تیک واتساپ چیست و چه مفاهیمی دارد؟ – تصویری و ساده

۱۱۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تیک واتساپ چیست و چه مفاهیمی دارد؟ – تصویری و ساده

یکی از بزرگ‌ترین دلایل برتری واتساپ بر پیامک سنتی، امکان مشاهده وضعیت پیام‌ها است. واتساپ به کمک دو تیک، نشان می‌دهد که آیا مخاطب شما پیام را دیده و خوانده یا خیر. با این حال احتمالا همه دقیقا نمی‌دانند این نکات چطور به نمایش درمی‌آیند و هر تیک نشانه چه چیزی است. در ادامه این مطلب به بررسی انواع تیک واتساپ پرداخته‌ایم تا پس از این بتوانید وضعیت پیام ارسالی یا دریافتی خود را بهتر درک کنید.

در این مقاله تنها به بررسی تیک‌ها در واتساپ پرداخته‌ایم، اگر به دنبال آموزش کار با این پیام‌رسان کاربردی هستید، مطالعه مقاله «چگونه از واتساپ استفاده کنیم؟» و همین‌طور «واتساپ وب از راه اندازی تا تنظیم و استفاده» می‌تواند مسیر مناسبی پیش رویتان قرار دهد.

کارکرد تیک در واتساپ

تیک ها در واتساپ در واقع رسیدی مبنی بر دریافت و خوانده شدن پیام‌ها هستند و به شما اطلاع می‌دهند که طرف مقابل پیام شما را دریافت کرده و خوانده است یا نه. یک تیک خاکستری در واتساپ یعنی پیام شما با موفقیت به گوشی شخص مقابل رسیده است اما هنوز توسط او باز نشده. در نهایت زمانی که فرد مورد نظر برنامه واتساپ را باز کرده و پیام شما را بخواند، دو تیک آبی در کنار هم و در قسمت پایینی پیام ظاهر خواهند شد.

دو تیک آبی در واتساپ

با اینکه امکان استفاده از واتساپ روی انواع دستگاه‌ها وجود دارد (مانند واتساپ وب بدون نیاز به گوشی) اما تیک واتساپ تنها در گوشی که در واقع حساب اصلی شما است، وجود دارد. بنابراین مهم نیست که پیام را در گوشی خود باز کرده‌اید یا روی رایانه، در هر صورت وضعیت تیک‌ها برای فرد مقابل به‌روزرسانی خواهد شد.

تیک واتساپ در گروها

تیک‌ها در گروه واتساپ (هر مکالمه‌ای با سه عضو یا بیشتر) به شکل دیگری عمل می‌کنند. زمانی که همه اعضای گروه پیام شما را دریافت کنند، یک تیک خاکستری زیر پیام خود خواهید دید و به محض اینکه همه آن‌ها پیام را بخوانند، این نماد به دو تیک آبی تبدیل خواهد شد.

شما همچنین می‌توانید در گروه واتساپ ببینید که هر عضو، در چه زمانی پیام را خوانده است. برای این کار انگشت خود را روی پیام مورد نظر گذاشته و نگه دارید، سپس روی علامت سه نقطه در قسمت بالای سمت چپ زده و گزینه Info را برگزینید. توجه داشته باشید که این امکان فقط برای پیام‌هایی که توسط شما ارسال باشند وجود دارد و نمی‌توانید اطلاعات مربوط به پیام دیگران را ببینید.

زمان دیده شدن پیام در واتساپ

غیرفعال کردن تیک در واتساپ

از آنجا که ویژگی «رسید خواندن پیام« به طور خودکار فعال است، تیک‌ها به طور پیش‌فرض توسط واتساپ ارسال می‌شوند. اگر می‌‌خواهید این تیک‌ها را غیرفعال کنید مراحل زیر را در پیش بگیرید.

واتساپ را باز کنید، علامت‌ سه‌نقطه را در بالا سمت راست بزنید و سپس گزینه «تنظیمات» (Setting) را انتخاب کنید. سپس مسیر Account > Privacy را دنبال کرده و گزینه آبی‌رنگ کنار Read Receipts را بزنید تا غیرفعال شود.

غیر فعال کردن تیک واتساپ

توجه داشته باشید که اگر ارسال تیک در واتساپ را غیرفعال کنید، نه تنها دیگران قادر به دیدن تغییر وضعیت تیک پیام‌های شما نیستند، بلکه شما هم نمی‌توانید بفهمید آیا آن‌ها پیام شما را دیده و خوانده‌اند یا نه. همچنین نمی‌توانید این ویژگی را برای پیام‌های ارسالی در گروه‌ها غیرفعال کنید.

 

دلایل عدم خوانده شدن پیام‌های واتساپ

چندین دلیل وجود دارد که چرا مدت زیادی طول می‌کشد تا دیگران پیام شما را در واتساپ ببینند. در ادامه این دلایل را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • اگر شما یا فرد مقابل ویژگی تیک در واتساپ را غیرفعال کرده باشید، امکان مشاهده وضعیت پیام وجود ندارد.
  • اگر شخص مقابل شما را در واتساپ بلاک کرده باشد، شما متوجه نخواهید شد او پیامتان را دیده است یا نه.
  • ممکن است گوشی موبایل فرد مورد نظر به دلایل مختلفی خاموش بوده یا در حالت پرواز (Airplane) باشد. همچنین احتمال دارد او اینترنت ضعیفی داشته و قادر به برقراری ارتباط نباشد.
  • نباید این دلیل را هم نادیده گرفت که شاید فرد مورد نظر فرصت نکرده به پیام‌های خود سر بزند و هنوز وقت کافی برای این کار پیدا نکرده است.

با این حال یک احتمال دیگر وجود دارد، که شخص مورد نظر به نحوی قوانین واتساپ را دور زده و به شکل دیگری پیامتان را دیده اما پاسخی نداده باشد. مثلا ممکن است گوشی خود را روی حالت هواپیما گذاشته و سپس پیام را مشاهده کرده باشد تا واتساپ نتواند وضعیت تیک را به‌روزرسانی کند. همچنین اندروید و IOS‌ پیش‌نمایشی از هر پیام را به صورت اعلان نشان می‌دهند. در این صورت نیز فرد مورد نظر می‌تواند پیام را ببیند اما تیک، به‌روزرسانی نخواهد شد.

در چنین شرایطی کار چندانی از دست شما بر نمی‌آید، مگر اینکه شخصا از خود فرد بپرسید که آیا پیام شما را دیده است یا نه. البته در صورت بروز هر مشکلی بهتر است یک بار به‌روزرسانی واتساپ در گوشی اندروید و آیفون را امتحان کنید. نسخه‌های قدیمی معمولا مشکلات بسیاری دارند.

سخن نهایی

در این مطلب، معنای هر یک از تیک های واتساپ را برای شما توضیح دادیم. این تیک‌ها ویژگی جالبی در این برنامه هستند که درباره وضعیت ارسال و مشاهده پیام‌‌ها در این برنامه به شما اطلاع می‌دهند. همچنین می‌توانید به روش گفته شده، آن‌ها را غیرفعال کنید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *