی است. در نتیجه، افراد کاریزماتیک نام آشنایان را به خاطر می‌سپرند و در هنگام صحبت کردن، حتماً نام آن‌ها را در جملات بیان می‌کنند. این ویژگی افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا در ارتباط‌های اجتماعی، جذاب و دوست‌داشتنی به‌نظر بیایند.

۳. تماس چشمی پایدار

افراد کاریزماتیک در طول زندگی خود به این نتیجه می‌رسند که تماس چشمی برای نفوذ و تأثیرگذاری اجتماعی ضروری است. افراد کاریزماتیک با اعتمادبه‌نفس بالا، با تمام مخاطبان تماس چشمی برقرار می‌کنند. با کمک تماس چشمی، می‌توانیم با تمام وجود به مخاطب توجه کنیم و این باعث می‌شود تا مخاطب احساس کند که فردی ارزشمند است. همچنین، تماس چشمی به شخصیت کاریزماتیک کمک می‌‌کند تا با دقت بیشتری صحبت‌های مخاطب را بشنود و احساسات و افکار او را تحلیل کند. با این حال، تماس چشمی نیز یک مهارت است و برای ایجاد تماس چشمی تأثیرگذار، نیاز داریم تا برخی موارد را رعایت کنیم. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • زل نزنیم: تماس چشمی بلندمدت و مستمر باعث مؤذب شدن مخاطب می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، نیاز داریم که در بازه‌های ۲۰ تا ۳۰‌ثانیه‌ای برای چند ثانیه نگاه خود را برداریم و به دستان مخاطب، زمین یا محیط پشت او توجه کنیم.
  • مصنوعی نباشیم: تماس چشمی به‌ تنهایی و بدون وجود کلمات تأییدی یا تکان دادن سر، می‌تواند حالتی مصنوعی به خود بگیرد. جوری که انگار به چشم‌های مخاطب نگاه می‌کنیم اما ذهن ما جای دیگری است. برای جلوگیری از این اتفاق، تماس چشمی را در کنار سایر مهارت‌های گوش دادن فعال رعایت کنیم.
  • زیاد پلک نزنیم: پلک زدن امری طبیعی است اما زیاد پلک زدن نشانه وجود فشار روانی است و می‌تواند ناشی از پنهان کردن حقیقت باشد.

در نهایت، توجه داشته باشیم که اگر مخاطب تماس چشمی ایجاد نمی‌کند، یا احساس راحتی ندارد یا در حال پوشاندن مطلبی است. این به افراد کاریزماتیک کمک می‌کند تا بهترین واکنش را نشان دهند.

۴. گفتگو با تمام افراد حاضر

افراد کاریزماتیک به‌راحتی می‌توانند جمع را به‌دست بگیرند و توجه‌ها را به خودشان برگردانند، اما تلاش افراطی برای دیده شدن نمی‌کنند و می‌دانند که هر کسی نیاز به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن دارد. این ویژگی در افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا تمام اعضای جمع و حتی کم‌حرف‌ترین افراد را به گفتگو بگیرند. در نتیجه، تمام افراد مورد توجه قرار می‌گیرند و از دیده شدن لذت ببرند. این ویژگی افراد کاریزماتیک در کنار تواضع بالا باعث می‌شود تا تمام افراد به آن‌ها احساس تعلق کنند.

گروهی از دانش‌آموزان که در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند.

۵. گوش دادن فعال

هنگامی که فردی در حال صحبت کردن است، افراد کاریزماتیک به‌صورت کامل بر روی صحبت‌های مخاطب تمرکز می‌کنند، در این صورت می‌توانند نگاه مخاطب به مسائل مختلف را متوجه شوند و وجوه اشتراک را پیدا کنند. این در حالی‌ست که بسیاری از افراد در چنین موقعیتی، به گفته‌های بعدی خودشان توجه می‌کنند. این ویژگی افراد کاریزماتیک شیوه‌ای از احترام گذاشتن بر مخاطب است و به او احساس ارزشمند بودن می‌دهد. در نتیجه، احتمال متقاعد شدن او نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه، اصولی که شخصیت‌های کاریزماتیک برای گوش دادن فعال رعایت می‌کنند را بیان می‌کنیم.

  • تماس چشمی
  • تکان دادن سر
  • بیان اصواتی به نشانه تأیید
  • جمع‌بندی آنچه که فهمیده‌ایم از گفته‌های مخاطب
  • خم شدن اندک به‌سمت مخاطب
  • قرار دادن جهت بدن هم‌جهت با مخاطب

گوش دادن فعال یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباط مؤثر است که شخصیت‌های کاریزماتیک به‌خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند.

۶. لبخند

افراد کاریزماتیک از لبخند زدن برای ایجاد احساس تعلق و دوست‌داشتنی بودن استفاده می‌کنند. لبخند زدن باعث ایجاد احساسات خوشایند در افراد می‌شود و حتی دیدن لبخند زدن اطرافیان نیز این احساس را ایجاد می‌کند. همچنین، لبخند همیشگی افراد کاریزماتیک به اطرافیان این پیام را می‌رساند که همه چیز تحت کنترل است و آن‌ها به‌طور کلی از وضعیت رضایت دارند. در نتیجه، اطرافیان افراد کاریزماتیک احساس امنیت و راحتی بیشتری در کنار آن‌ها می‌‌کنند. همچنین، لبخند افراد کاریزماتیک به‌طور کامل طبیعی است، به این معنا که پوست اطراف چشم چروک و عضلات گونه منقبض می‌شود. البته لبخند مستقیم در موقعیت‌های اجتماعی به‌ویژه در مورد بانوان می‌تواند با سوءتفاهم برخی افراد همراه باشد، اما شخصیت‌های کاریزماتیک با قاطعیت و اعتمادبه‌نفس بالای خود، می‌توانند از ادامه یافتن این سوءتفاهم‌ها جلوگیری کنند.

دختری در حال لبخند زدن در یک دفتر بزرگ

۷. جذابیت و دوست‌داشتنی بودن

افراد کاریزماتیک توانایی ارتباط با طیف وسیعی از افراد مختلف را دارند. «جذابیت مسحورکننده» (Charm) افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا در تعاملات چند دقیقه‌ای با همکاران یا هم‌کلاسی‌ها، موضوعی را برای گفتگو انتخاب کنند و تعامل بسیار کوتاهی را ایجاد کنند. این کار، احساس خوبی را در مخاطبان ایجاد می‌کند. در ادامه، برخی از عاداتی را بیان می‌کنیم که باعث ایجاد این ویژگی افراد کاریزماتیک می‌شود.

  • پیدا کردن وجوه مشترک با مخاطب برای گفتگو
  • داشتن موضوعاتی عمومی و کوتاه که با هر فردی می‌توان مطرح کرد.
  • ادامه دادن بحثی که مخاطب ایجاد می‌کند و بیان نظرات خود.
  • کنار گذاشتن موضوعات حساس و اختلافی مانند موضوعات سیاسی، دینی یا فرهنگی
  • قضاوت نکردن مخاطب در هیچ‌ یک از جنبه‌های مختلف

همچنین، شوخ‌طبعی افراد کاریزماتیک و لبخند همیشگی آن‌ها نیز آن‌ها را بسیار دوست‌داشتنی‌تر می‌‌کند.

۸. سازگاری بالا

افراد کاریزماتیک در ارتباط با دیگران، به‌سرعت تیپ شخصیتی و مدل فکری مخاطب را ارزیابی می‌کند. شناخت مخاطب به افراد با کاریزمای بالا کمک می‌‌کند تا در مورد موضوعات چالش‌برانگیز صحبت نکنند، با حساسیت‌های مخاطبان شوخی نکنند و در مورد موضوعاتی صحبت کنند که برای افراد جذابیت دارد. به‌صورت خلاصه، شخصیت‌های کاریزماتیک، متناسب‌ترین شیوه تعامل را مبتنی بر ویژگی‌های شخصیتی مخاطب انتخاب می‌کنند. برای مثال، اگر متوجه شوند که یکی از همکاران آن‌ها بسیار محتاط است، از موضوعات شخصی‌تر سؤال نمی‌کنند. همچنین اگر متوجه شوند که همکارشان درون‌گرا است، فضایی را برای تنهایی او در نظر می‌گیرند تا احساس آرامش بیشتری کند. همچنین، توانایی درک دیگران، تواضع بالا و همچنین اعتمادبه‌نفس افراد کاریزماتیک باعث می‌شود که با طیف بسیار بیشتری از افراد، ارتباط سالمی داشته باشند.

۹. شفقت و دلسوزی

افرادی کاریزماتیک همواره در فعالیت‌های خیریه و انسان‌دوستانه پیش‌قدم می‌شوند و همین ویژگی باعث می‌شود تا به‌عنوان افرادی محبوب و دوست‌داشتنی محسوب شوند. همین شفقت و انسان‌دوستی خالصانه در افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا چارچوب‌های اخلاقی مستحکمی داشته باشند. برای مثال، از حاضر به استفاده از شیوه‌های غیراخلاقی برای دستیابی به موفقیت نمی‌شوند یا اشتباهات اطرافیان را بهانه‌ای برای سرزنش کردن آن‌ها نمی‌کنند. همچنین، اطرافیان را مورد تمسخر قرار نمی‌دهند. این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا از نفوذ خود در راستای سوءاستفاده از افراد استفاده نکنند.

۱۰. مثبت‌اندیشی

افراد کاریزماتیک توانایی بسیار خوبی در دیدن فرصت‌ها و امیدها در هر موقعیتی دارند. نگاه مثبت‌اندیشانه به دنیا، دلیل پیشرفت مداوم افراد کاریزماتیک و سازگاری آن‌ها با موفقیت‌های مختلف است. افراد کاریزماتیک خوش‌بینی ذاتی دارند که به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا به‌سمت جلو حرکت کنند. همچنین‌، افکار مثبت از منفی‌گرایی و افکار سرزنش‌کننده نیز جلوگیری می‌کند و این باعث می‌شود تا اعتمادبه‌نفس بالاتری داشته باشند و در برابر استرس نیز مقاومت بالاتری داشته باشند. در نهایت، لبخند همیشگی و اشتیاق بالا برای ارتباط‌های اجتماعی افراد کاریزماتیک نیز نشانه‌ای از وجود تفکر مثبت‌اندیشانه در این افراد است.

۱۱. نشان دادن آسیب‌پذیری‌ها

برخی افراد کمال‌گرا و مدیران سازمانی فکر می‌کنند که بیان آسیب‌پذیری‌ها باعث می‌شود تا موقعیت خود را از دست بدهند و از چشم اطرافیان بیفتند. در حالی‌که تمام افراد در طول زندگی آسیب‌هایی دیده‌اند و نشان دادن آسیب‌پذیری‌ها، مسیر همدلی و همزادپنداری اطرافیان را هموار می‌کند. این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا اطرافیان، احساس تعلق بیشتری با آن‌ها کنند. در نتیجه، با بیان منطقی و محتاطانه آسیب‌پذیری‌ها، شخصیت‌های کاریزماتیک نیاز به دریافت حمایت و ارتباط عاطفی خود را برآورد می‌کنند.

گروهی از دانش‌آموزان که در حال شنیدن صحبت‌های یکی از آن‌ها هستند.

۱۲. سخاوتمند بودن

افراد کاریزماتیک، بیش از آنچه که می‌گیرند، به دیگران می‌بخشند. این افراد، به‌هیچ عنوان خودخواه نیستند و استقلال آن‌ها باعث می‌شود تا در بیشتر مواقع، توانایی برآورده کردن نیازهای خود را داشته باشند. در حالی‌که، کمک‌های بسیار زیادی به دیگران می‌کنند. همچنین قاطعیت و پختگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا اجازه سوءاستفاده را به دیگران ندهند و بخشنده بودن آن‌ها، در دیگران انتظار ایجاد نکند. بخشنده بودن افراد کاریزماتیک را می‌توانیم در هدایای آن‌ها ببینیم، این افراد بهترین گزینه را برای هدیه دادن به اطرافیان انتخاب می‌کنند و در این امر، بسیار توانمند هستند. این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا اطرافیان، هیچ‌وقت آن‌ها را فراموش نکنند

۱۳. شور و شوق بالا

وجود خودآگاهی بالا در افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی را در زندگی انتخاب کنند که از انجام آن‌ها لذت می‌برند. آن‌ها از تجربه‌های مختلف زندگی هیجان‌زده می‌شوند و این هیجان و شور و شوق را به دیگران منتقل می‌کنند. این شور و شوق در صحبت‌های افراد کاریزماتیک نمایان است و باعث می‌شود تا اطرافیان از صحبت با آن‌ها لذت ببرند. افراد کاریزماتیک، با انگیزه و علاقه زیاد، موضوعات مختلف را تعریف می‌‌کنند و از صحبت در مورد اتفاق‌های زندگی لذت می‌برند.

خانمی با لبخند بسیار زیبا در یک دفتر بزرگ

۱۴. رفتار صمیمانه در ارتباط با افراد جدید

چند ثانیه اولیه هر ارتباطی، دیدگاه کلی مخاطب را نسبت به افراد تعیین می‌کند و شخصیت‌های کاریزماتیک، بهترین عملکرد ممکن را در مواجهه اولیه دارند. افراد کاریزماتیک از ارتباط با افراد غریبه خجالت نمی‌کشند، ترسی از شکست خوردن ندارند و نگران جواب مخاطب با قضاوت دیگران نیستند. جسارت این کار از سوی اعتمادبه‌نفس بالایی پشتیبانی می‌شود و توانایی‌های ارتباطی باعث می‌شود تا در بیشتر مواقع، ارتباط‌های مثبتی را ایجاد کند. افراد کاریزماتیک برخوردی گرم، دوستانه و بسیار محترمانه دارند که هر فردی را جذب می‌کند. همچنین، همواره موضوعاتی جذاب برای تعریف کردن دارند که گاردی در طرف مقابل ایجاد نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین اصول ارتباط با افراد جدید، کنار گذاشتن موضوعات اختلافی و چالش‌برانگیز است، افراد کاریزماتیک به‌هیچ عنوان در ارتباط‌های اولیه در مورد موضوعات چالش‌برانگیز صحبت نمی‌کنند.

گروهی از دوستان که در حال خندیدن و گفتگو هستند.

۱۵. گفتگوهای کوتاه و جذاب

افراد کاریزماتیک به‌سرعت می‌توانند مشترکات خود را با دیگران تشخیص دهند و با اشتیاق در مورد آن موضوعات صحبت کنند. این صحبت‌ها می‌توانند بسیار کوتاه باشند و هدف آن‌ها، ایجاد حال خوب در اطرافیان و القاء احساس پیوستگی و تعلق است. برای مثال، کارمندی را فرض کنید که برای ریختن چایی یا نوشیدن آب به آشپزخانه شرکت می‌رود و یکی از همکاران خودش را می‌بیند. در این حین، یکی از همکاران را می‌بیند که در حال چایی ریختن است. در چنین موقعیتی، موضوعی بسیار کوتاه را برای تعریف انتخاب می‌کند. برای مثال، از اتفاق جالبی که شب گذشته رخ داده می‌داند که برای همکارش جذابیت دارد یا طبیعت‌گردی در تعطیلات آخر هفته صحبت می‌کند چون می‌داند که همکارش هم طبیعت‌گردی را دوست دارد.

۱۶. جلب توجه اطرافیان

در این مواقع، شخصیت‌های کاریزماتیک به‌خوبی می‌توانند موضوعات را ادامه دهند و مثال‌های جذابی از زندگی شخصی خود بیان کنند. آن‌ها در هنگام صحبت، صدای خود را بالا و پایین می‌برند و از دست‌های خود استفاده می‌کنند، همچنین در موقعیت‌های مناسب، وقفه‌هایی را میان کلام ایجاد کرده و بر روی نکات مهم تأکید می‌کنند. این توانایی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا تصویر خود را در ذهن دیگران حک کنند. البته در این کار افراطی نمی‌کنند و اجازه می‌دهند تا سایر افراد هم دیده شوند و پرسیدن سؤالات مناسب یا طراحی موضوعات جذاب، به افراد خجالتی‌تر کمک می‌کنند تا دیده شوند.

۱۷. پختگی

ایجاد تعادل بین سختی و نرمی ناشی از قاطعیت و تواضع، نیاز به پختگی بالایی دارد. افراد کاریزماتیک از تجربیات خود درس می‌گیرند و خرد بیشتری نسبت به عموم جامعه دارند، به‌عبارت دقیق‌تر، پختگی بسیار بیشتری نسبت به همسالان خود دارند. دلیل این پختگی، فرایند خودآگاهی مستمر و تلاش برای توسعه فردی از جمله تقویت اعتمادبه‌نفس، هوش هیجانی و استفاده از انواع تفکر برای ارزیابی مفاهیم است. در نتیجه این ویژگی افراد کاریزماتیک، آن‌ها تصمیمات هوشمندانه‌ای می‌گیرند، مسئولیت‌پذیر هستند و تأثیرات مثبتی بر روی اطرافیان می‌گذارند که باعث ارتقاء آن‌ها می‌شود. وجود پختگی در افراد کاریزماتیک، دلیل تصمیم‌گیری‌های درست این افراد است و وجه تمایز آن‌ها با افراد نمایشی محسوب می‌شود.

مدیری که در سازمان خود قدم می‌زند، در حالی‌که کارمندان او در حال فعالیت هستند.

۱۸. کنترل احساسات

تصمیم‌گیری شخصیت‌های کاریزماتیک مبتنی بر احساسات آن‌ها نیست. آن‌ها قبل از هر رفتاری، وضعیت را برآورد می‌کنند و عوامل مختلف را تحلیل می‌‌کنند تا بهترین انتخاب ممکن را انجام دهند. به‌همین دلیل، این افراد به‌نظر آرام می‌آیند، به‌صورتی که موقعیت را به‌طور کامل تحت کنترل دارند. این ویژگی در افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا به‌عنوان افرادی پخته به‌نظر برسند و این باعث افزایش جذابیت آن‌ها می‌شود. توانایی کنترل احساسات باعث می‌شود تا افراد کاریزماتیک به‌خوبی بدانند که چه موقعیت‌ها یا فعالیت‌هایی می‌تواند سطح شادی آن‌ها را حفظ کند و در عین حال، احساسات ناخوشایند مانند خشم یا غم، منجر به رفتارهای آسیب‌زا نشود. در نهایت، همان‌طور که در مطلب هوش هیجانی از مجله فرادرس گفته بودیم، افراد با هوش هیجانی بالا توانایی بسیار زیادی در کنترل احساسات خود دارند.

۱۹. توانایی ابراز احساسات

افراد کاریزماتیک، احساسات خوشایند خود را به‌صورت کنترل شده بیان می‌کنند و در انجام این کار بسیار توانمند هستند. این افراد هنگام ابراز احساسات، از زبان بدن و فن بیان خود به خوبی استفاده می‌کنند و اشتیاق زیادی را برای تعریف موضوعات هیجان‌انگیز نشان می‌دهند، این باعث می‌شود تا برای دیگران بسیار جذاب‌تر به‌نظر برسند. همچنین هنگام خشم، می‌توانند در صورت نیاز قاطعیت خود را نشان دهند یا در هنگام غم، از حمایت اطرافیان بهره‌مند شوند. این ویژگی افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند، دوست‌داشتنی به نظر برسند و از سرکوب احساسات خود اجتناب کنند، همچنین در کنترل بودن احساسات نیز از رفتارهای آسیب‌زا و پشیمان‌کننده توسط افراد کاریزماتیک جلوگیری می‌‌کند.

مردی در حال لبخند زدن و راه رفتن در یک محوطه باز

۲۰. درک احساسات دیگران

افراد کاریزماتیک به‌خوبی می‌توانند خود را جای دیگران قرار دهند و تمام احساسات خوشایند و ناخوشایند آن‌ها را تجربه کنند. این ویژگی افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌‌کند تا احساس وابستگی و تعلق قلبی در مخاطب ایجاد کنند. افراد کاریزماتیک به خوبی با مخاطب همراهی می‌کنند و بدون هیچ‌گونه قضاوت یا نصیحت کردن، صرفاً به‌صحبت‌های مخاطب گوش می‌دهند و به فشارهایی که در زندگی تحمل کرده اقرار می‌کنند. توانایی درک دیگران و همدلی در افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا مخاطب احساس شنیده شدن و تنها نبودن کند. این ویژگی افراد کاریزماتیک، اصلی‌ترین توانمندی‌ برای ایجاد روابط صمیمانه و پایدار در آن‌ها است. در ادامه، مهم‌ترین ملاک‌های همدلی خوب را نام می‌بریم.

  •  قضاوت نکردن: هر گونه قضاوت اخلاقی یا ارزشی از ادامه یافتن روند همدلی جلوگیری می‌کند. افراد کاریزماتیک می‌دانند که هر فردی ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارد و تروماهای متعددی در زندگی داشته است. در نتیجه، شاید اگر با تمام آن ویژگی‌ها خودمان هم در موقعیت مخاطب باشیم، همان رفتار را انجام دهیم.
  • گوش دادن فعال: افراد کاریزماتیک با تمام وجود بر روی صحبت‌های مخاطب متمرکز می‌شوند. این باعث می‌شود تا احساس شنیده شدن به او بدهند.
  • تماس چشمی: تماس چشمی قوی نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک است که به آن‌ها کمک می‌کند تا ارتباط عاطفی خود را با مخاطب‌ها حفظ کنند.
  • ارائه ندادن راه‌کار: هر فردی در هنگام درد و دل، تنها نیاز به شنیده شدن و درک شدن دارد. هدف همدلی، ایجاد شرایطی در راستای تخلیه هیجانی و کسب آرامش است.
  • عدم بدبخت نشان دادن خود: بسیاری افراد در هنگام درد و دل اطرافیان، در تلاش هستند تا نشان دهند که از تجربیات تلخ‌تری نسبت به مخاطب داشتند و درد و رنج او چندان بزرگ نیست. هدف آن‌ها این است که به مخاطب نشان دهند تنها نیست و دیگران هم این مشکلات را دارند. اما مخاطب احساس می‌کند که رنج او نادیده گرفته شده یا به‌عنوان فردی ضعیف در نظر گرفته شده است.
  • بیان عبارات کلیشه‌ای: بیان عباراتی مانند «بی‌خیال بابا»، «ول کن»، «چی‌کار می‌شه کرد» یا «این که چیزی نیست» در تلاش هستند تا به گفته‌های مخاطب پاسخ دهند. در حالی‌که این عبارات، احساس شنیده نشدن را در مخاطب تقویت می‌کند.
  • جلوگیری از مثبت‌اندیشی سمی: بیان عبارات کلیشه‌ای مانند «درست می‌شود»، به «بخش‌های مثبت ماجرا فکر کن»، «تو قوی‌تر از این مشکل هستی» یا «مثبت‌اندیشی یک انتخاب است و به بخش‌های مثبت ماجرا فکر کن» تنها باعث دور شدن مخاطب می‌شود، زیرا سرزنشی پنهانی در آن است که می‌توانست قوی بودن یا مثبت‌اندیش بودن را انتخاب کند اما ترجیح داده افسرده باشد.

البته، هوش هیجانی بالای افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا غرق در تلخی‌های زندگی اطرافیان خود نشوند یا به‌عبارت دیگر، «همدلی» (Empathy) آن‌ها تبدیل به «همدردی» (Sympathy) نمی‌شود.

۲۱. شوخ‌طبعی

افراد کاریزماتیک توانایی بیان به خنده انداختن اطرافیان خود را دارند، این خصوصیت را به‌صورت ویژه می‌توانیم در رهبران کاریزماتیک ببینیم. افراد کاریزماتیک در موقعیت‌های بسیار پرفشار می‌توانند با شوخی‌هایی بسیار ظریف و دقیق، روحیه هم‌تیمی‌ها را تقویت کنند، همچنین هنگامی که احساس می‌کنند افراد در جمع احساس استرس دارند یا فضای سردی به‌وجود آمده، با شوخی‌های به‌جا و جذاب، حالت سخت و جدی موجود را می‌شکانند. با توجه به این‌که یک مفهوم می‌تواند در یک زمان عده‌ای را به‌خنده بی‌اندازد و برخی را خشمگین کند، شوخ‌طبعی به‌جا از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود درک دیگران، هوش هیجانی بالا، اعتمادبه‌نفس زیاد و تفکر خلاق به افراد کاریزماتیک کمک می‌کند تا شوخ‌طبع باشند. در ادامه، مهم‌ترین ملاک‌های شوخ‌طبعی را بیان می‌کنیم.

  • توجه اختلاف فرهنگی و حساسیت‌های آن
  • توجه به مقتضیات موقعیتی
  • توجه به جایگاه اجتماعی مخاطب
  • توجه به میزان جدیت شرایط موجود

در بسیاری مواقع، زمانی افراد به‌خنده می‌افتند که ساختارهای فکری آن‌ها شکسته شود یا حرفی را بشنوند که انتظار آن را ندارند. برای مثال اگر از پیرمردی کاریزماتیکی با شوخ‌طبعی بالا بپرسند: «راز سلامت شما در این سن چیست» و او بگوید: «ورزش جناب، هیچ وقت سمت ورزش نرفتم». نکته‌ای را شنیده‌ایم که انتظار آن را نداشته‌ایم و این باعث به‌خنده افتادن ما می‌شود. جالب‌ است که ما به‌صورت روزانه با این صحبت‌ها بیشتر از بیان لطیفه به خنده می‌افتیم.

۲۲. جلب اعتماد دیگران

یکی از شیوه‌های نفوذ افراد کاریزماتیک بر دیگران، جلب اعتماد آن‌ها است. این افراد با انواع زبان بدن باز، تماس چشمی، استفاده از کف دستان و احساس آرامش در حین صحبت کردن، سعی در جلب اعتماد مخاطبان دارند. همچنین، بیان افراد کاریزماتیک بسیار قاطع بوده و به‌همراه شواهد معتبر است که ادعاهای آن‌ها را تأیید می‌کند. در نهایت، وجود «خودکنترلی» (Self Control) بالا در افراد کاریزماتیک و نشان دادن حد و مرزهای اخلاقی در کلام و عمل، باعث می‌شود تا به عنوان افرادی مطمئن و قابل اتکا شناخته شوند.

۲۳. تواضع بالا

برخی افراد برای تأثیرگذاری بر دیگران، شروع به لاف زدن در مورد دستاوردها و موفقیت‌های خود می‌کنند، در حالی‌که افراد کاریزماتیک به‌صورت ذاتی احساس ارزشمندی می‌کنند و تعامل شخصیت‌های کاریزماتیک با تمام افراد با هر سطح اجتماعی و اقتصادی بسیار گرم و صمیمانه است. این شخصیت‌ها، به تمام افراد با هر جایگاه اجتماعی یا اقتصادی احترام می‌گذارند و موضوعی را برای گفتگو انتخاب می‌کنند. برای مثال، اگر به مهمانی مهمی دعوت شوند، شیوه ارتباط آن‌ها با نیروهای خدماتی و صاحب‌خانه به یک شکل است. این ویژگی در افراد کاریزماتیک باعث احساس راحتی اطرافیان می‌شود، به‌طوری که هیچ فردی در کنار افراد کاریزماتیک احساس ناامتی نمی‌کند. همچنین، متواضع بودن افراد کاریزماتیک در لحظه دیدن آن‌ها قابل مشاهده است، به‌طوری که با هر فردی گرم می‌گیرند، از ایده‌های دیگران استقبال می‌کنند و از اشتباهات اطرافیان درس می‌گیرند.

خانمی در حال لبخند زدن در یک دفتر بزرگ

۲۴. اعتمادبه‌نفس بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رهبران کاریزماتیک، داشتن اعتمادبه‌نفس بالا است. شخصیت‌های کاریزماتیک، استقلال فکری زیادی دارند و تحت تأثیر دیگران، نظرات خود را تغییر نمی‌دهند. آن‌ها خودشان را پذیرفته‌اند و به توانایی‌های خود باور دارند. در نتیجه، نگران مقایسه دیگران نیستند و برای صحبت کردن در اجتماعی، احساس استرس نمی‌کنند. همچنین توانایی ریسک‌پذیری بالایی دارند و بر خلاف افراد کمال‌گرا از شکست نمی‌ترسند. وجود اعتمادبه‌نفس بالا در کنار مثبت‌اندیشی باعث می‌شود تا افراد کاریزماتیک مقاومت بالایی در برابر استرس داشته باشند. لحن مطمئن و قاطع افراد کاریزماتیک در هنگام صحبت کردن باعث می‌شود تا اطرافیان بر روی حرف آن‌ها حساب باز کنند. این ویژگی، جلب اعتماد مخاطب را به‌همراه می‌آورد و یکی از دلایل نفوذ اجتماعی افراد کاریزماتیک در مذاکره‌ها است. همچنین بیان مطمئن با استفاده از زبان بدن در مذاکره باعث می‌شود تا اعتماد مخاطب را به‌خوبی جلب کنند. در ادامه، نشانه‌های اعتمادبه‌نفس افراد کاریزماتیک در هنگام صحبت کردن را نشان‌ می‌دهیم.

  • قطعیت در کلام: استفاده نکردن از قیدهای تردیدآور در هنگام گفتگو از جمله شاید، امیدوارم، احتمال می‌دهم یا ممکن است.
  • لحن محکم: حجم صدای افراد کاریزماتیک پایین نیست و لحنی بسیار محکم و قاطع دارند.
  • تلفظ واضح کلمات: بیان دقیق کلمات و نخوردن انتهای واژه‌ها نشان از تسلط بر مطلب است.
  • آرام صحبت کردن و وقفه به‌موقع در کلام: افراد مضطرب به‌طور معمول، با سرعت بیشتری صحبت می‌کنند و از ایجاد وقفه در گفتگو نگران می‌شوند. در حالی‌که افراد با اعتمادبه‌نفس بالا، در جایگاه مناسب بر روی نکات مهم تأکید می‌کنند یا با وقفه‌های کوچک در گفتگو، تأثیرگذاری سخن را افزایش می‌دهند.
  • ارتباط چشمی با تمام مخاطبان: افراد مضطرب و با اعتمادبه‌نفس کم در هنگام صحبت کردن به زمین نگاه می‌کنند یا تنها یک نفر را مخاطب قرار می‌دهند. در حالی‌که افراد با شخصیت کاریزماتیک، با تمام مخاطبان ارتباط چشمی ایجاد می‌کنند.
  • صاف بودن ستون فقرات: افراد کاریزماتیک در هنگام صحبت کردن به‌هیچ عنوان قوز نمی‌کنند.
  • منقبض نکردن بدن: وجود استرس در افراد باعث می‌شود تا عضلات بدن خود را به‌شدت منقبض یا بدن خود را جمع کنند.
  • بالا گرفتن سر در هنگام گفتگو: رهبران کاریزماتیک یا سیاست‌مدارهای کاریزماتیک، همواره در هنگام صحبت کردن سر خود را بالا می‌گیرند، به‌ویژه هنگامی که برای افراد زیادی سخنرانی می‌کنند.

رهبران کاریزماتیک، اهداف روشنی دارند و با ایجاد دلگرمی‌های واقع‌بینانه و نشان دادن مسیر موفقیت، افراد توانمند و موفق را تشویق می‌کنند تا به آن‌ها بپیوندند تا در موفقیت‌های آتی آن‌ها شریک باشند. وجود اعتمادبه‌نفس بالا، بارزترین ویژگی افراد کاریزماتیک است که آن‌ها را از افراد صرفاُ اجتماعی و دوست‌داشتنی، متمایز می‌کند.

رهبری در برابر چشمان هزاران نفر در حال لبخند زدن

۲۵. بینش عمیق

افراد کاریزماتیک، خودآگاهی بالایی دارند و می‌دانند که از زندگی چه چیزی می‌خواهند. این افراد، چشم‌انداز واضحی نسبت به دنیا دارند و ارتباط‌های اجتماعی آن‌ها، کاملاً واضح و مشخص است. این ویژگی افراد کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا شخصیت منسجمی داشته باشند و زندگی خود را مبتنی بر «ارزش‌های بنیادین» (Core Values) بچینند. این بینش عمیق، باعث جلب اعتماد بیشتر مخاطبان، تقویت اعتمادبه‌نفس و فعالیت با انگیزه بیشتر می‌شود. همچنین، شخصیت‌های کاریزماتیک با تقویت خودآگاهی به خوبی می‌دانند که در کدام موقعیت‌ها موفق‌تر هستند و نسبت به چه مسائلی آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

۲۶. ایجاد انگیزه برای دیگران

رهبران کاریزماتیک، شیوه‌های مختلفی را برای حفظ انگیزه تیم دارند. برای ایجاد انگیزه، آن‌ها به خوبی‌ از نگاه اعضای تیم به شرکت یا فعالیت کاری آگاه هستند و علاقه‌ها، سلایق و نیازهای آن‌ها را می‌دانند. به‌طور معمول، افراد کاریزماتیک به سه شیوه در مخاطبان ایجاد انگیزه می‌کنند.

  1. برآورده کردن نیاز به قدرت با اعطای فضایی برای مدیریت .
  2. ایجاد امید و دلگرمی برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به دستاوردهای آتی.
  3. ایجاد احساس تعلق، به‌طوری که کار کردن با فرد کاریزماتیک لذت ببرند.

همچنین، این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا به‌خوبی دغدغه اعضای تیم را را متوجه شوند. برای مثال، اگر فردی به دنبال تقویت لینک‌های ارتباطی خودش است، او را در جایگاهی قرار می‌دهند تا روابط قوی‌تری درست کند یا اگر برای فردی انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه ارزشمند است، نتایج فعالیت‌های تیم را از دیدگاه انسان‌دوستی نشان می‌دهد یا بخشی از فعالیت‌های این نیرو را در راستای فعالیت‌های خیریه قرار می‌دهد.

مردی در حال پیاده‌روی در وسط جنگل با لبخندی زیبا

۲۷. تمرکز بر موقعیت فعلی

مسیر زندگی فراز و نشیب‌های زیادی دارد و افراد در هر لحظه از عمر خود، با چالش‌ها و دغدغه‌های مشخصی مواجه هستند. افراد کاریزماتیک، سختی‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی را پذیرفته‌اند و به‌جای حسرت خوردن از خاطرات گذشته یا نگرانی از حوادث آینده، سعی می‌کنند تا حداکثر استفاده را از زمان حال کنند. این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا تمرکز بیشتر و بهره‌وری بالاتری در زندگی داشته و تکیه‌گاهی ایمن‌تر برای اطرافیان باشند.

۲۸. زبان بدن مثبت

شخصیت‌های کاریزماتیک، به‌خوبی از بدن خود برای تأثیرگذاری بر دیگران استفاده می‌کنند. این افراد، همواره در لبخند بر لب دارند، تماس چشمی ایجاد می‌کنند، کمی به‌سوی مخاطب خم می‌شوند، از دستان خود برای گفتگو استفاده می‌کنند و بدن خود را در هنگام صحبت کردن منقبض نمی‌کنند. همچنین، بدن خود را جمع نمی‌کنند و هنگام نشستن، به‌طور معمول دست به‌سینه نبوده یا پاهای خود را بر روی هم نمی‌اندازند. این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا قابل اعتماد و دوست‌داشتنی‌تر به‌نظر بیایند و در هنگام صحبت کردن، توجه بیشتری را به خودشان جلب کنند.

۲۹. اهداف واقع‌بینانه

افراد کاریزماتیک، اهداف روشن و واقع‌بینانه‌ای برای زندگی کاری و شخصی خود دارند. این زندگی هدف‌مند به آن‌ها کمک می‌کند تا دستاوردهای خود را مشاهده کنند و انگیزه خود را برای رسیدن به اهداف، بالا نگه دارند. همچنین رهبران کاریزماتیک، از ترس قضاوت دیگران، اهداف خود را بلندپروازانه نمی‌چینند و همین کار، احتمال موفقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد و اطمینان و امید بیشتری را به اعضای تیم می‌دهد. از آن‌سو، هوش هیجانی بالای رهبران کاریزماتیک به آن‌ها کمک می‌کند تا تحت تأثیر موقعیت‌های عاطفی یا نفوذ احساسی اطرافیان قرار نگیرند و از انواع تفکر تحلیلی و سیستماتیک برای برنامه‌ریزی استفاده کنند.

مردی با لبخند که در طبیعت قدم می‌زند.

۳۰. رشد و یادگیری دائمی

کاریزما مفهومی چند وجهی است و افزایش آن، نیاز به توسعه فردی بالایی دارد. افراد کاریزماتیک، شخصیت بسیار پویایی دارند و همواره به دنبال تجربیات جدید هستند. این کنجکاوی و تلاش برای کسب مهارت‌های جدید، منجر به توسعه فردی آن‌ها می‌شود. آن‌ها تشنه یادگیری و پیشرفت در فضای کاری خود هستند و سعی می‌کنند تا موضوعات را از دیدگاه‌های مختلف مشاهده کنند. این ویژگی افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا ذهن آن‌ها ورزیده شود و دانش تخصصی غنی و عمیقی داشته باشند. شخصیت‌های کاریزماتیک بسیار پرانرژی، یادگیرنده و سرزنده هستند، همین خصلت‌ها باعث می‌شود تا برای اطرافیان جذابیت داشته باشند.

۳۱. تفکر خلاقانه

افراد کاریزماتیک، جرئت امتحان شیوه‌های جدید و مسیرهای نوین را دارند. شجاعت آن‌ها باعث می‌شود تا تفکر خود را از چارچوب‌های قبلی و هنجارهای گذشته رها کنند و به دنبال ایده‌های جدید باشند. این در حالی‌ست که بسیاری از مدیران، توانایی تفکر خلاقانه و نوآوری‌های جدید را ندارند. یکی از عادت‌های مهم افراد کاریزماتیک که باعث تقویت تفکر خلاقانه می‌شود، تواضع آ‌ن‌ها و شنیدن ایده‌های هم‌تیمی‌ها و اعضای شرکت است. وجود نیروهای خلاق و بلندپرواز در تیم و بارش‌های فکری به افراد کاریزماتیک کمک می‌کند تا ایده‌های مختلف را در کنار هم قرار دهند و مفاهیم را از جنبه‌های مختلف ببنند، در نتیجه، می‌توانند تفکر خلاقانه خود را تقویت کنند.

مرد سیاهپوستی در حال لبخند زدن در یک طبیعت بسیار زیبا

نحوه تشخیص شخصیت کاریزماتیک چیست؟

اگر فردی را پیدا کرده‌اید که هم بسیار قاطع و قدرتمند بود و در عین حال، بسیار مهربان، فروتن و دوست‌داشتنی است، چنین فردی شخصیت کاریزماتیک دارد. همان‌طور که گفته شد، هنر اصلی شخصیت‌های کاریزماتیک، ایجاد تعادلی بین قطب‌های مختلف شخصیتی است. این افراد می‌توانند استعدادها و توانمندی‌های به‌ظاهر متضاد را در کنار هم داشته باشند و این مهارت، نشان‌دهنده خودشکوفایی افراد کاریزماتیک است.

قبل از توضیح مفصل ویژگی‌های افراد کاریزماتیک، محوری‌ترین صفات شخصیتی این افراد را بیان می‌کنیم تا میزان کاریزماتیک بودن خودمان را در یک نگاه بسنجیم.

  •  «قاطعیت» در عین «صمیمت»
  • «داشتن اعتمادبه‌نفس» در عین «فروتنی»
  • «منطق قوی» در عین «بروز احساسات و نفوذ عاطفی»
  • «قابل اعتماد» در عین «منحصربه‌فرد بودن»
  • «سخاوتمندی» در عین «قاطعیت در حفظ مرزها»
  • «شور و اشتیاق بالا» در عین «پختگی و متانت»
  • «سخنور و متقاعدکننده» در عین «سازگاری بالا»

بارزترین ویژگی افراد کاریزماتیک، توانایی این افراد در ایجاد تعادلی میان قاطعیت و اعتمادبه‌نفس با مهربانی و انسان‌دوستی است. به‌عبارت دیگر، افراد کاریزماتیک هم بسیار قدرتمند هستند و موقعیت را تحت کنترل می‌گیرند و هم بسیار مهربان، متواضع و انسان‌دوست هستند، این باعث می‌شود که هم دوست‌داشتنی باشند و هم به‌عنوان  تکیه‌گاهی مطمئن برای اطرافیان محسوب شوند.

نمودار کاریزما که نشان‌دهنده وجود تعادل میان قاطعیت و صمیمیت است.
افراد کاریزماتیک تعادل هوشمندانه‌ای بین گرما و صمیمت و تفکر منطقی، تسلط بر موقعیت و قاطعیت بالا دارند که باعث می‌شود تا هم دوست‌داشتنی و هم قابل اتکا و قدرتمند باشند. چنین تعادلی نشان‌دهنده وجود پختگی در شخصیت کاریزماتیک است.

جدول جمع‌بندی ویژگی‌ افراد کاریزماتیک

حال که به‌صورت تفصیلی با انواع صفات افراد کاریزماتیک آشنا شده‌ایم، می‌توانیم در یک جدول تمام این ویژگی‌ها را در یک نگاه مشاهده کنیم تا در ذهن ما باقی بمانند.

ویژگی‌های افراد کاریزماتیک در یک نگاه
۱. عادت به تحسین دیگران۱۲. سخاوتمند بودن۲۳. تواضع بالا
۲. به‌یاد داشتن نام افراد۱۳. شور و شوق بالا۲۴. اعتمادبه‌نفس بالا
۳. تماس چشمی پایدار۱۴. رفتار صمیمانه در مواجهه با افراد جدید۲۵. بینش عمیق
۴. گفتگو با تمام افراد حاضر۱۵. گفتگوهای کوتاه و جذاب۲۶. ایجاد انگیزه در دیگران
۵. گوش دادن فعال۱۶. جلب توجه اطرافیان۲۷. تمرکز بر موقعیت فعلی
۶. لبخند همیشگی۱۷. پختگی۲۸. زبان بدن مثبت
۷. جذابیت و دوست‌داشتنی بودن۱۸. کنترل احساسات۲۹. اهداف واقع‌بینانه
۸. سازگاری بالا۱۹. توانایی ابراز احساسات۳۰. رشد و یادگیری دائمی
۹. شفقت و دلسوزی۲۰. درک احساسات دیگران۳۱. تفکر خلاقانه
۱۰. مثبت‌اندیشی۲۱. شوخ‌طبعی
۱۱. نشان دادن آسیب‌پذیری‌ها۲۲. جلب اعتماد دیگران

تست شخصیت کاریزماتیک

توانمندی کاریزما از ویژگی‌های شخصیتی مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها را به‌صورت مجزا می‌توانیم در تست‌های شخصیت مختلف مورد سنجش قرار دهیم. همچنین، تست‌هایی به‌منظور ارزیابی میزان کاریزما در افراد طراحی شده‌اند که در ادامه، دو مورد از پرکاربردترین تست‌های ارزیابی کاریزما را نام می‌بریم.

  • «پرسشنامه چندعاملی رهبری» (Multifactor Leadership Questionnaire | MLQ-5X)
  • «مقیاس کانگر و کانوگو» (Conger and Kanungo Scale | CKS)

با انجام تست شخصیت کاریزماتیک، آگاهی بیشتری نسبت به میزان کاریزمای موجود در خودمان پیدا می‌کنیم و می‌توانیم نقاط ضعف خود را پرورش دهیم. اما بهترین سنجش، مطالعه هر کدام از ۳۱ ویژگی شخصیت کاریزماتیک و ارزیابی مصداق‌های عینی آن در زندگی است. با این کار، به‌راحتی متوجه می‌شویم که بر روی کدام یک از بخش‌های شخصیت خود، تمرکز بیشتری داشته باشیم.

سؤالات متداول

حال که با ویژگی‌های افراد کاریزماتیک در این مطلب از مجله فرادرس آشنا شده‌ایم، وقت آن رسیده تا به سؤالات متداول در این حوزه پاسخ دهیم.

ویژگی های اخلاقی افراد کاریزماتیک؟

افراد کاریزماتیک عادت به تحسین دیگران دارند، در گفتگوها نام مخاطب را بیان می‌کنند، تماس چشمی پایداری دارند، شفقت و دلسوزی بالایی دارند، مثبت‌اندیش هستند و بخش‌های امیدوارکننده را در محیط مشاهده می‌کنند، بسیار سخاوتمند هستند، شوخ‌طبع بوده، منطقی هستند و در عین حال، توانایی بسیار خوبی برای ابراز احساسات دارند.

ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک سمی چیست؟

افراد کرایزماتیک توانایی زیادی برای نفوذ عاطفی در دیگران دارند و به‌عنوان سخنورانی با اعتمادبه‌نفس بالا شناخته می‌شوند. با این حال، اگر فردی ویژگی‌های تأثیرگذاری و نفوذ افراد کاریزماتیک را داشته باشد اما خصوصیات اخلاقی مانند صدافت، تواضع، انسان‌دوستی یا مهربانی را نداشته باشند، به شخصیت کاریزماتیک سمی تبدیل می‌شود. این افراد، نفوذ بسیار بالایی داشته اما انسان‌دوستی کمی دارند و این باعث می‌شود تا از دیگران سوءاستفاده کنند. این الگوی شخصیتی را می‌توانیم در اختلال شخصیت خودشیفته و ضداجتماعی مشاهده کنیم.

بر اساس رای ۹۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Psychology TodayabnindeedLEARNING MINDy scouts
۳ دیدگاه برای «ویژگی افراد کاریزماتیک چیست؟ – معرفی ۳۱ خصوصیت کلیدی»

بسیار مطلب عالی و جذابی بود.ممنون

بسیار عالی.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *