آموزش روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر — گام به گام و کامل

۵۲۳۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
آموزش روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر — گام به گام و کامل

روت کردن اندروید یا روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر یک روش مناسب برای به دست آوردن کنترل بیشتر روی گوشی‌های هوشمند است و درهایی به روی دنیایی پر از قابلیت‌های جدید باز می‌کند. اما باید با نهایت احتیاط به آن نزدیک شوید. روت کردن خالی از ریسک نیست و در صورتی که مرتکب اشتباهی شوید، ممکن است گارانتی گوشی باطل شود و یک گوشی یا تبلت از کار افتاده در دستان‌تان باقی بماند و یا بدتر از آن رخ بدهد. در این مطلب با روش روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر آشنا می‌شویم.

پیش از ادامه لازم است بدانید که روت کردن همواره یک فرایند سرراست محسوب نمی‌شود و ممکن است در این مسیر با موانع مختلفی مواجه شوید. اگر مطمئن هستید که حتماً به روت کردن دستگاه اندرویدی خود نیاز دارید، می‌توانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، اما توجه داشته باشید که این کار صرفاً به خاطر یک هوس زودگذر و یا برای افراد کم‌تجربه در زمینه فناوری توصیه نمی‌شود.

روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر

سازندگان گوشی‌ها و اپراتورهای مخابراتی کاربران را از روت کردن گوشی‌ها نهی می‌کنند و در این مسیر صرفاً به هشدار دادن اکتفا نمی‌کنند. در بدترین حالت اگر به درستی از دستورالعمل‌های روت کردن پیروی نکنید، ممکن است آسیب غیر قابل جبرانی به گوشی خود بزنید، اما در هر صورت بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مزیت‌های این کار ارزش انجامش را دارد. شما با استفاده از یک گوشی روت شده می‌توانید از شر اپلیکیشن‌های از قبل نصب شده روی گوشی رها شوید، سرعت پردازنده خود را افزایش دهید و همه عناصر ظاهری نرم‌افزار گوشی را تغییر دهید.

در ادامه این راهنمای روت کردن گوشی‌های اندرویدی با کامپیوتر به طور گام به گام با روش انجام این کار آشنا می‌شویم. با این که برخی گوشی‌ها را می‌توان در طی چند دقیقه روت کرد، اما برخی گوشی‌های دیگر نیاز به تحقیقات بیشتری دارند. اما یک نکته کاملاً روشن است: روت کردن گوشی یکی از بهترین روش‌ها برای بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های آن محسوب می‌شود.

روت کردن به چه معنا است؟

روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر یا تبلت اندرویدی مشابه جیل‌بریک کردن آیفون است و به کاربر امکان می‌دهد که بتواند وارد مراحل عمیق‌تر سیستم شود. پس از روت کردن می‌توان به کل سیستم عامل دسترسی یافت و تقریباً هر چیزی را روی دستگاه اندرویدی سفارشی‌سازی کرد. به این ترتیب می‌توانید هر محدودیتی که سازنده یا اپراتور مخابراتی اعمال کرده است، دور بزنید.

بهتر است در زمان روت کردن گوشی نهایت دقت و مراقبت را به عمل آورید. پیش از نصب یک ROM سفارشی که فلش کردن گوشی نیز نامیده می‌شود، بهتر است از محتوای آن بکاپ بگیرید. ناگفته نماند که قبلاً در یکی از مطالب مجله فرادرس به صورت مفصل توضیح داده‌ایم که روت کردن گوشی چیست و اگر احساس می‌کنید تمایل دارید در این باره بیشتر بدانید می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

چرا باید گوشی را روت کنیم؟

روت كردن گوشی های اندرويد با کامپیوتر

یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر، این است که می‌توانید نرم‌افزارهای پیش‌فرض گوشی را لغو نصب کنید که به جز این روش، راهکار دیگری ندارد. روی برخی دستگاه‌ها، روت کردن اجازه می‌دهد که برخی تنظیمات غیر فعال شده مانند تتر کردن بی‌سیم را فعال کنید. مزیت‌های دیگر روت کردن شامل نصب ابزارهای تخصصی و فلش کردن ROM-های سفارشی است که هر کدام می‌توانند قابلیت‌های بیشتری در اختیار شما قرار دهند و عملکرد گوشی یا تبلت شما را افزایش دهند.

لیست اپلیکیشن‌هایی که نیاز به روت دارند چندان گسترده نیست، اما آن قدری هست که ارزش روت کردن گوشی را داشته باشد. برخی اپلیکیشن‌ها به شما امکان پشتیبان‌گیری خودکار از همه اپلیکیشن‌ها و داده‌ها را روی کلود می‌دهند. همچنین امکان مسدودسازی تبلیغات وب و درون برنامه‌ای، ایجاد تونل‌های امن روی اینترنت، اورکلاک کردن پردازنده و یا بدیل کردن دستگاه به یک هات‌اسپات بی‌سیم از جمله دیگر امکاناتی است که روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما حتماً شنیده‌اید که برخی نیز می‌گویند بهتر است گوشی خود را روت نکنید، اما چرا نباید اقدام به روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر کرد؟ در ادامه قصد دارم علت دیدگاه این دسته از افراد را بررسی کنیم.

چرا نباید گوشی را روت کنیم؟

حال که با مزیت‌های روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر آشنا شدید، بهتر است روی دیگر سکه را نیز ببینید.

ابطال گارانتی

برخی سازندگان یا اپراتورهای مخابراتی در صورت روت شدن دستگاه، گارانتی آن را باطل می‌کنند، بنابراین باید به خاطر داشته باشید که همواره می‌توانید گوشی را آنروت کنید. اگر لازم باشد که گوشی را برای تعمیر به نمایندگی ارسال کنید کافی است بکاپ قبلی که گرفته‌اید را دوباره روی گوشی فلش کنید تا دوباره مانند روز اولش شود.

خراب شدن گوشی

اگر در فرایند روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر، مشکلی پیش بیاید این احتمال وجود دارد که گوشی از کار بیفتد. آسان‌ترین روش برای جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی این است که دستورالعمل‌های روت کردن را با دقت و احتیاط اجرا کنید. مطمئن شوید که راهنمایی که استفاده می‌کنید، به‌روز است و مختص آن رام سفارشی است که فلش می‌کنید. اگر به قدر کافی تحقیق کنید، نباید نگرانی خاصی در مورد از کار افتادن گوشی خود داشته باشید.

ریسک‌های امنیتی

روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر موجب ایجاد برخی ریسک‌های امنیتی می‌شود. بسته به سرویس‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که روی دستگاه استفاده می‌کنید، ممکن است در آن یک آسیب‌پذیری امنیتی ایجاد شود. برخی بدافزارهای خاص از مزیت وضعیت روت شده گوشی برای سرقت داده‌ها، نصب بدافزارهای اضافی یا هدف‌گیری دستگاه‌های دیگر با ترافیک نامناسب وب اقدام می‌کنند.

غیر فعال شدن اپلیکیشن‌ها

برخی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مرتبط با امنیت روی دستگاه‌های روت شده کار نمی‌کنند. مثلاً بسیاری از بانک‌های معتبر در کشورهای جهان اول امکان نصب اپلیکیشن‌های خود را روی دستگاه‌های روت شده نمی‌دهند، سرویس‌های استریم ویدیو قانونی و شناخته شده معروف در جهان نیز از چنین رویه‌ای پیروی می‌کنند.

آماده‌سازی دستگاه اندرویدی برای روت کردن

روت كردن گوشی های اندرويد با کامپیوتر

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر استفاده از یک اپلیکیشن خاص است که به این منظور طراحی شده است. چندین اپلیکیشن خاص روت کردن مانند Framaroot، Firmware.mobi، Kingo Root، BaiduRoot، One Click Root و Root Master در طی این سال‌ها در این حوزه محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. این سرویس‌ها به طور معمول در طی چند دقیقه می‌توانند دستگاه را به طور خودکار روت کنند. اما برخی از آن‌ها فقط از دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌کنند که نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را اجرا می‌کنند و از این رو ممکن است لازم باشد مقداری تحقیق کنید تا مطمئن شوید که کدام اپلیکیشن برای گوشی مناسب‌تر است اگر می‌خواهید یک گوشی خیلی قدیمی را روت کنید شاید لازم باشد از Firmware.mobi استفاده کنید.

باور عامه بر این است که روت کردن نسخه‌های اندروید بالاتر از Android 7.0 Nougat کار دشوارتری است. سرویس بوت تأیید شده در این نسخه‌های اندروید، یکپارچگی رمزنگارانه دستگاه را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که فایل‌های سیستم دستگاه به مخاطره نیفتاده باشند و از اپلیکیشن‌های روت کردن جلوگیری می‌کند. خوشبختانه اپلیکیشن‌های روت کردن بر این مانع نیز فائق آمده‌اند و روت کردن نسخه‌های جدیدتر اندروید حتی ساده‌تر از نسخه‌های قدیمی شده است.

اگر گوشی شما با یک اپلیکیشن روت کردن تک کلیک سازگار نباشد، باید کمی زمان صرف کرده و جایگزین‌های موجود را در انجمن‌های نرم‌افزاری مرتبط جستجو کنید. بهترین محل برای شروع جستجو، انجمن XDA Developers است. به دنبال بحث و گفتگویی باشید که در مورد گوشی یا تبلت شما است و احتمالاً روش انجام کار را خواهید یافت. در ادامه به بحث آماده شدن برای روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر می‌پردازیم.

آماده شدن برای روت

پیش از آغاز کردن فرایند روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر، از هر چیز مهمی که روی گوشی خود دارید یک نسخه بکاپ بگیرید. همچنین همواره باید از رام کنونی گوشی خود پیش از فلش کردن بکاپ بگیرید. همواره باید مطمئن شوید که پیش از آغاز، دستگاهتان کاملاً شارژ شده است.

روت كردن گوشی های اندرويد با کامپیوتر

ابتدا باید قابلیت‌های USB Debugging و OEM Unlocking گوشی را فعال کنید تا بتوانید اقدام به روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر بکنید. به این منظور به بخش تنظیمات دستگاه خود بروید. اگر گزینه Developer Options را در بخش انتهایی صفحه Settings نمی‌بینید باید مراحل زیر را طی کنید تا فعال شود:

  1. روی About Phone بزنید تا About Phone را پیدا کنید. مسیر دقیق به گوشی شما وابسته است، اما معمولاً آن را می‌توانید در بخش other software information مشاهده کنید.
  2. هفت بار روی گزینه Build Number بزید تا Developer Options در منوی اصلی تنظیمات ظاهر شود. ممکن است لازم باشد رمز عبور گوشی را بزنید تا این امکان فعال شود.
  3. روی کلید بازگشت بزنید تا Developer Options را مشاهده کنید.
  4. روی Developer Options ضربه بزنید.
  5. بررسی کنید که USB Debugging فعال باشد.
  6. بررسی کنید که OEM Unlocking فعال باشد.

نصب ابزارهای پلتفرم SDK اندروید

سابقاً به طور معمول برای روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر باید کل کیت توسعه اندروید گوگل را دانلود می‌کردید، اما امروزه خوشبختانه دیگر نیازی به این کار نیست و تنها باید Android SDK Platform Tools را دانلود کنید.

این ابزارها (+) را از سایت دولوپرز گوگل می‌توانید دانلود و روی رایانه خود نصب کنید. گزینه‌های دانلود برای پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده‌اند. ما در ادامه دستورالعمل‌ها را برای سیستم‌های ویندوزی ارائه می‌کنیم. فایل‌های فشرده را استخراج کنید. زمانی که در مورد محل نصب نرم‌افزار سؤال شد، از مسیر C:android-sdk استفاده کنید. اگر مسیر دیگری را معرفی می‌کنید مطمئن شوید که آن را به خاطر می‌سپارید.

نصب درایورهای دستگاه

برای این که مطمئن شوید که به درستی می‌توانید با گوشی هوشمند یا تبلت ارتباط برقرار کنید، باید درایورهای USB مناسب را روی سیستم نصب کنید.

دستگاه‌های ارائه شده از سوی برخی سازندگان، درایورهای لازم را در نرم‌افزار گوشی عرضه می‌کنند و از این رو برای نصب درایور USB مناسب تنها کاری که باید بکنید این است که گوشی را از طریق کابل USB به رایانه وصل کنید. برای نمونه گوشی‌های OnePlus چنین حالتی دارند، اما باید ابتدا گوشی را به سیستم وصل کنید تا مطمئن شوید که آیا درایوها به طور خودکار نصب می‌شوند یا نه. در غیر این صورت باید از فهرست درایورهای زیر برای نصب درایور مناسب سیستم‌تان استفاده کنید:

  • Asus (+)
  • Acer (+)
  • Alcatel (+)
  • Coolpad (+)
  • Google/Nexus/Pixel (+)
  • HTC (+)
  • Huawei/Honor (+)
  • Lenovo/Motorola (+)
  • LG (+)
  • Samsung (+)
  • Sony (+)
  • Xiaomi (+)

برای نصب درایورها از دستورالعمل‌های سازنده پیروی کنید پس از این درایور مناسب را نصب کردید، می‌توانید به گام بعدی بروید.

آنلاک کردن بوت‌لودر

پیش از آن که کار خود را آغاز و شروع به روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر بکنید باید قفل بوت‌لودر دستگاه خود را باز کنید. «بوت‌لودر» (bootloader) به زبان ساده برنامه‌ای است که سیستم عامل دستگاه را بارگذاری می‌کند. این بوت‌لودر است که تصمیم می‌گیرد کدام اپلیکیشن‌ها در طی فرایند آغاز به کار گوشی یا تبلت اجرا شوند.

برخی سازندگان کاربران را ملزم می‌کنند که یک کلید برای قفل‌گشایی بوت‌لودر داشته باشند. برای نمونه موتورولا، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و سونی برخی دستورالعمل‌های گام به گام برای انجام این کار ارائه کرده‌اند، اما باید مراقب باشید، زیرا این کار نیازمند ثبت یک حساب توسعه‌دهنده در وب‌سایت سازنده گوشی است.

متأسفانه کاربران دستگاه‌های هواوی و آنر (Honor) دیگر نمی‌توانند بوت‌لودرهای گوشی‌های خود را آنلاک کنند. هواوی از مرداد 1397 امکان ارائه درخواست برای آنلاک کردن بوت‌لودر را حذف کرده است و اگر همچنان می‌خواهید دستگاه هواوی یا آنر خود را آنلاک کنید، باید از سرویس‌های جانبی مانند DC-Unlocker کمک بگیرید.

زمانی که گام‌های مورد اشاره سازندگان گوشی برای آنلاک کردن بوت لودر گوشی خود را اجرا کردید، می‌توانید وارد فرایند عملی آنلاک کردن شوید. به این منظور باید گوشی خود را در حالت fastboot قرار دهید. این حالت در گوشی‌های مختلف، متفاوت است، اما در غالب دستگاه‌ها باید گوشی را ریبوت کرده و دکمه‌های پاور و کم کردن صدا را هم‌زمان به مدت 10 ثانیه نگه بدارید. گوشی‌های HTC از شما می‌خواهند که دکمه کم کردن صدا را بزنید و دکمه پاور را بزنید تا انتخاب شود.

زمانی که گوشی را در حالت fastboot بوت کردید، باید به سراغ پوشه‌ای بروید که قبلاً از فایل فشرده ایجاد کردید و فایل‌های SDK اندروید را در آن قرار داده‌اید. سپس پنجره اعلان فرمان رایانه را با زدن کلید Shift و راست-کلیک و انتخاب گزینه Open a Command Prompt Here باز کنید. اگر ورود به دستگاه شما نیازمند وارد کردن کد باشد، یک رشته طولانی از کاراکترها را مشاهده می‌کنید. آن را در کادری که در وب‌سایت سازنده دستگاه وجود دارد وارد کنید و فرم را تحویل دهید تا ایمیلی به همراه کلید، یک فایل و دستورالعمل‌های انجام کار برایتان ارسال شود.

با اتصال دستگاه به رایانه و قرار دادن مجدد در حالت fastboot می‌توانید بوت‌لودر را آنلاک کنید. با وارد کردن عبارت cmd در منوی استارت دوباره اعلان فرمان را باز کنید.

در مورد دستگاه‌های Google Nexus و Pixel دستورهایی که باید اجرا کنید، آسان هستند:

  • گوشی‌های نکسوس: دستور fastboot oem unlock را وارد کرده و اینتر را بزنید.
  • گوشی‌های Pixel: عبارت fastboot flashing unlock را وارد کرده و اینتر را بزنید.

فرایند کار در مورد گوشی‌های سامسونگ نیز مشابه است.

  • گوشی‌های سامسونگ: دستور fastboot flashing unlock را وارد کرده و اینتر را بزنید.

کار در مورد گوشی‌های موتورولا کمی متفاوت است:

  • گوشی‌های موتورولا: دستور oem unlock UNIQUE_KEY را وارد کرده و به جای UNIQUE_KEY کدی که از وب‌سایت موتورولا دریافت کردید را وارد نمایید.

طرز کار در مورد گوشی‌های HTC نیز چنین است:

  • گوشی‌های اچ‌تی‌سی: دستور unlocktoken Unlock_code.bin را وارد کنید و به جای Unlock_code.bin فایلی که از وب‌سایت HTC دریافت کردید را ارائه کنید.

با تأیید شدن آنلاک گوشی، یک گام به روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر خود نزدیک‌تر شده‌اید. برخی سازندگان و اپراتورها از آنلاک کردن بوت‌لودر ممانعت می‌کنند، اما این بدان معنی نیست که این کار ناشدنی است. برای یافتن راه‌حل‌ها و روش‌های دور زدن می‌توانید سری به فوروم‌های XDA Devolopers بزنید.

روت کردن دستگاه اندرویدی با برنامه‌های مختلف

روش‌های مختلفی برای روت کردن گوشی یا تبلت وجود دارد. در این بخش با چند مورد از محبوب‌ترین روش‌ها آشنا می‌شویم.

روت کردن با Root Master

روت كردن گوشی های اندرويد با کامپیوتر

Root Master (+) از سوی انجمن توسعه‌دهندگان XDA Developers ارائه شده و به عنوان یکی از بهترین روش‌های روت تک‌کلیکی برای روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر مطرح است و استفاده از آن نیز برای افراد مبتدی آسان است. اما لازم به ذکر است که Root Master از سال 20117 آپدیت نشده است. اگر قصد دارید از این اپلیکیشن استفاده کنید، مراحل کار چنین است:

  1. فایل APK (+) آن را دانلود و نصب کنید. ممکن است لازم باشد دکمه Unknown Sources را در بخش تنظیمات امنیتی اندروید بزنید تا بتوانید آن را نصب کنید.
  2. اپلیکیشن را اجرا کرده و روی Start بزنید.
  3. بدین ترتیب اپلیکیشن به شما اطلاع می‌دهد که آیا دستگاه‌تان سازگار است یا نه. اگر چنین نباشد، باید اپلیکیشن دیگری را از ادامه این مقاله انتخاب کرده و امتحان کنید.
  4. اگر امکان روت کردن دستگاه وجود داشته باشد، باید به گام بعدی بروید تا اپلیکیشن اقدام به روت کردن دستگاه بکند. این کار ممکن است اندکی به طول انجامد. بهتر است در این مدت از گوشی خود به منظور دیگری استفاده نکنید.
  5. زمانی که صفحه Success را مشاهده کردید، دستگاه را ری‌استارت کنید تا کار به پایان برسد.
  6. زمانی که کار روت کردن پایان یافت، می‌توانید اپلیکیشن Magisk (+) را دانلود و نصب کنید تا دسترسی‌های روت را مدیریت نمایید.

روت کردن با Framaroot

روت كردن گوشی های اندرويد با کامپیوتر

Framaroot (+) یک سرویس روت کردن تک‌کلیک دستگاه‌های اندرویدی است و هدف آن، آسان ساختن فرایند روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر و تبلت های تحت همین سیستم عامل با یک دکمه تک‌کلیکی root است. با این حال ممکن است لازم باشد برای شروع، نیاز به انجام برخی کارها داشته باشید.

  1. ابتدا فایل APK را از این نشانی (+) دانلود کنید.
  2. فایل دانلود شده را روی گوشی نصب کنید. اگر لازم است روی دکمه Unknown Sources در تنظیمات امنیتی اندروید بزنید تا فرایند نصب اجرا شود.
  3. اپلیکیشن را باز کرده و روی Root بزنید.
  4. اگر اپلیکیشن موجه شود که امکان روت کردن دستگاه را دارد، این کار را انجام می‌دهد. اگر نتواند این کار را انجام دهد باید روش دیگری را امتحان کنید.
  5. اگر این اپلیکیشن امکان روت کردن دستگاه را داشته باشد، می‌توانید دستگاه را با اطمینان روت کنید.
  6. در نهایت اپلیکیشن Magisk (+) را دانلود و نصب کنید تا دسترسی‌های روت را مدیریت نمایید.

روت کردن دستگاه اندرویدی با Firmware.mobi

Firmware.mobi (+) یک ابزار آنلاک کردن است که از سوی توسعه‌دهنده‌ای به نام Chainfire عرضه شده است. با این که این ساده‌ترین روش برای روت کردن یک دستگاه اندرویدی محسوب نمی‌شود، اما یکی از پایدارترین روش‌ها است. این روش روی بیش از 300 نوع دستگاه اجرا می‌شود و با پیگیری دستورالعمل‌های گام به گام آن می‌توانید فرایند روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر را به روشی مطمئن و سریع اجرا کنید.

  1. ابتدا باید این فایل ZIP (+) را روی رایانه خود دانلود کنید.
  2. در ادامه فایل را در پوشه‌ای استخراج کنید.
  3. به آن پوشه بروید و روی فایل root-windows.bat دابل-کلیک کنید.
  4. صبر کنید تا اسکریپت اجرا شود و در نهایت یک کلید را بزنید.
  5. زمانی که پردازش تمام شد، گوشی به طور خودکار ریبوت می‌شود و روت خواهد شد.

روت کردن با BaiduRoot، موثرترین روش برای گوشی‌های با اندروید قدیمی

BaiduRoot (+) یک ابزار نرم‌افزاری است که از سوی شرکت چینی Baidu ارائه شده است و بیش از 6000 دستگاه اندرویدی را پشتیبانی می‌کند. با این حال از آنجایی که فقط گوشی‌هایی که اندروید 2.2 تا 4.4 را اجرا می‌کنند شامل می‌شود، کاربرد کمی برای اکثر افراد خواهد داشت. اما اگر یک گوشی خیلی قدیمی دارید که گوشه‌ای انداخته‌اید، این یک ابزار عالی برای روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر و احیای آن دستگاه محسوب می‌شود. این برنامه به زبان چینی نوشته شده است، اما یک مترجم آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.

BaiduRoot یکی از سرراست‌ترین اپلیکیشن‌های روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر است. زمانی که آن را روی رایانه خود دانلود کنید، با یک فرایند گام به گام آسان مواجه می‌شوید. ابتدا باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید. سپس دستگاهی که می‌خواهید روت کنید را از طریق USB به کامپیوتر وصل کنید و فایل‌ها را انتقال دهید. زمانی که این کار انجام یافت گوشی را جدا کنید.

ممکن است لازم باشد اپلیکیشن BaiduRoot را به طور دستی نصب کنید. در این موارد باید به صورت زیر عمل کنید.

  1. روی گوشی یا تبلت به بخش Settings > Security بروید.
  2. روی Unknown Sources ضربه زده و سپس اوکی را بزنید.
  3. پوشه‌ای که شامل اپلیکیشن BaiduRoot را پیدا کرده و روی فایل APK بزنید. دستورالعمل‌هایی که می‌بینید را پیگیری کنید تا فرایند نصب پایان یابد.
  4. اکنون به اپلیکیشن BaiduRoot بروید و کارهای زیر را انجام دهید:
  5. اپلیکیشن BaiduRoot را باز کرده و توافقنامه لایسنس را قبول کنید.
  6. روی دکمه Root در مرکز صفحه بزنید.
  7. چند ثانیه صبر کنید تا پیامی را ببینید که نشان می‌دهد دستگاه با موفقیت روت شده است.

روت کردن با One Click Root

روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر

One Click Root (+) یک ابزار جدید روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر است که هدفش کاستن از ماهیت پیچیده روت کردن گوشی‌های اندرویدی است. ایده این اپلیکیشن در نام آن نهفته است، یعنی بتوانید با یک کلیک گوشی خود را روت کنید. البته این اپلیکیشن رایگان نیست و باید هزینه 40 دلاری برای آن بپردازید. با این حال این برنامه ادعا می‌کند که این کار را با دقت و سرعت اجرا می‌کند.

روال کار با این برنامه آسان است:

  1. با استفاده از ابزار Root Availability Tool (+) بررسی کنید که دستگاه شما قابل روت کردن است.
  2. برنامه One Click Root (+)‌ را که برای دو پلتفرم مک و ویندوز عرضه شده است دانلود کنید.
  3. دستگاه خود را با کابل یو‌اس‌بی به کامپیوتر وصل کنید.
  4. گزینه USB debugging را فعال کنید.
  5. اپلیکیشن USB debugging را اجرا کرده و اجازه بدهید نرم‌افزار بقیه کارها را برای شما انجام دهد.

روت کردن با Kingo Android Root

روت كردن گوشی های اندرويد با کامپیوتر

Kingo Root (+) را می‌توان روی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز و یا مستقیماً روی دستگاه اندرویدی که قرار است روت شود نصب کرد. ابتدا باید بررسی کنید که آیا دستگاه مورد نظر با اپلیکیشن Kingo سازگار است یا نه. به این منظور از این لیست (+) استفاده کنید. سپس برنامه ویندوزی آن را دانلود (+) و نصب کنید. همچنین می‌توانید اپلیکیشن اندرویدی (+) را روی دستگاه خود دانلود و نصب کنید. فراموش نکنید که برای نصب آن باید دکمه Unknown Sources را در تنظیمات امنیتی اندروید بزنید.

اگر می‌خواهید از برنامه ویندوزی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که گزینه USB Debugging روی گوشی اندرویدی فعال شده است. ازاینجا به بعد روند کار آسان است:

  1. برنامه Kingo Root را روی کامپیوتر باز کرده و از طریق کابل USB گوشی را وصل کنید.
  2. Kingo Root باید گوشی شما را به طور خودکار تشخیص داده و اعلان روت کردن آن را نمایش دهد. روی Root کلیک کرده و کمی صبر کنید. Kingo Root ممکن است به چند دقیقه زمان برای انجام کار خود نیاز داشته باشد.
  3. اگر می‌خواهید این کار را بدون استفاده از یک رایانه انجام دهید، باید از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید:
  4. فایل APK مربوط به اپلیکیشن Kingo Root را روی گوشی خود نصب کنید.
  5. اپلیکیشن Kingo Root را باز کنید.
  6. اگر دستگاهتان با این اپلیکیشن سازگار باشد، دکمه One Click Root را مشاهده خواهید کرد. روی این دکمه بزنید و کمی صبر کنید تا کار انجام یابد. اگر روت موفق باشد، یک علامت تیک بزرگ را مشاهده خواهید کرد.

مواردی که پس از روت کردن نیاز دارید

بی‌شک هیچ سیستم عامل موبایل دیگری به اندازه اندروید متنوع نیست. به همین دلیل هیچ روش کلی برای روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر وجود ندارد. اگر نتوانستید با استفاده از گزینه‌های مطرح شده فوق گوشی یا تبلت خود را روت کنید، حتماً با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید روش روت کردن گوشی خاص خود را بیابید. برای کسب اطلاع بیشتر به فوروم توسعه‌دهندگان XDA (+) و یا فوروم‌های اندروید (+) سر بزنید.

زمانی که راهنمای مناسب گوشی یا تبلت خود را یافتید، کاری به جز اجرای گام به گام دستورالعمل‌های معرفی شده باقی نمی‌ماند. البته ممکن است فرایند کار کمی پیچیده بوده و نیاز به زمان داشته باشد. اما در صورتی که به دقت از دستورالعمل‌ها پیروی کنید، باید فرایندی سرراست و بی‌دردسر باشد.

Root Checker را دانلود کنید

برای این که مطمئن شوید دستگاهتان با موفقیت روت شده است باید یک اپلیکیشن را دانلود کنید. اپلیکیشن‌های مختلفی در پلی استور گوگل به این منظور عرضه شده‌اند که در صورت دانلود شدن به شما اعلام می‌کنند که آیا مجوز super-user را دارید یا نه. این مجوز نشانه‌ای از روت شدن موفق دستگاه است. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها اپلیکیشن Root Checker (+) است. کافی است آن را دانلود و نصب کنید تا متوجه شوید آیا گوشی با موفقیت روت شده است یا نه.

نصب اپلیکیشن مدیریت روت

روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر موجب می‌شود که گوشی شما در برابر تهدیدهای امنیتی آسیب‌پذیر شود. نصب یک اپلیکیشن مدیریت روت موجب راحت شدن خیالتان از این بابت می‌شود. به طور معمول هر اپلیکیشنی که نیازمند دسترسی‌های روت باشد از شما این مجوز را درخواست می‌کند. این همان جایی است که اپلیکیشن مدیریت روت وارد عمل می‌شود. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها اپلیکیشن Magisk Manager (+) است. Magisk Manager یک نرم‌افزار متن-باز است که امکان مدیریت مجوزهای روت گوشی را فراهم می‌سازد و مجوزهای مختلف را به اپلیکیشن‌های گوناگون می‌دهد یا از آن‌ها پس می‌گیرد.

آنروت کردن دستگاه اندرویدی

علی‌رغم همه مزیت‌هایی که روت کردن دستگاه‌های اندرویدی به همراه دارد، ممکن است به هر علتی بخواهید گوشی را به حالت اولیه آن بازگردانید. به این منظور باید گوشی را آنروت کنید. توجه کنید که هر روشی برای آنروت انتخاب می‌کنید، باید قبل از انجام هر کاری از داده‌های خود بکاپ بگیرید.

آنروت کردن با Universal Unroot

امکان آنروت کردن آسان گوشی با استفاده از اپلیکیشن Universal Unroot (+) وجود دارد. این اپلیکیشن مجوزهای روت را از اغلب دستگاه‌های اندرویدی حذف می‌کند، اما در هر صورت عملکرد خالی از نقصی ندارد. برای نمونه اغلب دستگاه‌های سامسونگ سازگار نیستند و گوشی‌های ال‌جی نیز با این که آنروت می‌شوند، اما در ادامه به صورت روت شده نمایش می‌یابند. این اپلیکیشن زمانی پولی بود، اما اینک با توجه به عدم تداوم توسعه رایگان شده است. اگر یک گوشی قدیمی دارید که این اپلیکیشن از آن پشتیبانی می‌کند، یک روش خوب برای آنروت کردن محسوب می‌شود.

آنروت با فلش کردن فیرمویر اصلی

یکی از جامع‌ترین روش‌ها برای حذف دسترسی روت به دستگاه این است که فیرمویر کارخانه را روی گوشی فلش کنیم. این روش به طور کامل داده‌های گوشی یا تبلت را پاک می‌کند، اما باید مراقب باشید، چون این کار خالی از ریسک نیست.

ابتدا باید ایمیج فکتوری دستگاه خود را روی رایانه دانلود کنید. در این مورد نیز فوروم‌های XDA بهترین منبع هستند. سپس باید فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید. پوشه مورد نظر باید شامل ایمیج بوت‌لودر، اسکریپت‌های مختلف و یک فایل zip شده دیگر باشد. این فایل را نیز از حالت فشرده خارج کنید.

در گام بعدی باید ADB و Fastboot را روی رایانه خود نصب کنید. به این منظور Android SDK Platform Tools (+) را از سایت توسعه‌دهندگان گوگل دانلود و نصب کنید. این ابزار برای پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است، اما ما دستورالعمل‌های سیستم ویندوز را ارائه می‌کنیم. فایل‌های فشرده را استخراج کنید. زمانی که از شما در مورد دایرکتوری نصب نرم‌افزار سؤال شد، آن را به صورت C:android-sdk تعیین کنید و اگر مکان متفاوتی را انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که آن را به خاطر می‌سپارید.

مطمئن شوید که OEM Unlocking روی دستگاه فعال شده است. تنظیمات را باز کنید و اگر چنین نباشد به بخش About Phone در انتهای صفحه تنظیمات بروید و دستورالعمل‌های زیر را برای فعال‌سازی آن دنبال کنید:

  1. روی About Phone ضربه بزنید و گزینه Build Number را پیدا کنید.
  2. هفت بار متوالی روی گزینه Build Number ضربه بزنید تا گزینه Developer Options در صفحه اصلی تنظیمات گوشی ظاهر شود.
  3. روی دکمه بازگشت بزنید تا Developer Options را ببینید.
  4. روی Developer Options ضربه بزنید.
  5. تیک گزینه OEM Unlocking را بزنید.
  6. اینک به رایانه بازگردید و فایل boot.img را از پوشه‌ای که استخراج کرده‌اید کپی کرده و در پوشه ADB یعنی C:android-sdk قرار دهید.
  7. گوشی را از طریق USB به رایانه وصل کنید. اعلان فرمان رایانه را از ریق گفتن کلید Shift و راست-کلیک در پوشه و انتخاب گزینه Open a Command Prompt Here باز کرده و دستورهای زیر را وارد کنید:
adb reboot bootloader
fastboot flash boot boot.img
fastboot reboot

آنروت با فایل اکسپلورر

اگر گوشی شما نسخه اندروید Lollipop یا قدیمی‌تر را اجرا می‌کند، می‌توانید با حذف کردن فایل‌هایی که مجوز روت را ایجاد می‌کنند نیز آن را آنروت کنید. پیشنهاد می‌کنیم از یک اپلیکیشن فایل اکسپلورر مانند EZ File Explorer استفاده کنید. گزینه Root Explorer را در بخش Tools در منوی ES File Explorer باز کرده و مجوزهای روت را در صورت نیاز به آن بدهید. سپس کارهای زیر را به ترتیب اجرا کنید.

  1. درایو اصلی دستگاه را پیدا کنید.
  2. به مسیر System > Bin بروید و دو پوشه busybox و su را انتخاب کرده و حذف کنید.
  3. اکنون به مسیر System > Xbin بروید و روی busybox و su بزنید و آن‌ها را حذف کنید.
  4. در نهایت به مسیر System > App بروید و supeuser.apk را حذف کنید.
  5. دستگاه را ری‌استارت کنید تا به حالت آنروت برود.

آنروت با آپدیت OTA

گاهی اوقات صرفاً از طریق آپدیت کردن OTA می‌توانید گوشی را از حالت روت خارج کنید. به این منظور باید به دنبال یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری در مسیر Settings > About Device باشید. مراقب باشید، چون ممکن است این حالت قابل بازیابی نباشد. در این حالت، باید ابتدا فیرمویر اصلی را روی گوشی فلش کنید.

دقت کنید منظور از آپدیت OTA، به روز رسانی‌هایی است که خود شرکت تولید کننده گوشی از طریق اینترنت برای محصولاتش عرضه می‌کند؛ معمولاً هر بار که چنین به روز رسانی برای یک گوشی از طریق شرکت سازنده‌اش ارائه شود، پس از مدتی از طریق یک نوتیفیکیشن یا اعلان به کاربر اطلاع‌رسانی می‌شود. اما گاهی ممکن است شما این اعلان را به دلایل مختلف دریافت نکنید که در اینصورت، می‌توانید از طریق روشی که در بالا اشاره شده، به صورت دستی وضعیت وجود به روز رسانی جدید برای تلفن هوشمند خود را بررسی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با روش روت کردن گوشی های اندرویدی با کامپیوتر و همچنین آنروت کردن آن‌ها آشنا شدیم. هیچ یک از روش‌های روت کردن و آنروت کردن خالی از ریسک نیستند، بنابراین همواره باید از داده‌های خود بکاپ بگیرید و مطمئن شوید که گوشی‌تان کاملاً شارژ شده است و همچنین دستورالعمل‌ها را با دقت مطالعه و اجرا می‌کنید. در صورتی که به هر نوع کمکی نیاز داشتید، می‌توانید از جامعه XDA کمک بگیرید. همچنین می‌توانید تجربیات خود درباره روت کردن گوشی‌های اندرویدی را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس در میان بگذارید.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
digitaltrends
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *