کتاب میکروبیولوژی — فهرست بهترین کتاب ها + معرفی فیلم های آموزشی

۶۶۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶۰ دقیقه
کتاب میکروبیولوژی — فهرست بهترین کتاب ها + معرفی فیلم های آموزشی

میکروبیولوژی، مطالعه میکروارگانیسم‌ها یا میکروب‌ها است، گروه متنوعی از اشکال ساده زندگی که به طور کلی شامل باکتری‌ها، آرکی‌باکترها، جلبک‌ها، قارچ‌ها، تک‌یاخته‌ها و ویروس‌ها می‌شود. این حوزه به ساختار، عملکرد و طبقه‌بندی چنین موجوداتی و شیوه‌های بهره‌برداری و کنترل فعالیت‌های آن‌ها ربط پیدا می‌کند. میکروبیولوژی در هر سه پایه لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا در ایران پذیرش دانشجو دارد. در این مطلب درباره منابع و کتاب میکروبیولوژی برای رشته‌های مختلف توضیح داده‌ایم. همچنین فرادرس متناسب با نیاز دانشجویان، داوطلبان کنکور و فارغ‌التحصیلان، دوره‌های آموزشی مختلفی برای این مبحث به صورت فیلم آموزشی تولید کرده است که در ادامه معرفی کرده‌ایم.

فهرست مطالب این نوشته

میکروبیولوژی چیست؟

میکروب‌ها نقش مهمی در چرخه مواد مغذی، تجزیه/تخریب زیستی، تغییرات آب و هوایی، فساد مواد غذایی، ایجاد و گسترش بیماری‌ها و بیوتکنولوژی دارند. با توجه به تنوع آن‌ها، میکروب‌ها می‌توانند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرند: ساختن داروهای نجات دهنده، تولید سوخت‌های زیستی، پاکسازی آلودگی‌ها و تولید و پردازش غذا و نوشیدنی. میکروب‌شناسان میکروب‌ها را مطالعه می‌کنند و برخی از مهمترین کشفیاتی که زیربنای جامعه مدرن را تشکیل داده‌اند، حاصل تحقیقات میکروبیولوژیست‌های مشهور، مانند جنر و واکسن وی علیه آبله، فلمینگ و کشف پنی‌سیلین، مارشال و شناسایی ارتباط بین هلیکوباکتر است.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری و زخم معده و زور هاوسن که ارتباط بین ویروس پاپیلوم و سرطان دهانه رحم را مشخص کرد. تحقیقات میکروبیولوژی برای برآوردن بسیاری از آرزوها و چالش‌های جهانی کنونی مانند حفظ غذا، آب و امنیت انرژی برای جمعیت سالم در زمین قابل سکونت، همچنان ادامه دارند. تحقیقات میکروبیولوژی به پاسخ به سؤالات بزرگی مثل اینکه تنوع حیات بر روی زمین چقدر است و آیا حیات در جاهای دیگر جهان وجود دارد یا نه، کمک می‌کنند. در این مطلب سعی داریم برای گسترش دانش شما در زمینه میکروبیولوژی مجموعه‌ای از کتاب‌ها را برای اهداف مختلف مانند شرکت در آزمون‌ها یا دروس دانشگاهی معرفی کنیم.

کتاب میکروبیولوژی عمومی صدیقه مهرابیان

این کتاب کتاب شامل مطالبی در مورد ساختمان، متابولیسم، فیزیولوژی و ژنتیک میکروب‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، سترون‌سازی, پاتوژنز عفونت باکتریال و ایمنی ضد میکروبی است. این کتاب برای آمادگی جهت شرکت در آزمون‌های استخدامی دبیر زیست‌شناسی و آزمون زیست‌شناسی مناسب است.

  • نویسندگان: صدیقه مهرابیان، مهدی منوچهری، سروش شهریار حسامی
  • ناشر: آییژ
  • تعداد صفحات: ۱۸۴

کتاب میکروبیولوژی عمومی صدیقه مهرابیان

کتاب میکروبیولوژی عمومی دکتر ملک زاده

کتاب میکروبیولوژی عمومی نشر دانشگاه تهران تالیف فریدون ملک زاده، منوچهر شهامت شامل 18 فصل است که عناوین آن‌ها عبارتند از علم میکروبیولوژی، میکروسکوپ و میکروب‌ها، تغذیه و متابولیسم میکروب‌ها، رشد، بقا و مرگ میکروارگانیسم، تاثیر عوامل فیزیکی بر میکروارگانیسم، کنترل رشد و مرگ میکروب‌ها، ژنتیک میکروب‌ها، رده‌بندی میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، پروتوزوئرها و انگل‌های پزرسلولی، ویروس‌ها، میکروب‌های بیماری‌زا و بیماری‌ها، ایمنی‌شناسی، میکروب‌شناسی خاک و آب و هوا، میکروب‌شناسی مواد غذایی، بیماری‌های که به وسیله آب و مواد غذایی منتقل می‌شوند و میکروب‌شناسی صنعتی.

  • نویسندگان: دکتر فریدون ملک زاده، دکتر منوچهر شهامت
  • ناشر: دانشگاه تهران
  • تعداد صفحات: ۱۰۳۷

کتاب میکروبیولوژی عمومی دکتر ملک زاده

کتاب میکروبیولوژی بلک

این کتاب ترجمه‌ی ویرایش نهم کتاب «Microbiology: Principles and Explorations» است که به عنوان منبعی کامل و کارآمد در بخش میکروبیولوژی شناخته می‌شود و در دو جلد ترجمه شده است. علاوه بر دوره‌‌‌‌های میکروبیولوژی برای دوره‌‌‌‌های علوم پزشکی، بهداشت، کشاورزی و مواد غذایی نیز مناسب است. این کتاب برای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در فهم بهتر مطالب کاربرد دارد. دانشجویان در کنار این کتاب می‌توانند کتاب‌هایی نظیر میکروبیولوژی جاوتز و میکروب‌شناسی مورای را نیز مطالعه کنند.

این کتاب برای دو گروه از خوانندگان طراحی شده است، در بخش‌هایی اطلاعات بالینی مهمی را بیان می‌کند تا کاربردهای کلی میکروب‌شناسی را نشان دهد و در بخش دیگر انواعی از کاربردهای میکروبیولوژی را نشان می‌دهد. در آخرین ویرایش، عنوان در رنگ‌های مختلف نشان داده شده است تا باعث فهم بهتر مطالب شود.

  • نویسندگان: ژاکلین بلک، لورا بلک
  • مترجمان: دکتر کسری حمدی، دکتر بهاره فلاح، دکتر امیر قائمی، آیلار صباغی، فائقه صرفی
  • انتشارات: ابن سینا
  • تعداد صفحات: ۵۲۸

کتاب میکروبیولوژی بلک

کتاب باکتری شناسی عمومی دکتر تاجبخش

در دوازده فصل این کتاب ابتدا تاریخچه و سیر تحول میکروب‌شناسی، روش‌های میکروب‌شناسی، جایگاه باکتری‌ها در بین موجودات و دسته‌بندی آن‌ها مورد بحث قرار گرفته است. در قسمت متابولیسم باکتری‌ها، آنزیم‌های باکتریایی، متابولیسم انرژی‌زا، تخمیر و تنفس و بیوسنتز ترکیبات باکتریایی شرح داده شده‌اند. در فصل فیزیولوژی باکتری‌ها تغذیه و نقش باکتری‌ها در تجزیه و تحلیل پس‌ماندهای محیط زیست، گروه‌های تغذیه‌ای موجودات، چگونگی رشد و تکثیر باکتری‌ها بررسی شده‌اند.

در قسمت ژنتیک باکتری‌ها بنیان مولکولی ژنتیک، تنظیم فعالیت‌های یاخته‌ای، موتاسیون، ترمیم ژنی، تولید هاگ، حواس باکتری‌ها، انتقال ژن در باکتری‌ها، مکانیسم ترانسفورماسیون، باکتریوفاژها، لیزوژنی و فاژهای معتدل، ترانسدوکسین و کئورسین، پدیده جنسیت در باکتری‌ها، الحاق ژنتیکی، پلاسمیدها، باکتریوسین‌ها و ترانسپوزون‌ها موشکافی شده‌اند.

همچنین اثر عوامل فیزیکی و مواد ضدعفونی‌کننده، عوامل ضد میکروب، مکانیسم تأثیر آنتی‌بیوتیک‌ها، سولفانامیدها و سایر مواد آنتی‌متابولیت و مکانیسم‌های مقاومت باکتری‌ها در برابر داروها و در فصل آخر چگونگی بیماری‌زائی باکتری‌ها و نگرش به مسئله حدت اجرام بیماری‌زا از مباحث دیگر این مطالب هستند. کتاب باکتری‌شناسی عمومی دگتر تاجبخش طوری تدوین شده است که دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، بیولوژی و کشاورزی کاربرد داشته باشد.

  • نویسنده: حسن تاج بخش
  • انتشارات: دانشگاه تهران
  • تعداد صفحات: ۷۹۶

کتاب میکروبیولوژی تاجبخش

کتاب میکروب شناسی سیب سبز

کتاب میکروب‌شناسی (باکتری + ویروس) که عنوان دیگر آن سیب سبز میکروب‌شناسی است که به آزمون‌ها و تمرین‌های میکروبیولوژی می‌پردازد و برای دوره علوم پایه رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تدوین شده است.

  • نویسندگان: رضا بلندپروازجهرمی، صادق شفایی، مهسا مولایی
  • انتشارات: طبیبانه

سیب سبز میکروب شناسی

کتاب میکروب شناسی تشخیصی جامع عمومی و تخصصی

کتاب میکروب‌شناسی تشخیصی جامع (عمومی و تخصصی) با 19 فصل عمومی و تخصصی به عنوان مرجع تشخیصی در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی و دانشگاهی در حال استفاده است. یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی بهداشت، سلامت عمومی و سلامت بیماران، میکروب‌ها هستند. واضح است که با افزایش نقش عوامل پاتوژن میکروبی به ویژه در عفونت‌های بیمارستانی و سلامت اجتماعی، شناخت و بررسی راه‌های انتقال میکروارگانیسم‌ها، تعیین الگوهای مقاومت دارویی آن‌ها دارای اهمیت روزافزونی شده است.

در این راستا با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در امر کنترل عفونت و ایجاد سیاست‌های کنترلی یکی از مهمترین موارد کمک کننده در اجرای سیاست‌های مرتبط با این حوزه کاربرد تکنیک‌های تشخیصی اختصاصی برای جداسازی، خالص سازی و تعیین هویت میکروارگانیسم‌ها و انجام تست‌های اختصاصی به ویژه تعیین الگوی مقاومت دارویی و بررسی عملکرد آن‌ها در محیط‌های اولیه است. آموزش تکنیک‌های اختصاصی در حوزه میکروب‌شناسی یکی از ضروریت‌های مورد استفاده برای دست‌اندرکاران و متخصصین حوزه میکروب‌شناسی، پیراپزشکان و حتی پزشکان است.

با توجه و اهمیت موارد فوق، نویسندگان این کتاب با بهره‌گیری از مطالعات و تجربیات شخصی و دانشمندان این رشته سعی کرده‌اند تا به سهم خود بتوانند هم در زمینه شناخت عوامل بیماریهای عفونی در جامعه و هم آموزش علم میکروبیولوژی به دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی مشارکت داشته باشند. بر این اساس اولین کتاب تشخیصی میکروب‌شناسی جامع که در برگیرنده معرفی جامعی از میکروارگانیسم‌های مختلف از جمله: باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها است، به بررسی مکانیسم‌های عملکردی، تشخیصی و روش‌های مختلف موجود در این حوزه به صورت کاربردی بپردازند.

در این کتاب که برای اولین بار در کشور و به زبان فارسی و تمام رنگی تهیه شده است، علاوه بر معرفی میکروارگانیسم‌ها، به عملکردهای واکنش شیمیایی آن‌ها که می‌تواند در تشخیص آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد، پرداخته است. همچنین در این کتاب سعی بر این شده است که علاوه بر معرفی تکنیک‌ها و تست‌های مختلف که در تشخیص عوامل میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به بسیاری از سوالات و ابهامات و چرایی انجام هر تست و واکنش مربوطه نیز پاسخ داده شود.

  • نویسندگان: دکتر امیر امامی، دکتر عبداله بازرگانی، دکتر غلامرضا حاتم
  • انتشارات: دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • تعداد صفحات: ۲۳۳

کتاب میکروب شناسی تشخیصی جامع عمومی و تخصصی

کتاب مبانی ژنتیک باکتری ها

کتاب مبانی ژنتیک باکتری‌ها توسط دکتر رباب رفیعی طباطبایی تحت نظارت دکتر سیروس جاویدنیا نوشته شده و در نشر آییژ به چاپ رسیده است. باکتری‌ها بیش از 5 بیلیون سال قبل بر روی کره زمین به وجود آمده‌اند. باکتری‌ها از لحاظ ژنتیک و شکل دارای تفاوت‌های بسیاری هستند از این رو آن‌ها را گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌کنند. علم ژنتیک باکتری‌ها علمی است که در آن نحوه به ارث رسیدن اطلاعات، کروموزوم‌ها، پلاسمیدها، ترنسپوزون‌ها و فاژهای باکتری مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

  • نویسنده: رباب رفیعی طباطبایی
  • ناشر: آییژ
  • تعداد صفحات: 240

کتاب ژنتیک باکتری ها

کتاب فیزیولوژی میکرو ارگانیسم ها

کتاب حاضر ترجمه بخش‌هایی از ویرایش سیزدهم کتاب «(Brock Biology Of Microorganisms (2012»  اثر مایکل مادیگان است. ترجمه کامل ویراست قبلی همین کتاب حاضر تحت عنوان«زیست‌شناسی میکروارگانیسم‌ها» منتشر شده بود. مطالب کتاب فیزیولوژی میکروارگانیسم‌ها در عین جامع بودن به طور خلاصه ارائه شده‌اند و زوایایی از دنیای بزرگ فیزیولوژی میکروارگانیسم‌ها را بیان کرده‌اند. در ابتدای هر فصل نکات جدید بیان شده‌اند و اطلاعاتی در مورد ترکیب شیمیایی، ساختمان، عملکرد، اصول تغذیه، کشت و ویژگی‌های رشد و کنترل آن، تنوع متابولیکی در شرایط مختلف محیطی هوازی و بی‌هوازی ارائه شده‌اند.

  • نویسنده: براک، مایکل مادیگان
  • مترجم: دکتر جمیله نوروزی
  • انتشارات: حیدری
  • تعداد صفحات: ۳۳۶

فیزیولوژی میکروارگانیسم ها

کتاب میکروب شناسی کاربردی دکتر مهرابیان

میکروبیولوژی با شناسایی، علائم و روش‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها در تحولات زندگی اجتماعی انسان بسیار مؤثر بوده است. از طرف دیگر استفاده از میکروارگانیسم‌ها به عنوان کاتالیزورهایی بیولوژیک تسهایلات فراوانی برای زندگی انسان‌ها فراهم کرده که در حوزه میکروبیولوژی کاربردری قرار دارد. در حال حاضر شاهد کاربرد گسترده میکروارگانیسم‌ها در تولید آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، انسولین، هورمون رشد، اینترفرون‌ها، آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه، پروتئین‌های غذایی، استخراج مواد معدنی، بازیابی مواد زائد، تولید انرژی، ایجاد تعادل در مواد معدنی خاک، تولید کودهای بیولوژیک، کنترل آفات گیاهی، حذف آلودگی‌های محیط و بسیاری دیگر از کابردها در هم ابعاد زندگی هستیم. این کتاب شامل مباحث زیر است:

  • میکروارگانیسم‌ها و فراورده‌های دارویی
  • کاربرد میکروارگانیسم در تهیه مواد لبنی
  • کاربرد میکروارگانیسم‌ها در صنایع غذایی
  • کاربرد میکروارگانیسم‌ها در صنایع شیمیایی
  • کاربرد میکروارگانیسم‌ها در کشاورزی
  • کاربرد میکروارگانیسم‌ها در تصفیه بیولوژیک فاضلاب
  • تهیه گاز بیولوژیک توسط میکروارگانیسم‌ها

کتاب میکروب شناسی کاربردی دکتر مهرابیان

اطلاعات کتاب:

  • نویسنده: دکتر صدیقه مهرابیان
  • انتشارات: آییژ
  • تعداد صفحات: ۱۴۴

کتاب میکروبیولوژی سلولی

ترجمه کتاب «Cellular Microbiology» آخرین چاپ از معتبرترین کتاب‌ها در این زمینه است. این کتاب به گونه‌ای تألیف شده که فاصله بین بیولوژی سلولی و میکروبیولوژی را پر کرده و این دو رشته را با هم تلفیق کند. بخش اول کتاب به معرفی اصول کلیدی مشخصی از بیولوژی سلولی پروکاریوتیک و یوکاریوتیک، مکانیسم‌های انتسقال پیام سلولی و تکنیک‌های بیولوژی مولکولی پرداخته است که در حال حاضر در میکروبیولوژی سلولی کاربرد دارند. بخش دوم کتاب چگونگی فعل و انفعالات بین سیستم که فرد آلوده را به رهایی از عفونت قادر می‌سازند، توصیف می‌کند. این کتاب برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های میکروبیولوژی، میکروبیولوژی پزشکی، پاتولوژی، ایمونولوژی، فارماکولوژی، زیست سلولی، زیست مولکولی و بیوشیمی و همچنین محققین حوزه میکروبیولوژی قابل استفاده است.

  • نویسنده: برایان هندرسون
  • مترجم: یوسف نجفی‌کیا
  • انتشارات: صبورا
  • تعداد صفحات: 476

کتاب میکروبیولوژی سلولی

میکروبیولوژی پزشکی چیست؟

میکروبیولوژی پزشکی (Medical Microbiology)، زیرمجموعه وسیعی از میکروبیولوژی که در پزشکی کاربرد دارد، شاخه‌ای از علم پزشکی است که به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی توجه دارد. علاوه بر این، این زمینه از علوم کاربردهای بالینی مختلف میکروب‌ها را برای بهبود سلامت مطالعه می‌کند. چهار نوع میکروارگانیسم وجود دارد که باعث بیماری‌های عفونی می‌شوند: باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها و یک نوع پروتئین عفونی به نام پریون. یک میکروبیولوژیست پزشکی ویژگی‌های عوامل بیماری‌زا، روش‌های انتقال آن‌ها، مکانیسم‌های عفونت و رشد را مطالعه می‌کند.

صلاحیت تحصیلی به عنوان میکروبیولوژیست بالینی یا پزشکی در بیمارستان یا مرکز تحقیقات پزشکی به طور کلی نیاز به کارشناسی ارشد در میکروبیولوژی همراه با دکترا دارد. در هریک از گرایش‌های علوم زیستی (بیوشیمی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، ژنتیک و غیره). با استفاده از این اطلاعات می‌توان درمانی را ابداع کرد. میکروبیولوژیست‌های پزشکی اغلب به عنوان مشاور پزشکان عمل می‌کنند و شناسایی عوامل بیماری‌زا را ارائه می دهند و گزینه‌های درمانی را پیشنهاد می‌دهند. سایر وظایف ممکن است شامل شناسایی خطرات احتمالی سلامتی برای جامعه یا نظارت بر تکامل گونه های بالقوه خطرناک یا مقاوم میکروب‌ها، آموزش جامعه و کمک به طراحی شیوه‌های بهداشتی باشد.

آن‌ها همچنین ممکن است در پیشگیری یا کنترل همه‌گیری‌ها و شیوع بیماری‌ها کمک کنند. همه میکروبیولوژیست‌های پزشکی آسیب‌شناسی میکروبی را مطالعه نمی‌کنند. برخی گونه‌های رایج و غیر بیماری‌زا را مورد مطالعه قرار می‌دهند تا مشخص شود آیا می‌توان از خواص آن‌ها برای توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر روش‌های درمانی استفاده کرد. اپیدمیولوژی، مطالعه الگوها، علل، و اثرات وضعیت سلامتی و بیماری‌ها در جمعیت‌ها، بخش مهمی از میکروبیولوژی پزشکی است، اگرچه جنبه بالینی این حوزه عمدتا بر حضور و رشد عفونت‌های میکروبی در افراد، اثرات آن‌ها بر روی بدن انسان و روش های درمان آن عفونت‌ها متمرکز است.

از این نظر میکروبیولوژی پزشکی را به عنوان یک علم کاربردی، می‌توان از نظر مفهومی به زیر تخصص‌های دانشگاهی و بالینی تقسیم کرد، اگرچه در واقع یک پیوستگی بین میکروبیولوژی بهداشت عمومی و میکروبیولوژی بالینی وجود دارد. مثلا آخرین فناوری در آزمایشگاه‌های بالینی، بستگی به پیشرفت‌های مستمر در پزشکی دانشگاهی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دارد. در ادامه کتاب‌های موجود در زمینه میکروبیولوژی پزشکی را بررسی کرده‌ایم.

کتاب میکروبیولوژی جاوتز

کتاب میکروب‌شناسی جاوتز از جامع‌ترین و معتبرترین کتاب‌هایی است که در زمینه میکروب‌شناسی به چاپ رسیده  و یکی از منابع اصلی برای کنکور ارشد و دکترای رشته میکروبیولوژی پزشکی محسوب می‌شود و ترجمه‌های متعددی از ویرایست‌های مختلف آن موجود است. کتاب میکروبیولوژی جاوتز نه تنها عوامل عفونی بیماری‌زا و بیماری‌های آن را توصیف می‌کند بلکه اصول پایه میکروب‌شناسی، متابولیسم، فیزیولوژی ژنتیک، ایمنی شناسی، باکتری شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این ترجمه در دو جلد به چاپ رسیده است که در جلد دوم مباحث ویروس‌شناسی، قارچ‌شناسی و انگل‌شناسی بیان شده‌اند.

  • نویسندگان: جاوتز و ملنیک
  • مترجمان: دکتر حبیب ضیغمی، دکتر فخری حقی، دکتر مسعود آل بویه
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • ویراست بیست و هشتم (۲۰۱۹)
  • تعداد صفحات: ۱۰۳۲

کتاب میکروبیولوژی جاوتز دکتر حبیب ضیغمی

کتاب میکروبیولوژی براک

کتاب «زیست‌شناسی میکروارگانیسم‌ها» که ترجمه ویراست سیزدهم کتاب «Biology of Microorganisms» است بی­ شک یکی از معدود کتاب‌­ها در زمینه ­میکروبیولوژی است که به عنوان تنها منبع این رشته در امتحانات مختلف وزارت علوم، شامل امتحانات ورودی کارشناسی ارشد، دکتری و المپیاد زیست‌شناسی معرفی شده است. کتاب حاضر که به «میکروبیولوژی براک» نیز معروف است برعکس، عمده­ کتاب‌های میکروبیولوژی موجود در بازار که بر میکروبیولوژی پزشکی و نقش بیماری‌­زایی میکروارگانیسم‌­ها می­‌پردازند، زمینه­‌های مختلف میکروبیولوژی را با دیدگاه زیست­‌شناختی مورد توجه قرار داده و مطالب پایه و کاربردی میکروارگانیسم‌ها را در قالب 36 فصل مطرح نموده است.

هر فصل علاوه بر بیان شیوا و ساده تازه‌­ترین مباحث مربوطه، مطالب جدید مطرح شده در آن موضوع را نیز در  کادر مجزایی ارائه می­‌کند. در پایان هریک از مباحث داخل فصل پرسش‌­هایی تحت عنوان خودآزمایی برای ارزیابی اولیه از میزان برداشت خواننده آورده شده است. در پایانِ هر فصل نیز مجموعه پرسش‌­هایی در دو قالب پرسش‌های عمومی و پرسش‌­های کاربردی مطرح شده‌­اند. پرسش­‌های عمومی به نحوی طراحی شده ­اند که پاسخ آن­‌ها را از داخل متن می­توان یافت، ولی پاسخ پرسش‌­های کاربردی از طریق استنباط شخصی خواننده از مطالب ارایه شده در آن فصل و تلفیق آن با دانسته‌­های خود قابل دستیابی است.

کلمات مهم هر فصل تحت عنوان مروری بر اصطلاحات کلیدی در انتهای فصل‌­ها ارایه شده است که در واقع واژه‌‌نامه کوتاهی برای آن فصل است. ترجمه کتاب به علت حجم بالای آن در سه جلد به صورت تمام رنگی ارایه شده است. جلد اول شامل فصول مربوط به تاریخچه، ساختار، ژنتیک، تغذیه و رشد میکروارگانیسم‌­ها و ویروس‌­ها است. جلد دوم عمدتاً بر روی متابولیسم، تنوع میکروارگانیسم‌­ها و طبقه‌بندی آن­‌ها و همچنین اهمیت اکولوژیک و تاثیر محیطی میکروارگانیسم­‌ها بحث می­‌کند. در نهایت، جلد سوم کتاب مشتمل بر فصولی است که کنترل رشد میکروارگانیسم­‌ها، مکانیسم­‌های ایمنی و بیماری­‌های ناشی از میکروارگانیسم‌­ها را مورد بحث قرار می­‌دهد.

  • نویسندگان: ماديگان، مارتينكو، استال، كلارک
  • مترجم: دكتر غلامرضا زرينی
  • ناشر: خانه زیست‌شناسی
  • تعداد صفحات: ۴۳۴

کتاب میکروبیولوژی براک

کتاب باکتری شناسی مورای

کتاب میکروب شناسی مورای 2021 ترجمه فارسی از Medical microbiology است که شامل باکتری‌شناسی و ایمنی‌شناسی است. شروع این کتاب با ارائه مقدمه‌ای از میکروب شناسی است و در ادامه نیز اصول کلی تشخیص آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن به مفاهیم اصلی در پاسخ ایمنی بدن پرداخته می‌شود و در ادامه مفصلاً درمورد مبحث باکتری‌شناسی توضیح داده شده است.

در ویرایش جدید این کتاب، مطالب بروزرسانی شده و فصول جدیدی به کتاب اضافه شده‌اند. این اثر مرجعی مفید برای گروه‌های مختلف پزشکی، علوم پایه پزشکی و همچنین پوشش‌دهنده مطالب مهم مربوط به آزمون‌های رشته‌های گوناگون مقاطع مختلف از جمله دکتری تخصصی، کارشناسی ارشد و کارشناسی است.

کتاب میکروب شناسی مورای جلال مردانه

کتاب میکروب‌شناسی مورای 2021 ترجمه فارسی از کتاب «Medical Microbiology» و شامل باکتری‌شناسی عمومی و اختصاصی است. شروع این کتاب مقدمه‌ای از میکروب‌شناسی و در ادامه شامل اصول کلی تشخیص آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن به مفاهیم اصلی در پاسخ ایمنی بدن پرداخته می‌شود و در ادامه مفصلاً درمورد مبحث باکتری‌شناسی توضیح داده خواهد شد.

  • نویسنده: دکتر جلال مردانه
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: 580 صفحه

کتاب میکروب شناسی مورای جلال مردانه

کتاب میکروب شناسی مورای کسری حمدی

کتاب میکروبیولوژی مورای دو جلدی باکتری شناسی ایمنی‌شناسی ترجمه دکتر کسری حمدی، علی برادران عطار مقدم، پریا حمدی، بهاره فلاح، توسط نشر ابن سینا به چاپ رسیده است.

  • انتشارات: ابن سینا
  • تعداد صفحات: جلد اول 528 و جلد دوم ۶۶۲

کتاب میکروب شناسی مورای عباس بهادر

کتاب میکروبیولوژی مورای ترجمه دکتر عباس بهادر در مورد مبحث باکتری‌شناسی عمومی و اختصاصی صحبت می‌کند. مبحث میکروب شناسی گستره وسیعی است. این مبحث، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی و انگل و قارچ‌شناسی را شامل می‌شود. جلد دوم کتاب مورای 2021 ویروس شناسی است و جلد سوم مورای نیز به قارچ‌شناسی و انگل‌شناسی اختصاص دارد.

در کتاب میکروبیولوژی مورای عباس بهادر مقدمه‌ای بر باکتری شناسی ارائه خواهد شد. در ادامه آن نیز به مفاهیم ضد عفونی و گندزدایی، اصول کلی تشخیص آزمایشگاهی، نقش باکتری در بیماری های باکتریایی و تشخیص آزمایشگاهی آن‌ها پرداخته خواهد شد. در ویراست نهم کتاب مورای، تغییراتی در نحوه ترجمه ارائه شده است. مفاهیم کتاب نیز مطابق با آخرین داده‌ها در رابطه با بحث باکتری شناسی بروزرسانی شده‌اند.

  • مترجمان: دکتر عباس بهادر، دکتر مریم پور حاجی باقر
  • انتشارات: حیدری
  • سال چاپ: 1399
  • تعداد صفحات: 580 صفحه

کتاب میکروب شناسی مورای عباس بهادر

کتاب میکروب شناسی پزشکی در یک نگاه

در این کتاب هر کدام از تصاویر به صورت خلاصه نکات مهم آن فصل را در بر می‌گیرد که خود به تنهایی می‌تواند به عنوان منبعی مناسب برای داوطلبان شرکت در آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد. تصاویر رنگی از محیط کشت باکتری‌ها و علائم بیماری‌های عفونی مرتبط در پایان کتاب بیان نکات مهم و مناسب برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد هستند. فصول به صورت کوتا ه هستند و نگارش روان و استفاده از واژه‌های فارسی معادل از ویژگی‌های خوب این کتاب محسوب می‌شوند. در این کتاب تمرکز بر روی مفاهیم اصلی مرتبط با سندرم های عفونی انسانی است.

  • نویسندگان: پروفسور استفن اچ.گیلسپای، پروفسور کتلین بی.بمفورد
  • مترجمان: مهران علوی، احمد تاجمیری، شکوه امرائی
  • انتشارات: جامعه‌نگر
  • تعداد صفحات: ۲۵۶

کتاب میکروب شناسی پزشکی در یک نگاه

کتاب ضروریات باکتری شناسی پزشکی اطمینان

این کتاب از مجموعه کتب جامع ضروریات ویژه آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترا و ویژه داوطلبین رشته‌هایی مانند میکروبیولوژی، قارچ‌شناسی و انگل‌شناسی و همچنین معادل این رشته‌ها در وزارت بهداشت مانند انگل‌شناسی پزشکی و پزشکی مولکولی در مقطع دکترا است. این کتاب در اکثر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و یکی از مناسب‌ترین منابع برای درس باکتری‌شناسی پزشکی است.

  • نویسندگان: علی شیوایی، فاطمه اسلام زاده حصاری
  • انتشارات: اطمینان
  • تعداد صفحات: ۳۷۷

کتاب ضروریات باکتری شناسی پزشکی اطمینان

کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی دکتر رحیمی

این کتاب میکروبیولوژی به بررسی ساختمان باکتری‌ها و بیماری‌های مربوط به آن می‌پردازد و برای انشجویان پزشکی و پیراپزشکی و داوطلبین آزمون ارشد علوم پزشکی قابل استفاده است. کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی در 25 فصل جداگانه گردآوری شده و تست‌های هر فصل به همراه اطلس رنگی به صورت ضمیمه در انتهای کتاب گرفته‌اند.

  • نویسنده: دکتر محمد کریم رحیمی و گروه مولفان
  • انتشارات: آییژ
  • تعداد صفحات: ۳۴۲

کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی دکتر رحیمی

کتاب باکتری شناسی واکر حبیب ضیغمی

کتاب باکتری شناسی واکر ترجمه حبیب ضیغمی و سایر همکاران در نشر اندیشه رفیع، یکی از جامع‌ترین و معتبرترین کتاب‌هایی است که در زمینه باکتری شناسی به چاپ رسیده است. این کتاب به دلیل محتوای غنی آن یکی از منابع مورد تایید و معرفی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کلیه رشته‌های علوم پزشکی و امتحانات آن‌ها است. ترجمه حاضر، شامل بخش های میکروب شناسی عمومی و باکتری شناسی اختصاصی (که مهترین قسمت های این کتاب را شامل می‌شود) کتاب اصلی است.

کتاب باکتری شناسی واکر (عمومی - اختصاصی) 15 فصل به مباحثی مانند رشد و متابولیسم باکتری‌ها، ژنتیک باکتریایی، باکتری‌های گرم منفی چرک‌زا، باکتری‌های قارچی شکل، اسپیروکت‌ها، باکتری‌های بدون اسپور-باکتری‌های بی هوازی می‌پردازد. تصاویر و جداول موجود در کتاب به فهم هرچه آسان تر مطالب و یادگیری سریع تر کمک می‌کند. مطالعه این کتاب را به دانشجویان مختلف علوم پزشکی شامل دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترای میکروبیولوژی و رشته‌های وابسته توصیه می‌شود.

  • قابل استفاده برای کلیه رشته‌های علوم پزشکی
  • یکی از منابع مورد تایید و معرفی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • شامل بخش‌های میکروب شناسی عمومی و باکتری شناسی اختصاصی

کتاب باکتری شناسی واکر

  • نویسنده: T,stuart.Whalker
  • مترجمان: دکتر کیومرث قاضی سعیدی، دکتر حبیب ضیغمی، بهاره حاجی خانی، داود اسماعیلی
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: ۳۶۴

اصول تشخیصی باکتری شناسی بالینی ماهون

کتاب اصول تشخیصی باکتری شناسی ماهون ترجمه بخشی از کتاب اصلی Textbook of Diagnostic Microbiology Mahon 5th.ed ,2015 ترجمه حسین نوروزیان و سایر همکاران در نشر اشراقیه با همکاری بابازاده به چاپ رسیده است. در ابتدای هر فصل رئوس مطالب و توانمندی‌هایی که باید در پایان فصل به دست آورده باشید نوشته شده‌اند.

  • نویسندگان: کانی ماهون، دونالد لهمن، جورج مانوسلیس
  • مترجمان: حسین نوروزیان، امیرحسام نعمتی، شیرین حکیمی
  • تعداد صفحات: ۴۱۶

باکتری شناسی بالینی ماهون

کتاب اصول طب داخلی هاریسون بیماری های عفونی باکتریال

اصول طب داخلی هاریسون یکی از کتاب‌های درسی شناخته‌شده در زمینه طب داخلی است. چاپ اول این کتاب در سال 1950 منتشر شد و ویرایش بیستم آن در سال 2018 منتشر گردید. اگرچه این کتاب موضوعات فراوانی را از عصب‌شناسی گرفته تا بیماری‌های عفونی شامل می‌شود اما به طور ویژه بیشتر مباحث طب داخلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. طب داخلی هاریسون به عنوان منبعی معتبر به عنوان یکی از کتاب‌های اصلی متخصصان داخلی به شمار می‌آید. کتاب به نام تینسلی هاریسون که ویراستار ارشد 5 ویرایش اولیه کتاب بوده است نام‌گذاری شده است.

  • مترجمان: دکتر عاصفه عباس زاده، دکتر رضا ستوده، دکتر روشنک ادهم، دکتر شاهین قاسمی
  • انتشارات: ارجمند
  • تعداد صفحات: 988

کتاب اصول طب داخلی هاریسون بیماری های عفونی باکتریال

کتاب میکروب شناسی پزشکی هنری دیویدسون

کتاب میکروبیولوژی پزشکی دیویدسون ترجمه با ارزشی از فصل میکروب‌شناسی کتاب تشخیص و پیگیری بیماری‌ها به کمک روش‌های آزمایشگاه هنری دیویدسون 2017 است. همکاران پزشک بالینی با استفاده از امکانات طب آزمایشگاه قادر به تشخیص به موقع و صحیح بیماری‌ها و نهایتا درمان مناسب خواهند بود. این کتاب شامل موضوعاتی همچون باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، قارچ‌شناسی و انگل‌شناسی است، مطالب، تصاویر و جداول کاملا به روز شده و مطابق با متن ارائه شده است.

  • مترجمان: دکتر جلال مردانه، دکتر عبداله اردبیلی، دکتر علی هاشمی، دکتر داود افشار
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: 480

هنری دیویدسون

کتاب چکیده باکتری شناسی پزشکی دکتر جاوید خجسته

چکیده باکتری‌شناسی پزشکی اثر دکتر وحیده جاوید خجسته از نشر بلور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر شده و برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، علوم آزمایشگاهی و گرایش‌های بالینی زیست‌شناسی مفید است.

  • نویسنده: دکتر وحیده جاوید خجسته
  • انتشارات: بلور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • تعداد صفحت: ۱۷۶

کتاب چکیده باکتری شناسی پزشکی دکتر جاوید خجسته

کتاب روش های تشخیصی باکتری های بیماری زا در ایران

این کتاب شامل مباحثی مانند تاریخچه میکروب‌شناسی، کشت باکتری‌ها، شناسایی و افتراق باکتری‌ها است. فصل اول کتاب در مورد شناسایی فلورنرسال میکروبی محل، عفونت‌های محل، عوامل اتیولوژیک و روش‌های تشخیص اسن عوامل است. در فصل دوم روش‌های آزمایشگاهی رویش جهت شناسایی باکتری‌های بیماری‌زا که در آزمایشگاه باکتری‌شناسی قابل استفاده هستند، توضیح داده شده‌اند.

  • نویسنده: عنایت‌الله کلانتر
  • ناشر: تیمورزاده نوین
  • تعداد صفحات: ۱۱۵

کتاب روش‌های تشخیصی باکتری های بیماریزا در ایران

کتاب آنتی بیوتیک ها، بیوسایدها و مقاومت

کتاب آنتی‌بیوتیک‌ها، بیوسایدها و مقاومت تالیف دکتر جمیله نوروزی، توسط نشر حیدری به چاپ رسیده است. آنتی‌بیوتیک‌ها از میکروارگانیسم‌ها به دست می‌آیند. بنابراین مکانیسم‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی همواره بخشی از تکامل میکروارگانیسم‌ها به عنوان وسیله‌ای برای زنده ماندن در بین رقبای تولیدکننده آنتی‌بیوتیک بوده است. امروزه پژوهشگران برای کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید از مسیرهای گوناگونی که در بیماری‌زایی دخالت دارند مانند اهدافی برای ممانعت از سیستم حساسیت جمعیتی، کنترل تنظیمی ژن‌ها، تشکیل بیوفیلم را مورد توجه قرار داده‌اند.

  • نویسنده: دکتر جمیله نوروزی
  • انتشارات: حیدری
  • تعداد صفحات: ۳۵۷

کتاب آنتی بیوتیک ها، بیوسایدها و مقاومت

کتاب میکروب شناسی برای پرستار حیدری

این کتاب با استفاده از منابع معتبر به گونه‌ای خلاصه و مفید جمع‌آوری شده است تا خوانندگان بر مطالب مهم در حیطه میکروبیولوژی پرستاری تمرکز نموده و در مدت زمان اندکی بتوانند مطالب کلیدی و ضروری را مطالعه کنند.

  • نویسندگان: ندا باصری و همکاران
  • ناشر: حیدری
  • تعداد صفحات: ۲۹۴

میکروب شناسی برای پرستار

کتاب میکروب شناسی برای دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل

کتاب میکروب‌شناسی پزشکی برای دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل برگرفته از منابع معتبر میکروب‌شناسی بوده و برای رشته‌های پرستاری، مامایی و اتاق عمل پیشنهاد می‌شود. در این کتاب
پیوستگی در مفاهیم فصول رعایت و مطالب به همراه تصاویر مناسب ارائه شده‌ان. مطالب مفید در مورد باکتری‌ها و عوامل ضد باکتریایی دسته‌بندی باکتری‌های مهم بیماری‌زای بدن انسان

  • نویسندگان: دکتر صفورا درخشان
  • انتشارات: جامعه‌نگر
  • تعداد صفحات: ۱۷۰

کتاب میکروب شناسی برای دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل

میکروب شناسی تشخیصی بر اساس کتاب Bailey & Scott

این مجموعه علاوه بر اینکه یک کتاب درسی برای دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی، پزشکی و رشته‌های وابسته محسوب می‌شود، می‌تواند برای همکاران آزمایشگاهی نیز به عنوان یک مرجع قابل اعتماد جهت راهنمایی در زمینه چگونگی انجام آزمایش بر روی نمونه‌های بالینی، انتخاب محیط کشت و نحوه تفسیر یافته‌ها و در نهایت گزارش آن مورد استفاده قرار گیرد.

  • نویسنده: هما فروهش تهرانی
  • ناشر: آبادیس طب
  • تعداد صفحات: ۲۴۴

میکروب شناسی تشخیصی بر اساس کتاب Bailey & Scott

کتاب میکروب شناسی پزشکی عملی

کتاب میکروب‌شناسی پزشکی عملی برای دانشجویان پزشکی، میکروب‌شناسی، علوم آزمایشگاهی و سایر رشته‌های وابسته مناسب است. میکروب‌شناس، پاتولوژیست، متخصص عفونی، و تکنیسن آزمایشگاه، بایستی به اصول کار در آزمایشگاه از جمله نحوة نمونه‌گیری، تشخیص عوامل مختلف عفونی با روش‌های کلاسیک و متدهای پیشرفته مولکولی و بررسی حساسیت میکروبی آشنا باشد. این کتاب مجموعه اطلاعات علمی مورد نیاز برای فهمیدن ویژگی‌های ساختمانی، فیزیولوژیک، پاتوژنیک و بالینی ارگانیسم‌های ایجادکننده عوامل عفونی را ارائه می‌دهد.

در فصل‌های ابتدایی این کتاب تجهیزات و وسایل مورد استفاده در آزمایشگاه میکروب‌شناسی، سپس روش‌های آنتی‌بیوگرام و تشخیص عوامل عفونی مختلف و در نهایت روش‌های تشخیص و تایپینگ مولکولی و جنبه‌های ایمنی زیستی شرح داده شده‌اند.

  • نویسندگان: فرامرز مسجدیان و دکتر رضا میرنژاد
  • ناشر: نشر بشری با همکاری پیوند مهر
  • تعداد صفحات: ۱۸۸

کتاب میکروب شناسی پزشکی عملی

کتاب مقاومت های میکروبی و درمان آنتی بیوتیکی

روند روبه رشد بروز مقاومت‌های میکروبی یکی از معضلات جدی جامعه بشری است. این مسئله بی‌شک ناشی استراتژی غلط بشر در مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در حوزه‌های مختلف است. منطقی نمودن تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در حوزۀ درمان بیماری‌ها و محدویت استفاده غیر انسانی از این داروها تنها راهکار مقابله با این پدیده شوم است. یکی از ابزار اساسی جهت منطقی نمودن و محدود کردن مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده از روش‌های قابل اعتماد شناسایی و تعیین حساسیت میکروبی و تجویز آنتی‌بیوتیک بر اساس این نتایج است.

در فصل اول این کتاب به مکانیسم‌های بروز مقاومت میکروبی و سپس به روش‌های تعیین حساسیت‌های میکروبی پرداخته شده است. اصول تفسیر آنتی‌ بیوگرام بر اساس منابع معتبر از عناوین مورد بحث در فصل سوم کتاب است. د ر فصل آخر نیز رژیم‌های آنتی‌بیوتیکی برای درمان عفونت‌های مقاوم بر اساس شواهد موجود مرور شده‌اند.

  • نویسنده: دکتر حسین خلیلی
  • انتشارات: نشر ارجمند
  • تعداد صفحات: ۱۴۰

کتاب مقاومت های میکروبی و درمان آنتی بیوتیکی

کتاب مروری بر روش‌های نوین تشخیص مولکولی عوامل میکروبی در نمونه‌های مایع بالینی و بیولوژیک

این کتاب سعی دارد با در نظر گرفتن منابع علمی معتبر، مروری بر تکنیک‌ها در شناسایی عوامل بیماری‌زای میکروبی در نمونه‌های مایع و بیولوژیک بدن داشته باشد.

  • نویسندگان: دکتر رضا رنجبر، دکتر حمید طهماسبیان
  • انتشارات: ایده نوین و مانی
  • تعداد صفحات: ۲۴۰

کتاب از نمونه‌گیری تا کنترل کیفی در آزمایشگاه باکتریولوژی

مجموعه‌ای مناسب برای دانشجویان گروه‌‌های مختلف علوم پزشکی از جمله دانشجویان رشته‌های میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی و باکتری‌شناسی پزشکی، جهت آشنایی با اصول و مفاهیم اولیه آزمایشگاه تشخیص باکتری‌ها در نمونه‌های مختلف بالینی با روش‌های استاندارد جهانی، است. این اثر چکیده‌ای از مقالات، کتاب‌ها، سمینارها، پایان‌نامه‌ها و سایر رفرنس‌های مرتبط، است که توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی، به تألیف و گردآوری درآمده است و دارای پنج فصل است. در فصل یک در مورد نمونه گیری نمونه‌های مختلف در آزمایشگاه باکتری‌شناسی بحث شده است. در فصل‌های بعد به ترتیب در مورد رنگ آمیزی تشخیصی باکتری‌شناسی، محیط‌های کشت باکتری‌شناسی، تست‌های تشخیصی و افتراقی باکتری شناسی، کنترل کیفی در آزمایشگاه باکتری شناسی بحث شده است.

  • نویسندگان: محمد سعید غلامی و سایر همکاران
  • ناشر: جامعه نگر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز
  • تعداد صفحات: ۲۱۸

کتاب از نمونه‌گیری تا کنترل کیفی در آزمایشگاه باکتریولوژی

کتاب روش‌های تشخیصی باکتری های بیماریزا در ایران

این کتاب شامل مباحث تاریخچه میکروب‌شناسی، کشت باکتری‌ها، شناسایی و افتراق باکتری‌ها و موارد دیگر است.

  • نویسندگان: عنایت‌الله کلانتر
    ناشر: تیمورزاده نوین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز
    تعداد صفحات: ۱۱۵

کتاب روش‌های تشخیصی باکتری های بیماریزا در ایران

کتاب روش‌‌های عملی در آزمایشگاه تشخیص طبی MLT

در کتاب روش‌‌های عملی در آزمایشگاه تشخیص طبی MLT میکروبیولوژی باکتری ویروس انگل و قارچ شناسی سعی شده است تا پس از آشنایی با ابزار پرکاربرد در آزمایشگاه و نحوه کار با آن‌ها، آشنایی با میکروارگانیزم های مختلف، نحوه بیماری زایی و تشخیص آزمایشگاهی آن‌ها با تکیه بر جدیدترین منابع نیز بیان شود. به منظور دستیابی به نتایج بهتر و قابل اعتماد در آزمایشگاه میکروب‌شناسی مبحثی تحت عنوان کنترل کیفی در مباحث کتاب گنجانیده شده است که مفید و ارزنده به نظر میرسد. مطالعه کتاب حاضر به دانشجویان دوره پزشکی، علوم آزمایشگاهی، دندانپزشکی،داروسازی،پرسیتاری،مامایی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته‌های علوم پایه توصیه می‌شود.

  • نویسندگان: دکتر مهدی گودرزی، سیما السادات سیدجوادی
  • انتشارات: خسروی
  • تعداد صفحات: ۵۰۹

کتاب روش‌‌های عملی در آزمایشگاه تشخیص طبی MLT

کتاب راهنمای تشخیص سریع در آزمایشگاه میکروب شناسی

کتاب راهنمای تشخیص سریع در آزمایشگاه میکروب شناسی اثر دکتر ناهید رحیمی‌فرد یکی از کتاب‌های تخصصی و آموزشی انتشارات تیمورزاده برای استفاده جامعه جوان پزشکی کشور است. انتشارات تیمورزاده از آبان سال ۱۳۷۴ تا به‌حال با انتشار بیش از ۴۰۰۰ عنوان کتاب در خدمت جامعه پزشکی کشور بوده است.

این انتشارات که یکی از پرکارترین ناشران حوزه کتاب‌های پزشکی و دستیاری است. کتاب‌های تخصصی حوزه پزشکی و آزمون‌های جامع پزشکی و دستیاری انتشارات تیمورزاده دو ویژگی مهم دارند که آنها را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند. این کتاب‌ها در عین خلاصه بودن و کمک به صرفه‌جویی در زمان دانشجویان از نظر علمی غنی و جامع‌اند، زیر نظر نخبگان رشته‌های مختلف پزشکی تدوین شده‌اند، روزآمد هستند و تمام نیازهای دانشجو را برطرف می‌کنند. خواندن کتاب راهنمای تشخیص سریع در آزمایشگاه میکروب شناسی را به همه دانشجویان علوم پایه پزشکی و داوطلبان آزمون جامع علوم پایه پزشکی پیشنهاد می‌کنیم.

  • نویسنده: ناهید رحیمی فرد
  • انتشارات: تیمورزاده
  • تعداد صفحات: ۲۹۶

کتاب راهنمای تشخیص سریع در آزمایشگاه میکروب شناسی

کتاب اصول طب داخلی بیماری های عفونی باکتریال هاریسون

کتاب اصول طب داخلی هاریسون 2018 بیماری‌های عفونی (باکتریال) ترجمه بخشی از کتاب اصول طب داخلی هاریسون ویراست بیستم 2018 و یکی از کتاب‌های درسی شناخته‌شده در زمینه طب داخلی است. چاپ اول این کتاب در سال 1950 منتشر شد و ویرایش هجدهم آن در سال 2011 منتشر گردید. اگرچه این کتاب موضوعات فراوانی را از عصب‌شناسی گرفته تا بیماری‌های عفونی شامل می‌شود اما به طور ویژه بیشتر مباحث طب داخلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. طب داخلی هاریسون به عنوان منبعی معتبر به عنوان یکی از کتاب‌های اصلی متخصصان داخلی به شمار می‌آید. کتاب به نام تینسلی هاریسون که ویراستار ارشد 5 ویرایش اولیه کتاب بوده است نام‌گذاری شده است.

این کتاب حاوی صدها نکته کلیدی و پایه از فرهنگ بیکران طب داخلی است، صرف نظر از جنبه آموزشی و با توجه به محتویات و ارزشی که این کتاب داراست، در جهت افزودن به دانش دوستان و علاقمندان به طب داخلی، می‌توان آن را به عنوان مدرک اعتلای فرهنگ طب داخلی معرفی و ارزیابی کرد.

  • نویسندگان: دن لونگو دنیس کاسپر لاری جمسون آنتونی فاوسی
  • مترجمان: مهتاب مهری کاکاوند، ریحانه علیخانی، اشکان پورابهری لنگرودی
  • ناشر: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: 1026

بیماری های عفونی

کتاب میکروب شناسی پزشکی (باکتری، ویروس، قارچ، انگل) هنری دیویدسون

کتاب حاضر ترجمه ای از فصل میکروبیولوژی کتابتشخیص و پیگیری بیماری‌ها به کمک روش‌های آزمایشگاهی هنری چاپ سال 2017 است. در این کتاب به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل های دارای اهمیت از نظر پزشکی پرداخته شده است. همچنین تست‌های تشخیصی بالینی و آزمایشگاهی بسیار جامع و مفیدی را در جهت تشخیص عفونت های ناشی از این میکروارگانیسم‌ها ارائه نموده است. این کتاب از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجعی برای پاتولوژیست‌ها، دکترای علوم آزمایشگاهی, دکترای تخصصی(PhD)، کارشناسی ارشد و علوم پایه پزشکی معرفی شده است.

  • نویسنده: ریچارد مک فرسون
  • مترجمان: جلال مردانه، داود افشار،عبدالله اردبیلی، علی هاشمی
  • ناشر: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: 480

هنری دیویدسون

کتاب باکتری شناسی پزشکی و مولکولی ۳ استاد

کتاب باکتری‌شناسی پزشکی و مولکولی حاصل ترجمه و تدوین سه کتاب مرجع میکروب‌شناسی شامل میکروب‌شناسی پزشکی و مولکولی تانگ و ساسمن، میکروب‌شناسی پزشکی جاوتز و میکروب‌شناسی تشخیصی ماهون است.

در کل، مباحث مولکولی و مکانیسم اثر فاکتورهای ویرولانس از دومین ویرایش کتاب میکروبیولوژی پزشکی و مولکولی تانگ - ساسمن، مباحث یافته‌های بالینی، تظاهرات کلینیکی و درمان از بیست و هفتمین ویرایش کتاب ‌میکروبیولوژی جاوتز و مباحث تشخیص آزمایشگاهی از پنجمین ویرایش کتاب میکروب‌شناسی تشخیصی ماهون برگرفته شده است .

  • نویسندگان: ائلشن قولی، مریم فتحی
  • انتشارات: یاوریان
  • تعداد صفحات: 468

کتاب باکتری شناسی پزشکی و مولکولی ۳ استاد

میکروب شناسی برای پرستاران دکتر آرزو راستی

این کتاب با توجه به آخرین سرفصل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واحد آموزشی میکروب‌شناسی دانشجویان کارشناسی پرستاری تدوین شده است و حاوی مطالب مفید تشخیصی در فصل مجزای آزمایشگاه عملی بوده که مورد استفاده‌ کلیه دانشجویان گروه علوم پزشکی اعم از پزشکی، مامایی و پیراپزشکی و آزمون‌های مربوطه است. در این اثر با رعایت پیوستگی در مفاهیم فصول و بیان ساده و روشن مطالب، چکیده‌ای از مباحث مهم باکتری‌ها و ویروس‌های مهم بیماری‌زای بدن انسان، عوامل ضد میکروبی، عفونت‌های بیمارستانی ارائه شده است.

  • برگرفته از منابع معتبر میکروب‌شناسی بالینی
  • بر اساس آخرین سرفصل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • شامل مباحث باکتری‌ها و ویروس‌های مهم بیماری‌زای بدن انسان، عوامل ضد میکروبی، عفونت‌های بیمارستانی
  • قابل استفاده‌ برای کلیه‌ دانشجویان گروه علوم پزشکی اعم از پزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی

میکروب شناسی برای پرستاران دکتر آرزو راستی

  • نویسندگان: دکتر آرزو راستی، امین حسینی، دکتر رضا جعفری، دکتر یوسف عرفانی، دکتر سیده زهره میرباقری، محمدصادق دهقانی، مهرداد ابراهمی شارک
  • انتشارات: جامعه نگر
  • تعداد صفحات: 252

کتاب میکروب شناسی تشخیصی بیلی و اسکات

این کتاب با عنوان انگلیسی «Bailey & Scott's Diagnostic Microbiology 2017» یکی از رفرنس‌های اصلی میکروب‌شناسی عملی به خصوص برای دانشجویان در برنامه‌های علوم آزمایشگاهی بالینی است. ویرایش چهاردهم این کتاب، تمام اطلاعات موضعی و تمرینات تفکر انتقادی مورد نیاز برای آزمایشات میکروبی را پوشش می‌دهد. این نسخه دارای صدها روش گام به گام، تصاویری به روز شده، مطالعات موردی و مطالب جدید در مورد آخرین روند و تجهیزات میکروبیولوژی بالینی از جمله اتوماسیون، خطوط خودکار، MALDI-TOF و میکروسکوپ‌ها است. بیش از 800 تصویر دقیق و تمام رنگ به درک و تجسم مفاهیم کمک می‌کند.

بخش‌های گسترده در مورد انگل‌شناسی، قارچ‌شناسی و ویروس‌شناسی نیاز به خرید کتاب‌های جداگانه در مورد این مطالب را برطرف می‌کنند. جعبه‌های عمومی و گونه‌ها در فصل‌های ارگانیسم موضوعات مهمی را که در این فصل مورد بحث قرار می‌گیرد، برجسته می‌کنند. مطالعات موردی فرصتی را برای استفاده از اطلاعات در انواع سناریوهای تشخیصی را فراهم کرده و به بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری و تفکر انتقادی کمک می‌کنند. روش‌های دستی شامل دستورالعمل‌های گام به گام، عکس‌های تمام رنگی و نتایج مورد انتظار است. واژه نامه‌ای از اصطلاحات در پشت کتاب برای مرجع سریع موجود است. اهداف آموزشی در ابتدای هر فصل نوشته شده‌اند که نشان می‌دهند فرد در پایان هر فصل باید چه مطالبی را آموخته باشد. منابع یادگیری در وب سایت همراه Evolve با سوالات و بازبینی، یادگیری را افزایش می‌دهد. ترجمه فارسی و دو نمونه از کتاب‌هایی که با استفاده از  این کتاب نوشته شده‌اند را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

  • نویسنده: Patricia M. Tille
  • تعداد صفحات: ۱۱۳۵

کتاب میکروب شناسی تشخیصی بیلی و اسکات

ترجمه کتاب میکروب شناسی تشخیصی بیلی و اسکات

آخرین ویرایش این کتاب (ویراست سیزدهم) از ترجمه میکروب‌شناسی بیلی و اسکات، به عنوان مرجع برای دست‌اندرکاران میکروب‌شناسی بالینی و تکنسین‌ها باشد برای تشخیص باشد. افزودن پاراگراف‌های اهداف آموزش، مرور متن، بخش‌بندی کتاب به بخش‌های قابل مدیریت از قبیل انگل‌شناسی، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی و مطالعه موارد ابتلا از تغییرات این کتاب هستند. در این کتاب نه تنها به روش‌های نوین تشخیص آزمایشگاهی عوامل عفونی بلکه به مسائل مرتبط با اپیدمیولوژی، بیماری‌زایی، پیشگیری و درمان این بیماری‌ها نیز پرداخته شده است.

در ویرایش سیزدهم کتاب علاوه بر بخش‌های سیستماتیک باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، به طور مجزا بخشی برای تشخیص بیماری‌های عفونی بر اساس عضو یا بافت درگیر وجود دارد که در آن ضمن پرداختن به عوامل میکروبی ایجاد کننده عفونت در این نواحی، به راهکارهای تشخیصی و به خصوص نحوه تهیه نمونه مناسب پرداخته می‌شود. برای افزایش کارایی آموزشی این کتاب، به موارد بالینی متعددی در فصل‌های مختلف اشاره شده است. بخش‌هایی از کتاب در مورد مدیریت آزمایشگاه بالینی خصوصا در بخش میکروب‌شناسی هستند که می‌توانند برای استانداردسازی آزمایشگاه‌ها بسیار مفید باشند. کتاب در دو جلد چاپ شده است.

  • مترجم: دکتر محمد کریم رحیمی، دکتر منیره رحیم خانی، دکتر رضا محمدی، دکتر سعید ذاکر بستان
  • انتشارات: آییژ، کتابیران
  • تعداد صفحات: جلد اول 741

ترجمه کتاب میکروب شناسی تشخیصی

کتاب میکروب شناسی تشخیصی: اصول تشخیص عفونت در ارگان های مختلف بدن براساس کتاب Bailey & scott

این کتاب اولین سری از مجموعه‌ای است که در آن روش‌های تشخیص آزمایشگاهی باکتری‌های بیماری‌زا بر اساس ارگان‌های مختلف بدن مورد بحث قرار می‌گیرند. در این کتاب روش‌های نمونه‌برداری، انتقال، کشت، جداسازی و در نهایت تفسیر نتایج به دست آمده، گردآوری شده‌اند. برای تکمیل اطلاعات این کتاب علاوه بر منبع بیلی و اسکات، از کتاب‌های دیگری مانند ماهون «Text Book Microbiology (Connie R. Mahon)» و کانمن «Konman's Color Atlas And Textbook Of Diagnostic Microbiology» نیز استفاده شده است.

این کتاب یک منبع درسی برای دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی، پزشکی و رشته‌های وابسته محسوب می‌شود و علاوه بر آن می‌تواند برای افراد ساغل در آزمایشگاه به عنوان یک مرجع قابل اعتماد برای انجام آزمایش روی نمونه‌های کلینیکی، انتخاب محیط کشت و نحوه تفسیر یافته‌ها و در نهایت گزارش آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

  • نویسندگان: سامان سعادت، زهرا ریخته‌گران تهرانی، هما فروهش‌تهرانی
  • انتشارات: ابن سینا
  • تعداد صفحات: ۲۸۲

کتاب میکروب شناسی تشخیصی

کتاب میکروب شناسی تشخیصی بر اساس کتاب Bailey & Scott

این مجموعه علاوه بر اینکه یک کتاب درسی برای دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی، پزشکی و رشته‌های وابسته محسوب می‌شود. می‌تواند برای همکاران آزمایشگاهی نیز به عنوان یک مرجع قابل اعتماد جهت راهنمایی در زمینه چگونگی انجام آزمایش بر روی نمونه‌های بالینی، انتخاب محیط کشت و نحوه تفسیر یافته‌ها و در نهایت گزارش آن مورد استفاده قرار گیرد.

  • نویسنده: هما فروهش تهرانی و همکاران
  • انتشارات: آبادیس طب
  • تعداد صفحات: ۲۴۴

میکروب شناسی تشخیصی بر اساس کتاب Bailey & Scott

کتاب بیوفیلم و اهمیت آن در پزشکی دکتر شهلا رودبار محمدی

این کتاب کوتاه، ویژه دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل و پرستاری ضمن معرفی بیوفیلم‌ها و اهمیت و ساختار آن به استراتژی‌های حذف آن نیز پرداخته شده است. شناخت بیوفیلم‌ها، محل و نحوه شکل‌گیری آن‌ها در حیطه پزشکی به منظور جلوگیری از توسعه آن‌ها ضروری است. در این کتاب ضمن معرفی بیوفیلم‌ها و اهمیت و ساختار آن‌ها به استراتژی‌های حذف آن‌ها نیز پرداخته شده است.

  • نویسندگان: دکتر شهلا رودبار محمدی، مینا سعادت
  • انتشارات: اطمینان
  • نویسندگان: ۱۴۰

بیوفیلم و اهمیت آن در پزشکی دکتر شهلا رودبار محمدی

کتاب میکروبیوتا

این کتاب ترجمه رفرنس «The Gut Microbiota: Interactive Effects on Nutrition and Health» است و بر تأثیرات تعاملی بر تغذیه و سلامت بر میکروبیوم جذاب روده در ارتباط با تغذیه تمرکز دارد. این کتاب علوم اصلی در زمینه میکروبیوم را پوشش می‌دهد و بین میکروبیوم و تغذیه در پزشکی ارتباط برقرار می‌کند. فصل های اولیه با انعکاس جدیدترین شواهد موجود در این زمینه، مفاهیم کلیدی در مورد میکروبیوم را معرفی می‌کنند و دومی بر کاربرد میکروبیوم روده و علم تغذیه تمرکز می‌کند. مطالعات انسانی و مطالعات حیوانی (در صورت لزوم) در طول کار مورد بحث قرار می‌گیرد. این کتاب چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوتای روده، تحقیقات جدیدی در مورد چگونگی تأثیر میکروبیوتای روده بر تغذیه و چگونگی کاربرد تحقیقات در علوم غذایی را بررسی می‌کند و پیشنهادات کاربردی رژیم غذایی برای بهبود سلامتی را ارائه می‌دهد.

  • نویسنده: فیلیپ مارتو (Philippe Marteau)
  • مترجم: پرویز افروغ، عاطفه قاسم دار جلودار
  • انتشارات: اشراقیه، بابازاده
  • تعداد صفحات: 44

کتاب میکروبیوتا

کتاب میکروب شناسی دهان و دندان از میکروفلور سلامت تا بیماری

این کتاب یک اطلس جامع رنگی از عوامل میکروبی ایجادکننده عفونت‌های دهانی و دندان است. این اطلس کاربردی را می‌توان جهت تدریس در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی، پرستاری و پیراپزشکی استفاده و در بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان به کار گرفت. تمام عوامل باکاریایی بیماری‌زا در عفونت‌های دهان و دندان در بخش‌های مختلف این کتاب مورد بحث قرار گرفته‌اند. در ترجمه این کتاب از کلمات معادل فارسی گویا استفاده شده است.

  • نویسنده: رضوان منیری
  • مترجمان: فروغ نعمتی، افشار اعتمادی
  • انتشارات: حیدری
  • تعداد صفحات: 182

کتاب میکروب شناسی دهان و دندان از میکروفلور سلامت تا بیماری

میکروبیولوژی دامپزشکی چیست؟

میکروبیولوژی دامپزشکی به مطالعه میکروارگانیسم‌هایی که باعث ایجاد بیماری‌های عفونی در جانوران می‌پردازد. این عوامل بیماری‌زا ممکن است شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و انگل‌ها باشد. میکروبیولوژیست‌های دامپزشکی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند باکتری‌شناسی، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی یا ایمونولوژی تخصص داشته باشند.

آن‌ها همچنین ممکن است تحقیقات خود را بر روی یک گونه یا حیوان متمرکز کنند. وظایف میکروبیولوژیست دامپزشکی ممکن است بر اساس حوزه مورد علاقه آن‌ها متفاوت باشد اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • تشخیص عامل بیماری حیوان با بررسی بافت‌ها و مایعات حیوانات
  • انجام تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی پیشرفته با میکروسکوپ و سایر تجهیزات تخصصی
  • تحقیق و تولید واکسن‌ها، دارو و درمان بیماری‌های میکروبی در حیوانات

کتاب میکروب شناسی دامپزشکی و بیماری های میکروبی

این کتاب برای دانشجویان دامپزشکی تدوین شده است اما برای افرادی که در آموزش یا در کار دامپزشکی مشغول به کار هستند و به اطلاعات در زمینه پاتوژن‌های میکروبی در حیوانات نیاز دارند نیز مفید است. این کتاب به بخش‌های باکتری‌شناسی، قارچ‌شناسی و ویروس‌شناسی تقسیم شده است. بخش پایانی کتاب درباره اصول ضدعفونی و ایمنی توضیح می‌دهد. جهت دسترسی آسان فصولی برای عوامل عفونی خاص در نظر گرفته شده‌اند که در آن‌ها به واکنش‌های متقابل میزبان و میکروارگانیسم بیماری‌زا، تأثیرات بالینی، شیمی درمانی مناسب و روش‌های کنترل بیماری‌ها تأکید شده است. جداول، جعبه‌ها و نمودارها برای خلاصه کردن اطلاعات مربوط به بیماری‌ها و توضیح مکانیسم‌های بیماری‌زایی میکروب‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این کتاب طی ۲۹ فصل انواع گونه‌های باکتری‌های بیماری‌زای دامی توضیح داده شده‌اند.

  • نویسندگان: کارتر، پی.جی. کوئین، لئونارد، مارکی
  • مترجمان: تقی زهرایی‌صالحی، دکتر جلال شایق
  • ناشر: دانشگاه تهران
  • تعداد صفحات: ۴۷۸

کتاب میکروب شناسی دامپزشکی و بیماری های میکروبی

کتاب بیماری های باکتریایی دام

این کتاب ضمن معرفی انواع بیماری‌های باکتریایی نحوه مقابله، پیش‌گیری و درمان آن‌ها را بیان می‌کند .این کتاب به گونه آموزشی و برای دانشجویان رشته‌های دامپزشکی تدوین شده است .عناوین برخی مباحث کتاب عبارتند از: بیماری‌های ناشی از استافیلوکوکوس، بیماری‌های ناشی از جنس کوریندباکتریوم، بیماری‌های ناشی از جنس لیستریا، بیماری‌های ناشی از جنس اریزی پلوتریکس، بیماری‌های ناشی از باکتری‌های بیهوازی هاگ‌دار و بیماری‌های ناشی از خانواده انتروباکتریاسه. این مباحث با جداول، نمودار و فهرست منابع همراه هستند.

  • نویسندگان: عبدالمحمد حسنی طباطبایی، رویا فیروزی
  • ناشر: دانشگاه تهران
  • تعداد صفحات: 508

کتاب بیماری های باکتریایی دام

کتاب باکتری شناسی دامپزشکی عمومی - اختصاصی - بیماری‌ها

بخش‌ها و فصول مختلف این کتاب بر اساس سر فصل‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی ستاد انقلاب فرهنگی تدوین شده‌اند. این کتاب ضمن رعایت اختصار، نیاز دانشجویان سطوح کاردانی و کارشناسی رشته‌های مختلف علوم زیستی خصوصا دامپزشکی را فراهم کرده است. بخش اول کتاب به باکتری‌شناسی عمومی اختصاص یافته و شامل دو فصل است که مطالب آن‌ها بیشتر از کتاب‌های میکروب‌شناسی پزشکی خصوصا کتاب میکروبیولوژی جاوتز گردآوری شده‌اند. بخش دوم کتاب به میکروب‌شناسی اختصاصی می‌پردازند و بیشتر برای دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی و دامپزشکی تدوین شده است.

بخش سوم کتاب درباره مهم‌ترین بیماری‌های میکروبی دامپزشکی بوده که عمدتا از کتاب بیماری‌های باکتریایی دام و طیور تألیف دکتر سیامک علیزاده و بر اساس سرفصل دروس کاردانی دامپزشکی گردآوری شده است. بخش چهارم کتاب، به عنوان آزمون باکتری‌شناسی در نظر گرفته شده و برای درک مفاهیم کتاب و خودسنجی دانشجویان جهت شرکت در آزمون‌ها مختلف کاربرد دارد. در پایان کتاب قسمتی به عنوان اطلس باکتری‌شناسی برای شناخت بهتر و صحیح از محیط‌های کشت و تست‌های بیوشیمیایی تنظیم شده است.

کتاب باکتری‌شناسی دامپزشکی: عمومی - اختصاصی - بیماری‌ها (همراه با تست‌های باکتری‌شناسی آزمون‌های دامپزشکی) برای مقاطع کاردانی ئ کارشناسی دامپزشکی قابل استفاده است.

  • نویسندگان: محمدرضا صادقی، ندا موسی‌خانی
  • انتشارات: دانشگاه بوعلی سینا
  • تعداد صفحات: ۴۳۲

کتاب باکتری شناسی دامپزشکی

کتاب اصول باکتری شناسی دامپزشکی

این کتاب ترجمه بخش‌های ۱ و ۲ کتاب اصول باکتری شناسی و قارچ‌شنتاسی دامپزشکی (Essentials Of Veterinary Bacteriology And Mycology 2004) است. در بخش اول این کتاب مطالب جامعی درباره شکل ظاهری، طبقه‌بندی باکتری‌ها، باکتری‌های باستانی، تغذیه و رشد باکتری‌ها، متابولیسم باکتری‌ها، ژنتیک مولکولی میکروبی، انتقال اطلاعات ژنتیکی و نیز مطالبی درباره نوترکیبی و مهندسی ژنتیک، منابع و انتقال عوامل عفونت، ارتباط میزبان - انگل، عوامل ضد میکروبی، اصول استرلیزاسیون، ضد عفونی و آنتی سپسی و در نهایت فصلی در ارتباط با باکتری‌شناسی تشخیصی دامپزشکی نوشته شده است.

بخش دوم کتاب فصولی در مورد خانواده‌ها و جنس‌های مهم باکتریایی از نظر دامپزشکی و پزشکی را شامل می‌شود. در این بخش ویژگی‌های مربوط به هریک از خانواده‌های باکتریایی به ویژه باکتری‌های مهم بیماری‌زا، بیماری‌های ناشی از آن‌ها و مطالب جدید در مورد مکانیسم ایجاد بیماری‌ها و روش‌های درمان و کنترل آن‌ها به تفصیل شرح داده شده‌اند. به دلیل اهمیت ژنتیک باکتری‌ها و مهندسی ژنتیک در آینده میکروب‌شناسی دامپزشکی، فصل‌هایی در این ارتباط در کتاب گنجانده شده‌اند. در پایان هر فصل فهرستی از لغات برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات تخصصی ذکر شده‌اند. مباحث مختلف این کتاب طوری تدوین شده‌اند که دانشجویان و محققان علوم دامپزشکی، پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، ببیولوژی و کشاورزی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

  • نویسندگان: جی. آر. کارتر، دارلا جی. وایس
  • مترجم: دکتر ملاحت احمدی، دکتر حبیب دستمالچی ساعی
  • انتشارات: جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی
  • تعداد صفحات: ۵۸۰

کتاب اصول باکتری شناسی دامپزشکی

کتاب میکروبیولوژی کلینیکی دامپزشکی

این کتاب ترجمه بخش دوم از کتاب «Clinical Veterinary Microbiology» انتشار سال ۲۰۱۳ است. فصول ده گاه این بخش در مورد خانواده‌ها و جنس‌های مهم باکتری‌های گرم مثبت از نظر دامپزشکی هب تفصیل شرح داده شده است. در هر فصل از این کتاب در ارتباط با خصوصیات مربوط به جنس، زیستگاه طبیعی، بیماری‌زایی، خصوصیات گونه‌ها، تشخیص آزمایشگاهی، تست‌های شنجس حساسیت آنتی‌بیوتیکی و مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و متدهای مختلف تعیین تیپ باکتری‌های مورد بحث اطلاعات کاملی ارائه شده‌اند. مطالب این کتاب به نحوی تدوین شده‌اند که مورد استفاده محققان و داشنجویان علوم دامپزشکی، پزشکی، بیولوژی و کشاورزی قرار بگیرند.

  • نویسندگان: برایان‌کی. مارکی، فینولا لئونارد، ماریه آرکابالت، آن کالینان، دورس ماگیره
  • مترجم: سحر نوری قراجلو
  • انتشارات: پاسبان شرق
  • تعداد صفحات: ۵۰۰

کتاب میکروبیولوژی کلینیکی دامپزشکی

کتاب آزمایشگاه میکروبیولوژی

میکروبیولوژی مانند بسیاری دیگر از دروس زیست‌شناسی علاوه بر مباحث تئوری نیاز به یادگیری مباحث عملی کار در آزمایشگاه دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته، در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کارخانه‌های صنایع غذایی و دارویی یا آزمایشگاه‌های میکروبی فعالیت می‌کنند بنابراین داشتن دانش کافی در زمینه کار عملی برای حضور در بازار کار و همچنین برای گذراندن پایان‌نامه‌های مرتبط با کار میکروبی اهمیت بسیار دارد.

نحوه صحیح کار در آزمایشگاه میکروبیولوژی، اصول رنگ آمیزی، بررسی خصوصیات، بررسی اثر عوامل محیطی و انواع آزمون‌های بیوشیمیایی برای تشخیص میکروب‌ها از جمله سرفصل‌های اآزمایشگاه میکروبیولوژی هستند.

کتاب کار آزمایشگاه میکروب شناسی

این کتاب متناسب با نیازهای آموزشی دانشجویان و منطبق بر سر فصل دروس وزارت بهداشت، برای کلیه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مناسب است.  یکی از مهمترین ارکان آموزش دروس عملی گازرش کار آزمایشگاه است که کیفیت اراسه آن نشان از میزان یادگیری دانشجویان دارد و این کتاب با ساماندهی و جهت دادن گزارش کار در مسیر صحیح، فراگیران را هرچه بیشتر به محتوی آموزشی هدف نزدیک‌تر کرده است.

  • نویسندگان: سعید امانلو، زهراراشکی قلعه نو
  • انتشارات: جامعه‌نگر
  • تعداد صفحات: ۱۷۶

کتاب کار آزمایشگاه میکروب شناسی

کتاب دستور کار آزمایشگاه میکروب شناسی بابک براتی

این کتاب خواننده را با واحدهای عملی آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی ۱ و ۲، غذایی، محیطی و باکتری‌شناسی عمومی و روش‌های مختلف هر آزمایش آشنا می‌کند. کتاب شامل ده فصل است که در ابتدای هر فصل مختصری از مبانی تئوریک آزمایشات توصیف شد و سپس چند روش کار برای هر آزمایش مطرح شده است. در فصل‌های اول روش‌های کار با توضیحات بیشتری ذکر شده‌اند ولی در فصول بعدی، از حجم مطالب کاسته شده و جنبه تخصصی آزمایشات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه این کتاب را می‌توان به صورت خودآموز نیز مطالعه کرد اما استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان آزمایشگاه برای نظارت عملکرد دانشجو در یادگیری بسیار اهمیت دارد. مباحث کتاب دستور کار آزمایشگاه میکروب‌شناسی عبارتند از:

  • آزمایشگاه میکروب‌شناسی و مشاهده میکروارگانیسم‌ها
  • رنگ‌آمیزی و شمارش باکتری‌ها
  • ساخت محیط‌های کشت و رشد باکتری‌ها
  • اثر عوامل محیطی بر میکروب‌ها
  • بررسی قدرت آنزیمی باکتری‌ها و کاربرد آن
  • ژنتیک باکتری‌ها
  • میکروب‌شناسی خاک
  • میکروب‌شناسی آب
  • میکروب‌شناسی مواد غذایی
  • میکروب‌شناسی پزشکی

کتاب دستور کار آزمایشگاه میکروب شناسی بابک براتی

اطلاعات کتاب:

  • نویسنده: بابک براتی
  • ناشر: انتشارات جعفری
  • تعداد صفحات: 280

کتاب میکروبیولوژی آزمایشگاهی

در این کتاب مجموعه‌ای از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های آزمایشگاهی میکروبیولوژی گردآوری  و سعی شده است که با رویکرد جدیدی به این موضوع نگریسته شود تا به صورت خودآموز نیز مورد استفاده باشد و همچنین با زبانی ساده و همراه با تصاویر گویا مراحل انجام کار آزمایشگاهی را توضیح می‌دهد. آشنایی با انواع وسایل آزمایشگاهی و نحوه استفاده از آن‌ها در آزمایشگاه میکروبیولوژی، آشنایی با انواع محیط‌های کشت باکتری، طرز تهیه و آماده‌سازی آن‌ها، معرفی روش‌های گوناگون رنگ‌آمیزی، آشنایی با انواع روش‌های کشت و خالص‌سازی میکروارگانیسم‌ها، بحتث در مورد اصول روش‌های انجام آزمون‌های بیوشیمیایی و درن هایت شناسایی نمونه‌های باکتریایی از جمله مباحثی هستند که در قالب این مجموعه جمع‌آوری شده‌اند.

این کتاب را برای رشته‌های مختلف علوم پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی (علوم آزمایشگاهی، پرستاری، مامایی)، گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی شامل میکروبیولوژی، گیاه‌شناسی، جانورشناسی، بیوشیمی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، گرایش‌های مختلف مهندسی کشاوری شامل صنایع غذایی، علوم دامی، علوم باغبانی، خاک‌شناسی، مهندسی محیط زیست در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری توصیه می‌کنیم.

  • نویسندگان: حسین خلخالی، شهناز بهشتی
  • انتشارات: دانشگاه آزاد اسلامی (خوارسگان)
  • تعداد صفحات: ۲۲۸

کتاب میکروبیولوژی آزمایشگاهی

میکروبیولوژی غذایی چیست؟

میکروبیولوژی غذایی (Food Microbiology) مطالعه میکروارگانیسم‌هایی است که غذا را مهار، ایجاد یا آلوده می‌کنند. این شامل مطالعه میکروارگانیسم‌هایی است که باعث فساد مواد غذایی می‌شوند. عوامل بیماری‌زایی که ممکن است باعث بیماری شوند (به ویژه اگر غذا به طور نامناسب پخته یا ذخیره شود)، میکروب‌هایی که برای تولید غذاهای تخمیر شده مانند پنیر، ماست و نان استفاده می‌شود.

برخی از میکروب‌ها نیز نقش‌های مفید دیگر مانند تولید پروبیوتیک‌ها دارند. ایمنی غذا نیز یکی از مهمترین تمرکز میکروبیولوژی مواد غذایی است. عوامل متعددی از بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا به راحتی از طریق مواد غذایی شامل باکتری‌ها و ویروس‌ها منتقل می‌شوند.

سموم میکروبی نیز آلاینده‌های احتمالی مواد غذایی هستند. با این حال، میکروارگانیسم‌ها و محصولات آن‌ها نیز می‌توانند برای مبارزه با این میکروب‌های بیماری‌زا مورد استفاده قرار گیرند. باکتری‌های پروبیوتیک، از جمله آن‌هایی که باکتریوسین تولید می‌کنند، می‌توانند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند و مهار کنند. از طرف دیگر، باکتریوسین‌های تصفیه شده مانند نیسین را می‌توان مستقیماً به محصولات غذایی اضافه کرد.

در نهایت، باکتریوفاژها، ویروس‌هایی که فقط باکتری‌ها را آلوده می‌کنند، می‌توانند برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا باکتری استفاده شوند. آماده‌سازی کامل غذا، از جمله پخت مناسب، اکثر باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. با این حال، سموم تولید شده توسط آلاینده‌ها به دلیل سایر شرایط ایمنی ممکن است با گرم کردن یا پختن غذای آلوده به اشکال غیر سمی تبدیل نشوند. اهمیت بیوفیلم‌ها در ایمنی مواد غذایی تضمین‌کننده درک بهتر بیولوژی، ساختمان و نقش آن‌ها است. در این فصل این فیلم‌ها از لحاظ خواص تهاجمی بعضی عوامل بیماری‌زا بررسی می‌شوند.

بیوفیلم، شامل رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و یا آغازیان به تنهایی یا به صورت ترکیبی است که با یک ماده خارج سلولی چسبیده به یک سطح سخت یا جامد، به یکدیگر متصل شده‌اند. از جمله بیوفیلم‌های متداول می‌توان به سطوح لزج چسبناک روی صخره‌ها یا کنده‌های درخت که در جریان آب قرار دارند، پلاک‌های دندانی و لایه لزج و چسبناک روی بدن طیور، ماهی و گوشت‌های تازه فاسد شده در یخچال اشاره کرد. لایه در سطوح جامد بیشتر از مایعات تشکیل می‌شوند، چون میزان مواد مغذی در این سطوح بیشتر است.

در مطالعات آزمایشگاهی چسبیدگی سطحی در محیط کشت های غنی به خوبی صورت می‌گیرد. میکروارگانیسم‌ها با ترشح یک ماده اگزوپلی‌ساکاریدی که گاهی اوقات گلیکوکالیس نامیده می‌شود راحت‌تر به سطوح می‌چسبند. ریز پرگنه‌ها به گونه‌ای در این محیط‌ها تشکیل می‌شوند که کانال‌هایی بین و اطراف ریزپرگنه‌ها به وجود می‌آید تا آب از میان آن‌ها عبور کند. این کانال‌ها به یک سیستم گردش ابتدایی متصل‌اند که در آن مواد مغذی وارد شده و مواد سمی به خارج هدایت می‌شوند. سلول‌های میکروبی موجود در مایع که در بیوفیلم نیستند، در حالت پلانکتونی قرار دارند.

کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی آدامز

گرچه در ایران تاکنون کتاب‌هایی در زمینه میکروبیولوژی مواد غذایی نگاشته شده و هریک به نوبه خود در بالا بردن سطح دانش دانشجویان و علاقمندان مؤثر بوده‌اند ولی کتاب میکروبیولوژی غذایی ادمز که در یازده فصل تألیف شده است از دیدگاه جدیدی به این مبحث مهم پرداخته، به خصوص ارایه مدلینگ‌های ریاضی برای پیش‌بینی آلودگی‌های مواد غذایی از نکات برجسته این کتاب هستند.

موضوع HACCP که بحث روز صنایع غذایی، چه از جنبه‌های تولید بدون نقص برای مصرف کننده داخلی و چه از نقطه نظر صادراتی حائز اهمیت است در تدوین این اثر به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. مطالب مندرج در یازده فصل این کتاب راهگشایی ارزنده برای اساتید و پژوهشگران علم میکروبیولوژی غذایی، دانشجویان و کارشناسان رشته‌های علوم و صنایع غذایی و همچنین زیست‌شناسی و پزشکی خواهد بود.

  • نویسنده: ام‌‌.ار. آدم‍ز، ام‌.ا. م‍س‌
  • ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
  • مترجمان: ع‍ل‍ی‌ م‍رت‍ض‍وی‌، ع‍ل‍ی‍رض‍ا ص‍ادق‍ی‌‌م‍اه‍ون‍ک‌
  • تعداد صفحات: 632

کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی آدامز

کتاب میکروب های بیماریزا در مواد غذایی و اپیدمیولوژی مسمومیت های غذایی

کتاب میکروب‌های بیماری‌زا در مواد غذایی و اپیدمیولوژی مسمومیت‌های غذایی نوشته دکتر ودود رضویلر برای دانشجویان رشته میکروبیولوژی و مواد غذایی تالیف شده است. مباحث نظری و عملی میکروب‌شناسی مواد غذایی، همچنین میولوژی بیماری‌های ناشی از مواد غذایی، مقوله اصلی کتاب است که برای دانشجویان رشته‌های علوم پایه و صنایع غذایی در چهار فصل تدوین شده است. در این کتاب درباره هریک از عوامل میکروبی مسئول بروز مسمومیت‌های غذایی این اطلاعات مندرج هستند:

  • خصوصیات میکروب
  • خصوصیات بیماری
  • مکانیسم بیماری‌زایی
  • ارتباط با مواد غذایی و روش‌های کنترل
  • روش‌های جداسازی و تشخیص میکروب در مواد غذایی

مطالعه کلی میکروب‌های بیماری‌زای مواد غذایی، مطالعه اختصاصی ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های بیماری‌زای مواد غذایی و روش‌های بررسی اپیدمیولوژیکی وقوع بیماری‌های ناشی از مواد غذایی.

  • نویسنده: دکتر ودود رضویلر
  • انتشارات: دانشگاه تهران
  • تعداد صفحات: ۳۲۸

کتاب میکروب های بیماریزا در مواد غذایی و اپیدمیولوژی مسمومیت های غذایی

کتاب میکروبیولوژی غذایی مدرن

این کتاب ترجمه ویرایش هفتم کتاب میکروبیولوژی غذایی مدرن (۲۰۰۵) و یکی از معتبرترین و بهترین کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی است. در نگارش این کتاب بیشتر از ۳۰۰۰ مقاله و کتاب مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ویرایش‌های قبلی (سوم، چهارم و ششم) این کتاب قبلا در دو جلد ترجمه و منتشر شده‌اند اما در ویرایش جدید اصلاحاتی صورت گرفته و فصل‌هایی نیز به کتاب اضافه شده‌اند. تمام ۳۱ فصل این کتاب به جز یک فصل به طور کامل بازنگری و به روز رسانی شده‌اند. مطالب جدید این ویرایش شامل بیش از ۸۰ باکتری و ۱۰ جنس جدید قارچ هستند. این کتاب را می‌توان در دوره‌های پیشرفته و مقدماتی میکروب‌شناسی به عنوان منبع مورد استفاده قرار داد.

فصل اول به پیشرفت‌های تاریخی پرداخته که منجر به شکل‌گیری این علم شده‌اند. فصل ۲ شامل روش‌های جدید طبقه‌بندی باکتری‌ها و روش طبقه‌بندی کپک‌ها و مخمر ها و مطالب مختصری درباره جنس‌های بکتریایی و کپکی موجود در مواد غذایی است. در فصل ۳ عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر رشد توضیح داده شده‌اند. فصل‌های ۴ تا ۹ به فراورده‌های غذایی خاص و ارتباط آن‌ها با مطالب فصل ۳ پرداخته‌اند. در فصل‌های ۱۰ تا ۱۲ روش‌های کشت و شناسایی ارگانیسم‌های مرتبط با مواد غذایی یا متابولیت‌های حاصل از آن‌ها توضیح داده شده‌اند.

روش‌های محافظت از مواد غذایی نیز در فصل‌های ۱۳ تا ۱۹ مورد بحث قرار گرفته‌اند. فصل‌های ۲۰ و ۲۱ به بهداشت مواد غذایی، ارگانیسم‌های شاخص، HACCP و سیستم‌های FSO می‌پردازند. عوامل بیماری‌زای شناخته شده با منشأ غذایی از جمله زیست‌شناسی و روش‌های کنترل آن‌ها در فصل‌های ۲۲ تا ۳۲ مرود بحث قرار گرفته‌اند. در این فصول به ساز و کارهای بیماری‌زایی آن‌ها نیز اشاره شده است.

ویرایش هفتم کتاب همچنین شامل یک پیوست است که طرح ساده‌ای از گروه‌بندی جنس‌های باکتریایی با منشأ غذایی و برخی از جنس‌های باکتریایی محیطی را با استفاده از واکنش‌های گرم اکسیداز و کاتالار همراه با رنگ کلونی‌ها ارائه داده است. ۶۵ تا ۷۰ درصد مطالب این کتاب برای تدریس در بیشتر دوره‌های دانشگاهی کافی هستند و از بقیه مطالب آن می‌توان به عنوان مرجع استفاده کرد.

  • نویسندگان: جیمز مانرو.جی، مارتین‌.جی لاسنر، دیوید‌.ای گلدن
  • ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
  • مترجمان: سیدحمیدرضا ضیاءالحق، سیدعلی مرتضوی
  • تعداد صفحات: جلد یک 800

کتاب میکروبیولوژی غذایی مدرن

کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی اصول تا عمل

این کتاب که در دو جلد به چاپ رسیده و دربرگیرند ابعاد گوناگون و گسترده‎‌ای از یافته‎‌های علمی در زمین میکروبیولوژی مواد غذایی و کاربرد آن در عمل است. ویژگی اصلی این کتاب، جامع و روان‌ بودن و عدم نیاز مخاطب به هرگونه پیشی‌نیاز از علم میکروبیولوژی است. این کتاب می‌تواند به‌عنوان کتاب مرجع در دپارتمان‌های آموزشی - پژوهشی علوم و صنایع غذایی، میکروبیولوژی، زیست‌فناوری، بهداشت و ایمنی، کنترل کیفیت، تغذیه، علوم دامی و سایر رشته‌های مرتبط با غذا در مقاطع مختلف تحصیلی مورد استفاه قرار گیرد. در جلد اول این کتاب مباحث مربوط به میکروارگانیسم‌های مرتبط با مواد غذایی، بیماری‌های ناشی از مواد غذایی و فساد مواد غذایی مورد بحث قرار گرفته است. جلد دوم نیز مباحث مربوط به استفاده از میکروارگانیسم‌ها در نگهداری و فراوری مواد غذایی را در بر دارد.

  • انتشارات: دانشگاه فردوسی مشهد
  • مترجم: فخری شهیدی
  • تعداد صفحات: جلد اول 552

کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی اصول تا عمل

کتاب میکروبیولوژی فرآورده های لبنی

شیر در عین حال که یک ماده مغذی برای انسان است بهترین محیط برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها نیز محسوب می‌شود. بسیاری از عوامل بیماری‌زای مهم از جمله گونه‌های سالمونلا و لیستریا به راحتی در محیط شیر و فراورده‌های آن می‌توانند رشد کنند و حتی برخی از میکروارگانیسم‌های اسپورزا از جمله باسیلوس سرئوس نیز می‌توانند در برخی از فراورده‌های لبنی مسئله‌ساز باشند. برخی از میکروارگانیسم‌ها توانایی تشکیل بیوفیلم در سطوح مختلف کارخانه‌های لبنی را نیز دارند که مشکل بسیاری از کارخانجات لبنی امروزی نیز مسئله بیوفیلم‌های باکتریایی هستند.

موضوع اصلی این کتاب میکروبیولوژی شیر و فراورده‌های مشتق از آن، فراورده‌های تخمیری، اهمیت قارچ‌ها در صنایع لبنی و بیوفیلم هستند که در هریک از فصل‌های مروبطه مطالبی راجع به خود فراورده، نحوه تولید و همچنین میکروبیولوژی، عوامل بیماری‌زا و مسمومیت‌های احتمالی ناشی از مصرف آن‌ها آورده شده است. این کتاب همچنین حاوی شکل‌ها، جداول و تصاویر متعدد رنگی و سیاه و سفید از تجهیزات و مراحل مختلف تولید برخی از فراورده‌های لبنی جهت سعهولت درک مطالب است. مطالعه این کتاب برای دانشجویان رشته‌های مرتبط مانند بهداشت مواد غذایی، صنایع غذایی، دامپزشکی، تغذیه و همچنین جهت استفاده در کارخانه‌های صنایع لبنی توصیه می‌شود.

  • نویسندگان: علی احسانی، سرور خلیلی‌صدقیانی، شادیه محمدی
  • انتشارات: پریور
  • تعداد صفحات: 244

کتاب میکروبیولوژی فراورده های لبنی

میکروبیولوژی صنعتی چیست؟

میکروبیولوژی صنعتی (Industrial microbiology) شاخه ای از بیوتکنولوژی است که از علوم میکروبی برای ایجاد محصولات صنعتی در مقادیر انبوه استفاده می‌کند، اغلب از کارخانه‌های سلول میکروبی استفاده می‌کند. روش‌های متعددی برای دستکاری میکروارگانیسم‌ها به منظور افزایش حداکثر بازده محصول وجود دارد. معرفی جهش‌ها در یک موجود زنده ممکن است با معرفی آن‌ها به جهش‌زا انجام شود.

راه دیگر افزایش تولید، تکثیر ژن است، این کار با استفاده از پلاسمیدها و بردارها انجام می‌شود. از پلاسمیدها یا بردارها برای ترکیب چندین نسخه از یک ژن خاص استفاده می‌شود که به تولید آنزیم‌های بیشتری منجر و در نهایت باعث تولید بیشتر محصول خواهد شد.

دستکاری موجودات زنده به منظور تولید یک محصول خاص کاربردهای زیادی در دنیای واقعی دارد مانند تولید برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه، حلال‌ها، الکل و محصولات روزانه. میکروارگانیسم‌ها نقش مهمی در صنعت ایفا می‌کنند و روش‌های متعددی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. از نظر پزشکی، میکروب‌ها می‌توانند برای ایجاد آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور درمان آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شوند. میکروب‌ها همچنین می‌توانند برای صنایع غذایی نیز استفاده شوند. میکروب‌ها در ایجاد برخی از محصولات تولید انبوه که توسط مردم مصرف می‌شود بسیار مفید است.

کتاب میکروبیولوژی صنعتی دکتر شجاع الساداتی

کتاب حاضر به نحوی نگاشته شده که جزئیات فرایند های زیستی با تکیه بر استفاده های صنعتی آن ها توضیح داده شود. این کتاب ضمن اشاره به آخرین پیشرفت های زیست فناوری در زمینه های مهندسی متابولیک و زیست شناسی سامانه ها، تلاش شده تا جزئیات فرایندهای تخمیری، از آماده سازی محیط کشت و ریزسازواره ها تا تخمیر و جداسازی محصولات حاصل از آن و همچنین طراحی آزمایش ها بررسی شود.

مطالب این کتاب در طی سال ها تدریس و استفاده از تحقیقات گروه بیوتکنولوژی و همکاران، بارها بررسی شده و به گونه ای ارائه شده است که با وجود مباحث تخصصی، برای گروه وسیعی از علاقه مندان قابل استفاده باشد. این کتاب برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مهندسی شیمی، با گرایش های بیوتکنولوژی، داروسازی و صنایع غذایی، فراورده های کشاورزی و محیط زیست مناسب و قابل استفاده است.

  • نویسندگان: عباس شجاع الساداتی، محمد علی اسداللی
  • ناشر: دانشگاه تربیت مدرس
  • تعداد صفحات: 444

کتاب میکروبیولوژی صنعتی دکتر شجاع الساداتی

کتاب بیوتکنولوژی میکروبیولوژی صنعتی ولف کروگر

نویسندگان این کتاب به عنوان میکروبیولوژیست‌های صنعتی اشراف کاملی نسبت به روند پیشرفت میکروبیولوژی صنعتی داشته و تجربه زیادی در زمینه انتقال این اصول به دانشجویان داشته‌اند. در این کتاب مؤلفان مطالب مورد نیاز دانشجویان را به شیوه‌ای صریح در ارتباط با عملیات صنعتی مدرن ارائه کرده‌اند.

پژوهشگران و متخصصانی که در زمینه میکروبیولوژی صنعتی فعالیت دارند نیز می‌توانند از این کتاب استفاده فراوانی داشته باشند. اینه کتاب همچنین برای متخصصان علوم و صنایع غذایی، دانشمندان محیط زیست، مهندسان شیمی و شیمی آلی قابل استفاده است.

کتاب حاضر از روی کنفرانس‌های عرضه شده برای دانشجویان زیست‌شناسی، مهندسی و شیمی دانشگاه‌های بیلفیلد و دورتموند تألیف شده است و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، مربیان و دانشجویان سال آخر کارشناسی رشته‌های میکروبیولوژی، بیوشیمی و ژنتیک تدوین و طرح‌ریزی شده است.

  • نویسنده: ولف کروگر، آنالیز کروگر
  • مترجمان: علی مرتضوی، مهدی کریمی، رسول کدخدایی، سعید رحیمی یزدی
  • ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
  • تعداد صفحات: ۶۱۴

کتاب بیوتکنولوژی میکروبیولوژی صنعتی ولف کروگر

کتاب مقدمه‌ای بر میکروبیولوژی صنعتی

این کتاب به‌منظور معرفی میکروبیولوژی صنعتی که بهره‌برداری تجاری از میکروارگانیسم‌ها است، به رشته تحریر درآمده است. کتاب مشتمل بر سه بخش و حاوی 17 فصل است. در بخش اوّل، مطالب عمومی با هدف آشنایی با تنوّع میکروبی و فراورده‌های متابولیکی ارائه شده است. در بخش دوم، عملیات تخمیر در مقیاس تجاری با هدف بهینه‌سازی رشد میکروارگانیسم‌ها یا تولید فراورده میکروبی موردنظر، بررسی شده است. بخش سوم به انواع روش‌های فراوری و فراورده‌های صنعتی میکروبی اختصاص داده شده است. ازجمله مباحث مهم این کتاب، اشاره به توانایی گسترده میکروارگانیسم‌ها در تجزیه مواد و تصفیه فاضلاب‌ها و همچنین کاربرد بالقوه میکروارگانیسم‌هایی که برروی آن‌ها مهندسی ژنتیک صورت گرفته، در فراورده‌های صنعتی است. این کتاب می‌تواند به‌عنوان منبعی درسی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دروس بیولوژی کاربردی، میکروبیولوژی و میکروبیولوژی مواد غذایی، بیوتکنولوژی، صنایع تخمیر و صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

  • نویسندگان: مایکل جی ویتز، نیل ال مورگان، جان اس راکی، کری هیگتون
  • مترجمان: ع‍ل‍ی‌ م‍رت‍ض‍وی‌، آرش کوچکی
  • ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
  • تعداد صفحات: ۴۹۰

کتاب مقدمه‌ای بر میکروبیولوژی صنعتی

کتاب میکروبیولوژی صنعتی رضا کولیوند

این کتاب برای استفاده به عنوان منبع درس میکروبیولوژی صنعتی در صنایع غذایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم و صنایع غذایی و رشته‌های وابسته است. علاوه بر این می‌تواند به عنوان منبع مناسب برای آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری علوم و صنایع غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنینی چون هر سال تعدادی از سوالات از مقالات انگلیسی طراحی می‌شوند، برخی از این منابع نیز به کتاب اضافه شده‌اند.

  • نویسندگان: رضا کولیوندسالوکی، علی شامسیرخانی
  • ناشر: وزین مهر
  • تعداد صفحات: ۱۸۴

میکروبیولوژی محیطی چیست؟

میکروبیولوژی محیطی (Environmental Microbiology) رابطه آن‌ها با یکدیگر و با محیط زیست آن‌ها است. این مربوط به سه حیطه اصلی زندگی (یوکاریوتا، آرکی‌باکترها و باکتری‌ها) و همچنین ویروس‌ها است. میکروارگانیسم‌ها با حضور همه جانبه خود بر کل کره زمین تأثیر می‌گذارند. حیات میکروبی نقش اصلی را در تنظیم سیستم‌های بیوژئوشیمیایی در تقریباً همه محیط‌های از جمله برخی از شدیدترین آن‌ها، از محیط‌های یخ‌زده و دریاچه‌های اسیدی، تا دریچه‌های گرمابی در عمیق‌ترین اقیانوس‌ها و برخی از آشناترین آن‌ها، به در روده کوچک انسان ایفا می‌کند.

در نتیجه اندازه کمی حیات میکروبی (محاسبه سلول، هشت مرتبه بزرگتر از تعداد ستارگان در جهان قابل مشاهده) میکروب‌ها، تنها به دلیل زیست توده خود، یک سینک کربنی قابل توجه. گذشته از تثبیت کربن، فرآیندهای متابولیک کلیدی میکروارگانیسم‌ها (از جمله تثبیت نیتروژن، متان متابولیسم و ​​گوگرد) دوچرخه سواری بیوشیمیایی جهانی را کنترل می‌کند. وسعت تولید میکروارگانیسم‌ها به حدی است که حتی در غیاب کامل حیات یوکاریوتی، این فرآیندها به احتمال زیاد بدون تغییر ادامه می‌یابد.

کتاب میکروبیولوژی بهداشت محیط نخجوانی و سینا دوبرادران

این کتاب ترجمه رفرنس «environmental pollution control microbiology c2004» در دو جلد و شامل مفاهیم گسترده‌ای از مسائل مربوط به کنترل آلودگی‌های محیط زیستی است. این کتاب تلفیقی از علوم پزشکی و علوم مهندسی را در بر می‌گیرد که در آن به حل مسائل مربوط به مشکلات آلودگی محیط زیست، بهداشت انسان و محافظت از انسان در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و ارائه راهکارهای مفید برای دستیابی به این اهداف است. این کتاب که توسط نویسنده عالی قدر دانشگاه کانزاس «پروفسور راس.ای.مکینی» نگاشته شده است مفاهیم گسترده‌ای مربوط به کنترل آلودگی زیست محیطی را شامل می‌شود.

اصول میکروبیولوژی بهداشت محیط از یک سو به میکروبیولوژی عمومی و از سویی دیگر به علوم شیمی ارتباط دارد. با وجود آن مهم‌ترین پایه‌های بنیادین این علوم مبانی علوم مختلف نظیر مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و سایر مهارت‌های اختصاصی دیگر را در بر می‌گیرد.

  • نویسنده: راس. ایی. مکینی
  • مترجمان: دکتر سینا دوبرادران، مهندس نغمه علوی نخجوانی
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: ۱۸۴

کتاب میکروبیولوژی بهداشت محیط نخجوانی و سینا دوبرادران

کتاب اصول میکروب شناسی محیطی و صنعتی

این کتاب یکی از جدیدترین منابع میکروب‌شناسی صنعتی و محیطی که با استفاده از جدیدترین یافته های این رشته نگاشته شده است. از ویژگی های برجسته این کتاب متمرکز شدن تمام مطالب در یک کتاب است. این کتاب در 21 فصل به شرح نقش و اهمیت میکروارگانیسم­‌ها در چرخه‌­های زیست محیطی و همچنین کاربرد گسترده آن‌ها در صنایع گوناگون می­پردازد. نگارندگان تلاش نموده­اند تا جهت چاپ این کتاب از منابع به روز شده بهره گرفته و همچنین مباحث گوناگونی که به طور پراکنده مطرح شده‌­اند را گرد هم آورده و در قالبی نو ارائه نمایند.

در بخش‌هایی از این کتاب در کنار مباحث کلاسیک مطرح در میکروب‌شناسی صنعتی مانند فرمنتاسیون، تولید اسیدهای آلی، اسیدهای آمینه، آنزیم‌­های صنعتی و مسائل مربوط به آب و فاضلاب؛ به مباحث نوینی چون تولید انرژی (سوخت­‌های زیستی و پیل­‌های میکروبی)، تولید نانوذرات، توسعه زیست­حسگرها و فرآورده‌­های غذایی پروبیوتیک نیز پرداخته شده است. کتاب اصول میکروب شناسی محیطی و صنعتی علاوه بر قابلیت درسنامه داشتن می‌تواند برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی نیز به کار گرفته شود.

  • نویسندگان:  ابراهیم کریمی، علی محمدی
  • انتشارات: آراد کتاب
  • تعداد صفحات: ۳۳۴

کتاب اصول میکروب شناسی محیطی و صنعتی

کتاب میکروبیولوژی محیطی (رشته زیست‌شناسی)

هدف آموزشی نهایی این کتاب شناخت درک و اصول اولیه و قوانین حاکم بر روابط متقابل میان میکروارگانیسم‌ها و سایر موجودات زنده و عوامل غیر زنده محیطی و آشنایی با نقش میکروب‌ها در اکوسیستم‌های خشکی و آب است. برای دست‌یابی به این اهداف مطالب این کتاب در ۶ بخش تنظیم شده‌اند. بخش اول تارخچه و اهمیت اکولوژی میکروبی به عنوان مبنای اصلی علم میکروبیولوژی است که پدیده تداخل میکروب‌ها با یکدیگر و با محیط زنده و غیر زنده اطراف و نمونه‌های مختلف آن را بیان می‌کند. در بخش دوم خاک به عنوان یک محیط زنده و فعال و نقش میکروارگانیسم‌ها در زندگی گیاهان و فرایندهای حیاتی و چرخه‌های مختلف بیوژئوشیمیایی ذکر شده‌اند.

بخش سوم به بررسی میکروارگانیسم‌های هوا، نحوه انتقال و جابجایی آن‌ها در طبیعت می‌پردازد. بخش چهارم محیط‌های آبی را به عنوان یک محیط زیست زنده و فعال میکروبی و نقش میکروب‌ها در چرخه‌های اکولوژیکی این محیط‌ها را بررسی کرده است. بخش پنجم کتاب میکروبیولوژی محیطی به اصول میکروب‌شناسی آب‌های آشامیدنی اختصاص دارد و در نهایت بخش ششم درباره نقش میکروب‌ها در فاضلاب و  تصفیه فاضلاب‌ها و اهمیت روزافزون میکروبیولوژی در تصفیه مواد زائد دفعی است.

  • نویسنده: شایسته سپهر
  • انتشارات: پیام نور
  • تعداد صفحات: ۳۴۴

کتاب میکروبیولوژی محیطی (رشته زیست‌شناسی)

میکروب شناسی جامع آب و فاضلاب

این کتاب یکی از معدود مرجع‌هایی است که در آن میکروب‌شناسی در زمینه آب و فاضلاب از دیدگاه بیوشیمیایی و مولکولی مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب ترجمه ویراست نهم کتاب «میکروب‌شناسی آب و فاضلاب» اثر پروفسور گابریل بیتان است.علاوه بر این مرجع بنا بر نیاز وبرای غنی‌تر شدن مجموعه از کتب دیگری نیز در تألیف این کتاب استفاده شده است که عبارتند از:

  • پاتوژن‌های فاضلاب، مایکل جراردی
  • باکتریولوژی فاضلاب، مایکل جراردی
  • میکروبیولوژی آب و فاضلاب، دونکان مارا
  • ژنتیک مولکولی میکروارگانیسم‌ها، جرمی دیل

این کتاب ۲۵ فصل و ۷ بخش شامل میکروبیولوژی پایه، میکروبیولوژی بهداشت عمومی، میکروبیولوژی تصفیه فاضلاب، بیوتکنولوژی در تصفیه فاضلاب، سمیت، روش‌های کنترل و بررسی، میکروبیولوژی و جنبه‌های بهداشتی دفع پساب و لجن و استفاده مجدد از آن‌ها و میکروبیولوژی آب شرب است. از نکات قابل توجه در این کتاب طراحی مجدد اکثر شکل‌ها و نمودارها با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف گرافیکی به منظور ارتقای کیفیت بصری و بهبود انتقال مطالب است.

  • نویسنده: روح‌الله خیری
  • انتشارات: آینده‌سازان، شرکت انتشاراتی پژواک اندیشه شهرآب
  • تعداد صفحات: ۸۸۸

میکروب شناسی جامع آب و فاضلاب

کتاب میکروبیولوژی آب آشامیدنی از تولید تا توزیع

کتاب میکروبیولوژی آب آشامیدنی از تولید تا توزیع می‌تواند به عنوان مرجعی برای کارشناسان میکروبیولوژی آب آشامیدنی و همچنین برای دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط مفید باشد. این کتاب در زمینه آلاینده‌های میکروبی آب آشامیدنی، جنبه‌های میکروبی تصفیه آب آشامیدنی، گندزدایی آب آشامیدنی، میکروبیولوژی بیوفیلم سیستم‌های توزیع آب آشامیدنی، جنبه‌های زیبایی شناختی و سایر نگرانی‌های مرتبط با آب آشامیدنی تصفیه شده و سیستم توزیع، تصفیه و پایداری بیولوژیکی آب آشامیدنی، بیوتروریسم و سلامت آب آشامیدنی، میکروبیولوژی آب‌های بطری شده و مقدمه‌ای بر ارزیابی ریسک میکروبی آب آشامیدنی اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی های برجسته این کتاب می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ارائه لیست کاملی از انگل ها و پاتوژن‌های میکروبی موجود در آب آشامیدنی همراه با مثال‌های متعددی از طغیان‌های مرتبط با این عوامل
  • ارائه مطالب کامل در خصوص میکروبیولوژی تشکیل و گسترش بیوفیلم در سیستم‌های توزیع آب
  • آب آشامیدنی، تصفیه و پایداری بیولوژیکی و سایر موضوعات میکروبی مرتبط با آب آشامیدنی و شبکه‌های توزیع
  • ارائه مطالب کامل در خصوص عوامل میکروبی و بیوتوکسین‌های مورد استفاده در بیوتروریسم و راه‌های مقابله با آن‌ها
  • اشاره به فناوری های تصفیه آب آشامیدنی در کشورهای در حال توسعه و همچنین توصیه‌های بهداشتی در خصوص آب آشامیدنی برای گردشگران و مسافران
  • ارائه مطالبی در مورد آب‌های بطری شده و انواع آن‌ها
  • ارائه متدولوژی ارزیابی کیفی ریسک میکروبی آب آشامیدنی

کتاب میکروبیولوژی آب آشامیدنی از تولید تا توزیع

ویژگی‌های این کتاب عبارتند از:

  • نویسنده: گابریل بیتون
  • مترجمان: دکتر کاظم ندافی، دکتر محمدصادق حسنوند، ساسان فریدی، حامد فریدی، سعید پرمی، شعله فریدی
  • ناشر: جامعه‌نگر
  • تعداد صفحات: ۲۱۲

کتاب میکروبیولوژی خاک زینسر

با توجه به مشکلات زیست‌محیطی که امروزه در اثر استفاده از کودهای شیمیایی و سموم به وجود آمده‌اند، وجود منابع کافی و اطلاعات لازم برای استفاده از پتانسیل باالقوه بیولوژیک که منجر به کاهش آلودگی محیط زیست شود دارای اهمیت فراوانی است. در رابطه با میکروبیولوژی خاک منابع فارسی زیادی در دسترس نیستند به علاوه مباحثی که در این کتاب آورده شده، از جمله تجزیه مواد آلی، تغییر و تبدیل عناصر معدنی و تجزیه سموم علف کش دارای اهمیت هستند. مباحث این کتاب به عنوان منبع درس بیولوژی خا در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شوند که می‌تواند مورد استفاده دانشجویان رشته‌های میکروبیولوژی، خاک‌شناسی، زیست‌شناسی و محیط زیست قرار گیرد.

این کتاب ضمن اشاره به ساختمان و اجزای تشکیل دهنده خاک، به میکروارگانیسم‌های مختلف و ارتباط آن‌ها با خاک و گیاه نیز می‌پردازد و در پایان نیتروژن که از مهمترین عناصر و پرمصرف‌ترین کودهای شیمیایی در کشاورزی و یکی از منابع آلودگی محیط زیست است مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • نویسنده:زینسر
  • مترجمان: دکتر عباس اخوان سپهی، ساره فراهانی
  • ناشر: اطمینان
  • تعداد صفحات: ۲۳۲

کتاب میکروبیولوژی خاک

کتاب تکنیک ها در میکروبیولوژی: کتاب راهنمای دانشجویی

این کتاب راهنمای دانشجویی با عنوان اصلی «‭Techniques in Microbiology: a Student Handbook, 2007‬»، کتابی مقدماتی با هدف آموزش میکروبیولوژی پزشکی و اکولوژی میکروبی است. این کتاب که به صورت تمام رنگی تهیه شده، شامل دستور کار و روش‌های اساسی مورد نیاز برای انجام انواع آزمایش‌ها در آزمایشگاه میکروبیولوژی است.

هدف اصلی این کتاب کمک به دانشجویان در زمینه آموزش تکنیک‌های اساسی کشت، رشد و بررسی مشخصات باکتری‌ها است. این روش‌ها با تصویرهای گرافیکی و نکات ظریف به همراه مطالب مورد نیاز برای توصیف ساده و شفاف هر مرحله از آزمایش ارائه شده‌اند.

هر تکنیک با هدف انجام کار آغاز شده و با فهرستی از مواد و وسایل مورد نیاز همراه است. بسیاری از تکنیک‌ها با بخش «نکات قابل توجه« پایان یافته‌اند که راهی برای جلوگیری از انجام اشتباهات رایج هستند. نکات ایمنی و احتیاط‌ها در آغاز کتاب و نیز در پایان هر روش ذکر شده‌اند.  مطالب این کتاب به پنج قسمت با عناوین سلول میکروبی، ژن‌ها و ژنوم‌ها، متابولیسم و ​​بیوشیمی، تنوع میکروبی اکولوژی، پزشکی ایمونولوژی تقسیم می‌شود. طبق گفته نویسنده، معیار اصلی در تألیف این کتاب ارائه تصویر کاملی از جنبه‌های مختلف میکروبیولوژی برای کمک به درک این علم و جلب توجه یک دانشجو یا میکروبیولوژیست بوده است.

  • نویسنده: جان م. لامرت
  • مترجم: مجتبی محسنی
  • انتشارات: دانشگاه مازندران
  • تعداد صفحات: ۲۶۴

کتاب تکنیک ها در میکروبیولوژی: کتاب راهنمای دانشجویی

میکروبیولوژی دارویی چیست؟

میکروبیولوژی دارویی (Pharmaceutical Microbiology) شاخه‌ای کاربردی از میکروبیولوژی است. این شاخه شامل مطالعه میکروارگانیسم‌های مرتبط با تولید داروها است. به حداقل رساندن تعداد میکروارگانیسم‌ها در محیط فرآیند، حذف میکروارگانیسم‌ها و محصولات جانبی میکروبی مانند اگزوتوکسین و اندوتوکسین از آب و سایر مواد اولیه و اطمینان از استریل بودن محصول نهایی دارویی از دیگر مباحث میکروبیولوژی دارویی هستند. از جنبه‌های دیگر میکروبیولوژی دارویی می‌توان به تحقیق و توسعه عوامل ضد عفونی، استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای تشخیص فعالیت جهش زا و سرطان‌زا در داروهای آینده‌نگر و استفاده از میکروارگانیسم‌ها در تولید محصولات دارویی مانند انسولین و هورمون رشد انسانی اشاره کرد.

تمرکز عمده در میکروبیولوژی دارویی، بر ایمنی داروها است. باکتری‌های بیماری‌زا، قارچ‌ها (مخمرها و کپک‌ها) و سموم تولید شده توسط میکروارگانیسم‌ها، آلوده‌کننده‌های احتمالی داروها هستند. اگرچه فرآیندهای سختگیرانه و منظمی برای اطمینان از حداقل خطر وجود دارند. تمرکز دیگر میکروبیولوژی دارویی تعیین نحوه واکنش محصول در موارد آلودگی است. به عنوان مثال یک بطری داروی سرفه دارید، درپوش را برداشته‌اید، یک دوز برای خود بریزید و فراموش کرده‌اید که درب را تعویض کنید. شما برمی‌گردید تا دوز بعدی خود را مصرف کنید و متوجه می‌شوید که واقعاً درپوش را برای چند ساعت برداشته بودید. اگر یک میکروارگانیسم وارد آن شده باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمایشاتی وجود دارند که این مسائل را بررسی می‌کنند و بنا بر تحقیقات و پژوهش‌های اینچنینی محصولات با مقدار مشخصی از میکروارگانیسم‌های خاص مانند E. coli و C. albicans و فعالیت ضد میکروبی تحت نظارت به چالش کشیده می‌شوند.د میکروبیولوژی دارویی علاوه بر اعتبارسنجی مواد ضد عفونی‌کننده، مطابق استانداردهای AOAC ایالات متحده یا CEN اروپا، برای ارزیابی اثر ضدعفونی‌کننده‌ها در سوسپانسیون، سطوح و آزمایشات صحرایی درگیر است. آزمایشات میدانی به تعیین دفعات استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده کمک می‌کند.

کتاب فارمامیکروبیولوژی (میکروبیولوژی دارویی)

این کتاب اصول تخصصی کیفیت و کنترل کیفیت تولیدات دارویی را با توجه به جنبه‌های میکروبیولوژی توضیح می‌دهد و در دو جلد ترجمه شده است.

  • ترجمه و تالیف: دکتر امیر مهدی زاده، مهندس احسان جاسبی
  • انتشارات: مؤسسه آموزشی افق فارمد
  • تعداد صفحات: جلد اول ۸۵۹ و جلد دوم ۶۵۷

کتاب فارمامیکروبیولوژی (میکروبیولوژی دارویی)

کتاب میکروبیولوژی دارویی: الزامات تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

این کتاب به میکروبیولوژی دارویی می‌پردازد. میکروبیولوژی دارویی یک رشته نسبتا جدید است که به عنوان یک موضوع متمایز تعریف می‌شود. یک سفر دریایی اگرچه کتاب‌های درسی مربوط به اواسط دهه ۱۹۸۰، منابع بسیار کمی را به این زیر بخش میکروبیولوژی نشان می‌دهند. میکروبیولوژی دارویی را می‌توان با توجه به نگه داشتن میکروارگانیسم‌ها در کنترل محیط و در نتیجه از آلودگی محصول و مهار میکروارگانیسم‌ها برای اثربخشی داروهای دارویی ساده کرد.

داروسازها و میکروبیولوژیست‌ها با هم‌کاری یکدیگر کار می‌کنند تا مطمئن شوند که درمان‌های دارویی، میکرو ارگانیسم‌های فرصت‌طلب را بدون آسیب رساندن به میزبان انسانی هدف قرار می‌دهند. ​این کتاب میکروبیولوژی دارویی را در قلب سازمان دارویی یا موسسه مراقبت‌های بهداشتی بررسی می‌کند وبه چند موضوع از جمله توسعه دارو، استفاده از میکروارگانیسم‌ها در تولید، استراتژی‌های کنترل آلودگی، روش‌های آزمایشگاهی و ارزیابی ریسک می‌پردازد.

  • نویسنده: تیم ساندل
  • مترجم: محمد امین اشراقی
  • انتشارات: میعاد اندیشه
  • تعداد صفحات: ۳۵۰

کتاب میکروبیولوژی دارویی: الزامات تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

بیوتکنولوژی میکروبی چیست؟

بیوتکنولوژی میکروبی میکروب‌ها (یا میکروارگانیسم‌ها) موجوداتی هستند که بسیار کوچک هستند و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. آن‌ها شامل باکتری ها، قارچ ها، تک‌یاخته‌ها، ریزجلبک‌ها و ویروس‌ها می‌شوند. میکروب‌ها در محیط‌های آشنا مانند خاک، آب، غذا و روده حیوانات و همچنین در محیط‌هایی مانند سنگ، یخچال، چشمه‌های آب گرم و دریچه های عمیق زندگی می‌کنند. تنوع وسیع زیستگاه‌های میکروبی نشان‌دهنده تنوع عظیمی از ویژگی های بیوشیمیایی و متابولیکی است که به دلیل تنوع ژنتیکی و انتخاب طبیعی در جمعیت میکروبی ایجاد شده است.

بیوتکنولوژی میکروبی که توسط مطالعات ژنوم فعال شده است، منجر به پیشرفت‌هایی از جمله بهبود واکسن‌ها و ابزارهای تشخیص بهتر بیماری، بهبود عوامل میکروبی برای کنترل بیولوژیکی آفات گیاهی و جانوری، اصلاح عوامل بیماری زای گیاهی و جانوری برای کاهش حدت، توسعه کاتالیزورهای جدید صنعتی می‌شود. و موجودات تخمیر و توسعه عوامل میکروبی جدید برای پالایش زیستی خاک و آب آلوده به روان‌آب کشاورزی تحقیقات ژنومیک میکروبی و بیوتکنولوژی میکروبی برای پیشرفت در ایمنی غذا، امنیت غذایی، بیوتکنولوژی، محصولات با ارزش افزوده، تغذیه انسان و غذاهای کاربردی، حفاظت از گیاهان و حیوانات و توسعه تحقیقات بنیادی در علوم کشاورزی بسیار مهم است.

معرفی منابع کنکور میکروبیولوژی

میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی بدون گرایش ارائه می‌شود اما در مقاطع بالاتر گرایش‌های مختلفی دادر و بنا براین دروس و رتبه‌بندی آن‌ها در تعیین رتبه داوطلبین متفاوت هستند. در این بخش به معرفی کتاب‌های خلاصه، جمع‌بندی، تستی و کنکوری مناسب برای گرایش‌های مختلف رشته میکروبیولوژی و همچنینی رشته‌های دیگری که میکروبیولوژی یکی از دروس امتحانی است، معرفی شده‌اند.

کتاب گنجینه جامع سوالات باکتری شناسی پزشکی سنا با پاسخ تشریحی

کتاب گنجینه سوالات باکتری‌شناسی سنا شامل سؤالات طبقه‌بندی شده فصل به فصل برگرفته از آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری وزارت بهداشت است. طبقه‌بندی و تألیف پاسخ های تشریحی این کتاب توسط دکتر لهراسبی و دکتر دالوند از رتبه‌های برتر این رشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گردیده است. به گفته نویسندگان کار تألیف این کتاب آسان نبود و بسیاری از سؤالات تکراری و حذفی کنکور از این کتاب حذف شده است تا داوطلبان به اشتباه نیفتند. توصیه‌های مولف کتاب موارد زیر هستند:

قبل از شروع مطالعه کتاب گنجینه باکتری شناسی، اول از همه کتاب های رفرنس و درسی تون رو مطالعه و بعد از اتمام دوره دوم آن‌ها به سراغ کتاب پیش رو بیایید. به یاد داشته باشید خواندن کتاب تست بدون داشتن پشتوانه علمی مناسب مثل ساختن خانه بر روی آب است! حداقل منابع پیش نیاز مطالعه این کتاب برای قبولی در کنکور دکتری تخصصی باکتری شناسی پزشکی وزارت بهداشت شامل: مورای، جاوتر، واکر، ماهون یا بیلی اسکات یا بخش میکروب کتاب هنری و ساسمن است. سؤالات به 3 سطح ساده، متوسط و دشوار تقسیم شده‌اند تا داوطلبین با اعتماد به نفس بیشتری به مطالعه تست‌ها بپردازند.

50 درصد سؤالات باکتری‌شناسی کنکورهای وزارت بهداشت متوسط، 25 درصد ساده و 25 درصد دشوار است از اینرو یک داوطلب سخت کوش با مطالعه منابع رفرنس فوق ذکر به همراه این کتاب می‌تواند به بیش از 80% سؤالات به راحتی پاسخ دهد. برای کمک به شما داوطلبین عزیز در صفحه بعد بودجه‌بندی سؤالات هر فصل قرار داده شده تا با مشاهده آن به اهمیت هر فصل پی برده و برنامه‌ریزی هدفمندتری انجام دهید. اصول این کتاب در نگارش پاسخنامه این کتاب تکرار مداوم است. بنابراین سؤالاتی که پاسخ‌های مشابهی دارند بارها و به تناوب در یک فصل تکرار شده‌اند تا در ذهن تثبیت شوند.

  • نویسندگان: وحید لهراسبی، مصیب دالوند، ندا شیر محمدلو
  • انتشارات: علمی سنا
  • تعداد صفحات: 368

کتاب گنجینه سوالات باکتری شناسی

کتاب میانبر الگوریتم باکتری شناسی عمومی و سیستماتیک

مجموعه کتاب‌های میانبر، در قالب یک خلاصه از رفرنس‌های تهیه شده‌اند که در عین حال نویسنده سعی نموده است که کتاب علاوه بر جامعیت و کامل بودن بالاترین حد پوشش‌دهی را داشته باشد. به علاوه، این کتب از نظر حجم نوشتاری مناسبی داشته و مولفین در نوشتن آن از خلاقیت نوشتاری همچون جداول، الگوریتم‌ها و اشکال استفاده کرده‌اند. الگوریتم باکتری‌شناسی  مجموعه‌ای کامل از رفرنس‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت در مقطع کارشناسی ارشد است. در این کتاب با استفاده از ساختار های الگوریتمی شکل سعی بر آن است که دید داوطلب نسبت به کلیت مطالب کامل و در کنار آن جزئیات علم نگاشته و دیده شود.

بارزترین اهمیت و نقطه قوت این کتاب استفاده از جداول و طبقه‌بندی منظم است که در به خاطر سپردن مطالب به خواننده بسیار کمک می‌کند. این کتاب ویژه کارشناسی ارشد رشته‌های میکروب‌شناسی، قارچ‌شناسی، انگل‌شناسی، ویروس‌شناسی، بیوتکنولوژی پزشکی، ایمنی‌شناسی و دکترای باکتری‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، پزشکی مولکولی، قارچ‌شناسی پزشکی و توکسین‌های میکروبی قابل استفاده است.

  • نویسندگان: شاهین بلوری حنفی، پریا بسیمی، مهسا نایب هاشمی، محمدرضا افرادی
  • انتشارات: گروه تألیفی دکتر خلیلی
  • تعداد صفحات: ۲۷۲

کتاب میانبر الگوریتم باکتری شناسی عمومی و سیستماتیک

کتاب مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده ETC ارشد و دکتری باکتری‌شناسی پزشکی

کتاب مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده ETC ارشد و دکتری باکتری شناسی پزشکی، از مجموعه کتب Etminan Test Collection) ETC) انتشارات اطمینان است. این کتاب شامل مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده ارشد و دکتری باکتری‌شناسی پزشکی از سال 1382 الی 1400 همراه با پاسخنامه کاملا تشریحی و کاربردی است. این مجموعه برای داوطلبان کارشناسی ارشد ایمنی شناسی، بیوتکنولوژی پزشکی، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی، قارچ‌شناسی و داوطلبین و دانشجویان دکترای رشته‌های باکتری‌شناسی، توکسین‌های میکروبی مناسب است.

  • نویسندگان: دکتر رضا اکبری، دکتر عطیه دربندی، مجید ترابی، سانا سلگی
  • انتشارات: اطمینان
  • تعداد صفحات: ۵۲۵

کتاب مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده ETC ارشد و دکتری باکتری‌شناسی پزشکی

کتاب سوالات کارشناسی ارشد ETC میکروب‌شناسی پزشکی

از مجموعه کتب Etminan Test Collection) ETC)، شامل سوالات ارشد میکروب شناسی پزشکی 81 تا 93 با پاسخانه کاملا تشریحی و کاربردی برای دانشجویان رشته‌های میکروب‌شناسی پزشکی، میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی، ویروس شناسی، انگل‌شناسی، قارچ‌شناسی، ایمنی‌شناسی، و سایر رشته‌های علوم پایه پزشکی قابل استفاده ‌است.

  • نویسندگان: دکتر حبیب ضیغمی، غزال نادری
  • انتشارات: اطمینان
  • تعداد صفحات: ۴۲۳

کتاب سوالات کارشناسی ارشد ETC میکروب‌شناسی پزشکی

کتاب خلاصه UNIQUE باکتری شناسی پزشکی عمومی و اختصاصی

خلاصه UNIQUE باکتری‌شناسی پزشکی عمومی و اختصاصی مروری سریع و جامع بر منابع به همراه آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تالیف دکتر جلال مردانه و دکتر مسعود یوسفی نشر اندیشه رفیع است. این کتاب شامل تمام مطالب مهم و نکات امتحانی کتاب‌های مرجع درس باکتری شناسی پزشکی (میکروب‌شناسی جاوتز، مورای، زینسر، واکر، تاپلی ویلسون، هنری دیویدسون، بیلی اسکات، کانمن) است.

این کتاب برای گروه‌های مختلف پزشکی، علوم پایه پزشکی، آزمون‌های گوناگون در مقاطع تحصیلی مختلف شامل دکتری تخصصی، کارشناسی ارشد، کارشناسی و ارتقا که درس باکتری‌شناسی پزشکی از دروس آموزشی و امتحانی آن‌ها است، مفید است. فصل‌بندی و دسته‌بندی مطالب به شیوه‌ای طراحی شده که به فهم آسان مطالب کمک نماید. در پایان هر فصل این کتاب سؤال‌هایی تالیفی آورده شده است که به مرور کلی هر بخش و نیز ارتباط برقرار کردن بین بخش‌های مختلف و به خاطر سپردن مطالب توسط خواننده کمک می‌کند.

  • نویسندگان: دکتر جلال مردانه، دکتر مسعود یوسفی
  • سال و نوبت چاپ: اول/1397
  • از مجموعه کتاب‌های UNIQUE
  • شامل سئوالات تکمیلی به همراه پاسخ کلیدی در پایان هر فصل
  • مروری سریع و جامع بر منابع به همراه آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری
  • برگرفته از کتاب میکروبیولوژی جاوتز، مورای، زینسر، واکر، تاپلی ویلسون، هنری دیویدسون، بیلی اسکات, کانمن

کتاب خلاصه UNIQUE باکتری شناسی پزشکی عمومی و اختصاصی

کتاب IQB میکروبیولوژی ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی

اولین و کاملترین بانک سوالات مقطع PhD و کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پایه پزشکی و مجموعه زیست‌شناسی است. جمع‌آوری کلیه سوالات به‌صورت موضوعی از کنکورهای وزارت بهداشت، وزارت علوم، تربیت مدرس، دانشگاه آزاد. این کتاب بسیار کمک‌کننده به دانشجویان و داوطلبان آزمون ارشد وزارت علوم دانشگاه آزاد است زیرا دارای تمام سوالات آزمون ارشد وزارت علوم و دانشگاه آزاد بوده (از سال 1380 تا 1393). این کتاب دارای پاسخنامه تشریحی بوده که پاسخ‌های آن با پاسخنامه وزارت علوم و نیز آخرین ویرایش‌های کتاب‌های رفرانس یعنی میکروب‌شناسی جاوتز و میکروب‌شناسی مورای که ترجمه شخص استاد مولف این اثر ترجمه گردیده و این پاسخ‌ها به‌اندازه کافی است.

این کتاب همانند سایر کتب IQB سوالات را طبقه‌ بند سرفصلی در اختیار داوطلبان قرار داده است. هدف از تالیف و گردآوری این کتاب پاسخ به نیاز داوطلبان آزمون ارشد وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. کلیه پاسخ‌ها با کلید‌ سازمان سنجش در هر سال، چک شده است و از سال 1393-1380 را در برمی‌گیرد. در مورد پاسخ سوالات از آخرین رفرانس‌های چاپی یعنی میکروب‌شنای جاوتز ترجمه کسری حمدی و همکاران و میکروب‌شناسی مورای ترجمه کسری حمدی و همکاران استفاده ویژه‌ای شده است. سعی شده است اندازه پاسخ‌ها به اندازه مشخصی باشد تا بتواند نیاز حداقل دانشجو را تامین نماید.

اینجانب به عنوان استاد انحصاری میکروبیولوژی موسسه دکتر خلیلی با افتخار تمام اعلام می‌دارم که از 20 سوال آزمون امسال (علوم 1393) تعداد 18 سوال عینا در جزوه کلاسی‌ام موجود بوده است که به خاطر آن خداوند را شاکرم (مستندات از جمله جزوه چاپی کلاس قبل از آزمون علوم 1393 در محل موسسه موجود است). جالب آن که اگر به بیش از 12 سوال پاسخ صحیح داده شود داوطلب در دانشگاه تهران پذیرفته می‌شود.

  • نویسنده: کسری حمدی
  • انتشارات: گروه تألیفی دکتر خلیلی
  • تعداد صفحات:214

کتاب IQB میکروبیولوژی ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی

کتاب گزیده کتب مرجع ABS باکتری‌شناسی دکتر داوود رمزی

این کتاب از سری کتب Abstract of Basic Sciences) ABS) که چکیده دروس همراه با پاسخنامه تشریحی هستند شامل گزیده کتب مرجع دروس تخصصی علوم پایه پزشکی و تست‌های تفکیکی آزمون‌های جامع علوم پایه است. این کتاب به دو بخش باکتری‌شناسی عمومی و باکتری‌شناسی اختصاصی تقسیم می‌شود. طبقه‌بندی باکتری‌ها، ساختمان باکتری‌ها، رشد بقا و مرگ میکروارگانیسم‌ها، کشت باکتری‌ها، متابولیسم و ژنتیک باکتریایی، استریلیزاسیون، ضدعفونی و گندزایی، واکسیناسیون، فلور میکروبی طبیعی بدن انسان، مکانیسم بیماری‌زایی عفونت‌های باکتریایی و آنتی‌بیوتیک‌ها از مباحث بخش عمومی هستند.

استافیلوکوک‌ها، استرپتوکوک‌ها، انتروکوک‌ها و سایر کوکسی‌های گرم مثبت کاتالاز منفی، باسیل‌های گرم مثبت اسپورزا، باسیل‌های گرم مثبت غیر اسپورزا، مایکوباکتریوم‌ها، انتروباکتریاسه، پاستورلاسیه، پسودوموناس و باکتری‌های وابسته، نایسریاسیه، ویبریو، آئروموناس و پلزیوموناس، کمپیلوباکتر و هلیکوباکتر، بورودتلا، بروسلا، فرانسیسلا، لژیونلا، بارتونلا و سایر باکتری‌های گرم منفی، اسپیروکت‌ها، ریکتزیاسیه، آناپلاسماتاسیه، کلامیدیاسیه، مایکوپلاسما تاسیه، باکتری‌های بی هوازی از مباحث بخش باکتری‌شناسی اختصاصی کتاب هستند است.

  • نویسنده: دکتر داود رمزی
  • انتشارات: آبادیس طب، آرین پژوهش
  • تعداد صفحات: ۴۰۸

کتاب گزیده کتب مرجع ABS باکتری‌شناسی دکتر داوود رمزی

کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی

کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی ویرایش دوم، به بررسی ساختمان باکتری‌ها و بیماری‌های مربوط به آن می‌پردازد. این کتاب قابل استفاده برای انشجویان پزشکی و پیراپزشکی و داوطلبین آزمون ارشد علوم پزشکی است. کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی در 25 فصل جداگانه گردآوری شده است و تست‌های هر فصل به همراه اطلس رنگی به صورت ضمیمه در انتهای کتاب گرفته است. این کتاب توسط انتشارات آییژ به چاپ رسیده است.

  • نویسندگان: دکتر محمد کریم رحیمی
  • ناشر: آییژ
  • تعداد صفحات: ۳۴۲

کتاب فشرده میکروبیولوژی پزشکی

کتاب بانک آزمون باکتری شناسی با پاسخ تشریحی

در این کتاب سعی شده است از همه آزمون‌های کاردانی به کارشناسی، کارشناسی به کارشناسی‌ارشد، دکترا و حتی علوم پایه پزشکی، سؤالات باکتری‌شناسی جمع‌آوری شده و بانک سؤال تقریباَ کاملی برمبنای فصول کتاب میکروبیولوژی جاوتز تهیه و طبقه‌‌بندی شوند که در فصل آخر نیز داوطلب قادر خواهد بود تا خود را در آزمونی مشتمل بر تمام فصول قرار دهد که امیدواریم در جهت موفقیت داوطلبان گام مؤثری باشد.

داوطلبان شرکت در آزمون‌های کارشناسی‌ ارشد باید به چند نکته توجه کنند، می‌توانند در چهار یا پنج آزمون در زمان‌های جداگانه شرکت نمایند که این آزمون‌ها شامل آزمون مجموعه زیست‌شناسی و دانشگاه تربیت مدرس، آزمون دانشگاه آزاد و آزمون وزارت بهداشت هستند. نوع سؤالات در هریک از این آزمون‌ها با آزمون دیگر متفاوت بوده و داوطلب قبل از هر چیز باید اطلاعات لازم در مورد این آزمون‌ها در دست داشته باشد به این معنی که داوطلبان شرکت در آزمون وزارت علوم (مجموعه زیست‌‌شناسی) یا دانشگاه آزاد بیشتر با سؤالات میکروبیولوژی از دیدگاه زیست‌شناختی و پایه‌ای برخورد خواهند کرد.

اما در آزمون‌های دانشگاه تربیت مدرس و وزارت بهداشت، بیشتر سؤالات برمبنای سؤالات پزشکی و تشخیصی خواهد بود و از میکروبیولوژی خاک، کاربردی یا مواد غذایی سؤال نخواهند داد. به همین دلیل مؤلفین بر آن شدند که از هر نوع آزمون، سؤالاتی را در این مجموعه گرد آورند تا داوطلب برمبنای آزمون انتخابی خود با پرسش‌ها آشنا گردد. البته لازم به ذکر است منابع مورد استفاده برای هر آزمون برمبنای آن آزمون خاص، متفاوت است. مطالعه این کتاب برای شرکت در آزمون های استخدامی و کارشناسی ارشد توصیه می‌گردد.

  • نویسندگان: دکتر رضا حبیبی پور، دکتر سمیه بیات، سبحان فائزی، فهیمه مداحی، مریم حبیبی پور
  • انتشارات: جامعه‌نگر، سالمی
  • تعداد صفحات: ۵۰۴

کتاب بانک آزمون باکتری شناسی با پاسخ تشریحی

مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده میکروب‌شناسی تاپلی و ویلسون

کتاب مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده میکروب شناسی تاپلی و ویلسون تلخیص و گردآوری فاطمه اشرفیان و همکاران نشر اطمینان حاوی تست‌های گردآوری شده از کتاب تاپلی ویلسون است که برای اولین بار به صورت پرسش و پاسخ در دسترس علاقمندان و دانشجویان قرارگرفته است. از آنجایی که تاپلی ویلسون از منابع اصلی طرح سوال برای آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های میکروب شناسی پزشکی، ویروس شناسی، ایمنی‌شناسی به شمار می‌رود، لذا کتابی از این منبع قطعا در سرعت بخشیدن به مطالعه دانشجویان قدمی موثر خواهد بود.

  • نویسندگان: دکتر علی هاشمی، فاطمه اشرفیان، دکتر معصومه نویدی نیا، شادی آقامحمد
  • انتشارات: اطمینان
  • تعداد صفحات: ۲۶۲

مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده میکروب‌شناسی تاپلی و ویلسون

کتاب 1000 آزمون میکروبیولوژی

در مجموعه حاضر با بیانی ساده و روشن و با بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی، ابزار مناسبی برای فراگیری علم میکروبیولوژی فراهم آمده است . نکته مهم در طرز استفاده از این کتاب این است که متن به صورت پرسش و پاسخ‌هایی در موضوعات اساسی باکتری‌شناسی و ویروس‌شناسی تنظیم شده است و جواب هریک از پرسش‌های این مجموعه به طور مشروح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این مجموعه سعی شده است تا در عین حال حفظ شأن علمی کتاب و بهره‌گیری از کتب مرجع و معتبر میکروب شناسی، حتی الامکان از بکارگیری اصطلاحات و جملات نامأنوس پرهیز گردد تا به سادگی و روان بودن کتاب خدشه‌ای وارد نشود.

هریک از باکتری‌ها و ویروس‌های مهم از جهات مختلف مورد پرسش قرار گرفته و سپس به تفصیل شرح داده شده‌اند. این مجموعه به ترتیبی تدوین شده که پاسخگوی نیاز دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی باشد و خواننده آمادگی لازم را در جهت شرکت در آزمون های علوم پایه و مقاطع ناپیوسته کسب نماید. این کتاب شامل آزمون‌های باکتری شناسی و آزمون‌های ویروس شناسی همراه با پاسخنامه تشریحی آن‌ها است.

  • نویسنده: دکتر محمد کریم رحیمی
  • انتشارات: آییژ
  • تعداد صفحات: ۳۹۴

کتاب 1000 آزمون میکروبیولوژی

بانک سؤالات تألیفی باکتری شناسی پزشکی عمومی و اختصاصی کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری

کتاب بانک سؤالات تألیفی باکتری شناسی پزشکی عمومی و اختصاصی، کامل‌ترین مجموعه پرسش‌های باکتری شناسی پزشکی همراه با پاسخ‌های تشریحی است که بر اساس جدید ترین منابع پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رشته گرداوری شده است، چاپ حاضر در مقایسه با چاپ قبلی دارای مطالب کامل و جدیدتر است. این کتاب پوشش دهنده تمامی نکات مهم عمومی و اختصاصی درس باکتری‌شناسی پزشکی و همچنین در بر دارنده مطالب مهم جهت آزمون‌های مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

این کتاب برای تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی به ویژه شرکت کنندگان در آزمون‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی رشته‌های میکروب‌شناسی، باکتری‌شناسی، میکروب‌شناسی مواد غذایی، قارچ شناسی، ایمنی‌شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی، بیوتکنولوژی پزشکی و علوم آزمایشگاهی و پزشکی مولکولی و سایر گروه‌های پزشکی بسیار سودمند است.

  • مجموعه پرسش‌های باکتری شناسی پزشکی همراه با پاسخ‌های تشریحی
  • بر اساس جدیدترین منابع پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • برای تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی
  • مناسب برای مقاطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری

بانک سؤالات تألیفی باکتری شناسی پزشکی عمومی و اختصاصی کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری

اطلاعات کتاب:

  • نویسنده: دکتر جلال مردانه
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: ۹۳۶

کتاب باکتری شناسی برای کنکور

کتاب باکتری‌شناسی برای کنکور مروری سریع و جامع بر منابع به همراه آزمون‌های انتخابی کارشناسی ارشد و دکتری شامل مباحث باکتری شناسی پایه، فلور میکروبی و پاتوژنز عفئونت‌های باکتریایی، ژنتیک میکروبی، باکتری‌شناسی پزشکی است. در انتهای هر فصل نیز تست‌های طبقه‌بندی شده باکتری‌شناسی وتست‌های برگزیده سال‌های اخیر آورده شده‌اند. با توجه به خلاصه بودن مطالب، این کتاب موری سریع و جامع بر مهمترین منابع موجود است. کتاب به 4 بخش تقسیم شده و در زیر هر بخش نیز با تقسیمات جزئی‌تری مطالب توضیح داده شده‌اند.

در پایان کتاب ضمیمه‌ای شامل مجموعه پرسش‌های چهار گزینه‌ای طبقه‌‌بندی شده آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد قرار دارد. وجود تصاویر گویا از جمله ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود.

  • نویسنده: هدی گودرزی، رامینا محبوبی، سیماالسادات سیدجوادی
  • انتشارات: خسروی
  • تعداد صفحات: ۲۶۴

کتاب میکروب شناسی محمدعلی آموزگار

این کتاب حاوی درسنامه و مسایل آزمون‌های کارشناسی ارشد، به همراه خود آزمایی (برگزیده‌ای از مسایل و سوالات امتحانی و تمرینات کلاسی) از انتشارات پوران پژوهش نوشته دکتر محمد علی آموزگار است. در این کتاب میکروب‌شناسی همراه با نکات مهم و کلیدی به صورت جامع و بسیار کامل شرح داده شده‌اند. سوالات آزمون‌های سراسری و دکتری در هر فصل و مبحث شامل تست‌های کارشناسی ارشد سراسری، وزارت بهداشت، وزارت علوم از سال 1383 تا 1395 با پاسخ تشریحی مطرح شده‌اند.

  • نویسنده: دکتر محمد علی آموزگار
  • انتشارات: پوران پژوهش
  • نوبت چاپ: دوازدهم
  • صفحات: 490

کتاب میکروبیولوژی آموزگار

کتاب GBS باکتری شناسی پزشکی جاوتز

کتاب GBS میکروب‌شناسی جاوتز به بررسی شیوع، راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان انواع مختلف بیماری‌های ویروسی می‌پردازد. در حقیقت این کتاب چکیده‌ای از اثر مشهور میکروبیولوژی پزشکی جاوتز (Jawetz, melnick & adelberg's medical microbiology) است که سعی دارد خلاصه‌ای کامل از مهم‌ترین مطالب باکتری‌شناسی و ویروس‌شناسی را به صورت روان توضیح دهد.

در انتهای این کتاب، مجموعه سؤالات آزمون‌های علوم پایه‌ سال‌های 90 تا 94 آورده شده است که می‌تواند آزمایش خوبی برای سنجش میزان یادگیری شما دانشجویان گرااست. همچنین باید بدانید، این کتاب در عین خلاصه بودن و کمک به صرفه‌جویی در زمان شما از نظر علمی کامل بوده و کلیه نیازهایتان را برطرف خواهد کرد. این کتاب برای تمامی دانشجویان علوم پایه پزشکی، مفید و کاربردی است. بخش اول کتاب به باکتری شناسی و بخش دوم به ویروس شناسی اختصاص دارند.

  • نویسنده: سجاد سلطانی
  • انتشارات: انتشارات تیمورزاده
  • تعداد صفحات: ۱۳۳

کتاب GBS باکتری شناسی پزشکی جاوتز

کتاب پروگنوز علوم پایه پزشکی گنجینه سوالات باکتری شناسی

این کتاب آموزش مبتنی بر تست از مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی علوم پایه در 20 روز و یکی از برترین رتبه‌های علوم پایه کشور به رشته تحریر درآمده است.

  • انتشارات: آرتین طب
  • تعداد صفحات:
  • نویسندگان: محمدمهدی زحمت کش

کتاب پروگنوز علوم پایه پزشکی گنجینه سوالات باکتری شناسی

کتاب بانک سوالات باکتری شناسی پزشکی

کتاب بانک سوالات باکتری‌شناسی پزشکی کامل ترین مجموعه نمونه سوالات باکتری‌شناسی پزشکی همراه با پاسخ‌های تشریحی است که بر اساس جدید ترین منابع پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رشته گرداوری شده است. چاپ حاضر در مقایسه با چاپ قبلی دارای مطالب کامل و جدیدتر است.

کتاب بانک سوالات تالیفی باکتری‌شناسی پزشکی پوشش‌دهنده تمامی نکات مهم عمومی و اختصاصی درس باکتری‌شناسی و همچنین در بردارنده مطالب مهم جهت آزمون‌های مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. این کتاب برای تمام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی به ویژه شرکت‌کنندگان در آزمون‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی رشته‌های میکروب‌شناسی، باکتری‌شناسی، میکروب‌شناسی مواد غذایی، قارچ شناسی، ایمنی شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی، بیوتکنولوژی پزشکی، علوم آزمایشگاهی، پزشکی مولکولی و سایر گروه‌های پزشکی بسیار سودمند است.

  • نویسنده: جلال مردانه
  • انتشارات: اندیشه رفیع
  • تعداد صفحات: 936

کتاب بانک سوالات باکتری شناسی پزشکی

کتاب صفر تا صد باکتری شناسی

کتاب صفر تا صد باکتری‌شناسی دکتر شکری مقدم بر اساس جدیدترین منابع معرفی شده توسط وزارت بهداشت برای آزمون کارشناسی ارشد تالیف و گردآوری شده است. این کتاب براساس میکروب شناسی ‌جاوتز ‌2019، میکروب شناسی ‌پزشکی ‌مورای ‌2019، میکروب‌شناسی‌ پزشکی‌ زینسر، میکروب شناسی‌ واکر ‌1998 و میکروب‌شناسی‌ تشخیصی‌ بایلی‌ و ‌اسکات‌ 2019 تالیف شده است و مطالب مورد نیاز آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت را بخوبی پوشش میدهد. به گفته مولف علیرغم نگارش کتب زیاد، نبود یک منبع جامع برای آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت طی این سال‌ها، ایشان را برای تالیف کتاب صفر تا صد باکتری‌شناسی ترغیب نمود.

مخاطبان اصلی این کتاب بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت هستند، بویژه آن داوطلبانی که زمان زیادی برای خواندن کتب حجیم جاوتز، زینسر، واکر و مورای را برای درس باکتری شناسی ندارند بسیار مفید و کاربردی است. کتاب صفر تا صد باکتری‌شناسی برای کسانی که مطالعه برای آزمون ارشد میکروب‌شناسی را دیر شروع کرده‌اند معجزه می‌کند. اگر داوطلبی بخواهد حتی از مهر ماه برای کنکور ارشد مجموعه علوم آزمایشگاهی 3 شروع کند باز می‌توانیم با اطمینان توصیه کنیم به جای آن که جند کتاب رفرنس را بخوانید، کتاب صفرتاصد باکتری‌شناسی سنا را چندین بار تا کنکور مطالعه کنید.

با ‌مطالعه ‌این‌کتاب کم حجم دیگر ‌نیاز به ‌هیچ‌ منبع ‌دیگری‌ نداشته و فقط برای تسلط بیشتر باید تست‌های سال‌های گذشته را مطالعه کنید. مولف کتاب صفر تا صد باکتری به خوانندگان توصیه می‌کند که به منظور فهم بهتر، هر فصل را ابتدا یک بار بصورت روزنامه‌وار مطالعه کرده و در دورهای بعدی با سرعت کمتر و عمیق‌تر آن را مطالعه کنند.

  • نویسنده: محمد شکری مقدم
  • انتشارات: علمی سنا
  • تعداد صفحات : 375

کتاب صفر تا صد باکتری شناسی

آزمون‌های کنکور ارشد وزارت بهداشت MSE باکتری شناسی پزشکی

این کتاب شامل آزمون های وزارت علوم (تربیت مدرس) و وزارت بهداشت کنکور سال‌های 80 تا 93 با پاسخ تحلیلی و نکات تکمیلی است و مطالعه آن برای شرکت در آزمون‌های استخدامی و کارشناسی ارشد توصیه می‌گردد.

  • نویسنده: احسان مغانلو
  • انتشارات: جامعه‌نگر
  • تعداد صفحات : ۵۳۲

آزمون‌های کنکور ارشد وزارت بهداشت MSE باکتری‌شناسی پزشکی

کتاب اطلس باکتری شناسی ABS

این کتاب جلد باکتری‌شناسی از سری کتاب‌های ABS است که گزیده کتاب هستند. در این مجموعه سعی شده است که در عین خلاصه بودن هیچ‌یک از مطالب مهم از قلم نیفتند. همچنین جهت آمادگی بیشتر دانشجویان در انتهای هر فصل تست‌های آزمون‌های جامع علوم پایه به صورت تفکیکی آورده شده است.

  • نویسنده: داوود رمزی
  • ناشر: آرین پژوهش
  • تعداد صفحات: 396

باکتری شناسی ABS

کتاب میکروبیولوژی میکرو طبقه بندی شده

کتاب میکروبیولوژی میکروطبقه‌بندی شده ارشد و دکتری برای رشته‌های میکروبیولوژی، مهندسی شیمی، آزمون‌های ارشد و دکتری میکروبیولوژی مفید است. تاریخچه میکروبیولوژی ساختمان سلولی و رده بندی باکتری‌ها، فیزیولوژی رشد، بقا و متابولیسم میکروارگانیسم‌ها، ضدعفونی، استریلیزاسیون و عوامل ضدمیکروبی
ژنتیک میکروارگانیسم، فلور میکروبی طبیعی بدن انسان و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها از جمله مباحث این کتاب هستند. از ویژگی های کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش کامل مطالب درسی براساس آخرین تغییرات و ارائه نکات مهم و کلیدی به سبک میکروطبقه‌بندی شده
  • ارائه پاسخ تشریحی به سوالات آزمون های کارشناسی ارشد سال ۹۱ تا ۹۹ و منتخب سوالات و پاسخ‌های تشریحی آزمون‌های قبل از سال 91
  • ارائه سوالات و پاسخ‌های تشریحی آزمون های دکتری ۹۱ تا ۹۹
  • ارائه 3 آزمون خودسنجی جهت آمادگی هرچه یهتر دانشجویان
  • قابل استفاده دانشجویان دوره‌های کارشناسی به عنوان کتاب مرجع دانشگاهی جهت موفقیت در امتحانات پایان ترم

کتاب میکروبیولوژی میکروطبقه‌بندی

ویژگی‌های کتاب:

  • نویسندگان: الهه محمودی‌خالدی، علی شریفات‌سلمانی
  • انتشارات: مدرسان شریف
  • تعداد صفحات: ۵۴۴

میکروب شناسی تشخیصی به زبان ساده (فلش کارت)

در این کتاب ۷۰ فلش کارت میکروب شناسی تشخیصی قرار گرفته است که به مرور نکات اصلی مباحث کمک می‌کند.

  • نویسنده: فروغ فریدی، بنفشه دوزنده مبرز
  • انتشارات: علوم پزشکی هرمزگان
  • تعداد صفحات: 156 صفحه

میکروب شناسی تشخیصی به زبان ساده (فلش کارت)

کتاب سوالات طبقه بندی شده گنجینه باکتری شناسی گنجی

کتاب سوالات طبقه‌بندی شده گنجینه باکتری‌شناسی سال 1370 تا 1399 (آپدیت 2021) در دو جلد تألیف شده است. هر فصل چیدمانی براساس سرفصل جزوه و روالی منطقی برای یادگیری تست‌ها  دارد. این کتاب حاوی همه سوالات مهم کتاب‌های موجود در بازار و شامل ویژگی‌های زیر است:

  • 500 تست تألیفی جهت تکمیل نکات جا افتاده برای هر قسمت
  • پاسخ تشریحی سوالات از جاوتز 2019 و مورای 2021
  • واژه‌نامه میکروب‌شناسی در انتهای کتاب
  • هدفدار بودن تست ها با فاصله مشخص
  • مشخص کردن سوالاتی که برای ارشد لازم نیستند
  • مشخص کردن سوالاتی که بیش از 3 بار در کنکور آمده‌اند
  • مجزا بودن سوال و جواب جهت حمل راحت

کتاب سوالات طبقه بندی شده گنجینه باکتری شناسی گنجی

  • نویسنده: دکتر سید مجتبی کشفی
  • انتشارات: آوای دانش گستر
  • تعداد صفحات: جلد یک ۴۴۰

جزوه میکروب شناسی سیستماتیک جزوه 8 رفرنس

جزوه میکروب شناسی سیستماتیک (جزوه 8 رفرنس) برگرفته از مطالب کتاب‌های رفرنس مانند جاوتز، مواری، زینسر و واکر و شامل جداول، نمودار ها، مطالعه آزاد و تصاویر بوده و برای دانشجویان متقاضی کنکور ارشد گروه سه علوم آزمایشگاهی مناسب است. این کتاب در سال 98، حدود 90 درصد از سوالات کنکور را پوشش داد.

  • نویسنده: دکتر سید مجتبی کشفی
  • انتشارات: کشفی
  • تعداد صفحات: ۲۱۰

جزوه میکروب شناسی سیستماتیک جزوه 8 رفرنس

 

کتاب باکتری شناسی پزشکی دکتر بلوری

این درسنامه با نام دیگر نکات داغ باکتری‌شناسی، حاوی مجموعه‌ای از مطالب درسی باکتری‌شناسی برگرفته از منابع معتبر مورد تایید وزارت بهداشت و جمع‌بندی نکات درسی میکروبیولوژی برای دانشجویان علوم پزشکی است که به تمام داوطلبان در ایام پایانی و نزدیک به کنکور پیشنهاد می‌شود. این جزوه حدود 40 درصد از نکات اصلی کنکور را در بر می‌گیرد و علاوه بر آن در تقویت نکات، برای به‌خاطرسپاری یاری‌کننده دانشجویان است.

  • نویسنده: شاهین بلوری حنفی، محمدرضا افرادی
  • انتشارات: گروه تألیفی دکتر خلیلی
  • تعداد صفحات: ۷۱

کتاب باکتری شناسی پزشکی دکتر بلوری

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
nifa.usdaمجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «کتاب میکروبیولوژی — فهرست بهترین کتاب ها + معرفی فیلم های آموزشی»

بسیار زیبا جذاب

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *