تعمیر پمپ آب کولر و تعویض آن — آموزش تصویری و گام به گام

۴۵۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
تعمیر پمپ آب کولر و تعویض آن — آموزش تصویری و گام به گام

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، با انواع کولر آبی شامل کولر سلولزی آشنا شدیم. همچنین، مباحثی مانند ظرفیت کولر و مصرف آب کولر را بیان کردیم. در این آموزش با پمپ کولر آشنا می‌شویم و مطالبی را درباره تعمیر پمپ آب کولر و تعویض آن بیان خواهیم کرد.

وظیفه پمپ آب کولر چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم، کولر آبی با آب و رطوبت هوا را خنک می‌کند. در واقع، کولر با جذب هوای گرم محیط خارج از طریق پدهای پوشالی یا سلولزیِ همواره مرطوب کار می‌کند و هوا را به خوبی خنک نگه می‌دارد. سپس هوای سرد توسط یک موتور دمنده از طریق دریچه به داخل فضای مورد نظر منتقل می‌شود. در اینجا، پمپ کولر است که وظیفه رساندن آب به پدهای پوشالی یا سلولزی را بر عهده دارد.

ولتاژ پمپ ۲۲۰ ولت AC است و مانند هر دستگاه ۲۲۰ ولتی برای کار باید به برق متصل شود. بنابراین، پمپ برای عملکرد باید به کولر متصل شود. توان خروجی پمپ معمولاً ۴۰ تا ۵۰ وات است. شکل زیر یک پمپ کولر آبی را نشان می‌دهد که به طور عمده از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است.

پمپ کولر آبی

آیا تعمیر پمپ آب کولر ممکن است؟

در حالت کلی پاسخ به این پرسش مثبت است. می‌توان تعمیر پمپ آب کولر را انجام داد. اما نکته‌ای وجود دارد و آن این است که در صورتی که پمپ بسوزد، تعمیر آن مقرون به صرفه نخواهد بود. در واقع، در این مواقع، معمولاً هزینه‌ای که برای تعمیر پمپ آب کولر می‌پردازید، تقریباً به هزینه یک پمپ نو نزدیک است. البته این موضوع درباره موتور اصلی کولر تفاوت دارد. زیرا قیمت موتور کولر بسیار بالاتر از قیمت پمپ است و اتفاقاً تعمیر موتور مقرون به صرفه است. در ادامه، دلایل عدم کارکرد صحیح پمپ را بیان می‌کنیم و روش‌های تعویض یا تعمیر پمپ آب کولر را با توجه به این دلایل شرح می‌دهیم.

دلایل و روش‌های تعمیر پمپ آب کولر چیست؟

پمپ کولر آبی ممکن است به دلایل مختلفی کار نکند. نکته مهم این است که با توجه به دلیلی که موجب اختلال در عملکرد شده، تعمیر پمپ آب کولر را انجام دهیم. در ادامه، به برخی از این موارد را توضیح می‌دهیم.

عدم ورود آب به پمپ

همان‌طور که گفتیم، کار اصلی پمپ آبرسانی به پوشال‌ها است و باید آبی وجود داشته باشد که پمپ آن را انتقال دهد. اگر منبع آب ورودی قطع باشد، پمپ در شرایط نرمال کار نمی‌کند و احتمالاً خواهد سوخت. اگر حس کردید باد کولر گرم است، احتمالاُ پمپ دچار مشکل شده است. برای رفع از این موضوع، باید ابتدا از برقراری جریان آب ورودی به کولر اطمینان حاصل کنید. اگر دیدید جریان آب برقرار است، اما آبی به پمپ وارد نمی‌شود، احتمالاً شیلنگ متصل به پمپ مشکل دارد. بنابراین، باید شیلنگ را با دقت بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

سبد پمپ آب کولر

گرفتگی شیلنگ برای پمپ بسیار خطرناک است و باید هر چه زودتر آن را رفع کنید. یکی از دلایل گرفتگی شیلنگ پمپ وجود رسوب در کف کولر است. برای جلوگیری از این موضوع باید از یک صافی استفاده کنید تا مانع از ورود رسوبات و مواد اضافه دیگر به داخل شیلنگ آب و کفی پمپ شود.

کثیف بودن پوشال‌ها نیز یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به گرفتگی شیلنگ و در نتیجه عدم آب‌رسانی و سوختن پمپ شود.

خشکی پمپ به دلیل عدم روغن‌کاری

گاهی به دلیل خشکی محل تماس شفت پمپ و بوش درپوش آن، عملکرد پمپ تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به خوبی کار نمی‌کند. در این صورت، برای تعمیر پمپ آب کولر باید از روغن مناسبی استفاده کنید و پمپ را روغن‌کاری کنید.

برای روغن‌‌کاری ابتدا برق را قطع کنید. مهره‌های پمپ را باز کرده و آن را بیرون بیاورید. حتماً دقت کنید که ترتیب باز کردن بخش‌های مختلف پمپ را به خاطر بسپارید تا موقع نصب قطعات با مشکل مواجه نشوید.

با استفاده از آچار پیچ و مهره درپوش را باز کرده و آن را جدا کنید. سپ محور را به آرامی در بیاورید. شکل زیر بوشن‌های پمپ را نشان می‌دهد که با محور پمپ تماس دارند.

بوشن پمپ

با استفاده از روغن مقاوم در برابر رطوبت، محل تماس بوشن و شفت یا محور پمپ را روغن‌کاری کنید.

تعویض پمپ آب کولر

تعویض پمپ آب کولر کار ساده‌ای است که اغلب خودتان به تنهایی می‌توانید آن را انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که یک پمپ جدید برای جایگزینی پمپ قدیمی تهیه کنید. هنگام خرید پمپ جدید بهتر است اسب بخار (HP) یا همان توان خروجی را با پمپ قدیمی مطابقت دهید.

حتی با وجود اینکه اکثر پمپ‌های کولرهای آبی یکسان هستند، بهتر است از پمپ مناسب برای کولر خود اطمینان حاصل کنید.

اکثر پمپ‌های آب برای یک کولر آبی با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار می‌کنند. البته موارد استثنایی وجود دارد که باید مطمئن شوید ولتاژ با سیستم شما نیز مطابقت داشته باشد.

کولرهای آبی تجمع زیادی از آلودگی دارند که باید همواره تمیز شود. اگر این رسوبات تمیز نشود، می‌تواند پمپ جدید را مسدود کرده و احتمالاً به آن نیز آسیب برساند.

در ادامه، مراحل سریع نصب پمپ آب کولر آبی را همراه با تصاویر آن بیان می‌کنیم.

برای تعویض پمپ آب کولر آبی باید مراحل زیر را طی کنید:‌

  1. برق اصلی کولر را قطع کنید، سپس صفحات کناری کولر را بردارید.
  2. مکان پمپ آب را پیدا کرده و ولتاژ AC را از برق جدا کنید.
  3. لوله آب به پمپ را بردارید.
  4. پیچ و مهره‌های پمپ را باز کنید.
  5. پمپ آب جدید را نصب کنید.
  6. آن را در جای خود محکم کنید.
  7. شیلنگ را به پمپ جدید وصل کنید.
  8. ولتاژ AC را به به پمپ جدید وصل کنید.
  9. کولر را روشن کرده و پمپ تست کنید.

مراحل نصب پمپ آب جدید کولر با تصاویر

۱. صفحات کناری را از کولر برداشته و پمپ آب را پیدا کنید. دو مهره بالا پمپ را بیابید.

باز کردن پمپ کولر

مهره‌ها را باز کنید. پس از برداشتن مهره‌ها سیم پمپ را از کولر جدا کرده و سپس لوله آب متصل به آن را جدا کنید.

مهره پمپ کولر

۲. پمپ جدید را آماده کرده و شیلنگ را به آن متصل کنید و مطمئن شوید که در جای خود قرار گرفته است.

تعویض پمپ کولر آبی

۳. پمپ جدید باید دو مهره بالایی پیچ و مهره داشته باشد. تصویر زیر این مورد را به خوبی نشان می‌دهد.

مهره پمپ کولر آبی

پمپ را در جای خود قرار داده و مهره‌ها را ببندید.

بستن مهره‌های پمپ کولر آبی

۴. در پایان، سیم پمپ را به جعبه تقسیم داخل کولر آبی وصل کنید. شاید جعبه تقسیم شما با تصویر تفاوت داشته باشد.

سیم برق پمپ کولر آبی

۵. واحد را تست کنید تا مطمئن شوید آب به بالا پمپاژ می‌شود.

دقت کنید که تعویض موتور کولر  کار ساده‌ای است، اما باید نهایت دقت را داشته باشید. در صورت لزوم، همیشه از یک متخصص مشورت بگیرید. در هنگام کار با ورق فلزی دقت لازم را داشته باشید، زیرا می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی‌تان شود.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی)

یکی از آموزش‌های فردارس در زمینه تهویه مطبوع، آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) است که در ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و در قالب دو درس تدوین شده است. در درس اول این آموزش، چیلرهای توربوکر (بدون روغن) و موضوعات مرتبط با آن به طور کامل معرفی می‌شوند. همچنین، در درس دوم، مباحث مفصلی درباره دیگ‌های چگالشی (Condensing boiler) بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

سیستم‌های حجم متغیر VRF یکی دیگر از راهکارهای تهویه مطبوع هستند که آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF در رابطه با آن‌ها توسط فرادرس تهیه شده است. مدت زمان این آموزش ۴ ساعت و ۸ دقیقه بوده و در ۸ درس تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش، مقدمه‌ای بر تهویه مطبوع و وضعیت انرژی است. در درس دوم، سیستم VRF و اصول کارکرد آن معرفی شده است. ویژگی‌های سیستم VRF و اصول طراحی آن در درس‌های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای تجاری طراحی این سیستم‌ها در درس پنجم معرفی شده‌اند. در درس‌های ششم و هفتم نصب سیستم‌های VRF و سرویس و نگهداری آن‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس هشتم، توجیه اقتصادی استفاده از سیستم VRF بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

آموزش برق و کنترل های تاسیسات

یکی دیگر از آموزش‌های فرادرس که در آن‌ به مبحث تهویه مطبوع پرداخته شده، آموزش برق و کنترل های تاسیسات است که در زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه و در قالب ۸ درس تدوین شده است.

در درس یکم این فیلم آموزشی، مفاهیم اولیه سیستم‌های کنترل پرداخته شده است. موضوع درس دوم، معرفی کنترل‌کننده‌ها است. همچنین، محرک‌ها و اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. کمپرسور در درس پنجم معرفی شده و چیلر در درس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم‌های تهویه مطبوع موضوع درس هفتم است و در نهایت، در درس هشتم، نرم‌افزارهای مهم مربوط به کنترل تأسیسات معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

برای آشنایی بیشتر با مباحث تاسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید که در ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تدوین شده است. در درس اول این آموزش مقدمه و کلیات مبحث ۱۴ بیان شده و درس دوم به تعاریف و مفاهیم اختصاص یافته است. در درس سوم نشانه‌گذاری دستگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

موضوع درس‌های چهارم تا ششم، به ترتیب، تعویض هوا، کانال‌کشی و تعویض هوا توسط هودها است. در درس هفتم به دیگ و منبع انبساط و در دس هشتم آموزش به دستگاه‌‌های گرم‌‌کننده و خنک‌‌کننده ویژه پرداخته شده است. موضوع درس نهم تأمین هوای احتراق است و در درس دهم مباحث مربوط به لوله‌کشی بیان شده است. سیستم‌های تبرید در درس یازدهم معرفی شده‌اند و در درس دوازدهم دودکش بررسی شده است. در نهایت، در درس سیزدهم، مباحث مرتبط با ذخیره و انتقال سوخت مایع مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان + اینجا کلیک کنید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *