انواع کولر آبی — هر آنچه باید پیش از انتخاب بدانید

۶۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
انواع کولر آبی — هر آنچه باید پیش از انتخاب بدانید

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، با ظرفیت کولر آبی و روش‌های محاسبه آن آشنا شدیم. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که کولر آبی دارای انواع مختلفی است و علاوه بر ظرفیت پیش از انتخاب باید نوع کولر آبی که انتخاب می‌کنیم را نیز با نیاز خود تطبیق دهیم. از همین رو در این مطلب به انواع کولر آبی پرداخته‌ایم.

کولرها انواع مختلفی دارند که بر اساس جنبه‌های مختلف، می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد و در هنگام خرید کولر باید حتماً این انواع را در نظر داشته باشیم.

انواع کولر آبی بر اساس نحوه نصب

یکی از معیارهایی که می‌توان کولرها را با آن دسته‌بندی کرد، نحوه نصب آن‌ها است.

کولر آبی از پیش ساخته

این نوع کولرها نیاز به نصب ندارند و از پیش در محفظه‌ای تعبیه شده‌اند و می‌توان آن‌ها را مستقیماً به برق متصل کرد. در این نوع کولرها، کافی است آب را به قسمت تعبیه‌شده روی دستگاه اضافه کنیم و سپس کولر را روشن کنیم. با روشن شدن، فن این نوع کولر آبی شروع به کار می‌کند و رطوبت را به دمایی پایین‌تر بخار می‌کند. این کولرها که به کولر مستقیم نیز مشهور هستند، هوا را نیز مرطوب می‌کنند، اما نه تا حد زیادی، زیرا فرایند آن‌ها مشابه آنچه در جوشاندن آب رخ می‌دهد، نیست.

کولر آبی پرتابل

کولر آبی نیازمند مونتاژ

برخلاف نوع قبلی، در این نوع کولر از مبدل گرمایی برای تبخیر آب استفاده می‌شود و اغلب، اثری بر رطوبت ندارد. البته، کولرهای غیرمستقیم به نصب نیاز دارند و با دو فن کار می‌کنند. به همین دلیل، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

کولر آبی ترکیبی

این نوع کولرها ترکیبی از دو نوع قبل هستند و از یک مبدل گرمایی و یک پوشال آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند.

انواع کولر آبی بر اساس کاربرد

کولرهای آبی را بر اساس کاربرد و محل استفاده، می‌توان به دو نوع خانگی و صنعتی دسته‌بندی کرد.

کولر آبی خانگی

کولر آبی خانگی برای سرویس‌دهی به منازل و مکان‌های کوچک تجاری ساخته می‌شود و بنابراین دارای ابعاد کوچک‌تری است و انواع قابل حمل نیز دارد و می‌توان برق آن را از طریق یک پریز برق یا برای انواع قابل حمل و کوچک، از طریق یک منبع انرژی قابل حمل مانند پاور بانک یا باتری تأمین کرد. کولرهای خانگی را می‌توان در محیط داخلی یا ترکیبی از محیط داخل و خارج برای خنک‌سازی نورخان (پاسیو) یا مکان‌های کمپینگ مورد استفاده قرار داد.

کولر آبی صنعتی

این نوع کولرها دستگاه‌های بزرگ و قدرتمندی هستند که در زمین‌های ورزشی، مزارع، محل‌های ساختمانی، انبارها و سایر فضاهای بزرگ استفاده شده‌اند. تفاوت اصلی در اینگونه از کولر آبی نوع فناوری است که آب را بخار می‌کند و اندازه فضایی است که قرار است خنک کنند. البته در اندازه دستگاه و قابلیت‌های آن‌ها نیز فرق‌هایی وجود دارد.

انواع کولر آبی بر اساس محل نصب

وقتی کولر آبی می‌خرید، باید به این نکته توجه کنید که می‌خواهید آن را در فضای داخلی نصب کنید یا در فضای خارجی. در ادامه، کولرهای داخلی و خارجی را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.

کولر آبی داخلی

برخی از کولرهای قابل حمل برای استفاده در محیط‌های داخلی ارجحیت دارند. توجه کنید که از این انواع کولر آبی تنها می‌توان در محیط‌های بسیار گرم و خشک استفاده کرد. اگر آب‌وهوا مرطوب باشد یا پنجره و دریچه‌های برای ورود هوای تازه وجود نداشته باشد، نباید از کولر داخلی استفاده کرد.

کولر آبی بیرونی

کولرهای بیرونی را به راحتی می‌توان در محیط بیرون قرار داد. این کولرها کار بیشتری می‌کنند تا هوا را خنک کنند و دلیلش هم محل نصبشان است که در محوطه بیرونی است. این نوع کولرها را می‌توان در حیات خلوت، روی درها و پنجره‌های پشت ساختمان، نورخان‌های پوشانده شده و... نصب کرد.

کولر نصب شده در محیط خارجی

کولر نیمه‌بیرونی

نوعی از کولرهای آبی وجود دارد که صرف‌نظر از میزان رطوبت می‌توانید از آن‌ها برای فضاهای نیمه‌بیرونی استفاده کنید. این کولرها قابلیت خنک‌کنندگی فوری را دارند و برای مکان‌هایی مانند سوله‌های سرپوشیده و گاراژها مناسب هستند. هنگام استفاده از کولرهای آبی نیمه‌بیرونی، داشتن منبع هوای تازه بسیار مهم است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث مربوط به تأسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه آموزش‌های تاسیسات ساختمان مراجعه کنید که توسط فرادرس تهیه شده و لینک آن در ادامه آورده شده است.

انواع کولر آبی بر اساس نوع پوشش

پوشش یا پد یک بخش بسیار مهم در انواع کولر آبی است. همان‌طور که می‌دانیم، کولر بر اساس اصل خنک‌سازی هوای بیرون کار می‌کند. هوا از طریق پدهای خیس وارد کولر شده و با عبور هوای خشک، آب تبخیر می‌شود. پدهای کولر در تأمین مداوم هوای خنک طبیعی بسیار مؤثر هستند. این نوع کولرها در مناطقی با رطوبت کم موثرتر هستند.

پدهای خنک‌کننده را باید بعد از مدت زمان مشخصی تعویض کرد. در صورت عدم تعویض به موقع پدهای خنک‌کننده، کارایی کولر تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد. با این حال، دفعات تعویض به کیفیت و همچنین نوع پد مورد استفاده بستگی دارد.

در دو نوع پد خنک‌کننده رایج که برای در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و با نشان‌های تجاری مختلف در بازار در دسترس هستند، پدهای خنک‌کننده «پوشالی» (Wood Wool) و «سلولزی» (Honeycomb) هستند. هر دوی این پدهای خنک‌کننده دارای مزایای مشخص و همچنین معایبی هستند.

کولر آبی سلولزی

پدهای لانه زنبوری سلولزی تجربه یک کولر عالی در آب‌و‌هوای مرطوب و به ویژه در مناطق ساحلی را ارائه می‌دهند. با این حال، عملکرد پد خنک‌کننده پوشالی در مناطق خشک و نواحی گرم بسیار مناسب است.

پد سلولزی دارای محفظه‌های نگهداری آب است، چیزی تقریباً شبیه به کندوی زنبور عسل، که باعث بالا رفتن ظرفیت نگهداری آب می‌شود و از این رو هوای گرم خارج خیلی سریع به هوای مرطوب خنک تبدیل می‌شود. این پدها برای مدت طولانی و پایدار خنک‌کنندگی کارآمد خواهد داشت. یک مزیت دیگر پدهای خنک‌کننده سلولزی ظاهر بهتر آن‌ها است. این روزها تعداد کولرهای سلولزی نسبت به گذشته بیشتر تولید می‌شود، زیرا این پدها نیاز به نگهداری کمتری دارند و می‌توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند.

از نقاط قوت دیگر استفاده از پدهای سلولزی می‌توان به جلوگیری از وارد شدن میکروب به فضا، رسوب‌شدگی کمتر به دلیل خاصیت خودشویی، یکپارچگی خنک‌کنندگی و نیاز به تعویض در مدت زمان بیشتر اشاره کرد.

با این حال، کولرهای سلولزی معایبی نیز دارند. اولین جنبه منفی آن‌ها این است که گران‌تر هستند. بنابراین، پدهای سلولزی اغلب توسط کسانی استفاده می‌شود که توانایی هزینه کردن بیشتری را دارند. این کولرها در آغاز به کار شاید بوی نامطبوعی داشته باشند که می‌تواند تحریک‌کننده نیز باشد. در درسترس نبودن پدهای سلولزی به اندازه پدهای پوشالی، کم بودن لوازم یدکی و عدم کارکرد مناسب در محیط‌های مرطوب از دیگر نقاط منفی کولر آبی سلولزی است.

 

کولر آبی و کولر سلولزی

کولر آبی پوشالی

پد پوشالی از نوارهای کوچک چوب ساخته شده است که از چوب درختان است و به صورت چمنی چیده می‌شوند. این پدهای خنک‌کننده به پوشال نیز معروف هستند. تکه‌های کوچک چوب پدهای پوشالی، آبِ در گردش را جذب می‌کند و به سرعت هوای گرم عبوری را به هوای مرطوب و خنک تبدیل می‌کند. کولر پوشالی در مناطق خشک و بسیار گرم دارای راندمان خنک‌کنندگی زیادی است و بنابراین بیشتر در آن مناطق استفاده می‌شود. همچنین، پوشال از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و بنابراین، برای کسانی که می‌خواهند هزینه کمتری کنند، گزینه مناسبی است.

به طور خلاصه، برای پدهای پوشالی می‌توان این نقاط قوت را برشمرد: قیمت پایین‌تر، هزینه تعمیرات کمتر، مناسب بودن برای مناطق خشک، عدم تولید گاز گلخانه‌ای و هزینه نگهداری کم. از معایب کولرهای پوشالی نیز می‌توان به خشک ماندن بخشی از پوشال و در نتیجه کم شدن بازدهی، عدم تقارن گردش آب و هدررفت آن، نیاز به تعویض زودتر و امکان حساسیت افراد نسبت به آن اشاره کرد.

انواع کولر آبی بر اساس وضعیت نصب

از نظر وضعیت نصب، انواع کولر آبی به سه دسته دیواری، زمینی و سقفی دسته‌بندی می‌شوند. اشتراک‌هایی بین کولرهای از پیش ساخته و نیازمند مونتاژ وجود دارد. همان‌طور که گفتیم، کولرهای نیازمند مونتاژ باید مونتاژ و نصب شوند، در حالی که کولرهای از پیش ساخته را می‌توان نصب کرد یا به صورت قابل حمل به کار برد. برای نصب کولر آبی سه روش وجود دارد: روی زمین، روی پنجره یا روی سقف.

کولر آبی روی زمین

نصب روی زمین کمترین محبوبیت را دارد. در این روش، هوای سرد به پایین می‌رود و هوای گرم بالا می‌رود، بنابراین اگر هوای خنک نزدیک به کف تولید شود گردش هوای خنک کمتری وجود دارد.

کولری آبی روی پنجره

نصب روی پنجره یک گزینه محبوب برای اتاق‌ها و فضاهای کاری کوچک است. یک کولر آبی که روی پنجره نصب شده است، همیشه به منبع هوای تازه دسترسی خواهد داشت.

کولر آبی روی سقف

کولرهای نصب شده روی سقف در کاربردهای تجاری/صنعتی و آپارتمان‌های مسکونی معمول است، اما برای اکثر خانه‌های مسکونی توصیه نمی‌شود. این واحدها به هوا احتیاج دارند و به مرور زمان نیاز نگهداری و سرویس دوره‌ای دارند. با این حال، نصب آن‌ها ساده است، به خصوص اگر کانال‌های هوای مناسب از قبل در ساختمان نصب شده باشد.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی)

یکی از آموزش‌های فردارس در زمینه تهویه مطبوع، آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) است که در ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و در قالب دو درس تدوین شده است. در درس اول این آموزش، چیلرهای توربوکر (بدون روغن) و موضوعات مرتبط با آن به طور کامل معرفی می‌شوند. همچنین، در درس دوم، مباحث مفصلی درباره دیگ‌های چگالشی (Condensing boiler) بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

سیستم‌های حجم متغیر VRF یکی دیگر از راهکارهای تهویه مطبوع هستند که آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF در رابطه با آن‌ها توسط فرادرس تهیه شده است. مدت زمان این آموزش ۴ ساعت و ۸ دقیقه بوده و در ۸ درس تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش، مقدمه‌ای بر تهویه مطبوع و وضعیت انرژی است. در درس دوم، سیستم VRF و اصول کارکرد آن معرفی شده است. ویژگی‌های سیستم VRF و اصول طراحی آن در درس‌های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای تجاری طراحی این سیستم‌ها در درس پنجم معرفی شده‌اند. در درس‌های ششم و هفتم نصب سیستم‌های VRF و سرویس و نگهداری آن‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس هشتم، توجیه اقتصادی استفاده از سیستم VRF بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

آموزش برق و کنترل های تاسیسات

یکی دیگر از آموزش‌های فرادرس که در آن‌ به مبحث تهویه مطبوع پرداخته شده، آموزش برق و کنترل های تاسیسات است که در زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه و در قالب ۸ درس تدوین شده است.

در درس یکم این فیلم آموزشی، مفاهیم اولیه سیستم‌های کنترل پرداخته شده است. موضوع درس دوم، معرفی کنترل‌کننده‌ها است. همچنین، محرک‌ها و اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. کمپرسور در درس پنجم معرفی شده و چیلر در درس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم‌های تهویه مطبوع موضوع درس هفتم است و در نهایت، در درس هشتم، نرم‌افزارهای مهم مربوط به کنترل تأسیسات معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

برای آشنایی بیشتر با مباحث تاسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید که در ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تدوین شده است. در درس اول این آموزش مقدمه و کلیات مبحث ۱۴ بیان شده و درس دوم به تعاریف و مفاهیم اختصاص یافته است. در درس سوم نشانه‌گذاری دستگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

موضوع درس‌های چهارم تا ششم، به ترتیب، تعویض هوا، کانال‌کشی و تعویض هوا توسط هودها است. در درس هفتم به دیگ و منبع انبساط و در دس هشتم آموزش به دستگاه‌‌های گرم‌‌کننده و خنک‌‌کننده ویژه پرداخته شده است. موضوع درس نهم تأمین هوای احتراق است و در درس دهم مباحث مربوط به لوله‌کشی بیان شده است. سیستم‌های تبرید در درس یازدهم معرفی شده‌اند و در درس دوازدهم دودکش بررسی شده است. در نهایت، در درس سیزدهم، مباحث مرتبط با ذخیره و انتقال سوخت مایع مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان + اینجا کلیک کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *