اهمیت مهارت های نرم برای دانشجویان + معرفی فیلم های آموزش مهارت های کلیدی

۲۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
اهمیت مهارت های نرم برای دانشجویان + معرفی فیلم های آموزش مهارت های کلیدی

هیچ تردیدی نیست که دانشجویان امروز، کارمندان و کارفرمایان آینده کسب‌وکارهایی سود ده در سراسر جهان خواهند بود. برای تبدیل شدن به کارمندی ارزشمند و نویدبخش از نگاه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، یادگیری مهارت های نرم برای دانشجویان ضروری شده است.

این توانایی‌ها ارتباطی مستقیم با ویژگی‌های شخصیتی داشته و میزبان مجموعه‌ای از قابلیت‌های میان‌فردی هستند که به دانشجویان امروز کمک می‌کنند تا به منابع سازمانی معرکه آینده تبدیل شوند. پس اگر دانشجویان به دنبال یک حرفه شغلی موفقیت‌آمیز می‌گردند، در ادامه به طرق گوناگونی می‌پردازیم که مهارت های نرم برای دانشجویان ضرورت می‌یابند و باعث می‌شوند دست بالا را نسبت به دیگر افرادی که بی‌بهره از این مهارت‌های انسانی باقی مانده‌اند داشته باشند.

دانشجویان هوش عاطفی به دست می‌آورند

مهارت های نرم برای دانشجویان

هرجور دانشجویی را می‌توان در کلاس درس یافت. درحالی که برخی دانشجویان سطوح بالایی از هوش عاطفی را به نمایش می‌گذارند، دیگران لزوما از این قابلیت برخوردار نیستند. هوش عاطفی راجع به این است که شما به عنوان یک دانشجو چقدر دوستانه و مصالحه‌آمیز با دیگران برخورد می‌کنید. وقتی ضریب هوش عاطفی بالا باشد، به شما به چشم دانشجویی نگاه می‌شود که کار با او آسان است.

مشارکت در برنامه‌های آموزش مهارت های نرم برای دانشجویان ضروری است و آن‌ها قادر به مدیریت بهتر روابط میان‌فردی خواهند بود و نوعی حس همدردی قدرتمند به دست می‌آورند. این دانشجویان ضمنا در جایگاهی عالی برای نظاره احساسات دیگران قرار می‌گیرند و می‌توانند دانشی ارزشمند راجع به رفتارها و الگوهای فکری آن‌ها به دست آورند. دانشجویان با صیقل دادن مهارت‌های نرم خود ضمنا به شخصیتی تاثیرگذار در زندگی دیگر دانشجویانی که هوش عاطفی پایین‌تر دارند تبدیل می‌شوند. این افراد می‌توانند به شکلی عینی به همه‌چیز نگاه کنند و تحت تاثیر قضاوت‌های زودهنگام قرار نمی‌گیرند.

نگهداری روابط میان‌فردی

کلاس درس ماهیتی آموزشی است که تعامل گسترده میان دانشجویان را طلب می‌کند. مادامی که دانشجویان تعاملی گسترده با یکدیگر در ساعات درسی و در پروژه‌های گروهی داشته باشند، می‌توانند به آسانی با دیگران دوست شوند. با درنظرگیری این حقیقت که انسان موجودی اجتماعی است، تعاملات دوطرفه میان دانشجویان راه را برای بنیان آموزشی قدرتمند هموار می‌کند و از سوی دیگر شاهد فضایی رقابتی اما سالم خواهیم بود.

رفتار کلاس درس یکی از اصلی‌ترین ارکان نگهداری روابط میان‌فردی به حساب می‌آید. اگرچه برخی دانشجویان به شکلی ماهرانه رفتار خوب دیگران را شبیه‌سازی می‌کنند، برخی دیگر نیازمند آموزش دیدن راجع به قواعد بنیادین یک کلاس درس هستند. دانشجویانی که با دیگران دوست می‌شوند، معمولا جایگاهی همیشگی در مکالمات دوستانه داشته و از حمایتی عاطفی برخوردار هستند که می‌توانند همیشه بر وجود آن اتکا کنند. بنابراین همدردی یکی از بهترین مهارت های نرم برای دانشجویان به حساب آمده و باعث می‌شود به جایگاهی والا میان هم‌کلاسی‌ها دست یابند.

درک بهتر سخنرانی‌های کلاس درس

مهارت های نرم برای دانشجویان

دانشجویان تنها با یک هدف، آموختن موضوعاتی که اشتیاق را در آن‌ها برمی‌انگیزد، پا به کلاس درس می‌گذارند. در کنار این نیاز بدوی دانشجویان، مهارت‌های نرم می‌توانند ابزاری باشند که پروسه یادگیری را جالب و پرثمر می‌کنند. به کمک مهارت‌های نرم، دانشجویان می‌توانند خود را به الگوهای آموزش و یادگیری گوناگون تطبیق دهند و در صدد هضم هرآنچه در کلاس مطرح شده برمی‌آیند. دانشجویان می‌توانند با به کارگیری قواعد مهارت‌های نرم به حل مسئله بپردازند و در عین حال با محیط پیرامون خود و موضوع بحث در تعامل باشند.

در صورتی که امکان برداشت شخصی از موضوع و توصیف نگاه درونی مهیا باشد، دانشجویان مجهز به مهارت‌های نرم قادر به پرده‌برداری از گام‌های مورد نیاز برای مقابله با یک چالش خواهند بود.

شناسایی رهبران در میان دانشجویان

بسیاری از دانشجویان رهبرانی ذاتی به حساب می‌آیند. مهارت های نرم برای دانشجویانی که چنین خصیصه‌ای دارند اما روحیه رهبری در آن‌ها یافت نمی‌شود بسیاری ضروری خواهند بود. وقتی زمان صیقل دادن مهارت‌های نرم می‌رسد، دانشجویان رهبر می‌توانند به الگویی ارزشمند برای دیگران تبدیل شوند. از طریق آموزش‌های مهارت‌های نرم، دانشجویان می‌توانند به خود برای دستیابی به نقش رهبر انگیزه دهند و در این مسیر توجه دیگران را هم جلب کنند.

دانشجویانی که رهبری دیگران را به دست گرفته‌اند می‌توانند زودتر از هرکس دیگر مدیران آموزشی و کارفرمایان بالقوه را تحت تاثیر قرار دهند، خصوصا وقتی یک پروژه را از همان ابتدا تا انتها مدیریت کرده و به سرانجام می‌رسانند. وقتی شروع به سنجش کیفیت‌های رهبری در دیگر دانشجویان می‌کنید نیز حس قابل اعتماد بودن از راه می‌رسد.

بهبود مکالمه میان دانشجویان

مهارت های نرم برای دانشجویان

در دانشجویانی که مهارت های نرم را تبدیل به دی‌ان‌ای تازه خود کرده‌اند، نوعی حس اعتماد به نفس همیشگی به چشم می‌خورد. درحالی که این دانشجویان نه‌تنها سطوح بالاتری از تطبیق‌پذیری و تغییر کردن همراه با وضعیت‌های گوناگون را به نمایش می‌گذارند، بلکه بهتر از دیگران در جمع‌های دانشگاهی و مباحثات قادر به ابراز خود هستند.

مهارت‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم برای دانشجویان به حساب می‌آید و نه‌تنها شما را به دانشجویی نویدبخش، بلکه نیرویی بالقوه برای کارآفرینان مهم تبدیل می‌کند. روحیه تیمی یک نوع مهارت نرم است که باید از سوی تمام دانشجویان به کار بسته شود تا بتوانند نقش یک بازیگر در تیم را ایفا کنند. مکالمه موثر اساسا بهترین رویکردی است که می‌توان در کلاس درس به کار گرفت و در غایی‌ترین حالت به تمام کلاس کمک می‌کند.

استفاده از ابزارهای تست شده برای موفقیت در آزمون‌ها

هر از چندگاهی دوران آزمون‌ها از راه می‌رسد و دانشجویان هم نمی‌توانند از دست‌نوشته و دیگر منابع آموزشی خود جدا شوند. آن دسته از دانشجویانی که از مهارت‌های نرم برخوردار شده‌اند یا روی توسعه مهارت‌های نرم خود وقت گذاشته‌اند،‌ بیشترین موفقیت‌ را در آزمون‌ها خواهند داشت. برای مثال با ترکیب مهارت‌های حل مسئله و قابلیت درونی ابراز کردن خودتان می‌توانید عملکردی عالی در امتحانات داشته باشید. برخی از دوره‌های آموزشی مهارت های نرم برای دانشجویان نه‌تنها شما را بهتر برای سوالاتی که سر از برگه‌های امتحان در می‌آورند آماده می‌کنند، بلکه مهارت‌های فکری را نیز به همراه می‌آورند که می‌توانید از آن‌ها در رسیدگی به مسائل ریاضیاتی و کمی بهره بگیرید.

در این بخش از مقاله اهمیت یادگیری مهارت‌های نرم برای دانشجویان، مجموعه دوره‌های آموزش توسعه فردی برای آن دسته از علاقه‌مندانی معرفی شده‌اند که می‌خواهند با صیقل دادن مهارت‌های انسانی خود، مسیر شغلی و همینطور زندگی خود را دگرگون سازند. در مجموعه دوره‌های آموزشی توسعه فردی بیش از ۱۰۵ ساعت فیلم آموزشی وجود دارد که در قالب ۲۷ دوره در دسترس قرار گرفته‌اند. در این مجموعه آموزشی، عناوینی مانند آموزش مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری، آموزش مدیریت زمان و تکنیک‌ها آن، آموزش موفقیت در کار تیمی و آموزش غلبه بر اهمال‌کاری ارائه شده است. در ادامه برخی از دوره‌های شاخص در مجموعه فیلم‌های آموزش توسعه فردی فهرست شده است:

  • آموزش مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری: طول مدت این دوره ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه و مدرس آن مریم فلاحی است. در این دوره آموزشی سرفصل‌هایی نظیر لزوم داشتن اعتماد به نفس، تعریف مسئله، حل مسئله و مراحل گردآوری اطلاعات، بارش فکری و نتیجه‌گیری به تفصیل شرح داده شده‌اند.
  • آموزش پرورش خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری: طول مدت این دوره ۱۳ ساعت و ۴۹ دقیقه و مدرس آن دکتر آرش کتابفروش بدری است. در این دوره آموزشی با مفهوم هوش‌های چندگانه، بررسی فرایند حل خلاق مسئله، مفهوم خلاقیت و نوآوری، تکنیک‌های توسعه خلاقیت و هنر تفکر خلاق آشنا می‌شوید.
  • آموزش موفقیت در کار تیمی - اصول تیم‌سازی: طول مدت این دوره ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه و مدرس آن بهنام محمدیان دوگاهه است. در این دوره آموزشی با مقدمات تیم و تیم‌سازی، مراحل تشکیل تیم با مدل تاکمن، ساخت تیم براساس تیپ شخصیتی و رفتار افراد و در نهایت ساخت تیم براساس مهارت‌ها و تخصص‌ها آشنا خواهید شد.

تعیین هدف و دستاورد

مهارت های نرم برای دانشجویان

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های مهارت های نرم برای دانشجویان این است که اهمیت تعیین اهداف آکادمیک در طول مسیر را به آن‌ها آموخته و باعث می‌شود پس از دستیابی به اهداف، اشتیاقی وصف‌ناپذیر به دست آورند. با به کارگیری خصیصه‌های انسانی نظیر تعهد، اشتیاق و انگیزه، دانشجویان می‌توانند از کلاس‌های درس خود بیشترین بهره را برده و از آن‌ها برای دستیابی به اهداف آکادمیک خود بهره بگیرند.

موضوع صرفا راجع به هدف داشتن نیست. موضوع راجع به این است که هدف مورد نظر آنقدر عمیق در ذهن ریشه دوانده باشد که هر نفسی که می‌کشید، یادآور آن باشد. مهارت های نرم باعث می‌شوند دانشجویان از رویاپردازی‌های بی‌نتیجه راجع به جاه‌طلبی‌های خود دست کشیده و واقعا آن‌ها را عملی کنند.

تعهدی جدی‌تر به زندگی دانشجویی

یک دانشجو در هر روز با مجموعه‌ای از وقایع و اتفاقات سر و کله می‌زند و درس‌هایی می‌آموزد که در هیچ کتاب درسی یافت نمی‌شوند. وقتی مهارت های نرم برای دانشجویان تبدیل به نوعی دسیپلین شوند، آن‌ها قادر به هدایت زندگی خود به شکلی قاعده‌مندتر خواهند بود و ارزش بیشتری برای فرآیند تحصیل قائل می‌شوند. در این شرایط دانشجو مسیر آموزش را با ذهنیتی مثبت‌مگر و تعهدی بی‌پایان به دستیابی به هدف نهایی در پیش می‌گیرد.

همانطور که پیشتر بارها گفتیم، مهارت های نرم برای دانشجویان حکم انگیزه‌ای را دارند که برای عملکرد بهتر در فضای آکادمیک نیازمند آن هستید. این انگیزه حتی در قالب زبان بدن مثبت هم خودنمایی خواهد کرد. تمایل به دریافت حداکثری محتوای آموزشی زمانی واضح می‌شود که دانشجو هنگام صحبت با استادان ارتباط چشم برقرار می‌کند، در کلاس صاف می‌نشیند و هنگام صحبت استاد از گفتگو با دوستان می‌پرهیزد. این‌ها همگی مزایایی هستند که مهارت های نرم برای دانشجویان به ارمغان می‌آورند.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Edsys
۱ دیدگاه برای «اهمیت مهارت های نرم برای دانشجویان + معرفی فیلم های آموزش مهارت های کلیدی»

عالی بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *