زبان برنامه نویسی Go چیست؟ – گو از صفر تا صد

۶۲۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
زبان برنامه نویسی Go چیست؟ – گو از صفر تا صد

زبان Go برای حل پیچیدگی روز افزون پایگاه‌های کد در گوگل پدیدار شد. پس از ظهور، بسیاری از برنامه‌های کاربردی «مبتنی بر ابر» (Cloud-Based) و «سمت سرور» (Server-Side) آن را پذیرفتند. هم‌اکنون در توسعه ابزارهای خط فرمان، در هوش مصنوعی و علم داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به یادگیری زبان برنامه نویسی Go یا همان Golang علاقه دارید، این مطلب شما را به مسیر درستی هدایت می‌کند. تقریباً می‌توان از هر زبان برنامه نویسی برای «رایانش ابری» (Cloud Computing) استفاده کرد، اما چند زبان برنامه نویسی وجود دارد که از بقیه متمایز هستند و قرار است در مورد یکی از آن زبان‌ها به نام Go صحبت کنیم و به این پرسش پاسخ بدهیم که زبان برنامه نویسی Go چیست.

فهرست مطالب این نوشته

زبان برنامه نویسی Go چیست ؟

زبان برنامه نویسی Go توسط مهندسان شرکت گوگل در سال ۲۰۰۷ طراحی شد. گوگل آن زمان به سرعت در حال رشد بود و کدهایی که مهندسان این شرکت برای مدیریت زیرساخت‌های آن استفاده می‌کردند به زبان ++C نوشته می‌شد که به لحاظ مدیریت کدها بیش از حد سخت و پیچیده بود و همین امر فرایند توسعه را کند می‌کرد. بنابراین تعدادی از مهندسان گوگل به نام‌های Robert Griesemer ،Rob Pike و Ken Thompson تصمیم به ساخت یک زبان برنامه نویسی جدید با تمرکز بر سادگی و عملکرد سریع گرفتند و زبانی را توسعه دادند که برای مدیریت و یادگیری آسان‌تر باشد. آن‌ها زبانی جدید به نام Golang را خلق کردند.

زبان برنامه نویسی گو چیست

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید Golang را با استفاده از مجموعه آموزش برنامه‌نویسی گو از مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

زبان گو گوگل

زبان برنامه نویسی Go در سال ۲۰۰۹ «منبع آزاد» (Open Source) اعلام و در سال ۲۰۱۲ به صورت عمومی منتشر شد. این زبان به دلیل سهولت در استفاده به سرعت در میان توسعه دهندگان و مهندسان به شهرت رسید. امروزه Golang یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است.

برخلاف زبان‌های دارای «مدیریت نوع پویا» (Dynamic Type)، مثل جاوا اسکریپت و پایتون، مدیریت نوع داده در Go «ایستا» (Static Type) است. اجرای برنامه‌هایی که به صورت ایستا هستند، زمانی شروع می‌شوند که خطاهای آن‌ها رفع شود. در حالی که اجرای زبان‌های پویا مثل جاوا اسکریپت شروع می‌شود، حتی اگر خطا داشته باشند.

خالقان Golang، تمام قابلیت‌های منحصربفرد و عالی زبان ++C، به ویژه عملکرد بالای آن و ویژگی‌های امنیتی را استخراج و با سرعت بالای پایتون ترکیب کردند. این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها به زبان Go امکان می‌دهند تا از چندین هسته سریع استفاده کند و در عین حال قادر به پیاده‌سازی «همزمانی» (Concurrency) نیز باشد؛ منظور از همزمانی، عملکرد چند وظیفه‌ای است؛ به عنوان مثال هنگامی که در حال مرور وب‌سایتی به صورت آنلاین هستیم، موارد زیادی به طور همزمان در مرورگر رخ می‌دهند. اگر لازم است محصولی که می‌سازید ناچار باشد چندین کار را همزمان انجام دهد، این امر باید با توسعه نرم افزار محقق شود. استفاده از بستر محاسباتی توزیع‌شده می‌تواند برای توسعه دهندگان بسیار جذاب باشد.

کاربرد زبان برنامه نویسی Go چیست ؟

اگر شما به دنبال یادگیری زبان جدیدی هستید و می‌خواهید زبان جدیدی را به مجموعه فناوری‌هایی اضافه کنید که در آن‌ها مهارت دارید، Golang انتخابی عالی به حساب می‌آید. دلایل زیادی برای یادگیری زبان Go وجود دارد. به عنوان مثال این زبان همه کاره است و برای زمینه‌های مختلفی از جمله سرویس‌های ابری، امنیت سایبری، توسعه بازی، توسعه سرویس‌های استریم و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

در ادامه ابتدا فهرستی از کاربردهای اصلی زبان Go ارائه شده و سپس هر مورد به صورت مجزا در زیربخش‌های جداگانه شرح داده می‌شود.

  • کاربرد زبان برنامه نویسی Go در خدمات ابری
  • استفاده از زبان Golang در رزرو آنلاین
  • کاربرد زبان برنامه نویسی Go در شرکت های مالی
  • به کارگیری زبان برنامه نویسی Go در امنیت سایبری
  • کاربرد Golang در امنیت سایبری
  • استفاده از زبان Go در پلتفرم های پخش موسیقی و ویدیو
  • کاربرد زبان Go در گفتگوی آنلاین و پیام رسان‌ها
  • استفاده از Golang در توسعه بازی های کامپیوتری

کاربرد زبان برنامه نویسی Go در خدمات ابری چیست؟

بسیاری از سازمان‌ها از بسترهای سنتی IT به «بسترهای ابری» (Cloud) کوچ کرده‌اند. این مسئله نشان‌دهنده آن است که داده‌ها و سامانه‌های کمتری برای نگهداری در محل سازمان‌ها وجود دارد که باعث می‌شود هزینه‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کنند. یکی از مشهورترین سرویس‌های ابری، سرویس ابری گوگل است. سرویسی که با زبان Golang ساخته شده و مقیاس‌پذیری و کارایی بالایی را ارائه می‌دهد. سایر سرویس‌های ابری مانند Dropbox و SendGrid نیز از زبان برنامه نویسی Go استفاده می‌کنند.

SendGrid یک سرویس ایمیل مبتنی بر ابر است که ایمیل‌های با حجم بالا را به شرکت هایی مانند اوبر، Airbnb و اسپاتیفای تحویل می‌دهد. شرکت SendGrid، سرویس‌های API خود را با استفاده از زبان گو توسعه داده است.

کاربرد زبان Go در رزرو آنلاین

شرکت «اوبر» (Uber) از زبان برنامه نویسی Go برای ساخت بسیاری از خدمات خود استفاده می‌کند. برای مثال،‌ از Golang برای کمک به Uber به‌منظور بارگیری سریع‌تر نقشه‌ها و مطابقت مسافران با رانندگان استفاده می‌شود. شرکت‌های TrivaGo و Delivery Hero نیز از زبان برنامه نویسی Go استفاده می‌کنند.

کاربرد زبان برنامه نویسی Go در شرکت های سرمایه گذاری و بازارهای مدیریت مالی

چندین شرکت سرمایه‌گذاری، زبان Go را برای استفاده در پروژه‌ها به کار گرفته‌اند. شرکت Capital One از Golang برای توسعه «پیشنهادات اعتباری» (Credit Offers) API خود استفاده کرده و American Express آن را برای نوسازی شبکه‌های پرداخت و پاداش خود مورد استفاده قرار داده است. شرکت PayPal زبان Go را برای ساده‌سازی کدنویسی و بهبود عملکرد پلتفرم پرداخت خود استفاده می‌کند.

استفاده شرکت های مالی از زبان گو

کاربرد زبان برنامه نویسی Go در امنیت سایبری چیست؟

سودمندی زبان برنامه نویسی Go در محیط‌های سرور و ابری آن را برای امنیت سایبری به زبانی بسیار مناسب بدل می‌کند. سرویس «1Password»، برنامه‌ای محبوب برای ذخیره رمزهای عبور و سایر اطلاعات حساس است که از Golang برای سرور پشتیبان ابزار Administrator خود استفاده می‌کند.

این به مدیرانی که از 1Password را برای تجارت به کار مي‌برند اجازه می‌دهد تا به راحتی 1Password را مدیریت کرده و حساب‌ها را بازیابی کنند. «Keybase» یک دایرکتوری کلید منبع آزاد به حساب می‌آید و به کاربران امکان می‌دهد هویت‌ها را تایید و پیام‌ها را رمزگذاری کنند. این سرویس نیز از زبان برنامه نویسی Go استفاده می‌کند، زیرا کتابخانه‌های آن به خوبی با هم کار می‌کنند.

کاربرد Golang در پلتفرم های پخش موسیقی و ویدیو

زبان Go بسیار کارآمد است و از پرکاربردترین فایل‌ها و فرمت‌های رمزگذاری پشتیبانی می‌کند و این باعث می‌شود گولنگ به انتخاب خوبی برای پخش آنلاین موسیقی و ویدیو تبدیل شود. برای مثال، پلتفرم «SoundCloud» حدود شش سرویس و بیش از ده‌ها مخزن نوشته شده با Golang را نگهداری می‌کند. «Peter BourGon»، یکی از مهندسان SoundCloud راجع به زبان گو می‌گوید:

ما از اولین شرکت‌هایی بودیم که گولنگ را پذیرفتیم. در واقع از زمان انتشار نسخه Pre-1.0 ما از این زبان استفاده می‌کردیم و با استفاده از آن توانستیم به طرز شگفت‌انگیزی از پس تمام چالش‌های پیش رو با موفقیت برآییم.

کاربرد زبان Go در گفتگوی آنلاین و پیام رسان ها

در سایت Twitch از زبان برنامه نویسی Go برای سرویس گفتگوی آنلاین استفاده می‌شود؛ در این سرویس، کاربران روزانه صدها میلیارد پیام مبادله مي‌کنند. APIهای وب، سرویس‌های جستجو و کشف، سیستم‌های درآمدی و ابزارهای مدیریتی آن نیز حداقل تا حدی با Golang نوشته شده‌اند. Slack به بخش مهمی از زندگی کاری خیلی از ما تبدیل شده است. مهندسان Slack از Golang برای پروژه‌های مختلفی از جمله پیمایش بر روی سیستم صف کاری استفاده می‌کنند.

این سیستم برای هر پست پیام، اعلانات ارسال، یادآور تقویم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش از 1.4 میلیارد وظیفه را با سرعت 33 هزار در ثانیه پردازش می‌کند. ادغام Kafkagate، سرویسی مستقل از وضعیت که در گولنگ نوشته شده است، برای اطمینان از این مسئله کلیدی بود که Slack می‌تواند با این سرعت و فراتر از آن ادامه دهد.

کاربرد زبان برنامه نویسی Go در توسعه بازی های کامپیوتری

کتابخانه‌ها ابزارهایی برای سادگی در نوشتن کدها هستند. برخی از کتابخانه‌های موجود در Golang برای بازی توسعه یافته‌اند، از جمله Nano که یک کتابخانه سرور بازی است. این امر زبان برنامه نویسی Go را به گزینه‌ای محبوب برای شرکت‌های بازی مانند «Riot Games» و سازندگان «League of Legends» تبدیل می‌کند.

آقای «Aaron Torres» مدیر مهندسی در شرکت «Riot Games»، می‌گوید آن‌ها گولنگ را به این دلیل به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی خود انتخاب کرده‌اند که کدهای Golang را می‌توان خیلی سریع توسعه داد، زبان Go کتابخانه استاندارد بزرگ و قدرتمندی دارد و از پشتیبانی عالی شخص ثالث برخوردار است.

کاربردهای زبان برنامه نویسی گو در بازی

مزایای زبان برنامه نویسی Go چیست ؟

زبان برنامه نویسی Go به وضوح برای بسیاری از پروژه‌ها و سازمان‌ها مناسب است. در این بخش نگاهی به مزایای برنامه نویسی با Go می‌اندازیم. ابتدا مزایا را در ادامه فهرست کرده‌ایم و سپس به هر یک از آن‌ها به طور جداگانه در زیربخش‌هایی مجزا پرداخته‌ایم.

  • سادگی زبان برنامه نویسی Go
  • منحنی یادگیری هموار زبان Go
  • سرعت بالای زبان برنامه نویسی Go
  • سرعت بالای زبان برنامه نویسی Go
  • وجود پشتیبانی خوب از زبان Go
  • وجود ابزار گسترده برای زبان Go

سادگی زبان برنامه نویسی Go

زبان گو به هرآنچه یک برنامه نویس نیاز دارد، مانند کتابخانه آزمایشی پایه، اصول اولیه همگام‌سازی، قالب‌بندی و سایر موارد مجهز است که این امر باعث کاهش وابستگی هنگام کدنویسی با Go می‌شود. سازگاری پیشرو یکی از ویژگی‌های برنامه‌های کاربردی گولنگ است که باعث می‌شود همه چیز ساده نگه داشته شود. این مفهوم تضمین می‌کند که به‌روزرسانی‌های Go باعث خرابی و درگیری در سایر بخش‌های یک پروژه نمی‌شود.

منحنی یادگیری هموار زبان Go

منحنی یادگیری Go به‌طور قابل توجهی کم‌عمق است. یعنی به آسانی می‌توان با مطالعه مستندات، از سینتکس بدون حاشیه و کاملاً واضح زبان گولنگ استفاده کرد. برخی تا جایی پیش می‌روند که می‌گویند: «می‌توان Go را در یک بعدازظهر یاد گرفت». کمتر از ۳۰ کلیدواژه برای زبان گو وجود دارد که همین می‌تواند نشانگر سادگی این زبان برای یادگیری باشد؛ در واقع ساخت یک برنامه کوچک با Go مثل آب خوردن است.

چرا باید زبان برنامه نویسی Go را یاد بگیرم

سرعت بالای زبان برنامه نویسی Go

گو زبانی کامپایلری است. برخلاف زبان‌های مفسری، زبان‌های کامپایلری مستقیماً قبل از اجرا به کدهای ماشین ترجمه می‌شوند. این به معنای اجرای سریع‌تر و کارآمدتر است. ایستا بودن و «بازیافت حافظه» (Garbage Collector) موثر زبان Go، سرعت آن را نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا کمی بیشتر می‌کند. حتی در مقایسه با جاوا، می‌توان گفت زبان Go همچنان در هر معیاری سریع‌تر است.

وجود پشتیبانی خوب از زبان Go

می‌توان ساخت برنامه‌های گولنگ را روی ویندوز، لینوکس و مک انجام داد. IDEها و ویرایشگرهای زیادی نیز وجود دارند که از زبان Go پشتیبانی می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Emacs
  • Vim
  • VSCode
  • Atom
  • Eclipse
  • Sublime
  • IntelliJ

وجود ابزار گسترده برای زبان Go

به عنوان زبانی متن باز، Go با ابزارها و تغییراتی که مفید بودن آن را تقویت می‌کنند ناآشنا نیست. برای مثال، مخزن گیت‌هاب Go، از پلاگین‌های مختلفی برای افزودن به برنامه کاربردی گولنگ تشکیل شده است. ابزارهای ارزشمندی چون «Gotests» و «Revive» وجود دارند، Gotests راه آسانی برای تولید تست‌های جدول محور از طریق منطق اصلی ارائه می‌دهد.

«Revive» فریمورکی را برای توسعه قوانین سفارشی در Go تعمیم می‌دهد. در ادامه مطلب زبان برنامه نویسی Go چیست به دلایل اهمیت یادگیری Go می‌پردازیم، پیش از آن اما مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس را به علاقه‌مندان یادگیری برنامه نویسی معرفی کرده‌ایم.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی

معرفی فیلم های آموزش زبان برنامه نویسی Go

در پلتفرم فرادرس، دوره‌های آموزشی گوناگون، بر اساس عنوان و موضوع طبقه‌بندی شده‌اند و بر این اساس، مجموعه‌های آموزشی مختلفی را در سایت فرادرس ایجاد کرده‌ایم. یکی از این مجموعه‌های متعدد، مربوط به آموزش‌های برنامه نویسی است. به بیان دیگر، برای زبان‌های برنامه نویسی مختلفی مثل Go، پایتون، ++C، سی‌شارپ، جاوا و همچنین انواع حوزه‌های مختلف برنامه نویسی مثل توسعه وب، برنامه نویسی اندروید و بسیاری از موارد دیگر، مجموعه‌های آموزشی مختلفی ایجاد شده‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند بسته به نیازشان و مسیر برنامه نویسی مورد علاقه خود از هر کدام از این مجموعه‌های آموزشی استفاده کنند. تنها کافی است عبارت «مجموعه آموزش X فرادرس» را در موتورهای جستجو وارد و به جای علامت X، موضوع مورد نظر خود را وارد کنیم.

اما یکی از جامع‌ترین و اصلی‌ترین مجموعه آموزشی‌های مرتبط با برنامه نویسی در سایت فرادرس، «مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی» نام دارد. آن دسته از افرادی که بعد از مطالعه درباره زبان برنامه نویسی Go و مزیت‌های آن تصمیم به یادگیری این زبان پرکاربرد گرفته‌اند، می‌توانند از این مجموعه آموزشی جامع و کاربردی فرادرس استفاده کنند. در این مجموعه تعدادی دوره آموزشی مرتبط با زبان برنامه نویسی Go موجود است. در تصویر فوق تنها برخی از دوره‌های آموزشی مجموعه برنامه نویسی به عنوان نمونه آمده‌اند.

  • برای مشاهده همه فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس و ورود به صفحه این مجموعه + اینجا کلیک کنید.

مزایای زبان برنامه نویسی Go

دوره های مرتبط با زبان برنامه نویسی Go در مجموعه فرادرس

در ادامه برخی از شاخص‌ترین دوره‌های مجموعه آموزش برنامه نویسی فرادرس که بیشترین ارتباط را با زبان برنامه نویسی Go دارند به طور خلاصه معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش زبان برنامه نویسی Go– مقدماتی (زمان تقریبی: ۵ ساعت، مدرس: محمد‌ جواد صابری نسب): در این آموزش به موضوعات اولیه برنامه نویسی Go پرداخته شده است و مخاطبان بدون هیچ پیش‌نیاز و دانش برنامه نویسی می‌توانند موضوعات را فرا بگیرند. برای مشاهده فیلم آموزش زبان برنامه نویسی Go مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش زبان برنامه نویسی Go – تکمیلی (زمان تقریبی: 4 ساعت، مدرس: محمد‌ جواد صابری نسب): در این دوره آموزشی فرادرس، سعی شده است تمامی مباحث با استفاده از مثال‌های عینی و کاربردی توضیح داده شوند تا علاوه بر یادگیری سینتکس، جایگاه استفاده صحیح آن‌ها را هم یاد بگیرید و ببینید که چطور می‌توانید برنامه‌های خود را بنویسید و با کمک ابزارهایی که این زبان برنامه نویسی در اختیار ما قرار می‌دهد، آن‌ها را بهینه کنید. برای مشاهده فیلم آموزش زبان برنامه نویسی Go تکمیلی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه‌ محور زبان برنامه نویسی Go – سیستم انبار‌داری (زمان تقریبی: ۳ ساعت، مدرس: محمد‌ جواد صابری نسب): در این دوره فرادرس برنامه‌ای بزرگ با جزئیات بالا مثل پیاده‌سازی سیستم انبارداری به صورت رابط خط فرمان یا CLI با استفاده از زبان برنامه نویسی Go پیاده‌سازی شده است و نیاز‌های برنامه نویسی با توابع و متد‌هایی فراهم شده‌اند که یک زبان تابع‌گرا در اختیار ما قرار می‌دهد. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه‌ محور زبان برنامه نویسی Go – سیستم انبار‌داری + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی Python - مقدماتی (زمان تقریبی: 20 ساعت، مدرس: پژمان اقبالی شمس آبادی): در این آموزش تمام مباحث مقدماتی لازم برای برنامه نویسی با پایتون پوشش داده شده است و مخاطبان این آموزش نیاز به دانش قبلی از پایتون ندارند. پایتون یکی از بهترین و محبوب‌ترین زبان‌ها برای شروع به حساب می‌آید؛ چرا که یادگیری آن آسان است و در بسیاری از حوزه‌های مختلف برنامه نویسی می‌توان از پایتون استفاده کرد. برای مشاهده فیلم آموزش زبان برنامه نویسی Python مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ (زمان تقریبی: ۲۰ ساعت، مدرس: دکتر فرشید شیرافکن): تمام نرم افزارهایی که به صورت روزمره در ویندوز با آن‌ها کار می‌کنیم توسط زبان مادر، سی و سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده‌اند و در صنعت خودروسازی، فضایی، معماری، بانکی، کنسول بازی و سایر زمینه‌ها کاربرد دارند. هدف این دوره فرادرس آموزشC++ ‎ در دو بخش معرفی دستورات و ساختمان داده و بیان مفاهیم شی گرایی است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش کدنویسی تمیز Clean Code برای برنامه نویسی (زمان تقریبی: ۳ ساعت، مدرس: محمد‌ جواد صابری نسب): بر اساس برنامه نویسی تمیز، با رعایت اصولی در تمامی قطعه‌کدها، به راحتی می‌توان کدهای شخص دیگر یا کدهای گذشته خود را درک و در صورت نیاز اصلاح کرد. همچنین، با استفاده از این اصول، در گروه‌های بزرگ که هر شخص وظیفه انجام قسمتی از کد را دارد، می‌توانیم ایفای نقش کرده و در نهایت کدی یکنواخت و اصولی طراحی کنیم. برای مشاهده فیلم آموزش کدنویسی تمیز Clean Code برای برنامه نویسی + کلیک کنید.

چرا باید زبان برنامه نویسی Go را یاد بگیریم ؟

زبان گو آسان است. بسیاری از توسعه‌دهندگان موافق هستند که ورود به آن آسان است و کدهیا قابل درکی دارد. یادگیری گولنگ، از لحاظ قدرت و تطبیق‌پذیری آن، بسیار ارزشمند خواهد بود. Go زبانی است که می تواند کارهای زیادی از توسعه زیرساخت گرفته تا برنامه نویسی وب و پردازش داده‌ها را انجام دهد. Golang برای سرویس‌های ابری بسیار ایده‌آل است و خدمات وب آمازون، مایکروسافت آژور و پلتفرم ابری گوگل (GCP) همه به عنوان یک زبان اصلی، پشتیبانی بی‌نقصی از گو را ارائه می‌دهند. بنابراین اگر در حال برنامه نویسی ابری هستید، Go یک انتخاب عالی است.

 

گو جامعه اوپن‌سورس پویا و فعالی دارد که ماژول‌ها و کتابخانه‌های آن را توسعه می‌دهند، به تازه‌واردان کمک می‌کنند و در توسعه پروژه Go نیز مشارکت دارند. براساس نظرسنجی‌ها، درآمد توسعه‌دهندگان گولنگ نسبت به سایر برنامه‌نویسان زبان‌های مختلف، بالاتر است. بنابراین اگر به یادگیری یک زبان برنامه نویسی علاقه‌مند هستید که بتواند کارهای زیادی انجام دهد، جامعه کاربری مناسبی داشته باشد و یادگیری آن نیز ساده باشد، Golang را مد نظر قرار دهید. به طور کلی، دلایل جذابیت زبان برنامه نویسی Go شامل موارد زیر می‌شود.

  • سادگی برای استفاده و یادگیری
  • جامعه کاربری و مستندسازی خوب
  • کتابخانه‌های استاندارد چشمگیر
  • امنیت قدرتمند
  • دستمزدهای جذاب

آموزش نصب زبان برنامه نویسی Go

پس از ارائه توضیحات لازم در مورد اینکه زبان برنامه نویسی Go چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم، نوبت به بخش عملی یادگیری این زبان می‌رسد. اگر صرفاُ به‌ دنبال محیطی به‌منظور تست برنامه‌های ساده و دیدن سینتکس زبان Golang هستید، برای مشاهده آن می‌توان از منبع کاربردی [+] استفاده کرد. اما اگر در مورد یادگیری Go جدی هستید، ابتدا باید آن را روی رایانه خود نصب کنید.

تیم توسعه دهنده Go، بسته‌های نصب از پیش ساخته شده این زبان را برای سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز ارائه داده‌اند. همچنین اگر نیاز به نصب Golang روی سیستم عامل متفاوتی داشتید، بسته آن از سایت مرجع زبان گو [+] در دسترس است.

آموزش نصب Go در لینوکس

برای نصب Go بر روی سیستم لینوکسی، چندین راه وجود دارد. اگر روی رایانه شما Snaps از قبل نصب شده است، می‌توانید آخرین نسخه Golang را با اجرای دستور زیر دریافت کنید.

1$ sudo snap install go --classic

در غیر اینصورت می‌توان بررسی کرد آیا بسته‌های توزیعی Go بر روی مخازن سیستم شما وجود دارند یا خیر. برای مثال، کاربرانی که از سیستم لینوکس بر پایه آرچ استفاده می‌کنند، باید دستور زیر را اجرا کنند.

1$ sudo pacman -S go

خطای اصلی هنگام استفاده از روش فوق این است که این احتمال وجود دارد که همیشه آخرین نسخه را دریافت نکنید؛ به خصوص اگر توزیع شما از برنامه زمان‌بندی انتشار پیروی نکند. روش تضمینی برای دریافت آخرین نسخه گو، دانلود آرشیو توزیع Go از [+] برای لینوکس و استخراج آن در مسیر /usr/local/  است.

1$ sudo tar -C /usr/local -xzf go$VERSION.$OS-$ARCH.tar.gz

اطمینان حاصل کنید که در /usr/local/go/bin  ، مسیر PATH  خود را پس از استفاده از این روش برای نصب گو وارد کرده اید. می‌توان این کار را با اضافه کردن خط زیر به فایل متنی ~/.profile  یا ~/.bash_profile  انجام داد. بنابراین این فایل ~/.profile  را باز کرده و دستور زیر را کپی و در آن اضافه کنید.

1export PATH=$PATH:/usr/local/go/bin

برای اعمال فوری تغییرات خود نیاز به اجرای source ~/.profile  یا source ~/.bash_profile  دارید، قبل از اینکه دستور go  در دسترس قرار گیرد.

آموزش نصب Go در مک OS

آسان‌ترین روش برای نصب Go روی سیستم عامل مک، استفاده از Homebrew است.

1$ brew install go

از طرفی می‌توان با دانلود فایل بسته‌بندی [+]، و دنبال کردن مراحل نصب آن، به ابزارهای گو دسترسی پیدا کرد.

آموزش نصب Go در ویندوز

فایل قابل اجرا برای ویندوز با پسوند ‎.msi‎ را از [+] دانلود کنید. آن را باز کرده و با توجه به دستورالعمل‌های نصب Go، مراحل آن را پیش ببرید. به صورت پیش فرض ابزارهای Go در مسیر C:\Go  نصب خواهند شد.

تست نصب صحیح Go

برای بررسی اینکه Go را به درستی نصب کرده اید یا خیر، یک صفحه ترمینال باز کنید و دستور زیر را وارد کنید.

1$ go version

خروجی دستور بالا، از نسخه Go نصب شده و معماری سیستم شما تشکیل می‌شود. به عنوان نمونه، خروجی زیر نشان دهنده نسخه Go1.14.1 روی سیستمی لینوکسی است.

go version go1.14.1 linux/amd64

اگر سیستم عامل شما ویندوز است و این اطلاعات را نمی‌بینید، Go را در متغیر سیستمی PATH  خود بررسی کنید. حتما قبل از ادامه، نصب خود را عیب‌یابی و آن را راه‌اندازی کنید.

 

تنظیمات اولیه کد ادیتور برای برنامه نویسی Go

برنامه‌های Go در فایل‌های متنی ساده UTF-8 با پسوند ‎.Go نوشته می‌شوند تا بتوان از هر کد ادیتوری برای برنامه نویسی در Go استفاده کرد. با این حال، توصیه به استفاده از VSCode می‌شود، زیرا با کمک افزونه vscode-Go از پشتیبانی قوی Go برخوردار خواهید شد. این افزونه پس از نصب، کدهای شما را مجهز به قالب‌بندی و تکمیل کد را به صورت هوشمندانه انجام می‌دهد.

مطمئن باشید که گزینه قالب‌بندی را فعال کرده‌اید و قوانین قالب‌بندی که برای کدها به‌طور پیش‌فرض استفاده می‌شوند را رعایت کنید، حتی اگر اولویت‌بندی یا ترجیحات خود را در کدنویسی داشته باشید. این کار به این دلیل است که روش اصطلاحی برای قالب‌بندی تمام کدهای Go با استفاده از ابزار Gofmt انجام می‌شود که افزونه vscode-Go به طور پیش فرض از آن استفاده می‌کند.

 

آموزش نوشتن اولین برنامه به زبان Go

پس از نصب Go و آماده‌سازی محیطی برای نوشتن کدهای آن، می‌توان به سراغ کدنویسی اولین برنامه گولنگ رفت. طبق احترام به سنتی دیرینه در یادگیری زبان جدید برنامه نویسی، اولین برنامه چاپ کردن متن «Hello World» در صفحه نمایش است، که در ادامه نحوه انجام آن را آزمایش می‌کنیم.

نوشتن اولین برنامه به زبان Go

ساخت دایرکتوری پروژه برای کدها

اولین قدم برای ذخیره کدهای Go، ساخت دایرکتوری جدید است. در گذشته، ساخت پروژه‌های گو در داخل متغیر محیطی GOPATH  اجباری بود، زیرا تعیین کننده مکانی بود که Go باید همه فایل‌های منبعی که برای کامپایل کدهای پروژه استفاده می‌کند را از آنجا بخواند و دانلود کند. GOPATH  به صورت پیش‌فرض در سیستم‌های یونیکسی در مسیر $HOME/go  و در سیستم‌های ویندوزی در مسیر %USERPROFILE%\go  قرار دارد، اگرچه می‌توان دایرکتوری مربوط به آن را جابه‌جا کرد.

از نسخه Go1.11، به دلیل معرفی ماژول‌های Go (در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد) دیگر انجام این کار ضروری نیست. اکنون می‌توان پروژه‌های Go خود را در هر جایی از سیستم فایل ایجاد کرد و برای کامپایلر Go اهمیتی ندارد. می‌توان دایرکتوری برای پروژه خود ایجاد کرده و با استفاده از دستورات زیر آن را تغییر داد.

1$ mkdir hello-world
2$ cd hello-world

نوشتن و اجرای برنامه Go

یک فایل main.go  جدید در دایرکتوری پروژه خود ایجاد کنید و آن را در ویرایشگر متن خود باز کنید. کد زیر را در فایل وارد کرده و ذخیره کنید.

1package main
2
3import "fmt"
4
5func main() {
6	fmt.Println("Hello, world!")
7}

به ترمینال رفته و دستور زیر را برای کامپایل برنامه وارد کنید:

1$ go build main.go

با این دستور یک فایل باینری main  در دایرکتوری پروژه شما ساخته می‌شود. برای اجرای برنامه در ترمینال خود دستور ./main  را وارد کنید. حال باید در صفحه شما متن Hello, world!  چاپ شود. اگر موفق شدید، تبریک می‌گویم، شما اکنون رسماً بخشی از انجمن Go هستید.

نوشتن Hello world با Go

مرور کدهای برنامه Hello World

در این بخش از مطلب به مرور جزئیات برنامه بالا می‌پردازیم تا بهتر آن را درک کنیم. خط اول به صورت زیر است:

1package main

هر فایل منبع Go متعلق به یک بسته است. بسته چیزی جز دایرکتوری حاوی یک یا چند فایل منبع یا سایر بسته‌های Go نیست. برای اعلام اینکه فایلی بخشی از یک بسته است یا خیر، از سینتکس package <packagename>   استفاده می‌کنیم که باید در خط اول فایل نوشته شده باشد.

بسته main  بسته اصلی در زبان Go است که نشان‌دهنده تولید یک فایل باینری اجرایی برای برنامه است. همچنین به عنوان نقطه ورود برای هر برنامه اجرایی Go عمل می‌کند. داخل بسته main، تابع main  خاصی باید وجود داشته باشد که نشان دهد هیچ آرگمان ورودی‌ای دریافت نمی‌کند و هیچ مقدار خروجی برنمی‌گرداند. زمانی که برنامه اجرا می‌شود، این تابع به صورت خودکار فراخوانی می‌شود.

1func main() {
2
3}

کدهای بالا سینتکس تعریف تابع در Go هستند. کلیدواژه func  برای ساخت تابعی جدید همراه با نام آن (در اینجا به نام main) و با هر پارامتر ورودی داخل پرانتز روبه‌روی آن استفاده می‌شود. بدنه تابع نیز در داخل {}  قرار می‌گیرد. در نوشتن این کدها باید دقت کنیم آکولاد باز {   در همان خطی باشد که نام تابع را تعریف کرده‌ایم، وگرنه کد برای کامپایل با خطا مواجه می‌شود. داخل تابع main  کد زیر را داریم.

1fmt.Println("Hello World!")

بسته fmt  از کتابخانه استاندارد Go نشات می‌گیرد، که چندین متد مربوط به قالب‌بندی و چاپ خروجی یا خواندن ورودی از منابع متنوع را دریافت می‌کند. برای نمونه، متد Println  را در نظر بگیرید، خروجی به عنوان رشته روی صفحه نمایش داده شده و در انتهای آن یک «خط جدید» (Newline) اضافه می‌شود.

1import "fmt"

قبل از آنکه بتوان از متدهای بسته fmt  استفاده کرد، باید آن‌ها را در محدوده استفاده برنامه قرار دهیم. از خط بالا برای این منظور استفاده می‌کنیم.

  • نکته:‌ بسته‌های کتابخانه استاندارد پس از نصب Go در دسترس قرار می‌گیرند. آن‌ها همراه با نصب هستند، بنابراین نیازی به دانلود هیچ چیز اضافه‌ای وجود ندارد.

 

کامپایل و اجرای اولین برنامه نوشته شده با Go

برخلاف زبان‌های پویا مانند پایتون یا جاوا اسکریپت، برنامه‌های Go باید قبل از اجرا در یک باینری کامپایل شوند. روشی که یک برنامه Go را با آن کامپایل می‌کنند، با استفاده از دستور go build  و ارسال آن به فایل منبع یا مسیر ورودی است.

1$ go build main.go

اگر کامپایل برنامه با موفقیت انجام شود، خروجی دستور بر روی صفحه نمایش هیچ چیزی نیست. اما متوجه خواهید شد که فایل باینری main در دایرکتوری پروژه شما تولید شده است. این همان چیزی است که برای اجرای برنامه باید اجرا کنید.

1$ ./main

روش دیگری برای کامپایل و اجرای کد برنامه Go با یک خط دستور وجود دارد.

1$ go run main.go

این دستور برنامه را کامپایل کرده و بلافاصله بدون تولید باینری در دایرکتوری پروژه شما اجرا می‌کند. توجه داشته باشید که go run  فقط برای برنامه‌های کوچک استفاده می‌شود، برنامه‌هایی که معمولا فقط به یک فایل نیاز دارند. راه پیشنهادی برای ساخت و اجرای برنامه‌های سنگین‌تر Go، استفاده از go build && ./<executable>  است.

کامپایل و اجرای کد Go

باتوجه به مباحث گفته شده تا اینجای مطلب زبان برنامه نویسی Go چیست ، انتظار می‌رود دید خوبی نسبت به این زبان پیدا کرده باشید. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری Go می‌توان از دوره‌های آموزشی زبان برنامه نویسی Go در سایت فرادرس استفاده کرد.

آینده زبان برنامه نویسی Go چگونه است؟

ادامه روند توسعه زبان برنامه نویسی Go در آینده بیشتر به سمت خواسته‌ها و نیازهای برنامه نویسان پیش خواهد رفت. توسعه‌دهندگان زبان Go، آن را به گونه‌ای تغییر خواهند داد تا زبان Go بتواند نیازهای مخاطبانش را بهتر برآورده کند، تا توسعه آن را به عنوان یک نمونه انعطاف‌ناپذیر پیش ببرند. یکی از این موارد، Genericها بود که سرانجام پس از ملاحظات فراوان در مورد بهترین راه برای انجام این کار، به Golang افزوده شد. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، کاربران Go از آنچه که این زبان ارائه می‌دهد راضی بودند، با این حال گولنگ همچنان فضای زیادی را برای بهبود دارد.

از پرتکرارترین خواسته‌های کاربران، مدیریت پیش‌نیازها، تشخیص باگ‌ها و قابلیت اطمینان، همراه با موضوعاتی مانند مدیریت حافظه، استفاده بهتر و دقیق‌تر از پردازنده، اندازه باینری و زمان ساخت بسیار پایین‌تر بود. در دهه گذشته، Go جایگاه خود را در خدمات شبکه تثبیت کرده است، زمینه‌ای که احتمالاً همچنان به پیشرفت ادامه خواهد داد. به طور کلی و براساس اطلاعات بدست آمده، کاربردهای اصلی‌ای که برای این زبان ذکر شده به صورت زیر است.

  1. ایجاد API یا خدمات RPC با آمار ۴۹ درصدی
  2. پردازش داده‌ها با آمار ۱۰ درصدی
  3. خدمات وب با آمار ۱۰ درصدی
  4. برنامه‌های خط فرمان با آمار ۸ درصدی

یکی دیگر از نشانه‌های جذابیت رو به رشد زبان Go، این است که بسیاری از توسعه دهندگان پس از انتخاب آن، رضایت خود را بروز می‌دهند. در نظرسنجی‌ها، ۷۵ درصد از افرادی که از Go حداقل برای یکی از پروژه‌های خود استفاده می‌کردند، از این زبان رضایت داشتند. هنوز مشخص نیست که سرعت و سادگی توسعه Go تا چه اندازه آن را در کاربردهای دیگر محبوب خواهد کرد، یا اینکه تا چه میزان در توسعه‌های سازمانی به محبوبیت خواهد رسید. با این حال، در مورد آنکه در آینده، Go به عنوان یک زبان برنامه نویسی کلیدی و مهم حضور خواهد داشت، اطمینان بالایی وجود دارد. به خصوص در خدمات ابری که سرعت و سادگی Go باعث می‌شود توسعه زیرساخت‌های مقیاس‌پذیر در طولانی‌مدت قابل انجام باشد.

بازار کار زبان برنامه نویسی Go چگونه است؟

متخصص Go کسی است که درک اساسی‌ای از چگونگی استفاده و بهره‌برداری از الگوهای منحصر به فرد، ویژگی‌ها و سینتکس‌های گو دارد. تمرکز اصلی آن، توسعه بسته‌ها و برنامه‌های Go که مقیاس‌پذیر و قابل نگهداری هستند، است. اطمینان از این که این بسته‌ها و برنامه‌های گولنگ به خوبی مستند شده‌اند و پوشش تست معقولی دارند، از دیگر وظایف این شغل است. متخصص Go با هماهنگی با بقیه تیم، روی لایه‌های مختلف زیرساخت کار می‌کند. متخصصان Golang وظایف مختلفی بر عهده دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پایبندی به حل مسأله متعهد شده
  • طراحی پیشرفته و محصول باکیفیت
  • توسعه کدهای مقیاس‌پذیر، تست‌شده و کارآمد که به راحتی قابل نگهداری هستند
  • تبدیل نیازهای نرم‌افزاری به نرم‌افزار پایدار و با کارایی بالا
  • طراحی معماری سیستم
  • ایجاد یک میکروسرویس کارآمد با معماری توزیع شده

زبان برنامه نویسی Go از دیدگاه شغلی

در حالی که بسیاری از متخصصان Golang خودآموز هستند، بیشتر آن‌ها را مهندسان نرم‌افزار با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در زمینه علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر تشکیل می‌دهند. شغل یک مهندس نرم‌افزار به طور معمول یکی از دو مسیر اصلی را دنبال می‌کند، آن‌ها یا بر روی طراحی معماری و سیستم‌های فنی پیشرفته فعالیت دارند یا به سمت مدیریت تیم‌های مهندسی نرم‌افزار مشغول به کار هستند و در توسعه تیم‌ها و مربیگری مهندسین جوان می‌کوشند.

درآمد زبان برنامه نویسی Go چقدر است؟

یادگیری زبان برنامه نویسی Golang یا همان Go می‌تواند در تقویت حرفه برنامه نویسان بسیار مفید باشد. همچنین در به دست آوردن موقعیت‌های شغلی در شرکت‌های بزرگی مانند Google کمک خواهد کرد، که این رویای بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم افزار است. طبق نظرسنجی‌های اخیر، متوسط حقوق توسعه‌دهنده Golang در ایالات متحده ۱۳۵ هزار دلار در سال یا ۶۹.۳ دلار در ساعت است. موقعیت‌های سطح ابتدایی از ۱۲۰هزار دلار در سال شروع می‌شود.

در حالی که بیشتر نیروهای باتجربه، دریافتی‌ای برابر سالانه ۱۷۰ هزار دلار آمریکا را دارند. حقوق یک توسعه‌دهنده Golang، در هند، از ۳۳۰ هزار روپیه تا ۲۳.۴ میلیون روپیه، با متوسط حقوق سالانه ۹۰۰ هزار روپیه متغیر است. همچنین این رقم می‌تواند همراه با دستمزد اضافی مانند پاداش‌های نقدی، کمیسیون، تقسیم سود کسب و کار و سایر موارد باشد.

استفاده Go رشد روزافزونی دارد و همراه با آن، تقاضا برای برنامه‌نویسان Go نیز افزایش می‌یابد. به گفته برخی از کارشناسان، این زبان برنامه نویسی به زودی جایگزین جاوا به عنوان زبان انتخابی برای شرکت‌ها خواهد بود و در نتیجه تقاضا برای توسعه‌دهندگان Golang افزایش خواهد یافت. به ویژه افرادی که مواردی مانند رابط (Interface) را کامل درک می‌کنند و الگوهای طراحی سایر زبان‌های برنامه نویسی را به این زبان، تحمیل نمی‌کنند.

برای تبدیل شدن به برنامه نویس Go چه آموزش هایی لازم است ؟

در گذشته، مسیر شغلی یک مهندس نرم‌افزار به مدرک کارشناسی نیاز داشت. با این حال، اکنون گزینه‌های مختلفی برای دستیابی به آموزش و تحصیلات لازم برای تبدیل شدن به مهندس نرم‌افزار وجود دارد. از گزینه‌های آموزش مهندس نرم‌افزار، می‌توان به کاردانی اشاره نمود. کاردانی فرصت‌های زیادی را برای مشاغل سطح ابتدایی در مهندسی نرم‌افزار فراهم می‌کند. آموزش کاردانی در مهندسی نرم‌افزار به طور معمول، دو سال زمان می‌برد. مدرک کاردانی همچنین به شما این امکان را می‌دهد ضمن گذراندن دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، مشغول به کار شوید.

مهارت ها و آموزش های لازم برای تبدیل شدن به برنامه نویس Go

مدرک لیسانس، یک مسیر سنتی برای مهندس نرم افزار است. مقطع کارشناسی، به طور معمول چهار سال طول می‌کشد و شامل دوره‌های ریاضیات، معماری نرم‌افزار، معماری شبکه و زبان‌های برنامه نویسی می‌شود. سپس شرکت در یک بوت‌کمپ یا یک دوره کارآموزی مناسب، مهندسین نرم‌افزار مشتاق را آماده کار خواهد کرد. در طول بوت کمپ، دانش‌جویان در یک محیط یادگیری فشرده شرکت خواهند کرد که بر مهارت‌های عملی و واقعی تأکید می‌کند.

دانشجویانی که بوت‌کمپ را می‌گذرانند، به عنوان مهندس نرم‌افزار برای کار در سطح ابتدایی آماده خواهند شد. یکی از گزینه‌های دیگر، تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار استفاده از روش خودآموز است. بیشتر مهندسان نرم‌افزار خودآموز، در سنین پایین شروع به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی می‌کنند.

مهندسان نرم‌افزار خودآموز منضبط، علی‌رغم نداشتن آموزش رسمی، می‌توانند کاملاً موفق شوند. یکی از بهترین روش‌های یادگیری هر زبانی استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین است. چراکه در هر زمان و مکانی می‌توان به یادگیری ادامه داد و همچنین می‌توان ویدیوهای آموزشی را چندین بار مشاهده کرد تا درک بهتر و کامل‌تری نسبت به مباحث حاصل شود.

تجربه برنامه نویسان از کار با زبان Go چیست؟

تجربه افراد می‌تواند به کارفرمایان حد توانایی متقاضیان در انجام وظایف حین کار را نشان دهد. نشان دادن تجربه اشخاص همچنین می‌تواند مهارت‌های خاصی که دارند را نمایان کند. به جای نوشتن فهرستی از مهارت‌ها در رزومه، جزئیات تجربه افراد می‌تواند نشان‌دهنده عملی کردن مهارت‌هایشان باشد و اینکه چقدر می‌توانند به خوبی از پس کاری برآیند.

کسب تجربه جدید می‌تواند به نشان دادن پتانسیل افراد به کارفرمایان کمک کند، که می‌توانند برای تبدیل شدن به یک کارمند بهتر سرمایه‌گذاری کنند. مهم نیست که آن‌ها چه روشی را برای کسب مهارت‌های جدید انتخاب می‌کنند، انجام این کار به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا بدانند کدام افراد حوزه‌های خود را برای بهبود بهتر درک می‌کنند و تمایل دارند روی مهارت‌های خود کار کنند.

شرکت هایی که از زبان برنامه‌نویسی گو استفاده می‌کنند

تلاش برای به‌دست آوردن مهارت‌های جدید و تجربه‌های جدید نشان می‌دهد که افراد متوجه این مسئله هستند که شغل مورد نظر چه شایستگی‌هایی را به دنبال دارد. نه تنها مهارت‌های مورد نیاز یک شغل را شناسایی کرده‌اند، بلکه تجربه آن‌ها نشان می‌دهد برای اطمینان از اینکه می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند، کار و تلاش کرده‌اند. در نهایت نشان می‌دهد که شخص آن موقعیت شغلی را واقعاً می‌خواهد و برای به دست آوردن آن تلاش می‌کند.

Goroutine‌ در زبان برنامه نویسی Go چیست ؟

Goroutine تابعی است که مستقل از سایر Goroutine‌های برنامه و در عین حال همزمان در ارتباط با آن‌ها اجرا می‌شود. این به این معنی است که می‌توان وظایف را در Go به طور همزمان و در عین حال مستقل انجام داد. بنابراین، اگر بخشی از کار مسدود شود یا منتظر ورودی باشد، بقیه بخش‌ها می‌توانند بدون اینکه توسط خطا یا تاخیر در جای دیگری از برنامه مسدود شوند، به کار خود ادامه دهند.

زبان گو دارای کانال‌های متوسطی است که توسط آن Goroutineهای همزمان ارتباط برقرار کرده و داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند. این مکانیسم به دو Goroutine‌ اجازه می‌دهد تا تبادل هر داده‌ای را هماهنگ کنند که از آن‌ها عبور می‌کند. در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی دیگر، جایی که رشته‌های همزمان نیاز به اشتراک‌گذاری داده‌ها دارند، این داده‌ها "قفل" هستند. این باعث ایجاد انواع مشکلات با مدیریت حافظه می‌شود.

Godoc در زبان برنامه نویسی Go چیست ؟

همه زبان‌ها دارای ویژگی‌هایی برای مستندسازی و انتقال اطلاعات کدها هستند. Go نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما نظرات در Go می‌توانند فراتر از ارائه اطلاعات اولیه باشند. جادویی‌ترین آن در میان این ویژگی‌ها Godoc است، که ابزار مستندسازی داخلی Go را فراهم می‌کند. Godoc تمام کد منبع Go را برای هر نظری اسکن می‌کند و سپس آن‌ها را با هم کامپایل می‌کند تا به طور خودکار اسناد بسته را به صورت HTML یا متن ساده تشکیل دهد.

مهارت پشتیبانی قدرتمند برای برقراری ارتباط واضح، یک سازمان عالی است. مهمترین مهارت سازمانی برای یک توسعه دهنده، ردیابی فرآیند و وظایف است که چه در سطح کل تیم از نظر مدیریت بک لاگ و چه در سطح کد از نظر مدیریت تغییرات کد با تکنیک‌هایی مانند کنترل نسخه اهمیت دارد.

چه شرکت هایی از زبان برنامه نویسی گو استفاده می‌کنند؟

در این بخش از مطلب زبان برنامه نویسی Go چیست به معرفی شرکت‌هایی پرداخته‌ایم که از زبان برنامه نویسی Go استفاده می‌کنند.

  • «میکروسرویس‌های اوبر» (Uber Microservices): این پلتفرم سرویس‌دهنده حمل و نقل اشتراکی، در میکروسرویس‌های خود از زبان برنامه نویسی گو بهره می‌برد.
  • «کوبرنتیز» (Kubernetes): کوبرنتیز یک سیستم ارکستراسیون (Orchestration) کانتینر (Container) اوپن‌سورس است که برای خودکارسازی استقرار نرم‌افزار، مقیاس‌پذیری و مدیریت آن‌ها استفاده می‌شود. در ابتدا، گوگل کوبرنتیز را طراحی کرد، اما در حال حاضر بنیاد Cloud Native Computing آن را نگهداری می‌کند.
  • «دراپ‌باکس» (Dropbox): دراپ‌باکس یک سرویس میزبانی فایل است. آن‌ها در برخی از اجزای اصلی این سرویس از پایتون به گو مهاجرت کرده‌اند.
  • «نتفلیکس» (Netflix): نتفلیکس محبوب‌ترین پلتفرم خدمات رسانه‌ای بر فراز اینترنت (OTT | Over-The-Top media service) است. آن‌ها از زبان برنامه نویسی Go برای توسعه معماری سرور خود استفاده کرده‌اند.
  • «توییچ» (Twitch): توییچ یک بستر انتشار محتوای ویدیویی است که از بسیاری از پرکاربرترین سیستم‌ها از آن استفاده می‌کنند.
  • «ساوندکلاود» (SoundCloud): ساوندکلاود از گو، به دلیل تعیین نوع ایستا و محاسبات سریع، برای انجام تجزیه و تحلیل ایستا و بلادرنگ بهره می‌برد.

IDE های محبوب برای برنامه نویسی Go چیست ؟

IDEهای محبوب و پراستفاده برای زبان برنامه نویسی Go که با این زبان سازگاری بیشتری دارند در این بخش از مطلب زبان برنامه نویسی Go چیست فهرست شده‌اند.

  • Goland :Goland یک IDE‌ توسعه‌یافته توسط Jetbrains است که هدف از آن فراهم کردن یک محیط کار مناسب برای توسعه گو است.
  • Sublime Text: Sublime Text یک ویرایشگر کد تجاری است که از بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی و زبان‌های نشانه‌گذاری پشتیبانی می‌کند. افزونه گو Sublime را از طریق مدیر بسته نصب کنید تا امکانات تکمیل کد گو و سایر ویژگی‌های IDE فراهم شود.
  • Goclipse: یک افزونه Eclipse است که به IDE، امکانات پشتیبانی از زبان برنامه نویسی گو را اضافه می‌کند.
  • Vim-Go: ویرایشگر Vim اغلب به عنوان «ویرایشگر برنامه نویسی» خوانده می‌شود. Vim-Go افزونه‌‌ای است که پشتیبانی از زبان گو را برای Vim فراهم می‌کند.
  • Visual Studio Code: با استفاده از افزونه گو برای Visual Studio Code، ویژگی‌هایی مانند Intellisense ، پیمایش کد، جستجو نماد پایه (Symbol search)، تست، اشکال‌زدایی و … فراهم می‌شود تا در توسعه گو کمک کند. می‌توان افزونه گو را از طریق مدیربسته VS Code نصب کرد.
IDE‌ های محبوب توسعه دهندگان Go

گو یا پایتون کدام بهتر است؟

پایتون دارای بیش از ۳۰ سال سابقه است و همچنان روند افزایش محبوبیت آن ادامه دارد. این زبان با وجود برخی پستی و بلندی‌ها در طول مسیر، برای مدت طولانی محبوب و پر استفاده باقی‌مانده است. امروزه پایتون و گو، از محبوب‌ترین و قابل استفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی هستند. پایتون یک زبان عالی «شی‌گرا» (Object Oriented Programming | OOP) است، اما همچنین می‌توان برنامه‌هایی را به سبک «برنامه نویسی تابعی» (Functional Programming) نیز با آن نوشت.

از بین تمام زبان‌های برنامه نویسی، شما احتمالاً هیچ زبانی را پیدا نخواهید کرد که به اندازه پایتون توسط غیربرنامه‌نویس‌ها استفاده شود. انعطاف‌پذیری بالا و همه‌منظوره بودن از دلایل محبوبیت پایتون به حساب می‌آیند. پایتون می‌تواند برای همه‌چیز از تمیز کردن فایل‌ها در کامپیوترهای شما گرفته تا برنامه‌های وب، پروژه‌های بدون سرور، آموزش برنامه نویسی به کودکان، کار بر روی انیمیشن و موارد دیگر استفاده شود.

Go در مقابل Python

فرق پایتون با زبان برنامه نویسی Go چیست؟

در این بخش از مطلب زبان برنامه نویسی Go چیست برای مقایسه زبان گو با پایتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پایتون و گو، هر دو سینتکس ساده‌ای دارند و توسط تمام ارائه‌دهندگان اصلی سرویس‌های ابری دست اول پشتیبانی می‌شوند.
  • هر دو زبان Go و پایتون برای مبتدیان آسان هستند. با این حال بحث‌هایی وجود دارند در خصوص اینکه کدام یک آسان‌تر است. Go زبان ساده‌تری به حساب می‌آید و امکان تسلط سریع‌تر بر این زبان برای شخص مبتدی وجود دارد، اما شروع به کار در آن دشوارتر از پایتون است. این مسئله باعث می‌شود تسلط بر آن بیشتر طول بکشد، زیرا موارد بیشتری برای یادگیری وجود دارند.
  • گو در مقایسه با پایتون کودکی نوپا محسوب می‌شود، اما گو سریع‌تر از پایتون است.
  • زبان برنامه نویسی پایتون در علم داده بسیار کاربرد دارد، در حالی که Go برای برنامه نویسی سیستمی مناسب‌تر است.
  • به عنوان زبانی باسابقه، پایتون دارای کتابخانه‌ها و جامعه کاربری گسترده‌تری است.
  • مدیریت نوع داده پویا (Dynamic Typing) در پایتون می‌تواند آن را برای آماده‌سازی سریع‌تر نمونه اولیه، در جایگاهی بالاتر از زبان گو قرار دهد.
  • اجرای برنامه‌ها در مقیاس بالا با Go می‌تواند ساده‌تر باشد. Go توسط گوگل ساخته شده است تا مشکلات را در مقیاس گوگلی حل کند و این مسئله، این زبان برنامه نویسی را برای کار بر روی برنامه‌های «همروند» (Concurrent) ایده‌آل می‌کند. Go از همروندی یا توانایی اجرای بیش از یک وظیفه به طور همزمان پشتیبانی می‌کند.

هر یک از زبان‌های پایتون و گو مزایای منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوان هر دو زبان را یاد گرفت و از هر دو استفاده کرد. در ادامه مطلب چیستی زبان برنامه نویسی Go به شرح معایب این زبان پرداخته شده است.

محدودیت های زبان Go چیست ؟

ویژگی‌های Go، هم ستایش و هم انتقاد برخی را به خود جلب کرده است. طراحی Go به گونه‌ای بوده که با حذف تعمدی برخی از ویژگی‌های خاص، در کنار مینیمال بودن، درک آسان را نیز فراهم کند. نتیجه این امر آن است که برخی از ویژگی‌هایی که در سایر زبان‌ها معمول هستند به سادگی در Go موجود نیستند.

محدودیت‌های زبان Go

مشکل قدیمی این زبان، عدم وجود توابع Generic بود که به یک تابع اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از متغیرها را بپذیرد. برای سال‌های متمادی، تیم توسعه‌دهنده Go به دلیل تکمیل سینتکس و مجموعه‌ای از عملگرها، در برابر اضافه کردن Genericها به زبان گو مقاومت می‌کردند. اما از نسخه ۱.۱۸ گو به بعد، که در اوایل سال ۲۰۲۲ منتشر شد، این زبان اکنون شامل سینتکس برای Genericها است. Go به ندرت و پس از ملاحظات فراوان، ویژگی‌های اصلی را اضافه می‌کند تا سازگاری را در بین نسخه‌های مختلف حفظ کند.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی دیگر، حجم باینری‌های تولید شده است. باینری‌های Go به طور پیش‌فرض به صورت ایستا گردآوری شده‌اند، به این معنی که تمام اجزای مورد نیاز برای اجرا در باینری گنجانده شده است. این رویکرد روند ساخت و استقرار را ساده‌تر می‌کند، اما هزینه این امر آن است که یک برنامه "!Hello World" ساده حجمی برابر ۱.۵ مگابایت در ویندوز ۶۴ بیتی خواهد داشت.

تیم Go سعی می‌کند تا در نسخه‌های آینده، حجم باینری‌ها را کاهش دهد. همچنین می‌توان باینری‌های Go را با فشرده‌سازی یا با حذف اطلاعات خطایابی گولنگ کوچک‌تر کرد. این گزینه آخر ممکن است برای برنامه‌های توزیع شده مستقل به نسبت برنامه‌های خدمات ابری یا شبکه، که داشتن اطلاعات دیباگ در صورت عدم موفقیت سرویس، مفید خواهد بود، انتخاب بهتری باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغ شده در Golang، مدیریت حافظه خودکار است. که می‌تواند به عنوان یک باگ نیز تلقی شود، زیرا فرآیند بازیافت حافظه، به مقدار مشخصی از پردازش سربار نیاز دارد. Go امکان مدیریت دستی حافظه را فراهم نمی‌کند و عملکرد بازیافت حافظه در Go به دلیل عدم مواجهه خوب با انواع مختلف بارهای حافظه در برنامه‌های سازمانی، مورد انتقاد قرار گرفته است.

البته در هر نسخه جدید زبان Go، قابلیت‌های مدیریت حافظه بهبود پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، نسخه ۱.۸ گولنگ، کاهش زمان تاخیر قابل توجهی را برای بازیافت حافظه به همراه آورد. البته لازم به ذکر است که توسعه‌دهندگان Go توانایی استفاده از تخصیص حافظه دستی را در C یا از طریق یک کتابخانه مدیریت حافظه دستی شخص ثالث دارند، اما بیشتر توسعه‌دهندگان Go راه‌حل‌های بومی را برای این مشکلات ترجیح می‌دهند.

معایب زبان برنامه نویسی go

فرهنگ نرم‌افزاری به‌منظور ساخت رابط‌های گرافیکی غنی برای برنامه‌های کاربردی Go، مانند برنامه‌های کاربردی دسکتاپ، هنوز جا نیفتاده است. بیشتر برنامه‌های Go ابزارهای خط فرمان یا خدمات شبکه هستند. پروژه‌های مختلف در تلاش هستند تا GUIهای غنی را برای برنامه‌های Go به ارمغان آورند. برای چارچوب‌های GTK و GTK3 امکاناتی وجود دارد. پروژه دیگری برای توسعه رابطه گرافیکی بومی پلتفرم در نظر گرفته شده است، اگرچه این‌ها به امکانات زبان C متکی هستند و به صورت بومی نوشته نشده‌اند.

با این حال، هیچ برگ برنده استواری در این فضا پدیدار نشده است و برخی از پروژه‌ها، مانند تلاش‌های تیم گوگل برای توسعه یک کتابخانه GUI در این پلتفرم، نیز کنار گذاشته شده است. همچنین، از آنجا که Go طراحی مستقل از پلتفرم دارد، بعید است که هیچ یک از این موارد به صورت بومی به مجموعه بسته‌های استاندارد Go اضافه شوند.

اگر چه Go می‌تواند با توابع سیستمی بومی در ارتباط باشد، اما برای ایجاد اجزای سیستمی سطح پایین مانند کرنل، «راه‌اندازها» (Driver) دستگاه یا سیستم‌های نهفته طراحی نشده است. از این گذشته، Go Runtime و بازیافت حافظه در گو برای برنامه‌های وابسته به سیستم عامل اصلی طراحی شده‌اند. (توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به زبانی به روز، برای این نوع موارد ممکن است به زبان Rust نگاهی داشته باشند.)

جمع بندی

در این مطلب یاد گرفتیم که زبان برنامه نویسی Go چیست و برای چه نوع پروژه‌هایی کاربرد دارد، سپس به این موضوع پرداختیم که زبان Go چرا توسعه یافته است و چه مشکلاتی را حل می‌کند. همچنین برخی از کاربردهای رایج این زبان و چرایی یادگیری آن را در نظر گرفتیم. سپس نحوه نصب آن را شرح دادیم و به نوشتن، ساخت و اجرای اولین برنامه خود به زبان Go پرداختیم. اما همیشه باید به خاطر داشته باشیم که انتخاب زبان برنامه نویسی تا حد زیادی به پروژه شما و مهارت‌هایی وابسته است که تیم فعلی شما دارند.

به عنوان مثال، اگر پروژه به دانش پایتون نیاز دارد، اما این تخصص در تیم فعلی شما وجود ندارد، می‌توانید از Golang به عنوان زبان جایگزین استفاده کنید. همین موضوع می‌تواند در مورد استفاده از سایر زبان‌ها نیز صدق کند. با این حال باید بدانید اگر تصمیم به استفاده از Go دارید، با مشکلاتی مواجه خواهید شد که حل آن‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

درحالی که چیزهای زیادی در مورد سادگی Go خواهید شنید، اجازه ندهید این مسئله شما را از استفاده از آن به عنوان برنامه نویسی پیشرفته منصرف کند. گولنگ به خاطر ساده بودن، هم مورد ستایش و هم مورد انتقاد توسط کارشناسان قرار گرفته است که به گفته آن‌ها این زبان به زبانی ناقص و کم عمق تبدیل شده است.

با این حال، باید در نظر داشت ویژگی‌هایی که زبان برنامه نویسی Go دارد، به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا کدنویسی سطح پایین ولی پیشرفته را تجربه کنند، به همین خاطر باید همه جزئیات را بدانند. تعجبی ندارد که چرا کاربردهای Go گسترده است، زیرا می‌توان از آن برای ایجاد انواع برنامه‌های متنوع استفاده کرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FreshmansimplilearncodecademyInfoWorldtrioblog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *