حقوق برنامه نویس در ایران و جهان چقدر است؟

۴۶۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
حقوق برنامه نویس در ایران و جهان چقدر است؟

مدت زیادی است که در جامعه و شبکه‌های اجتماعی این باور به وجود آمده که درآمد برنامه نویسی بسیار مناسب و حقوق برنامه نویس در ایران و جهان بسیار بالا است. اما آیا این باور حقیقت دارد؟ قطعاً انواع برنامه نویسی و حوزه‌های مختلف آن به یک اندازه درآمدزا نیستند و میزان حقوق برنامه نویس در ایران و جهان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مطلب سعی شده است تا حد امکان به طور جامع اطلاعات لازم پیرامون حقوق برنامه نویس در ایران و جهان ارائه شوند.

فهرست مطالب این نوشته

آیا واقعاً برنامه نویسان حقوق خوبی می گیرند؟

به طور کلی، بله. برای برخی از انواع مشاغل مهندسی نرم‌افزار و برنامه نویسی تقاضای بیشتری نسبت به دیگر انواع برنامه نویسی وجود دارد و برخی از نقش‌ها به مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارند. با این حال، یک برنامه نویس با هر سِمتی فردی متخصص به حساب می‌آید که سطح معینی از فعالیت حرفه‌ای را عهده‌دار است. هنگامی که مهارت‌ها و تجربه‌ها متناسب با نقش شغلی و صنعت مربوطه همراه شوند، حقوق برنامه نویسان می‌تواند به ارقام بسیار بالایی برسد.

درآمد برنامه نویسی چقدر است

پردرآمدترین مشاغل برنامه نویسی کدامند؟

ترکیب مناسب مهارت‌های کدنویسی و مهارت‌های نرم در برنامه نویسی می‌تواند به شما کمک کند یکی از پردرآمدترین شغل‌ها را در این حوزه تخصصی پیدا کنید. در اینجا به چند مسیر شغلی اشاره می‌شود که بالاترین درآمدها مربوط به آن‌ها است.

  • توسعه‌دهنده فول‌استک
  • برنامه نویس بک‌اند
  • برنامه نویس فرانت‌اند
  • توسعه دهنده موبایل
  • برنامه نویسی در حوزه علم داده
  • یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • برنامه نویس پایگاه داده
  • توسعه دهنده دواپس
  • کارشناس IT

حقوق برنامه نویس فول استک

در برنامه نویسی وب، «توسعه دهنده فول‌استک» (Full Stack Developer) شخصی است که می‌تواند هم در فرانت اند و هم در سمت سرور و در تمامی مراحل پروژه توسعه وب فعالیت داشته باشد. این برنامه نویس‌ می‌تواند با تیم بک‌اند برای کمک به ایجاد پایگاه‌های داده و مدیریت سرورها همکاری کند و ضمناً به تیم فرانت در طراحی سمت کلاینت نیز کمک کند. برنامه نویس فول‌استک همچنین می‌تواند در هر دو حوزه فرانت اند و بک‌اند، تست نرم‌افزار را انجام دهد، «اشکال‌زدایی» (Debugging) کند، راه‌حل‌های امنیتی را پیاده سازی کند و APIها را توسعه دهد.

در واقع، یک توسعه‌دهنده فول‌استک می‌تواند تقریبا همه کارها را در پروژه نرم‌افزاری را انجام دهد. فول‌استک دولوپر جامع‌ترین دیدگاه را نسبت به کل پروژه دارد، به همین دلیل است که او اغلب وظیفه نظارت بر پیشرفت یک پروژه و اطمینان از تناسب هر قطعه از پازل را بر عهده دارد. ماهیت چند مهارتی و سنگین این نقش آن را به یک شغل برنامه نویسی پردرآمد تبدیل می‌کند و در نتیجه حقوق برنامه نویس فول‌استک اغلب بیشتر از حقوق توسعه‌دهندگان فرانت‌اند یا بک‌اند است.

حقوق برنامه نویس فول استک در ایران

مطابق با برخی از آمارهای موجود در وب‌سایت جابینجا، میانگین حقوق برای توسعه دهنده فول‌استک در داخل ایران، در پاییز سال ۱۴۰۱،‌ ماهیانه برابر با ۲۰ میلیون تومان است. همچنین حداقل حقوق برنامه نویس فول‌استک در ایران با استناد به آگهی‌های شغلی ارسالی در سایت جابینجا در حدود ۱۰ میلیون تومان و حداکثر حقوق برنامه نویس فول‌استک در ایران نیز طبق بیش‌ترین آگهی ارسالی در جابینجا برابر با ۲۴ میلیون تومان است. البته در صورت داشتن تخصص و تجربه زیاد در این حوزه قطعاً حقوق‌های بسیار بالاتری هم پرداخت می‌شود و این میزان در شهرها و شرکت‌های مختلف برای سطح مهارت‌ها و پیچیدگی‌ پروژه‌های گوناگون متفاوت است.
حقوق برنامه نویس فول استک در داخل ایران در پاییز ۱۴۰۱

حقوق برنامه نویس فول استک در جهان

برای ارائه وضعیت حقوق برنامه نویس فول‌استک در جهان لازم است میزان حقوق دریافتی سالیانه برای این جایگاه شغلی در چند کشور مورد بررسی قرار گیرد. لذا با استناد به وب‌سایت SALARYEXPERT، در ادامه فهرستی از مقادیر میانگین حقوق برنامه نویس فول‌استک در چند کشور جهان (در زمان انتشار این نوشته) فهرست شده است.

  • متوسط دریافتی فول‌استک در بریتانیا: ۶۴ هزار یورو (۶۸ هزار دلار) در سال
  • میانگین حقوق برنامه نویس فول‌استک در ایالات متحده: ۱۱۵ هزار دلار در سال
  • متوسط حقوق فول‌استک در آفریقای جنوبی: ۸۶۴ هزار ZAR (پنجاه هزار دلار) در سال
  • میانگین حقوق برنامه نویس فول‌استک در چین: ۳۶۵ هزار یوان (۵۱ هزار دلار)
حقوق برنامه نویس فول استک در آمریکا
تصویر از سایت SALARYEXPERT برای میانگین حقوق برنامه‌نویس فول‌استک در آمریکا

همان‌طور که ملاحظه می‌شود، میزان حقوق برنامه نویس فول‌استک در ایالات متحده آمریکا نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است. البته برای تحلیل بهتر لازم است مخارج و هزینه‌های زندگی هم در هر یک از کشورها در نظر گرفته شود. همچنین سطح مهارت فرد، نوع تخصص مورد نیاز، تجربه کاری و موارد دیگری هم در میزان حقوق برنامه نویس فول استک و سایر حوزه‌های برنامه نویسی تاثیر مستقیم دارد.

حقوق برنامه نویس بک اند در ایران و جهان

در این بخش به حقوق برنامه نویس بک‌اند در ایران و جهان پرداخته‌ایم و برای بررسی دقیق‌تر، وضعیت حقوق توسعه‌دهنده بک‌اند بر اساس زبان‌های برنامه نویسی و فریمورک‌های رایج تفکیک شده است.

بک اند چیست

حقوق برنامه نویس PHP با لاراول در ایران چقدر است؟

با جستجو در وب‌سایت‌های کاریابی مشخص می‌شود که متوسط حقوق ماهانه برنامه نویس PHP با لاراول در زمان انتشار این مطلب در حدود ۱۵ میلیون تومان است. بسته به عامل‌های بسیاری مثل شهر، شرکت، میزان مهارت و تجربه و بسیاری از موارد دیگر، میزان حقوق برنامه نویس لاراول در ایران ممکن است کمتر یا بیشتر از این میزان باشد.

حقوق برنامه نویس PHP با لاراول در خارج از ایران

در این بخش نیز حقوق برنامه نویس لاراول را در چند کشور خارجی بررسی کرده‌ایم. اطلاعات ارائه شده در این بخش از وب‌سایت mobilunity استخراج شده‌اند.

  • متوسط درآمد بتوسعه دهنده لاراول در بریتانیا: ۵۶ هزار و ۶۰۰ دلار در سال
  • میانگین حقوق برنامه نویس لاراول در آمریکا: ۸۳ هزار دلار در سال
  • متوسط درآمد بتوسعه دهنده لاراول در آلمان: ۵۶ هزار و ۸۰۰ دلار
  • میانگین حقوق برنامه نویس لاراول در سوئیس: ۱۱۷ هزار دلار در سال
  • متوسط درآمد بتوسعه دهنده لاراول در اوکراین: ۳۶ هزار دلار سالانه

بنابراین به نظر می‌رسد میزان حقوق برنامه نویس لاراول در سوئیس بیشترین میزان و در اوکراین کمترین مقدار را دارد. البته این نتیجه تنها با بررسی همین چند کشور بدست آمده است و طبعاً بررسی تمام کشورها فقط برای حقوق برنامه نویس لاراول از حوصله این مطلب خارج است.

حقوق برنامه نویس لاراول در جهان

حقوق برنامه نویس جنگو و پایتون در ایران چقدر است؟

با استناد به وب‌سایت‌های مختلف کاریابی، میزان دریافتی ماهانه توسعه‌دهندگان جنگو (محبوب‌ترین فریمورک بک‌اند پایتون) در سال ۱۴۰۱، در شهرهای بزرگ، تقریباً برابر با 17 میلیون تومان برآورد می‌شود. هر روز به محبوبیت فریمورک جنگو اضافه می‌شود و شرکت‌های بیشتری به دنبال استخدام برنامه نویس جنگو هستند.

به همین دلیل میزان حقوق پرداختی برای توسعه‌دهنده جنگو نسبت به سایر موارد بیشتر است. البته باز هم میزان حقوق مانند سایر تخصص‌های دیگر برنامه نویسی بک‌اند و دیگر حوزه‌ها و انواع برنامه نویسی به عامل‌های مختلفی بستگی دارد که پیش‌تر هم به آن‌ها اشاره شد.

حقوق برنامه نویس جنگو و پایتون در سایر کشورهای جهان

در این بخش نیز متوسط حقوق برنامه نویس جنگو در کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، اوکراین و هند ارائه شده است. منبع داده‌های استفاده شده در این بخش، وب‌سایت «UVIK» است و اعداد مطرح شده مربوط به برنامه نویس سطح متوسط هستند.

  • متوسط درآمد توسعه‌دهنده جنگو در بریتانیا: ۵۵ هزار یورو در سال
  • میانگین حقوق برنامه نویس جنگو در ایالات متحده: ۱۲۰ هزار دلار در سال
  • متوسط حقوق توسعه‌دهنده جنگو در آلمان: ۵۴ هزار یورو سالانه
  • میانگین درآمد برنامه نویس جنگو در اوکراین: ۳۸ هزار دلار در سال
  • متوسط حقوق برنامه نویس جنگو در هند: ۵ هزار دلار در سال

 

حقوق برنامه نویس NodeJS در ایران

«نودجی‌اس» (NodeJS) هم یکی دیگر از فناوری‌های جدید و پر قدرت به حساب می‌آید و چون مبتنی بر جاوا اسکریپت است، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از این فریمورک استفاده کنند و بنابراین تقاضا برای آن هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان بالا است.

به همین دلیل، میانگین حقوق پرداختی به برنامه نویس نودجی‌اس در ایران مانند جنگو نسبتاً بیشتر و معادل ۱۷ میلیون تومان است. البته باز هم لازم است فاکتورهای متعددی در نظر گرفته شوند و میزان حقوق برنامه نویس نودجی‌اس هم در شرکت‌ها و شهرهای مختلف برای برنامه‌نویسان با سطوح مهارتی مختلف، متفاوت است.

حقوق برنامه نویس NodeJS در برخی کشورهای دیگر جهان

در این بخش نیز مشابه بخش‌های قبلی، وضعیت حقوق برنامه نویس نودجی‌اس در چند کشور را به طور خلاصه و به صورت فهرستی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • متوسط حقوق توسعه‌دهنده NodeJS بریتانیا: ۵۵ هزار پوند به صورت سالانه
  • متوسط حقوق برنامه نویس NodeJS در ایالات متحده آمریکا: ۱۲۰ هزار دلار در سال
  • متوسط درآمد توسعه‌دهنده NodeJS در آلمان: ۴۵ هزار یورو در سال
  • میانگین حقوق برنامه نویس نودجی‌اس در سوئیس: ۱۰۰ هزار یورو
  • میانگین درآمد برنامه نویس نودجی‌اس در اوکراین: ۴۸ هزار دلار در سال

باز هم ملاحظه می‌شود که نرخ حقوق پرداختی برنامه نویس نودجی‌اس در دو کشور آمریکا و سوئیس بیشتر است.

حقوق برنامه نویس Go در ایران

با بررسی وب‌سایت جابینجا، در زمان انتشار این مطلب، بیش‌ترین حقوق برنامه نویس Go نزدیک به 50 میلیون تومان و کم‌ترین حقوق پرداختی نیز برابر با 7 میلیون تومان است. میانگین حقوق برنامه نویسی Golang تقریباً برابر با 16.5 میلیون تومان و مقدار میانه هم برابر با ۱4 میلیون است. همچنین به نظر می‌رسد بازار کار برنامه نویسی Go نسبت به سایر زبان‌ها و فریمورک‌ها محدودتر است، چرا که تعداد آگهی‌های مربوط به این عنوان شغلی کمتر است.

حقوق برنامه نویس گولنگ

حقوق برنامه نویس Go در خارج از ایران

زبان برنامه نویسی Go که به دلیل نشانی URL اولین وب‌سایت رسمی آن، یعنی «go-lang.com» به اشتباه با نام Golang بر سر زبان‌ها افتاده است به همراه جاوا و Node.js یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین گزینه‌ها برای برنامه نویسی بک‌اند به حساب می‌آید.

در این بخش نیز حقوق برنامه نویس Go در چند کشور خارجی شامل آلمان، سوئیس، بریتانیا، اروپای شرقی، هند و آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

  • متوسط حقوق توسعه‌دهنده Go بریتانیا: ۷۶ هزار یورو در سال
  • متوسط حقوق برنامه نویس Go در ایالات متحده آمریکا: ۱۳۰ هزار دلار در سال
  • متوسط درآمد توسعه‌دهنده Go در آلمان: ۵۰ هزار یورو در سال
  • میانگین حقوق برنامه نویس Go در سوئیس: ۱۳۵ هزار یورو به صورت سالانه
  • میانگین درآمد برنامه نویس گولنگ در اوکراین: 51 هزار دلار در سال

به طور کلی به نظر می‌رسد حداقل طبق آنچه در سایت‌های کاریابی می‌توان یافت در صورت کسب تجربه و مهارت بالا در حوزه برنامه نویسی می‌توان تا ۵۰ میلیون تومان و حتی بیشتر درآمد داشت. هر چه مهارت، تخصص و تجربه ما در حوزه برنامه نویسی انتخابی‌مان بیش‌تر باشد، حقوق بیشتری هم دریافت خواهیم کرد.

محبوبیت زبان Go در بک اند
زبان Go از محبوب‌ترین زبان‌های بک‌اند

لازمه کسب مهارت و تخصص هم استفاده از آموزش‌های مختلف برنامه نویسی و تمرین، تمرین و تمرین است. به همین دلیل در ادامه مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی به علاقه‌مندان معرفی شده است تا بتوانید دوره آموزشی مناسب خود را بیابید و یادگیری برنامه نویسی را آغاز کنید.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی

حقوق برنامه نویس و مجموعه آموزش های برنامه نویسی فرادرس

فرادرس دوره‌های آموزشی را بر اساس موضوع دسته‌بندی و در قالب مجموعه‌های آموزشی ارائه می‌کند. مجموعه آموزشی اختصاصی و جامع برنامه نویسی نیز در فرادرس موجود است. در این صفحه، همه دوره‌های آموزشی مرتبط با برنامه نویسی شامل زبان‌ها و فریمورک‌های مختلف به منظور توسعه وب (شامل زبان‌ها و فریمورک‌های فرانت و بک‌اند)، علم داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (شامل زبان‌های برنامه نویسی پایتون، متلب و غیره)، از سطوح مقدماتی تا پیشرفته مهیا شده است. یادگیری این کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها، پیش‌نیاز مهمی برای ورود به بازار کار برنامه نویسی وب، موبایل، تحلیل داده و بسیاری از کاربردها و حوزه‌های دیگر محسوب می‌شود. در تصویر فوق تنها تعداد محدودی از دوره‌های آموزشی این مجموعه نشان داده شده‌اند.

حقوق برنامه نویس فرانت اند در ایران و جهان چقدر است؟

برنامه نویسی فرانت اند نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین و رایج‌ترین حوزه‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید که درآمد خوبی هم دارد و پس از برنامه نویسی فول است و بک اند در جایگاه سوم به لحاظ میزان حقوق برنامه نویس در ایران و جهان قرار می‌گیرد.

همچنین با یادگیری فرانت‌اند می‌توان کم‌کم به سراغ بک‌اند و فول‌استک هم رفت و این حوزه جای پیشرفت بسیار خوبی دارد. در این بخش به بررسی حقوق برنامه نویس فرانت‌اند پرداخته شده است.

تفاوت برنامه نویسی فرانت اند و بک اند

حقوق برنامه نویس فرانت اند در ایران چقدر است؟

تقریباً می‌توان گفت بیشترین آگهی‌های شغلی در حوزه برنامه نویسی در سایت جابینجا مربوط به فرانت‌اند می‌شود و به نظر می‌رسد بازار کار فرانت‌اند در ایران و به طبع در سراسر جهان، نسبت به بک‌اند و فول‌استک گسترده‌تر است. همچنین بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که یادگیری فرانت‌اند نسبت به سایر حوزه‌های برنامه نویسی بسیار ساده‌تر است.

بیشترین حقوق پرداختی در سایت جابینجا مربوط به عنوان شغلی توسعه‌دهنده ارشد فرانت‌اند می‌شود. حداقل حقوق برنامه نویس فرانت‌اند در ایران هم مطابق با قانون کار و معادل ۵ میلیون و پانصد هزار تومان است که طبیعتاً بیشتر به کارآموزان و برنامه نویسان تازه‌کار پرداخت می‌شود.

حقوق برنامه نویس فرانت اند در ایران

میانگین حقوق برنامه نویس فرانت‌اند تقریباً معادل ۱۴ میلیون تومان است. همچنین بیشترین آگهی‌های برنامه نویس فرانت در سایت جابینجا با حقوق ۲۰، ۱۵، ۱۲ و ۱۰ میلیون تومان ثبت شده‌اند. React یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین فناوری‌های مورد استفاده برای توسعه فرانت‌اند به حساب می‌آید که مبتنی بر جاوا اسکریپت است و با جستجوی عبارت «react» در جابینجا نتایج بسیار بیشتری بدست می‌آید. بیشترین حقوق پرداختی در جابینجا مربوط به عنوان شغلی توسعه‌دهنده ارشد react با مبلغ ۵۰ میلیون تومان در ماه است. کم‌ترین حقوق پرداختی برای برنامه نویسی ری‌اکت نیز در سایت جابینجا برابر با ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

حقوق برنامه نویس فرانت اند در سایر نقاط جهان

مشابه سایر موارد، حقوق برنامه نویس فرانت اند نیز در کشورهای مختلف متفاوت است و همچنین میزان حقوق پرداختی به عوامل مختلف دیگری به ویژه میزان مهارت فرد نیز بستگی دارد. میزان تخصص فرد در این حوزه بسیار اهمیت دارد و اکثر کارفرمایان حاضرند برای افراد با سطح تخصص و مهارت بالاتر حقوق‌های بالایی بپردازند. در جدول زیر حقوق برنامه نویس فرانت‌اند در چند کشور مقایسه شده است.

مقایسه حقوق برنامه نویس فرانت اند در جهان

حقوق برنامه نویس موبایل در ایران و جهان چقدر است؟

برنامه نویسی موبایل هم یکی دیگر از مشاغل پردرآمد در حوزه برنامه نویسی به حساب می‌آید و با توجه به استفاده گسترده شهروندان از گوشی‌های هوشمند بازار اپلیکیشن‌های موبایلی بسیار داغ و پر رونق است. در این بخش نیز ابتدا به شرح وضعیت حقوق برنامه نویس موبایل در ایران و سپس به بررسی میزان دریافتی برای این عنوان شغلی در سایر کشورهای جهان پرداخته شده است. باید گفت برنامه نویسی موبایل به دو شاخه اصلی برنامه نویسی اندروید و iOS تقسیم می‌شود.

به طور کلی با توجه به اینکه تعداد کاربران دستگاه‌های اندرویدی در ایران و اکثر کشورهای جهان نسبت به iOS بسیار بیشتر است، بنابراین برنامه نویسی اندروید بازار کار بهتری دارد و فرصت‌های شغلی بیشتری برای برنامه نویس اندروید موجود است. اما همچنان به طور کلی حقوق برنامه نویس به عامل‌های بسیار زیادی وابسته است و نمی‌توان گفت مثلاً حقوق برنامه نویس اندروید از برنامه نویس iOS است.

 

حقوق برنامه نویس موبایل اندروید و iOS در ایران

بیشترین حقوق پرداختی برای برنامه نویس اندروید در سایت‌جاب ویژن ۳۵ میلیون تومان است و به عنوان شغلی برنامه نویس ارشد اندروید مربوط می‌شود. این میزان نسبت به موارد قبلی مثل فرانت‌اند و بک‌اند کمتر است، اما این به معنی پایین بودن حقوق برنامه نویس موبایل نیست و قطعاً یک برنامه نویسی بسیار حرفه‌ای و متخصص اندروید هم می‌تواند با حقوق ۵۰ میلیونی یا حتی بیشتر از آن در این حرفه به فعالیت بپردازد.

در واقع برای بررسی دقیق‌تر نیاز به انجام تحقیقات بسیار بیشتری وجود دارد که از حوصله این مطلب خارج است. کمترین حقوق برنامه نویس اندروید هم مربطو می‌شود به کارآموزان و برنامه نویسان تازه‌کار که حقوق آن‌ها براساس قانون وزارت کار (بین ۴ میلیون تا ۵ میلیون و ۵۰۰) محاسبه می‌شود. میانگین حقوق برنامه نویس اندروید در ایران در زمان انتشار این مطلب، برابر با ۱۵.۵ میلیون تومان است. بیشترین تعداد آگهی نیز با حقوق ۱۰ میلیون تومان ثبت شده است.

حقوق توسعه دهنده اندروید در ایران

وضعیت حقوق برنامه نویس iOS و بازار کار آن در ایران چگونه است؟

در زمان انتشار این نوشته، بیشترین حقوق پرداختی برای برنامه نویس iOS ارشد برابر با ۴۵ میلیون تومان در ماه در وب‌سایت جابینجا به ثبت رسیده است. تعداد آگهی‌های ثبت شده برای برنامه نویس iOS نسبت به اندروید کمتر است و این مسئله مهر تاییدی بر محدودتر بودن بازار کار برنامه نویسی iOS می‌زند که پیش‌تر هم به آن اشاره شد. متاسفانه تعداد آگهی‌هایی که در آن‌ها میزان حقوق پرداختی به وضوح مشخص می‌شود، کم هستند و برای برنامه نویس iOS نیز همین شرایط با شدت بیشتری وجود دارد و به ترتیب حقوق پرداختی، در آخرین آگهی که در آن مبلغ حقوق مشخص شده است، مبلغ ۱۰ میلیون تومان دیده می‌شود.

متوسط حقوق برنامه نویس iOS با استناد به سایت جابینجا در زمان انتشار این نوشته ۲۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. با وجود کمتر بودن تعداد آگهی‌ها به نظر می‌رسد متقاضیان کمتری هم برای این جایگاه شغلی وجود دارد و به همین دلیل میانگین حقوق پرداختی برای برنامه نویس iOS نسبت به برنامه نویس اندروید بیشتر است. بیشترین تعداد آگهی در این حوزه نیز با حقوق ۲۰ میلیون تومان ثبت شده است.

حقوق برنامه نویس ios در ایران

حقوق برنامه نویس اندروید در خارج از ایران چقدر است؟

یکی از عوامل اصلی که حقوق برنامه نویسان موبایل را در جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد میزان تجربه کاری این افراد است. کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و بریتانیا برترین بازارهای توسعه نرم افزار در جهان را در اختیار دارند و به همین دلیل نیز در تصویر زیر میزان حقوق برنامه نویس موبایل در این کشورها در تصویر زیر مقایسه شده است.

توسعه دهندگان نرم‌افزار با بیش از ۵ سال تجربه کاری می‌توانند در فرانسه و بریتانیا در حدود ۴۰ هزار دلار در سال، در آلمان و کانادا تا ۵۰ هزار دلار و در آمریکا تا سقف ۷۵ هزار دلار سالانه حقوق دریافت کنند. با داشتن ۵ تا ۱۰ سال سابقه برنامه نویسی می‌توان بین ۱۰۰ تا ۱۱۲ هزار دلار در آمریکا درخواست حقوق داشت. در کانادا این میزان بین ۵۵ تا ۷۰ هزار دلار و در فرانسه تنها ۵۰ هزار دلار است. توسعه‌دهندگان ارشد آمریکایی که تا ۱۵ سال سابقه کار دارند در حدود ۱۲۵ هزار دلار در سال می‌توانند حقوق بگیرند. از طرف دیگر برنامه‌نویسان فرانسوی با همین میزان تجربه و سابقه کاری تنها در حدود ۶۰ هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.

مقایسه حقوق توسعه دهنده موبایل در جهان

حقوق برنامه نویس علم داده در ایران و جهان چقدر است؟

«علوم داده» (Data Science) و تحلیل داده در بسیاری از حوزه‌های تخصصی مانند فناوری اطلاعات، بازارهای مالی، مراقبت‌های بهداشتی، دولتی و سرگرمی پرکاربرد است. دانشمندان داده مجموعه بزرگی از داده‌های خام را از منابع مختلف می‌گیرند، داده‌ها را تمیز می‌کنند، استاندارد‌سازی قالب آن‌ها را انجام می‌دهند و آن‌ها را برای کشف بینش‌های عملی تجزیه و تحلیل می‌کنند. تحلیل دیتا در اصل، شامل یافتن اطلاعات مفید از داده‌های غیرقابل درک موجود است. به همین دلیل نقش شغلی برنامه نویس علم داده حوزه‌های تخصصی بسیار زیادی را در بر می‌گیرد، زیرا اطلاعات مرتبط و مفید برای انواع کسب و کارها و سازمان‌ها ارزشمند هستند.

میزان دریافتی دانشمند داده اغلب بیش‌تر از دستمزد یک تحلیلگر داده است زیرا دانش تخصصی بیشتری در زمینه یادگیری ماشین و تکنیک‌های یادگیری عمیق دارد که می‌تواند برای پاسخ دادن به سؤالات پیچیده‌تر مورد استفاده قرار گیرد. دیتا ساینتیست‌ها همچنین می‌توانند نرم‌افزار مفیدی را برای بهینه‌سازی و خودکارسازی فرآیند تجزیه و تحلیل کاوشگرانه و اکتشافی داده‌ها (EDA | Exploratory Data Analysis) توسعه دهند. در ادامه به میزان درآمد «دانشمند داده» (Data Scientist) در ایران و خارج از ایران اشاره شده است.

حقوق برنامه نویس علم داده در ایران چقدر است؟

به گزارش جابینجا، میزان دریافتی کارشناس علوم داده در سال ۱۴۰۰، در شهرهای بزرگ، برابر با 11.8 میلیون تومان است و با احتساب افزایش مورد انتظار ۲۷ درصدی پیش‌بینی شده است که این رقم به 14.3 میلیون تومان افزایش یابد.

در زمان انتشار این مطلب در سایت جابینجا بیشترین حقوق پرداختی در حوزه علم داده برای عنوان شغلی مهندس داده با پایتون و برابر با ۴۰ میلیون تومان است. کمترین میزان حقوق پرداختی در این سایت هم مربوط به آگهی با عنوان شغلی «کارشناس داده‌نمایی» (Data Visualization) است که وعده پرداخت حقوق ماهانه ۶ میلیون تومانی در آن داده شده است.

حقوق برنامه نویس علم داده در خارج از ایران

بیشترین حقوق پرداختی برای حوزه علم داده نیز مانند بسیاری از سایر حوزه‌های مرتبط با برنامه نویسی مربوط به کشور آمریکا با حقوق سالانه ۱۲۰ هزار دلار است. دومین جایگاه به کشور استرالیا اختصاص دارد که در آن دانشمند داده حقوقی در حدود ۹۰ هزار دلار دریافت می‌کند. در ادامه میزان حقوق پرداختی در حوزه علم داده برای چند کشور دیگر نیز فهرست شده است.

  • کانادا: ۸۱ هزار دلار آمریکا
  • آلمان: ۷۱ هزار یورو
  • هلند: ۷۵ هزار دلار
  • ژاپن: ۷۰ هزار دلار
  • بریتانیا: ۶۶ هزار پوند
  • ایتالیا: ۶۰ هزار دلار
  • فرانسه: ۷۶ هزار یورو

حقوق برنامه نویس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

«یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence)، جدا از تعاریف علمی و دقیقی که دارند، مفاهیمی هستند که در خیلی از موارد در صنعت به جای یکدیگر ممکن است به کار گرفته شوند. مهندسی هوش مصنوعی در پی تحقیق و توسعه ماشین‌هایی است که می‌توانند رفتار و الگوهای فکری را شبیه‌سازی کنند که معمولاً با انسان‌ها مرتبط هستند. در هوش مصنوعی از یادگیری ماشین استفاده می‌شود تا از داده‌های موجود یاد بگیرد و سپس الگوهای رفتاری را بر اساس این داده‌ها توسعه دهد. هدف بسیاری از ماشین‌های هوش مصنوعی تمرکز بر اتوماسیون و حل مشکلات پیچیده‌ای است که در حال حاضر تنها به صورت دستی توسط انسان قابل حل هستند.

در نرم‌افزار معمولاً مشخص می‌شود که در هر موقعیتی دقیقاً چه کاری باید انجام شود، بنابراین تعداد موقعیت‌های ممکن باید محدود باشد. با این حال، هوش مصنوعی این توانایی را دارد که خودش یاد بگیرد و بفهمد که هنگام معرفی یک عنصر جدید چه اقداماتی باید انجام دهد و بنابراین می‌تواند با مجموعه نامحدودی از تغییرات منحصر به فرد، مشکلات را حل کند.

برای تبدیل شدن به یک مهندس هوش مصنوعی، باید دانش عمیقی از زبان‌های برنامه نویسی، آمار، «الگوریتم‌ها» (Algorithms) و یادگیری عمیق داشته باشید. این مهارت‌ها و تقاضای فزاینده برای تحقیقات هوش مصنوعی چیزی است که باعث می‌شود تا برنامه نویس‌های هوش مصنوعی حقوق بالایی دریافت کنند. در ادامه به میزان درآمد توسعه‌دهندگان ماشین لرنینگ اشاره شده است.

درآمد یادگیری ماشین

مهندس یادگیری ماشین نرم‌افزاری را توسعه می‌دهد که می‌تواند بدون کمک انسان، کار خود را تکمیل کند و بهبود بخشد. هدف ایجاد نرم‌افزاری است که نه تنها می‌تواند به‌طور خودکار اجرا شود، بلکه بتواند تغییرات و مشکلاتی را که با آن مواجه می‌شود، با استفاده از تجربیات گذشته برای تنظیم رویکرد و تکمیل هدف خود هدایت کند.

یادگیری ماشین در طیف وسیعی از زمینه‌ها و فناوری‌ها مانند الگوریتم‌ها در «سیستم توصیه‌گر» (Recommender System)، «اتومبیل‌های خودران» (Self-Driving-Car | Self-Propelled-Cars) و دستیارهای مجازی مانند سیری اپل کاربرد دارد. یک مهندس یادگیری ماشین برنامه‌های کاربردی یادگیری ماشین را برای ایجاد این نوع محصولات توسعه می‌دهد. برخی از برنامه‌ها باید زبان را یاد بگیرند و برخی دیگر باید یاد بگیرند که چگونه محیط اطراف خود را پردازش کنند و واکنش نشان دهند. به عبارت دیگر، بسته به صنعتی که مهندس یادگیری ماشین در آن فعالیت می‌کند و فناوری که با آن کار می‌کند، جزئیات مربوط به شرح این شغل متفاوت خواهد بود.

حقوق برنامه نویس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در ایران

به گزارش جاب‌ویژن، میزان دریافتی کارشناس یادگیری ماشین در سال ۱۴۰۰، در تهران، برابر با ۱۷ میلیون تومان است و با احتساب افزایش انتظاری ۳۱ درصدی این رقم در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است که این رقم به ۲۵.۴ میلیون تومان افزایش یابد. در زمان انتشار این نوشته در سایت جابینجا برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی آگهی‌های زیر را می‌توان یافت:

  • مهندس ارشد بینایی کامپیوتر: ۵۰ میلیون تومان
  • توسعه دهنده هوش تجاری: ۴۰ میلیون
  • مدیر پروژه هوش تجاری: ۲۶ میلیون تومان
  • کارشناس ارشد هوش تجاری: ۱۸ میلیون
  • متخصص هوش مصنوعی ۱۵ میلیون
  • سرپرست هوش تجاری: ۱۵
  • کارشناس پردازش تصویر: ۱۴
  • کارشناس هوش تجاری: ۱۳
  • کارشناس هوش مصنوعی: ۱۰
  • کارشناس ارشد داده‌کاوی: ۱۰
  • کارشناس ارشد توسعه سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی: ۱۰
  • کارشناس هوش تجاری: ۱۰ میلیون تومان
  • مهندس یادگیری ماشین در قم: ۱۰ میلیون
  • کارشناس ارشد هوش مصنوعی: ۸ میلیون تومان
  • کارشناس تحلیل داده و هوش تجاری: ۸ میلیون
  • کارشناس هوش مصنوعی (حوزه پردازش زبان طبیعی): ۶ میلیون تومان
  • کارشناس تحلیل داده: ۶ میلیون
  • کارشناس یادگیری ماشین: ۵ میلیون
  • کارآموز هوش‌ تجاری: حقوق حقوق پایه (وزارت کار)

 

حقوق برنامه نویس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در خارج از ایران

میانگین حقوق یک مهندس یادگیری ماشین در خارج از ایران، سالیانه برابر با ۱۲۳ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس یادگیری ماشین

حقوق برنامه نویس و توسعه دهنده پایگاه داده

نقش یک کارشناس پایگاه داده همان‌طور که از نام آن مشخص است توسعه پایگاه‌های داده یا همان بانک‌های اطلاعاتی است. اکثر کسب و کارها و شرکت‌ها در تمام صنایع، داده‌های مربوط به فعالیت‌های مختلف خود را به صورت روزانه ثبت و ذخیره می‌کنند. سپس این داده‌ها برای مطابقت با مقررات، ثبت تاریخچه فعالیت‌های شرکت، تجزیه و تحلیل داده‌ها و دیگر دلایل جمع آوری می‌شوند.

به منظور ذخیره‌سازی کارآمد و ایمن چنین داده‌هایی، وجود پایگاه‌های داده ضروری است. با این حال، پایگاه‌های داده راه‌حلی یکسان و یک اندازه برای همه به حساب نمی‌آیند. پایگاه‌های داده باید متناسب با نیازهای فردی و خاص یک کسب و کار طراحی شوند. پایگاه‌های داده پس از ایجاد باید به طور مداوم نگهداری شوند تا از عملکرد و امنیت بهینه اطمینان حاصل شود. در ادامه به میزان درآمد توسعه‌دهندگان پایگاه داده اشاره شده است.

حقوق برنامه نویس و توسعه دهنده پایگاه داده در ایران

به گزارش جاب‌ویژن، میزان دریافتی توسعه‌دهندگان SQL در سال ۱۴۰۰ برای برنامه نویسان میدلول و جونیور برابر با ۱5 میلیون تومان است و با احتساب افزایش انتظاری 34 درصدی در سال ۱۴۰۱، این رقم به 21.7 میلیون تومان افزایش می‌یابد. میزان دریافتی توسعه‌دهندگان SQL در سال ۱۴۰۰ برای برنامه نویسان سینیور برابر با 26 میلیون تومان است و با احتساب افزایش انتظاری 46 درصدی در سال ۱۴۰۱، این رقم به 31.3 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

حقوق برنامه نویس SQL در ایران

حقوق برنامه نویس و توسعه دهنده پایگاه داده در خارج از ایران

میانگین حقوق یک توسعه دهنده پایگاه داده در خارج از ایران، سالیانه ۱۰۸ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس و کارشناس پایگاه داده در خارج از ایران

حقوق برنامه نویس و توسعه دهنده دواپس

اصطلاح «دواپس» (DevOps) از «عملیات توسعه» می‌آید و نقش یک مهندس دواپس بهینه‌سازی فرآیند توسعه نرم‌افزار یا توسعه محصول است. این به معنای هماهنگی و رهبری تمام تیم‌های درگیر در توسعه یک محصول و به حداکثر رساندن کارایی آنها است.

حقوق برنامه نویس و کارشناس دواپس در خارج از ایران

هدف یک مهندس DevOps این است که محصولات نرم‌افزاری تا حد امکان به‌روز رسانی و به خوبی نگهداری شود که این امر مستلزم خودکارسازی بیشتر فرآیند توسعه است. به‌روز رسانی می‌تواند به صورت یک پروژه بزرگ باعث شود تیم‌ها هفته‌ها کار متمرکز انجام دهند و آماده شوند. هدف مهندس DevOps طراحی و پیاده سازی سیستم‌هایی است که به طور خودکار برای چنین به‌روز رسانی‌هایی به موازات وظایف عادی آماده می‌شوند.

نتیجه مطلوب دواپس، ارائه «نسخه» (Release)های متعدد و قابل اعتماد است که تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و «اشکالات» (Bugs) را بدون انتظار طولانی و خسته‌کننده برای کاربران برطرف می‌کند. ثابت و مرتب نگه داشتن به‌روزرسانی‌ها همچنین به مهندسان DevOps کمک می‌کند تا از عجله‌های غیرعقلایی قبل یا در حین انتشار یک «پچ» (patch) جدید جلوگیری کنند. در ادامه به میزان درآمد مهندس دواپس در ایران و در خارج از ایران اشار شده است.

کارشناس دواپس در ایران

مطابق با برخی آمارهای موجود در جابینجا، میانگین حقوق برای یک کارشناس دواپس در داخل ایران، در پاییز سال ۱۴۰۱،‌ ماهیانه برابر با ۲۰ میلیون تومان است.

حقوق کارشناس دواپس در ایران
منبع: جابینجا

کارشناس دواپس در خارج از ایران

میانگین حقوق یک مهندس دواپس در خارج از ایران، سالیانه برابر با ۱۲۶ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس و کارشناس دواپس در خارج از ایران

کارشناس IT

وظایف کارشناس فناوری اطلاعات شامل پشتیبانی و نگهداری سیستم‌های فناوری اطلاعات شرکت و اطمینان از اجرای روان عملیات روزانه مبتنی بر فناوری است.

ممکن است چندین متخصص فناوری اطلاعات در یک شرکت استخدام شوند که هر یک بر بخش‌ها و حوزه‌های مختلف تمرکز دارند، بنابراین مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای ایفای این نقش می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

متخصص IT، صرف نظر از تمرکز تخصصی خود، باید نسبت به سیستم عامل‌های متعدد و برخی زبان‌های برنامه نویسی اشراف داشته باشد. متخصصین IT همچنین به مهارت‌های حل مسئله نیاز دارند تا از همکاران خود حمایت کنند.

یک متخصص ارشد فناوری اطلاعات مسئول نگهداری سیستم‌هایی خواهد بود که یک شرکت بدون آنها قادر به فعالیت نخواهد بود، به همین دلیل است که متخصصین IT حقوق بالایی دریافت می‌کنند.

حقوق کارشناس شبکه و امنیت در ایران

به گزارش جاب‌ویژن، میزان دریافتی کارشناس شبکه و امنیت در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۲ میلیون تومان است و با احتساب افزایش انتظاری ۳۱ درصدی در سال ۱۴۰۱، این رقم به ۱۴.۴ میلیون تومان افزایش می‌یابد. میزان دریافتی متخصص ارشد و مدیر شبکه در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۴.۹ میلیون تومان است و با احتساب افزایش انتظاری ۳۵ درصدی در سال ۱۴۰۱، این رقم به ۲۱.۸ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

حقوق کارشناس شبکه و امنیت در ایران

درآمد کارشناس آی تی در خارج از ایران

میانگین حقوق یک متخصص فناوری اطلاعات در خارج از ایران، سالیانه برابر با ۱۰۲ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس و متخصص آی تی

معمار ابر

رایانش ابری به استفاده از مراکز داده برای ذخیره فایل‌ها و برنامه‌ها اشاره دارد که در نتیجه آن امکان دسترسی و استفاده از این فایل‌ها و برنامه‌ها از طریق هر دستگاهی بدون نیاز به دانلود وجود خواهد داشت . به عنوان مثال، Google Mail یک ارائه دهنده ایمیل مبتنی بر ابر است و «گوگل درایو» (Google Drive) یک سرویس ذخیره ساز ابری است.

برای شرکت‌ها، تغییر به رایانش ابری به این معنی است که دیگر نیازی به نگهداری سرورهای فیزیکی خود ندارند که می‌تواند فضای ذخیره‌سازی در مقیاس بزرگ را برای کسب‌وکارهای کوچک بیشتر مهیا می‌کند ودر نتیجه چنین شرکت‌هایی می‌توانند تا به فایل‌های خود از هر کجای دنیا دسترسی داشته باشند. معمار ابر که مهندس ابر نیز نامیده می‌‌شود وظایف زیر را بر عهده دارد.

  • به شرکت‌ کمک می‌کند تا ابر خود را راه‌اندازی کند.
  • با فروشندگان ابر ارتباط برقرار می‌کند.
  • مسئولیت نگهداری سیستم و نظارت بر آن را بر عهده دارد.
  • از تخصص خود در معماری ابری استفاده می‌کنند تا شرکت را در مسیر درست هدایت کنند.
  • راه‌حل محاسبات ابری را در جهت نیازهای کسب و کار طراحی می‌کنند.
  • سیستمی را نگهداری می‌کنند که خودشان آن را پیاده‌سازی کرده‌اند.

میانگین حقوق یک معمار ابر در خارج از ایران، سالیانه برابر با ۱۴۲ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس و معمار ابر در خارج از ایران

کارشناس سیستم‌ در خارج از ایران

مدیر سیستم مسئول حفظ کارآمد و ایمن سخت افزار و نرم‌افزار یک شرکت یا سازمان است که وظایف آن شامل به‌روز رسانی و نصب نرم‌افزار جدید، مدیریت سیستم عامل‌ها و مجوزهای آنها، مدیریت سرورها، نظارت بر امنیت و ارائه پشتیبانی فنی به بخش‌های دیگر است.

کارشناس سیستم باید آمادگی انجام دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌ها را از تعمیر چاپگر گرفته تا ایجاد مجوزهای کاربر برای دسترسی به فایل‌های ابری داشته باشد. کارشناس سیستم اغلب باید با کارمندان غیرفنی ارتباط برقرار کنند، بنابراین باید مهارت‌های بین فردی خوبی برای تسهیل حل کارآمد و حرفه‌ای مشکلات داشته باشند.

میانگین حقوق یک کارشناس سیستم در خارج از ایران، سالیانه برابر با ۱۰۴ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس و کارشناس سیستم در خارج از ایران

حقوق برنامه نویس در برخی مناطق مهاجرپذیر

در این بخش به طور کلی حقوق برنامه نویس در چند کشور مهاجرپذیر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

حقوق برنامه نویس در آلمان

میانگین حقوق برنامه نویس در آلمان، سالیانه برابر با ۵۰ هزار یورو است.

حقوق برنامه نویس در آلمان

حقوق برنامه نویس در کانادا

میانگین حقوق برنامه نویس در کانادا، سالیانه برابر با ۶۹ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس در کانادا

حقوق برنامه نویس در آمریکا

میانگین حقوق برنامه نویس در ایالات متحده، سالیانه برابر با ۱۱۰ هزار دلار است.

حقوق برنامه نویس در آمریکا

حقوق برنامه نویس در دبی

میانگین حقوق برنامه نویس در امارات متحده عربی، سالیانه برابر با ۹۷ هزار درهم است.

حقوق برنامه نویس در دبی

حقوق برنامه نویس در ترکیه

میانگین حقوق برنامه نویس درترکیه، سالیانه برابر با ۱۶ هزار لیر است.

حقوق برنامه نویس در ترکیه

چگونه به عنوان یک برنامه نویس درآمد بیشتری کسب کنیم ؟

چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کسب درآمد بیشتر در زمینه برنامه نویسی خود انجام دهید. در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

دریافت گواهی های آموزشی معتبر

گواهینامه‌های بین‌المللی بی‌شماری در برنامه نویسی وجود دارند که می‌توانید کسب کنید. به عنوان مثال، مایکروسافت طیف وسیعی از گواهینامه‌ها را برای مهندسان هوش مصنوعی، دانشمندان داده، توسعه‌دهندگان، مهندسان DevOps، مدیران و دیگر تخصص‌ها ارائه می‌دهد.

حقوق برنامه نویس و سرتیفیکیت های بین المللی

گوگل همچنین گواهی‌هایی را در زمینه پشتیبانی فناوری اطلاعات و اتوماسیون فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد. دوره‌های آنلاین مقدماتی در زمینه‌های مختلف مانند بوت‌کمپ علم داده، بوت‌کمپ تحلیل داده و بوت‌کمپ مهندسی نرم‌افزار وجود دارد.

دقت در انتخاب حوزه فعالیت برنامه نویسی

صنعتی که انتخاب می‌کنید، تجربه و دانش تخصصی را که به دست می‌آورید شکل خواهد داد و به تدریج به دست آوردن شغل تخصصی در آن صنعت برایتان آسان‌تر می‌شود. برای مثال، اگر به صنعت سرگرمی علاقه دارید، می‌توانید این مسیر را دنبال کنید، اما درآمد در این صنعت اغلب کمتر است و امنیت شغلی آن خیلی بالا نیست. از طرف دیگر، می‌توانید در بخش‌های پزشکی یا دولتی کار کنید که ثبات شغلی بهتری دارند. به عنوان یک قانون کلی، هرچه ورود به یک صنعت محبوب‌تر و آسان‌تر باشد، با رقابت بیشتری روبرو خواهید شد.

مقایسه محل های مختلف

شهر و استانی که در آن کار می‌کنید می‌تواند میزان قابل توجهی بر حقوق شما تأثیر بگذارد، بنابراین مقایسه شهر و استان و تمایل به نقل مکان برای فرصت مناسب می‌تواند ایده خوبی باشد.

رشد دادن مهارت های خود با پروژه های جانبی

توسعه مهارت‌ها و نمونه کارها با پروژه‌های جانبی، راهی مطمئن برای رشد و پیشرفت به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای است. مهارت‌ها، اشتیاق، انگیزه و فداکاری شما به حرفه‌تان به بهبود ارزش شما برای یک شرکت کمک می‌کند و حقوق شما همراه با آن افزایش می‌یابد.

تا حد امکان متخصص شوید

هرچه دانش شما متمرکزتر و تخصصی‌تر باشد، در زمینه‌های خاص و برای شرکت‌های خاص ارزشمندتر می‌شوید. انتخاب یک تخصص می‌تواند دشوار باشد، زیرا تخصص در بخشی از بازار کار قرار دارد که تقاضای کاری حداکثری لزوما با آن هم‌سو نیست. با این حال، داشتن تخصص، بهتر از نداشتن آن است، بنابراین انتخاب حوزه تخصصی بر اساس علاقه و استعداد شما می‌تواند راه‌گشا باشد.

سوالات متداول درباره حقوق برنامه نویس

در این بخش برخی از سوالات رایج و پرتکرار در مورد حقوق برنامه نویس مطرح شده و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

حقوق برنامه نویس ها در کدام کشور بیشتر است؟

در آمریکا به طور میانگین بالاترین حقوق‌ها به برنامه نویس‌ها پرداخت می‌شود و در بین ایالت‌های مختلف آمریکا، کالیفرنیا یکی از پردرآمدترین مناطق برای برنامه نویس‌ها است و حقوق‌ها در این ایالت معمولاً 10 درصد بالاتر از میانگین در سطح امریکا است. در طول این مطلب همچنین دیدیم که در کشور سوئیس هم حقوق‌های بالایی به برنامه نویسان پرداخت می‌شود.

کدام زبان برنامه نویسی بیشترین فرصت شغلی را به همراه دارد؟

مطابق با آمار لینکدین، پایتون محبوب‌ترین و پرتقاضاترین زبان برنامه نویسی در سال 2022 است و پس از آن جاوا و SQL قرار دارند. برای پایتون به سبب همه‌منظوره بودن و کاربرد آن در حوزه‌های مختلف، قطعاً فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارد. به نظر می‌رسد محبوب‌ترین حوزه در دنیای برنامه نویسی متعلق به توسعه فرانت‌اند باشد. بنابراین زبان‌های CSS ،HTML و جاوا اسکریپت هم زبان‌هایی درآمدزا و مهم با بازار کار گسترده هستند.

حقوق برنامه نویس ها در کدام حوزه تخصصی بیشتر است ؟

حوزه‌های تخصصی شامل فناوری اطلاعات، صنایع دولتی، دفاعی، سرگرمی، مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی، همه صنایع برتری هستند که هم دستمزد قابل توجهی را به کدنویسان می‌پردازند و هم اغلب فرصت‌های استخدامی متعددی در این بنگاه‌ها برای برنامه نویسان مهیا است. در واقع بیشترین حقوق برنامه نویسی در حوزه‌ای پرداخت می‌شود که وابستگی زیادی به برنامه نویسی دارد و در عین حال درآمد آن حوزه تخصصی هم بسیار بالا است. مثلاً در حوزه تجارت الکترونیک در شرکت‌های بزرگ و موفقی مثل آمازون، حقوق‌های بالایی به برنامه نویسان حرفه‌ای و متخصص پرداخت می‌شود.

حقوق برنامه نویسان در شرکت های بزرگ چقدر است؟

شرکت‌های بزرگ تمایل دارند بالاترین حقوق‌ها را بپردازند و اغلب مزایای دیگری را مانند سهام شرکت و سایر مزایا برای برنامه نویسان به همراه دارند. شرکت‌های غول‌آسا در رقابت با یکدیگر نیروهای مستعد را جذب می‌کنند. در واقع برای ورود به شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و آمازون باید سطح مهارت و تخصص افراد بسیار بالا باشد و مراحل استخدام هم در این شرکت‌ها پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر است.

جمع بندی

در این مطلب بررسی شد که حقوق برنامه نویس در ایران و دیگر کشورهای جهان برای حوزه‌های رایج و پر رونق برنامه نویسی چقدر است. این بررسی به تفکیک زبان‌ها و فریمورک‌های برنامه نویسی مختلف و به تفکیک کاربرد شامل توسعه فرانت‌اند، بک‌اند و فول‌استک، برنامه نویسی یادگیری ماشین، علم داده، توسعه پایگاه داده، دواپس و دیگر مشاغل وابسته به برنامه نویسی و فناوری اطلاعات انجام شد. در این نوشته می‌توان به مقایسه‌ای از میانگین درآمد برنامه نویس در ایران با میانگین جهانی درآمدها در هر زبان برنامه نویسی دست پیدا کرد.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SpringboardBusinessofApps
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *