مصرف آب کولر آبی چقدر است؟ — به زبان ساده

۹۰۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
مصرف آب کولر آبی چقدر است؟ — به زبان ساده

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، با انواع کولر آبی و همچنین مفهوم ظرفیت کولر آبی آشنا شدیم. همچنین، تفاوت کولر معمولی را با کولر سلولزی بیان کردیم. در این آموزش، درباره این موضوع بحث می‌کنیم که مصرف آب کولر آبی چقدر است.

آیا تا به حال به مکانی با رطوبت بالا سفر کرده‌اید؟ ممکن است موهایتان حلقه ببندند، پوستتان نرم‌تر شود و بسیار عرق کنید. در این مواقع، بدن از رطوبت موجود در هوا برای ایجاد تعریق و خنک‌سازی استفاده کرده است؛ فرایندی به نام خنک‌کنندگی تبخیری. در مورد کولرهای آبی از همین اصل استفاده می‌شود. استفاده از کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک که رطوبت کمتری در هوا وجود دارد، رایج است و با افزودن رطوبت به هوا کار می‌کند. همین رطوبت است که آب مصرف می‌کند. اما یک کولر آبی چگونه کار می‌کند؟ در ادامه این پرسش را پاسخ خواهیم داد و بیان می‌کنیم که مصرف آب کولر آبی چقدر است.

آب در کولر آبی چگونه مصرف می‌شود؟

یک کولر آبی از آب و رطوبت برای خنک کردن هوا استفاده می‌کند. کولر با جذب هوای گرم خارج از طریق پدهای خنک‌کننده تبخیری مرطوب کار می‌کند و هوا را به خوبی خنک می‌کند.

سپس هوای سرد توسط یک موتور دمنده از طریق دریچه به داخل خانه منتقل می‌شود. قسمت‌های اصلی یک کولر آبی را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

شکل کولر آبی

در ادامه، برای درک بهتر نحوه مصرف آب کولر آبی ، بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

شیر تأمین آب: این شیر در خانه یا حیاط یا پشت بام تعبیه می‌شود و مکان آن به طور کلی در جایی است که کولر به سیستم لوله‌کشی متصل است. البته می‌توان آن را به کولر نیز متصل کرد. شیر توسط یک لوله مسی یا پلاستیکی به کولر آبی متصل می‌شود. شیر آب را به داخل کولر آبی می‌آورد. بدون این شیر، کولر آبی نمی‌تواند کار کند. البته می‌توان آب را به صورت دستی روی پدهای کولر ریخت، اما انجام مداوم این کار بسیار دشوار خواهد بود.

شناور: شناور کولر آبی در نزدیکی کف کولر آبی قرار داده می‌شود. هنگامی که آب کف کولر به سطح مشخصی می‌رسد، شناور آب بالا رفته و ورود آب را قطع می‌کند. اگر این شناور کار نکند، ممکن است کولر آبی کار نکند یا آب سرریز شود.

پمپ: پمپ کولر آبی نیز در کف آن قرار داده شده است. پمپ، آب را از طریق لوله‌های توزیع آب پمپاژ می‌کند و پدهای تبخیری را مرطوب نگه می‌دارد.

پد کولر: پوشش‌ها یا پد‌های خنک‌کننده تبخیری در داخل کولر آبی قرار دارند. آن‌ها باید خیس شوند تا کولر آبی به درستی کار کند. هوا را تمیز و خنک کند.

موتور: موتور کولر دمنده را می‌چرخاند که هوای خنک را به داخل مجاری وارد می‌کند و آن را به داخل خانه منتقل و هوا را خنک می‌کند.

یک کولر آبی برای خنک‌سازی هوای خانه، در چهار مرحله اصلی کار می‌کند. تصویر متحرک زیر این مراحل را به خوبی نشان می‌دهد. این‌ مراحل را در ادامه بیان می‌کنیم.

نحوه عملکرد کولر آبی

۱. شیر تأمین آب، آب را به کولر آبی می‌رساند: هنگامی که کلید کولر آبی خود را به وضعیت «روشن» تغییر می‌دهید، آب به سمت کولر حرکت می‌کند و وارد آن می‌شود. ریختن آب در داخل کولر آبی ادامه می‌یابد تا اینکه شناور، که روی آب است، به سطح خاصی برسد. وقتی شناور به سطح مشخصی رسید، آب ورودی و مصرف آب کولر آبی از منبع قطع می‌شود.

۲. پمپ آب را به پدهای تبخیری می‌رساند: بعد از اینکه آب در کف کولر به اندازه کافی جمع شد، پمپ شروع به پمپاژ آب از طریق لوله‌های توزیع آب می‌کند. خروجی این لوله‌های توزیع آب در بالای پدها قرار دارند و از طریق آن‌ها آب وارد پدها می‌شود.

۳. هوای گرم از طریق پدهای خنک‌کننده خنک می‌شود: بعد از اینکه پدها خیس شدند، هوای گرم به داخل کولر از طریق پدها وارد می‌شود. با عبور هوای گرم از روی پدها، رطوبت هوا را خنک کرده و آن را مطبوع می‌کند. این فرایند خنک‌کنندگی تبخیری نامیده می‌شود. این مشابه همان حالتی است که هنگام ورزش کردن عرق می‌کنید و سپس پوست شما خنک می‌شود.

۴. موتور فن را می‌چرخاند و هوا را خنک می‌کند: پس از عبور هوا از پدهای تبخیری و خنک شدن آن، دمنده هوای خنک شده را گرفته و از طریق مجاری و دریچه وارد خانه می‌کند.

مصرف آب کولر آبی چقدر است؟

در بخش قبل دیدیم که مصرف آب کولر آبی بخش جدایی‌ناپذیر آن است و آب است که هوای گرم را خنک می‌کند. اما احتمالاً این پرسش برایتان پیش آمده که مصرف آب کولر آبی چقدر است. در این بخش، به این موضوع می‌پردازیم.

مصرف آب کولر آبی به عوامل مختلفی از قبیل آب‌وهوای منطقه، دمای محیط، نوع پدها، قدرت و ظرفیت کولر، نیازهای مصرف‌کننده و... بستگی دارد. اگر بخواهیم همه این موارد را با هم در نظر بگیریم، محاسبه مصرف آب کولر آبی دشوار خواهد شد. به همین دلیل، آنچه را بیان می‌کنیم که برای اندازه‌های استاندارد در شرایط استاندارد وجود دارد.

کولرها در قالب مدل‌هایی بیان می‌شوند که چهار مورد از اندازه‌های استاندارد آن‌ها AC70 ،AC55 ،AC40 ،AC35 هستند. شکل زیر را برای یک کولر معمولی در نظر بگیرید.

شکل کولر آبی

جدول زیر مشخصات مختلف این ابعاد را نشان می‌دهد.

جدول اندازه کولر آبی

مقدار مصرف آب کولر آبی برای مدل‌های استاندارد بالا، در جدول زیر قابل مشاهده است.

جدول مصرف آب کولر آبی

با توجه به جدول بالا، مشخص است که مثلاً برای یک کولر AC40 با ظرفیت ۳۵۰۰ در شرایط عادی، یعنی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۲۰ درصد، مصرف آب در هر ساعت برابر با ۳۳ لیتر در ساعت خواهد بود.

چگونه مصرف آب کولر آبی را کاهش دهیم؟

با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توان بازدهی کولر را افزایش داد و از طرفی، مصرف آب کولر آبی را کاهش داد. برخی از این اقدامات به شرح زیر هستند:

  • انجام سرویس‌های دوره‌ای قبل از آغاز فصل گرما
  • تعویض پوشال‌ها دز زمان مناسب
  • تمیز کردن توری پمپ آب
  • تنظیم شناور کولر
  • جرم‌گیری شلنگ‌های آبرسان
  • تنظیم سیستم توزیع آب
  • استفاده از سایه‌بان
  • استفاده از ترموستات
  • بازدید دوره‌ای از محله اتصال دهانه کولر به کانال

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی)

یکی از آموزش‌های فردارس در زمینه تهویه مطبوع، آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) است که در ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و در قالب دو درس تدوین شده است. در درس اول این آموزش، چیلرهای توربوکر (بدون روغن) و موضوعات مرتبط با آن به طور کامل معرفی می‌شوند. همچنین، در درس دوم، مباحث مفصلی درباره دیگ‌های چگالشی (Condensing boiler) بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

سیستم‌های حجم متغیر VRF یکی دیگر از راهکارهای تهویه مطبوع هستند که آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF در رابطه با آن‌ها توسط فرادرس تهیه شده است. مدت زمان این آموزش ۴ ساعت و ۸ دقیقه بوده و در ۸ درس تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش، مقدمه‌ای بر تهویه مطبوع و وضعیت انرژی است. در درس دوم، سیستم VRF و اصول کارکرد آن معرفی شده است. ویژگی‌های سیستم VRF و اصول طراحی آن در درس‌های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای تجاری طراحی این سیستم‌ها در درس پنجم معرفی شده‌اند. در درس‌های ششم و هفتم نصب سیستم‌های VRF و سرویس و نگهداری آن‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس هشتم، توجیه اقتصادی استفاده از سیستم VRF بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

آموزش برق و کنترل های تاسیسات

یکی دیگر از آموزش‌های فرادرس که در آن‌ به مبحث تهویه مطبوع پرداخته شده، آموزش برق و کنترل های تاسیسات است که در زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه و در قالب ۸ درس تدوین شده است.

در درس یکم این فیلم آموزشی، مفاهیم اولیه سیستم‌های کنترل پرداخته شده است. موضوع درس دوم، معرفی کنترل‌کننده‌ها است. همچنین، محرک‌ها و اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. کمپرسور در درس پنجم معرفی شده و چیلر در درس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم‌های تهویه مطبوع موضوع درس هفتم است و در نهایت، در درس هشتم، نرم‌افزارهای مهم مربوط به کنترل تأسیسات معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

برای آشنایی بیشتر با مباحث تاسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید که در ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تدوین شده است. در درس اول این آموزش مقدمه و کلیات مبحث ۱۴ بیان شده و درس دوم به تعاریف و مفاهیم اختصاص یافته است. در درس سوم نشانه‌گذاری دستگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

موضوع درس‌های چهارم تا ششم، به ترتیب، تعویض هوا، کانال‌کشی و تعویض هوا توسط هودها است. در درس هفتم به دیگ و منبع انبساط و در دس هشتم آموزش به دستگاه‌‌های گرم‌‌کننده و خنک‌‌کننده ویژه پرداخته شده است. موضوع درس نهم تأمین هوای احتراق است و در درس دهم مباحث مربوط به لوله‌کشی بیان شده است. سیستم‌های تبرید در درس یازدهم معرفی شده‌اند و در درس دوازدهم دودکش بررسی شده است. در نهایت، در درس سیزدهم، مباحث مرتبط با ذخیره و انتقال سوخت مایع مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان + اینجا کلیک کنید.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Landmark Home Warrantyمجله فرادرس
۳ دیدگاه برای «مصرف آب کولر آبی چقدر است؟ — به زبان ساده»

سلام آب داخل تشتک کولر 4500 چقدره یه سوال ساده

اینهمه توضیح دادید ولی متاسفانه جواب من داده نشد به زبان ساده توضیح داده نشد که مصرف آب کولر آبی چقدر است جدولی دراین زمینه وجود ندارد

با سلام؛

این جدول در میانه مطلب وجود دارد.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *