معرفی رشته مدیریت بحران — از تحصیل تا اشتغال

۵۰۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
معرفی رشته مدیریت بحران — از تحصیل تا اشتغال

ایران از جمله معدود کشورهای جهان است که با انواع مخاطرات طبیعی و انسانی روبه‌رو است. با توجه به این شرایط، لازم است که در برابر این مخاطرات و شرایط بحرانی حاصل از آن‌ها، تدابیری اندیشه شود. رشته مدیریت بحران به منظور تربیت نیروهایی که قابلیت تصمیم‌گیری درست در شرایط بحرانی را داشته باشند، تاسیس شده است. این رشته در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشگاه‌های نطامی تدریس می‌شود اما چند دانشگاه دولیت و علمی-کاربردی نیز این رشته را برای تربیت نیروی متخصص در برنامه آموزشی خود دارند. در این مقاله از مجموعه مقالات معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فراردس، به بررسی کامل این رشته می‌پردازیم.

رشته مدیریت بحران مناسب چه کسانی است؟

همانطور که از نام رشته پیداست، فارغ‌التحصیلان این رشته قرار است در شرایط بحرانی به مدیریت وضعیت به وجود آمده بپردازند. شرایط بحرانی به شرایطی گفته می‌شود که در آن یک اتفاق ناگهانی رخ داده و این اتفاق منجر به خسارات مالی و جانی به شهروندان یک منطقه شده است. این بحران می‌تواند حاصل یک پدیده طبیعی مثل سیل و زلزله یا حاصل فعالیت‌های خرابکارانه انسانی مثل حملات تروریستی باشد. در هر صورت، در این شرایط نیاز است که برآورد سریع از تاثیر اتفاق رخ داده صورت بگیرد و بر اساس آن تصمیم‌گیری مناسب انجام شود.

با توجه به این توضیحات می‌توان گفت این رشته مناسب کسانی است که می‌توانند در شرایط بحرانی بر احساسات خود غلبه کرده و با نگاه همه‌جانبه به موضوع، بهترین تصمیم را برای مدیریت شرایط اتخاذ کنند. برای مدیریت شرایط بحران، نیاز است که مدیران دید همه‌جانبه به شرایط داشته باشند. همین مساله باعث شده است که در رشته مدیریت بحران، منابع و دروسی از زمینه‌های مختلف علوم انسانی و فنی گنجانده شود. بنابراین، افرادی می‌توانند در این رشته موفق باشند که بتوانند دروس مختلف در حوزه‌های فنی، مدیریتی و سیاسی را یاد بگیرند.

شاخه مدیریت بحران ار رشته مدیریت دولتی، بیشتر در دانشگاه‌های نظامی مانند «دانشگاه مالک اشتر» تدریس می‌شود و فارغ‌التحصیلان آن، متعهد به فعالیت در وزارت دفاع یا نیروهای مسلح هستند. بنابراین، فارغ‌التحصیلان این رشته باید با در نظر گرفتن شرایط استخدام و نظم و انظباط موجود در نهادهای نظامی نسبت به ادامه تحصیل در این رشته تصمیم‌گیری کنند.

اگر می‌خواهید به ادامه تحصیل در این رشته بپردازید حتما به این نکته توجه داشته باشید که دروس دانشگاهی تمامی نیازهای بازار کار شما را برآورده نمی‌کند و حتما شما نیاز دارید که ابزارهای فنی مختلف را یاد بگیرید و به مباحث سایر علوم انسانی مرتبط نیز تا حدود زیادی آشنا باشید.

مدیریت بحران

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مدیریت بحران بیشتر کاربرد دارند؟

مدیریت بحران در حوزه رشته‌های علوم انسانی قرار می‌گیرد. بنابراین، فارغ‌التحصیلان رشته علوم انسانی در دبیرستان بیشتر با مباحث مطرح در این رشته مانوس هستند. توجه داشته باشید که این رشته به جز در چند دانشگاه علمی-کاربردی و آزاد، در مقطع کارشناسی دانشجو نمی‌پذیرد و فقط در مقطع ارشد جزو شاخه‌های رشته مدیریت دولتی برخی از دانشگاه‌ها مانند «دانشگاه شهید باهنر کرمان»، «دانشگاه صنعتی مالک اشتر» و «دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران» دانشجو می‌پذیرد.

با توجه به سرفصل‌های ارائه شده برای این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توان گفت دروس زیر بیشترین کاربرد را در ادامه تحصیل برای این رشته دارند.

گرایش‌های رشته مدیریت بحران برای ادامه تحصیل چه هستند؟

مدیریت بحران خود یکی از گرایش‌های رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد است. این رشته به صورت مستقل در مقطع کارشناسی وجود ندارد و تنها چند واحد از آن در رشته مدیریت دولتی و برخی رشته‌های مرتبط مانند «جغرافیا»، «مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی» و «مهندسی شهرسازی» تدریس می‌شود.

این رشته در مقطع دکتری نیز شاخه مجزایی ندارد. بنابراین، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این رشته می‌توانند در شاخه‌های دیگر مدیریت دولتی مانند «تصمیم‌‌گیری و خط مشی گذاری عمومی»، «مدیریت منابع انسانی»، «مدیریت تطبیقی و توسعه» و «رفتار سازمانی» به ادامه تحصیل بپردازند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مدیریت بحران چه هستند؟

برای تحصیل در رشته‌ مدیریت بحران، علاوه بر فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت دولتی، فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی نیز می‌توانند اقدام کنند. این رشته برای کسانی که در رشته‌های «جغرافیا»، «مهندسی عمران»، «مهندسی نقشه‌برداری» و «محیط زیست» تحصیل کرده‌اند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همانند سایر رشته‌های تحصیلی در مقطع ارشد، این رشته شامل دروس جبرانی، پایه و دروس تخصصی است.

از جمله دروس جبرانی که برای کلیه دانشجویان این رشته الزامی است، می‌توان به «مدیریت رفتار سازمانی»، «نظریه‌های مدیریت» و «نظریه‌های سیستمی» اشاره کرد. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت دولتی و سایر رشته‌ها در مقطع کارشناسی که این دروس را گذرانده‌اند، نیازی به گذراندن این دروس در مقطع ارشد ندارند. دروس پایه رشته مدیریت بحران شامل چهارده واحد است که فهرست دروس ارائه شده به صورت زیر است.

  • جامعه‌شناسی رفتارهای جمعی
  • توسعه و پدافند داخلی
  • جامعه‌شناسی سیاسی ایران
  • مسائل اجتماعی ایران
  • امنیت ملی در کشورهای جهان سوم
  • زبان تخصصی
  • جامعه‌شناسی نظم و تغییر اجتماعی

دروس تخصصی این رشته شامل 12 واحد است و تمرکز این دروس بر روی مبحث مدیریت بحران است. فهرست دروس ارائه شده در این بخش، به صورت زیر است.

  • مدیریت بحران
  • عملیات روانی در بحران
  • حقوق و مدیریت بحران
  • مدیریت در بحران فرضی
  • برنامه‌ریزی شهری و امنیت
دروس رشته مدیریت بحران

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته مدیریت بحران

برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بحران، باید سرفصل‌ها و منابع مرتبط به این آزمون را بشناسید. به صورت کلی این آزمون از 6 سرفصل تشکیل شده است. برای هر کدام از این سرفصل‌ها نیز منابع مختلفی وجود دارد. با توجه به تعدد این منابع، توصیه می‌شود بیشتر بر روی آزمون‌های سال‌های قبل تمرکز شود. در ادامه هریک از سرفصل‌ها را به همراه منابع مطالعات توصیه شده بررسی می‌کنیم.

زبان عمومی و تخصصی

این بخش تقریبا در تمام رشته‌ها وجود دارد و از دو بخش «زبان عمومی» و «زبان تخصصی» تشکیل شده است. در جدول زیر می‌توانید منابع مربوط به این بخش را مشاهده کنید.

زبان عمومیگرامر کاربردی زبان انگلیسی، نوشته شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران.
گرامر زبان انگلیسی، نوشته عباس فرزام، انتشارات باستان.
۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل.
مجموعه سوالات کارشناسی ارشد زبان عمومی، انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور.
تافل رهنما، نوشته ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما.
زبان تخصصیجزوه زبان تخصصی مدیریت بحران دانشگاه امام حسین (ع).

مجموعه «فرادرس» فیلم‌های آموزشی متنوعی را برای یادگیری زبان‌های خارجی به خصوص زبان انگلیسی تدوین کرده است که در ادامه لینک دسترسی به این آموزش‌ها آورده شده است.

روانشناسی عمومی

روانشناسی یکی دیگر از بخش‌های مربوط به آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بحران است. برای پاسخ به سوالات این بخش، مطالعه منابع عمومی روانشناسی که در ادامه آمده، توصیه می‌شود.

  • زمینه روانشناسی هیلگارد، (جلد ۱ و ۲)، نوشته اتکینسون و همکاران، ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران، انتشارات رشد
  • روانشناسی عمومی، نوشته پریناز بنی سی، انتشارات شهرآب
  • روانشناسی عمومی هیلگارد، نوشته مریم افشاری، انتشارات کتابخانه فرهنگ
  • روانشناسی عمومی، نوشته نیلوفر بهبودیان، انتشارات راه

تاریخ معاصر ایران و جهان

بخش دیگر آزمون مدیریت بحران، مربوط به تاریخ معاصر ایران و جهان است. در این بخش نیز چندین منبع معتبر وجود دارد که با مطالعه آن‌ها به راحتی می‌توانید سوال‌های بخش تاریخ را پاسخ دهید. در ادامه لیست منابع آورده شده است.

  • فرهنگ تاریخ معاصر: ۱۹۴۵ – ۱۷۸۹، نوشته آلن واروویک پالمر، ترجمه عباسقلی غفاری فرد، انتشارات نگاه
  • تاریخ معاصر ایران در دوره قاجار، نوشته محمود حکیمی، انتشارات نامک
  • تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر، نوشته سعید نفیسی، انتشارات اهورا

جامعه‌شناسی عمومی

جامعه‌شناسی عمومی یکی از بخش‌های سخت کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بحران است. سوالات این بخش از منابع متعددی طرح می‌شود. این کتاب‌ها را می‌توان در سه دسته «مبانی جامعه‌شناسی»، «نظریه‌های جامعه‌شناسی» و سایر کتاب‌ها دسته‌بندی کرد. در جدول زیر می‌توانید برخی از منابع درس جامعه‌شناسی برای کنکور مدیریت بحران را مشاهده کنید.

نظریه‌های جامعه‌شناسینظریه های جامعه‌شناسی، نوشته حسین ادیبی و عبدالمعبود انصاری، انتشارات دانژه.
نظریه های جامعه‌شناسی، نوشته دکتر غلام‌عباس توسلی، انتشارات سمت.
 نظریه های جامعه‌شناسی، نوشته مریم زارعی، انتشارات فرهیختگان دانشگاه.
نظریه های جامعه‌شناسی محض و کاربردی، نوشته کالوین لارنس، ترجمه غلام‌عباس توسلی و رضا فاضل، انتشارات سمت.
نظریه های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، نوشته جورج رتیرز، مترجم محسن ثلاثی، انتشارات علمی.
نظریه های متأخر جامعه‌شناسی، حمیدرضا جلالی پور و جمال محمّدی، انتشارات نی.
نظریه های کلاسیک جامعه‌شناسی، نوشته تیم دیلینی، ترجمه بهرنگ صدیقی، انتشارات نی.
نظریه های جامعه‌شناسی در قرن بیستم، نوشته پاتریک برت، ترجمه محمد خانی ،انتشارات رخ داد نو.
مبانی جامعه‌شناسیمبانی جامعه‌شناسی، نوشته امان الله قرایی، انتشارات ابجد.
جامعه‌شناسی، نوشته آنتونی گیدنز، مترجم حسن چاوشیان، انتشارات نی.
سیاست،‏ جامعه ‏شناسی و نظریه اجتماعی، نوشته آنتونی گیدنز، ترجمه منوچهر صبوری، انتشارات نی.
بنیان‌‏های جامعه‌‏شناختی: خاستگاه‌های ایده‏‌های اساسی در جامعه‌‏شناسی، نوشته جورج ریتزر،‏ ترجمه تقی آزاد ارمکی، انتشارات سیمرغ.
سایر منابعکشاکش آراء در جامعه‌شناسی، نوشته استیون سیدمن، ترجمه هادی جلیلی، انتشارات نی.
نظریه اجتماعی مدرن: از پارسنز تا هابرماس ، نوشته یان کریب، ترجمه محبوبه مهاجر، انتشارات سروش.
درآمدی بر فهم جامعه ی مدرن: اشکال سیاسی و اقتصادی مدرنیته: دولت در جوامع سرمایه داری پیشرفته، نوشته آنتونی مک گرو، مترجم عباس مخبر، انتشارات آگه.
آینده بنیانگذاران جامعه‌‏شناسی، نوشته زیتلین، ایروینگ، ام. و همکاران، ترجمه غلام‏عباس توسلی، انتشارات قومس.

اصول و روش‌های مدیریت

این بخش یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های آزمون است. برای این بخش نیز از منابع متعددی می‌توان استفاده کرد که در ادامه فهرست چند مورد از آن‌ها آورده شده است.

  • تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی، نوشته استیفن پی رابینز، ترجمه سیدمهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد، انتشارات صفار- اشراقی.
  • مدیریت عمومی، نوشته سید مهدی الوانی، انتشارات نی.
  • تجزیه و طراحی سیستم، نوشته علی رضائیان، انتشارات سمت.
  • مبانی سازمان و مدیریت، نوشته سیدمحمدمقیمی، انتشارات راه دان.
  • مبانی مدیریت رفتار سازمانی، نوشته علی رضائیان، انتشارات سمت.
  • تئوری های سازمان: مدرن، نمادین، تفسیری و پست مدرن، نوشته ماری جو هچ، مترجم حسن دانایی فرد، انتشارات مهربان نشر.
  • مدیریت منابع انسانی، نوشته اسفندیار سعادت، انتشارات سمت.
  • رفتار سازمانی، نوشته ریکی گریفین و گرگوری مورهد، مترجم سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید.
  • سازمان: سیستم های عقلایی، طبیعی و باز، نوشته ریچارد اسکات، مترجم حسن میرزایی اهرنجانی، انتشارات سمت.
  • مبانی فلسفی تئوری‌های سازمان، نوشته حسن میرزایی اهرنجانی، انتشارات سمت.
  • تئوری سازمان (ساختار، طراحی و کاربردها)، نوشته رابینز و استفان پی، مترجم ناصر عسگری و آرمیتا احمدی، انتشارات راه.

مجموعه «فرادرس» فیلم‌های آموزشی متنوعی را برای یادگیری روش‌های مدیریتی تدوین کرده است که در ادامه لینک دسترسی به این آموزش‌ها آورده شده است.

علوم نظامی

این بخش تخصصی‌ترین قسمت آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بحران است. در این بخش، مباحث مربوط به «پدافند غیرعامل» و «مدیریت بحران» قرار دارد. در ادامه فهرست منابعی که برای پاسخ دادن به این بخش از سوالات نیاز است، آورده شده است.

  • مدیریت بحران، نوشته بهزاد پورمحمد، انتشارات مبنای خرد.
  • بحران و مدیریت بحران، نوشته محمود قربانی، امیر محمودزاده، انتشارات گلهای محمدی.
  • نگاهی به مدیریت بحران، نوشته رمضانعلی آزاده دل، مرتضی براری، کوروش داداش تبار، انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
  • مدیریت بحران، نوشته جک گاتسچاک، ترجمه علی پارسائیان، انتشارات ترمه.
  • جنگ و صلح: بررسی مسائل نظامی و استراتژیک معاصر، نوشته سیدعلیرضا ازغندی، انتشارات سمت.
  • مدیریت ریسک و مدیریت بحران در دفاع غیرعامل، نوشته سیدجمال موسی کاظمی، انتشارات پوشش گستر.
  • پدافند غیرعامل، نوشته فرشید رحیمی، انتشارات معاونت آموزشی نزاجا.
  • کلیات پدافند غیرعامل، نوشته رحمان یاسی، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  • پدافند غیرعامل در کاروان های نظامی، نوشته سیدنواب موسوی و محمدهادی بالیده، انتشارات دانشکده علوم و فنون فارابی.
  • اقدامات پلیس در اغتشاشات عمومی، نوشته محمدرضا قمری و مهدی روحی اطهر، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی ناجا
  •  روش های اغتشاشات تکین با استفاده از مقیاس های چندگانه، نوشته جی کوورکیان، انتشارات دانشگاه سمنان.
  • تاریخ جنبش ها و شورش های معاصر ایران، نوشته عزت الله نوذری، انتشارات نوید شیراز.
منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بحران

فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بحران در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل باشد؟

همانطور که گفته شد، رشته مدیریت بحران بیشتر در دانشگاه‌های نظامی وجود دارد. در این دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان رشته تعهد به خدمت در سازمان دارند. بنابراین، بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته جذب «وزارت دفاع» یا «نیروهای مسلح» می‌شوند و فعالیت آن‌ها به صورت تخصصی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت بحران است. علاوه بر این سازمان‌ها، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های نظامی و سایر دانشگا‌ه‌ها فعالیت کنند.

سایر فارغ‌التحصیلان این رشته در دانشگاه‌های علمی-کاربردی و دانشگاه‌های غیرنظامی، می‌توانند در سازمان‌ مدیریت بحران، اداره کل مدیریت بحران در استان‌ها و سازمان مدیریت بحران در شهرداری‌ها استخدام شوند. در این سازمان‌ها نیز کلیه فعالیت‌های قبل و بعد از بحران مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد. همانطور که مشخص است، فارغ‌التحصیلان این رشته بیشتر در سازمان‌های دولتی و نظامی فعالیت می‌کنند و امکان فعالیت تخصصی در سازمان‌های خصوصی به ندرت پیش می‌آید.

بازار کار رشته مدیریت بحران به چه صورت است؟

با توجه به این‌که تعداد دانشگا‌ه‌های ارائه دهنده رشته مدیریت بحران و بالطبع تعداد فارغ‌التحصیلان آن در کشور کم است، معمولا فارغ‌التحصیلان این رشته، مشکلی از بابت بازار کار ندارند. بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته‌ که در دانشگاه‌های نظامی تحصیل می‌کنند، استخدام همان مرکز آموزشی یا نهادهای نظامی وابسته مثل «وزارت دفاع» و «نیروهای مسلح» می‌شوند. بقیه فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در بخش سازما‌ن‌های دولتی مانند «سازمان مدیریت بحران» و نهادهای وابسته فعالیت می‌کنند.

با توجه به شرایط کشور و وقوع تعداد زیادی بحران طبیعی و غیرطبیعی در آن، نیاز به متخصصان این رشته و سایر علوم وابسته نیز بیش از پیش احساس می‌شود. امروزه متخصصان حوزه مدیریت بحران و سایر رشته‌های مرتبط مانند مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، جغرافیا و محیط زیست می‌توانند در شناسایی، کنترل و مدیریت بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی بسیار موثر عمل کنند.

در حال حاضر، بیشتر تمرکز در این رشته بر روی مباحث اجتماعی و نظامی است اما لزوم گسترش این حوزه به بخش کشاورزی، منابع آب و سایر بحران‌های محیط زیستی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. در صورت تغییر نگرش به این حوزه‌ها، رشته مدیریت بحران می‌تواند در آینده نقش پررنگ‌تری در مدیریت بحران و سوانح داشته باشد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت بحران در داخل ایران چگونه است؟

رشته مدیریت بحران در داخل کشور در مقطع کارشناسی تنها در برخی از دانشگاه‌های علمی-کاربردی وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه‌های نظامی مالک اشتر و دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و دانشگاه سراسری شهید باهنر کرمان این رشته را ارائه می‌دهند. در حال حاضر، هیچ دانشگاهی در مقطع دکتری این رشته را ارائه نمی‌دهد و فارغ‌التحصیلان معمولا برای ادامه تحصیل، سایر رشته‌های مرتبط را انتخاب می‌کنند.

با این توضیحات، می‌توان گفت ادامه تحصیل در حوزه مدیریت بحران به صورت تخصصی در داخل ایران وجود ندارد و فارغ‌التحصیلانی که به دنبال ادامه تحصیل در این رشته هستند باید به فکر تحصیل در خارج از کشور باشند. این رشته در سایر کشورها معمولا رشته مهمی به حساب می‌آید و جزو رشته‌های میان‌رشته‌ای در حوزه مدیریت، سیاست، علوم اجتماعی و جغرافیا تعریف می‌شود.

امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت بحران در خارج از کشور به چه صورت است؟

در کشورهای خارجی نیز رشته مدیریت بحران بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد اما برخی از این دانشگاه‌ها در مقطع دکتری نیز این رشته را پوشش می‌دهند. بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی، امکان ادامه تحصیل در حوزه مدیریت بحران را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. در این دانشگاه‌ها، دانشجویان در هر یک از بخش‌های شناسایی و بررسی بحران‌های ممکن، جلوگیری از وقوع بحران، پاسخ به بحران‌های پیش آمده و بازیابی شرایط پس از وقوع بحران آموزش می‌بینند.

معمولا فارغ‌التحصیلان این رشته در «سازمان‌های دولتی»، «سازمان‌های مردم نهاد» و همچنین «سازمان‌های بین‌المللی» مانند «یونیسف» استخدام می‌شوند. حقوق سالانه متخصصان این رشته از 70 هزار دلار سالانه شروع می‌شود و ممکن است به دو برابر این مقدار نیز برسد. برخی از دانشگاه‌ها، امکان تحصیل به صورت آنلاین این دوره را نیز دارند. برای تحصیل در این رشته، شما علاوه بر ارائه مدرک کارشناسی ارشد مرتبط، باید مدرک زبان «آیلتس» یا «تافل» نیز ارائه کنید.

مراحل مدیریت بحران

دروس دانشگاهی رشته مدیریت بحران تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دروس ارائه شده در دانشگا‌ه‌ها برای تحصیل در رشته مدیریت بحران ایده‌های ابتدایی و اولیه در مورد جنبه‌های مختلف مدیریت حوادث و بحران را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. با یادگیری این سرفصل‌ها، دانشجویان این قابلیت را پیدا می‌کنند که بتوانند از جنبه‌های گوناگون به یک بحران طبیعی یا انسانی نگاه کنند و سعی در ارائه راه‌حل‌های مختلف برای مساله باشد.

با این وجود، به دلیل این‌که این رشته زیر شاخه‌ای از مدیریت دولتی است، دانشجویان آن از نظر فنی و نرم‌افزاری از شرایط ایده‌آل برای بازار کار دور هستند. در دنیای امروز، تقریبا تمام فعالیت‌ها در حوزه مدیریت و محیط زیست با استفاده از نرم‌افزارها انجام می‌شود. «جمع‌آوری داده‌ها»، «پردازش و تحلیل آن‌ها»، «گرفتن خروجی» و همچنین «تصمیم‌گیری خودکار»، از جمله مزایای استفاده از تکنولوژی‌های نوین در مدیریت بحران است.

در این زمینه، استفاده از پلتفرم‌های استفاده شده در «سنجش از دور» و «سامانه اطلاعات مکانی» می‌تواند بسیار مفید باشد که متاسفانه جزو سرفصل‌های رشته مدیریت بحران نیست. مجموعه «فرادرس» فیلم‌های آموزشی متنوعی را برای یادگیری ابزارهای استفاده شده در سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات مکانی تدوین کرده است که در ادامه لینک دسترسی به این آموزش‌ها آورده شده است.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی + این لینک کلیک کنید.

بنابراین، دانشجویان مدیریت بحران، علاوه بر یادگیری دروس این رشته که بیشتر به صورت تئوری هستند باید با روش‌های مختلف جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در حوزه مدیریت بحران آشنا شوند تا بتوانند در بازار کار، گزینه مناسبی برای استخدام باشند. این امر، مستلزم دریافت آموزش از منابع خارجی و تحقیق در مورد پروژه‌های جدید بین‌المللی در این حوزه است.

جمع‌بندی

رشته مدیریت بحران یکی از رشته‌‌های حیاتی برای کشور است که متاسفانه توجه زیادی به آن صورت نگرفته است. این رشته تنها در مقطع کارشناسی ارشد و در تعداد محدودی از دانشگا‌ه‌ها وجود دارد. ادامه تحصیل در این رشته به صورت تخصصی در داخل کشور ممکن نیست اما در کشورهای توسعه‌یافته، فرصت‌های خوبی برای ادامه تحصیل در آن وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته معمولا جذب نهادهای نظامی یا سازمان‌های دولتی می‌شوند و شرکت‌های خصوصی کمتر در این حوزه فعالیت می‌کنند. در این مقاله به طور کامل مباحث مرتبط با این رشته آموزش داده شد.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۴ دیدگاه برای «معرفی رشته مدیریت بحران — از تحصیل تا اشتغال»

آیا مردم عادی هم می‌توانند در دانشگاه مالک اشتر برای رشته مدیریت بحران ورود کنند؟

باسلام بنده فارغ التحصیل ارشد مدیریت دولتی گرایش تشکیلات و روشها هستم برای دکتری میتوانم دررشته بلایا شرکت کنم یاخیر یا بایستی همان رشته رو ادامه بدم

بسیار عالی بود،امیدواریم پذیرش دانشگاه ها در این رشته افزایش پیدا کنه

سلام وقت بخیر بنده در مقطع کارشناسی رشته حقوق خوندم اما ب دلایلی و علاقه ای ک ب رشته مدیریت بحران دارم الان میخام ارشد ثبت نام کنم تصمیم گیری برام سخت شده نمیدونم چ کنم اگه میتونید بهم مشاوره بدید لطفا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *