چرا موفقیت کار تیمی به فاکتور اعتماد وابسته است؟

۳۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چرا موفقیت کار تیمی به فاکتور اعتماد وابسته است؟

در سازمان‌هایی که اعتماد بین افراد وجود نداشته باشد، بوروکراسی و تشریفات اداری جای آن را خواهند گرفت. مشکلاتی از قبیل مدیریت ذره‌بینی و افراط در روند اجرای فرآیندها، از عدم اعتماد افراد به یکدیگر در انجام کارهای درست و برآورده کردن نیازهای موجود نشات می‌گیرند. در عصر دیجیتالی حاضر، ابزارهای اجتماعی باعث دیده شدن و قابل دسترس بودن بیشتر ما می‌شوند. از این‌رو، تصمیمات شخصی و تجاری باید بر اساس اعتماد گرفته شوند.

تحقیقات «Edelman Trust Barometer» که هر ساله توسط شرکت مشاوره بازاریابی «Edelman» صورت می‌گیرد، معمولاً به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری سطح اعتماد موجود بین افراد در محیط‌های کاری در نظر گرفته می‌شود. نتایج این تحقیقات در سال 2018، کاهش میزان اعتماد بین افراد را نشان می‌دهد. این نتایج بیان می‌کنند که باور افراد به اطلاعات بیش‌تر از اعتماد آن‌ها به نزدیکان خود شده است.

کسب و حفظ اعتماد دیگران، دشوار اما از دست دادن آن آسان است. در فضای کسب و کار، اعتماد یکی از ارزشمندترین و پیچیده‌ترین داشته‌های هر فردی به حساب می‌آید. این عامل، باعث تحکیم روابط با دیگران می‌شود و سازمان‌ها را به سمت رشد و پیشرفت هدایت می‌کند. «ریچارد برانسون» (Richard Branson)، کارآفرین و سرمایه‌دار معروف بریتانیایی می‌گوید:

یاد بگیرید که پیش از هر چیزی، هوای کارمندان خود را داشته باشید. انجام مراحل بعدی و موفقیت، به دنبال این کار میسر خواهند شد.

در ادامه هشت نکته اساسی برای تشخیص افراد قابل اعتماد و یادگیری نحوه اعتماد به دیگران در محیط کاری را برایتان معرفی می‌کنیم.

1. ارزیابی نحوه برخورد افراد با مشکلات

هنگامی که در یک سازمان افراد به یکدیگر اعتماد دارند، انرژی آن‌ها صرف به حداقل رساندن و برطرف کردن مشکلات موجود می‌شود. در این سازمان، کارکنان بدون هیچ درخواستی مسئولیت کارهای خود را بر عهده می‌گیرند و برای اجتناب از رخ دادن مشکلات در آینده، به بحث و تبادل نظر با یکدیگر می‌پردازند.

در یکی از تحقیقات گوگل با عنوان «Project Aristotle»، دلایل درجا زدن و تقلای برخی از تیم‌های کاری و پیشرفت و ترقی تیم‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که امنیت روانی، مؤلفه اصلی در ایجاد و رشد یک تیم موفق است. هنگامی که افراد یک سازمان به یکدیگر اعتمادی نداشته باشند، رفتارهایی از قبیل سرزنش کردن دیگران و احساس شرمساری به سرعت گسترش می‌یابد. در عوض، قبول مسئولیت و اعتماد به یکدیگر، آسیب‌پذیری افراد را پوشش می‌دهد و آن‌ها را به سمت پیشرفت تیمی هدایت می‌کند.

2. جمع‌آوری اندوخته‌ای از اعتماد

اعتماد را می‌توان به یک گل تشبیه کرد. در صورتی که پای خود را بر روی یک گل بگذارید، نجات دادن آن کاری دشوار خواهد بود. اگر برای انجام وظایف در یک محیط کاری، بین افراد اعتماد وجود داشته باشد، بهره‌وری تیم به طور ذاتی افزایش می‌یابد. هنگامی که محیطی را بر مبنای اعتماد ایجاد می‌کنیم، اگر بگوییم کاری را انجام خواهیم داد، مطمئناً آن کار انجام خواهد شد.

اشتیاق ما به یادگیری و گوش دادن به دیگران در این محیط بهتر از قبل خواهد بود. بازخوردها و نظرات صادقانه‌تر و واقعی‌تر می‌شوند و دیگر اثری از شایعات باقی نخواهند ماند. زمانی که رفتار ما در محیط کاری شفاف و صادقانه باشد، فضایی به وجود می‌آید که تمامی افراد می‌توانند ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این موضوع در نهایت به افزایش اعتماد بین همکاران منجر خواهد شد.

3. همکاری برای رفع مشکلات موجود

به منظور تکمیل اکثر پروژه‌ها، به بیش از یک نفر نیاز است. اجتناب از انجام انفرادی کارها، یکی از مصادیق اعتماد به همکاران محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید وظایف خود را به خوبی انجام دهید باید اعتماد داشته باشید که دیگر اعضای تیم نیز وظایفشان را به خوبی انجام می‌دهند. اختیار در انجام کارها، عاملی است که منجر به ایجاد اعتماد می‌شود. هنگامی که به دیگران اعتماد داشته باشید، دیگر نیازی به صرف زمان و انرژی برای زیر نظر داشتن آن‌ها نخواهد بود. به این ترتیب، تمرکز شما بر روی بهره‌وری و خلاقیت بیشتر معطوف می‌شود.

«هورست شولتز» (Horst Schultze)، یکی از پایه‌گذاران مجموعه هتل‌های «ریتز کارلتون» (Ritz-Carlton)، به عنوان مدیری شناخته می‌شود که رویکرد اعتمادسازی را در پیش گرفته است. برای هر کارمند جدید در این مجموعه، یک جلسه معارفه به همراه آموزش‌های گسترده ترتیب داده می‌شود. علاوه بر این، یک سپرده اختیاری به میزان 2000 دلار به هر فرد اختصاص می‌یابد تا بتواند آن را بدون کسب اجازه از دیگران، برای حل مشکل مشتریان مورد استفاده قرار دهد. شولتز با ثبت تجربیات کارکنان خود در زمینه ایجاد تجربه‌ای متفاوت و متمایز برای مشتریان، آن‌ها را مورد تقدیر و احترام قرار می‌دهد.

اگر اعتماد زیادی بین افراد یک تیم وجود داشته باشد، اعضای آن احساس می‌کنند که باید با پیشرفت و ترقی، این اعتماد را حفظ کنند. در چنین محیطی، زمان زیادی برای شناسایی و برطرف کردن موانع، تشویق دیگران به اشتراک‌گذاری ایده‌های بیشتر و همکاری با یکدیگر جهت حل مشکلات اصلی صرف خواهد شد.

4. اعتمادسازی گام به گام

اعتماد نه بر پایه‌های مهارت‌های فنی بلکه بر اساس شخصیت افراد بنا می‌شود. دلیل اعتماد دیگران به شما، جنبه‌های بیرونی و ظاهری نیست بلکه نحوه رفتار شما این مزیت را برایتان به ارمغان آورده است. اعتمادسازی در محیط کاری به صورت مرحله به مرحله رخ می‌دهد. برای این کار باید برخی از اقدامات کوچک را در طول زمان انجام دهید. برای کسب اعتماد کارکنان، باید خواسته‌های خود را مطرح کنید و سخنی از چیزهایی که نمی‌خواهید به میان نیاورید.

هنگامی که تیم خود را از موضع اعتماد اداره کنید، کارکنان متوجه خواهند شد که شما نسب به کسب اعتماد آن‌ها متعهد هستید. با این کار، به همکاران خود نشان می‌دهید که پشتیبانی از ایده‌ها، استعدادها و مشارکت، چه نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت. تمرکز خود را بر روی توانایی‌های افراد معطوف کنید و به موفقیت دیگران کمک کنید. این کارها، شما را یک قدم به کسب اعتماد آن‌ها نزدیک‌تر می‌کند.

5. به اشتراک‌گذاری تجربیات

هنگامی که فردی تجربیات قبلی خود را با شما به اشتراک می‌گذارد، اعتماد بین شما با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود. به اشتراک‌گذاری تجربیات، احساس همدلی را به همراه خواهد داشت. اگر می‌خواهید بین اعضای تیم اعتمادسازی کنید، باید شروع بحث را به دست بگیرید. بازی‌هایی را انجام دهید که بتوانید در آن‌ها از تجربیات بخصوص خود صحبت کنید. صحبت‌های شما باید فاصله بین افراد و تیم‌ها را کاهش دهند و منجر به یکپارچگی و یکدلی اعضا شوند. به اشتراک‌گذاری تجربیات، یکی از راه‌های ایجاد اعتماد و ارتباط بین افراد است.

6. بررسی عوامل بیولوژیکی مؤثر در ایجاد اعتماد

«اکسی‌توسین» (Oxytocin) به عنوان هورمون ایجاد اعتماد شناخته می‌شود که می‌تواند همکاری تیمی و ایجاد روابط خوب کاری را به ما بیاموزد. این امر منجر به اعتماد بیشتر در محیط کاری خواهد شد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز پزشکی «NYU Langone» صورت گرفته است، تزریق هورمون اکسی‌توسین به موش‌های آزمایشگاهی باعث شد تا آن‌ها از فرزندان دیگر موش‌ها مانند فرزندان خود مراقبت کنند. این هورمون ایجاد ارتباط با دیگران را در موش‌ها تقویت کرد و حتی پس از توقف تزریق آن نیز این رفتار ادامه یافت.

بر اساس سخنرانی «پل زک» (Paul Zack) در همایش‌های جهانی «TED» و تحقیقات او بر روی ارتباط بین عصب‌شناسی و اعتماد، تا جایی که نیت اعتماد به دیگران در شخصی وجود داشته باشد، این نیت از نظر بیولوژیکی با معیارهای یک فرد مورد اعتماد تطبیق پیدا می‌کند و اکسی‌توسین در بدن آن شخص افزایش می‌یابد.

بیان واضح چشم‌انداز کلی و پیشرفت تجاری یک شرکت، بهترین راه برای اعتمادسازی در داخل یک تیم کاری است. با این کار، اهمیت وظیفه افراد برای رسیدن به اهداف مشخص می‌شود. مدیران باید با راهنمایی کارکنان، ارزیابی عملکرد آن‌ها و ایجاد محیطی برای بحث و تبادل نطر، امکان تقویت ارتباط بین افراد را فراهم کنند.

7. اعتماد به دیگران برای جلب اعتماد آن‌ها

مغز ما به گونه‌ای طراحی شده است که همیشه بقا را به عنوان اولویت اصلی در نظر می‌گیرد. به این ترتیب اگر شخصی در محیط کاری، باعث کاهش یا از بین بردن مشکلات دیگران شود، به عنوان شخصی قابل اعتماد شناخته خواهد شد. هنگامی که رفتار فردی را تماشا می‌کنیم، مغز ما به گونه‌ای فعال می‌شود که مغز آن فرد فعال است. این واکنش از طریق عصب‌هایی با نام «نورون‌های آینه‌ای» (Mirror Neurons) صورت می‌گیرد. این بدان معنا است که شما می‌توانید به طور ناخواسته، احساس بی‌اعتمادی درون خود را به دیگران انتقال دهید. در نتیجه، برای کسب اعتماد دیگران، قادر به تظاهر نخواهید بود. اگر می‌خواهید همکارانتان به شما اعتماد داشته باشند، باید باور کنید که آن‌ها نیز قابل اعتماد هستند. به این ترتیب، مغز آن‌ها شروع به دریافت سیگنال‌های اعتماد نسب به شما می‌کند.

8. فراهم کردن امنیت شغلی و آزادی بیان

برای رفتار مناسب با دیگران، روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین اقدامات اولیه برای این منظور، ایجاد فضایی است که اشتباه کردن در آن باعث به خطر افتادن امنیت شغلی افراد نشود و آن‌ها بتوانند بدون پیامدهای منفی، راجع به مشکلات موجود بحث کنند. اگر شکست‌های احتمالی در محیط کار، به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری در نظر گرفته شوند، همکاران اعتماد خواهند داشت که شما توانایی کمک به پیشرفت آن‌ها را دارید.

نکته دیگر این است که نحوه رفتار شما در شرایط دشوار، مهم‌ترین معیار برای تشخیص صداقت و اصول اخلاقیتان به حساب می‌آید. در بیان اشتباهات صورت گرفته تعلل نکنید و نگذارید که افراد از طریق دیگری از اشتباهات خود مطلع شوند. به علاوه، هیچ‌گاه با سرپوش گذاشتن بر روی مسائل منفی، آن‌ها را به عنوان اتفاقات مثبت جلوه ندهید. برای اصلاح اشتباهات، سریعاً اقدام کنید زیرا مسئولیت‌پذیری در این شرایط، باعث حفظ اعتماد دیگران می‌شود.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به مطالعه موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Entrepreneur
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *